Kenno Rootsi, Anne Uppini, Viljar Veesaare ja Ivo Kokmanni kaebuse lahendamine
Vastu võetud 18.09.2025 nr 54
Asjaolud ja menetluse käik
Kaebajate seisukoht
1. EKRE – Eesti Konservatiivne Rahvaerakond kandidaadid Kenno Roots, Anne Uppin, Viljar Veesaar ja Ivo Kokmann esitasid 16. septembril 2025 kaebuse Antsla Valla Valimiskomisjonile, kes edastas selle Vabariigi Valimiskomisjonile. Kaebus on esitatud elukoha registreerimise kohta ning selles taotletakse Antsla Vallavolikokku Isamaa Erakonna koosseisus kandideeriva Margus Klaari väljaarvamist valimisnimekirjast.
2. Kaebajad põhjendavad, et kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse (KOVVS) § 5 lg 5 kohaselt on kandidaadil nõutav püsielukoht vastavas vallas või linnas. Rahvastikuregistri seaduse (RRS) § 68 sätestab isikule kohustuse tagada aadressi õigsus ning RRS § 65 kohaselt peab isik esitama rahvastikuregistrisse kandmiseks selle aadressi, kus ta peamiselt või alaliselt elab. Kaebajad viitavad valla kohustusele kontrollida, kas isiku esitatud elukohateates sisalduvad andmed on õiged. RRS § 84 kohaselt peab kohalik omavalitsus keelduma elukohateates märgitud elukoha andmete rahvastikuregistrisse kandmisest, kui isik on esitanud elukohateates valeandmeid. RRS § 88 lg-d 3 ja 4 sätestavad kohaliku omavalitsuse võimalused ja kohustused isiku rahvastikuregistrijärgsete andmete tegelikkusele vastavuse tagamisel pärast elukoha andmete kande tegemist.
3. Kaebajad viitavad, et neile teadaolevalt ei lange Margus Klaari tegelik ja rahvastikuregistrijärgne elukoht kokku, ning osundavad, et kandidaadi Margus Klaari ebaõige elukoha kanne rahvastikuregistris rikub teiste kandidaatide subjektiivseid õigusi.
Antsla Valla Valimiskomisjoni seisukoht
4. Antsla Valla Valimiskomisjon seisukohal, et tuginedes KOVVS § 65 lg-le 3 tuleb jätta kaebus läbi vaatamata tähtaja ületamise tõttu. Kaebajatele saadeti otsus 12. septembril 2025, kuid kaebus on esitatud 16. septembril 2025.
5. Antsla Valla Valimiskomisjon selgitab, et on kandidaatide registreerimisel lähtunud KOVVS § 5 sätestatust. Kõik kandidaadid on läbinud elukoha kontrolli valimiste infosüsteemi vahendusel. KOVVS ei anna õigust algatada haldusmenetlust kandidaadi elukoha kontrollimiseks.
Vabariigi Valimiskomisjoni seisukoht
6. KOVVS § 63 kohaselt on kaebus Vabariigi Valimiskomisjonile esitatav taotlus vaadata läbi ja tühistada valla või linna valimiskomisjoni otsus või tunnistada seadusevastaseks valla või linna valimiskomisjoni toiming. Vabariigi Valimiskomisjon saab kaebajatest aru selliselt, et nad soovivad Antsla Valla Valimiskomisjoni 12. septembri 2025 otsuse nr 11-7/4 tühistamist osas, mis puudutab Margus Klaari registreerimist volikogu valimistel kandidaadina.
7. KOVVS § 64 kohaselt on kaebuse esitamise õigus üksikisikul, kandidaadil, valimisliidul ja erakonnal, kes leiab, et tema õigusi on vaidlustatava otsuse või toiminguga rikutud. Kaebajad on registreeritud kandidaatideks Antsla vallas. Vabariigi Valimiskomisjon leiab, et kaebeõigust tuleb jaatada.
8. KOVVS § 66 lg 1 p 1 kohaselt tuleb kaebus esitada kolme päeva jooksul vaidlustatava otsuse või toimingu tegemisest. Vaidlustatav otsus on tehtud 12. septembril 2025 ning kaebus on Antsla Valla Valimiskomisjoni kinnitusel esitatud 16. septembril 2025. See nähtub ka Vabariigi Valimiskomisjonile edastatud kaebusel olevast valla registreerimismärkest. Kaebus on esitatud kaebetähtaega ületades, kaebuses ei ole esitatud kaebetähtaja ületamise põhjuseid ega taotletud kaebetähtaja ennistamist. KOVVS § 65 lg 3 alusel jätab Vabariigi Valimiskomisjon kaebuse läbi vaatamata.
9. Vabariigi Valimiskomisjon peab siiski vajalikuks selgitada, et rahvastikuregistri andmete tegelikkusele vastavuse kahtluse korral, tuleb esitada taotlus kohaliku omavalitsuse ametiasutusele, kelle pädevuses on menetleda elukoha andmeid rahvastikuregistris. Kandidaadi registreerimist otsustades kontrollib vastava valla ja linna valimiskomisjon, kas registreerimiseks esitatud kandidaadi elukoht vastab seaduses sätestatud nõuetele. Elukoha kontrollimine valimisseaduste tähenduses toimub rahvastikuregistri kannete alusel (nt KOVVS § 5). Valimiskomisjon ei saa tugineda muudele allikatele ega kindlaks teha, kas registrikanded kajastavad tegelikku olukorda (RKPJKo 5-24-29, p 43). Seega on valimiskomisjoni roll piiratud – ta kontrollib vaid rahvastikuregistrisse kantud andmeid, kuid elukohaandmete õigsuse üle otsustab kohaliku omavalitsuse ametiasutus.
Lähtudes KOVVS § 65 lõikest 3, Vabariigi Valimiskomisjon otsustab:
jätta Kenno Rootsi, Anne Uppini, Viljar Veesaare ja Ivo Kokmanni kaebus Antsla Valla Valimiskomisjoni 12. septembri 2025 otsuse nr 11-7/4 peale läbi vaatamata.
Vastavalt KOVVS §-le 661 võib huvitatud isik, kes leiab, et Vabariigi Valimiskomisjoni otsusega rikutakse tema õigusi, esitada otsuse peale kaebuse põhiseaduslikkuse järelevalve kohtumenetluse seaduses ettenähtud korras Riigikohtule. Kaebus esitatakse Riigikohtule kolme päeva jooksul Vabariigi Valimiskomisjoni otsuse teatavakstegemisest arvates Vabariigi Valimiskomisjoni kaudu.
Ingrid Kullerkann
Vabariigi Valimiskomisjoni esimees
Facebook
X.com