Teksti suurus:

Feeliks Tederi, Annika Tamme, Ivo Adossoni, Kalev Jüriado kaebuse lahendamine

Väljaandja:Vabariigi Valimiskomisjon
Akti liik:otsus
Teksti liik:algtekst
Jõustumise kp:18.09.2025
Avaldamismärge:RT III, 23.09.2025, 6

Feeliks Tederi, Annika Tamme, Ivo Adossoni, Kalev Jüriado kaebuse lahendamine

Vastu võetud 18.09.2025 nr 50

 

Asjaolud ja menetluse käik

Kaebaja seisukoht

1. Luunja Vallavolikogu 2025. a valimiste EKRE – Eesti Konservatiivne Rahvaerakond kandidaadid: Feeliks Teder, Annika Tamme, Ivo Adosson, Kalev Jüriado esitasid 15. septembril 2025 kaebuse Luunja Valla Valimiskomisjoni 12. septembri 2025 otsusele nr 10-6/16-1. Kaebuses heidetakse Luunja Valla Valimiskomisjoni ette, et kandidaadiks registreeriti Aare Anderson, kes kandideerib Valimisliit Luunja Hooandjad nimekirjas teisel kohal.

2. Kaebajad on seisukohal, et Aare Anderson ei ole Luunja valla püsiv elanik, pole seda kunagi olnud, mistõttu Aare Anderson kandideerimise eeldusena nõutud rahvastikuregistri elukoha kanne Luunja vallas on ebaõige. Nad põhjendavad oma seisukohta sellega, et neile teadaolevalt on Aare Anderson tegelik püsiv elu- ja kodukoht Elva vallas ning on esitanud tõendid, mis nende hinnangul seda kinnitavad.

3. Kaebajad viitavad Riigikohtu praktikale, mille kohaselt kohaliku volikogu valimistel ei ole lubatav, et registrijärgne ja tegelik elukoht erinevad. Rahvastikuregistri seadus näeb ette, et isik peab registrisse kandma aadressi, kus ta alaliselt või peamiselt elab, ning tagama selle õigsuse. Kui kandidaat esitab ebaõigeid elukohaandmeid, rikub ta seadust ning kahjustab teiste kandidaatide passiivset valimisõigust, sest ebaõigete andmete alusel kandideerimine annab ebaausa konkurentsieelise ja riivab see kaebajate passiivset valimisõigust, sest vähendab kaebajate võimalust osutuda valituks.

4. Kaebajad rõhutavad, et kohaliku omavalitsuse üksusel on kohustus kontrollida rahvastikuregistrisse kantud andmete õigsust, kui selle kohta tekib põhjendatud kahtlus. Valimiskomisjonil lasub omakorda kohustus registreerida ainult seadusele vastavad kandidaadid ning jätta registreerimata need, kes ei täida kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse (KOVVS) § 5 lg 5 nõuet püsiva elukoha kohta.

Luunja Valla Valimiskomisjoni seisukoht

5. Luunja Valla Valimiskomisjon esitas enda kirjaliku seisukoha 16. septembril 2025. Nende hinnangul ei ole kaebus sellisel kujul lubatav ja menetletav. Kaebuse esitaja õigusi kaebuses sisalduv mitte kuidagi ei riku. KOVVS § 63 kohaselt peab kaebuse tulemusel olema võimalik Vabariigi Valimiskomisjonil tühistada valla valimiskomisjoni otsus või tunnistada seadusvastaseks valimiste korraldaja või valla või linna valimiskomisjoni toiming. Vabariigi Valimiskomisjonil ei ole võimalik antud kaebusega jõuda seadusega võimaldatud tulemusteni ja seega tuleks kaebus jätta kaebus läbi vaatamata. Vabariigi Valimiskomisjon on samasisulist kaebust sama isiku kohta juba varasemalt arutanud ning jätnud oma 6. märtsi 2025 otsusega nr 27 kaebuse läbi vaatamata.

6. Kaebus on suunatud valla valimiskomisjoni vastu isiku elukohaandmete kontrolliks. Valimiskomisjon ei tee sisulist kontrolli kandidaatide elukohaandmete osas, vaid piirdub üksnes KOVVS-is valimiskomisjonile antud pädevustega. KOVVS § 5 lg 5 näeb ette üksnes elukoha aadressi õigsuse formaalse kontrolli. Seadusega ei ole valimiskomisjonile pandud ülesandeks rahvastikuregistri toimingute tegemist. Sellest tulenevalt puudub ka Vabariigi Valimiskomisjonil pädevus antud küsimust käsitleda või kaebust lahendada.

7. Formaalselt on kaebuses toodud isik rahvastikuregistri andmetel sisse kirjutatud Luunja valda. Isik on oma elukohaandmeid võrreldes eelmise kaebuse esitamise ajaga muutnud kahel korral.

Vabariigi Valimiskomisjoni seisukoht

8. KOVVS § 63 kohaselt on kaebus Vabariigi Valimiskomisjonile esitatav taotlus vaadata läbi ja tühistada valla või linna valimiskomisjoni otsus või tunnistada seadusevastaseks valla või linna valimiskomisjoni toiming. Vabariigi Valimiskomisjon saab kaebajatest aru nii, et nad soovivad Luunja Valla Valimiskomisjoni 12. septembri 2025 otsuse nr 10-6/16-1 tühistamist osas, mis puudutab Aare Anderson registreerimist kandidaadina. Kaebus on tähtaegne.

9. KOVVS § 64 kohaselt on kaebuse esitamise õigus üksikisikul, kandidaadil, valimisliidul ja erakonnal, kes leiab, et tema õigusi on vaidlustatava otsuse või toiminguga rikutud. Vastavalt KOVVS § 65 lg 1 p 4 tuleb kaebuses ära näidata, kuidas vaidlustatav otsus või toiming rikub kaebaja õigusi. Kaebajad on registreeritud kandidaatideks Luunja vallas EKRE – Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna nimekirjas. Nad on põhjendanud oma subjektiivsete õiguste rikkumist sellega, et seadusele mittevastava kandidaadi lubamine valimistele moonutab konkurentsi ja vähendab nende endi võimalusi mandaadi saamiseks. Vabariigi Valimiskomisjon leiab, et kaebeõigust tuleb jaatada.

10. Valla valimiskomisjon peab lähtuma kandidaatide registreerimisel kandidaatide rahvastikuregistrisse kantud elukohtadest. KOVVS § 37 lg 3 p 3 sätestab, et registreerimata jäetakse kandidaat, kes ei vasta KOVVS § 5 lg 5 sätestatud nõuetele ehk kelle püsiv elukoht ei ole selles linnas või vallas. Kandidaadi püsiva elukoha mõiste tõlgendamisel tuleb kohaldada KOVVS § 5 lg-d 1 ja 5 süstemaatiliselt ning seega on kandidaadi püsiv elukoht see elukoht, mille aadressiandmed on kantud Eesti rahvastikuregistrisse.

11. Vabariigi Valimiskomisjon selgitab, et kandidaadi registreerimist otsustades kontrollib vastava valla ja linna valimiskomisjon, kas registreerimiseks esitatud kandidaadi elukoht vastab seaduses sätestatud nõuetele. Valimisseaduste tähenduses elukoha kontrollimine toimub rahvastikuregistri kannete alusel (nt KOVVS § 5). Valimiskomisjon ei saa tugineda muudele allikatele ega kindlaks teha, kas registrikanded kajastavad tegelikku olukorda (vt RKPJKo 5-24-29, p 43). Kui on kahtlus, et rahvastikuregistri andmed ei vasta tegelikkusele, tuleb esitada taotlus kohaliku omavalitsuse ametiasutusele, kelle pädevuses on menetleda elukoha andmeid rahvastikregistris. Seega on valimiskomisjoni roll piiratud – ta kontrollib vaid rahvastikuregistrisse kantud andmeid, kuid elukohaandmete õigsuse üle otsustab kohaliku omavalitsuse ametiasutus.

12. KOVVS § 37 lg 3 p 3 järgi tuleb valla valimiskomisjonil jätta registreerimata kandidaat, kes ei vasta KOVVS § 5 lg 5 sätestatud nõuetele. Kandidaadi Aare Anderson rahvastikuregistrisse kantud elukoht oli 1. augusti 2025 seisuga rahvastikuregistri andmetel registreeritud Luunja vallas. Valla valimiskomisjon ei või seaduslikkuse põhimõttele tuginedes teistsugustele elukoha andmetele tugineda.


Lähtudes KOVVS § 66 lõike 3 punktist 1, Vabariigi Valimiskomisjon otsustab:

jätta Feeliks Tederi, Annika Tamme, Ivo Adossoni ja Kalev Jüriado kaebus Luunja Valla Valimiskomisjoni 12. septembri 2025 otsuse nr 10-6/16-1 „Kandidaatide registreerimine“ peale rahuldamata.

Vastavalt KOVVS §-le 661 võib huvitatud isik, kes leiab, et Vabariigi Valimiskomisjoni otsusega rikutakse tema õigusi, esitada otsuse peale kaebuse põhiseaduslikkuse järelevalve kohtumenetluse seaduses ettenähtud korras Riigikohtule. Kaebus esitatakse Riigikohtule kolme päeva jooksul Vabariigi Valimiskomisjoni otsuse teatavakstegemisest arvates Vabariigi Valimiskomisjoni kaudu.

Ingrid Kullerkann
Vabariigi Valimiskomisjoni esimees

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json