Valimisliidu Sinu Nõo kaebuse lahendamine
Vastu võetud 03.10.2025 nr 58
Kaebus
1. Valimisliit Sinu Nõo esitas 30. septembril 2025 kaebuse taotlusega tunnistada Nõo Valla Valimiskomisjoni tegevus seadusevastaseks, tunnistada ebaseaduslikuks valimiskomisjoni otsus, millega Rain Sangernebo kinnitati Nõo valla elanikuna kandidaatide nimekirja ning saata laiali Nõo Valla Valimiskomisjon ja määrata uus sõltumatu komisjon.
2. Kaebaja leiab, et Nõo Valla Valimiskomisjon on kinnitanud Rain Sangernebo kandidatuuri Nõo valla elanikuna ebaseaduslikult, kuna tema tegelik elukoht on Tartus. Komisjoni esimees ja vallasekretär Aira Laul on pikaajalises koostöös nii kandidaadi kui vallavalitsuse finantsjuhiga, tekitades huvide konflikti ja kahtluse komisjoni sõltumatuse ning erapooletuse osas. Kaebaja arvates rikub menetlus valimisseadust ja vähendab avalikkuse usaldust valimiste legitiimsuse suhtes.
3. Kaebaja selgitab, et esitas 23. septembril 2025 kaebuse Rain Sangernebo tegeliku elukoha kohta, kuid valimiskomisjon ei langetanud sisulist otsust ja edastas kaebuse vallavalitsusele, mille nimel suure tõenäosusega vastab sama komisjoni esimees Aira Laul. Sarnane olukord esines ka 2021. aastal. Arvestades Rain Sangernebo pikaajalist rolli vallavanemana ja komisjoni liikmete varasemat seotust temaga, on kaebajal tekkinud põhjendatud kahtlus menetluse sõltumatuse ja valimiste usaldusväärsuse osas.
Vabariigi Valimiskomisjoni koosolek
4. Vabariigi Valimiskomisjoni koosolekul osalesid ja andsid selgitusi Valimisliidu Sinu Nõo esindaja Kerli Pruuli ja Nõo Valla Valimiskomisjoni esimees Aira Laul.
Nõo Valla Valimiskomisjoni seisukoht
5. Nõo Valla Valimiskomisjon on seisukohal, et kaebus tuleb jätta läbi vaatamata. Nõo valla valimiskomisjon edastas taotluse pädevale organile haldusmenetluse seaduse (HMS) § 15 lg 4 alusel, sest elukohaandmete õigsuse kontrollimine kuulub vallavalitsuse pädevusse. Alust Nõo valla valimiskomisjoni 12. septembri 2025 otsuse nr 6 seadusevastaseks tunnistamiseks ei ole, kuna kandidaatide registreerimisel tuleb lähtuda rahvastikuregistri kannetest. Valla valimiskomisjoni moodustamine on vallavolikogu pädevuses ning Nõo Valla Valimiskomisjon on moodustatud Nõo Vallavolikogu 26. juuni 2025 otsusega nr 115. Seaduse kohaselt on komisjoni esimees vallasekretär.
Vabariigi Valimiskomisjoni seisukoht
6. Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse (KOVVS) § 63 kohaselt on kaebus Vabariigi Valimiskomisjonile esitatav taotlus vaadata läbi ja tühistada valla või linna valimiskomisjoni otsus või tunnistada seadusevastaseks valla või linna valimiskomisjoni toiming.
7. Vabariigi Valimiskomisjon saab kaebajast aru selliselt, et ta ei ole rahul Rain Sangernebo registreerimisega kandidaadiks kohaliku omavalitsuse volikogu valimistel. KOVVS § 13 kohaselt registreerib valla valimiskomisjon kandidaadid, tehes seda otsusega.
8. KOVVS § 66 lg 1 p 1 kohaselt esitatakse kaebus Vabariigi Valimiskomisjonile kolme päeva jooksul otsuse tegemisest. Nõo Valla Valimiskomisjon tegi otsuse Rain Sangernebo kandidaadiks registreerimise kohta 12. septembril 2025. Seega on kaebus otsuse vaidlustamiseks esitatud tähtaega rikkudes ja jääb seetõttu läbi vaatamata.
9. Kaebaja soovib tunnistada seadusevastaseks valla valimiskomisjoni tegevus edastada tegeliku elukoha kontrollimine Nõo Vallavalitsusele. Kaebus võimaldab järeldada, et kaebaja sai sellest teadlikuks 29. septembril 2025. Seega on kaebus toimingule esitatud tähtaegselt.
10. Riigikohus on selgitanud, et KOVVS § 5 lg-s 5 mainitud püsiva elukoha all mõista elukohta, mille aadressiandmed on kantud rahvastikuregistrisse (RKPJKo 5-25-44 p 8). KOVVS § 5 lg-t 5 ei saa sisustada selliselt, et see paneb valimiskomisjonidele kohustuse kontrollida rahvastikuregistrisse kantud elukoha aadressi õigsust ja selgitada kandidaatide registreerimisel välja kandideerija tegelik püsiv elukoht (RKPJKo 5-21-12/2, p 25). Seega ei ole kandidaadi tegeliku elukoha välja selgitamine valla valimiskomisjoni pädevuses.
11. Rahvastikuregistrijärgse ja tegeliku püsiva elukoha lahknevus ei ole õiguslikult lubatav (RKPJKo 5-21-12/2, p 26). Kohaliku omavalitsuse üksusel on põhjendatud kahtluse tekkimisel kohustus kontrollida isiku rahvastikuregistri elukoha kande õigsust (RKPJKo 5-24-29/14, p 55).
12. Kaebaja esitas taotluse valla valimiskomisjonile, aga selle menetlemine kuulub vallavalitsuse pädevusse. Haldusmenetluse seaduse § 15 lg 4 sätestab, et kui taotluse lahendamine ei kuulu haldusorgani pädevusse, jätab haldusorgan taotluse läbi vaatamata, selgitades taotlejale, millise haldusorgani pädevusse asi kuulub, või edastab taotluse pädevale haldusorganile, teatades sellest taotlejale. Selliselt ongi Nõo Valla Valimiskomisjon talitanud.
13. KOVVS § 65 § lg 1 p 4 ja lg 3 kohaselt menetleb Vabariigi Valimiskomisjon kaebust, milles näidatakse ära kaebaja õiguste rikkumine. Valla valimiskomisjoni toiming, millega tagatakse, et esitatud kaebus jõuab selle menetlemiseks pädeva haldusorganini, ei riku kaebuse esitaja õigusi. Kaebus toimingu vaidlustamiseks jääb läbi vaatamata.
14. Kaebaja esitas ka taotluse saata laiali Nõo Valla Valimiskomisjon ja määrata uus sõltumatu komisjon. Nõo Valla Valimiskomisjoni on moodustanud ja sinna liikmed nimetatud Nõo Vallavolikogu. Vabariigi Valimiskomisjoni pädevuses on valla valimiskomisjoni otsuse ja toimingute õiguspärasuse hindamine, mitte aga valla valimiskomisjoni moodustamine või selle tegevuse lõpetamine. Seetõttu jääb taotlus läbi vaatamata ja Vabariigi Valimiskomisjon esitatud väiteid sisuliselt ei analüüsi.
Lähtudes KOVVS § 65 lõikest 3, Vabariigi Valimiskomisjon otsustab:
jätta Valimisliidu Sinu Nõo kaebus läbi vaatamata.
Vastavalt KOVVS §-le 661 võib huvitatud isik, kes leiab, et Vabariigi Valimiskomisjoni otsusega rikutakse tema õigusi, esitada otsuse peale kaebuse põhiseaduslikkuse järelevalve kohtumenetluse seaduses ettenähtud korras Riigikohtule. Kaebus esitatakse Riigikohtule kolme päeva jooksul Vabariigi Valimiskomisjoni otsuse teatavakstegemisest arvates Vabariigi Valimiskomisjoni kaudu.
Ingrid Kullerkann
Vabariigi Valimiskomisjoni esimees
Facebook
X.com