Teksti suurus:

Andres Murde, Janar Kase, Janek Kase, Kert Kingo, Küllo Kingo, Raino Õuna, Svetlana Sillari, Tarmo Mikko, Tiina Sumbergi, Jan Johansoni ja Joel Johansoni kaebuse lahendamine

Väljaandja:Vabariigi Valimiskomisjon
Akti liik:otsus
Teksti liik:algtekst
Jõustumise kp:18.09.2025
Avaldamismärge:RT III, 23.09.2025, 5

Andres Murde, Janar Kase, Janek Kase, Kert Kingo, Küllo Kingo, Raino Õuna, Svetlana Sillari, Tarmo Mikko, Tiina Sumbergi, Jan Johansoni ja Joel Johansoni kaebuse lahendamine

Vastu võetud 18.09.2025 nr 49

 

Asjaolud ja menetluse käik

Kaebaja seisukoht

1. Tartu Vallavolikogu 2025. a valimiste EKRE – Eesti Konservatiivne Rahvaerakond kandidaadid: Andres Murde, Janar Kase, Janek Kase, Kert Kingo, Küllo Kingo, Raino Õun, Svetlana Sillari, Tarmo Mikko, Tiina Sumberg, Jan Johanson ja Joel Johanson esitasid 15. septembril 2025 kaebuse Tartu Valla Valimiskomisjoni 12. septembri 2025 otsusele nr 7. Kaebuses heidetakse Tartu Valla Valimiskomisjoni ette, et kandidaadiks registreeriti Jarno Laur, kes kandideerib Valimisliit Ühtne Tartu Vald nimekirjas esimesel kohal.

2. Kaebajad on esitanud tõendid, mis nende hinnangul kinnitavad, et Jarno Laur ei ole Tartu valla püsiv elanik ega ole seda kunagi olnud. Nende väitel on tema tegelik elu- ja kodukoht Kambja vallas.

3. Kaebajad rõhutavad, et kohaliku omavalitsuse üksusel on kohustus kontrollida rahvastikuregistrisse kantud andmete õigsust, kui selle kohta tekib põhjendatud kahtlus. Valimiskomisjonil lasub omakorda kohustus registreerida ainult seadusele vastavad kandidaadid ning jätta registreerimata need, kes ei täida kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse (KOVVS) § 5 lg 5 nõuet püsiva elukoha kohta.

4. Kaebajad leiavad, et ebaõige rahvastikuregistri elukoha kandega isiku, kes on vallavanem ja valimisliidu esinumber, kandideerimisel võib olla mõju valimistulemustele ning kaebajate võimalustele osutuda valituks. Seega riivab seaduses sätestatud nõuetele mittevastav kandidaat kaebajate passiivset valimisõigust.

Tartu Valla Valimiskomisjoni seisukoht

5. Tartu Valla Valimiskomisjon leiab, et komisjonil puudus 12. septembril 2025 alus keelduda Jarno Lauri registreerimisest kandidaadina Tartu Vallavolikogu 19. oktoobril 2025 toimuvateks valimisteks. Kuna KOVVS § 37 lg 3 p 3 kohaselt peab valimiskomisjon jätma registreerimata kandidaadi, kes ei vasta KOVVS § 5 lg-s 5 sätestatud nõuetele, ning KOVVS § 5 lg 5 kohaselt peab isik kandideerimisõiguse olemasoluks olema rahvastikuregistri andmetel asjaomase valla või linna elanik hiljemalt valimisaasta 1. augustil, ja Jarno Laur sellele nõudele vastas, siis tuli isik kandidaadina registreerida.

6. Valla valimiskomisjon rõhutab, et isikul on kohustus tagada rahvastikuregistris oma elukoha aadressi olemasolu ja õigsus (rahvastikuregistri seadus (RRS) § 68). Kohalik omavalitsus peab elukohateate alusel andmete õigsust kontrollima ning keelduma valeandmete kandmisest (RRS § 84). Kui hiljem tekib põhjendatud kahtlus andmete õigsuses, on omavalitsusel kohustus algatada uus menetlus (HMS § 44 lg 1 p 2), mille käigus uurimispõhimõttest lähtudes kogutakse tõendeid isiku tegeliku elukoha selgitamiseks.

Vabariigi Valimiskomisjoni seisukoht

7. KOVVS § 63 kohaselt on kaebus Vabariigi Valimiskomisjonile esitatav taotlus vaadata läbi ja tühistada valla või linna valimiskomisjoni otsus või tunnistada seadusevastaseks valla või linna valimiskomisjoni toiming. Kaebajad on vaidlustanud Tartu Valla Valimiskomisjoni 12. septembri 2025 otsuse nr 7, millega registreeriti kandidaadid 2025. a kohaliku omavalitsuse volikogu valimisteks. See otsus on vaidlustatav Vabariigi Valimiskomisjonis. Kaebajad ei ole otsesõnu taotlenud vaidlustatava otsuse tühistamist, kuid Vabariigi Valimiskomisjon saab kaebajatest aru nii, et nad soovivad Tartu Valla Valimiskomisjoni 12. septembri 2025 otsuse nr 7 tühistamist osas, mis puudutab Jarno Laur registreerimist kandidaadina.

8. KOVVS § 64 kohaselt on kaebuse esitamise õigus üksikisikul, kandidaadil, valimisliidul ja erakonnal, kes leiab, et tema õigusi on vaidlustatava otsuse või toiminguga rikutud. Vastavalt KOVVS § 65 lg 1 p 4 tuleb kaebuses ära näidata, kuidas vaidlustatav otsus või toiming rikub kaebaja õigusi. Kaebajad on registreeritud kandidaatideks Tartu vallas EKRE – Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna nimekirjas. Nad on põhjendanud oma subjektiivsete õiguste rikkumist sellega, et seadusele mittevastava kandidaadi lubamine valimistele moonutab konkurentsi ja vähendab nende endi võimalusi mandaadi saamiseks. Vabariigi Valimiskomisjon leiab, et kaebeõigust tuleb jaatada.

9. KOVVS § 66 lg 1 p 1 kohaselt tuleb kaebus esitada kolme päeva jooksul vaidlustatava otsuse või toimingu tegemisest. Vaidlustatav otsus on tehtud 12. septembril 2025 ning kaebus on esitatud 15. septembril 2025. Kaebus on tähtaegne.

10. Vabariigi Valimiskomisjon nõustub Tartu Valla Valimiskomisjoni seisukohaga ja leiab, et valla valimiskomisjon peab lähtuma kandidaatide registreerimisel kandidaatide rahvastikuregistrisse kantud elukohtadest. KOVVS § 37 lg 3 p 3 sätestab, et registreerimata jäetakse kandidaat, kes ei vasta KOVVS § 5 lg 5 sätestatud nõuetele ehk kelle püsiv elukoht ei ole selles linnas või vallas. Kandidaadi püsiva elukoha mõiste tõlgendamisel tuleb kohaldada KOVVS § 5 lg-id 1 ja 5 süstemaatiliselt ning seega on kandidaadi püsiv elukoht see elukoht, mille aadressiandmed on kantud Eesti rahvastikuregistrisse. Samuti määratlevad KOVVS § 57 lg 3 ja 571 lg 3 kandidaadi püsiva elukoha nõude kandideerimisel selliselt, et püsiv elukoht on rahvastikuregistrisse kantud elukoht. Need sätted reguleerivad küll täiendavaid valimisi ja uue kohaliku omavalitsuse üksuse volikogu valimiste erisusi, kuid pole alust arvata, et seadusandja soovis samas seaduses anda ühele terminile erinevates sätetes erineva tähenduse. Seda, kuidas määratletakse püsiv elukoht ja milline peab olema kandidaadi piisav seos selle piirkonnaga, kus ta kandideerib, saab otsustada ainult seadusandja.

11. Vabariigi Valimiskomisjon selgitab, et kandidaadi registreerimist otsustades kontrollib vastava valla ja linna valimiskomisjon, kas registreerimiseks esitatud kandidaadi elukoht vastab seaduses sätestatud nõuetele. Valimisseaduste tähenduses elukoha kontrollimine toimub rahvastikuregistri kannete alusel (nt KOVVS § 5). Valimiskomisjon ei saa tugineda muudele allikatele ega kindlaks teha, kas registrikanded kajastavad tegelikku olukorda (vt RKPJKo 5-24-29, p 43). Kui on kahtlus, et rahvastikuregistri andmed ei vasta tegelikkusele, tuleb esitada taotlus kohaliku omavalitsuse ametiasutusele, kelle pädevuses on menetleda elukoha andmeid rahvastikuregistris. Seega on valimiskomisjoni roll piiratud – ta kontrollib vaid rahvastikuregistrisse kantud andmeid, kuid elukohaandmete õigsuse üle otsustab kohaliku omavalitsuse ametiasutus. Seega tõendid kandidaadi tegeliku elukoha kohta ei ole asjassepuutuvad ja jäävad tähelepanuta, sest KOVVS § 5 lg 5 nõuab kandidaadilt üksnes registrijärgset elukohta asjaomases kohaliku omavalitsuse üksuses.

12. KOVVS § 37 lg 3 p 3 järgi tuleb valla valimiskomisjonil jätta registreerimata kandidaat, kes ei vasta KOVVS § 5 lg 5 sätestatud nõuetele. Kandidaadi Jarno Laur rahvastikuregistrisse kantud elukoht oli 1. augusti 2025 seisuga rahvastikuregistri andmetel registreeritud Tartu vallas. Valla valimiskomisjon ei või seaduslikkuse põhimõttele tuginedes teistsugustele elukoha andmetele tugineda.


Lähtudes KOVVS § 66 lõike 3 punktist 1, Vabariigi Valimiskomisjon otsustab

jätta Andres Murde, Janar Kase, Janek Kase, Kert Kingo, Küllo Kingo, Raino Õuna, Svetlana Sillari, Tarmo Mikko, Tiina Sumbergi, Jan Johansoni ja Joel Johansoni kaebus Tartu Valla Valimiskomisjoni 12. septembri 2025 otsuse nr 7 peale rahuldamata.

Vastavalt KOVVS §-le 661 võib huvitatud isik, kes leiab, et Vabariigi Valimiskomisjoni otsusega rikutakse tema õigusi, esitada otsuse peale kaebuse põhiseaduslikkuse järelevalve kohtumenetluse seaduses ettenähtud korras Riigikohtule. Kaebus esitatakse Riigikohtule kolme päeva jooksul Vabariigi Valimiskomisjoni otsuse teatavakstegemisest arvates Vabariigi Valimiskomisjoni kaudu.

Ingrid Kullerkann
Vabariigi Valimiskomisjoni esimees

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json