Teksti suurus:

Seadus "Eesti NSV Valitsuse kohta"

Väljaandja:Ülemnõukogu
Akti liik:seadus
Teksti liik:algtekst
Jõustumise kp:25.12.1989
Avaldamismärge:

Seadus "Eesti NSV Valitsuse kohta"

AVALDATUD :
RT/89/39/ 609
 
         EESTI NÕUKOGUDE SOTSIALISTLIKU VABARIIGI SEADUS
 
    Eesti Nõukogude Sotsialistliku Vabariigi Valitsuse kohta
 
                            I peatükk
 
                            Üldsätted
 
    Paragrahv   1.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku   Vabariigi 
Valitsus - Eesti NSV kõrgeim riigivalitsemisorgan
 
    (1)  Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku Vabariigi  Valitsus  on 
Eesti    NSV    Ülenõukogule    alluv    Eesti    NSV     kõrgreim 
riigivalitsemisorgan.
 
    (2)  Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku Vabariigi  Valitsus  on 
õiguspädev otsustama kõiki riigivalitsemisküsimusi, mis Eesti NSV 
konstitutsiooni käesoleva seaduse järgi kuuluvad tema pädevusse.
 
    Paragrahv   2.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku   Vabariigi 
Valitsuse koosseis.
 
    Eesti    Nõukogude   Sotsialistliku    Vabariigi    Valitsuse 
moodustamise kord
 
    (1) Eesti Nõukogude Sotsialistliku Vabariigi Valitsus koosneb 
Eesti NSV Valitsuse esimehest (peaministrist) ja ministritest.
 
    (2)  Eesti  NSV Valitsuse esimehe (peaministri) ja  valitsuse 
liikme   nimetab  ametisse  ning  vabastab  ametist   Eesti   NSV 
Ülemnõukogu.
 
    (3)   Eesti  NSV  Valitsuse  esimehe  (peaministri)   ametist 
vabastamisel lahkub ametist kogu Eesti NSV Valitsus.
 
    (4) Eesti NSV Valitsus paneb maha oma volitused uue Eesti NSV 
Ülemnõukogu ees selle esimesel istungjärgul.
 
    (5) Eesti NSV Valitsuse liikme ametisse nimetamine ja ametist 
vabastamine  toimub  Eesti  NSV Valitsuse  esimehe  (peaministri) 
ettepanekul.  
 
    (6)  Eesti  NSV Ülemnõukogu võib ametisse nimetada  ministreid 
ministeeriumide  arvust  sõltumata,  kuid  mitte  rohkem  kui  21 
ministrit.
 
    (7) Aseministrid, Eesti NSV riiklike ametite peadirektorid ja 
Eesti NSV inspektsioonide direktorid nimetab ametisse ja vabastab 
ametist Eesti NSV Valitsuse esimees (peaminister).
 
    (8)  Eesti NSV Valitsuse ametist lahkumisel jätkab  valitsus 
Eesti NSV Ülemnõukogu ülesandel oma volituste täitmist uue  Eesti 
NSV Valitsuse ametisse astumiseni.
 
    Paragrahv   3.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku   Vabariigi 
    Valitsuse tegevuse põhisuunad
 
    Eesti   Nõukogude   Sotsialistliku  Vabariigi  Valitsus   oma 
pädevuse piires:
 
    1) loob tingimused sotsiaalselt ja majanduslikult tugeva  ning 
suveräänse vabariigi arenguks;
 
    2) hoolitseb rahva heaolu ja kodanike turvalisuse eest;
 
    3) tagab efektiivse majandamise, teaduse ja tehnika progressi 
kiirendamise ja töö kvaliteedi tõstmise;
 
    4)   edendab   igakülgselt  kaubalis-rahalisi  suhteid   ning 
partnerlust;
 
    5)   arendab  majanduslikku  koostööd   liiduvabariikide   ja 
välisriikidega;
 
    6) valmistab ette Eesti NSV seaduseelnõusid nende esitamiseks 
Eesti NSV Ülemnõukogule;
 
    7)  soodustab iseseisvuse arendamist  riigivalitsemisorganite 
kõigil juhtimistasanditel;
 
    8)  hoolitseb  eesti  rahvuse  säilitamise  ja  rahvusrühmade 
poliitilise ja kultuurilise arengu eest;
 
    9)  tagab looduskeskkonna säilimise ja loodusvarade säästliku 
kasutamise;
 
    10)  hoolitseb  Eesti  NSV  seaduste,   samuti  Eesti   NSV-s 
kehtivate  NSV  Liidu  seaduste ja rahvusvaheliste  lepingute  ja 
kokkulepete täitmise eest.
 
    Paragrahv   4.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku   Vabariigi 
Valitsuse tegevuse põhiprintsiibid
 
    Eesti Nõukogude Sotsialistliku Vabariigi Valitsus:
 
    1)   juhindub   vabariigi   konstitutsioonist   ja    muudest 
seadustest;
 
    2)  lähtub  laialdase demokraatia ja  tegevuse  avalikustamise 
ning üldsuse arvamuse arvestamise printsiipidest;
 
    3)  tagab  küsimuste  kollegiaalse arutamise  ning  valitsuse 
liikmete isikliku vastutuse vastuvõetud otsuste elluviimise eest.
 
    Paragrahv 5.    Eesti   Nõukogude   Sotsialistliku   Vabariigi 
Valitsuse vastutus ja aruandekohustuslikkus
 
    (1) Eesti NSV Valitsus vastutab ja on aruandekohustuslik Eesti 
NSV Ülemnõukogu ees.
 
 
    (2)  Vastmoodustatud  Eesti  NSV Valitsus  esitab  Eesti  NSV 
Ülemnõukogule läbivaatamiseks oma tegevusprogrammi.
 
    (3) Eesti NSV Valitsuse istungid on üldjuhul kinnised.  Eesti 
NSV Valitsuse esimehe (peaministri) otsusel võib neid  korraldada 
lahtistena.
 
    (4)  Eesti  NSV  Valitsus  avalikustab  elanikkonna  ees  oma 
tegevust.
 
    (5) Eesti NSV Valitsus või valitsuse liige, kellelt Eesti NSV 
Ülemnõukogu saadik aru pärib, on kohustatud vastama arupärimisele 
Eesti NSV Ülemnõukogu istungjärgul.
 
    (6)  Eesti  NSV  Valitsus vaatab läbi Eesti  NSV  Ülemnõukogu 
komiteede  ja komisjonide soovitused ning Eesti  NSV  Ülemnõukogu 
saadikute   ettepanekud   ja   informeerib   neid   läbivaatamise 
tulemustest või rakendatud abinõudest.
 
    (7)   Eesti   NSV  Valitsusele  umbusalduse   avaldamine   ja 
ennetähtaegne  Eesti  Valitsuse või selle  liikme  tagasikutsumine 
toimub Eesti NSV Ülemnõukogu poolt.
 
                           II peatükk
 
                 EESTI NÕUKOGUDE SOTSIALISTLIKU
 
                   VABARIIGI VALITSUSE PÄDEVUS
 
    Paragrahv   6.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku   Vabariigi 
Valitsuse pädevuse üldküsimused
 
    Eesti  NSV konstitutsiooni ja käesoleva seadusega  ettenähtud 
volituste piires Eesti NSV Valitsus:
 
    1)   viib  ellu  vabariigi  majanduse  ja  sotsiaalse  arengu 
tegevusprogrammi;
 
    2)  koordineerib ja suunab Eesti NSV  ministeeriumide,  Eesti 
NSV  riiklike  ametite,  Eesti NSV  inspektsioonide  ning  teiste 
riiklike organite ja organisatsioonide tegevust;
 
    3)   suunab  ja  kontrollib  oma  volituste  piires  kohaliku 
omavalitsuse täitevorganite tegevust;
 
    4) korraldab ja kontrollib oma otsuste täitmist.
 
    Paragrahv  7.  Eesti Nõukogude Sotsialistliku  Vabariigi  
Valitsuse 
põhivolitused sotsiaalse arengu, hariduse ja kultuuri alal
 
    Eesti NSV Valitsus:
 
    1) viib ellu ühtset sotsiaalpoliitikat ning tagab eesti keele 
ja kultuuri säilimise ja arengu;
 
    2)   viib   ellu  ja  täiustab   terviklikku   rahvastiku- ja 
perekonnapoliitikat;
 
    3) suunab rändepoliitikat;
 
    4)  tagab  Eesti  NSV territooriumil  tasuta  üldhariduse  ja 
võimaluse omandada kutseharidus;
 
    5)    kujundab    hariduse,     kultuuri,    tervishoiu    ja 
sotsiaalhoolduse  arenguks vajaliku materiaal-tehnilise baasi  ja 
tingimused;
 
    6)   töötab  välja  elamu- ja  kommunaalmajanduse   arendamise 
strateegilised suunad;
 
    7) tagab kehakultuuri ja spordi edendamise;
 
    8) loob spetsiaalseid sotsiaalse arengu, hariduse ja kultuuri 
fonde, suunab ajaloo- ja kultuurimälestise kaitset;
 
    9) tagab turismi- ja puhkemajanduse arendamise.
 
    Paragrahv   8.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku   Vabariigi 
Valitsuse põhivolitused majandusliku arengu alal
 
    Eesti NSV Valitsus:
 
    1) tagab Eesti NSV majanduse strateegilise arendamise;
 
    2)   töötab   välja   ja  esitab  Eesti   NSV   Ülemnõukogule 
seaduseelnõud pikaajaliste   majandusliku  ja  sotsiaalse   arengu 
programmide kohta ning rakendab meetmed nende realiseerimiseks;
 
    3)  korraldab vabariiklike kompleksprogrammide  koostamise  ja 
elluviimise;
 
    4)   töötab   välja  ja  rakendab   meetmed   maa,   maapõue, 
veeressursside,  taime- ja  loomariigi kaitseks ning teaduslikult 
põhjendatud,  ratsionaalseks  kasutamiseks,  õhu ja  vee  puhtuse 
säilitamiseks,  loodusrikkuste  taastootmise tagamiseks ja inimest 
ümbritseva keskkonna parandamiseks;
 
    5)  rakendab meetmeid Eesti NSV  majanduse  intergreerimiseks 
NSV Liidu ja maailma majandusse;
 
    6)  tagab omandivormide ja organisatsiooniliste  struktuuride 
mitmekesisuse;
 
    7)   hoolitseb   majanduse   juhtmise   detsentraliseerimise, 
kaubalis-rahaliste suhete edendamise, isetasuvuse ja isejuhtimise 
printsiipide   järgimise   eest  vabariigi  kõigis   majandusliku 
tegevuse valdkondades ja kõigil tasanditel;
 
    8)  teostab  majanduse perspektiivset  struktuuri  arvestavat 
investitsioonipoliitikat;
 
    9)   rakendab   meetmeid  ja   eraldab   vahendeid   rasketes 
tingimustes  olevate  või  kiiret arendamist  vajavate  vabariigi 
piirkondade ning majandusharude abistamiseks;
 
    10)  määrab kindlaks majanduslikuks arendamiseks  moodustatud 
vabariiklike erifondide kasutamise ja käsutamise korra;
 
    11) tagab ühtse arvestus- ja statistitasüsteemi korralduse;
 
    12)  organiseerib  riiklike  standardite  väljatöötamist   ja 
rakendamist.    
 
    Paragrahv   9.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku   Vabariigi 
Valitsuse  põhivolitused rahanduse,  krediidi,  maksude ja hindade 
alal
 
    Eesti NSV Valitsus:
 
    1) töötab välja ja viib ellu vabariigi rahandus-,krediidi- ja 
maksupoliitikat;
 
    2)  koostab  ja esitab Eesti NSV  riigieelarve  seaduseelnõud 
läbivaatamiseks  ja vastivõtmiseks Eesti NSV  Ülemnõukogule  ning 
korraldab riigieelarve täitmist;
 
    3)   viib  ellu  ja  täiustab  vabariigi  hinnapoliitikat  ja 
hinnasüsteemi.
 
    Paragrahv  10.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku   Vabariigi 
Valitsuse põhivolitused töö ja palga alal
 
    Eesti NSV Valitsus:
 
    1)  viib ellu töö,  tööhõive ja palgapoliitikat ning rakendab 
meetmeid selle täiustamiseks;
 
    2)   kujundab   kaadri   ettevalmistamise,    ümberõppe    ja 
kvalifikatsiooni  tõstmise  poliitikat  ning tagab  ja  korraldab 
selle elluviimise.
 
    Paragrahv  11.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku   Vabariigi 
Valitsuse põhivolitused teaduse ja tehnika alal
 
    Eesti NSV Valitsus:
 
    1)  viib ellu vabariigi teaduse ja tehnika  arengupoliitikat, 
tagab selleks vajaliku materiaal-tehnilise baasi;
 
    2)   tagab  teaduse  ja  tenhika  arengu  kompleksprogrammide 
väljatöötamise ning täitmise;
 
    3) loob spetsiaalsed fonde teaduse ja tehnika arendamiseks.  
 
    Paragrahv  12.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku   Vabariigi 
Valitsuse põhivolitused seaduslikkuse tagamise alal
 
    Eesti NSV Valitsus:
 
    1)  tagab  avaliku korra ning kodanike õiguste  ja  vabaduste 
kaitse;
 
    2)   töötab   välja   seaduseelnõud   kehtiva   seadusandluse 
täiustamiseks;
 
    3)  korraldab kontrolli seadusandluse järgimise üle Eesti  NSV 
ministeeriumide,  Eesti  NSV  riiklike  ametite  ning  Eesti  NSV 
inspektsioonide,   kõigi   Eesti  NSV  territooriumil  paiknevate 
ja tegutsevate ettevõtete, asutuste ja organisatsioonide poolt.
 
    Paragrahv  13.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku   Vabariigi 
Valitsuse  põhivolitused riigi julgeoleku ja kaitsevõime tagamise 
alal
 
    Eesti    NSV Valitsus rakendab  Eesti  NSV   konstitutsioonis 
kindlaksmääratud   ulatuses  meetmeid  vabariigi  julgeoleku   ja 
kaitsevõime tagamiseks.
 
    Paragrahv   14.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku  Vabariigi 
Valitsuse põhivolitused välispoliitilise tegevuse alal
 
    Eesti NSV Valitsus:
 
    1)   sõlmib   lepinguid   teiste   riikide   valitsuste    ja 
organisatsioonidega;
 
    2)   organiseerib   Eesti  NSV  suhtlemist  välisriikide   ja 
rahvusvaheliste    organisatsioonidega   ning   pooli    huvitava 
informatsiooni hankimist ja vahetamist;
 
    3) otsustab vabariigi esinduste loomise teistesse  riikidesse 
ja teiste riikide esinduste loomise Eesti NSV-sse.
 
    Paragrahv   15.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku  Vabariigi 
Valitsuse istungitel otsustatavad küsimused
 
    Eesti  NSV  Valitsuse istungitel arutatakse  riigi  poliitika 
elluviimist,   sotsiaal- ja  majandusprobleeme  ning  Eesti   NSV 
seaduste ja Eesti NSV Valitsuse määruste täitmist.
 
                           III peatükk
 
       EESTI NÕUKOGUDE SOTSIALISTLIKU VABARIIGI VALITSUSE
 
             SUHTED TEISTE RIIGIVALITSEMISORGANITEGA
 
    Paragrahv   16.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku  Vabariigi 
Valitsuse suhted NSV Liidu Ministrite Nõukogu ja liiduvabariikide 
ministrite nõukogudega
 
    (1)  Eesti NSV Valitsus arendab kootööd NSV Liidu  Ministrite 
Nõukogu ja liiduvabariikide ministrite nõukogudega.
 
    (2) Eesti NSV Valitsuse ja NSV Liidu Ministrite Nõukogu  ning 
liiduvabariikide    ministrite   nõukogude   pidevate    sidemete 
tagamiseks  võivad  tegutseda  Eesti  NSV  esindused  Moskvas  ja 
liiduvabariikide pealinnades.
 
    Paragrahv  17.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku   Vabariigi 
Valitsuse suhted kohaliku omavalitsuse täitevorganitega
 
    Eesti NSV Valitsus:
 
    1)  korraldab  kohaliku omavalitsuse täitevorganite  osavõtul 
riikliku   tähtsusega  objektide  ja  tegevusalade   (elektri- ja 
sidevõrkude, raudteede, ja muude kommunikatsioonide) haldamist;
 
    2)  tagab riikliku regionaalpoliitika  elluviimise,  kohaliku 
omavalitsuse    sotsiaalhooldus-,     tervishoiu-,    haridus- ja 
keskkonnakaitsealase tegevuse riikliku suunamise.
 
    Paragrahv 18.  Eesti NSV ministeeriumide,  Eesti NSV riiklike 
ametite  ja  teiste  Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku   Vabariigi 
Valitsusele alluvate organite juhtimine
 
    (1) Eesti NSV Valitsus juhib Eesti NSV ministeeriumide,  Eesti 
NSV Valitsuse komiteede ja komisjonide tööd ning suunab Eesti NSV 
riiklike ametite ja Eesti NSV inspektsioonide tegevust.
 
    (2)   Eesti  NSV  Valitsus  esitab  Eesti  NSV  Ülemnõukogule 
ettepanekuid   Eesti   NSV   ministeeriumide   moodustamise    ja 
likvideerimise kohta.
 
    (3)  Eesti  NSV Valitsus kinnitab Eesti NSV  ministeeriumide, 
Eesti  NSV  Valitsuse komiteede,  Eesti NSV riiklike  ametite  ja 
Eesti NSV inspektsioonide põhimäärused. 
 
    Paragrahv   19.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku  Vabariigi 
Valitsuse kontroll oma organite tegevuse üle
 
    (1)  Eesti NSV Valitsus kontrollib Eesti NSV  ministeeriumide, 
Eesti  NSV  riiklike ametite  ja  teiste  Eesti  NSV  Valitsusele 
alluvate organite tööd.
 
    (2) Eesti NSV Valitsuse esimees (peaminister) võib aru pärida 
igalt Eesti NSV ministrilt, Eesti NSV riikliku ameti ja Eesti NSV 
inspektsiooni juhilt.
 
    (3)   Eesti  NSV  Valitsusel  on õigus  oma  pädevuse   piires 
tühistada Eesti NSV ministeeriumide,  Eesti NSV riiklike  ametite 
ja teiste Eesti NSV Valitsusele alluvate organite akte.
 
    (4) Eesti NSV Valitsus võib määrata Eesti NSV ministritele ja 
nende asetäitjatele,  samuti Eesti NSV riiklike ametite ja teiste 
Eesti  NSV  Valitsusele  alluvate  organite  juhtidele  ja  nende 
asetäitjatele distsiplinaarkaristusi.
 
    Paragrahv 20. Eesti NSV ministeeriumid
 
    (1) Eesti NSV ministeeriumid on riigivalitsemise keskorganid.
 
    (2) Eesti NSV ministeeriume juhivad ministrid.
 
    (3)  Eesti  NSV ministeeriumid teostavad Eesti  NSV  Valitsuse 
poliitikat  ja  vastavate valitsemisalade korraldamist Eesti  NSV 
seaduste ning Eesti NSV Valitsuse määruste ja korralduste  alusel 
ning kontrollivad nende täitmist oma pädevuse piires.
 
    (4)   Eesti  NSV  ministeeriumidel  on  õigus  kehtestada  oma 
pädevuse piires normatiivakte.
 
    Paragrahv  21.  Eesti  NSV  riiklikud  ametid  ja  Eesti  NSV 
inspektsioonid
 
    (1)  Eesti NSV riiklikud ametid ja Eesti  NSV  inspektsioonid 
moodustab   Eesti   NSV  Valitsus   niisuguste   riigivalitsemise, 
majanduselu   korraldamise  ning  muude  küsimuste  juhtimiseks, 
koordineerimiseks  ja kontrollimiseks,    mis   vahetult   ei   kuulu  
  
ministeeriumide fuktsioonidesse.
 
    (2)  Eesti NSV riiklike ameteid juhivad  peadirektorid,  Eesti 
NSV inspektsioone direktorid.
 
    (3)  Eesti  NSV riiklikud ametid ja Eesti NSV  inspektsioonid 
tegusevad vastavate ministrite valitsemasalas,  kuid nad ei  allu 
ministeeriumidele,  vaid  Eesti  NSV Valitsusele vastava  ministri 
kaudu.
 
    (4)  Eesti NSV riiklikud ametid ja Eesti  NSV  inspektsioonid 
võivad   oma   pädevuse  piires  välja  anda   normatiivakte   ja 
kontrollida  Eesti  NSV seaduste ja Eesti NSV Valitsuse  määruste 
täitmist.
 
    Paragrahv  22.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku   Vabariigi 
Valitsuse komiteed
 
    (1)   Eesti  NSV  Valitsus  moodustab  Eesti  NSV   Valitsuse 
komiteesid   majanduse   arendamise,    rahandus-,   krediidi- ja 
hinnapoliitika, sotsiaal-, haridus- ja kultuuripoliitika tähtsate 
küsimuste ettevalmistamiseks.
 
    (2)  Eesti  NSV  Valitsuse komiteed moodustatakse  Eesti  NSV 
ministritest ning vajaduse korral teadlastest ja  spetsialistidest 
Eesti NSV Valitsuse esimehe (peaministri) esildisel.
 
    (3)   Eesti  NSV  Valitsuse  komitee  tööd  juhib  Eesti  NSV 
Valitsuse  esimees  (peaminister) või Eesti NSV  Valitsuse  poolt 
nimetatud minister.
 
    Paragrahv  23.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku   Vabariigi 
Valitsuse komisjonid
 
    Eesti  NSV Valitsus moodustab vastavalt vajadusele alatisi ja 
ajutisi  komisjone  mitmesuguste  üksikküsimuste  läbitöötamiseks, 
lahkarvamuste   arutamiseks,   seaduseelnõude   ja   ettepanekute 
ettevalmistamiseks.   Nende  koosseisu,   tegevuse,  ettepanekute 
esitamise  ja  läbivaatamise  korra  määrab  kindlaks  Eesti  NSV 
Valitsus.
 
                           IV peatükk
 
             EESTI NSV MINISTEERIUMIDE LOETELU NING
            EESTI NÕUKOGUDE SOTSIALISTLIKU VABARIIGI
                     VALITSUSE TÖÖKORRALDUS
 
    Paragrahv 24. Eesti NSV ministeeriumid
 
    Eesti NSV ministeeriumid on:
    Ehitusministeerium;
    Haridusministeerium;
    Justiitsinisteerium;
    Kaubandusministeerium; 
    Keskkonnaministeerium;
    Kultuuriministeerium;
    Majandusministeerium;
    Materiaalsete Ressurside Ministeerium;
    Põllumajandusministeerium;
    Rahandusministeerium;
    Sideministeerium;
    Siseasjade Ministeerium;
    Sotsiaalministeerium;
    Tervishoiuministeerium;
    Transpordiministeerium;
    Tööstus- ja Energeetikaminiseerium;
    Välisministeerium.
 
    Paragrahv  25.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku   Vabariigi 
Valitsuse istungi ning istungitel otsuste vastuvõtmise kord
 
    (1) Eesti NSV Valitsus on kollegiaalne organ.
 
    (2)   Eesti   NSV  Valitsuse  istungid   toimuvad   vastavalt 
vajadusele.
 
    (3)  Eesti  NSV  Valitsus  on  otsustusvõimeline,   kui  tema 
istungist võtab osa vähemalt pool valitsuse liikmetest. 
 
    (4)  Eesti  NSV  Valitsuse istungeil võetakse  otsused  vastu 
valitsuse liikmete häälteenamusega. Häälte võrdsel jagunemisel on 
otsustavaks Eesti NSV Valitsuse esiehe (peaministri) hääl.
 
    Paragrahv  26.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku   Vabariigi 
Valitsuse esimees (peaminister)
 
    (1) Eesti NSV Valitsust juhib ning tema tegevust koordineerib 
Eesti  NSV Valitsuse esimees ( peaminister).  Eesti NSV Valitsuse 
esimees (peaminister) esindab Eesti NSV Valitsust.
 
    (2) Eesti NSV Valitsuse esimees (peaminister):
 
    1) kujundab Eesti NSV Valitsuse isikulise koosseisu ja esitab 
vastava ettepaneku Eesti NSV Ülemnõukogule;
 
    2)  esitab  Eesti  NSV Ülenõukogule  ettepanekuid  Eesti  NSV 
Valitsuse reorganiseerimise kohta;
 
    3)  võtab pakilistel juhtudel vastu otsuseid  riigivalitsemise 
üksikküsimustes Eesti NSV Valitsuse pädevuse piires, mis vajaduse 
korral   vormistatakse  valitsuse   korraldustena,   informeerides 
sellest valitsust tema järjekordsel istungil.
 
    (3)  Juhul kui Eesti NSV Valitsuse esimees  (peaminister)  ei 
saa  ajutiselt oma kohustusi täita,  on tema asendajaks minister, 
kelle  Eesti NSV Ülemnõukogu Presiidium on  määranud  peaministri 
ettepanekul.  
 
    (4)  Eesti  NSV  Valitsuse  esimehe  (peaministri)  kohustusi 
täitev   minister  kirjutab  Eesti  NSV  Valitsuse  aktidele   ja 
ametlikele kirjadele alla "Eesti NSV minister Eesti NSV Valitsuse 
esimehe (peaministri) ülesandeis".
 
    Paragrahv   27.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku  Vabariigi 
Valitsuse määrused ja korraldused
 
    (1) Eesti NSV Valitsuse otsus,  millel on normatiivne iseloom 
või üldine tähtsus,  vormistatakse määrusena. Eesti NSV Valitsuse 
määrused  avaldatakse  "Eesti NSV Teatajas" ja  tehakse  vajaduse 
korral üldsusele teatavaks massiteabevahendite kaudu.  Eesti  NSV 
Valitsuse määrus on kentiv,  kui sellele on alla kirjutanud Eesti 
NSV Valitsuse esimees (peaminister) ja Eesti NSV riigiminister.
 
    (2) Otsus operatiivses ja muus jooksvas küsimuses vormistatakse 
korraldusena,  millele  kirjutab alla Eesti NSV Valitsuse esimees 
(peaminister).
 
    Paragrahv  28.   Eesti  Nõukogude  Sotsialistliku   Vabariigi 
Valitsuse aparaat
 
    (1)  Eesti NSV Valitusel on Riigikantselei,  mida juhib Eesti 
NSV  riigiminister.  Eesti  NSV riigimister  tegutseb  Eesti  NSV 
Valitsuse esimehe (peaministri) suunamisel.
 
    (2)  Riigikantselei  struktuuri kinnitab Eesti NSV  Valitsuse 
esimees (peaminister).
 
    (3)  Eesti  NSV riigiministri nimetab  ametisse  ja  vabastab 
ametist   Eesti  NSV  Ülenõukogu  Eesti  NSV  Valitsuse   esimehe 
(peaministri) esildisel.
 
    (4)  Riigikantselei  ja  Eesti  NSV  riigiministri  ülesanded 
määratakse  kindlaks  põhimäärusega,  mille  kinnitab  Eesti  NSV 
Valitsus.
 
    (5)  Riigikantselei  koosseisus luuakse Eesti  NSV  Valitsuse 
esimehele     (peaministrile)    ja    ministritele    keerulistes 
riigivalitsemis- ja     majandusküsimustes     nõu      andmiseks 
valitsunõunike institutsioon.
 
    (6)  Valitsusnõunikud  nimetab ametisse ja  vabastab  ametist 
Eesti NSV Valitsuse esimees (peaminister).
 
          Eesti NSV Ülemnõukogu Presiidiumi esimees A. Rüütel
 
          Eesti NSV Ülemnõukogu Presiidiumi sekretär A. Almann
 
   Tallinn, 6. detsembril 1989.