Tori valla hankekord
Vastu võetud 22.10.2020 nr 126
Määrus kehtestatakse riigihangete seaduse § 9 lõike 1 ja lõike 3 ning kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lõike 2 alusel.
1. peatükk Üldsätted
§ 1. Määruse reguleerimisala
(1) Tori valla hankekord (edaspidi kord) reguleerib Tori valla ametiasutuse Tori Vallavalitsuse (edaspidi vallavalitsus) ja selle hallatavate asutuste poolt korraldatavate hangete läbiviimist ja hangete läbiviimisel osalevate isikute tööjaotust.
(2) Vallavalitsus lähtub riigihangete planeerimisel ja korraldamisel ning raam- ja hankelepingute (edaspidi leping) sõlmimisel riigihangete seadusest ning selle alusel kehtestatud riigi ja valla õigusaktidest, sealhulgas käesolevast määrusest.
§ 2. Tori valla hankeplaan
(1) Vallavalitsus kinnitab ühe kuu jooksul pärast valla eelarve vastuvõtmist jooksva aasta hankeplaani.
(2) Hankeplaani kantakse kõik jooksval aastal planeeritavad hanked, mille eeldatav maksumus on võrdne või ületab väikehanke piirmäära ning planeeritavad ideekonkursid, ehitustööde ja teenuste kontsessiooni andmiseks korraldatavad hanked.
(3) Hankeplaanis näidatakse vähemalt:
1) riigihanke eseme nimetus;
2) hankemenetluse liik;
3) riigihanke korraldamise eeldatav aeg kuu täpsusega;
4) hankelepingu eeldatav maksumus;
5) lepingu täitmise eeldatav aeg;
6) riigihanke eest vastutav isik.
(4) Vallavalitsusel on põhjendatud juhtudel õigus hankeplaani korrigeerida, sh lisada hankeplaani täiendavaid andmeid ning hankeid, mille hankelepingu eeldatav maksumus jääb alla käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud piirmäära.
§ 3. Hanke korraldamise põhimõtted
(1) Vallavalitsus korraldab hankeid oma struktuuriüksuste kaudu. Hanke sisulise korraldamise eest vastutab struktuuriüksuse juht.
(2) Hallatavad asutused korraldavad iseseisvalt hankeid, mille eeldatav maksumus on alla väikehanke piirmäära. Vallavalitsus osutab seejuures hallatavatele asutustele hangete läbiviimisel järgmist tugiteenust:
1) alla väikehanke piirmäära jäävate hangete puhul riigihankealane nõustamine;
2) alates väikehanke piirmäärast riigihanke läbiviimise korraldamine.
(3) Hangete korraldamisel järgitakse riigihangete seaduses sätestatut ning tagatakse rahaliste vahendite säästlik ja otstarbekas kasutamine, riigihanke läbipaistvus ja kontrollitavus ning huvide konflikti vältimine. Riigihangete korraldamisel koheldakse kõiki isikuid võrdselt ning tagatakse olemasoleva konkurentsi efektiivne ärakasutamine. Võimaluse korral eelistatakse keskkonnasäästlikke lahendusi.
§ 4. Huvide konflikti vältimine
(1) Konkreetse hankega seoses ei või hankemeeskonna tööst osa võtta isik, kellel on huvide konflikt või esineb asjaolu, mis annab alust kahelda tema erapooletuses. Hankemeeskonna liige peab viivitamatult teatama oma vahetule juhile sellise asjaolu ilmnemisest, ennast selle päevakorrapunkti arutamisest taandama, selleks ajaks koosolekuruumist väljuma ja hoiduma konkreetse hankega seoses edasisest tegevusest hankemeeskonna liikmena.
(2) Samad teatamis- ja taandamisnõuded kehtivad ideekonkursi puhul žürii suhtes.
§ 5. Hanke korraldamise keskkond
(1) Alates väikehanke piirmäära jäävatest hangetest korraldatakse hanked riigihangete registris elektroonilise menetlusena. Riigihangete registris koostatud dokumente ei pea vallavalitsuse dokumendihaldussüsteemis Amphora (edaspidi Amphora) või hallatava asutuse dokumendiregistris registreerima.
(2) Hanke võib korraldada riigihangete registris elektroonilise menetlusena ka juhul, kui õigusaktid seda ei nõua.
(3) Kui hanget ei korraldata riigihangete registris, vormistatakse riigihankega seotud dokumendid (hinnapakkumiste küsimine) Amphoras või hallatava asutuse dokumendiregistris ning avalikustatakse asutuse kodulehel.
(4) Otseostu puhul tagab otseostu eest vastutav isik otseostu läbiviimise nõuetekohase dokumenteerimise ja kogub ühte toimikusse kõik hanke läbiviimise käigus tekkinud dokumendid (alusdokument, pakkumuse kutsed, pakkumused, protokoll, väljavõtted hinnakirjast vms) ning vastutab toimiku ja selle koosseisus olevate dokumentide säilimise eest.
§ 6. Kesksed hanked ja ühishanked
(1) Keskne hange on vallavalitsuse korraldatav hange, mis hõlmab kõiki või mitmeid valla hallatavaid asutusi. Vallavalitsus on valla hallatavate asutuste keskne hankija riigihangete seaduse mõttes.
(2) Hanke korraldamise keskse hankena otsustab vallavalitsus hankeplaani kinnitamisega ja sellisel juhul ei ole keskse hankega hõlmatud hallatavatel asutustel õigust iseseisvalt või ühiselt samasisulist hanget korraldada.
(3) Riigihangete seaduses sätestatud ühishankes osalemise otsustab vallavalitsus korraldusega.
2. peatükk Hankemeeskond
§ 7. Hankemeeskond
(1) Hankemeeskonda kuuluvad:
1) hanget korraldav isik;
2) hanke eest vastutav isik;
3) hankesse kaasatud erialaste teadmistega isik;
4) hankelepingu sõlmimise ja täitmise eest vastutav isik;
5) vajadusel muu isik.
(2) Üks hankemeeskonna liige võib täita mitut rolli.
(3) Hankemeeskonna pädevusse kuulub hanke läbiviimisel järgmiste toimingute tegemine:
1) osalemine hanke alusdokumentide koostamisel;
2) hanke alusdokumentide ja vajadusel nende muutmise kooskõlastamine;
3) pakkujate ja taotlejatega läbirääkimiste pidamise korraldamine seaduses lubatud juhtudel ja hankedokumentides sätestatud tingimustel, sh läbirääkimiste pidamise kooskõlastamise toimingud (pakkumuse esitamise ettepanek vms);
4) kui pakkumusi ei esitata elektroonselt, siis pakkujate poolt esitatud pakkumuste avamine, nõutud dokumentide olemasolu kontrollimine ja pakkumuste avamise protokolli allkirjastamine;
5) pakkujate ja taotlejate kvalifikatsiooni ning kõrvaldamise aluste puudumise kontrollimine;
6) esitatud pakkumuste vastavuse kontrollimine riigihanke alusdokumentides esitatud tingimustele;
7) põhjendamatult madala maksumusega pakkumuse maksumuse põhjendatuse kontrollimine;
8) vastuvõetud pakkumuste võrdlemine ja hindamine eduka pakkumuse väljaselgitamiseks;
9) ettepaneku tegemine üksiku või kõikide pakkumuste tagasilükkamiseks või hankemenetluse kehtetuks tunnistamiseks.
§ 8. Hanget korraldav isik
(1) Hanget korraldav isik on vallavalitsuse teenistuja, kelle ametijuhendiga määratud ülesannete hulka kuulub hangete korraldusliku poole eest vastutamine.
(2) Hanget korraldav isik osutab hangete läbiviimise tugiteenust ja tagab koostöös hanke eest vastutava isikuga hanke läbiviimise õiguspärasuse.
(3) Hanget korraldava isiku pädevusse kuulub riigihanke läbiviimisel järgmiste toimingute tegemine:
1) kogub vajalikud riigihanke alusdokumendid ning koostab nõuetele vastava riigihanke;
2) koostab hanke läbiviimiseks vajalike vallavalitsuse korralduste eelnõud;
3) teeb riigihangete registris hanke läbiviimiseks vajalikud toimingud;
4) teostab vajadusel alusdokumentide muutmise;
5) korraldab pakkujalt kirjalikult asjakohaste selgituste nõudmise;
6) osaleb hankija nimel pakkujate ja taotlejatega läbirääkimistel seaduses lubatud juhtudel ning riigihanke alusdokumentides sätestatud tingimustel, kooskõlastades eelnevalt läbirääkimise pidamise toimingud (pakkumise esitamise ettepaneku vms) vastutava isiku ja hankemeeskonnaga ning koostab läbirääkimiste protokolli;
7) korraldab hankemenetluse lõppemisel pakkujatele pakkumuste tagatiste tagastamise või tagatiste realiseerimise;
8) korraldab hankelepingu sõlmimise teate ja hankemenetluse lõppemise teate avaldamise riigihangete registris;
9) tagab hanke läbiviimise nõuetekohase dokumenteerimise ja kogub ühte toimikusse kõik hanke käigus tekkinud dokumendid ning vastutab toimiku ja selle koosseisus olevate dokumentide säilimise eest vastavalt vallavalitsuse dokumendihaldust reguleerivatele kordadele.
§ 9. Hanke eest vastutav isik
(1) Hanke eest vastutavaks isikuks on struktuuriüksuse või hallatava asutuse juht või tema poolt määratud isik.
(2) Hanke eest vastutav isik vastutab hanke õigeaegse läbiviimise ja hanke objekti sisulise vastavuse eest valla vajadustele ja õigusaktidele.
(3) Hanke eest vastutava isiku pädevusse kuulub riigihanke läbiviimisel järgmiste toimingute tegemine:
1) tagab hanke õigeaegse ja hankeplaani kohase algatamise, ettevalmistamise ja läbiviimise;
2) korraldab riigihanke alusdokumendiks oleva hanke objekti kirjelduse ehk tehnilise kirjelduse koostamise kooskõlas riigihangete seadusega;
3) arvestab välja hanke eeldatava maksumuse kooskõlas riigihangete seadusega;
4) edastab hanke läbiviimiseks vajalikud andmed hanget korraldavale isikule;
5) teeb ettepanekuid hanke ja hankelepingu tähtaegade ning riigihanke alusdokumentide sisu osas;
6) kooskõlastab riigihanke alusdokumendid ja nende muutmise;
7) vastab hankemenetluse jooksul hanke objekti ja tehnilist kirjeldust puudutavatele selgituste küsimistele;
8) annab seisukoha pakkuja põhjendusele pakkumuse põhjendamatult madala maksumuse kohta;
9) kontrollib pakkumuste vastavust tehnilisele kirjeldusele.
§ 10. Hankesse kaasatud erialaste teadmistega isik
(1) Hankesse kaasatud erialaste teadmistega isik võib olla vallavalitsuse või hallatava asutuse töötaja või teenistuja või kolmas isik, kes omab vajalikke eriteadmisi hangitava eseme osas.
(2) Hankesse kaasatud erialaste teadmistega isik:
1) koostab hanke tehnilised tingimused, vajalikud lisad ja vormid;
2) koostab pakkuja kvalifitseerimisnõuded ja nõuded spetsialistidele;
3) kooskõlastab hanke alusdokumendid enne hanke alustamist;
4) osaleb pakkujate päringutele vastamisel tehnilistes küsimustes;
5) osaleb pakkumuste hindamisel ja kooskõlastab hanke tulemused.
(3) Kolmanda isiku kaasamisel riigihanke korraldamise või tehnilise kirjelduse koostamise teenuse tellimisel sõlmitakse isikuga vastava leping. Hallatav asutus peab teenuse tellimise eelnevalt kooskõlastama vallavalitsusega.
§ 11. Hankelepingu sõlmimise ja täitmise eest vastutav isik
Hankelepingu sõlmimise ja täitmise eest vastutav isik:
1) korraldab hankelepingu sõlmimise, järgib lepingus sätestatud kohustuste täitmist, koostab vajadusel järelevalve aktid ja teeb ettepaneku sanktsioonide rakendamiseks;
2) koostab lepingu muutmise lisad ning kooskõlastab need vastavalt vajadusele;
3) on hankija kontaktisikuks, kui lepingus ei ole sätestatud teisiti;
4) allkirjastab tööde üleandmise-vastuvõtmise aktid ning kooskõlastab arved;
5) edastab hankelepinguga seotud informatsiooni (lepingu sõlmimine, lepingu muudatused, lepingu lõppemine jm) hanget korraldavale isikule.
3. peatükk Hangete korraldamise üldalused
§ 12. Hankemenetluse algatamine
(1) Käesolevat peatükki kohaldatakse riigi-, liht- ja väikehangete korraldamisel.
(2) Hanke läbiviimine algab hanke eest vastutava isiku poolt hankeplaanis märgitud ajal hanke tehnilise kirjelduse koostamisega.
(3) Hanke eest vastutav isik edastab tehnilise kirjelduse, hankemeeskonna koosseisu ja muu info hanget korraldavale isikule.
(4) Hanget korraldav isik koostab hanke eest vastutava isiku käest saadud andmete alusel hanke alusdokumendid, kooskõlastab need hankemeeskonna liikmetega ja koostab vallavalitsuse korralduse eelnõu.
(5) Hanke korraldamise, v.a väikehanke, otsustab vallavalitsus korraldusega, mis sisaldab vähemalt järgmist:
1) hanke nimetus ja hankemenetluse liik;
2) hanke eest vastutav isik;
3) hanketeade, tehniline kirjeldus või lähteülesanne ja hankelepingu projekt.
(6) Hanget korraldav isik avalikustab hanke riigihangete registris.
§ 13. Hankemenetluse läbiviimine
(1) Hanget korraldav isik vastab hanke objekti ja tehnilist kirjeldust puudutavatele küsimustele, kaasates selleks vajadusel hankemeeskonda.
(2) Riigihanke alusdokumentide muutmine tuleb kooskõlastada hankemeeskonnaga.
(3) Hanget korraldav isik avab esitatud pakkumused pakkumuste esitamise tähtpäeva saabudes. Täiselektroonsete pakkumuste korral pakkumuste avamise kohta protokolli ei koostata. Kui hanke objektist tulenevalt on pakkumuste esitamine osaliselt paberkandjal, siis avab pakkumused hankemeeskond pakkumuste avamise koosolekul ja hanget korraldav isik koostab pakkumiste avamise protokolli, mille kõik kohal viibivad hankemeeskonna liikmed allkirjastavad.
(4) Hanget korraldav isik korraldab pakkumuste vastavuse kontrollimise, pakkujate kvalifikatsiooni ja kõrvaldamise aluste puudumise kontrollimise, pakkumuste hindamise ja eduka pakkuja valimise ning teeb selleks vajalikud toimingud riigihangete registris.
(5) Hankemeeskond kontrollib pakkumuste sisulist vastavust tehnilisele kirjeldusele ja teeb vajalikud märked riigihangete registris.
(6) Pakkumuste menetlemise tulemusena koostab hanget korraldav isik vallavalitsuse korralduse eelnõu riigihanke tulemuste kinnitamiseks ja kooskõlastab selle Amphoras.
(7) Vallavalitsus kinnitab hanke tulemused ja otsustab oma korraldusega:
1) pakkuja või taotleja hankemenetlusest kõrvaldamise;
2) pakkuja või taotleja kvalifitseerimise või kvalifitseerimata jätmise;
3) pakkumuse vastavaks tunnistamise;
4) pakkumuse mittevastavaks tunnistamise ja tagasilükkamise;
5) kõikide pakkumuste tagasilükkamise;
6) pakkumuse edukaks tunnistamise ja hankelepingu sõlmimise;
7) hankemenetluse kehtetuks tunnistamise;
8) hankelepingu sõlmimise ja täitmise eest vastutava isiku.
4. peatükk Hanked
§ 14. Riigi- ja lihthangete läbiviimine
(1) Käesolev paragrahv reguleerib riigihangete korraldamist, mille eeldatav maksumus on võrdne lihthanke piirmääraga või ületab seda.
(2) Vallavalitsus ja hallatavad asutused korraldavad riigihankeid vastavalt asutuse eelarvele.
(3) Riigihanget ei või jaotada osadeks eesmärgiga eirata riigihange teostamiseks kehtestatud korda või nõudeid, eriti kui hankelepingu esemeks on funktsionaalselt koos toimivad või sama eesmärgi saavutamiseks vajalikud asjad, teenused või ehitustööd. Riigihanke võib jaotada osadeks, kui see on objektiivsetel põhjustel õigustatud.
(4) Piiratud hankemenetluse ja konkurentsipõhise läbirääkimistega hankemenetluse, innovatsioonipartnerluse, võistleva dialoogi korral otsustab hankemeeskond, kellele taotlejatest esitada riigihanke alusdokumendid.
§ 15. Väikehanke läbiviimine
(1) Väikehange on:
1) asjade ostmine või teenuste tellimine, mille maksumus on väiksem kui lihthanke piirmäär, kuid võrdne või kõrgem kui 15 000 eurot;
2) ehitustöö tellimine, mille maksumus on väiksem kui lihthanke piirmäär, kuid võrdne või kõrgem kui 20 000 eurot;
3) sotsiaalteenuse tellimine või sotsiaalteenuse kontsessiooni andmine, eriteenuste tellimine või eriteenuste kontsessiooni andmine või ideekonkursi korras ideekavandi tellimine, mille maksumus on väiksem kui vastavat liiki hanke riigihanke piirmäär, kuid võrdne või kõrgem kui 15 000 eurot.
(2) Väikehanke korraldamisele kohaldatakse järgnevat korda:
1) hanke läbiviimisel järgitakse riigihangete seaduse §-s 3 sätestatud üldpõhimõtteid;
2) hanke korraldamisel tuleb konkurentsi ära kasutades tagada rahaliste vahendite kõige ratsionaalsem ja säästlikum kasutamine;
3) hanget võib korraldada ettepaneku tegemisega pakkumuse esitamiseks ühele isikule, kui esinevad asjaolud, mille korral on riigihangete seaduse kohaselt lubatud korraldada riigihange väljakuulutamata läbirääkimistega hankemenetluse korras. Käesolevas lõikes sätestatud korras saadud pakkumuses esitatud asjade, teenuste või ehitustööde hind peab olema mõistlik ning põhjendatud ning hankega seotud dokumendid tuleb vormistada Amphoras.
(3) Vallavalitsus kinnitab hanke tulemused ja otsustab oma korraldusega:
1) pakkuja või taotleja hankemenetlusest kõrvaldamise või kõrvaldamata jätmise;
2) pakkuja või taotleja kvalifitseerimise või kvalifitseerimata jätmise;
3) pakkumuse vastavaks tunnistamise;
4) pakkumuse tagasilükkamise;
5) hankemenetluse kehtetuks tunnistamise;
6) pakkumuse edukaks tunnistamise ja hankelepingu sõlmimise;
7) hankelepingu sõlmimise ja täitmise eest vastutava isiku.
§ 16. Otseostu läbiviimine
(1) Otseost on:
1) asjade ostmine, teenuste tellimine, sotsiaalteenuse tellimine või sotsiaalteenuse kontsessiooni andmine, eriteenuse tellimine või eriteenuse kontsessiooni andmine või ideekavandi tellimine, mille maksumus on väiksem kui 15 000 eurot;
2) ehitustöö tellimine, mille maksumus on väiksem kui 20 000 eurot.
(2) Otseostu korraldamise eest vastutavaks isikuks on struktuuriüksuse või hallatava asutuse juht või tema poolt määratud isik, kes:
1) viib otseostu läbi käesolevas korras sätestatud nõudeid järgides;
2) tagab riigihangete seaduse §-s 3 sätestatud üldpõhimõtetest kinnipidamise;
3) vajadusel peab pakkujatega läbirääkimisi;
4) vajadusel valmistab ette lepingu projekti ja kooskõlastab selle ametiasutuse juristiga ning valdkonna juhiga.
(3) Otseostu, mille maksumus on 5000 kuni lõike 1 punkti 1 piirmäär või 10 000 kuni lõike 1 punkti 2 piirmäär, läbiviimisel lähtub hanke eest vastutav isik vähemalt kahe pakkuja esitatud kirjalikust pakkumisest, avalikust hinnakirjast või muust objektiivsest näitajast.
(4) Vähem kui 5000 eurot maksva asja ostmise, ideekavandi tellimise, teenuse, sotsiaalteenuse või eriteenuse tellimise või vähem kui 10 000 eurot maksva ehitustöö tellimise otseostu läbiviimisel arvestab hanke eest vastutav isik lisaks, et otseostu korraldamisel kaasneks asutusele võimalikult väike halduskoormus ning aja- ja rahakulu ja lähtub pakkuja poolt esitatud kirjalikust pakkumisest või avalikust hinnakirjast.
5. peatükk Hankeleping
§ 17. Hankelepingu sõlmimine
(1) Hankeleping sõlmitakse edukaks tunnistatud pakkumuse esitanud pakkujaga riigihanke alusdokumentides ettenähtud tingimustel.
(2) Hankeleping sõlmitakse kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis, kui selle maksumus on vähemalt 10 000 eurot. Vajadusel võib hankelepingu sõlmida ka alla 10 000 euro jääva hanke puhul.
§ 18. Hankelepingu muutmine
(1) Hankelepingu muutmine on lubatav üksnes riigihangete seaduses sätestatud juhtudel.
(2) Juhul, kui hankelepingu muutmine toob vallale kaasa täiendava rahalise kulu ning kulu on suurem kui 10 000 eurot või ei ole täiendava rahalise kulutuse tegemiseks vahendeid eelarvesse kavandatud, otsustab hankelepingu muutmise lubamise vallavalitsus korraldusega.
(3) Juhul, kui hankelepingu muutmisega ei kaasne vallale võrreldes hankelepingu esialgse maksumusega täiendavaid rahalisi kulusid või ei ületa nimetatud kulud 10 000 eurot ja vahendid on eelarves olemas, otsustab hankelepingu muutmise vallavanem või hallatava asutuse puhul selle juht.
§ 19. Rakendussätted
(1) Tori Vallavolikogu 26. aprilli 2018 määrus nr 18 „Tori valla hankekord“ tunnistatakse kehtetuks.
(2) Määrus jõustub 1. jaanuarist 2021.
Enn Kuslap
volikogu esimees