Paul Kesküla, Annely Oone, Aivo Tamme ja Andrus Tossi kaebuste lahendamine
Vastu võetud 18.09.2025 nr 47
Asjaolud ja menetluse käik
Kaebused
1. Vabariigi Valimiskomisjonile esitasid 14. septembril 2025 samasisulised kaebused Paul Kesküla, Annely Oone, Aivo Tamm ja Andrus Toss. Kaebajad taotlevad Alutaguse Valla Valimiskomisjoni 12. septembri 2025 otsuse nr 6 tühistamist osas, millega registreeriti Alutaguse vallavolikogu valimistel kandidaatideks Kairi Hõbemeri ja Aivar Oja, kuna nende tegelik elukoht ei asu Alutaguse vallas. Samuti taotlevad kaebajad, et Vabariigi Valimiskomisjon nõuaks välja Alutaguse vallavanema käskkirja, millega on kinnitatud valla ametiautode kasutamine ning Kairi Hõbemeri ja Aivar Oja kasutuses olevate autode GPS-seadmete väljavõtted või sõidupäevikud.
2. Kaebajad leiavad, et neil on kaebeõigus, kuna selleks õigust mitte omavate isikute kandideerimine võib mõjutada valimistulemusi määral, et teised kandideerijad kaotavad võimaluse osutuda volikokku valituks, samuti võib see mõjutada teiste valimisliitude ja erakondade mandaatide arvu volikogus.
3. Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse (KOVVS) § 5 lg 5 kohaselt võib kohaliku omavalitsuse volikogu valimistel kandideerida ainult isik, kelle püsiv elukoht on antud omavalitsuses. Kairi Hõbemeri ja Aivar Oja rahvastikuregistrijärgsed elukohakanded on aga fiktiivsed – kaebajate andmetel ei ela kumbki Alutaguse vallas ega oma seal kinnisvara. Kuna tegu on Alutaguse vallavalitsuse ametnikega, on nende tegelikku elukohta võimalik tõendada ametiautole paigaldatud GPS seadme salvestuse või sõidupäevikuga. Kaebajatele teadaolevalt kasutavad nad ametiautosid tööle ja koju sõiduks ning garažeerivad neid Toila valla territooriumil.
4. Kaebajate hinnangul oleks valla valimiskomisjonil pidanud kandidaatide registreerimisel tekkima kahtlus Kairi Hõbemeri ja Aivar Oja elukohaandmete õigsuse osas, kuna kõik valla valimiskomisjoni liikmed on ühtlasi valla ametnikud. Seetõttu oleks valimiskomisjon pidanud omal initsiatiivil algatama rahvastikuregistri seaduse § 88 lg 3 alusel menetluse rahvastikuregistris elukohakannete kontrollimiseks ja viima need vastavusse tegelikkusega.
Alutaguse Valla Valimiskomisjoni seisukoht
5. Alutaguse Valla Valimiskomisjon leiab, et ei ole oma kohustusi rikkunud. Valla valimiskomisjon kontrollis enne kandidaatide registreerimist nende andmeid ette nähtud korras (kandideerimise avalduses näidatud elukoha andmete vastavust rahvastikuregistri andmetega 1. augusti 2025 seisuga). Valimiskomisjonil ei ole kohustust kandidaadi tegeliku püsiva elukoha väljaselgitamiseks ega alust keelduda nõuetekohaselt esitatud kandidaatide registreerimisest.
Vabariigi Valimiskomisjoni seisukoht
6. Paul Kesküla, Annely Oone, Aivo Tamme ja Andrus Tossi kaebused on esitatud Alutaguse Valla Valimiskomisjoni 12. septembri 2025 otsuse nr 6 peale osas, millega registreeriti Alutaguse Vallavolikogu valimistel teiste hulgas kandidaatideks Kairi Hõbemeri ja Aivar Oja, kelle tegelik elukoht väidetavalt ei asu Alutaguse vallas. Kaebused on esitatud sama Alutaguse Valla Valimiskomisjoni 12. septembri 2025 otsuse nr 6 peale. Kaebustes märgitud isikud, kelle osas on vajadus kontrollida rahvastikuregistrisse kantud elukohaandmete tegelikkusele vastavus, kattuvad. Seetõttu ei ole nende kaebuste eraldi menetlemine sisuliselt põhjendatud. Kaebuste menetlemise kord Vabariigi Valimiskomisjonis on reguleeritud napilt. Samas on menetluse läbiviimisel lubatud kasutada seaduse analoogiat. Vabariigi Valimiskomisjon leiab, et siinkohal on kohane kohaldada halduskohtumenetluse seadustiku (HKMS) põhimõtteid. HKMS § 48 lg 1 sätestab, et kui menetluses on ühel ajal mitu asja, milles mitu kaebajat on esitanud kaebused sama vastustaja vastu, võib liita kaebused ühte menetlusse tingimusel, et nende nõuded oleks võinud esitada ühes kaebuses ning kaebuste ühine menetlemine võimaldab nende kiiremat ja lihtsamat lahendamist. Mitu isikut võivad ühe kaebusega vaidlustada sama haldusakti või toimingut. Kaebuste liitmine võimaldab lühikeste menetlustähtaegade tingimustes asjade kiiremat ja lihtsamalt läbivaatamist, kuivõrd samale toimingule hinnangu andmine on võimalik koosoleku sama päevakorrapunkti raames ning lahendatav sama otsusega.
7. KOVVS § 63 kohaselt on kaebus Vabariigi Valimiskomisjonile esitatav taotlus vaadata läbi ja tühistada valla valimiskomisjoni otsus. KOVVS § 64 kohaselt on kaebuse esitamise õigus üksikisikul, kandidaadil, valimisliidul ja erakonnal, kes leiab, et tema õigusi on vaidlustatava otsuse või toiminguga rikutud. Vastavalt KOVVS § 65 lg 1 p-le 4 tuleb kaebuses ära näidata, kuidas vaidlustatav otsus või toiming rikub kaebaja õigusi.
8. Kaebused on allkirjastatud 14. septembril 2025. Paul Kesküla, Annely Oone, Aivo Tamm ja Andrus Toss on registreeritud kandidaatidena Alutaguse vallas. Vabariigi Valimiskomisjon jaatab kaebeõigust kandidaatidel (KOVVS § 64 lg 4) ning kaebused on tähtaegsed (KOVVS § 66 lg 1 p 1). Vabariigi Valimiskomisjon märgib, et kaebused on allkirjastatud ka valimisliitude ja erakonna volitatud esindajatena. Kaebajad ei ole esitanud dokumente, mis tõendaksid nende õigust vastavaid valimisliite või erakonda esindada. Käesolevas asjas ei ole siiski vajalik eraldi käsitleda, kas kaebus on esitatud üksnes kandidaadi nimel või ka valimisliidu või erakonna volitatud esindajana, sest otsuse sisu ei oleks sellest erinev ja see ei takista kaebuste läbivaatamist.
9. Valla valimiskomisjon peab lähtuma kandidaatide registreerimisel kandidaadi rahvastikuregistrisse kantud elukohast. KOVVS § 37 lõike 3 punkti 3 järgi jätab valimiskomisjon registreerimata kandidaadi, kes ei vasta KOVVS § 5 lõikes 5 sätestatud nõuetele. KOVVS § 5 lg 5 kohaselt on kandideerimisõigus igal hääleõiguslikul Eesti kodanikul ja Euroopa Liidu kodanikul, kes on kandidaatide registreerimise viimaseks päevaks saanud 18-aastaseks ja kelle püsiv elukoht asub hiljemalt valimisaasta 1. augustil vastavas vallas või linnas. KOVVS § 5 lg 1 määratleb püsiva elukohana elukoha, mille aadressiandmed on kantud Eesti rahvastikuregistrisse. KOVVS § 5 erinevaid lõikeid tuleb tõlgendada süstemaatiliselt ja KOVVS § 5 lõikes 5 kasutatud „püsiva elukoha“ tähenduse avamisel tuleb lähtuda KOVVS § 5 lõikes 1 esitatud püsiva elukoha määratlusest (nt RKPJKo 3-4-1-45-13, p 19).
10. Valimiskomisjon ei saa tugineda muudele allikatele ega kontrollida, kas registrikanded kajastavad tegelikku olukorda. Seda kinnitab ka Riigikohtu 26. veebruari 2025. a otsus asjas 5-24-29 (p 43). Valimismenetlus ei ole selleks kohane oma kiireloomulisuse ning seda korraldavate haldusorganite ülesehituse ja koosseisu tõttu. Alutaguse Valla Valimiskomisjon ei saanud keelduda nõuetekohaselt esitatud kandidaatide registreerimisest ehk komisjon pidi registreerima kandidaadid, kelle rahvastikuregistrijärgne elukoht asus Alutaguse vallas 1. augustil 2025.
11. Seega tuleb kaebused jätta rahuldamata. Vabariigi Valimiskomisjon selgitab, et kandidaadi registreerimist otsustades kontrollib vastava valla ja linna valimiskomisjon, kas registreerimiseks esitatud kandidaadi elukoht vastab seaduses sätestatud nõuetele. Valimisseaduste tähenduses elukoha kontrollimine toimub rahvastikuregistri kannete alusel (nt KOVVS § 5). Kui on kahtlus, et rahvastikuregistri andmed ei vasta tegelikkusele, tuleb esitada taotlus kohaliku omavalitsuse ametiasutusele, kelle pädevuses on menetleda elukoha andmeid rahvastikuregistris. Seega elukohaandmete õigsuse üle otsustab kohaliku omavalitsuse ametiasutus. Kaebuses soovitud tõendite, s.t valla ametiautode kasutamist reguleeriva käskkirja ja ametiautode GPS-seadmete väljavõtete või sõidupäevikute hankimiseks on kaebajal võimalik pöörduda Alutaguse vallavalitsuse poole.
Lähtudes KOVVS § 66 lõike 3 punktist 1, Vabariigi Valimiskomisjon otsustab:
liita Paul Kesküla, Annely Oone, Aivo Tamme ja Andrus Tossi kaebused;
jätta Paul Kesküla, Annely Oone, Aivo Tamme ja Andrus Tossi kaebused Alutaguse Valla Valimiskomisjoni 12.09.2025 otsuse nr 6 „Kandidaatide registreerimine“ peale rahuldamata.
Vastavalt KOVVS §-le 661 võib huvitatud isik, kes leiab, et Vabariigi Valimiskomisjoni otsusega rikutakse tema õigusi, esitada otsuse peale kaebuse põhiseaduslikkuse järelevalve kohtumenetluse seaduses ettenähtud korras Riigikohtule. Kaebus esitatakse Riigikohtule kolme päeva jooksul Vabariigi Valimiskomisjoni otsuse teatavakstegemisest arvates Vabariigi Valimiskomisjoni kaudu.
Ingrid Kullerkann
Vabariigi Valimiskomisjoni esimees
Facebook
X.com