Individuaalse töövaidluse lahendamise seadus
Vastu võetud 20.12.1995
Välja kuulutatud
Vabariigi Presidendi 9. jaanuari 1996. a otsusega nr 672 |
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1. Seaduse ülesanne
Käesolev seadus sätestab
töötaja ja tööandja vahel tekkinud individuaalse töövaidluse lahendamise
korra ja tingimused.
§ 2. Individuaalse töövaidluse
mõiste
Individuaalne töövaidlus on töötaja(te) ja tööandja
vaheline lahkarvamus, mis on tekkinud töösuhteid reguleeriva seaduse,
haldusakti või tööandja kehtestatud eeskirja kohaldamisel, samuti
sõlmitud kollektiiv- või töölepingu täitmisel, ja mida pooled ei ole
suutnud lahendada kokkuleppe teel. Nimetatud vaidlus lahendatakse
käesoleva seaduse alusel.
§ 3. Töösuhetest
tekkinud lahkarvamuse kokkuleppeline lahendamine
(1) Töötaja ja
tööandja vahelisest töösuhtest tekkinud lahkarvamus lahendatakse
võimaluse korral töötaja ja tööandja kokkuleppel, kasutades töötajate
usaldusisiku või töötajate ühingu või liidu juhtorgani vahendust.
(2)
Lahkarvamuste lahendamiseks võib tööandja moodustada, kooskõlastatult
töötajate usaldusisiku, töötajate ühingu või liidu juhtorganiga,
lepituskomisjoni, mille koosseis, pädevus ja töökord määratakse tööandja
ja töötajate usaldusisiku, ühingu või liidu juhtorgani omavahelisel
kokkuleppel.
(3) Lahkarvamuse kokkuleppe teel lahendamise taotlemine
ei võta pooltelt õigust pöörduda töövaidluse lahendamiseks
töövaidlusorganisse.
(4) Pooled võivad pöörduda
töövaidlusorganisse, taotlemata töötajate usaldusisiku või töötajate
ühingu või liidu juhtorgani vahendust, kui nad leiavad, et töövaidlust
pole võimalik lahendada kokkuleppe teel.
§ 4.
Individuaalseid töövaidlusi lahendavad organid
(1)
Individuaalseid töövaidlusi lahendavad:
1)
töövaidluskomisjon;
2) kohus.
(2) Töötaja ja
tööandja võivad pöörduda individuaalse töövaidluse lahendamiseks kas
töövaidluskomisjoni või kohtusse. Avalduse esitamine töövaidluskomisjoni
ja kohtusse samaaegselt on keelatud.
(3) Kui kohtule on esitatud
avaldus töövaidluses, mille lahendamiseks töötaja või tööandja on
samaaegselt pöördunud töövaidluskomisjoni, keeldub kohus avalduse
menetlusse võtmisest või jätab selle läbi vaatamata.
(4)
Individuaalsete töövaidluste lahendamine kohtus on reguleeritud
tsiviilkohtupidamise seadustikuga käesolevast seadusest tulenevate
erisustega.
(5) Kohus on kohustatud töövaidluse lahendama hiljemalt
kolme kuu jooksul, arvates hagiavalduse kohtusse esitamise päevale
järgnevast päevast.
§ 5. Välislepingust
juhindumine töövaidluse lahendamisel
Seaduse, haldusakti,
tööandja kehtestatud eeskirja, kollektiiv- või töölepingu vastuolu
korral Eestile kohustusliku välislepinguga, mis näeb ette välislepingu
kohaldamise, sõltumata Eesti õigusakti vastuvõtmisest, juhindub
töövaidlusorgan töövaidluse lahendamisel välislepingust.
§
6. Nõude esitamise tähtaeg
(1) Töösuhetest tulenevate
õiguste tunnustamiseks ja rikutud õiguste kaitseks nõude esitamise
tähtaeg töövaidluskomisjoni või kohtusse pöördumiseks on neli kuud,
välja arvatud käesoleva paragrahvi 2. lõikes ettenähtud juhul.
(2)
Töölepingu lõpetamise õigsuse vaidlustamise nõude esitamise tähtaeg on
üks kuu.
§ 7. Tähtaja arvutamine
(1)
Nõude esitamise tähtaeg algab järgmisel päeval pärast selle päeva
saabumist või sündmuse toimumist, mil töötaja või tööandja sai või pidi
saama teada oma õiguse rikkumisest.
(2) Aastates, kuudes või
nädalates arvutatavad tähtajad töösuhetes lõpevad viimase aasta, kuu või
nädala vastaval päeval. Kui tähtaeg on määratud päevades arvutatava
ajavahemikuga, lõpeb tähtaeg ajavahemiku viimasel päeval. Kui tähtaeg on
määratud teatud kuupäevaga või sündmuse toimumisega, lõpeb tähtaeg
sellel kuupäeval või sündmuse toimumise päeval.
(3)
Kui tähtaja viimane päev satub puhkepäevale või riigipühale, loetakse
tähtpäev saabunuks puhkepäevale või riigipühale järgneval esimesel
tööpäeval.
§ 8. Aegumise kohaldamine
(1)
Töösuhetest tulenevate õiguste kaitseks töövaidlusorganisse pöördumisel
ei kohaldata aegumist.
(2) Töövaidlusorgan kohaldab aegumist ainult
huvitatud poole nõudel, mis peab olema esitatud enne asja sisulise
arutamise algust.
(3) Töövaidlusorgan ei kohalda aegumist tööandjalt
tööraamatu kättesaamise nõudele.
(4)
Töövaidlusorgan ei kohalda aegumist, kui nõude esitaja tõendab, et
pöördumine töövaidlusorganisse õigeaegselt ei olnud võimalik.
§
9. Riigilõiv tööasjades
(1) Töövaidluskomisjoni
pöördumine on riigilõivuvaba.
(2) Kohtusse esitatud
hagiavaldus lõivustatakse riigilõivuseaduses (RT 1990, 11, 118; RT I
1995, 36, 465; 57, 981; 58, 1005; 61, 1028; 87, 1540) ja
tsiviilkohtupidamise seadustikus ettenähtud korras.
2. peatükk
TÖÖVAIDLUSKOMISJONI MOODUSTAMINE JA TÖÖ KORD
§ 10. Töövaidluskomisjoni õiguslik seisund
(1)
Töövaidluskomisjon on kohtueelne sõltumatu individuaalseid töövaidlusi
lahendav töövaidlusorgan, kes juhindub Eestile kohustuslikest
välislepingutest, seadustest, haldusaktidest ja muudest töösuhteid
reguleerivatest eeskirjadest, samuti kollektiiv- ja töölepingutest.
(2)
Töövaidluskomisjon on pädev vaidlust lahendama, kui komisjoni töös
osaleb komisjoni juhataja ja vähemalt üks töötajate ning üks tööandjate
esindaja. Töövaidluskomisjoni juhataja kutsub töötajate ja tööandjate
esindajaid komisjoni tööst osa võtma võrdsel arvul.
§
11. Töövaidluskomisjoni moodustamine
(1)
Töövaidluskomisjonid moodustatakse Tööinspektsiooni kohalike
tööinspektsioonide juures.
(2) Töövaidluskomisjoni
koosseisu kuuluvad töövaidluskomisjoni juhataja, töötajate ja tööandjate
esindajad.
(3) Sotsiaalminister määrab töövaidluskomisjoni juhataja
ametisse ja vabastab ametist Tööinspektsiooni peadirektori ettepanekul.
Töövaidluskomisjoni juhatajaks määratakse isik, kel on kõrgem
juriidiline haridus.
(4) Töövaidluskomisjoni juhataja on
Tööinspektsiooni kohaliku tööinspektsiooni töötaja, kuid tal on keelatud
teostada järelevalvet tööõigusaktide täitmise üle.
(5)
Töötajate ameti- ja kutseliitude ühenduste (keskliitude) ja tööandjate
keskliitude juhtorganid esitavad Tööinspektsioonile töövaidluskomisjoni
koosseisu töötajate ja tööandjate esindajad Tööinspektsiooni poolt
määratud arvul.
(6) Töövaidluskomisjoni moodustamise ning
töö kord määratakse põhimäärusega, mille kinnitab Vabariigi Valitsus.
§
12. Töövaidluskomisjoni töötingimused
(1)
Töövaidluskomisjoni töötingimused (ruumid, tehniline teenindamine) tagab
Tööinspektsioon.
(2) Töövaidluskomisjoni halduskulud ja
töövaidluste lahendamisega seotud kulud (sh. käesoleva seaduse § 13
lõikes 2 ettenähtud kulud) kaetakse riigieelarvest Tööinspektsioonile
selleks eraldatud raha arvel.
§ 13. Töötajate ja
tööandjate esindajate vabastamine tööülesannete täitmisest
(1)
Töötajate ja tööandjate esindajad vabastatakse tööülesannete täitmisest
ajaks, mil nad osalevad töövaidluskomisjoni töös. Selleks ajaks nende
tööleping peatub.
(2) Töövaidluskomisjoni töös osalemise
aja eest maksab töötajate ja tööandjate esindajatele nende keskmise
palga ja hüvitab lähetuskulud Tööinspektsioon.
3. peatükk
TÖÖVAIDLUSTE LAHENDAMINE TÖÖVAIDLUSKOMISJONIS
§ 14. Avalduse esitamine töövaidluskomisjonile
(1)
Töövaidlus lahendatakse töövaidluskomisjonis töötaja kirjaliku avalduse
alusel, seaduses sätestatud juhtudel tööandja kirjaliku avalduse alusel.
(2)
Töövaidluskomisjoni võib pöörduda ka töötajaid töövaidluses esindav
ühing, seaduses sätestatud juhtudel tööandjat esindav ühing. Ühingut
esindav isik esitab töövaidluskomisjonile oma esindamise õiguse kohta
volikirja, mis antakse välja põhikirjaga volitatud isiku allkirja ja
ühingu pitseriga.
(3) Avalduses näidatakse, mida avaldaja
teiselt poolelt nõuab ja millega ta oma nõuet põhjendab. Avaldusele
lisatakse dokumentaalsed tõendid.
(4) Avaldajal on õigus
taotleda, et töövaidluskomisjon nõuaks teiselt poolelt dokumentaalsete
tõendite esitamist, samuti tunnistajate ärakuulamist.
(5)
Töövaidluskomisjoni saabunud avaldus registreeritakse.
§
15. Avalduse vastuvõtmisest keeldumine ja asja menetluse lõpetamine
Töövaidluskomisjon
keeldub avalduse vastuvõtmisest või lõpetab asja menetluse, kui see nõue
on juba lahendatud töövaidluskomisjonis või kohtus või kui selle
lahendamine ei kuulu töövaidluskomisjoni pädevusse. Töövaidluskomisjon
keeldub avalduse vastuvõtmisest või lõpetab asja menetluse ka siis, kui
see nõue on esitatud lahendamiseks kohtule.
§ 16.
Avalduse läbivaatamise tähtaeg
(1) Töövaidluskomisjonile
esitatud avaldus tuleb töövaidluskomisjonis läbi vaadata hiljemalt ühe
kuu jooksul, arvates avalduse saabumisele järgnevast päevast.
(2)
Asja arutamise edasilükkamise korral määrab töövaidluskomisjoni juhataja
uue tähtaja asja arutamiseks, kuid see peab toimuma hiljemalt ühe kuu
jooksul, arvates eelmise istungi toimumise päevast.
(3) Avaldaja
põhjendatud taotlusel võivad käesoleva paragrahvi 1. ja 2. lõikes
nimetatud tähtajad olla pikemad.
§ 17. Avalduse
läbivaatamise ettevalmistamine
(1) Töövaidluskomisjoni juhataja
selgitab välja töövaidluse asjaolud ning tal on õigus neid kontrollida
tööandja juures.
(2) Komisjoni juhataja määrab komisjoni
istungi toimumise aja ning koha ja korraldab kutsete saatmise
vaidlevatele pooltele ning tunnistajatele.
(3) Komisjoni istung
peetakse üldjuhul töövaidluskomisjoni asukohas, poolte nõusolekul võib
see toimuda tööandja asukohas.
§ 18. Poolte
osavõtt töövaidluse läbivaatamisest
(1)
Töövaidlus vaadatakse läbi ja lahendatakse töötaja ja tööandja või nende
esindajate juuresolekul.
(2) Kui töötaja või tööandja ei ilmu
komisjoni istungile mõjuval põhjusel, siis lükatakse vaidluse
lahendamine edasi.
(3) Istungile ilmumist takistavatest asjaoludest
on pooled kohustatud teatama komisjonile enne istungi algust ja tõendama
ilmumise takistatust.
(4) Kui isik, kelle vastu nõue oli esitatud, ei
ilmu istungile mõjuva põhjuseta, võib töövaidluskomisjon teha otsuse
ilma tema kohalolekuta.
(5) Töövaidluse läbivaatamise takistamise,
samuti selleks vajalike dokumentide ja andmete esitamisest keeldumise
või esitamata jätmise eest võib komisjoni juhataja määrata pooltele
rahatrahvi kuni 100 päevapalga ulatuses.
§ 19.
Töövaidluskomisjoni liikme taandamine
(1) Komisjoni
juhataja teeb istungi alguses teatavaks läbivaatamisele tuleva avalduse
sisu ja komisjoni koosseisu.
(2) Töötajal ja tööandjal või nende
esindajal on õigus esitada taandust komisjoniliikmete vastu. Taandust
peab põhjendama. Komisjoniliikmed kuuluvad taandamisele, kui on alust
arvata, et nad on isiklikult huvitatud asja lõpplahendusest, või kui
muud asjaolud tekitavad kahtlust nende erapooletuses. Taandust ei saa
põhjendada sellega, et komisjoni töös osaleb vastaspoole (töötajate või
tööandjate liidu) esindaja.
(3) Töövaidluskomisjoni
juhataja taandamise otsustavad teised komisjoni liikmed. Kui kas või üks
komisjoni liige on juhataja taandamise poolt, siis taandus rahuldatakse.
Sel juhul saadetakse avaldus lahendamiseks teise tööinspektsiooni juures
asuvasse töövaidluskomisjoni või kutsutakse teise piirkonna
töövaidluskomisjoni juhataja vaidlust lahendama.
(4)
Töötajaid ja tööandjaid esindavate komisjoniliikmete taandamise otsustab
komisjoni juhataja. Taanduse rahuldamisel lükatakse asja arutamine edasi
ja komisjoni tööst kutsutakse osa võtma teine isik, kelle on esitanud
vastav ühing või liit.
§ 20. Töövaidluse
läbivaatamine
(1) Töövaidluskomisjoni istungit juhatab
töövaidluskomisjoni juhataja. Ta selgitab istungil poolte vaidluse
olemust ja vastavaid õigusnorme.
(2) Avaldaja esitab oma nõuded
ja nende põhjendused. Avaldaja võib kirjalikus avalduses esitatud
nõudeid istungil täiendada ja esitada täiendavaid dokumentaalseid
tõendeid. Täiendavad nõuded esitatakse kirjalikult.
(3)
Isik, kelle vastu nõuded on esitatud, kas tunnistab neid või vaidleb
nendele vastu. Tal on õigus esitada täiendavaid dokumentaalseid tõendeid.
(4)
Istungil toimub asjaosaliste selgituste ja tunnistajate ärakuulamine,
dokumentide ja muude tõenditega tutvumine ning nende hindamine.
(5)
Istung lõpeb vaidlevate poolte lõppseisukohtade ärakuulamisega. Seejärel
läheb komisjon nõu pidama.
§ 21. Komisjoni
istungi protokollimine
Töövaidluskomisjoni istungit protokollitakse.
4. peatükk
TÖÖVAIDLUSKOMISJONI OTSUS JA SELLE TÄITMINE
§ 22. Otsuse tegemine
(1) Töövaidluskomisjon teeb otsuse
asja arutamise päeval. Otsuse tegemise juures viibivad ainult
komisjoniliikmed.
(2) Töövaidluskomisjoni otsus peab põhinema
seadusel ja olema põhjendatud. Komisjonil on õigus täpsustada nõuete
õiguslikku kvalifikatsiooni, kui see on vajalik poolte seaduslike
õiguste ja huvide kaitseks.
(3) Töövaidluskomisjoni otsus
tehakse häälteenamusega. Vähemusse jäänud komisjoniliikmel on õigus
eriarvamusele.
(4) Otsus koosneb sissejuhatusest, kirjeldavast osast,
komisjoni põhjendusest ja resolutsioonist.
§ 23.
Otsuse teatavakstegemine
(1) Komisjon teeb vaidlevatele pooltele
otsuse teatavaks istungi toimumise päeval.
(2) Kui otsuse
vormistamine nõuab enam aega, teatab komisjon istungi toimumise päeval
pooltele otsuse resolutsiooni.
(3) Otsuse ärakiri antakse pooltele
viie tööpäeva jooksul, arvates otsuse resolutsiooni teatavakstegemise
päevast või saadetakse pooltele sama tähtaja jooksul posti teel.
§
24. Otsuse vaidlustamine
(1) Töövaidluskomisjoni otsusega
mittenõustumisel võivad vaidlevad pooled pöörduda sama töövaidluse
läbivaatamiseks maa- või linnakohtusse ühe kuu jooksul, arvates
töövaidluskomisjoni otsuse ärakirja saamise päevale järgnevast päevast.
(2)
Kohtusse pöördumise vormiks on hagiavaldus, mitte kaebus
töövaidluskomisjoni otsuse peale.
§ 25.
Otsuse jõustumine
(1) Töövaidluskomisjoni otsus jõustub pärast
kohtusse pöördumise tähtaja möödumist, kui kumbki pool ei esitanud
avaldust maa- või linnakohtusse.
(2) Jõustunud
töövaidluskomisjoni otsus on pooltele täitmiseks kohustuslik.
§
26. Otsuse täitmine
(1) Töövaidluskomisjoni otsus täidetakse
pärast selle jõustumist, välja arvatud viivitamatu täitmine (käesoleva
seaduse § 27).
(2) Töövaidluskomisjoni otsuse täitmine toimub
täitemenetluse seadustikuga sätestatud korras.
§ 27. Otsuse
viivitamatu täitmine
(1) Viivitamatult täidetakse otsused:
1)
palga väljamaksmiseks, kuid mitte rohkem kui kahe kuu eest;
2)
tööle ennistamiseks, kui tööleping töötajaga oli lõpetatud
ebaseaduslikult või kui ta oli ebaseaduslikult üle viidud teisele tööle.
(2)
Otsuse viivitamatu täitmise nõue peab kajastuma otsuses.
(3)
Kui tööandja ei täida tööle ennistamise kohta tehtud otsust, siis toimub
töövaidluskomisjoni otsuse sundtäitmine kohtu vahendusel kohtuotsuse
täitmise korras (käesoleva seaduse § 32 lõige 3 ja 4).
5. peatükk
TÖÖLEPINGU EBASEADUSLIKU LÕPETAMISE JA MUUTMISE
ASJADE LAHENDAMINE TÖÖVAIDLUSORGANIS
§ 28. Töölepingu lõpetamise ebaseaduslikkus
(1)
Ebaseaduslik on töölepingu lõpetamine asjaolude puudumisel, mille
esinemine on seaduse järgi töölepingu lõpetamise aluseks, või kui
seaduses näidatud töölepingu lõpetamise alust on kohaldatud selleks
kehtestatud protseduurireegleid oluliselt rikkudes.
(2) Ebaseaduslik
on töölepingu lõpetamine tööinspektori nõusolekuta, kui see on seaduse
järgi töölepingu lõpetamise eeltingimus.
(3) Kui
töölepingu lõpetamine oli seaduse järgi teatud tingimuste esinemisel
keelatud (rasedus jms.), on töölepingu lõpetamine ebaseaduslik ka siis,
kui tööandja ei olnud töölepingu lõpetamise ajal keelavatest asjaoludest
teadlik. Kui töötaja ei teatanud tööandjale töölepingu lõpetamise
keelavatest asjaoludest õigeaegselt ja tööandja ei saanud olla neist
teadlik, rahuldab töövaidlusorgan keskmise palga nõude sunnitud töölt
puudumise aja eest või hüvituse saamiseks osaliselt või jätab nõude
selles osas rahuldamata.
§ 29. Töölepingu
ebaseadusliku lõpetamise tagajärjed
(1) Töölepingu
lõpetamise ebaseaduslikuks tunnistamisel on töötajal õigus nõuda endist
tööd või ametikohta. Sel juhul teeb töövaidlusorgan otsuse töötaja
ennistamiseks endisele tööle või ametikohale.
(2) Kui
töötaja vaidlustab töölepingu lõpetamise seaduslikkuse, kuid ei soovi
tööle ennistamist, siis peab töövaidlusorgan töölepingu lõpetamise
ebaseaduslikuks tunnistamisel lugema töötaja omal algatusel lahkunuks,
alates töövaidlusorgani otsuse avalikult teatavakstegemise päevast. Kui
töötaja oli pärast töölepingu lõpetamist asunud tööle teise tööandja
juurde, loeb töövaidlusorgan töötaja omal algatusel lahkunuks töötaja
teise tööandja juurde tööle asumisele eelnevast päevast.
(3)
Töövaidlusorgani õigus lugeda töötaja töölt omal algatusel lahkunuks
tuleneb töötaja soovimatusest jätkata tööd selle tööandja juures,
mistõttu vastava otsuse tegemine ei ole piiratud töötaja konkreetse
taotlusega töölepingu lõpetamise aluse formuleeringu suhtes.
(4)
Töövaidlusorgan võib muuta töölepingu lõpetamise aluse formuleeringut,
kui töötaja ei vaidlusta töölepingu lõpetamist, kuid töölepingu
lõpetamise aluse formuleering ei vasta seaduses sätestatud
formuleeringule.
(5) Kui töötaja ei vaidlusta töölepingu lõpetamist,
kuid nõuab, et tööleping loetakse lõppenuks alusel, milleks initsiatiiv
peab lähtuma tööandjalt, võib töövaidlusorgan töölepingu lõpetamise
alust muuta juhul, kui tööandja oli sel alusel töölepingu lõpetamisest
töötajale kirjalikult ette teatanud ning töötaja polnud andnud
kirjalikku nõusolekut töötamise jätkamiseks. Neil juhtudel on töölepingu
lõpetamise aluse muutmine võimalik ka tööandja nõusolekul.
(6)
Töötajal on õigus nõuda töölepingu lõpetamise kuupäeva muutmist, kui
tööleping lõpetati enne etteteatamistähtaja möödumist ja puudus poolte
kokkulepe töölepingu lõpetamise tähtaja kohta.
§
30. Hüvituse maksmine töölepingu ebaseaduslikul lõpetamisel
(1)
Töötaja tööle ennistamisel mõistab töövaidlusorgan töötajale välja
keskmise palga sunnitud töölt puudumise aja eest, välja arvatud seaduses
ettenähtud erijuhtudel.
(2) Kui töölepingu lõpetamine oli
ebaseaduslik, kuid töötaja ei soovi tööle ennistamist ja ta loetakse
töölt lahkunuks omal algatusel, mõistab töövaidlusorgan töötajale välja
hüvituse kuni tema kuue kuu keskmise palga ulatuses olenevalt töölepingu
lõpetamise asjaoludest ja seaduserikkumise iseloomust töölepingu
lõpetamisel. Hüvituse suurus ei ole seatud sõltuvusse sellest, kas
töötaja asus teise tööandja juurde tööle või mitte.
(3)
Keskmine palk arvutatakse Vabariigi Valitsuse kehtestatud korras, kuid
see peab võrduma tasuga, mida töötaja oleks saanud töö jätkamisel, ning
ei või olla väiksem kehtivast palga alammäärast.
§
31. Töötaja rikutud õiguste taastamine töölepingu ebaseaduslikul
muutmisel või töölt kõrvaldamisel
(1) Töölepingu
muutmine on ebaseaduslik, kui töötaja viiakse üle teisele tööle tema
nõusolekuta või kui tööandja muudab oma faktiliste tegude või kirjaliku
dokumendiga ühepoolselt töölepingu tingimusi, sealjuures kokkulepitud
tingimusi välja jättes või uusi kehtestades, välja arvatud seaduses
ettenähtud erandjuhtudel. Ebaseaduslik on ka töötaja ajutine üleviimine
teisele tööle selleks kehtestatud tingimusi järgimata.
(2)
Ebaseaduslik on töölt kõrvaldamine seaduses ettenähtud aluseta.
(3)
Ebaseaduslikult teisele tööle üleviimisel, töölepingu tingimuste
muutmisel või töölt kõrvaldamisel on töötajal õigus nõuda tööle
ennistamist, kokkulepitud töötingimuste taastamist, töölepingu
tingimuste ebaseaduslikuks tunnistamist ning selle tulemusena saamata
jäänud palka või palgavahe hüvitamist.
6. peatükk
TÖÖVAIDLUSORGANI OTSUSE TÄITMINE TÖÖLE ENNISTAMISE
ASJADES
§ 32. Töövaidlusorgani otsuse täitmine
(1)
Töövaidlusorgani otsus töötaja tööle ennistamiseks ja töötaja palvel
keskmise palga väljamõistmiseks sunnitud töölt puudumise aja eest kahe
kuu ulatuses kuulub viivitamatult täitmisele ning otsuse täitmist ei ole
õigus peatada.
(2) Tööle ennistamise otsus on tööandja poolt
täidetud, kui tööandja on kirjalikus vormis tühistanud töölepingu
lõpetamise kande töölepingus või vastava käskkirja või muu kirjaliku
dokumendi töölepingu lõpetamise kohta ega tee takistusi tööle ilmunud
töötajale endise (otsuses märgitud) töö tegemiseks. Töölepingu
lõpetamisel töölepingu seaduse § 86 punktides 6-8 ettenähtud juhtudel on
tööandja kohustatud tunnistama kehtetuks ka dokumendi, mille ta koostas
vastavalt töötajate distsiplinaarvastutuse seaduse (RT I 1993, 26, 441;
1995, 16, 228) paragrahvile 11.
(3) Kui tööandja ei luba
töövaidlusorgani otsuse järgi tööle ennistatud töötajat otsuses märgitud
tööle, on töötajal õigus esitada täitmisele kuuluv otsus sundtäitmiseks
täitevbüroole, kes on kohustatud selle täitma viivitamatult.
Sõltumata
täitevbüroo poole pöördumisest, on töötajal õigus pöörduda kohtusse
keskmise palga väljamõistmiseks kohtuotsuse täitmisega viivitatud aja
eest (tsiviilkohtupidamise seadustiku § 240). Kui tööandja ei täida
töövaidluskomisjoni otsust tööle ennistamiseks, on töötajal õigus
sellest tuleneva kahju hüvitamisele iseseisva nõude esitamisega üldises
korras.
(4) Kui tööandja ei ole täitnud tööle ennistamise otsust
käesoleva paragrahvi 2. lõikes kirjeldatud viisil, koostab täitur selle
kohta akti ja saadab kohtule. Kohus määrab tööandjale täitemenetluse
seadustiku paragrahvis 66 ettenähtud trahvi nii töövaidluskomisjoni kui
kohtuotsuse täitmisega viivitamise eest.
(5) Töötaja on
kohustatud viivitamatult täitma otsuse tema tööle ennistamise kohta.
Töötaja poolt talle teatavaks tehtud otsuse süüline täitmata jätmine on
töökohustuste rikkumine sellest tulenevate õiguslike tagajärgedega.
§
33. Otsuse tagasitäitmine
(1) Tööle ennistamise otsuse
hilisema tühistamise ja hagi rahuldamata jätmise korral on tööandjal
õigus tööleping lõpetada samal alusel, kusjuures vallandamiskuupäevaks
loetakse töötaja viimane tööloleku päev selle tööandja juures. Töötatud
aeg arvatakse pidevasse tööstaaži selle tööandja juures. Töölepingu
lõpetamine peab toimuma kahe nädala jooksul hagi rahuldamata jätmise
otsuse avalikult teatavakstegemise päevast arvates, kusjuures see ei
kuulu hagi korras töövaidluskomisjonis ega kohtus läbivaatamisele ja
avaldus tagastatakse tsiviilkohtupidamise seadustiku § 148 lõike 1
punkti 3 alusel.
(2) Töövaidlusorgani otsuse tagasitäitmisel ei kuulu
töötajalt tagasinõudmisele temale välja mõistetud keskmine palk otsuse
täitmisega viivitatud aja eest. Otsuse täitmisest keeldumise eest
määratud trahvid ei kuulu tagasitäitmisele, välja arvatud juhul, kui
trahvi määramine on ettenähtud korras tunnistatud ebaseaduslikuks selle
määramisest alates.
(3) Tagasitäitmisega seonduvates muudes
küsimustes tuleb juhinduda tsiviilkohtupidamise seadustiku
paragrahvidest 358, 359 ja 360.
7. peatükk
RAKENDUSLIKUD SÄTTED
§ 34. Õigusaktid, mis tunnistatakse kehtetuks käesoleva
seaduse jõustumisel
Käesoleva seaduse jõustumisel tunnistatakse
kehtetuks Eesti NSV töökoodeksi paragrahvid 208-234 (ENSV Teataja 1972,
28, lisa 1; 1975, 9, 69; 1977, 1, 11; 1984, 16, 178; 1988, 30, 376).
§
35. Õigusaktide muutmine ja täiendamine
(1)
Haldusõiguserikkumiste seadustikus (RT 1992, 29, 396; RT I 1995, 76-78,
1345; 83, 1441) tehakse järgmised täiendused:
1)
seadustikku täiendatakse paragrahviga 34.1 järgmises sõnastuses:
"§
34.1. Töövaidluste lahendamise takistamine Töövaidluste lahendamise
takistamise eest tööandja või töötaja poolt - määratakse rahatrahv kuni
saja päevapalga ulatuses.";
2) seadustikku täiendatakse
paragrahviga 200.1 järgmises sõnastuses:
"§ 200.1.
Töövaidluskomisjoni ametnikud
(1) Töövaidluskomisjoni
ametiisikud arutavad käesoleva seadustiku paragrahvis 34.1 loetletud
haldusõiguserikkumise asju.
(2) Halduskaristuse määramise õigus
on töövaidluskomisjoni juhatajal.".
(2) Täitemenetluse
seadustiku (RT I 1993, 49, 693; 72/73, 1019; 1994, 1, 5; 16, 290; 89,
1515; 1995, 22, 327; 30, 380) § 1 lõiget 1 täiendatakse punktiga 17
järgmises sõnastuses:
"17) töövaidluskomisjoni otsused."
(3)
Kollektiivse töötüli lahendamise seaduses (RT I 1993, 26, 442) tehakse
järgmised muudatused:
1) paragrahvi 2 lõiget 1 muudetakse ja
sõnastatakse järgmiselt:
"(1) Kollektiivne töötüli on
lahkarvamus tööandja või tööandjate ühingu või liidu ja töötajate või
töötajate ühingu või liidu vahel, mis on tekkinud kollektiivlepingute
sõlmimisel ja täitmisel ning uute töötingimuste kehtestamisel.";
2)
paragrahvi 12 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"§ 12.
Töötüli lahendamine kohtus
(1) Kui töötajate ja
tööandjate liit kollektiivlepingu täitmisest tulenevas vaidluses
kokkulepet ei saavuta, on neil õigus pöörduda vaidluse lahendamiseks
töövaidluskomisjoni või kohtusse.
(2) Streigi ja
töösulu korraldamine on keelatud, arvates töövaidluskomisjoni või
kohtusse pöördumise päevast.".
(4) Eesti
Vabariigi töölepingu seaduses (RT 1992, 15/16, 241; 1993, 10, 150; RT I
1993, 26, 441; 1995, 14, 170; 16, 228) tehakse järgmised muudatused:
1)
paragrahvi 143 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"§
143. Töövaidlusorganisse pöördumise tähtaeg
(1)
Käesoleva seaduse kohaldamisel tekkinud vaidluste lahendamiseks võivad
pooled pöörduda töövaidlusorganisse nelja kuu jooksul, arvates päevast,
mis järgnes päevale, mil nad said teada või oleksid pidanud saama teada
oma õiguste rikkumisest.
(2) Töölepingu lõpetamise õigsuse
vaidlustamiseks võivad pooled pöörduda töövaidlusorganisse ühe kuu
jooksul, arvates päevast, mis järgnes päevale, mil nad said teada või
oleksid pidanud saama teada oma õiguste rikkumisest.";
2)
seaduse tekstis asendatakse sõna "kohus" sõnaga "töövaidlusorgan"
vastavas käändes.
(5) Tsiviilkohtupidamise seadustikus
(RT I 1993, 31/32, 538; 1994, 1, 5; 1995, 29, 358) tehakse järgmised
muudatused:
1) paragrahvi 148 lõike 1 punkt 9 muudetakse ja
sõnastatakse järgmiselt:
"9) avaldaja on samaaegselt
pöördunud töövaidluse lahendamiseks töövaidluskomisjoni;";
2)
paragrahvi 222 punkt 6 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"6)
avaldaja on samaaegselt pöördunud töövaidluse lahendamiseks
töövaidluskomisjoni;".
§ 36. Seaduse
jõustumine
Käesolev seadus jõustub 1996. aasta 1. septembril.
Riigikogu esimees Toomas SAVI |