COVID-19 haiguse leviku tõkestamiseks vajalikud meetmed ja piirangud
[RT III, 23.11.2020, 1 - jõust. 24.11.2020]
Vastu võetud 19.08.2020 nr 282
RT III, 19.08.2020, 1
jõustumine 19.08.2020, osaliselt 01.09.2020
Muudetud järgmiste aktidega (näita)
Vastuvõtmine | Avaldamine | Jõustumine |
---|---|---|
28.08.2020 | RT III, 28.08.2020, 3 | 28.08.2020, osaliselt 01.09.2020 |
03.09.2020 | RT III, 04.09.2020, 1 | 04.09.2020 |
11.09.2020 | RT III, 14.09.2020, 1 | 14.09.2020 |
24.09.2020 | RT III, 24.09.2020, 3 | 29.09.2020 |
26.09.2020 | RT III, 26.09.2020, 1 | 28.09.2020 |
29.09.2020 | RT III, 29.09.2020, 9 | 29.09.2020 |
09.10.2020 | RT III, 09.10.2020, 1 | 12.10.2020 |
15.10.2020 | RT III, 15.10.2020, 2 | 19.10.2020 |
29.10.2020 | RT III, 29.10.2020, 2 | 30.10.2020 |
12.11.2020 | RT III, 12.11.2020, 5 | 16.11.2020 |
23.11.2020 | RT III, 23.11.2020, 1 | 24.11.2020, osaliselt 28.11.2020 |
03.12.2020 | RT III, 03.12.2020, 1 | 05.12.2020 |
04.12.2020 | RT III, 04.12.2020, 3 | 05.12.2020 |
10.12.2020 | RT III, 10.12.2020, 1 | 12.12.2020 |
17.12.2020 | RT III, 17.12.2020, 3 | 18.12.2020 |
23.12.2020 | RT III, 23.12.2020, 1 | 24.12.2020, osaliselt 28.12.2020 |
29.12.2020 | RT III, 29.12.2020, 1 | 30.12.2020, osaliselt 11.01.2021 |
30.12.2020 | RT III, 31.12.2020, 8 | 01.01.2021 |
08.01.2021 | RT III, 08.01.2021, 1 | 11.01.2021 |
13.01.2021 | RT III, 13.01.2021, 5 | 15.01.2021 |
15.01.2021 | RT III, 16.01.2021, 1 | 18.01.2021, osaliselt 25.01.2021 ja 01.02.2021 |
30.01.2021 | RT III, 30.01.2021, 4 | 01.02.2021, osaliselt 03.02.2021 |
19.02.2021 | RT III, 19.02.2021, 7 | 22.02.2021 |
26.02.2021 | RT III, 26.02.2021, 2 | 01.03.2021 |
03.03.2021 | RT III, 03.03.2021, 1 | 06.03.2021, osaliselt 15.03.2021 |
05.03.2021 | RT III, 05.03.2021, 1 | 06.03.2021 |
09.03.2021 | RT III, 09.03.2021, 11 | 11.03.2021 |
01.04.2021 | RT III, 01.04.2021, 2 | 05.04.2021 |
22.04.2021 | RT III, 22.04.2021, 1 | 26.04.2021, osaliselt 03.05.2021 |
29.04.2021 | RT III, 29.04.2021, 1 | 03.05.2021 |
30.04.2021 | RT III, 30.04.2021, 1 | 03.05.2021 |
06.05.2021 | RT III, 06.05.2021, 3 | 10.05.2021 |
13.05.2021 | RT III, 14.05.2021, 1 | 17.05.2021, osaliselt 24.05.2021 ja 31.05.2021 |
21.05.2021 | RT III, 21.05.2021, 9 | 24.05.2021, osaliselt 31.05.2021 |
28.05.2021 | RT III, 29.05.2021, 2 | 31.05.2021, osaliselt 01.06.2021 ja 14.06.2021 |
01.06.2021 | RT III, 01.06.2021, 7 | 02.06.2021, osaliselt 14.06.2021 |
03.06.2021 | RT III, 03.06.2021, 2 | 04.06.2021, kehtib kuni 13.06.2021 (kaasa arvatud) |
10.06.2021 | RT III, 10.06.2021, 3 | 11.06.2021, osaliselt 01.07.2021 |
17.06.2021 | RT III, 17.06.2021, 2 | 28.06.2021, osaliselt 21.06.2021 |
22.06.2021 | RT III, 22.06.2021, 6 | 23.06.2021, osaliselt 28.06.2021 |
09.07.2021 | RT III, 10.07.2021, 3 | 19.07.2021 |
15.07.2021 | RT III, 16.07.2021, 4 | 19.07.2021 |
Nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seaduse § 28 lõike 2 punktide 1–3 ja 5 ja lõigete 5 ja 6 alusel ning arvestades sama paragrahvi lõiget 8 kehtestada järgmised piirangud:
[RT III, 29.05.2021, 2 - jõust. 01.06.2021]
1. Isik, kes on ületanud riigipiiri Eestisse sisenemise eesmärgil, peab Eestisse saabumisest 10 kalendripäeva jooksul viibima oma elukohas või püsivas viibimiskohas.
[RT III, 29.10.2020, 2 - jõust. 30.10.2020]
11. [Kehtetu - RT III, 01.04.2021, 2 - jõust. 05.04.2021]
2. Punktis 1 nimetatud 10-kalendripäevast piirangut ei kohaldata, kui:
1) isikule on tervishoiuteenuse osutaja teinud kuni 72 tundi enne Eestisse saabumist COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 RT-PCR testi või kuni 48 tundi enne Eestisse saabumist COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse Euroopa Liidu terviseohutuse komitee heaks kiidetud SARS-CoV-2 antigeen-RTD testi (edaspidi SARS-CoV-2 test), mille tulemus on negatiivne, ja isikule on tervishoiuteenuse osutaja teinud Eestisse saabumise järel mitte varem kui kuuendal päeval pärast esimese testi tegemist teise SARS-CoV-2 RT-PCR testi ning selle testi tulemus on olnud samuti negatiivne või kui arst on tunnistanud isiku nakkusohutuks. Kuni negatiivse testitulemuse teadasaamiseni peab isik viibima oma elukohas või püsivas viibimiskohas;
2) isikule ei ole tervishoiuteenuse osutaja teinud kuni 72 tundi enne riiki saabumist SARS-CoV-2 RT-PCR testi või 48 tundi enne riiki saabumist SARS-CoV-2 antigeen-RTD testi, kuid isikule on tehtud nimetatud test viivitamata Eestisse saabumise järel ning selle testi tulemus on olnud negatiivne ja isikule on tehtud teine COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 RT-PCR test mitte varem kui kuuendal päeval pärast esimese testi tegemist ning selle testi tulemus on olnud samuti negatiivne või kui arst on tunnistanud isiku nakkusohutuks. Kuni negatiivse testitulemuse teadasaamiseni peab isik viibima oma elukohas või püsivas viibimiskohas;
3) isik saabub kolmandast riigist, mille andmeid ei ole avaldatud Välisministeeriumi veebilehel Euroopa Liidu rohelises nimekirjas (edaspidi Euroopa Liidu roheline nimekiri), ja isikule on tervishoiuteenuse osutaja teinud SARS-CoV-2 testi viivitamata Eestisse saabumise järel ja selle tulemus on olnud negatiivne ning kordustestimise SARS-CoV-2 RT-PCR testiga mitte varem kui kuuendal päeval pärast esimese testi tegemist ja selle tulemus on olnud samuti negatiivne või kui arst on tunnistanud isiku nakkusohutuks. Kuni negatiivse testitulemuse teadasaamiseni peab isik viibima oma elukohas või püsivas viibimiskohas.
Juhul, kui käesoleva punkti kohaselt on tervishoiuteenuse osutaja teinud isikule SARS-CoV-2 antigeen-RTD testi ja see osutub positiivseks, kuid isik on teinud viivitamata kordustesti SARS-CoV-2 RT-PCR testiga, mille tulemus osutub negatiivseks, võetakse arvesse SARS-CoV-2 RT-PCR testi tulemus.
[RT III, 10.07.2021, 3 - jõust. 19.07.2021]
3. Punktides 1 ja 2 nimetatud isik võib lahkuda oma elukohast või püsivast viibimiskohast, kui ta võtab kasutusele Vabariigi Valitsuse või Terviseameti kehtestatud ja kõik muud võimalikud meetmed võimaliku nakkushaiguse leviku tõkestamiseks ning kui esinevad järgmised asjaolud:
1) kui ta on saanud tervishoiutöötaja või politseiametniku korralduse elukohast või püsivast viibimiskohast lahkumiseks;
2) kui ta lahkub oma elukohast või püsivast viibimiskohast, kui tervishoiutöötaja on suunanud ta tervishoiuteenust saama, või isiku elu või tervist ohustava hädajuhtumi korral;
3) kui punkti 2 alapunktides 1 ja 2 nimetatud isik täidab edasilükkamatuid ja vältimatult vajalikke töökohustusi tööandja otsusel ja talle on tervishoiuteenuse osutaja teinud kuni 72 tundi enne riiki saabumist SARS-CoV-2 RT-PCR testi või kuni 48 tundi enne riiki saabumist SARS-CoV-2 antigeen-RTD testi või riiki saabumise järel vähemalt ühe COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 testi, mille tulemus on negatiivne, või kui arst on tunnistanud isiku nakkusohutuks. Kuni negatiivse testitulemuse teadasaamiseni peab isik viibima oma elukohas või püsivas viibimiskohas;
[RT III, 10.07.2021, 3 - jõust. 19.07.2021]
4) kui punkti 2 alapunktis 3 nimetatud kolmandast riigist Eestisse saabuv isik täidab edasilükkamatuid ja vältimatult vajalikke töökohustusi tööandja otsusel ja talle on tervishoiuteenuse osutaja teinud SARS-CoV-2 testi riiki saabumise järel ja selle testi tulemus on olnud negatiivne või kui arst on tunnistanud isiku nakkusohutuks. Kuni negatiivse testitulemuse teadasaamiseni peab isik viibima oma elukohas või püsivas viibimiskohas. Edasilükkamatuid ja vältimatult vajalikke töökohustusi täitvaks isikuks loetakse ka sportlast, treenerit ja võistkonna liiget, kellel on töösuhe Eesti meistriliigas osaleva sportmängu klubiga või kes on seotud Eesti koondise tasemel sportlase igapäevase treeningtegevusega või kes osaleb sportlasena või sportlase meeskonna liikmena rahvusvahelisel kõrge tasemega võistlusel või on otseselt seotud eelnimetatud spordivõistluse läbiviimisega;
[RT III, 10.07.2021, 3 - jõust. 19.07.2021]
5) kui ta osaleb vältimatul perekondlikul sündmusel ja talle on tervishoiuteenuse osutaja teinud kuni 72 tundi enne riiki saabumist SARS-CoV-2 RT-PCR testi või kuni 48 tundi enne riiki saabumist SARS-CoV-2 antigeen-RTD testi või riiki saabumise järel vähemalt ühe COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 testi, mille tulemus on negatiivne, või kui arst on tunnistanud isiku nakkusohutuks. Käesolevat alapunkti kohaldatakse punkti 2 alapunktis 3 nimetatud kolmandast riigist saabuvale isikule ainult juhul, kui talle on tervishoiuteenuse osutaja teinud SARS-CoV-2 testi viivitamata Eestisse saabumise järel ja selle testi tulemus on olnud negatiivne. Kuni negatiivse testitulemuse teadasaamiseni peab isik viibima oma elukohas või püsivas viibimiskohas;
[RT III, 10.07.2021, 3 - jõust. 19.07.2021]
6) kui ta hangib elukoha või viibimiskoha läheduses igapäevaseks toimetulekuks hädavajalikku põhjusel, et muul viisil ei ole see võimalik;
7) kui ta viibib õues ja väldib täielikult kontakti teiste inimestega;
8) kui ta pöördub vältimatu tööülesande täitmiseks, hariduse omandamiseks või perekondliku sündmuse tõttu tagasi riiki, kust ta Eestisse saabus, tingimusel, et talle on tervishoiuteenuse osutaja teinud kuni 72 tundi enne Eestist lahkumist SARS-CoV-2 RT-PCR testi või kuni 48 tundi enne Eestist lahkumist SARS-CoV-2 antigeen-RTD testi, mille tulemus on negatiivne, või kui arst on tunnistanud isiku nakkusohutuks.
[RT III, 10.07.2021, 3 - jõust. 19.07.2021]
[Viimane lause kehtetu - RT III, 10.07.2021, 3 - jõust. 19.07.2021]
31. [Kehtetu - RT III, 13.01.2021, 5 - jõust. 15.01.2021]
4. Punktides 1–3 sätestatut ei kohaldata haiguse tunnusteta isiku suhtes:
1) kes on välisriigi või Eesti Vabariigi diplomaatilise esinduse või konsulaarasutuse töötaja või tema perekonnaliige või isik, kellel on Eesti diplomaatiline pass;
2) kes saabub Eesti Vabariiki rahvusvahelise sõjalise koostöö raames;
3) kes on välisdelegatsiooni liige, kes saabub Eesti Vabariiki riigi või kohaliku omavalitsuse üksuse ametiasutuste kutsel tööülesannete täitmiseks;
4) kes on vahetult seotud kauba ja tooraine transpordiga, sealhulgas kauba või tooraine laadimisega, ja saabub Eestisse tööülesannete täitmiseks;
5) kes tuleb Eestisse osutama tervishoiuteenuseid või muid hädaolukorra lahendamiseks vajalikke teenuseid;
6) kes on vahetult seotud rahvusvahelise kauba- ja reisijateveoga, sealhulgas rahvusvahelist transpordivahendit teenindav meeskonna- või laevapereliige ja transpordivahendil remondi-, garantii- või hooldustöid tegev isik, ja saabub Eestisse tööülesannete täitmiseks;
7) kelle Eesti Vabariiki saabumise eesmärk on vahetult seotud reisijaveo teenuse osutamisega ja kes teenindab reisigruppe;
8) kelle Eesti Vabariiki saabumise eesmärk on seotud elutähtsa teenuse toimepidevuse tagamisega;
9) kes kasutab Eesti Vabariigi territooriumi viivitamata läbimise eesmärgil transiidiks;
10) kes on Euroopa Liidu või Schengeni konventsiooni liikmesriigi või Euroopa Majanduspiirkonna või Šveitsi Konföderatsiooni või Andorra Vürstiriigi või Monaco Vürstiriigi või San Marino Vabariigi või Vatikani Linnriigi (Püha Tool) või Suurbritannia ja Põhja-Iiri Ühendkuningriigi kodanik, elanik või pikaajalist viisat omav isik ja tema perekonnaliige ja saabub Eesti Vabariiki nimetatud riikidest ning kes on järjest viimase 10 päeva jooksul viibinud ühes või mitmes nimetatud riigis, juhul kui nende riikide viimase 14 päeva kumulatiivne COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 positiivsete testide arv 100 000 elaniku kohta on võrdne 75-ga või sellest väiksem. Välisministeerium avaldab vastava teabe riikide nakatumisnäitajate kohta oma veebilehel;
[RT III, 16.07.2021, 4 - jõust. 19.07.2021]
11) kes on alapunktis 10 nimetatud isik või isik, kes on kolmanda riigi, mis on Euroopa Liidu rohelises nimekirjas, elanik selle riigi õiguse kohaselt ja saabub Eestisse nimetatud riigist, kui selle riigi viimase 14 päeva kumulatiivne COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 positiivsete testide arv 100 000 elaniku kohta on võrdne 75-ga või sellest väiksem;
[RT III, 17.06.2021, 2 - jõust. 21.06.2021]
12) [kehtetu - RT III, 10.07.2021, 3 - jõust. 19.07.2021]
13) kes ületab Eesti Vabariigi ja Läti Vabariigi vahelist riigipiiri vähemalt kaks korda nädalas vältimatu piiriülese töötamise või õppimise eesmärgil, kui isik on teinud viimase seitsme päeva jooksul vähemalt ühe COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 testi ning selle testi tulemus on olnud negatiivne või kui arst on tunnistanud isiku nakkusohutuks;
[RT III, 30.04.2021, 1 - jõust. 03.05.2021]
14) kelle elukoht on Eesti Vabariigis Valga või Läti Vabariigis Valka omavalitsusüksuse haldusterritooriumil ning kes ületab Eesti Vabariigi ja Läti Vabariigi vahelist riigipiiri, kui isik ei välju vastavalt Valga või Valka omavalitsuste haldusterritooriumide piirest;
[RT III, 30.04.2021, 1 - jõust. 03.05.2021]
15) kes saabub Eestisse turismi eesmärgil kuni 24 tunniks, kellele tervishoiuteenuse osutaja on teinud kuni 72 tundi enne Eestisse saabumist COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 RT-PCR testi, mille tulemus on negatiivne, või kellele tervishoiuteenuse osutaja on teinud kuni 48 tundi enne Eestisse saabumist SARS-CoV-2 antigeen-RTD testi, mille tulemus on negatiivne, välja arvatud juhul, kui isik on testimise kohustusest vabastatud muul käesolevas korralduses sätestatud juhul;
[RT III, 10.07.2021, 3 - jõust. 19.07.2021]
16) kes on Euroopa Liidu või Schengeni konventsiooni liikmesriigi või Euroopa Majanduspiirkonna või Šveitsi Konföderatsiooni või Andorra Vürstiriigi või Monaco Vürstiriigi või San Marino Vabariigi või Vatikani Linnriigi (Püha Tool) või Suurbritannia ja Põhja-Iiri Ühendkuningriigi kodanik, elanik või pikaajalist viisat omav isik ja tema perekonnaliige ja saabub Eesti Vabariiki nimetatud riikidest ning kes on järjest viimase 10 päeva jooksul viibinud ühes või mitmes nimetatud riigis, juhul kui nende riikide viimase 14 päeva kumulatiivne COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 positiivsete testide arv 100 000 elaniku kohta on suurem kui 75, kuid mitte suurem kui 200, ning kellele on tervishoiuteenuse osutaja enne Eestisse saabumist teinud SARS-CoV-2 testi, mille tulemus on negatiivne, või kellele on tehtud nimetatud test viivitamata Eestisse saabumise järel ning selle testi tulemus on olnud negatiivne. Kuni negatiivse testitulemuse teadasaamiseni peab isik viibima oma elukohas või püsivas viibimiskohas. Juhul, kui käesoleva alapunkti kohaselt on tervishoiuteenuse osutaja teinud isikule SARS-CoV-2 antigeen-RTD testi ja see osutub positiivseks, kuid isik on teinud viivitamata kordustesti SARS-CoV-2 RT-PCR testiga, mille tulemus osutub negatiivseks, võetakse arvesse SARS-CoV-2 RT-PCR testi tulemus. Välisministeerium avaldab vastava teabe riikide nakatumisnäitajate kohta oma veebilehel;
[RT III, 16.07.2021, 4 - jõust. 19.07.2021]
17) kes on 12–18-aastane Euroopa Liidu või Schengeni konventsiooni liikmesriigi või Euroopa Majanduspiirkonna või Šveitsi Konföderatsiooni või Andorra Vürstiriigi või Monaco Vürstiriigi või San Marino Vabariigi või Vatikani Linnriigi (Püha Tool) või Suurbritannia ja Põhja-Iiri Ühendkuningriigi kodanik, elanik või pikaajalist viisat omav isik ning kes on järjest viimase 10 päeva jooksul viibinud ühes või mitmes nimetatud riigis, juhul kui nende riikide viimase 14 päeva kumulatiivne COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 positiivsete testide arv 100 000 elaniku kohta on suurem kui 75, ning kes saabub Eesti Vabariiki koos seadusliku esindaja või volitatud saatjaga, kelle suhtes ei kohaldata käesolevas korralduses nimetatud 10-kalendripäevast elukohas või püsivas viibimiskohas viibimise kohustust ja COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 testimise nõudeid, tingimusel, et tervishoiuteenuse osutaja on isikule enne Eestisse saabumist teinud SARS-CoV-2 testi, mille tulemus on negatiivne, või isikule on tervishoiuteenuse osutaja teinud nimetatud testi viivitamata Eestisse saabumise järel ning selle testi tulemus on olnud negatiivne. Kuni negatiivse testitulemuse teadasaamiseni peab isik viibima oma elukohas või püsivas viibimiskohas. Juhul, kui käesoleva alapunkti kohaselt on tervishoiuteenuse osutaja teinud isikule SARS-CoV-2 antigeen-RTD testi ja see osutub positiivseks, kuid isik on teinud viivitamata kordustesti SARS-CoV-2 RT-PCR testiga, mille tulemus osutub negatiivseks, võetakse arvesse SARS-CoV-2 RT-PCR testi tulemus. Alapunktis sätestatut ei kohaldata koos reisivatele alaealiste gruppidele (näiteks spordi- ja ekskursioonigrupid);
[RT III, 16.07.2021, 4 - jõust. 19.07.2021]
18) kes on 12–18-aastane isik, kes saabub Eesti Vabariiki kolmandast riigist, mis on Euroopa Liidu rohelises nimekirjas, kui selle riigi viimase 14 päeva kumulatiivne COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 positiivsete testide arv 100 000 elaniku kohta on suurem kui 75, ning kes saabub Eesti Vabariiki koos seadusliku esindaja või volitatud saatjaga, kelle suhtes ei kohaldata käesolevas korralduses nimetatud 10-kalendripäevast elukohas või püsivas viibimiskohas viibimise kohustust ja COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 testimise nõudeid, tingimusel, et tervishoiuteenuse osutaja on isikule enne Eestisse saabumist teinud SARS-CoV-2 testi, mille tulemus on negatiivne, või isikule on tervishoiuteenuse osutaja teinud nimetatud testi viivitamata Eestisse saabumise järel ning selle testi tulemus on olnud negatiivne. Kuni negatiivse testitulemuse teadasaamiseni peab isik viibima oma elukohas või püsivas viibimiskohas. Juhul, kui käesoleva alapunkti kohaselt on tervishoiuteenuse osutaja teinud isikule SARS-CoV-2 antigeen-RTD testi ja see osutub positiivseks, kuid isik on teinud viivitamata kordustesti SARS-CoV-2 RT-PCR testiga, mille tulemus osutub negatiivseks, võetakse arvesse SARS-CoV-2 RT-PCR testi tulemus. Alapunktis sätestatut ei kohaldata koos reisivatele alaealiste gruppidele (näiteks spordi- ja ekskursioonigrupid). Välisministeerium avaldab vastava teabe riikide nakatumisnäitajate kohta oma veebilehel;
[RT III, 16.07.2021, 4 - jõust. 19.07.2021]
19) kes on 12–18-aastane isik, kes saabub Eesti Vabariiki kolmandast riigist, mis ei ole Euroopa Liidu rohelises nimekirjas, ning kes saabub Eestisse koos seadusliku esindaja või volitatud saatjaga, kelle suhtes ei kohaldata käesolevas korralduses nimetatud 10-kalendripäevast elukohas või püsivas viibimiskohas viibimise kohustust ja COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 testimise nõudeid, tingimusel, et isikule on tervishoiuteenuse osutaja teinud viivitamata Eestisse saabumise järel SARS-CoV-2 testi, mille tulemus on negatiivne. Kuni negatiivse testitulemuse teadasaamiseni peab isik viibima oma elukohas või püsivas viibimiskohas. Juhul, kui käesoleva alapunkti kohaselt on tervishoiuteenuse osutaja teinud isikule SARS-CoV-2 antigeen-RTD testi ja see osutub positiivseks, kuid isik on teinud viivitamata kordustesti SARS-CoV-2 RT-PCR testiga, mille tulemus osutub negatiivseks, võetakse arvesse SARS-CoV-2 RT-PCR testi tulemus. Alapunktis sätestatut ei kohaldata koos reisivatele alaealiste gruppidele (näiteks spordi- ja ekskursioonigrupid);
[RT III, 16.07.2021, 4 - jõust. 19.07.2021]
20) kes on alla 12-aastane isik, kes saabub Eesti Vabariiki koos seadusliku esindaja või volitatud saatjaga, kelle suhtes ei kohaldata käesolevas korralduses nimetatud 10-kalendripäevast elukohas või püsivas viibimiskohas viibimise kohustust ja COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 testimise nõudeid. Alapunktis sätestatut ei kohaldata koos reisivatele alaealiste gruppidele (näiteks spordi- ja ekskursioonigrupid).
[RT III, 16.07.2021, 4 - jõust. 19.07.2021]
41. [Kehtetu - RT III, 09.10.2020, 1 - jõust. 12.10.2020]
42. [Kehtetu - RT III, 01.04.2021, 2 - jõust. 05.04.2021]
43. [Kehtetu - RT III, 30.04.2021, 1 - jõust. 03.05.2021]
44. [Kehtetu - RT III, 13.01.2021, 5 - jõust. 15.01.2021]
45. [Kehtetu - RT III, 01.04.2021, 2 - jõust. 05.04.2021]
5. [Kehtetu - RT III, 04.09.2020, 1 - jõust. 04.09.2020]
6. [Kehtetu - RT III, 30.01.2021, 4 - jõust. 01.02.2021]
61. Korralduses nimetatud 10-kalendripäevast elukohas või püsivas viibimiskohas viibimise kohustust ja COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 testimise nõudeid ei kohaldata, kui isik:
1) on läbi põdenud COVID-19 haiguse ning diagnoosi kinnitava SARS-CoV-2 testi tegemisest või diagnoosi kinnitamise kuupäevast ei ole möödunud rohkem kui 180 päeva;
[RT III, 16.07.2021, 4 - jõust. 19.07.2021]
2) on läbinud COVID-19 haiguse vastase vaktsineerimise kuuri, saavutanud viimase vaktsiinidoosi järel maksimaalse kaitse ning sellest ei ole möödunud rohkem kui üks aasta;
3) on COVID-19 haiguse läbipõdemise järel saanud ühe doosi vaktsiini, saavutanud vaktsiinidoosi järel maksimaalse kaitse ning sellest ei ole möödunud rohkem kui üks aasta, või ta on pärast esimese vaktsiinidoosi saamist haigestunud COVID-19 haigusesse, on COVID-19 haiguse läbi põdenud ning diagnoosi kinnitava SARS-CoV-2 testi tegemisest või diagnoosi kinnitamise kuupäevast ei ole möödunud rohkem kui üks aasta. Juhul, kui isik haigestub COVID-19 haigusesse kahe nädala jooksul pärast esimese vaktsiinidoosi saamist, kohaldatakse tema suhtes läbipõdenute kohta alapunktis 1 sätestatut.
[RT III, 16.07.2021, 4 - jõust. 19.07.2021]
62. Punktis 61 nimetatud maksimaalse kaitse saabumise ajaks loetakse vastavalt tootja juhistele Pfizer/BioNTechi vaktsiini Comirnaty puhul 7 kalendripäeva pärast teist vaktsiinidoosi, AstraZeneca vaktsiini Vaxzevria puhul 15 kalendripäeva pärast teist vaktsiinidoosi, Moderna COVID-19 vaktsiini puhul 14 kalendripäeva pärast teist vaktsiinidoosi ja Janssen COVID-19 vaktsiini puhul 14 kalendripäeva pärast ühte vaktsiinidoosi. Teiste käesolevas punktis nimetamata COVID-19 vaktsiinide puhul tuleb lähtuda konkreetse tootja juhistest maksimaalse kaitse saabumise kohta. Läbipõdenute vaktsineerimisel ühe doosiga lähtutakse maksimaalse kaitse saabumise puhul käesolevas punktis sätestatud aegadest.
[RT III, 29.05.2021, 2 - jõust. 01.06.2021]
63. Lisaks korralduse punkti 61 alapunktides 1–3 ettenähtud alustele ei kohaldata korralduses sätestatud COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 testimise nõudeid, kui isik:
1) on alla 12-aastane;
2) on erivajadusega ja tema testimine ei ole muid olulisi põhjuseid arvestades mõistlik.
[RT III, 10.06.2021, 3 - jõust. 11.06.2021]
7. Avalikud üritused, spordivõistlused ning spordi- ja liikumisüritused, mille osalejatele kehtestatud tingimused erinevad käesolevas korralduses nimetatust, on lubatud järgmistel tingimustel:
[RT III, 08.01.2021, 1 - jõust. 11.01.2021]
1) tegemist on ülekaaluka ühiskondliku või riikliku huviga üritusega;
2) ürituse toimumise asukoha kohaliku omavalitsuse üksus on esitanud seisukoha tegevuse elluviimise osas;
3) Terviseamet on esitanud arvamuse ürituse korraldaja poolt COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 leviku tõkestamiseks koostatud riskide maandamise plaani sobivuse kohta.
8. Korralduses nimetatud 10-kalendripäevast elukohas või püsivas viibimiskohas viibimise kohustust ja COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 testimise nõudeid ei kohaldata punktis 7 nimetatud avalikul üritusel esineja või ürituse läbiviimisega otseselt seotud isikute suhtes või isiku suhtes, kes osaleb spordivõistlusel või -üritusel sportlasena, sportlase meeskonna liikmena või on otseselt seotud spordivõistluse või -ürituse läbiviimisega. Terviseamet kehtestab nimetatud isikutele vajalikud liikumisvabaduse piirangud.
[RT III, 30.01.2021, 4 - jõust. 01.02.2021]
81. Avalikus siseruumis võivad isikud koos viibida ja liikuda hajutatult. Piirang ei kehti koos liikuva või viibiva perekonna kohta või juhul, kui nimetatud tingimusi ei ole mõistlikult võimalik tagada. Avalik siseruum käesoleva korralduse mõttes on ruum, mis on antud määratlemata isikute ringile kasutamiseks või on määratlemata isikute ringi kasutuses või milles võib viibida määratlemata isikute ring, sealhulgas on avalikuks siseruumiks ühissõiduk.
[RT III, 29.05.2021, 2 - jõust. 31.05.2021]
82. [Kehtetu - RT III, 01.06.2021, 7 - jõust. 02.06.2021]
9. [Kehtetu - RT III, 14.05.2021, 1 - jõust. 17.05.2021]
91. [Kehtetu - RT III, 14.05.2021, 1 - jõust. 17.05.2021]
10. [Kehtetu - RT III, 14.05.2021, 1 - jõust. 17.05.2021]
11. [Kehtetu - RT III, 14.05.2021, 1 - jõust. 17.05.2021]
12. [Kehtetu - RT III, 10.06.2021, 3 - jõust. 11.06.2021]
13. [Kehtetu - RT III, 14.05.2021, 1 - jõust. 17.05.2021]
14. [Kehtetu - RT III, 14.05.2021, 1 - jõust. 17.05.2021]
15. [Kehtetu - RT III, 14.05.2021, 1 - jõust. 17.05.2021]
16. [Kehtetu - RT III, 14.05.2021, 1 - jõust. 17.05.2021]
17. [Kehtetu - RT III, 14.05.2021, 1 - jõust. 17.05.2021]
18. [Kehtetu - RT III, 14.05.2021, 1 - jõust. 17.05.2021]
19. [Kehtetu - RT III, 14.05.2021, 1 - jõust. 17.05.2021]
20. [Kehtetu - RT III, 14.05.2021, 1 - jõust. 17.05.2021]
201. [Kehtetu - RT III, 01.06.2021, 7 - jõust. 02.06.2021]
202. [Kehtetu - RT III, 16.01.2021, 1 - jõust. 18.01.2021]
203. [Kehtetu - RT III, 16.01.2021, 1 - jõust. 18.01.2021]
204. [Kehtetu - RT III, 08.01.2021, 1 - jõust. 11.01.2021]
205. [Kehtetu - RT III, 08.01.2021, 1 - jõust. 11.01.2021]
206. [Kehtetu - RT III, 08.01.2021, 1 - jõust. 11.01.2021]
207. [Kehtetu - RT III, 08.01.2021, 1 - jõust. 11.01.2021]
208. [Kehtetu - RT III, 16.01.2021, 1 - jõust. 25.01.2021]
209. [Kehtetu - RT III, 16.01.2021, 1 - jõust. 01.02.2021]
2010. [Kehtetu - RT III, 29.12.2020, 1 - jõust. 30.12.2020]
2011. [Kehtetu - RT III, 30.01.2021, 4 - jõust. 01.02.2021]
2012. [Kehtetu - RT III, 30.01.2021, 4 - jõust. 03.02.2021]
2013. [Kehtetu - RT III, 01.06.2021, 7 - jõust. 02.06.2021]
2014. COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 leviku tõkestamise eesmärgil kohaldatakse alates 28. juunist 2021. a lisaks järgmisi meetmeid ja piiranguid:
1) siseruumides sportimine, treenimine, noorsootöö, huvitegevus, huviharidus, täienduskoolitus ja täiendõpe on lubatud, kui on tagatud, et osalejate arv kokku ei ole rohkem kui 1000 isikut ning täidetakse punktis 81 sätestatud nõudeid. Tagada tuleb desinfitseerimisvahendite olemasolu ja desinfitseerimisnõuete täitmine Terviseameti juhiste kohaselt. Alapunktis sätestatud isikute arvu piirangut ei kohaldata riigi sõjalise kaitse ja siseturvalisusega seotud tegevustele;
2) välistingimustes sportimine, treenimine, noorsootöö, huvitegevus, huviharidus, täienduskoolitus ja täiendõpe on lubatud, kui on tagatud, et osalejate arv kokku ei ole rohkem kui 5000 isikut. Piirangut ei kohaldata riigi sõjalise kaitse ja siseturvalisusega seotud tegevustele;
3) välistingimustes piiratud territooriumiga spordivõistlused ning spordi- ja liikumisüritused on lubatud, kui on tagatud, et osalejate ja pealtvaatajate arv kokku ei ole rohkem kui 5000 isikut;
4) sisetingimustes spordivõistlused ning spordi- ja liikumisüritused on lubatud, kui on tagatud, et osalejate ja pealtvaatajate arv kokku ei ole rohkem kui 1000 isikut ning täidetakse punktis 81 sätestatud nõudeid. Tagada tuleb desinfitseerimisvahendite olemasolu ja desinfitseerimisnõuete täitmine Terviseameti juhiste kohaselt;
5) isikud võivad viibida ja liikuda sisetingimustes avalikuks kasutamiseks mõeldud saunades, spaades, basseinides, veekeskustes ja ujulates, kui on tagatud, et osalejate arv kokku ei ole rohkem kui 1000 isikut ning täidetakse punktis 81 sätestatud nõudeid. Sisetingimustes tuleb tagada desinfitseerimisvahendite olemasolu ja desinfitseerimisnõuete täitmine Terviseameti juhiste kohaselt. Välistingimustes võib avalikuks kasutamiseks mõeldud saunades, spaades, basseinides, veekeskustes ja ujulates viibida ja liikuda tingimusel, et osalejate arv kokku ei ole rohkem kui 5000 isikut. Alapunktis sätestatud isikute arvu piirangut ei kohaldata teenuse osutamise koha omaniku või tema esindaja, töötajate, hädaabitööde tegemisega seotud isikute ja selle koha majanduslikuks teenindamiseks vajalike isikute suhtes;
6) sisetingimustes avalikud koosolekud, avalikud üritused, sealhulgas konverentsid, teatrietendused, kontserdid ja kinoseansid, meelelahutusteenuse osutamine ning isikute viibimine ja liikumine avalikel jumalateenistustel ja teistel avalikel usulistel talitustel on lubatud, kui on tagatud, et osalejate arv kokku ei ole rohkem kui 1000 isikut ning täidetakse punktis 81 sätestatud nõudeid. Tagatud peab olema desinfitseerimisvahendite olemasolu töötajatele ja klientidele ning desinfitseerimisnõuete täitmine Terviseameti juhiste kohaselt. Alapunktis sätestatud isikute arvu piirangut ei kohaldata korraldaja ega läbiviimise või teenuse osutamise koha omaniku või tema esindaja, töötajate, töövõtjate, esinejate ja hädaabitööde tegemisega seotud isikute ja selle koha majanduslikuks teenindamiseks vajalike isikute suhtes;
7) välistingimustes piiratud territooriumiga avalikud koosolekud, avalikud üritused, sealhulgas konverentsid, teatrietendused, kontserdid ja kinoseansid, meelelahutusteenuse osutamine ning isikute viibimine ja liikumine avalikel jumalateenistustel ja teistel avalikel usulistel talitustel on lubatud, kui on tagatud, et osalejate arv kokku ei ole rohkem kui 5000 isikut. Piirangut ei kohaldata korraldaja ega läbiviimise või teenuse osutamise koha omaniku või tema esindaja, töötajate, töövõtjate, esinejate ja hädaabitööde tegemisega seotud isikute ja selle koha majanduslikuks teenindamiseks vajalike isikute suhtes;
8) isikud võivad viibida ja liikuda sisetingimustes muuseumides ja näituseasutustes, kui on tagatud, et osalejate arv kokku ei ole rohkem kui 1000 isikut ruumi kohta ning täidetakse punktis 81 sätestatud nõudeid. Tagatud peab olema desinfitseerimisvahendite olemasolu ning desinfitseerimisnõuete täitmine Terviseameti juhiste kohaselt. Alapunktis sätestatud isikute arvu piirangut ei kohaldata korraldaja ega läbiviimise või teenuse osutamise koha omaniku või tema esindaja, töötajate, töövõtjate, esinejate ja hädaabitööde tegemisega seotud isikute ja selle koha majanduslikuks teenindamiseks vajalike isikute suhtes;
9) sisetingimustes toitlustusettevõtte müügi- või teenindusalal, kaupluse müügisaalis ja kaubandusettevõtte üldkasutatavas ruumis või teenuse osutaja teenindusalal on klientidel lubatud viibida ja liikuda, kui on tagatud punktis 81 sätestatud nõuete täitmine. Tagada tuleb desinfitseerimisvahendite olemasolu ja desinfitseerimisnõuete täitmine Terviseameti juhiste kohaselt.
[RT III, 22.06.2021, 6 - jõust. 28.06.2021]
2015. [Kehtetu - RT III, 01.06.2021, 7 - jõust. 02.06.2021]
2016. Tegevuse korraldaja võib punktis 2014 sätestatud isikute arvust suurema osalejate arvuga tegevusi läbi viia juhul, kui on tagatud teiste asjakohase valdkonna kohta punktis 2014 sätestatud piirangute ja meetmete rakendamine ning punktides 2017–2020 sätestatud nõuete täitmine. Juhul, kui kavandatakse korraldada avalikku üritust, spordivõistlust või spordi- ja liikumisüritust, mille tingimused erinevad punktides 2014 ja 2017–2020 sätestatud tingimustest, kohaldatakse punkti 7.
[RT III, 22.06.2021, 6 - jõust. 23.06.2021]
2017. Tegevuse korraldaja võib punktis 2016 sätestatud juhul tegevust läbi viia, kui on tagatud sisetingimustes mitte rohkem kui 6000 isiku ja välistingimustes mitte rohkem kui 12000 isiku osalemine ühe kalendripäeva kohta, tingimusel, et tegevuses osaleb isik, kellele tervishoiuteenuse osutaja on teinud käesolevas punktis sätestatud testi, mille tulemus on negatiivne, järgmistel tingimustel:
[RT III, 22.06.2021, 6 - jõust. 28.06.2021]
1) COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 antigeen-RTD test peab olema tehtud kuni 48 tundi enne tegevuses osalemist;
[RT III, 10.07.2021, 3 - jõust. 19.07.2021]
2) COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 RT-PCR test peab olema tehtud kuni 72 tundi enne tegevuses osalemist.
[RT III, 22.06.2021, 6 - jõust. 23.06.2021]
2018. Tegevuse korraldaja peab punktis 2017 sätestatud testimise korraldamisel tagama punktis 81 sätestatud nõuete täitmise ning desinfitseerimisvahendite olemasolu ja desinfitseerimisnõuete täitmise Terviseameti juhiste kohaselt.
[RT III, 22.06.2021, 6 - jõust. 23.06.2021]
2019. Punktis 2017 sätestatud testi tegemisest on vabastatud isik, kes on:
1) alla 12-aastane;
2) erivajadusega ja tema testimine ei ole muid olulisi põhjuseid arvestades mõistlik;
3) punktides 61 ja 62 sätestatud tingimustel COVID-19 haiguse läbipõdenud, vaktsineeritud või vaktsineerituga võrdsustatud isik, kui ta esitab enne tegevuses osalemist nimetatud asjaolude kohta tõendi.
[RT III, 22.06.2021, 6 - jõust. 23.06.2021]
2020. Tegevuse korraldaja on kohustatud kontrollima punktides 2017 ja 2019 sätestatud testi või tõendi ehtsust ja kehtivust ning tuvastama tõendi või testi esitaja isikusamasuse enne seda, kui isik osaleb tegevuses.
[RT III, 22.06.2021, 6 - jõust. 23.06.2021]
21. Korralduses kehtestatud nõuete üle teeb nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seaduse § 44 lõike 1 alusel järelevalvet Terviseamet. Terviseamet võib järelevalvesse kaasata Politsei- ja Piirivalveametit halduskoostöö seaduses sätestatud ametiabi nõudeid ja korda järgides.
22. Korraldusega kehtestatud piirangud ja meetmed kehtivad korralduses nimetatud tähtajani, selle korralduse muutmiseni või kehtetuks tunnistamiseni haldusmenetluse seaduse § 53 lõike 1 punkti 4 ja lõike 2 punkti 3 ning § 66 lõike 2 punkti 1 alusel ning nende vajalikkust hinnatakse hiljemalt iga kahe nädala tagant.
[RT III, 14.05.2021, 1 - jõust. 17.05.2021]
23. Korraldus jõustub 19. augustil 2020. a. Punkt 2 ja punkti 3 alapunkt 3 jõustub 1. septembril 2020. a.
24. [Käesolevast tekstist välja jäetud.]
25. Korraldus avaldada Vabariigi Valitsuse veebilehel ja Riigi Teatajas.
Korralduse andmisel on arvestatud asjaolu, et koroonaviirusest SARS-CoV-2 põhjustatud COVID-19 haigus vastab nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seaduse § 2 punkti 2 alusel uudse ohtliku nakkushaiguse tunnustele, kuna viiruse põhjustatud haigusele puudub efektiivne ravi ja haiguse levik võib ületada haiglate ravivõimekuse, ning korraldusega kehtestatavad nõuded, meetmed ja piirangud toovad ilmselgelt kaasa olulise ühiskondliku ja majandusliku mõju. Praegu on viiruse leviku risk väga suur, seega on selle vähendamiseks proportsionaalne piirata korralduses nimetatud kohtades isikute liikumisvabadust inimeste elu ja tervise ning ülekaaluka avaliku huvi kaitseks, et tõkestada COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 levikut.
Korraldusega kehtestatakse inimeste elu ja tervise ning ülekaaluka avaliku huvi, sealhulgas riigi toimepidevuse kaitseks vältimatult vajalikud viiruse leviku tõkestamise nõuded, meetmed ja piirangud. Põhjendused ja kaalutlused on esitatud korralduse seletuskirjas, mis avaldatakse Vabariigi Valitsuse veebilehel.
Viiruse leviku tõkestamise meetme nõuetekohaselt täitmata jätmisel rakendatakse korrakaitseseaduse § 28 lõikes 2 või 3 nimetatud haldussunnivahendeid. Sunniraha maksimaalne suurus on 9600 eurot. Sunniraha, mille eesmärk on kohustada korralduses kehtestatud nõudeid, meetmeid ja piiranguid järgima ning tõkestada viiruse levikut, võib määrata korduvalt.
Korraldust saab vaidlustada esitades haldusmenetluse seaduses ette nähtud korras Vabariigi Valitsusele vaide 30 päeva jooksul arvates päevast, millal korraldusest teada saadi või oleks pidanud teada saama. Samuti saab korraldust vaidlustada esitades halduskohtule kaebuse halduskohtumenetluse seadustikus ette nähtud korras 30 päeva jooksul arvates korralduse teatavaks tegemisest.
________________________
Vabariigi Valitsuse 15. juuli 2021 korraldusega nr 256 tehtud muudatuste põhjendused
Korraldusega kehtestatakse inimeste elu ja tervise ning ülekaaluka avaliku huvi kaitseks, sealhulgas riigi toimepidevuse kaitseks vältimatult vajalikud COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 leviku tõkestamise meetmed ja piirangud.
Eesti Vabariigi põhiseaduse (edaspidi põhiseadus) § 28 lõige 1 sätestab igaühe õiguse tervise kaitsele. Praegusel juhul on põhiõiguse kaitsealas erinevad väärtused. Esiteks inimeste õigus nende tervise kaitsele seeläbi, et riik teeb kõik võimaliku, et takistada viiruse levikut. Samuti avalik huvi, et viiruse levik ja inimeste massiline haigestumine ning tervishoiusüsteemi ülekoormus ei suureneks. Olukorras, kus teiste inimestega kokkupuutel on suur oht viiruse levikuks, lasub riigil kohustus viia nakkusoht miinimumini, sealhulgas võib selle eesmärgi saavutamiseks sobival viisil piirata isikute kokkupuutumise võimalusi.
Põhiseadus näeb ette õigused ja vabadused, mille tagamine on samuti riigi kohustus. Põhiseaduses nimetatud õigusi ja vabadusi on riigil lubatud piirata arvestades õiguse ja vabaduse olemust ning põhiseaduse enda tingimusi. Näiteks on põhiseaduse § 34 kohaselt igaühel, kes viibib seaduslikult Eestis, õigus vabalt liikuda ja elukohta valida. Õigust vabalt liikuda on lubatud seaduses sätestatud juhtudel ja korras piirata muu hulgas teiste inimeste õiguste ja vabaduste kaitseks ja nakkushaiguse leviku tõkestamiseks. COVID-19 haigust põhjustava viiruse leviku tõkestamiseks on õigustatud kohaldada teatud piiranguid. Õigusi ja vabadusi piirates tuleb leida õiglane tasakaal piirangu eesmärgi ning piirangu ulatuse ja mõju vahel. Seejuures tuleb arvestada, milline on inimeste võimalus pikemas perspektiivis realiseerida oma teisi põhiõigusi, nt õigust vabalt liikuda ja tegeleda ettevõtlusega, kui Eestis ei saada COVID-19 haigust põhjustavat viirust kontrolli alla ning tervishoiuasutused ja -töötajad on ülekoormatud. Viiruse tõkestamiseks vajalikke proportsionaalseid piiranguid õigustavad eelnimetatud kaalukad eesmärgid.
Nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seaduse (edaspidi NETS) § 28 lõigete 2, 5 ja 6 alusel ning arvestades lõiget 8 võib Vabariigi Valitsus kehtestada nakkushaiguse tõrjeks vajalikke abinõusid siis, kui nakkushaiguste epideemilise leviku tõkestamiseks rakendatavate meetmete ja piirangute kohaldamisega kaasneb oluline mõju ühiskonnale või majandusele. Selleks peavad olema täidetud järgmised eeltingimused: tegemist on eriti ohtliku nakkushaiguse või uudse ohtliku nakkushaigusega, Vabariigi Valitsus on Terviseametilt saanud epidemioloogiliste, laboratoorsete ja kliiniliste andmete alusel teabe ja soovituse abinõu (kohustus või piirang) kohta, abinõu on viiruse leviku tõkestamiseks vältimatult vajalik ehk see peab olema proportsionaalne ja otstarbekas nõue, abinõu on ajutine ehk ajaliselt piiritletud ning see toob kaasa olulise ühiskondliku või majandusliku mõju.
Vabariigi Valitsuse 19. augusti 2020. a korraldusega nr 282 „COVID-19 haiguse leviku tõkestamiseks vajalikud meetmed ja piirangud” (edaspidi korraldus nr 282) on koroonaviiruse SARS-CoV-2 põhjustatava COVID-19 haiguse leviku ennetamiseks ja tõkestamiseks kehtestatud erinevad liikumisvabaduse piirangud ja meetmed, mille eesmärk on vähendada inimestevahelisi kontakte ning takistada viiruse levikut.
Korralduses piirangute kehtestamise lähtekohaks on, et SARS-CoV-2 põhjustatav COVID-19 on nakkushaigus, mis levib inimeselt inimesele piisknakkuse kaudu, peamiselt lähikontaktil nakkusohtliku inimesega. Viirust on võimalik saada nakatunud inimesega lähikontaktis olles, hingates sisse viiruse osakesi1, või saastunud pindade ning nt saastunud käte kaudu. Viirus levib paremini halvasti ventileeritud ja suure inimeste hulgaga siseruumides, kus inimesed viibivad pikka aega. Arvestada tuleb, et aerosoolid (viiruse osakesed) võivad püsida õhus pikema aja vältel ning liikuda enam kui 1 meetri kaugusele. Riskirühmadel (sh vanemaealistel) on suurem risk haiguse raskekujuliseks kulgemiseks, tüsistusteks ning haiglaravi vajaduseks.
Ajavahemikul 26. veebruar 2020. a – 12. juuli 2021. a registreeriti 131 508 laboratoorselt kinnitatud haigusjuhtu, selle perioodi kumulatiivne haigestumus 100 000 elaniku kohta on 9895,4. Seisuga 14. juuli 2021. a on viimase 14 päeva haigestumus 100 000 elaniku kohta 41,76 (seisuga 5. juuli 2021. a oli 29,5).
27. nädala jooksul lisandus 301 haigusjuhtu. Võrreldes eelmise nädalaga suurenes uute juhtude arv 32,6% võrra. 27. nädalal tehti 21 263 testi (1603 testi 100 000 elaniku kohta), mida on 9,1% võrra rohkem kui 26. nädalal. 1,4% testidest osutus positiivseks (26. nädalal 1,2%; kasv ~17%). Kõrgeimat positiivsete testide osakaalu on täheldatud Võrumaal (4,5%), Pärnumaal (3,8%) ja Valgamaal (3,4%).
27. nädalal analüüsiti 275 haigusjuhtu (91% tuvastatud haigusjuhtudest). Analüüsitud andmete põhjal jäi nakatumiskoht teadmata 25% juhtudest (26. nädalal 28,3%). Alates 2020. aasta 49. nädalast on teadmata nakatumispaigaga nakatunuid olnud 30–36% juhtude üldarvust. 27. nädalal said nakkuse välismaal 20,4%, perekonnas 23,3%, tutvusringis 10% ja tööl 7,6% juhtudest. Võrreldes 26. nädalaga ei muutunud nakatumispaikade muster märgatavalt. Vähenes nakatumine välismaal (24,9%→20,4%), pereringis (25,4%→23,3%) ning teadmata nakatumiskohaga juhtude osakaal (28,3%→25%). Suurenes töökohal (6%→7,6%) ja tutvusringkonnas (6%→10%) nakatumise osakaal. 7% juhtudest toimus nakatumine suvepäevadel, meelelahutus-, spordi- jm üritustel. Tervishoiuasutuses ning laste- ja õppeasutuses haigusjuhtudest ei teavitatud.
Viimase 14 päeva (26.–27. nädal) teadmata nakatumispaigaga nakatunute osakaal on vähenenud ja moodustab 26,7% juhtudest (25.–26. nädalal oli 30,6%).
12. juuli 2021. a seisuga on sekveneeritud kokku 7693 proovi ning on tuvastatud:
– 5385 α-mutatsiooniga viirustüve;
– 68 β-mutatsiooniga viirustüve, neist 27 sissetoodud juhtu; 2 juhtu osutusid edasise sekveneerimise käigus γ-tüveks;
– 9 γ-mutatsiooniga tüve;
– 602 δ-mutatsiooniga viirustüve (neist üks B.617.1 ja 319 B.1.617.2).
Kokku on Eestis tüpiseeritud 713 δ-varianti, neist 10% moodustavad sisse toodud juhtud ning neist 55% pärineb Venemaalt. Alates 22. nädalast hakkas kiiresti kasvama δ-tüvede osakaal. Synlabi andmetel on δ-tüvele viitavate proovide osakaal kasvanud 7%-lt (22. nädala seisuga) kuni 80%-ni (27. nädala seisuga). Sekveneeritud on 120 vaktsineeritud haigestunute proovi, neist 101-l on α-variant (moodustab 1,9% kõikidest sekveneeritud proovidest), 13 juhul on δ-variant (1,8%) ja 1 juht on β-variant (1,5%). Alates 26. nädalast muutus δ-variant domineerivaks, on alanud riigisisene levik.
Terviseameti hinnangul on Eestis viiruse leviku kiirus kasvanud. Nakatamiskordaja R püsib üle Eesti 1,1–1,3 (eelmisel nädalal oli 1,0–1,2). R on selgelt kasvutrendis. See on seotud δ-tüve osakaalu suurenemisega. Lõuna ja Lääne regioonides on R ehk nakatamiskordaja väga kiires (epideemilises) kasvutrendis (Lõuna regioonis oli R eelmisel nädalal 0,8, sel nädalal 1,8; Lääne regioonis oli R eelmisel nädalal 0,7, sel nädalal 2,0). Juurdekasvu tempo nendes regioonides kinnitab alanud haigestumuse kasvu. Põhja ja Ida regioonides püsib R stabiilsena.
Korralduse väljatöötamisel on peetud silmas, et 14 päeva haigestumus 100 000 inimese kohta on Eestis keskmine. 14. juulil 2021. a oli viimase 14 päeva positiivsete testide suhtarv 100 000 elaniku kohta 41,76 ja viimase 7 päeva positiivsete testide keskmine 46.
Käesoleva korralduse eesmärk on ajakohastada COVID-19 haiguse leviku tõkestamiseks kehtestatud piiranguid ja meetmeid, võttes arvesse Euroopa Liidu Nõukogu soovitust 2021/961, millega muudetakse Euroopa Liidu Nõukogu soovitust 2020/1475, mis käsitleb koordineeritud lähenemisviisi vaba liikumise piiramisele COVID-19 pandeemiale reageerimisel (edaspidi soovitus 2021/961), ning Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrust (EL) 2021/953, millega kehtestatakse koostalitlusvõimeliste vaktsineerimis-, testimis- ja tervenemistõendite väljastamise, kontrollimise ja aktsepteerimise raamistik, et hõlbustada vaba liikumist COVID-19 pandeemia ajal (edaspidi EL digitaalse COVID-tõendi määrus).
13. oktoobril 2020. a võttis nõukogu vastu soovituse (EL) 2020/1475, mis käsitleb koordineeritud lähenemisviisi vaba liikumise piiramisele COVID-19 pandeemiale reageerimisel2. Soovituses (EL) 2020/1475 kehtestati koordineeritud lähenemisviis järgmistes põhipunktides: ühtsete kriteeriumide ja künniste kohaldamine otsuste tegemisel selle üle, kas kehtestada vaba liikumise piirangud, COVID-19 edasikandumise ohu kaardistamine kokkulepitud värvikoodi alusel ning koordineeritud lähenemisviis võimalikele meetmetele, mida võib asjakohaselt kohaldada ühest piirkonnast teise liikuvate isikute suhtes, sõltuvalt nakkuse edasikandumise ohu tasemest nendes piirkondades.
Kooskõlas liidu õigusega võivad liikmesriigid rahvatervisega seotud põhjustel piirata vaba liikumise põhiõigust. Kõik SARS-CoV-2 leviku pidurdamiseks kehtestatud piirangud isikute vabale liikumisele liidus peaksid põhinema konkreetsel ja piiratud avalikul huvil, nimelt rahvatervise kaitsel. Neid piiranguid tuleb kohaldada kooskõlas liidu õiguse üldpõhimõtetega, eelkõige proportsionaalsuse ja mittediskrimineerimise põhimõttega. Seega peaksid võetud meetmed olema ulatuselt ja kestuselt rangelt piiratud, kooskõlas püüdlustega taastada liidus vaba liikumine, ning need ei tohiks minna kaugemale sellest, mis on rangelt vajalik rahvatervise kaitseks.
EL digitaalse COVID-tõendi määrust hakati kohaldama alates 1. juulist 2021. a. Alates sellest kuupäevast on vaktsineeritud, testitud või läbipõdenud isikutel, kaasa arvatud neil, kes on vaktsineeritud enne EL digitaalse COVID-tõendi määruse kohaldamise alguskuupäeva, ja isegi neil, kes on vaktsineeritud kliinilise uuringu raames, õigus saada EL digitaalne COVID-tõend. EL digitaalse COVID-tõendi määrusega kooskõlas välja antud tõend peaks olema esmane Euroopa Liidus reisimise kontekstis kasutatav vahend, samuti on võimalik kasutada tervishoiutöötaja väljastatud paberkandjal tõendeid.
14. juunil 2021. a võttis nõukogu vastu soovituse 2021/961, millega muudetakse soovitust (EL) 2020/1475, mis käsitleb koordineeritud lähenemisviisi vaba liikumise piiramisele COVID-19 pandeemiale reageerimisel.
Soovituses 2020/1475 kasutatakse erineva riskitasemega piirkondade tähistamiseks viievärvilist kaarti (roheline, oranž, punane, tumepunane, hall). Soovitusega 2021/961 tõsteti piirkondade eri värvide alla liigitamise künniseid.
Lisaks ei tohiks soovituse kohaselt alaealistelt nõuda karantiini või eneseisolatsiooni jäämist, kui neid saatva isiku suhtes sellist nõuet ei kohaldata, näiteks seetõttu, et saatja on vaktsineeritud või COVID-19 haigusest tervenenud. Samuti tuleks läbipõdemise tõendi alusel vabastada eneseisolatsiooninõudest isikud, kelle positiivse testitulemuse kuupäevast on möödunud kuni 180 päeva.
Korraldusega muudetakse Eestisse saabumise ja saabumise järgse eneseisolatsiooni ja sellega seonduvaid COVID-19 haigust põhjustava koroonaviiruse SARS-CoV-2 testimise nõudeid, kui isik saabub Euroopa Liidu või Schengeni konventsiooni liikmesriigist, Euroopa Majanduspiirkonnast või Suurbritannia ja Põhja-Iiri Ühendkuningriigist, võttes arvesse Euroopa Liidu soovitustega kehtestatud riskitasemeid. Nimetatud riikidest saabuvatele isikutele hakkavad kehtima erinevad piirangud, sõltuvalt sellest, millise riskitasemega riigist nad saabuvad. Esimene kategooria vastab soovituse 2021/961 rohelisele tasemele, kus 14 päeva nakatumisnäitaja 100 000 inimese kohta on kuni 75. Sellise näitajaga riikidest saabumisel piirangud ei rakendu. Teine kategooria vastab soovituse 2021/961 oranžile tasemele, kus 14 päeva nakatumisnäitaja 100 000 inimese kohta jääb vahemikku 75–200. Sellise näitajaga riikidest saabumisel ei rakendu piirangud, kui inimene on vaktsineeritud, COVID-19 haiguse läbi põdenud või esitab negatiivse testitulemuse.
Kolmas kategooria vastab soovituse 2021/961 punase ja tumepunase piirkonna tasemele, kus 14 päeva nakatumisnäitaja 100 000 inimese kohta on suurem kui 200. Sellisel juhul rakendub 10-päevane eneseisolatsiooni kohustus, mida saab lühendada kahe negatiivse testiga (1. test enne riiki saabumist või saabumisel ning 2. test mitte varem kui 6. päeval pärast esimest). Sellise näitajaga riikidest saabumisel ei rakendu piirangud, kui inimene on vaktsineeritud, COVID-19 haiguse läbi põdenud või esitab negatiivse testitulemuse.
Vaktsineeritust, läbipõdemist või eelnevalt tehtud testi negatiivset tulemust on võimalik tõendada EL digitaalse COVID-tõendi määruse kohaselt väljastatud tõendiga või tõendiga, mis vastab EL digitaalse COVID-tõendi määruses sätestatud nõuetele tõendi andmekoosseisu osas, või sarnase tõendiga, millega on tõendatavad samad olulised asjaolud.
Euroopa Liidus vaba liikumise reeglite kokkuleppimisel ei olnud δ-tüvi veel Euroopas levinud ning hinnates taas tõusule pöördunud nakatumise trendi ja arvestades, et riigid võivad piirangute kohaldamisel lähtuda uute või ohtlike tüvede levikust, kehtestatakse vaktsineerimis- või läbipõdemise tõendita reisijatele, kes saabuvad Eestisse riigist, mille nakatumisnäitaja on suurem kui 200, eneseisolatsioonikohustus, mida on võimalik lühendada kuuendal päeval tehtud teise testiga. Jätkuvalt on pärast esimese negatiivse testi tulemuse saamist lubatud täita vältimatuid töökohustusi ja osaleda perekondlikel sündmustel.
Uuringud on näidanud, et kõige tõhusam reisimisega seotud strateegia on korduvtestimine. Synlabi andmetel on iga kolmas sissetoodud haigusjuht tuvastatud korduvtestimisel. Terviseamet analüüsis 308 lähikontaktse haigestumise andmeid ning leidis, et kolmveerandil nakatunud lähikontaktsetest (76%) tekkisid sümptomid esimese 5 kontaktijärgse päeva jooksul, 86% juhtudest esimese 7 päeva jooksul.
Korraldusega tehakse muudatused, mis puudutavad ka alaealiste eneseisolatsiooni kohustust juhul, kui neid saatva isiku suhtes sellist nõuet ei ole (nt nad on COVID-19 vastu vaktsineeritud või COVID-19 haiguse läbi põdenud). On leitud, et lapsed levitavad viirust kiiremini3. Seeläbi ohustavad nad ka täiskasvanuid ja enda lähikontaktseid, kellega nad kokku puutuvad4. Viimaste andmete järgi ei erine COVID-19 haigestumus üle 12-aastaste laste seas täiskasvanute haigestumisest. Alla 12-aastased lapsed levitavad pärast kokkupuudet haigestunud täiskasvanuga viirust vähem5. Viiruse edasikandmine kasvab laste seas vanuses 10 kuni 12, kes on jõudnud puberteediikka6. Lapsed on oma käitumises palju aktiivsemad ja puutuvad rohkem kokku erinevates tegevustes7.
Ühel haigestunud täiskasvanul on keskmiselt 1,1–2,2 lähikontaktset, laste puhul võib lähikontaktide arv ulatuda kuni 24-ni. Märkimisväärne osa nakatumistest on saanud alguse huvitegevuses osaledes (trennid, muusikakoolid, teater, käsitööringid, koorid ja orkestri proovid jne). 12-aastased ja vanemad lapsed osalevad iseseisvalt treeningutes, huviringides ja suvelaagrites. Lapsed põevad üldjuhul haigust kergemini, tihti asümptomaatiliselt ning selle tõttu ei jää nad koju ega pruugi pöörduda arsti poole. Viimase kahe nädala jooksul on Eestis haigestumine laste seas kasvanud. Näiteks osales üks üle 12-aastane haigestunud laps treeningul, mille tagajärjel haigestus 13 treeningul osalenud last. Lastelt levib nakkus edasi ka laste pereliikmetele ning edasi ka mujale, näiteks töökohtadesse.
Korralduse muudatustega vabastatakse eneseisolatsiooni kohustusest koos eneseisolatsioonist vabastatud seadusliku esindaja või volitatud saatjaga Eestisse saabuvad alla 12-aastased lapsed. Kehtiva korra kohaselt on alla 12-aastased lapsed vabastatud küll testimisest, kuid neile kohaldub eneseisolatsiooni kohustus. Lisaks, saabudes riigist, mille 14 päeva kumulatiivne positiivsete testide arv 100 000 elaniku kohta on suurem kui 75, tuleb muudatuste kohaselt üle 12-aastastel kuni 18-aastastel seadusliku esindaja või volitatud saatjaga Eestisse saabuvatel lastel teha vähemalt üks SARS-CoV-2 test. Kehtiva korra kohaselt on 12–18-aastasel lapsel täiskasvanuga võrdne testimise kohustus.
Korralduse muudatusega nähakse ette, et eneseisolatsiooni ja sellega seotud testimise kohustust ei ole isikutel, kes on COVID-19 haiguse läbi põdenud ning diagnoosi kinnitava SARS-CoV-2 testi tegemisest või diagnoosi kinnitamise kuupäevast ei ole möödunud rohkem kui 180 päeva. Kehtiva regulatsiooni kohaselt on COVID-19 haiguse läbi põdenud isik eneseisolatsiooni kohustusest vabastatud, kui tema terveks tunnistamisest ei ole möödunud rohkem kui kuus kuud.
Piirangute rakendamine muudetud kujul ning teiste piirangute ja meetmete jätkamine, mida käesoleva korraldusega ei muudeta, on tõhus ning proportsionaalne meede inimeste elu ja tervise ning rahvatervise ja tervishoiusüsteemi toimepidevuse tagamiseks.
Korralduses kehtestatud piirangute ja meetmete eesmärk on piirata koroonaviiruse levikut ja viirusega nakatumist ning kindlustada riigi oluliste funktsioonide toimepidevus. Korralduses sätestatud piiranguid ja meetmeid on põhjalikult kaalutud ning otsustatud nende kasuks, mis on praeguse haiguse leviku kontekstis olemasoleva teabe alusel alternatiivsetest variantidest tõhusamad. Samuti on hinnatud, et kõnealused piirangud ja meetmed oleksid õiglased ja proportsionaalsed erinevate põhiõiguste ja -vabaduste koostoimes (nt põhiseaduse §-d 12, 16, 19, 28, 31, 34, 37, 47). See tähendab, et piirangud ja meetmed mõjutavad kogumis kõiki isikuid avaliku huvi (inimeste elu ja tervise kaitse, riigi toimepidevus) eesmärgil.
Põhjendused meetmete ja piirangute kehtestamise kohta on esitatud korralduses ja seletuskirjas.
Korralduses kehtestatud nõuete üle teeb NETS § 44 lõike 1 alusel järelevalvet Terviseamet. Viiruse leviku tõkestamise meetme nõuetekohaselt täitmata jätmisel rakendatakse korrakaitseseaduse § 28 lõikes 2 või 3 nimetatud haldussunnivahendeid. Sunniraha maksimaalne suurus on 9600 eurot. Sunniraha, mille eesmärk on kohustada korralduses kehtestatud nõudeid, meetmeid ja piiranguid järgima ning tõkestada viiruse levikut, võib määrata korduvalt.
Korraldust saab vaidlustada, esitades haldusmenetluse seaduses ette nähtud korras Vabariigi Valitsusele vaide 30 päeva jooksul, arvates päevast, millal korraldusest teada saadi või oleks pidanud teada saama. Samuti saab korraldust vaidlustada, esitades halduskohtule kaebuse halduskohtumenetluse seadustikus ette nähtud korras 30 päeva jooksul, arvates korralduse teatavaks tegemisest.
Korralduse seletuskirjaga on võimalik tutvuda veebilehel kriis.ee.
1 https://www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-how-is-it-transmitted
2 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=OJ:L:2021:213I:FULL&from=ET#ntr1-LI2021213ET.01000101-E0001
3 https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/COVID-19-in-children-and-the-role-of-school-settings-in-transmission-second-update.pdf
4 https://www.jhsph.edu/covid-19/articles/outbreak-interrupted-why-testing-is-important-for-k-12-schools.html
5 https://science.sciencemag.org/content/371/6526/eabe2424
6 https://www.nature.com/articles/s41591-020-0962-9
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7386533/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7402051/
7 https://science.sciencemag.org/content/370/6517/691.full