Õigusvastaselt võõrandatud vara eest kompensatsiooni määramise kord
Vabariigi Valitsuse 13. juuli 1993. a määrus nr 216
Õigusvastaselt võõrandatud vara maksumuse määramise ja kompenseerimise
seaduse (RT I 1993, 30, 509) rakendamiseks Vabariigi Valitsus määrab:
1.
Kinnitada "Õigusvastaselt võõrandatud vara eest kompensatsiooni
määramise kord" (juurde lisatud).
2. Maa-
ja linnavalitsustel moodustada ekspertkomisjonid kompenseeritava vara
võõrandamisaegse maksumuse määramiseks vastavalt õigusvastaselt
võõrandatud vara maksumuse määramise ja kompenseerimise seaduse § 4
lõikele 2.
Peaminister M. LAAR Minister L. HÄNNI Riigisekretär Ü. KAEVATS |
Kinnitatud
Vabariigi Valitsuse 13. juuli 1993. a määrusega nr 216 |
I. ÜLDSÄTTED
1. Käesolev õigusvastaselt võõrandatud
vara eest kompensatsiooni määramise kord (edaspidi - kompenseerimise
kord) reguleerib vara kompenseerimist riigi poolt järgmiste seaduste
alusel nende rakendamise tagamiseks:
1) omandireformi aluste
seadus (RT 1991, 21, 257; 1991, 45, 565; 1992, 19, 275; 1992, 33, 420;
1993, 15, 253; 1993, 15, 254; 1993, 35, 545) (edaspidi - Alused);
2)
maareformi seadus (RT 1991, 34, 426; 1992, 10, 145; 1993, 20, 354);
3)
põllumajandusreformi seadus (RT 1992, 10, 143);
4)
õigusvastaselt võõrandatud vara maksumuse määramise ja kompenseerimise
seadus (RT 1993, 30, 509) (edaspidi - kompenseerimise seadus);
5)
endiste korteriühingute liikmete korterite tagastamise ja
kompenseerimise seadus (RT 1993, 35, 346).
2. Kompenseerimise
korral on järgmised osad:
1) vara kompenseerimise menetluse
alustamine;
2) vara võõrandamisaegse maksumuse määramine;
3)
kompensatsiooni määramine;
4) õigustatud subjektidele
hüvitusväärtpaberite väljaandmine.
3. Vara
kompenseerimise menetlust korraldavad ja kompenseerimist otsustavad
kohaliku omavalitsuse täitevorganid.
4. Vara kompenseerimise
menetlus kajastub õigusvastaselt võõrandatud vara toimikus, kuhu
paigutatakse kõik vara tagastamise või kompenseerimise kohta esitatud,
kogutud ja koostatud dokumendid ning vastuvõetud õigusaktid ja otsused.
Pärast vara tagastamist või kompenseerimise korralduse andmist toimik
lõpetatakse ja antakse alaliseks säilitamiseks üle maakonna- või
linnaarhiivile.
5. Kui isik leiab, et kohaliku omavalitsuse
täitevorgani korraldus vara kompenseerimise või sellest keeldumise kohta
on ebaõige, on tal õigus taotleda täitevorganilt selle muutmist või
tühistamist. Kui täitevorgan jätab korralduse muutmata või tühistamata,
on isikul õigus pöörduda küsimuse lahendamiseks kohtusse.
6.
Vara kompenseerimise menetlusega kaasnevad kulud kaetakse riigi- ja
munitsipaalvara erastamisest kohalikule omavalitsusele jäävast rahast.
Kui nimetatud rahast vara kompenseerimisega kaasnevate kulude katmiseks
ei piisa, eraldatakse puuduv raha Vabariigi Valitsuse reservfondist.
Vabariigi Valitsuse reservfondist raha eraldamise taotlused esitatakse
valitsusele Rahandusministeeriumi kaudu. Taotluses peab olema näidatud
kohalikule omavalitsusele vara erastamisest laekunud summa, selle raha
senise kasutamise aruanne ja summa, mida taotletakse Vabariigi Valitsuse
reservfondist, ning viide selle raha kasutamise kavale.
II. VARA
KOMPENSEERIMISE MENETLUSE ALUSTAMINE
7. Vara kompenseerimise
menetlust alustatakse siis, kui õigustatud subjekt taotleb vara
kompenseerimist, kui vara on hävinud, kui vara vastavalt seadusele ei
kuulu tagastamisele või kui seadus näeb ette ainult vara kompenseerimist.
8.
Vara kompenseerimise menetluse alustamine seisneb seisukoha võtmises, et
vara kuulub vastavalt seadusele riigi poolt kompenseerimisele, ning
korralduse andmises asuda vara võõrandamisaegse maksumuse ja
kompensatsiooni suuruse määramisele.
9. Vara
kompenseerimise menetluse alustamisel lähtutakse õigusvastaselt
võõrandatud vara tagastamise ja kompenseerimise maakonna- või
linnakomisjoni otsusest, millega on tuvastatud vara võõrandamise
õigusvastasus, vara koosseis ja õigusjärgne omanik ning määratud
kindlaks õigustatud subjektid ja iga õigustatud subjekti mõtteline osa
tagastamisele kuuluvas varas või määratavas kompensatsioonis. Maakonna-
või linnakomisjon saadab õigusvastaselt võõrandatud vara toimiku koos
komisjoni otsusega kohaliku omavalitsuse täitevorganile 10 päeva jooksul
komisjoni otsuse vastuvõtmise päevast arvates.
10. Kui
õigustatud subjekt soovib vara kompenseerimist, peab see olema
sõnaselgelt ja ühemõtteliselt väljendatud tema kirjalikus avalduses. Kui
avaldusest ei nähtu õigustatud subjekti ühemõtteline soov, et ta soovib
vara kompenseerimist, ei ole täielikult näidatud kompenseeritava vara
koosseis või puuduvad muud vajalikud andmed, tuleb õigustatud subjektilt
võtta kirjalikult tema taotlust täpsustavad andmed.
11.
Õigustatud subjekt võib oma soovi vara tagastamise või kompenseerimise
kohta muuta kuni vara tagastamise või kompenseerimise otsuseni, teatades
sellest kirjalikult kohaliku omavalitsuse täitevorganile.
12.
Kui vara kompenseerimise avalduse tähtajaks esitanud isik suri pärast
avalduse esitamise tähtaega, otsustatakse vara kompenseerimine tema
poolt esitatud avalduse alusel. Avalduse esitanud isiku pärijatel on
õigus taotleda kompensatsiooni pärimist tsiviilõiguse normide kohaselt.
13.
Kui avalduse esitanud isik on surnud ja tema avalduses on taotletud nii
vara tagastamist kui kompenseerimist, käsitletakse avaldust kui vara
tagastamise avaldust. Juhul, kui vara ei ole võimalik tagastada,
toimitakse käesoleva korra punkti 14 kohaselt.
14. Kui
õigustatud subjekt on esitanud taotluse vara tagastamiseks, mis on
hävinud või mis vastavalt Aluste paragrahvi 12 alusel tagastamisele ei
kuulu, peab kohaliku omavalitsuse täitevorgan andma korralduse taotluse
rahuldamata jätmise kohta, viidates Aluste paragrahvi 12 vastavatele
lõigetele ja punktidele; maareformi seaduse paragrahvi 6 lõike 2
vastavatele punktidele või endiste korteriühingute liikmete korterite
tagastamise ja kompenseerimise seaduse paragrahvi 4 lõikele 3. Nimetatud
korraldus peab sisaldama ka kohaliku omavalitsuse täitevorgani otsuse
kompenseerimise menetluse alustamise kohta.
15. Vara
kompenseerimise menetlust alustatakse Aluste kohaselt õigusvastaselt
võõrandatud vara suhtes, mis jäi tagastamata või kompenseerimata Eesti
NSV Ministrite Nõukogu 20. veebruari 1989.a. määruse nr. 81
"Massirepressioonide läbi kannatanutele vara tagastamise ja kahjude
hüvitamise korra kohta" (ENSV Teataja 1989, 10, 118; 1992, 11, 173)
alusel, sõltumata sellest, kas vara kompenseerimise kohta oli maa- või
linnavalitsus märgitud määruse alusel otsuse vastu võtnud või mitte.
16.
Õigusvastaselt represseeritud ja rehabiliteeritud isikutele, kelle vara
ei tagastatud ega kompenseeritud Eesti NSV Ministrite Nõukogu 20.
veebruari 1989.a. määruse nr. 81 alusel, kompenseeritakse
kompenseerimise seaduse paragrahvi 12 alusel kuni 3000 krooni ulatuses
ka see õigusvastaselt võõrandatud vara, mis Aluste paragrahvi 11 lõike 1
alusel ei ole omandireformi objektiks.
17. Vara kompenseerimise
menetlust alustatakse Aluste paragrahvi 12 lõike 7 alusel, kui
õigustatud subjekt, kelle vara on kohaliku omavalitsuse täitevorgani
poolt määratud tagastamisele, ei võta mõjuva põhjuseta kehtestatud
tähtaja jooksul vara vastu. Menetluse alustamise aluseks on sel juhul
kohaliku omavalitsuse täitevorgani korraldus, millega õigustatud subjekt
loetakse varast loobunuks.
III. VARA VÕÕRANDAMISAEGSE MAKSUMUSE
MÄÄRAMINE
18. Vara võõrandamisaegne maksumus määratakse
kõikidel juhtudel, kui vara kuulub riigi poolt kompenseerimisele. Vara
võõrandamisaegne maksumus määratakse ka kompenseerimise seaduse
paragrahvi 11 lõikes 2 näidatud juhul.
19. Kohaliku
omavalitsuse täitevorgan määrab vastutava isiku, kellele pannakse vara
võõrandamisaegse maksumuse määramine. See isik määrab vara
võõrandamisaegse maksumuse esitatud dokumentide alusel kompenseerimise
seaduse paragrahvi 3 sätete ning põllumajandusinventari võõrandamisaegse
maksumuse kompenseerimise seaduse paragrahvi 6 sätete kohaselt. Kui
esitatud dokumentides esinevad erinevad maksumuse suurused, võetakse
dokumentides esineva maksumuse suurim arvväärtus.
20.
Määratud isik koostab iga vara kohta võõrandamisaegse maksumuse
arvutamise dokumendi, milles on viited aluseksvõetud dokumentidele ja
muudele andmetele ning maksumuse määramise põhjendus. Määratud isik
kirjutab koostatud dokumendile alla ning see pannakse õigusvastaselt
võõrandatud vara toimikusse.
21. Vara võõrandamisaegse
maksumuse määramiseks kompenseerimise seaduse paragrahvi 4 kohaselt
moodustab maa- või linnavalitsus kolmeliikmelised ekspertkomisjonid,
arvestades vajadust määrata eri liiki vara maksumus (ehitised,
tootmishoonete sisseseaded, laevad, põllumajandusinventar jm.). Maa- ja
linnavalitsused teevad ekspertkomisjonide nimekirja ja koosseisu
teatavaks kohaliku omavalitsuse täitevorganitele.
22.
Kohaliku omavalitsuse täitevorganid määravad oma korraldusega vara
võõrandamisaegse maksumuse määramiseks ekspertiisi ning selle tegemiseks
ekspertkomisjoni maa- või linnavalitsuse poolt moodustatud
ekspertkomisjonide hulgast. Ekspertiisi tegemiseks sõlmitakse
ekspertkomisjoni liikmetega leping.
23. Ekspertkomisjon koostab
vara võõrandamisaegse maksumuse määramise kohta ekspertiisiakti, milles
peavad olema järgmised andmed: kohaliku omavalitsuse täitevorgani
korralduse kuupäev ja number ekspertiisi määramise kohta,
ekspertkomisjoni liikmete nimed ja allkirjad, ekspertiisi tegemise aeg
ning akti koostamise kuupäev, õigusvastaselt võõrandatud vara toimiku
number, vara nimetus ja vajaduse korral asukoht, vara üldiseloomustus,
vara suurust, koosseisu ja kasutamisotstarvet iseloomustavad näitajad,
eksperdihinnangu aluseks võetud vara suurus, koosseis, kasutamisotstarve
ja muud näitajad ning vara võõrandamisaegne maksumus eksperdihinnangu
kohaselt.
24. Maa võõrandamisaegse maksumuse määramist korraldab
kohaliku omavalitsuse tellimusel kohalik maa-amet.
25. Maa
võõrandamisaegne maksumus määratakse maa hinna seaduse (RT 1992, 30,
398) alusel. Maksumuse määramise kohta koostatakse akt, mille vormi
kinnitab Maa-amet.
26. Vara võõrandamisaegne maksumus määratakse
käibivates Eesti kroonides, milleks tehakse kompenseerimise seaduse
paragrahvi 7 sätete kohaselt vajalikud ümberarvutused.
27.
Õigustatud subjektidel on õigus anda vara võõrandamisaegset maksumust
määravatele isikutele selgitusi ja esitada neile lisadokumente. Kõik
täiendavalt esitatud dokumendid paigutatakse õigusvastaselt võõrandatud
vara toimikusse.
28. Käesoleva korra punktide 18-24 kohaselt
määratud vara võõrandamisaegse maksumuse kinnitab oma korraldusega
kohaliku omavalitsuse täitevorgan. Kui täitevorgan ei nõustu määratud
maksumusega, teeb ta maksumuse määranud isikule või ekspertkomisjonile
ülesandeks läbi vaadata täitevorgani poolt esiletoodud mittenõustumise
põhjused või annab maksumuse määramise teisele tema poolt määratud
isikule või suunab asja teisele ekspertkomisjonile uue ekspertiisi
tegemiseks.
29. Kui vara võõrandamisaegset maksumust ei ole
võimalik kompenseerimise seaduse paragrahvide 3, 4 ja 6 kohaselt
määrata, teatab kohaliku omavalitsuse täitevorgan sellest õigustatud
subjektidele. Õigustatud subjektil on õigus pöörduda vara
võõrandamisaegse maksumuse määramiseks kohtusse.
IV.
KOMPENSATSIOONI MÄÄRAMINE
30. Kompensatsiooni suuruse
arvutamist korraldab ja kompensatsiooni määrab kohaliku omavalitsuse
täitevorgan. Täitevorgan määrab isiku, kes teeb kompensatsiooni suuruse
määramiseks vajalikud arvutused ja koostab kompensatsiooni määramise
korralduse eelnõu. Selleks isikuks võib olla käesoleva korra punktis 19
märgitud isik. Vara võõrandamisaegse maksumuse kinnitamine ja
kompensatsiooni määramine võib toimuda kohaliku omavalitsuse
täitevorgani ühe ja sama korraldusega.
31.
Kompensatsiooni suuruse määramise aluseks on vara võõrandamisaegne
maksumus. Aktsiate ja osatähtede kompenseerimise ulatus määratakse
kompenseerimise seaduse paragrahvi 13 sätete kohaselt. Õigusvastaselt
represseeritud isikutele kompenseeritakse Aluste paragrahvi 13 lõikes 3
nimetatud vara kompenseerimise seaduse paragrahvi 12 sätete kohaselt.
32.
Kompensatsiooni suurus määratakse käibivates Eesti kroonides, mille
ulatuses antakse õigustatud subjektile nimeline ja pärandatav väärtpaber
(edaspidi - hüvitusväärtpaber). Kompensatsiooni suurus määratakse kogu
vara kohta ning kui on mitu õigustatud subjekti, määratakse ka igale
õigustatud subjektile antava kompensatsiooni suurus.
33.
Kohaliku omavalitsuse täitevorgani korralduses kompensatsiooni määramise
kohta peavad olema järgmised andmed:
kohaliku omavalitsuse
täitevorgani nimetus;
õigusvastaselt võõrandatud vara toimiku
number;
õigustatud subjektide ees- ja perekonnanimi ja isikukood või
isikukoodi puudumisel isiku sugu, sünniaeg ja aadress;
vara
nimetus, mille eest kompensatsioon määrati;
vara
võõrandamisaegne maksumus;
määratud kompensatsiooni suurus
(mitme õigustatud subjekti puhul ka igale õigustatud subjektile määratud
kompensatsiooni suurus);
märge, et kompensatsiooni ulatuses antakse
õigustatud subjektile nimeline ja pärandatav väärtpaber.
34.
Kohaliku omavalitsuse täitevorgani korraldus kompensatsiooni määramise
kohta paigutatakse õigusvastaselt võõrandatud vara toimikusse, ärakiri
korraldusest kompensatsiooni määramise kohta antakse igale õigustatud
subjektile või tema volinikule allkirja vastu.
35.
Kompensatsiooni korralduse ärakirja vastuvõtmisel esitab õigustatud
subjekt või tema volinik kirjaliku avalduse selle kohta, millises
pangaasutuses ta soovib avada erastamisväärtpaberi isikukonto.
36.
Kohaliku omavalitsuse täitevorgan esitab õigustatud subjektide ja
tagastatava ning kompenseeritava vara registrile vastavalt sellele
registrile andmete esitamise korrale andmed õigustatud subjektide ja
tagastatava ning kompenseeritava vara kohta, samuti õigustatud subjekti
poolt näidatud pangaasutuse nimetuse.
V.
HÜVITUSVÄÄRTPABERITE VÄLJAANDMINE
37. Punktis
36 märgitud õigustatud subjektide ja tagastatava ning kompenseeritava
vara registrile esitatud andmete alusel avatakse õigustatud subjektidele
nende poolt näidatud pangaasutustes erastamisväärtpaberite isikukontod
vastavalt Vabariigi Valitsuse poolt kehtestatud erikorrale.
VI.
ÜHISTATUD VARA KOMPENSEERIMINE RIIGI POOLT
38. Aluste
paragrahvi 14 lõike 3 punkti 3 alusel võivad ühistatud vara
kompenseerimist riigi poolt taotleda ainult nende ühismajandite
reformikomisjonid, kellel ei jätku vahendeid ühistatud vara
kompenseerimiseks ja kes ei ole eraldanud vahendeid tööosakuteks.
39.
Põllumajandusreformi komisjonid esitavad taotlused riigi poolt ühistatud
vara kompenseerimiseks Põllumajandusministeeriumile, kes kontrollib
taotluste põhjendatust ja esitab põhjendatud taotlused
Rahandusministeeriumile. Rahandusministeerium määrab riigi poolt antava
kompensatsiooni suuruse iga reformikomisjoni kohta. Reformikomisjon
arvutab riigi vahendite arvel õigustatud subjektidele määratavate
kompensatsioonide suuruse ning esitab need kinnitamiseks kohaliku
omavalitsuse täitevorganile. Kohaliku omavalitsuse täitevorgan kinnitab
igale õigustatud subjektile riigi poolt antava kompensatsiooni suuruse
punktis 33 nimetatud korraldusega.
Õiend
Akti metaandmetesse lisatud avaldamise andmed, parandatud vorming.