ElamumajandusEnergiamajandus

ElamumajandusÜhisveevärk ja kanalisatsioon

KorrakaitseAvaliku korra tagamise meetmed

Transport ja liiklusLiikluskorraldus, teed ja tänavad

Teksti suurus:

Põhja-Sakala valla korraldatavate elutähtsate teenuste kirjeldus ja toimepidevuse nõuded

Väljaandja:Põhja-Sakala Vallavolikogu
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst-terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:07.10.2025
Redaktsiooni kehtivuse lõpp: Hetkel kehtiv
Avaldamismärge:RT IV, 04.10.2025, 69

Põhja-Sakala valla korraldatavate elutähtsate teenuste kirjeldus ja toimepidevuse nõuded

Vastu võetud 25.09.2025 nr 99

Määrus kehtestatakse hädaolukorra seaduse § 36 lõike 4 ja § 37 lõigete 2-4 alusel.

1. peatükk ÜLDSÄTTED 

§ 1.   Reguleerimisala

  (1) Käesoleva määrusega kehtestatakse Põhja-Sakala valla (edaspidi vald) korraldatavate elutähtsate teenuste kirjeldus ja toimepidevuse nõuded.

  (2) Määruses sätestatakse nõuded elutähtsa teenuse taseme ja teenuse osutamise valmisoleku kohta ning nõuded elutähtsa teenuse katkestuse ennetamiseks. Samuti sätestatakse elutähtsa teenuse taastamise korraldus ja taastamise prioriteedid, tingimused, mille korral on tegemist elutähtsa teenuse ulatuslikust või raskete tagajärgedega katkestusest põhjustatud hädaolukorraga, ning hädaolukorrast või selle ohust teavitamise korraldus.

§ 2.   Mõisted

  Määruses kasutatakse mõisteid järgmises tähenduses:
  1) elutähtis teenus (edaspidi teenus) – kaugküttega varustamine, veega varustamine ja kanalisatsiooni teenuse osutamine ning kohalike teede sõidetavuse tagamine;
  2) elutähtsa teenuse osutaja − kaugkütteseaduse § 7 lõikes 3 nimetatud soojusettevõtja, ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni seaduse § 6 lõikes 2 nimetatud vee-ettevõtja ning ehitusseadustiku § 97 lõikes 8 nimetatud kohalikke teid korrashoidev ettevõtja;
  3) tee-ettevõtja – tee-ettevõtja on tee valdaja.

2. peatükk KAUGKÜTTEGA VARUSTAMINE 

§ 3.   Teenuse kirjeldus

  Kaugküttega varustamine kui elutähtis teenus (edaspidi kaugküttega varustamise teenus) on soojuse tootmine, kaugküttevõrgu kaudu soojuse jaotamine liitumispunktini.

§ 4.   Teenuse nõutud tase ja soojusettevõtja valmisolek

  (1) Kaugküttepiirkonnas tegutsev soojusettevõtja on kohustatud tagama valmisoleku tema omandis või valduses oleva kaugküttesüsteemiga ühendatud tarbijate pidevaks varustamiseks soojusega ning kaugküttesüsteemis järjepideva soojusringluse. Soojuskoormuse tagamiseks peab soojusallikast väljastatav temperatuurigraafik ja hüdrauliline režiim lähtuma välisõhu temperatuurist, ilmastiku prognoosist, tuule kiirusest ning soojusvõrgu inertsist.

  (2) Soojusettevõtja võib hädaolukorras teenuse ulatusliku või raskete tagajärgedega katkestuse korral teenuse mahtu ja kvaliteeti muuta läbi toodangu mahu või süsteemi juhitava vee temperatuuri langetamise.

§ 5.   Nõuded teenuse toimepidevuse tagamiseks ja teenuse katkestuse ennetamiseks

  (1) Soojusettevõtja koostab kaugküttega varustamise teenuse toimepidevuse tagamise planeerimiseks, riski hindamiseks ja toimepidevuse taastamiseks elutähtsa teenuse toimepidevuse riskianalüüsi ja plaani.

  (2) Soojusettevõtja peab elutähtsa teenuse toimepidevuse tagamiseks ja teenuse katkestuse ennetamiseks tagama:
  1) toimepidevusega tegeleva vastutava isiku määramise ja isiku kontaktide edastamise kohalikule omavalitsusele;
  2) teenuse toimimiseks vajalike oskustega personali kättesaadavuse ööpäev läbi elutähtsa teenuse tagamisega seotud ülesannete täitmiseks;
  3) töökorras ja töövalmiduses tipu- ja/või reservkatlamaja kompleksi olemasolu;
  4) täiendavate kokkulepete sõlmimise teenuse osutamiseks oluliste vahendite varustajatega ja muude oluliste lepingupartneritega;
  5) töökorralduse, et jätkata teenuse osutamist, kui on katkenud vedelkütusega varustamine, telefoni-, mobiiltelefoni- ja andmesideteenuse osutamine.

  (3) Käesoleva paragrahvi lõike 3 punktis 3 nimetatud kohustuse täitmiseks varustab soojusettevõtja teenuse osutamiseks olulised ehitised, seadmed ja infosüsteemid autonoomse elektritoitesüsteemiga, mis tagab elektritoite ja teenuse toimimise.

  (4) Soojusettevõtja lähtub elutähtsa teenuse osutamist toetavate teenuste ostmisel võimaluse korral lepingupartneri võimest osutada teenust ka hädaolukorras, sealhulgas teiste elutähtsate teenuste katkestuse korral.

§ 6.   Teenuse katkestuse maksimaalne lubatud aeg, hädaolukorra määratlus, taastamine ja prioriteedid

  (1) Teenus loetakse katkenuks, kui soojusettevõtja ei ole võimeline pidevalt ja täies mahus osutama teenust määruse § 4 lõike 1 kohaselt.

  (2) Teenuse osutamise ulatuslikust või raskete tagajärgedega katkestusest põhjustatud hädaolukorraks loetakse olukord, kus soojusettevõtja ei ole võimeline peale teenuse katkestust taastama teenuse osutamist 24 tunni jooksul.

  (3) Soojusettevõtja rakendab teenuse katkestuse korral viivitamatult meetmeid, et taastada teenuse osutamine täies mahus.

  (4) Käesoleva paragrahvi lõikes 2 sätestatud juhul kutsub valla kriisikomisjoni esimees vajadusel kokku kriisikomisjoni.

§ 7.   Hädaolukorrast või selle ohust teavitamine

  (1) Käesoleva määruse § 3 nimetatud teenuse osutaja (soojusettevõtja) teavitab viivitamatult Põhja-Sakala Vallavalitsust (edaspidi vallavalitsus) hädaolukorrast või selle ohust, samuti elutähtsa teenuse katkestusest, kui katkestuse likvideerimine kestab prognoositult vähemalt 12 tundi.

  (2) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud teavitus peab sisaldama vähemalt järgmist teavet:
  1) katkestuse toimumise koht ja eeldatav kestus;
  2) katkestuse tegelik või oletatav põhjus ning hetkeolukorra lühikirjeldus;
  3) teenuse taastamiseks rakendatavad meetmed;
  4) prognoositav mõju teiste elutähtsate teenuste toimepidevusele;
  5) prognoositav mõju keskkonnale.

  (3) Soojusettevõtja teavitab vallavalitsust teenuse katkestusest põhjustatud hädaolukorrast või selle ohust eelkõige e-posti aadressil: [email protected], vallavanemat või tema asendajat ning vald korraldab saadud info põhjal kodanike teavituse valla veebilehel.

3. peatükk KOHALIKU TEE SÕIDETAVUSE TAGAMINE 

§ 8.   Teenuse kirjeldus

  Kohaliku tee sõidetavuse tagamine kui elutähtis teenus (edaspidi kohaliku tee sõidetavuse teenus) on kohaliku tee korrashoiu teenus, mis tagab kohaliku teedevõrgu toimimise ja tingimused ohutuks liiklemiseks ning mida osutab tee-ettevõtja.

§ 9.   Kohaliku tee sõidetavuse teenuse tagamise nõutud tase

  Hädaolukorras või muus sarnases olukorras kehtib valla teedele ja tänavatele seisunditase 1.

§ 10.   Nõuded kohaliku tee sõidetavuse tagamise teenuse toimepidevuse ja teenuse katkestuse ennetamiseks

  (1) Tee-ettevõtja koostab kohaliku tee sõidetavuse tagamise teenuse toimepidevuse planeerimiseks, riski hindamiseks ja toimepidevuse taastamiseks elutähtsa teenuse toimepidevuse riskianalüüsi ja plaani.

  (2) Tee-ettevõtja peab kohaliku tee sõidetavuse teenuse toimepidevuse ja katkestuse ennetamiseks tagama vähemalt järgmist:
  1) vajalike oskustega personali kättesaadavuse ööpäevaringselt, et kindlustada teenuse tagamisega seotud ülesannete täitmine;
  2) ilmastikuoludest lähtuvalt vajalikus koguses teehooldetehnika, vedelkütuse, tööjõu ja abivahendite kasutuse võimaluse;
  3) töökorralduse, et jätkata teenuse osutamist, kui on katkenud vedelkütusega varustamine, telefoni-, mobiiltelefoni- ja andmesideteenuse osutamine.

§ 11.   Kohaliku tee sõidetavuse tagamise katkestuse pikim lubatud aeg, hädaolukorra määratlus, taastamise kord ja prioriteedid

  (1) Kohaliku tee sõidetavuse teenus loetakse katkenuks juhul, kui tee-ettevõtja ei ole võimeline täies mahus osutama teenust käesoleva määruse §-s 9 kehtestatud tasemel.

  (2) Kohaliku tee sõidetavuse teenuse ulatuslikust või raskete tagajärgedega katkestusest põhjustatud hädaolukorraks on olukord, kus on täidetud vähemalt üks järgmistest tingimustest:
  1) käesoleva määruse § 11 lõikes 2 nimetatud teede sõidetavuse teenuse katkestuse lubatud aeg on ületatud;
  2) elutähtsa teenuse osutajal puuduvad võimalused teede ja tänavate sõidetavuse taastamiseks.

  (3) Tee-ettevõtja rakendab teenuse katkestuse korral viivitamata meetmeid, et taastada teenuse osutamine täies mahus.

  (4) Tee-ettevõtja võtab teenuse osutamise taastamiseks vajaduse korral kasutusele lisatehnika, rakendab vajaduse korral lisatööjõudu ja alltöövõtjaid ning muid asjakohaseid meetmeid.
Käesoleva paragrahvi lõikes 2 sätestatud juhul kutsub valla kriisikomisjoni esimees vajadusel kokku kriisikomisjoni.

§ 12.   Hädaolukorrast või selle ohust teavitamise korraldus

  (1) Käesoleva määruse § 8 nimetatud teenuse osutaja (tee-ettevõtja) teavitab viivitamatult vallavalitsust hädaolukorrast või selle ohust, samuti elutähtsa teenuse katkestusest kui katkestuse likvideerimine kestab prognoositult üle 48 tunni;

  (2) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud teavitus peab sisaldama vähemalt järgmist teavet:
  1) katkestuse toimumise piirkond, aeg ja kestus;
  2) katkestuse tegelik või oletatav põhjus ja hetkeolukorra lühikirjeldus;
  3) teenuse taastamiseks rakendatavad meetmed.

  (3) Tee-ettevõtja teavitab vallavalitsust teenuse katkestusest põhjustatud hädaolukorrast või selle ohust eelkõige e-posti aadressil: [email protected], vallavanemat või tema asendajat ning vald korraldab saadud info põhjal kodanike teavituse valla veebilehel.

4. peatükk VEEGA VARUSTAMINE JA KANALISATSIOON 

§ 13.   Teenuse kirjeldus

  Veega varustamine ja kanalisatsioon kui elutähtis teenus (edaspidi veega varustamise ja kanalisatsiooni teenus) on vee-ettevõtja poolt kinnistute veega varustamise ning reovee ärajuhtimise ja puhastamise korraldamine ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni kaudu.

§ 14.   Teenuse nõutud tase ja vee-ettevõtja valmisolek

  (1) Vee-ettevõtja tagab kvaliteetse ja vähemalt miinimumrõhuga vee kättesaadavuse ühisveevärgi kaudu ja korraldab reovee ärajuhtimise ja puhastamise.

  (2) Ühisveevärgi kaudu joogiks ja teisteks olmevajadusteks tarnitav vesi peab vastama õigusaktidega kehtestatud joogivee kvaliteedinõuetele.

  (3) Vee-ettevõtja tagab liitumispunktis ja tuletõrje hüdrandis veerõhu vähemalt kehtivatele nõuetele.

  (4) Hädaolukorras võib vee-ettevõtja, olenevalt teenuse häirest või katkestusest, ajutiselt piirata või katkestada teenuse osutamise.

§ 15.   Nõuded teenuse toimepidevuse tagamiseks ja teenuse katkestuse ennetamiseks

  (1) Vee-ettevõtja koostab veega varustamise ja kanalisatsiooni teenuse toimepidevuse tagamise planeerimiseks, riski hindamiseks ja toimepidevuse taastamiseks elutähtsa teenuse toimepidevuse riskianalüüsi ja plaani.

  (2) Vee-ettevõtja peab teenuse toimepidevuse tagamiseks ja teenuse katkestuse ennetamiseks tagama:
  1) toimepidevusega tegeleva vastutava isiku määramise ja isiku kontaktide edastamise kohalikule omavalitsusele;
  2) teenuse toimimiseks vajalike oskustega personali kättesaadavuse ööpäev läbi teenuse tagamisega seotud ülesannete täitmiseks;
  3) teenuse osutamise jätkusuutlikkuse vähemalt 24 tunni jooksul elektrikatkestuse korral;
  4) täiendavate kokkulepete sõlmimise teenuse osutamiseks oluliste vahenditega varustajaga ja muude oluliste lepingupartneritega;
  5) töökorralduse teenuse osutamise jätkamiseks vedelkütusega varustamise ning telefoni-, mobiiltelefoni- ja andmesideteenuse katkestuste korral.

  (3) Käesoleva paragrahvi lõike 3 punktis 3 nimetatud kohustuse täitmiseks varustab vee-ettevõtja teenuse osutamiseks olulised ehitised, seadmed ja infosüsteemid autonoomse elektritoitesüsteemiga, mis tagab elektritoite ja teenuse katkestusteta toimimise elektrikatkestuse korral generaatoritega varustatud pumplates vähemalt 8 tunniks ning tarnib üle 8 tunni kestva elektrikatkestuse korral autonoomse elektritoitesüsteemi töö tagamiseks vajalikus mahus kütust enne olemasoleva kütuse lõppemist. Teistes pumplates toimub veega varustamine graafiku alusel.

  (4) Vee-ettevõtja lähtub elutähtsa teenuse osutamist toetavate teenuste ostmisel võimaluse korral lepingupartneri võimest osutada teenust ka hädaolukorras, sealhulgas teiste elutähtsate teenuste katkestuse korral.

§ 16.   Teenuse katkestuse maksimaalne lubatud aeg, hädaolukorra määratlus ja taastamine

  (1) Vee-ettevõtja poolt osutatav teenus loetakse katkenuks, kui vee-ettevõtja ei ole võimeline täies mahus osutama teenust määruse § 14 lõigete 1 kuni 3 kohaselt.

  (2) Teenuse ulatuslikust või raskete tagajärgedega katkestusest põhjustatud hädaolukorraks loetakse olukord, kus vee-ettevõtja ei ole võimeline peale teenuse katkestust taastama teenuse osutamist 24 tunni jooksul.

  (3) Vee-ettevõtja rakendab teenuse katkestuse korral viivitamatult meetmeid, et taastada teenuse osutamine täies mahus.

  (4) Vähemalt 24 tundi kestva teenuse katkestuse korral tagab vee-ettevõtja kuni teenuse taastamiseni elanike esmavajaduste rahuldamiseks ajutise veevõtu võimaluse.

§ 17.   Hädaolukorrast või selle ohust teavitamise korraldus

  (1) Vee-ettevõtja teavitab viivimatult vallavalitsust hädaolukorrast või selle ohust, samuti elutähtsa teenuse katkestusest, kui:
  1) katkestuse likvideerimine kestab prognoositult vähemalt 12 tundi;
  2) katkestuse piirkonnas elab vähemalt 50 inimest;
  3) teenuse katkestusega võib kaasneda reaalne oht inimeste tervisele, elule või varale.

  (2) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud teavitus peab sisaldama vähemalt järgmist teavet:
  1) katkestuse toimumise piirkond ja kestvus;
  2) katkestuse tegelik või oletatav põhjus ning hetkeolukorra lühikirjeldus;
  3) teenuse taastamiseks rakendatavad meetmed;
  4) prognoositav mõju keskkonnale.

  (3) Vee-ettevõtja teavitab vallavalitsust teenuse katkestusest põhjustatud hädaolukorrast või selle ohust eelkõige e-posti aadressil: [email protected], vallavanemat või tema asendajat ning vald korraldab saadud info põhjal kodanike teavituse valla veebilehel.

5. peatükk RAKENDUSSÄTTED 

§ 18.   Määruse jõustumine

  Määrus jõustub kolmandal päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist.

Aino Viinapuu
vallavolikogu esimees

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json