Evelin Poolametsa kaebuse lahendamine
Vastu võetud 20.12.2023 nr 93
Kaebaja Evelin Poolamets esitas 15. detsembril 2023 Vabariigi Valimiskomisjonile kaebuse Vinni Valla Valimiskomisjoni 12. detsembri 2023 otsuse nr 11 tühistamiseks. Kaebaja leiab, et Vinni Valla Valimiskomisjoni otsusega Eerik Lumiste volituste taastamine ja peatamine on seadusevastane, sest kohaliku omavalitsuse korralduse seadus (KOKS) § 18 lõike 1 punkti 6 kohaselt volikogu liikme volitused lõppevad ennetähtaegselt seoses nimetamisega sama valla või linna kohaliku omavalitsuse ametnikuks. Kaebaja on lisanud kaebusele Eerik Lumiste teenistusse nimetamise käskkirja, ametijuhendi ja Vinni Valla Valimiskomisjoni otsuse nr 11. Koosolekul lisas kaebaja, et volikogu esimehena on tal huvi, et kõik volikogu liikmed osaleksid seaduslikul alusel volikogu istungil ning vajalik on saavutada õigusselgus antud küsimuses.
Vinni Valla Valimiskomisjoni esimehe seisukoht
Vinni Valla Valimiskomisjon palub Evelin Poolametsa kaebuse jätta rahuldamata. KOKS § 19 lõike 2 punkti 1 kohaselt peatuvad volikogu liikme volitused, kui volikogu liige on samas vallas või linnas valitud vallavanemaks või linnapeaks, kinnitatud valla- või linnavalitsuse liikmeks või nimetatud ametisse palgaliseks valitsuse liikmeks. Abivallavanema ametikohta KOKS-is ei mainita. Eerik Lumiste oli kinnitatud Vinni Vallavalitsuse liikmeks Vinni Vallavolikogu 23. novembri 2017 otsusega nr 60 ja pärast kohaliku omavalitsuse volikogu valimisi 18. novembri 2021 otsusega nr 26. KOKS § 28 lõige 2 kohaselt sätestatakse vallavalitsuse moodustamise üksikasjalik kord valla põhimääruses. Vinni valla põhimääruse § 37 lõike 4 kohaselt vallavalitsuse koosseisu kuuluvad vallavanem, abivallavanem ja vallavalitsuse liikmed. Seega on Vinni valla põhimääruse kohaselt abivallavanem vallavalitsuse liige. KOKS ei sätesta, millised on abivallavanema ülesanded, ega ka seda, milliseid ülesandeid peab vallavalitsuse liige täitma või milline peab olema tema ametinimetus, et tema suhtes saaks kohaldada KOKS § 19 lõike 2 punktis 1 sätestatut. KOKS § 19 lõige 2 punkt 1 sätestab, et vallavalitsuse liikme volikogu liikme volitused peatuvad, mitte lõppevad. Kui arvestada, et vallavalitsuse liikmed (sh vallavanem ja abivallavanem) võivad olla ka valla ametnikud, on KOKS § 19 lõige 3 ja KOKS § 19 lõike 2 punkti 1 erijuhuks KOKS § 18 lõike 1 punkti 6 suhtes.
Vinni Valla Valimiskomisjoni esimehe hinnangul tuleb arvestada ka asjaolu, et vastavalt KOKS § 18 lõikele 11 ei kohaldata KOKS § 18 lõike 1 punktis 6 sätestatud piirangut volikogu liikme suhtes, kelle volitused on peatatud KOKS § 19 lõike 2 punkti 1 alusel. Vallavalitsuse liikme volituste lõppenuks lugemine põhjusel, et ta on vallaametnik, piirab ebaproportsionaalselt valituks osutunud isiku võimalust oma mandaati realiseerida.
Arvestades eelnimetatut, leiab Vinni Valla Valimiskomisjon, et on Eerik Lumiste kui Vinni Vallavalitsuse liikme suhtes õigesti kohaldanud KOKS § 19 lõiget 2 ning tema volitused on varem peatunud ja Vinni Valla Valimiskomisjoni 12. detsembri 2023 otsus nr 11 on õiguspärane.
Vabariigi Valimiskomisjoni seisukoht
1. Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse (KOVVS) § 63 kohaselt on kaebus selle seaduse tähenduses Vabariigi Valimiskomisjonile esitatav nõuetekohaselt vormistatud taotlus tunnistada seadusvastaseks valla või linna valimiskomisjoni otsus ja sama seaduse §-s 661 sätestatud korras Riigikohtule esitatav kaebus Vabariigi Valimiskomisjoni otsuse või toimingu peale.
2. Evelin Poolametsa vaidlustatav otsus on Vinni Valla Valimiskomisjoni 12. detsembri 2023 otsus nr 11. Vinni Valla Valimiskomisjoni otsused on vaidlustatavad Vabariigi Valimiskomisjonis. KOVVS § 66 lõike 1 punkti 1 kohaselt tuleb kaebus esitada kolme päeva jooksul otsuse tegemisest. Kaebus on esitatud 15. detsembril 2023 ja on tähtaegne.
3. KOVVS § 64 kohaselt on kaebuse esitamise õigus huvitatud isikul, kes leiab, et tema õigusi on vaidlustatava otsuse või toiminguga rikutud. Kaebaja on Vinni Vallavolikogu liige ja esimees. Vaidlustatud Vinni Valla Valimiskomisjoni otsus käsitleb Eerik Lumiste ja Arnu Lippasaare õigusi. Seetõttu ei saa kaebajat pidada huvitatud isikuks KOVVS § 64 ja § 65 lõike 1 mõttes ning tal puudub kaebeõigus. Volikogu esimehel võib olla huvi volikogu liikme volituste õiguspärasuse suhtes, kuid see ei anna alust järeldada tema kui volikogu liikme subjektiivsete õiguste rikkumist. Riigikohus on mitmel korral öelnud, et kellegi volikogu liikmeks nimetamine ei puuduta sama volikogu teiste liikmete õigusi (vt nt Riigikohtu lahendeid nr 3-4-1-35-05, 3-4-1-5-06, 3-4-1-20-02). Sellest tulenevalt leiab Vabariigi Valimiskomisjon, et kuna Evelin Poolametsal puudub kaebeõigus, tuleb tema kaebus jätta läbi vaatamata.
Lähtudes KOVVS § 64 ja § 65 lõikest 3, Vabariigi Valimiskomisjon otsustab:
jätta Evelin Poolametsa kaebus läbi vaatamata.
Vastavalt kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse §-le 661 võib huvitatud isik, kes leiab, et Vabariigi Valimiskomisjoni otsusega rikutakse tema õigusi, esitada otsuse peale kaebuse põhiseaduslikkuse järelevalve kohtumenetluse seaduses ettenähtud korras Riigikohtule. Kaebus esitatakse Riigikohtule kolme päeva jooksul Vabariigi Valimiskomisjoni otsuse teatavakstegemisest arvates Vabariigi Valimiskomisjoni kaudu.
Oliver Kask
Vabariigi Valimiskomisjoni esimees