Teksti suurus:

Kaupo Kutsari kaebuse rahuldamata jätmine

Väljaandja:Vabariigi Valimiskomisjon
Akti liik:otsus
Teksti liik:algtekst
Jõustumise kp:12.09.2025
Avaldamismärge:RT III, 16.09.2025, 1

Kaupo Kutsari kaebuse rahuldamata jätmine

Vastu võetud 12.09.2025 nr 42

 

Asjaolud ja menetluse käik

Kaebaja seisukoht

1. Kaupo Kutsar esitas 04.09.2025 Vabariigi Valimiskomisjonile kaebuse. Kaebaja vaidlustab valimisliidu „Meie Valga eest ja heaks“ moodustamise seaduslikkust ja valimisliidu moodustaja Allain Karuse tegeliku elukoha ametlikele andmete vastavust.

2. Kaebaja selgitab, et Riigikohtu lahendist 5-24-29/14 järeldub selgelt, et valimisliidu moodustamise õigusega isikute elukoht peab paiknema vastavas kohalikus omavalitsuses. Riigikohus on rõhutanud, et rahvastikuregistri andmete õigsus ei tohi olla formaalsus, vaid need peavad kajastama tegelikku ja püsivat elukohta. Vastasel juhul kahjustatakse ausate ja läbipaistvate valimiste põhimõtet ning võimaldatakse võõrastel kohaliku elu küsimustes ebaõiglaselt osaleda.

3. Kaebaja viitab Eesti Rahvusringhäälingu 04.09.2025 artiklile, mille kohaselt on Allan Karuse moodustanud valimisliidu Valga vallas, kuigi tema tegelik elukoht on Kambja vallas ning lisanud selle tõendamiseks ekraanipildid Facebooki postitustest, kaardirakenduste vaadetest ning seotusest OÜ-ga Ester Valga, mille äripind asub Valga linnas ning mille ruumid on kasutusel A. KARUSE OÜ puhkeruumidena.

4. Eelnevast lähtudes järeldab kaebaja, et elukohaandmete tegelikkusele mittevastavus tähendab, et valimisliidu „Meie Valga eest ja heaks“ üks peamisi moodustajaid ei vasta seaduses sätestatud territoriaalsele tingimusele. Kaebaja viitab, et tegemist on avalikult dokumenteeritud olukorraga, kus valijaid eksitatakse. Kaebaja hindab, et selline olukord ohustab ausate valimiste korraldamist Valga vallas, kahjustab kohaliku kogukonna õigust otsustada oma asjade üle iseseisvalt ning tekitab õiguslikku ebavõrdsust, kuna mõnede isikute tegelik valimisõigus (või valimisliidu moodustamise õigus) põhineb fiktiivsetel registrikannetel.

5. Kaebaja taotleb (1) Allain Karuse tegeliku elukoha kontrollimist, (2) valimisliidu „Meie Valga eest ja heaks“ moodustamise õiguspärasuse hindamist, (3) Politsei- ja Piirivalveametilt Allain Karuse tegeliku olukorra kontrollimist ja vajadusel valimisliidu registreerimise osas karistusseadustikus ettenähtud süüteomenetlust, (4) asja edastamist Riigikohtusse seisukoha saamiseks, et valimisliidu nimekirja kandidaatidel oleks võimalus kandideerida valimistel üksikkandidaatidena või teistes valimisnimekirjades, (5) Allain Karuse tegeliku elukohta täiendavat kontrollimist ning Valga Valla Valimiskomisjonile juhiste andmist tema kandidatuuri registreerimisel Valga Vallavolikogu valimiste kandidaatide nimekirja ning (6) avalikkuse ja Valga Valla Valimiskomisjoni teavitamist võimaliku rikkumise asjaoludest ja selle mõjust valimisliidu saatusele.

6. Täiendavalt analüüsib kaebaja võimalikku valeandmete esitamist ja sellega kaasnevat vastutust ning seltsingulepingu tsiviilõiguslikku kehtetust-tühisust seonduvalt asjaoluga, et üks asutaja on tahtlikult eksitanud või petnud teisi seltsinglasi ning toob ka välja võimaluse, et juhul, kui teised seltsinglased teadsid pettusest, võivad nad olla kaasvastutavad ebaõigete andmete esitamise eest. See ohustab ausaid valimisi ning võib kaasa tuua olukorra, kus volikogus osalevad selleks õigust mitteomavad isikud.

7. Lõpetuseks märgib kaebaja, et lähtub kaebuse esitamisel ausate ja seaduslike valimiste põhimõttest ning peab oluliseks, et Vabariigi Valimiskomisjon täidaks oma järelevalvefunktsiooni mitte ainult formaalse kontrolli tasemel, vaid ka sisuliselt.

Valga Valla Valimiskomisjoni seisukoht

8. Valga Valla Valimiskomisjon saab esitatud kaebusest aru, et kaebaja vaidlustab asjaolu, et Valla Valimiskomisjon on väidetavalt ebaõigetele andmetele tuginedes registreerinud Allain Karuse moodustatud valimisliidu „Valimisliit Meie Valga eest ja heaks“.

9. Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse (KOVVS) § 311 lõige 1 sätestab, et valimisliit on hääleõiguslike Eesti kodanike ja Euroopa Liidu kodanike moodustatud seltsing, mis on moodustatud kirjaliku lepingu alusel ja mille eesmärgiks on oma liikmete ja toetajaskonna poliitiliste huvide väljendamine kohaliku omavalitsuse tasandil.

10. Valimisliit Meie Valga eest ja heaks registreerimise teatis esitati Valga Valla Valimiskomisjonile 25.08.2025. Valimisliidu registreerimise teatisele oli lisatud seltsingleping, milles on moodustaja Allain Karuse kontaktaadressiks märgitud aadress Valga linnas, Valga vallas. Enne valimisliidu registreerimist kontrollis vallavalitsuse rahvastikutoimingute spetsialist rahvastikuregistrist Valimisliit Meie Valga eest ja heaks moodustajate hääleõigust. Kontrollimisel tuvastati, et valmisliidu moodustajate, sh Allain Karuse rahvastikuregistrijärgne elukoht asub Valga vallas. Allain Karuse elukohaks on märgitud sama aadress, mille ta valimisliidu moodustajana on seltsinglepingus märkinud oma kontaktaadressiks. Valga Valla Valimiskomisjonil ei ole alust arvata, et rahvastikuregistri kanded ei vasta tegelikkusele. Valga Valla Valimiskomisjonil ei ole valimisliidu registreerimise teatise läbivaatamisel põhjust kahelda rahvastikuregistri andmete õigsuses ning kohustust otsida sotsiaalmeediast, ajakirjandusest vm avalikest allikatest moodustajate elukoha kohta informatsiooni. Valimisliidu registreerimise menetlemisel lähtub valimiskomisjon KOVVS ja volitatud esindajate esitatud dokumentidest. Dokumentides sisalduvate andmete tegelikkusele vastavuse eest vastutab dokumentide allkirjastaja kinnitades seda nii seltsinglepingut kui ka registreerimise teatist allkirjastades. Allain Karuse on vastava kinnituse andnud.

11. Valga Valla Valimiskomisjon soovib lisaks märkida, et Allain Karuse on ka teise registreeritud valimisliidu „Valimisliit Meie Valga vald“ üheks moodustajaks. Ka nendes dokumentides kinnitab Allain Karuse, et on hääleõiguslik KOVVS mõistes ning märgib oma kontaktaadressiks sama aadressi Valga linnas, Valga vallas.

12. Valga Valla Valimiskomisjon leiab, et isiku elukoha tegelikkusele vastavuse küsimuse lahendamine ei ole Valla Valimiskomisjoni pädevuses. Elukoha andmete tegelikkusele vastavuse tagamine on isiku enda kohustus tulenevalt rahvastikuregistri seaduse (edaspidi RRS) §-st 65, mis sätestab, et isik esitab rahvastikuregistrisse kandmiseks selle elukoha aadressi, kus ta alaliselt või peamiselt elab. Allain Karuse on rahvastikuregistri andmetel oma elukoha juba 2006. aastast registreerinud Valga linnas asuval aadressil. RRS § 69 lõige 1 sätestab, et kui isik alaliselt asub teise elukohta elama, esitab isik rahvastikuregistrisse kandmiseks uue elukoha aadressi 14 päeva jooksul alaliselt teise elukoha elama asumisest arvates.

Vabariigi Valimiskomisjoni koosolek

13. Vabariigi Valimiskomisjoni koosolekul osalesid kaebaja Kaupo Kutsar ja Valga Valla Valimiskomisjoni esimees Diana Asi. Kaupo Kutsar selgitas, et ta sai valimisliidu registreerimisest teada ajakirjanduse vahendusel ja esitas kaebuse samal päeval. Diana Asi selgitas, et valla valimiskomisjon on edastanud teabe Allain Karuse elukohaandmete võimaliku ebaõigsuse osas Valga Vallavalitsusele. Vabariigi Valimiskomisjon selgitas välja, et valimisliidu registreerimisel ei avaldata dokumendiregistris selle asutajate nimesid.

Vabariigi Valimiskomisjoni seisukoht

14. KOVVS § 63 kohaselt on kaebus Vabariigi Valimiskomisjonile esitatav taotlus vaadata läbi ja tühistada valla või linna valimiskomisjoni otsus või tunnistada seadusvastaseks valla või linna valimiskomisjoni toiming. Kaebaja on vaidlustanud valimisliidu moodustamise seaduslikkuse ja valimisliidu moodustaja tegeliku elukoha ametlikele andmetele vastavuse. Vabariigi Valimiskomisjon saab läbi vaadata Valga Valla Valimiskomisjoni poolt valimisliidu „Meie Valga eest ja heaks“ registreerimist, mitte võlaõigusseaduse alusel seltsingulepingu sõlmimise seaduslikkust või tegelike ja ametlike elukohaandmete omavahelist vastavust.

15. Valga Valla Valimiskomisjon on registreerinud valimisliidu „Meie Valga eest ja heaks“ 28.08.2025 otsusega nr 101. Kaebus on esitatud 04.09.2025. KOVVS § 66 lg 1 p 1 kohaselt tuleb kaebus esitada kolme päeva jooksul vaidlustatava otsuse või toimingu tegemisest ning seega on kaebus esitatud kaebetähtaega ületades. Kaebaja märgib, et sai valimisliidu „Meie Valga eest ja heaks“ registreerimisest teada Eesti Rahvusringhäälingu 04.09.2025 artiklist. Vabariigi Valimiskomisjon nõustub, et kaebajal ei olnud võimalik saada valimisliidu moodustajate isikutest teada valla dokumendiregistrist vahetult selle registreerimise järel ning leiab, et kaebus tuleb sisuliselt läbi vaadata.
1 https://atp.amphora.ee/valgavv/index.aspx?itm=733401.

16. Kaebuses leitakse, et olukord ohustab ausate valimiste korraldamist Valga vallas, kahjustab kohaliku kogukonna õigust otsustada oma asjade üle iseseisvalt ning tekitab õiguslikku ebavõrdsust, kuna mõnede isikute tegelik valimisõigus (või valimisliidu moodustamise õigus) põhineb fiktiivsetel andmetel. Kaebaja selgitas koosolekul, et ta kandideerib ka ise valimistel ning tegemist on tema subjektiivsete õiguste riivega.

17. Vabariigi Valimiskomisjon selgitab, et valimisliidu registreerimist otsustades kontrollib vastava valla ja linna valimiskomisjon, kas registreerimiseks esitatud valimisliit vastab seaduses sätestatud nõuetele. Valimisseaduste tähenduses elukoha kontrollimine toimub rahvastikuregistri kannete alusel (nt KOVVS § 5). Valimiskomisjon ei saa tugineda muudele allikatele ega kindlaks teha, kas registrikanded kajastavad tegelikku olukorda. Seda kinnitab ka Riigikohtu 26. veebruari 2025. a otsus asjas 5-24-29 (p 43). Kui on kahtlus, et rahvastikuregistri andmed ei vasta tegelikkusele, tuleb esitada taotlus kohaliku omavalitsuse ametiasutusele, kelle pädevuses on menetleda elukoha andmeid rahvastikuregistris. Seega on valimiskomisjoni roll piiratud – ta kontrollib vaid rahvastikuregistrisse kantud andmeid, kuid elukohaandmete õigsuse üle otsustab kohaliku omavalitsuse ametiasutus.

18. Valga Valla Valimiskomisjon ongi kaebajalt saadud teabe selle kohta, et Allain Karuse registrijärgne elukoht ei pruugi vastata tegelikkusele, edastanud Valga Vallavalitsusele kontrollimiseks. Riigikohus on asunud seisukohale, et kui taotlusega esitatud tõendid või muud omavalitsusüksuse käsutusse jõudnud andmed annavad aluse põhjendatud kahtlusele, et isik ei ela rahvastikuregistrisse kantud aadressil, on kohaliku omavalitsuse üksusel kohustus HMS § 44 lõike 1 punkti 2 alusel uuendada elukoha aadressi rahvastikuregistrisse kandmise menetlus (5-24-29, p 57).

19. Praegusel juhul ei ole Vabariigi Valimiskomisjonile esitatud andmeid, et Valga Valla Valimiskomisjoni tegevusega valimisliit „Meie Valga eest ja heaks“ registreerimisel oleks rikutud valimisseadustega kehtestatud norme.


Lähtudes KOVVS § 66 lõike 3 punktist 1, Vabariigi Valimiskomisjon otsustab:

jätta Kaupo Kutsari kaebus rahuldamata.

Vastavalt KOVVS §-le 661 võib huvitatud isik, kes leiab, et Vabariigi Valimiskomisjoni otsusega rikutakse tema õigusi, esitada otsuse peale kaebuse põhiseaduslikkuse järelevalve kohtumenetluse seaduses ettenähtud korras Riigikohtule. Kaebus esitatakse Riigikohtule kolme päeva jooksul Vabariigi Valimiskomisjoni otsuse teatavakstegemisest arvates Vabariigi Valimiskomisjoni kaudu.

Ingrid Kullerkann
Vabariigi Valimiskomisjoni esimees

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json