Valimisliidu SULGEME TEHASE!!!!! kaebuse lahendamine
Vastu võetud 16.09.2025 nr 43
Asjaolud ja menetluse käik
Vaidlustatav otsus
1. Lüganuse Valla Valimiskomisjoni 5. septembri 2025. a otsusega nr 5 jäeti 19. oktoobril 2025. a toimuvateks Lüganuse Vallavolikogu valimisteks registreerimata valimisliit SULGEME TEHASE!!!!!. Otsuse põhjenduste kohaselt oli isikute nimedes ja isikukoodides ebakõla. Teatises oli märgitud valimisliidu moodustajateks Meelis Kaldalu ja Sonda Sass. Seltsingulepingus olid aga kirjas Meelis Kaldalu ja Aleksander Sinimäe. Sama isikukoodiga (327xxxxxxxx) isik esines kord nime all Sonda Sass, kord Aleksander Sinimäe, kord Sass Sonda. Seltsingulepingu allkirjastas ainult Meelis Kaldalu. Aleksander Sinimäe nime juures oli küll märge „omal käel antud allkiri“, aga tegelikult allkiri puudus. Seadus nõuab, et valimisliidu nimi sisaldaks sõna „valimisliit“. Esitatud nimi oli „SULGEME TEHASE!!!!!“, milles sõna valimisliit puudus. Lisaks hindas valla valimiskomisjon seda nime „ebaeetiliseks ja kohatuks“.
Kaebus
2. Meelis Kaldalu esitas valimisliidu esindajana 8. septembril 2025 Vabariigi Valimiskomisjonile kaebuse ning 9. septembril 2025 parandatud kaebuse, mille kohaselt vaidlustatakse otsus, millega ei võimaldata valimisliidul valimistel osaleda.
3. Unikaalne isikukood vastab Eesti Vabariigis Aleksander Sinimäe nimelisele isikule. Aleksander Sinimäe kasutab ka nimesid Sonda Sass ja Sass Sonda. See asjaolu on Lüganuse valla territooriumil üldteada. Lüganuse Valla Valimiskomisjoni seisukoht ühe moodustaja allkirja puudumise kohta seltsingulepingul ning nõutava sõna „valimisliit“ puudumise kohta nimes on objektiivselt vale ja pahatahtlik. Ka vaidleb kaebaja vastu valimiskomisjoni seisukohale, et valimisliidu nimi on ebaeetiline ja kohatu, rõhutades, et tehase sulgemise küsimus on valimiste peateema ning kodanikel on õigus esitada ja esindada erinevaid seisukohti. Samuti nimetab ta valimiskomisjoni seisukohta nime kohta diskrimineerivaks.
Valla Valimiskomisjoni seisukoht
4. Lüganuse Valla Valimiskomisjon avaldas, et jääb otsuses toodud põhjenduste juurde. Meelis Kaldalu poolt digitaalselt allkirjastatud valimisliidu registreerimise teatis koos seltsingulepinguga esitati Lüganuse valla vallasekretäri e-posti aadressile 4. septembril 2025 kell 23.58. Valimiskomisjon kontrollis 5. septembri 2025 koosolekul esitatud dokumentide vastavust KOVVS §-s 311 sätestatud nõuetele ja leidis, et dokumentides esinevad vead tingivad valimisliidu registreerimata jätmise.
Vabariigi Valimiskomisjoni koosolek
5. Vabariigi Valimiskomisjoni koosolekul osales ja andis selgitusi Meelis Kaldalu.
Vabariigi Valimiskomisjoni seisukoht
6. Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse (KOVVS) § 63 kohaselt on kaebus Vabariigi Valimiskomisjonile esitatav taotlus vaadata läbi ja tühistada valla või linna valimiskomisjoni otsus või tunnistada seadusvastaseks valla või linna valimiskomisjoni toiming. Kuigi kaebuse pealkirja kohaselt vaidlustatakse vallavalitsuse otsust, on selle sisust mõistetav, et taotletakse Lüganuse Valla Valimiskomisjoni otsuse tühistamist. Kaebuse on esitanud Meelis Kaldalu valimisliidu SULGEME TEHASE!!!!! nimel. Vabariigi Valimiskomisjon jaatab KOVVS § 64 lg 4 kohast kaebeõigust – kaebuse on esitanud registreerimata jäetud valimisliidu esindaja ning kaebuse kohaselt on otsusega rikutud õigust osaleda valimistel valimisliiduna.
7. KOVVS § 66 lg 1 p 1 kohaselt esitatakse kaebus kolme päeva jooksul vaidlustatava otsuse tegemisest. Seega on 8. septembril 2025 kaebus esitatud kaebetähtaja jooksul. Vabariigi Valimiskomisjon jätab tähelepanuta 9. septembril 2025 kaebetähtaega ületades esitatud kaebuse, sest kaebuse esitamise tähtaja ennistamise taotlust ei ole esitatud ja tähtaja möödalaskmise põhjuseid välja toodud.
8. Valimisliidud tegutsevad juriidilise vormi poolest seltsingutena ning nende loomine võib toimuda igal ajal – sõltumata sellest, kas valimised on välja kuulutatud või mitte. KOVVS § 311 reguleerib selgelt, millal ja kuidas tuleb valimisliite registreerida konkreetsetel valimistel osalemiseks. 2025. aasta kohaliku omavalitsuse volikogu valimiste puhul tuli KOVVS § 311 lg 3 kohaselt registreerimisteatis esitada ajavahemikus 20. augustist kuni 4. septembrini.
9. KOVVS § 311 lg 1 kohaselt on valimisliit hääleõiguslike Eesti kodanike ja Euroopa Liidu kodanike moodustatud seltsing, mis on moodustatud kirjaliku lepingu alusel. Vastavalt KOVVS § 311 lg 2 peab valimisliidu nimetus sisaldama sõna „valimisliit“. See nõue on täitmata.
10. KOVVS § 311 lg 4 sätestab selged nõuded valimisliidu registreerimiseks vajalikele dokumentidele. Valimisliit peab esitama kirjaliku seltsingulepingu, mis sisaldab vähemalt kahe valimisliitu juhtima õigustatud isiku nime, isikukoode, aadresse ja sidevahendite numbreid. Kirjalike lepingutena saab käsitleda dokumente, mis kannavad lepingu sõlminud isikute allkirju. Koos teatisega esitatud seltsingulepingus selle teise moodustaja allkiri puudus.
11. Valla valimiskomisjoni ülesanne on kontrollida esitatud dokumentide vastavust seaduse nõuetele, mitte viia läbi uurimisi isikute tegeliku identiteedi või tahte kohta. KOVVS § 311 lg 4 kohaselt on nõutavad nimed, isikukoodid ja allkirjad. Nimeseaduse kohaselt eeldatakse rahvastikuregistrisse kantud isikunime õigsust ja ametlikuks nimeks loetakse isikut tõendavas dokumendis olev nimi. Isiku tahet kinnitab tema antud allkiri. Kui dokumentides on esitatud nimed või allkirjad, mis ei vasta nõuetele või tekitavad segadust, on valimiskomisjonil õigus tugineda formaalsetele andmetele. Valimiskomisjon ei ole kohustatud täiendavalt valimistel osalejat tuvastama ja tema tahet kindlaks määrama, kui dokumendid ei vasta seaduses nõutule.
12. KOVVS § 311 lg 7 on üheselt mõistetav, sätestades, et valimisliitu ei registreerita, kui registreerimiseks esitamise tähtaja jooksul ei ole esitatud nimetatud dokumente või neis on puudusi või vigu. Seega, kui valimisliit ei täitnud neid formaalseid nõudeid, oli valimiskomisjonil seadusest tulenev alus registreerimisest keelduda, sõltumata kaebaja hinnangust otsuse motiividele. Seadus ei sisalda valimiskomisjonile õigust ega kohustust anda (täht)aega valimisliidu registreerimise teatises/seltsingulepingus puuduste kõrvaldamiseks. Valimisliidu registreerimise teatise varajasel esitamisel on valimisliidul tehniliselt võimalik esitada taotlus registreerimise tähtaja jooksul uuesti, puudusteta. Kaebaja esitas teatise 2 minutit enne dokumentide esitamise tähtaja lõppu ning viimasel hetkel teatise esitamisega võtab teatise esitaja endale riski, et valimisliit jääb formaalsetel põhjustel registreerimata.
13. Poliitiline sõnum on küll valimisliidu tegevuse tuum, kuid nimevalikul on seadusest tulenevad piirangud. Hüüdlause „SULGEME TEHASE!!!!!“ kasutamise lubatavuse valimisliidu nimena teeb valimisliitu registreeriv valimiskomisjon. Vabariigi Valimiskomisjon on seisukohal, et hinnangulise otsuse põhjendused peavad olema otsuses nähtavad. KOVVS § 311 lõike 5 järgi ei või valimisliidu nimi olla ebaesteetiline ega eksitav. Seega ei oma valimisliidu registreerimata jätmise otsustamisel tähtsust asjaolu, et valla valimiskomisjoni arvates on valimisliidu nimi ebaeetiline ja kohatu.
14. KOVVS sätestab selgelt nõuded valimiskomisjoni liikmete erapooletusele ja sõltumatusele. Valla ja linna valimiskomisjoni liige peab olema erapooletu ja sõltumatu ning ei või agiteerida erakonna, valimisliidu ega kandidaadi poolt ega vastu. Samuti ei saa valimisi korraldav isik olla samal ajal erakonna, valimisliidu või üksikkandidaadi volitatud esindaja või kandidaat. Pelgalt oletus „liigsest seotusest“ ei ole piisav alus valimiskomisjoni otsuse vaidlustamiseks.
15. Kokkuvõttes on Vabariigi Valimiskomisjoni hinnangul Lüganuse Valla Valimiskomisjon täitnud seadusest tulenevat kohustust kontrollida valimisliidu registreerimiseks esitatud dokumentide ja nime vastavust KOVVS nõuetele. Komisjon pidi kontrollima KOVVS §-s 311 sätestatud tingimuste täidetust, kuid ei pidanud ega saanud kaaluda valimisliidu esitatud poliitiliste sõnumite olulisust.
Lähtudes KOVVS § 66 lõike 3 punktist 1, Vabariigi Valimiskomisjon otsustab:
jätta valimisliidu SULGEME TEHASE!!!!! kaebus rahuldamata.
Vastavalt KOVVS §-le 661 võib huvitatud isik, kes leiab, et Vabariigi Valimiskomisjoni otsusega rikutakse tema õigusi, esitada otsuse peale kaebuse põhiseaduslikkuse järelevalve kohtumenetluse seaduses ettenähtud korras Riigikohtule. Kaebus esitatakse Riigikohtule kolme päeva jooksul Vabariigi Valimiskomisjoni otsuse teatavakstegemisest arvates Vabariigi Valimiskomisjoni kaudu.
Ingrid Kullerkann
Vabariigi Valimiskomisjoni esimees
Facebook
X.com