Mootorsõidukijuhi teadmiste, oskuste ja käitumise liiklusalased kvalifikatsiooninõuded1
Vastu võetud 27.02.2001 nr 11
NB! Kehtetu - RTL 2004, 80, 1281 - jõust. 21.06.2004
Määrus kehtestatakse «Liiklusseaduse» (RT I 2001, 3, 6) paragrahvi 28
lõike 3 alusel. (õ)
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§1. Reguleerimisala
(1) Määrus kehtestab mootorsõidukijuhi, välja arvatud ratastraktori- ja liikurmasinajuhi, teadmiste, oskuste ja käitumise liiklusalased kvalifikatsiooninõuded, arvestades, et mootorsõidukijuht (edaspidi juht) peab tundma liiklusalaste õigusaktide nõudeid ning oskama valitseda sõidukit, jälgida liiklust, märgata ja ette näha võimalikke ohte ning sellele vastavalt tegutseda. Kvalifikatsiooninõuded on aluseks juhi koolitamisel ja eksamineerimisel.
(2) Ratastraktori- ja liikurmasinajuhi teadmiste, oskuste ja käitumise liiklusalased kvalifikatsiooninõuded kehtestatakse eraldi määrusega.
2. peatükk
KVALIFIKATSIOONINÕUDED
§2. Juhi teadmiste kvalifikatsiooninõuded
Juht peab teadma:
1) liikluskultuuri mõjutavaid tegureid ja
juhieetikat;
2) emotsioonide ja pingeseisundi (stressi) mõju
liiklusohutusele;
3) teistest liiklejatest, eriti vähekaitstud
liiklejatest nagu lapsed, jalakäijad, jalgratturid ja puuetega inimesed,
lähtuvaid iseloomulikke riskifaktoreid;
4) ohte, mis on tingitud
erinevate sõidukite juhtimise ja liikumise eripärast, samuti nende
juhtide vaateväljade erinevusest sõiduki juhtimisel;
5)
sõiduki ehitust, et suuta avastada ja võimalusel kõrvaldada sõidukil
selle juhtimist ja liiklust ohustada võivaid vigu ja rikkeid, eriti
rooli, pidurite ja vedrustuse, rehvide, tulede, tuuleklaasi ja selle
puhastussüsteemide, turvavarustuse ja turvaseadmete, toite- ja
väljalaskesüsteemi jms juures;
6) sõiduki turvavarustuse,
sealhulgas turvavööde, laste turvavarustuse ja kaitsekiivri kasutamise
nõudeid;
7) sõidukitest tulenevaid ohte keskkonnale ja keskkonda
vähem ohustavaid sõiduviise;
8) liikluseeskirja nõudeid,
liikluskorraldusvahendite tähendust, teeandmise kohustust ja
kiiruspiiranguid;
9) teetüüpide iseloomulikke iseärasusi ja nende
kohta kehtivaid nõudeid;
10) riskitegureid, mida põhjustab sõit
erinevates tee- ja ilmastikuoludes, eriti neid, mis tulenevad
ilmamuutusest ja tuulest ning pimeda ja valge aja vaheldumisest;
11)
tegureid, mis mõjutavad erinevates tee- ja ilmastikuoludes sõiduki
ohutut piki- ja külgvahet ning peatumisteekonda;
12) alkoholist,
ravimitest, uimastitest, väsimusest ja pimedast ajast tulenevate
muudatuste mõju juhi käitumisele, eriti reageerimisajale, tajumisele,
arusaamisele ning otsustamisele;
13) sõidukiiruse valikuga seonduvaid
ohte;
14) nõudeid sõiduki kasutamiseks vajalike dokumentide kohta;
15) käitumisreegleid liiklusõnnetuse korral (liiklusohutuse tagamine
sündmuskohal, liiklusõnnetusest teatamine ja selle vormistamine) ja
abistamiskohustust liiklusõnnetuses kannatanute suhtes;
16)
sõiduki, sõitjate ja veose ohutust puudutavaid tegureid;
17) kohustusliku liikluskindlustusega seonduvat.
§3. Juhi oskuste kvalifikatsiooninõuded
(1) Juht peab oskama valitseda sõidukit.
(2) Enne sõidu alustamist peab juht oskama:
1) hinnata rooli,
pidurite, velgede, rehvide, valgustus- ja signalisatsiooniseadmete ning
helkurite korrasolekut, turvavarustuse olemasolu, uste suletust;
2)
reguleerida istet õigesse asendisse;
3) reguleerida
tahavaatepeeglid õigesse asendisse;
4) käivitada mootorit.
(3) Sõitmisel peab juht oskama:
1) alustada sõidukiga sujuvalt
kohalt liikumist nii rõhtsal pinnal, tõusul kui ka langul;
2) roolida sõidukit;
3) suurendada ja vähendada mootori pöördeid;
4) lahutada ja ühendada sidurit;
5) vahetada käike;
6)
kasutada sõidu- ja seisupidurit;
7) käike vahetades kiirendada
või aeglustada sõiduki liikumist vajaliku kiiruseni, säilitades
otseliikumise;
8) valida kitsal teel kõrvalepööret tehes õiget
kiirust ning säilitada sõiduki juhitavust;
9) tagurdada
sirgjooneliselt ja pööret tehes, liikudes ettenähtud sõidurajal, või
vajaduse korral rada vahetades;
10) pöörata tagasi, kasutades edasi-
ja tagasikäiku;
11) sõiduki ettekavatsetud peatamisel teha seda
erinevates tee- ja ilmastikuoludes õigesti ja sujuvalt;
12)
peatada sõidukit äkkolukorras;
13) parkida sõidukit rõhtsal
teel, tõusul ja langul sõidutee äärega rööbiti, risti ja nurgi nii
edasi- kui tagasisuunas;
14) pukseerida sõidukit või juhtida
pukseeritavat sõidukit.
(4) Käesoleva paragrahvi lõikes 3 loetletud tegevuste ajal peab juht olema võimeline käsitsema sõiduki teisi seadmeid nagu klaasipuhastit, klaasipesurit, klaasipuhurit, kliimaseadet, valgustusseadmeid jms, kaotamata samal ajal ülevaadet liiklusolukorrast, ja hoolitsema, et tema tegevus oleks teistele liiklejatele arusaadav.
§4. Juhi käitumise kvalifikatsiooninõuded
(1) Juht peab teistesse liiklejatesse suhtuma mõistvalt ja tähelepanelikult.
(2) Juht peab ohutu sõitmise tagamiseks rakendama kõiki vajalikke
juhtimisvõtteid, kasutades selleks järgmisi ettevaatusabinõusid:
1) jälgima nii vahetult kui tahavaatepeeglite abil liiklust,
liikluskorraldusvahendeid, oskama märgata tekkinud ohtu ja hinnata ohu
tekkimise võimalust nii enda ees, külgedel kui taga;
2) ohu
korral õigesti tegutsema;
3) käituma seaduskuulekalt, järgima
liikluseeskirja nõudeid ja liikluse reguleerija juhiseid;
4)
suhtlema teiste liiklejatega lubatud ja arusaadaval viisil;
5)
arvestama teiste liiklejatega ja suhtuma neisse lugupidavalt.
(3) Juht peab olema võimeline ohutult:
1) alustama liikumist
sõidutee äärest või parkimiskohast;
2) ühinema
liiklusvooluga, sobitades sellega oma paiknemise ja kiiruse, ning hoidma
õiget piki- ja külgvahet;
3) vahetama teisi liiklejaid
segamata sujuvalt sõidurada;
4) põikama ümber seisvast sõidukist
või muust takistusest;
5) mööduma vastusõitvast sõidukist kitsal
teel;
6) teostama möödasõitu erinevates liiklusoludes;
7) lähenema ristmikule või ülekäigurajale ja seda ületama;
8) lähenema raudteeülesõidukohale ja seda ületama;
9)
pöörama ristmikul paremale või vasakule;
10) kasutama
aeglustus- või kiirendusrada;
11) väljuma sõidukist ja lahkuma
selle juurest.
§5. Lisanõuded A-, B-, C-, D-, BE-, CE- ja DE-kategooria ning nende alamkategooria sõiduki juhi kvalifikatsioonile
(1) A-kategooria sõiduki juht peab oskama:
1) kasutada
kaitsekiivrit ja muud sõiduki juurde kuuluvat turvavarustust;
2)
sõidukit tugihargilt või külgtoelt maha võtta ja sõidukit mootori abita
kõrval lükata;
3) parkida sõidukit tugihargile või
külgtoele;
4) pöörata tagasi;
5) hoida sõidukit
tasakaalus erinevatel kiirustel, seda ka aeglasel sõidul, ja erinevates
liiklusoludes ning samuti koos kaassõitjaga ja/või pagasiga;
6) kallutada sõidukit pöördel;
7) anda sõidu eel
kaassõitjale ohutu sõidu tagamiseks vajalikke juhiseid;
8)
tegutseda ohuolukorras õigesti.
(2) C-, D-, CE- ja DE-kategooria ja nende alamkategooria sõiduki juht
peab teadma ja mõistma:
1) oma sõiduki ehituse eripärast
tingitud juhi vaatevälja piiratust, samuti teiste liiklejate vaatevälja
vähenemist, mida võib põhjustada tema sõiduk;
2)
tuule mõju sõiduki teelpüsivusele;
3) nõudeid sõiduki
massi, teljekoormuse ja mõõtmete kohta;
4) nõudeid sõidu-
ja puhkeaja ning sõidumeeriku kasutamise kohta;
5) pidurite ja
aeglustite tööpõhimõtteid ja toimimist nende kasutamisel;
6) pori, vee, lörtsi vms pritsimise vältimise meetmeid.
(3) Lisaks käesoleva paragrahvi lõikes 2 sätestatule peab C-, D-, CE ja
DE-kategooria ja nende alamkategooria sõiduki juht olema võimeline:
1) lugema maanteekaarti;
2) kontrollima piduri- ja roolivõimendeid;
3) kasutama erinevaid pidureid;
4) kasutama erinevaid aeglusteid;
5) manööverdamisel arvestama sõiduki pikkust ja veose iseärasusi.
(4) B-, BE-, C-, CE-, D- ja DE-kategooria ning nende alamkategooria sõiduki juht peab teadma ja mõistma ning oskama vältida sõiduki koormamisest tulenevaid ohte.
(5) BE-, CE- ja DE-kategooria ja nende alamkategooria sõiduki juht peab
olema võimeline:
1) haakima täis- või poolhaagist tema juhitava
sõiduki külge ja sellest lahti;
2) arvestama autorongi
gabariite ja sõidutrajektoori.
(6) D-kategooria sõiduki juht peab teadma ja mõistma sõitjateveo kohta käivaid nõudeid ning oskama rakendada sõitjateveole iseloomulikke turvameetmeid.
3. peatükk
RAKENDUSSÄTE
§6. Varasema õigusakti kehtetuks tunnistamine
Teede- ja sideministri 26. juuni 2000. a määrus nr 54 «Auto- ja
mootorrattajuhi kvalifikatsiooninõuete kehtestamine» (RTL 2000,
81, 1190) tunnistatakse kehtetuks.
1
Euroopa Nõukogu Direktiiv 91/439/EMÜ (EÜT L 237, 24.08.1991 lk 0001–0024)
Minister Toivo JÜRGENSON |
Asekantsleri kohusetäitja kantsleri ülesannetes Urmas KUKK |
RTL 27, 24.03.2004
Lugeda RTL 2001, 34, 456 avaldatud teede- ja sideministri 27. veebruari 2001. a määruse nr 11 «Mootorsõidukijuhi teadmiste, oskuste ja käitumise liiklusalased kvalifikatsiooninõuded» preambul õigeks järgmiselt:
«Määrus kehtestatakse «Liiklusseaduse» (RT I 2001, 3, 6) paragrahvi 28 lõike 3 alusel.»