Veeteede Ameti põhimäärus
Vastu võetud 12.02.2003 nr 34
Määrus kehtestatakse «Vabariigi Valitsuse seaduse» (RT I 1995, 94, 1628; 1996, 49, 953; 88, 1560; 1997, 29, 447; 40, 622; 52, 833; 73, 1200; 81, 1361 ja 1362; 87, 1468; 1998, 28, 356; 36/37, 552; 40, 614; 107, 1762; 111, 1833; 1999, 10, 155; 16, 271 ja 274; 27, 391; 29, 398 ja 401; 58, 608; 95, 843 ja 845; 2000, 49, 302; 51, 319 ja 320; 54, 352; 58, 378; 95, 613; 102, 677; 2001, 7, 16; 53, 305; 59, 358; 94, 578; 100, 646; 102, 677; 2002, 57, 354; 87, 505; 90, 520; 96, 563; 2003, 4, 22) § 42 lõike 1 alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1. Veeteede Ameti staatus
Veeteede Amet (edaspidi amet) on Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi (edaspidi ministeerium) valitsemisalas tegutsev valitsusasutus, millel on juhtimisfunktsioon ja mis teostab riiklikku järelevalvet ja kohaldab riiklikku sundi seaduses ettenähtud alustel ja ulatuses.
§ 2. Esindamine
Oma ülesannete täitmisel esindab amet riiki.
§ 3. Ameti nimi eri keeltes
Ameti nimi on:
1) inglise keeles – Estonian Maritime Administration;
2) prantsuse keeles – Direction des Affaires Maritimes d’Estonie;
3) saksa keeles – Estländische Seeschiffahrtsverwaltung;
4)
soome keeles – Viron Merekulkulaitos;
5) vene keeles – Морская
администрация Эстонии.
§ 4. Ameti tegevust reguleerivad õigusaktid
Amet juhindub oma tegevuses Eesti Vabariigi seadustest, rahvusvaheliste konventsioonide ja lepingute, millega Eesti Vabariik on ühinenud, nõuetest, Vabariigi Valitsuse määrustest ja korraldustest, majandus- ja kommunikatsiooniministri (edaspidi minister) määrustest ja käskkirjadest ning käesolevast põhimäärusest, samuti teiste ministrite asjassepuutuvatest määrustest.
§ 5. Aruandekohustuslikkus
(1) Amet on aruandekohustuslik ministri ees, kes suunab ja koordineerib tema tegevust ja teostab ameti üle teenistuslikku järelevalvet õigusaktidega sätestatud korras.
(2) Amet koostab ja esitab raamatupidamise ja statistilisi aruandeid õigusaktidega sätestatud korras.
§ 6. Ameti tegevuse koordineerimine ja koostöö
(1) Ameti tegevust koordineerib ja korraldab kantsler.
(2) Amet teeb koostööd ministeeriumi lennundus- ja merendusosakonnaga ja teiste ministeeriumi osakondadega.
§ 7. Ameti eelarve
(1) Ameti kulud kaetakse riigieelarvest. Ameti eelarve kinnitab, muudab ja eelarve täitmist kontrollib minister.
(2) Ametil on arvelduskontod Riigikassa kontsernikonto koosseisus.
§ 8. Ameti pitsat ja sümboolika
Ametil on väikese riigivapi kujutise ja oma nimega pitsat ning kehtestatud korras registreeritud sümboolika.
§ 9. Ameti dokumentide vormistamine
(1) Ameti kirjaplangil, üldplangil ja turvaplangil kasutatakse Riigikantselei poolt registreeritud embleemi.
(2) Ameti poolt väljastatavad haldusaktid allkirjastatakse vastavalt õigusaktidega antud volitustele.
(3) Ameti muud dokumendid vormistatakse õigusaktide või asjaajamiskorraga ettenähtud korras.
§ 10. Ameti asukoht
Amet asub Tallinnas. Ameti postiaadress on Valge 4, 11413 Tallinn. Väljaspool ameti asukohta asuvate struktuuriüksuste asukohad näidatakse nende põhimäärustes.
2. peatükk
AMETI TEGEVUSVALDKOND JA PÕHIÜLESANDED
§ 11. Ameti tegevusvaldkond
Ameti tegevusvaldkonda kuulub seadusega sätestatud ülesannete ulatuses juhtimisfunktsiooni ja riikliku järelevalve teostamine ning seadusega ettenähtud alusel ja ulatuses riikliku sunni kohaldamine ohutu laevaliikluse tagamiseks Eesti Vabariigi territoriaal- ja sisemerel ning laevatatavatel siseveekogudel.
§ 12. Ameti tegevuse eesmärk
Ameti tegevuse eesmärk on riigi majanduspoliitika elluviimine ja ohutuse tagamine merenduses.
§ 13. Ameti põhiülesanded
Ameti põhiülesanded on:
1) riikliku järelevalve teostamine
ameti tegevusvaldkonda reguleerivatest õigusaktidest tulenevate nõuete
täitmise üle ja vajadusel riikliku sunni kohaldamine;
2)
tingimuste loomine ohutu laevaliikluse tagamiseks;
3) üldkasutatavate
veeteede korrashoiu tagamine;
4) osalemine oma tegevusvaldkonda
puudutavate õigusaktide väljatöötamisel ning ettepanekute tegemine nende
muutmiseks ja täiendamiseks, sh eestikeelse terminoloogia täiustamine;
5) osalemine oma tegevusvaldkonnaga seotud poliitikate, strateegiate ja
arengukavade väljatöötamisel; oma tegevusvaldkonnaga seotud projektide
ettevalmistamine ja elluviimine, sh osalemine rahvusvaheliste projektide
ettevalmistamisel ja läbiviimisel.
§ 14. Ameti tegevus põhiülesannete täitmiseks
Põhiülesannete täitmiseks amet:
1) teeb koostööd
teiste valitsusasutuste, kohalike omavalitsusüksuste, sihtasutuste,
mittetulundusühingute, ettevõtlus- ja tarbijaorganisatsioonidega ning
teiste riikide vastavate asutuste ja rahvusvaheliste organisatsioonidega
õigusaktidega ettenähtud korras;
2) esindab kooskõlastatult
ministeeriumiga riiki meresõiduohutuse küsimustega tegelevates
rahvusvahelistes organisatsioonides ja rahvusvahelisel suhtlemisel oma
pädevuse piires iseseisvalt;
3) osaleb oma tegevusvaldkonda
puudutavatest välislepingutest tulenevate Eesti Vabariigi kohustuste
täitmises;
4) koostab ameti eelarve eelnõu ning eelmise aasta
eelarve täitmise aruande;
5) töötab välja ja viib ellu ameti
strateegia ja tööplaanid;
6) jälgib ja hindab
tegevusvaldkonnas kujunenud olukorda tegevuse eesmärgi ja põhiülesannete
täitmisel ning informeerib sellest ministeeriumi lennundus- ja
merendusosakonda;
7) informeerib avalikkust ja asjassepuutuvaid
isikuid arengutest, muudatustest ja saavutatud tulemustest oma
tegevusvaldkonnas;
8) lahendab oma tegevusvaldkonnas kaebusi ja
vaidlusi; osaleb oma pädevuse piires kohtumenetluses;
9) peab
talle õigusaktidega antud registreid ja muid andmekogusid;
10)
annab õigusaktidega sätestatud korras välja tegevuslube,
kvalifikatsioonitunnistusi ja muid sellelaadseid dokumente;
11) teeb
otsuseid sõltumatult ja iseseisvalt kooskõlas õigusaktidega;
12) täidab muid talle õigusaktidega pandud ülesandeid.
3. peatükk
AMETI STRUKTUUR
§ 15. Struktuuriüksused
(1) Ameti struktuuriüksusteks on meresõiduohutuse teenistus, hüdrograafia- ja navigatsioonimärgistuse teenistus ning integreerivad osakonnad, tugiosakonnad ja spetsiifilisi ülesandeid täitev osakond. Teenistuste koosseisus on osakonnad, talitused, bürood ja eriotstarbeline laevastik.
(2) Ameti struktuuri ja teenistujate koosseisu kinnitab minister ameti peadirektori ettepanekul.
(3) Ametnikel on õigus viibida ametikohustuste täitmisel sadamas, ujuvvahenditel, laevandusega seotud ettevõtetes ja merendusõppeasutustes.
(4) Ametnikud kannavad vormiriietust ja ametialaseid eraldusmärke vastavalt Vabariigi Valitsuse poolt kehtestatud korrale.
§ 16. Struktuuriüksuse struktuur
(1) Teenistuste, integreerivate osakondade, tugiosakondade ja spetsiifilisi ülesandeid täitva osakonna struktuur ja ülesanded määratakse peadirektori poolt kinnitatud põhimäärustega.
(2) Teenistujate kohustused, õigused ja vastutus määratakse peadirektori poolt kinnitatud ametijuhendiga.
§ 17. Struktuuriüksuse juhtimine
Struktuuriüksust juhib selle juhataja või peadirektori poolt määratud ametnik, kes vastutab ülesannete täitmise eest.
§ 18. Ameti struktuuriüksused ja nende põhiülesanded
(1) Teenistus on ameti struktuuriüksus, mis täidab ametile pandud
ülesandeid oma valdkonnas:
1) meresõiduohutuse teenistus, kelle
põhiülesandeks on riikliku järelevalve teostamine õigusaktidest
tulenevate ohutut meresõitu reguleerivate nõuete täitmise üle laevades,
väikelaevades, ettevõtetes, asutustes ja sadamates;
2)
hüdrograafia ja navigatsioonimärgistuse teenistus, kelle põhiülesandeks
on usaldusväärse informatsiooni hankimine ja levitamine
navigatsioonitingimuste kohta Eesti vetes ning kaasaegsetele nõuetele
vastavate tingimuste loomine ohutuks laevaliikluseks üldkasutatavatel
veeteedel.
(2) Teenistusi integreerivates osakondades toimub ameti tegevuse
eesmärgi täitmine eri valdkondade ühtse ja tasakaalustatud arendamise ja
omavahelise seostamise kaudu:
1) välissuhete ja info osakond, kelle
põhiülesandeks on merendusalase info kogumine, analüüsimine ja
edastamine, ameti rahvusvahelise suhtlemise ja väliskoostööprojektide
koordineerimine, avalikkuse informeerimine ameti tegevusest;
2)
arendusosakond, kelle põhiülesandeks on ameti ühtsele arengule suunatud
projektide kavandamine ja koordineerimine, infotehnoloogiline arendustöö.
(3) Tugiosakondades toimub ameti igapäevast tööd toetav tegevus:
1) raamatupidamise osakond, kelle põhiülesandeks on ameti raamatupidamise
korraldamine;
2) ökonoomika osakond, kelle põhiülesandeks on ameti
eelarveprojektide koostamine, eelarvevahendite kasutamise analüüs;
3) juriidiline osakond, kelle põhiülesandeks on ameti juhtkonna ja
struktuuriüksuste õigusalane nõustamine, juriidiliselt korrektse
asjaajamise tagamine, ameti õigushuvide esindamise korraldamine;
4) personaliosakond, kelle põhiülesandeks on ameti vajadustest lähtuva
personalipoliitika ja koolitusstrateegia väljatöötamine ja elluviimise
tagamine, ameti personalialaste toimingute teostamine;
5)
haldusosakond, kelle põhiülesandeks on ameti valduses oleva riigivara
haldamise ja majandamise korraldamine, ametnike töövahendite ja
inventariga varustamine.
(4) Spetsiifilisi ülesandeid täidab laevaliikluse korraldamise osakond, kelle põhiülesandeks on laevaliikluse korraldamise süsteemi haldamine, ööpäevaringne laevaliikluse jälgimine, informatsiooni kogumine, analüüsimine ja edastamine.
4. peatükk
AMETI JUHTIMINE
§ 19. Ameti juhtimine
Ametit juhib peadirektor, kelle nimetab ametisse ja vabastab ametist minister kantsleri ettepanekul. Peadirektori äraolekul asendab teda peadirektori asetäitja või peadirektori poolt määratud ametnik.
§ 20. Peadirektori õigused, kohustused ja vastutus
Ameti peadirektor:
1) juhib ameti tööd peadirektori asetäitjate ja
osakonnajuhatajate kaudu, otsustab ja korraldab ameti pädevusse
kuuluvate ülesannete täitmise ning vastutab ameti tegevuse tulemuste
eest;
2) tagab ameti ülesannete õiguspärase, täpse ja õigeaegse
täitmise ja annab aru ministrile;
3) kinnitab teenistuste,
integreerivate ja tugiosakondade ning spetsiifilisi ülesandeid täitva
osakonna põhimäärused, ameti asjaajamise korra, sisekorraeeskirja ja
muud töökorralduslikud dokumendid ning teenistujate ametipalgad ja
ametijuhendid vastavuses õigusaktidega;
4) nimetab ametisse ja
vabastab ametist ameti koosseisu kuuluvad ametnikud ja teised
teenistujad; sõlmib, muudab ja lõpetab töölepingud ameti
abiteenistujatega;
5) rakendab ametis otstarbeka sisekontrolli
süsteemi;
6) nimetab ameti siseauditi eest vastutava isiku;
7) teostab teenistuslikku järelevalvet ameti teenistujate toimingute üle
õigusaktidega ettenähtud korras, määrab ergutusi ja
distsiplinaarkaristusi ameti ametnikele ja abiteenistujatele;
8)
esitab ministrile ettepanekuid ameti kulude eelarve kohta, tagab eelarve
täpse ja otstarbeka täitmise ning riigivara sihipärase kasutamise;
9) esindab ametit teistes riigiasutustes ja organisatsioonides;
10) esitab
ministrile ettepanekuid ameti tegevusvaldkonna korraldamiseks;
11)
kehtestab ameti pitsati kasutamise korra ja tagab selle täitmise;
12) teeb õigusaktidega ettenähtud juhtudel ettekirjutusi;
13)
moodustab alalisi või ajutisi komisjone ja töögruppe;
14) annab volitusi ameti esindamiseks;
15) kehtestab ametnike
atesteerimisnõuded;
16) kehtestab laevapereliikmete ja
tuletornipersonali toitlustamise kulunormid;
17) omab esimese
allkirja õigust ameti panga- ja raamatupidamisdokumentidel, määrab
teised allkirjaõiguslikud ametnikud;
18) täidab muid ülesandeid,
mis on talle pandud seaduse või muude õigusaktidega.
§ 21. Peadirektori käskkirjad
(1) Ameti peadirektor annab seaduse, Vabariigi Valitsuse määruse või korralduse ning ministri määruse või käskkirja alusel teenistusalastes küsimustes käskkirju.
(2) Ameti peadirektor võib anda ameti sisemises asjaajamises ka muid kirjalikke korraldusi.
(3) Ameti peadirektori käskkirjad ja muud kirjalikud korraldused vormistatakse ja registreeritakse vastavalt asjaajamise juhendile.
§ 22. Peadirektori asetäitjate kohustused, õigused ja vastutus
(1) Peadirektori I asetäitja:
1) teenistuste, integreerivate
osakondade, tugiosakondade ja spetsiifilise osakonna vahelise koostöö
koordineerimine, ning vahetult alluvate osakondade töö juhtimine
osakonnajuhatajate kaudu, osakondadele pandud ülesannete õiguspärase,
täpse ja tähtaegse täitmise tagamine;
2) ameti eelarve
eelnõude koostamise juhtimine ja kinnitatud eelarve täitmise jälgimine;
3) alluvate teenistujate suhtes teenistuskohustuste täitmise järelevalve
teostamine.
(2) Peadirektori asetäitja – meresõidu ohutuse teenistuse juhataja:
1) teenistuse juhtimine struktuuriüksuste juhatajate kaudu, teenistusele
pandud ülesannete õiguspärase, täpse ja tähtaegse täitmise tagamine;
2) tagada ameti eesmärgi ja ülesannete täitmine meresõidu ohutuse tagamisel;
3) alluvate teenistujate suhtes teenistuskohustuste täitmise järelevalve
teostamine;
4) teenistuse poolt koostatud dokumentide allkirjastamine
ja viseerimine kooskõlas teenistuse põhimääruse ja ameti
asjaajamiskorraga;
5) teenistuse eelarve taotluste koostamise
juhtimine ja kinnitatud eelarve täitmise jälgimine.
(3) Peadirektori asetäitja – hüdrograafia- ja navigatsioonimärgistuse
teenistuse juhataja:
1) teenistuse juhtimine struktuuriüksuste
juhatajate kaudu, teenistusele pandud ülesannete õiguspärase, täpse ja
tähtaegse täitmise tagamine;
2) tagada ameti eesmärgi ja
ülesannete täitmine ohutuse tagamisel veeteedel, kindlustades nende
märgistamise, mõõdistamise ja kaardistamise;
3)
alluvate teenistujate suhtes teenistuskohustuste täitmise järelevalve
teostamine;
4) teenistuse poolt koostatud dokumentide allkirjastamine
ja viseerimine kooskõlas teenistuse põhimääruse ja ameti
asjaajamiskorraga;
5) teenistuse eelarve taotluste koostamise
juhtimine ja kinnitatud eelarve täitmise jälgimine.
5. peatükk
LÕPPSÄTE
§ 23. Ümberkorraldamine
Ameti ümberkorraldamine või tema tegevuse lõpetamine toimub seaduse alusel.
Minister Liina TÕNISSON |
Kantsler Marika PRISKE |