Muhu vallavara valitsemise kord
Vastu võetud 24.04.2013 nr 99
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse paragrahvi 22 lõike 1 p. 6 ja Muhu valla põhimääruse § 6 lg 1 p. 6 alusel.
1. peatükk ÜLDSÄTTED
§ 1. Eesmärk
(1) Käesolev kord määrab kindlaks Muhu valla omandis oleva vara (edaspidi vallavara) valitsemise, kasutamise ja käsutamise õiguslikud alused.
(2) Valla pangakontode ja kassa kasutamist reguleerib Muhu Vallavalitsuse raamatupidamise sise-eeskiri.
(3) Antud korda kohaldatakse koos tsiviilseadustiku üldosa seaduse, asjaõigusseaduse, kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse, võlaõigusseaduse ja teiste vara valitsemist, kasutamist ja käsutamist reguleerivate õigusaktidega .
§ 2. Vallavara mõiste
(1) Vallavara käesoleva korra tähenduses on Muhu valla (edaspidi vald) omandis olevad kinnis- ja vallasasjad ning valla rahaliselt hinnatavad õigused ja kohustused.
(2) Vallavara valitsemisest, kasutamisest ja käsutamisest saadud tulu kuulub vallale, kui seadusest ja valla õigusaktidest või nende alusel sõlmitud lepingutest ei tulene teisiti.
§ 3. Tervikvara mõiste
(1) Tervikvarana käesoleva korra tähenduses on asjade kogum, millest osa eraldamise korral muutub ülejäänud osa(de) sihipärane kasutamine võimatuks või oluliselt raskendatuks.
(2) Tervikvarast asja eraldamine ning lahutatud asja eraldi käsutamine on lubatud ainult vallavalitsuse otsuse alusel.
2. peatükk VALLAVARA VALDAMINE
§ 4. Vallavara valduse mõiste ja valdaja
(1) Valdus on tegelik võim asja üle, samuti reaalservituudi teostamine.
(2) Vallavara valdajad on:
1) vallavolikogu;
2) vallavalitsus;
3) vallavalitsuse struktuuriüksus;
4) valla asutus;
5) kolmas isik.
(3) Antud paragrahvi lõike 1 punktis 5 nimetatud kolmas isik on vallavara otsene valdaja, kaudseks valdajaks jääb vallavalitsus.
(4) Vallavara valdaja on kohustatud tagama vallavara säilimise, korrashoiu ja sihipärase kasutamise.
§ 5. Vallavara valduse jaotus ja üleandmine
(1) Vallavara valduse jaotuse kinnitab vallavolikogu vallavalitsuse ettepanekul käesoleva määruse § 4 lõikes 2 nimetatud valdajate vahel vastavalt sellele, milline vara on vajalik ülesannete täitmiseks.
(2) Vallavara üleandmise ühe struktuuriüksuse või valla asutuse valdusest teisele otsustab kinnisvara puhul vallavolikogu ja vallasvara puhul vallavalitsus.
(3) Vallavara üleandmisel koostavad üleandja ja vastuvõtja akti, milles märgitakse andmed vara koosseisu, seisukorra, kasutamisviisi ja bilansilise maksumuse kohta.
§ 6. Vallavara arvestus
(1) Vallavara arvestust korraldab vallavalitsus, arvestus peab tagama ülevaate vallale kuuluvate asjade ja asjaõiguste valdustest ning vallavara majandamise tulemustest.
(2) Vallavara arvestuse pidamise kohustus lasub kõigil vallavara valdajatel, kes peavad regulaarselt esitama nõutavad andmed nende valduses oleva vallavara kohta vallavalitsusele. Vallavalitsusel on õigus andmete õigsust kontrollida.
§ 7. Valla osalus ettevõtluses
(1) Vald osaleb ettevõtluses, kui sellise osalemise vajadus tuleneb valla arengukavast. Valla osaluse vajaduse mingis äriühingus või muus ettevõtlusvormis ja osaluse ulatuse otsustab vallavolikogu.
(2) Valla asutuste asutamine, haldamine ja lõpetamine toimub seaduses ettenähtud korras.
3. peatükk VALLAVARA OMANDAMINE
§ 8. Vallavara omandamine
(1) Vallavara omandatakse valla elanike huvides seaduse ja tehingute alusel.
(2) Vallavara omandamise otsustab:
1) Vallavolikogu kui omandatakse kinnisvara või vallasasja, mille väärtus ületab eelarves selleks ettenähtuid vahendeid.
2) Vallavalitsus, kui omandatakse vallasasja ja selle väärtus ei ületa eelarves selleks ettenähtud vahendeid.
3) Vallavalitsuse hallatava asutuse juht kui vallavara omandamine on vajalik asutuse tegevuse korrapäraseks tagamiseks ja on tagatud jooksva aasta eelarvega.
(3) Kinnisasja soetamine toimub vallavolikogu otsuse alusel ja määratud korras.
(4) Vallavara omandamise lepingu sõlmib vallavalitsus, kui omandamise otsustab vallavolikogu või vallavalitsus.
(5) Vallavalitsuse hallatava asutuse tegevuse korrapäraseks tagamiseks omandatud vallasasja omandamise lepingu sõlmib vastava asutuse juht.
§ 9. Asja ostmine, teenuse või ehitustöö tellimine riigihangete seaduses sätestatud korra järgimise kohustuse puudumise korral
(1) Vallavara omandamisel käesolevas paragrahvis sätestatud korras tuleb järgida Muhu valla hankekorda.
(2) Vallavara omandamise lepingu sõlmib vallavanem või tema volitatud isik. Kui vallavara omandamine kuulub hallatava asutuse pädevusse sõlmib vara omandamise lepingu hallatava asutuse juht või tema volitatud isik.
§ 10. Asja ostmine, teenuse või ehitustöö tellimine riigihangete seaduses sätestatud korras
(1) Riigihanke korraldab vallavara valitseja kooskõlas riigihangete seaduse ja Muhu valla hankekorraga.
(2) Riigihanke teostamiseks annab loa vallavolikogu, kui pakkumismenetluse tulemusel sõlmitakse hankeleping tähtajaga üle ühe eelarveaasta.
§ 11. Ostueesõiguse teostamine, pärandi ja kingi vastuvõtmine ning vara tasuta omandamine
(1) Ostueesõigusest loobumise ja ostueesõiguse kasutamise otsustab vallavolikogu.
(2) Pärimisel testamendi järgi otsustab pärandi vastuvõtmise vallavolikogu pärast pärandavara
inventuuri tegemist.
(3) Pärimisel seaduse järgi esindab valda pärimistoimingutes, pärandvara pankrotiga seotud toimingutes ja pärandvara pankrotimenetluses vallavanem või tema volitatud isik.
(4) Kingi, mis toob vallale kaasa varalisi kohustusi, vastuvõtmise otsustab vallavolikogu, teistel
juhtudel kas vallavalitsus või vallavalitsuse hallatav asutus.
(5) Pärandvara või kingi valdaja määrab vallavalitsus.
(6) Vara tasuta omandamise otsustab vallavolikogu ja see võetakse vallavarana arvele soetusmaksumuses.
§ 12. Munitsipaalomandisse taotlemine.
Riigivara, maa munitsipaliseerimise ja muude varade munitsipaalomandisse taotlemine ning üleandmine vallale toimub vabariigi valitsuse 15.06.2006 määruse number 133 „Maa munitsipaalomandisse andmise kord“ ja teiste munitsipaalomandit reguleerivates õigusaktides sätestatud korras.
§ 13. Varaliste kohustuste võtmine vallavara valdajate poolt
(1) Laenu ja muude varaliste kohustuste võtmise otsustab vallavolikogu.
(2) Laenulepingu või muud rahalist kohustust sisaldava lepingu sõlmib vallavalitsus, kui käesolevas korras ei ole sätestatud teisiti.
4. peatükk VALLAVARA KASUTAMINE
§ 14. Vallavara kasutamine
Vallavara kasutamine on valla omandisse kuuluva vara kasulike omaduste tarbimine, samuti valla kasuks seatud servituutide ja reaalkoormatiste teostamine.
§ 15. Vallavara kasutamise otstarve
Vallavara kasutatakse:
1) avalikuks otstarbeks;
2) valla valitsemise otstarbeks;
3) vallale tulu saamiseks;
§ 16. Avalikuks otstarbeks kasutatav vallavara
(1) Avalikuks otstarbeks kasutatakse valla omandis olevat vara, mis on oma ühiskondliku olemuse tõttu kasutatav kõigi poolt nagu avalikud teed, tänavad, pargid, haljasalad, veekogud, rannad jm.
(2) Vallavolikogu võib kinnitada avalikuks otstarbeks kasutatava vallavara kasutuseeskirjad, seada selle kasutamise piiranguid, muuta kasutamise eesmärki või kehtestada tasu selle teatud viisil kasutamise eest.
(3) Valla omandisse kuuluvat muud vara võib määrata avalikul otstarbel kasutamiseks vallavolikogu otsusel.
(4) Vallavalitsus tagab teabe avalikuks otstarbeks kasutatava vallavara kohta ning selle kasutamise tingimuste ja piirangute avalikustamine.
(5) Avalikuks otstarbeks kasutatava vallavara kasutamise ajutiste piirangute seadmine kuni 30 päeva toimub vallavalitsuse korralduse alusel.
§ 17. Valitsemise otstarbeks kasutatav vallavara
(1) Valitsemise otstarbeks kasutatakse vallavara, mis on vajalik vallavolikogule, vallavalitsusele ja selle struktuuriüksustele ning valla asutusele põhimääruses ja Eesti vabariigi seadustes ettenähtud ülesannete täitmiseks.
(2) Kui vallavara ei ole enam vaja valitsemise otstarbeks, on vallavara valdaja kohustatud sellest teatama vallavalitsusele. Vara edasise kasutamise viisi otsustamine toimub vastavalt käesolevale korrale.
§ 18. Tulu saamiseks kasutatav vallavara
(1) Vallavara, mida ei kasutata avalikuks ja valitsemise otstarbeks ega ole otsustatud võõrandada, kasutatakse tulu saamiseks.
(2) Tulu saamiseks paigutatakse vallavara ettevõtlusse, antakse rendile või üürile.
5. peatükk VALLAVARA KASUTUSSE ANDMINE
§ 19. Vallavara kasutusse andmise põhimõtted
(1) Vallavara kasutab antud määruse § 4 lg 2 p 1-4 nimetatud isikud või see antakse kolmandate isikute kasutusse.
(2) Vallavara võib anda kolmandate isikute kasutusse tähtajaliselt või tähtajatult, tasu eest, tasuta või tavalisest väiksema tasu eest.
(3) Vallavara kasutusse andmise viisid on:
1) otsustuskord;
2) enampakkumine;
3) konkurss.
(4) Vallavara kasutusse andmine ei ole lubatud, kui see muudab võimatuks või raskendab oluliselt kasutusse andja valduses oleva muu vallavara otstarbekohast kasutamist.
(5) Vallavara kasutusse andmise lepingute muutmine, sh pikendamine, otsustatakse selle organi õigus- või haldusaktiga, kelle pädevusse kuulub antud vara kasutusse andmise otsustamine.
§ 20. Vallavara kasutusse andmise tähtajad
(1) Tähtajatult antakse vallavara kasutusse juhul, kui vara on vallale vaja muuks otstarbeks või muul põhjusel on vallal vajalik jätta endale õigus leping oma äranägemisel lõpetada.
(2) Vallavara kolmandatele isikutele kasutusse andmisel ei või tähtaeg ületada:
1) vallasasjade puhul – viis aastat;
2) kinnisasjade osade (ruumide) puhul – kümme aastat;
3) kinnisasja puhul – 30 aastat;
4) tervikvara puhul – 30 aastat.
§ 21. Vallavara kasutusse andmise otsustamine
(1) Vallavara kasutusse andmise otsustab vallavolikogu, kui:
1) vara antakse kasutusse tähtajaga üle 15 aasta;
2) vara antakse kasutusse tasuta või turuväärtusest väiksema tasu eest;
3) kasutusse antakse tervikvara;
(2) Vallavara kasutusse andmise otsustab vallavalitsus, kui vallavara kasutusse andmist ei otsusta vallavolikogu või valla asutus;
(3) Vallavara kasutusse andmise otsustab valla asutus, kui kasutusse antakse vallavara soetamismaksumusega alla 1000 euro.
(4) Vallavolikogu või vallavalitsus võivad delegeerida vallavara kolmandate isikute kasutusse andmise otsustamise õiguse vastavalt kas vallavalitsusele või valla asutusele.
(5) Vallavara kasutusse andmise otsustuseks on alljärgnevad õigus- või haldusaktid:
1) vallavolikogu otsus;
2) vallavalitsuse korraldus;
3) valla asutuse juhi käskkiri.
(6) Vallavara kasutusse andmist otsustavas õigus- või haldusaktis peab olema ära näidatud:
1) vara nimetus ja asukoht;
2) kes on määratud vara kasutusse andmist korraldama;
3) vara kasutusse andmise viis (enampakkumine, konkurss, otsustuskord);
4) kasutusse andmise tähtaeg;
5) alghind või vara kasutamise tasu suurus;
6) vara kasutamise tingimused;
7) osavõtutasu ja tagatisraha olemasolu korral nende suurus;
8) vara tasuta või tavalisest väiksema tasu eest kasutusse andmise korral, põhjendused mis põhjustel vara tasuta või tavalisest väiksema tasu eest kasutusse antakse.
§ 22. Kasutusse andmine otsustuskorras
(1) Otsustuskorras võib vallavara kasutusse anda, kui:
1) vara või selle osad on kaasomandis;
2) vara, mille suhtes või mille abil vara valdaja on kohustatud tegema teatud tööd või osutama teatud teenust ning selleks on vaja eriteadmisi;
3) vara, mille suhtes on eelnevalt korraldatud konkurss või vähemalt kahel korral enampakkumine, mis ei ole andnud soovitud tulemusi;
4) vara antakse kasutusse tasuta või tavalisest väiksema tasu eest.
(2) Otsustuskorras tasuta või tavalisest väiksema tasu eest võib vallavara kasutusse anda:
1) hoolekandeasutustele;
2) heategevuslikele organisatsioonidele;
3) Eesti Vabariigi riigivõimuorganitele;
4) mittetulundusühingutele ja -liitudele;
5) mitteärilistele sihtasutustele ja fondidele;
6) ühiskondlike ürituste läbiviimiseks;
7) muudel juhtudel vallavolikogu otsusega valla huvidest lähtuvalt.
(3) Antud paragrahvi lõikes 2 loetletud juriidilistele isikutele ja üritustele antakse vallavara kasutada tasu eest, tasu suuruse määrab vallavalitsus.
§ 23. Kasutusse andmine enampakkumise korras
(1) Vallavara antakse kasutusse avaliku või eelläbirääkimistega enampakkumise korras, kui ei ole alust anda vallavara kasutusse otsustuskorras ega konkursi korras.
(2) Enampakkumine antud korra tähenduses on vallavara kasutusse andmise viis, kus vara kasutamise leping sõlmitakse isikuga, kes nõustub kehtestatud lisatingimustega ja on pakkunud kõige kõrgema hinna.
(3) Enampakkumine võib olla suuline või kirjalik.
§ 24. Enampakkumise ettevalmistamine
(1) Enampakkumise korraldaja määrab kindlaks enampakkumise läbiviimise komisjoni ning enampakkumise tingimused ja viisi.
(2) Enampakkumise läbiviimisest antakse teada vastava kuulutuse kaudu vähemalt kohalikus ajalehes ja Muhu valla kodulehel. Kuulutus avaldatakse vähemalt 10 päeva enne enampakkumise läbiviimist. Kuulutus peab sisaldama järgmisi andmeid:
1) enampakkumise korraldaja;
2) rendile antava vara kohta käivad andmed (nimetus, asukoht ja iseloomustus);
3) enampakkumise läbiviimise aeg ja koht;
4) enampakkumise läbiviimise viis (suuline, kirjalik);
5) enampakkumise ja võitjaga sõlmitava kasutuslepingu tingimustega tutvumiseks ettenähtud aeg ja koht, kui tingimused ei ole ära näidatud kuulutuses;
6) osavõtutasu ja tagatisraha ning nende tasumise tähtaeg ja viis;
7) enampakkumisest osa võtta võivate isikute ring vastavalt käesolevale korrale;
8) vara kasutamise sihtotstarve ja muud lisatingimused.
(3) Alghinna määramisel võetakse aluseks:
1) vara senisest kasutamisest saadud tulu;
2) samalaadse vara rentimise eest saadud tulu;
3) muud asjaolud, mida alghinna määraja peab oluliseks.
(4) Alghinda ei pea määrama, kui kasutusse antava vara suhtes on enampakkumine eelnevalt juba toimunud ning alghinna määramise korral võib põhjendatult eeldada enampakkumise nurjumist.
(5) Osavõtutasu ja tagatisraha suuruse määrab kindlaks kasutuse andmist otsustav organ.
§ 25. Enampakkumises osaleda võivate isikute ring
(1) Avalikust enampakkumisest võivad osa võtta kõik füüsilised ja juriidilised isikud, kelle osavõtt enampakkumisest ei ole keelatud.
(2) Enampakkumisest ei või osa võtta isiklikult või esindaja kaudu:
1) enampakkumise läbiviimisega seotud isikud (enampakkumise läbiviijad; isikud, kelle pädevusse kuulub alghinna määramine ning enampakkumise tulemuste kinnitamine) ning nende abikaasad ja otsejoones sugulased;
2) isikud, kellel on võlgnevusi valla ja Maksu- ja Tolliameti ees.
§ 26. Suulise enampakkumise läbiviimise kord
(1) Enampakkumise läbiviimise komisjoni esimees, kuulutades suulise enampakkumise määratud ajal ja kohas avatuks, tutvustab komisjoni liikmeid ja enampakkumise läbiviijat, teeb enampakkumise ruumis kohalviibijatele ettepaneku registreerida end enampakkumisest osavõtjatena. Enampakkumisest osa võtta soovijad esitavad isikut tõendava dokumendi, juriidilise isiku esindajal tuleb lisaks esitada volitusi tõendav dokument.
(2) Enne pakkumiste alustamist annavad kõik enampakkumisest osavõtjatena registreerunud isikud allkirja selle kohta, et nad on teadlikud enampakkumise ja sõlmitava lepingu tingimustest, ning esitavad tõendid selle kohta, et nad on tasunud osavõtumaksu ja tagatisraha. Isikuid, kes ei nõustu andma antud alapunktis ettenähtud allkirja või ei esita tõendeid osavõtumaksu ja tagatisraha tasumise kohta, pakkumisest osa võtta ei lubata.
(3) Kui enampakkumises osaleja on täitnud antud paragrahvi lõigetes 1 ja 2 esitatud nõuded, väljastatakse talle registreerimisnumber, mille all ta esineb enampakkumise lõpuni. Seejärel tutvustab enampakkumise läbiviija enampakkumise läbiviimise ja kaebuste esitamise korda ning kuulutab välja enampakkumise alghinna ja enampakkumises osalejad.
(4) Pärast antud paragrahvi lõigetes 1-3 nimetatud toimingute sooritamist ning enampakkumise läbiviija vastavat korraldust (esimest haamrilööki) alustavad enampakkumisest osavõtjad pakkumist. Kui enampakkumisel on määratud alghind, alustatakse pakkumistega alghinnast. Kui enampakkumine toimub alghinda määramata, alustatakse pakkumist hinnast, mida esimesena pakutakse. Osavõtja annab enampakkumise läbiviijale märku registreerimisnumbri tõstmisega ning teatab pakkumise suuruse pärast seda, kui ta on saanud enampakkumise läbiviijalt vastava loa. Enampakkumise sammu suuruse kehtestab ja avalikustab enne pakkumiste alustamist enampakkumise läbiviija. Pakkumise kuulutab enampakkumise läbiviija haamrilöögiga lõppenuks pärast kõrgeima pakutud summa kolmekordset teatamist.
(5) Enampakkumise tulemused ja käik protokollitakse. Protokollis peab kajastuma ka suuruselt teise pakkumise teinud osavõtja.
(6) Osavõtja, kelle pakutud summa on suurim, annab enne lahkumist allkirja selle kohta, et ta kohustub võtma vara kasutusele enampakkumiseks esitatud tingimustel, kui enampakkumise tulemused kinnitatakse kehtestatud korras. Allkirja andmisest keeldumisel kaotab ta õiguse lepingu sõlmimisele ning talle ei tagastata tagatisraha. Sellise keeldumise korral teeb enampakkumise läbiviija osavõtjatele teatavaks, et vara antakse kasutusele osavõtjale, kes on teinud suuruselt järgmise pakkumise. Kui ka teine pakkuja keeldub allkirja andmast, kaotab ta õiguse tagasi saada tagatisraha ning enampakkumine kuulutatakse nurjunuks.
(7) Osavõtjatele, kellele ei laiene antud paragrahvi lõikes 6 sätestatu, tagastatakse tagatisraha viie tööpäeva jooksul pärast enampakkumise läbiviimist. Osavõtumaksu osavõtjatele ei tagastata.
§ 27. Kirjaliku enampakkumise läbiviimise kord
(1) Kirjalikul enampakkumisel osalemiseks esitatakse enampakkumise läbiviijale kinnine ümbrik, millele on peale märgitud, millisele enampakkumisele see on esitatud. Pakkumine peab sisaldama:
1) pakkuja nime ja elu- või asukohta;
2) nõusolekut enampakkumises osalemiseks esitatud tingimustel;
3) tõendeid enampakkumises osalemiseks ettenähtud osavõtumaksu ja tagatisraha tasumise kohta;
4) sõnadega väljakirjutatud pakutavat summat;
5) pakkumise esitaja allkirja, juriidilise ja füüsilise isiku esindaja puhul volikirja.
(2) Pakkumised, mis ei ole esitatud tähtaegselt või ei vasta eelnevalt nimetatud nõuetele, enampakkumises ei osale. Pakkumised registreeritakse nende saabumise järjekorras (märgitakse ära saabumise kuupäev ja kellaaeg). Pakkumiste esitamise tähtaja möödumisel nimekiri suletakse.
(3) Enampakkumise läbiviimise komisjoni esimees, kuulutades enampakkumise kindlaksmääratud ajal ja kohas avatuks, tutvustab komisjoni liikmeid, teatab alghinna ning annab kohalviibijatele võimaluse 15 minuti jooksul esitada täiendavalt kirjalikke pakkumisi. Pärast nimetatud tähtaja möödumist ühtegi pakkumist arvesse ei võeta. Mitme ühe pakkuja poolt esitatud täiendava pakkumise puhul võetakse arvesse neist kõige suurem pakkumine.
(4) Pakkumiste läbiviimise käigus avab enampakkumise läbiviimise komisjon pakkumised nende registreerimise järjekorras. Enampakkumise komisjoni liikmed on kohustatud kõigile pakkumistele alla kirjutama ja kandma need enampakkumise protokolli.
(5) Kui kaks või enam enampakkumises osalejat on teinud võrdse kõrgeima pakkumise, korraldatakse nende vahel viie tööpäeva jooksul arvates enampakkumise läbiviimisele järgnevast päevast täiendav kirjalik ettepakkumise voor.
(6) Kirjalikust enampakkumisest osavõtjatel on pärast enampakkumise läbiviimist õigus tutvuda enampakkumise protokolliga.
§ 28. Enampakkumise tulemuste kinnitamine ja lepingu sõlmimine
(1) Enampakkumise tulemused kinnitab vallavalitsus.
(2) Enampakkumise tulemuste kinnitamine või kinnitamata jätmine peab toimuma hiljemalt 20 päeva jooksul.
(3) Enampakkumise tulemusi ei kinnitata, kui:
1) enampakkumise läbiviimisel rikuti enampakkumise läbiviimise korda;
2) enampakkumise ettevalmistamisel on eiratud selleks ettenähtud korda;
3) osavõtjatevahelised kokkulepped on mõjutanud enampakkumise käiku;
4) enampakkumise võitjaks osutub käesoleva määruse § 25 lõikes 2 nimetatud isik.
(4) Enampakkumise tulemuste kinnitaja peab enampakkumiste tulemuste kinnitamata jätmise põhjused formuleerima ja kirjalikult vormistama.
(5) Enampakkumise võitjale teatatakse enampakkumise tulemuste kinnitamisest kirjalikult tähitud kirjaga. Enampakkumise võitja on kohustatud ilmuma lepingu sõlmimiseks teates märgitud kohta ning tähtajaks. Lepingu sõlmib vallavalitsus või vallavalitsuse poolt volitatud isik.
(6) Lepingu sõlmimisele ettenähtud tähtajaks mõjuva põhjuseta mitteilmumisel või mõjuvast põhjusest mitteteatamisel kaotab enampakkumise võitja tagatisraha ja õiguse lepingut sõlmida.
(7) Lepingu sõlmimise korral muutub tagatisraha lepingujärgseks makseks.
(8) Kui enampakkumist ei toimu, enampakkumine kuulutatakse nurjunuks, tulemusi ei kinnitata või võitjaga lepingut ei sõlmita, otsustab vallavalitsus, kas korraldada uus enampakkumine, anda vara kasutusse konkursi või otsustuskorras või käsutada seda muul viisil.
§ 29. Kasutusse andmine konkursi korras
(1) Vallavara antakse konkursi korras kasutusse, kui vara valdaja on kohustatud vallatava varaga või selle abil tegema teatud tööd või osutama teatud teenust ning:
1) konkursist osavõtjatele on otstarbekas anda õigus ettepanekute tegemiseks nimetatud töö või teenuse täpsete tehniliste või muude tingimuste kohta;
2) nimetatud töö tegemine või teenuse osutamine nõuab valdajatelt erilisi oskusi või vilumusi, mille olemasolu kindlakstegemine on iga isiku puhul eraldi vajalik;
3) konkursi korraldamine on valla huvidest lähtuvalt otstarbekam kui vallavara muu kasutusse andmise viis.
(2) Vallavara kasutusse andmine konkursi korras toimub käesoleva korra kirjalikku enampakkumist reguleerivate sätete alusel võttes arvesse konkursi läbiviimise erisusi.
(3) Alghind, osavõtutasu ja tagatisraha
1) Kui konkursist osavõtjale on otstarbekas anda õigus ettepanekute tegemiseks töö või teenuse täpsete tehniliste või muude tingimuste kohta, siis alghinda ei määrata.
2) Muudel juhtudel määrab alghinna suuruse kasutusse andmist otsustav organ.
3) Konkursi korral ei pea osavõtutasu ja tagatisraha suurust kehtestama, aga kui seda on tehtud, määrab need kasutusse andmist otsustav organ.
§ 30. Konkursi läbiviimise kord
(1) Konkurss viiakse läbi kirjalike pakkumiste kogumise teel.
(2) Pakkumise esitamise tähtaeg määratakse sõltuvalt vajalike ettevalmistuste tegemise mahust 15 kuni 60 päeva.
(3) Kui konkursist osavõtjale antakse õigus ettepanekute tegemiseks töö või teenuse täpsete tehniliste või muude tingimuste kohta, peab pakkumine sisaldama täpseid andmeid pakutavate tehniliste ning muude tingimuste ja projektide kohta.
(4) Pakkumised vaatab läbi selleks moodustatud komisjon, mille koosseisu kinnitab vallavalitsus. Komisjoni koosseisu peab kuuluma vähemalt kolm liiget.
(5) Kui konkursil on kehtestatud alghind, teeb komisjon otsuse parima pakkumise kohta kohe pärast pakkumiste läbivaatamist, muudel juhtudel viie tööpäeva jooksul arvates pakkumiste läbivaatamisele järgnevast päevast.
(6) Pärast pakkumiste läbivaatamise lõppu esitab komisjon pakkumised koos omapoolsete arvamustega vallavalitsusele. Osavõtjatele, kelle pakkumised lükatakse tagasi, tagastatakse need koos kõigi materjalidega.
(7) Konkursil osalemisega seotud kulutusi ei hüvitata.
§ 31. Konkursi tulemuste kinnitamine ja lepingu sõlmimine
(1) Konkursi tulemuste kinnitamisel arvestatakse peale pakkumise rahalise suuruse osavõtjate poolt pakutavaid töötingimusi, eelnevat kogemust, oskusi ja vilumust või muid konkursi tingimustest tulenevaid näitajaid ning töö või teenuse erilist tähendust ja iseloomu.
(2) Kui antud paragrahvi lõikes 1 toodud kaalutluste alusel parim pakkumine erineb rahaliselt parimast pakkumisest tuleb konkursi tulemuste kinnitamise otsuses tehtud valikut põhjendada.
(3) Kasutuslepingu sõlmib vallavalitsus või tema poolt volitatud isik.
§ 32. Vallavara kasutusse andmise kasutuslepingu tingimused
(1) Vallasvara kasutusse andmise kasutuslepingu kohustuslikud tingimused:
1) lepingu sõlmimise aluseks olev õigus- või haldusakt;
2) andmed kasutusse antava vara kohta (nimetus, asukoht, koosseis ja muud vara iseloomustavad näitajad);
3) andmed vara kasutuselevõtja kohta;
4) lepingu tähtaeg;
5) vara kasutusotstarve;
6) vara üleandmise ning tagastamise tähtajad ja kord;
7) tasu maksmise tähtajad ja kord ning tasu suuruse muutmise kord (korrigeerimise võimalus kord aastas);
8) maksude tasumise ja reaalkoormatise teostamise kohustus;
9) vara kindlustamiskohustus ja selle ulatus;
10) kasutusse antava vara korrashoiu, uuendamise ja remontimise kohustuste jaotus;
11) lepingu muutmise, uuendamise ja ennetähtaegse lõpetamise alused ja kord;
12) sanktsioonid lepingu mittetäitmise või mittenõuetekohase täitmise korral;
13) vara all rendile ja- üürile andmise tingimused ja kord;
(2) Vallasvara kasutusse andmise kasutuslepingule vajadusel lisatavad tingimused:
1) kasutuslepingu täitmise tagatised;
2) vara maksumus;
3) investeeringute kaitse garantiid poolte kokkuleppel;
4) muud vajalikud tingimused.
6. peatükk VALLAVARA VÕÕRANDAMINE
§ 33. Vallavara võõrandamise mõiste
Võõrandamise all mõistetakse käesolevas korras vallavara tasu eest või tasuta andmist kolmandate isikute omandisse.
§ 34. Vallavara võõrandamise tingimused
Vallavara võib võõrandada, kui:
1) vara ei ole vajalik avalikuks otstarbeks ega valla valitsemiseks;
2) vara on muutunud kõlbmatuks ja seda ei saa kasutada avaliku, valitsemise või tulu saamise otstarbel;
3) võõrandamine on ette nähtud õigusaktides, samuti vallavolikogu poolt ettenähtud juhtudel;
4) vara on vallale üle antud erastamise kohustusega.
§ 35. Vallavara võõrandamise otsustamine
(1) Vallavara võõrandamise otsustab vallavolikogu, kui võõrandatakse:
1) kinnisvara;
2) vallale kuuluvaid aktsiaid või osasid;
3) mootorsõidukeid;
4) vallavara tasuta või alandatud hinna eest;
5) vallavara erastamiskorras;
6) vallasvara, mille bilansiline maksumus on suurem kui 2000 eurot;
(2) Vallavara võõrandamise otsustab vallavalitsus, kui võõrandatakse:
1) vallasvara, mille bilansiline maksumus on kuni 2000 eurot;
2) muu vara, mida ei otsusta vallavolikogu.
(3) Enne kinnisasja võõrandamise otsustamist määrab vallavalitsus kindlaks kinnisasja kasutamise sihtotstarbe ja hoonestamise tingimused ning korraldab vajadusel kinnisasja jagamise või ühendamise.
(4) Vallavara võõrandamise otsuseks on järgmised õigusaktid:
1) vallavolikogu otsus;
2) vallavalitsuse korraldus.
(5) Vallavara võõrandamist otsustavas õigusaktis peab olema ära näidatud:
1) vallavara nimetus, asukoht ja põhinäitajad (aktsiate ning osade müügi korral müüdavate aktsiate ja osade arv);
2) vallavara võõrandamise viis;
3) müügihind;
4) vajadusel müügi lisatingimused;
5) vallavara tasuta või madalama turuhinna eest võõrandamisel põhjendus;
(6) Vallavara võõrandamise viisid:
1) Otsustuskord;
2) enampakkumine;
3) erastamine.
§ 36. Vallavara võõrandamine otsustuskorras
(1) võõrandatav vara võib rikneda või hävida enne enampakkumise läbiviimist;
(2) enampakkumise korras võõrandamine ei ole andnud soovitud tulemusi;
(3) vara võõrandatakse tasuta või alandatud hinna eest;
(4) võõrandatakse vallale kuuluvaid aktsiaid või osasid teistele selle äriühingu aktsionäridele või osanikele võõrandaja otsustaja poolt kinnitatud hinnaga. Kui teised selle äriühingu aktsionärid või osanikud ei soovi osta aktsiaid või osad enampakkumise korras kooskõlas äriseadustiku paragrahvides 149 ja 229 sätestatuga.
(5) vallavolikogu otsusega valla huvidest lähtuvalt.
§ 37. Vallavara võõrandamine enampakkumise korras
(1) Enampakkumine käesoleva korra tähenduses on vara ja osade või aktsiate võõrandamise viis, kus ostu-müügileping sõlmitakse isikuga, kes nõustub kehtestatud lisatingimustega ning on pakkunud kõige kõrgema ostuhinna.
02.11.2023 13:35
Veaparandus - Parandatud ilmne ebatäpsus sõnas "käesoleva" Riigi Teataja seaduse § 10 lg 3 alusel.
(2) Vallavara võõrandatakse avaliku või eelläbirääkimistega enampakkumise korras ja enampakkumine võib olla suuline või kirjalik.
§ 38. Enampakkumise ettevalmistamine
(1) Enampakkumise ettevalmistamise käigus kinnitab vallavolikogu:
1) enampakkumise tingimused ja viisi;
2) alghinna;
3) enampakkumise läbiviimise komisjoni;
4) ostu-müügilepingu tingimused;
5) osavõtutasu ja tagatisraha suuruse.
(2) Enampakkumise läbiviimisest teatatakse vastava kuulutuse kaudu vähemalt ühes kohalikus ajalehes ja Muhu valla kodulehel. Üldriikliku levikuga ajalehes kuulutuse avaldamise otsustab vallavalitsus. Kuulutus avaldatakse hiljemalt 10 päeva enne enampakkumise läbiviimise päeva. Kuulutus peab sisaldama järgmisi enampakkumise tingimusi ja andmeid:
1) enampakkumise korraldaja;
2) võõrandamisele kuuluva vallavara nimetus (vara täpsemat iseloomustust, koosseisu, piiride ja muude sarnaste andmete avaldamine ei ole vajalik, kui kuulutuses teatatakse pakkujatele võimalusest tutvuda võõrandatava varaga kuulutuses nimetatud kohas ja ajal);
3) enampakkumise läbiviimise koht ja aeg;
4) enampakkumise läbiviimise viis (suuline, kirjalik), kirjalike pakkumiste korral nende esitamise tähtaeg ja koht;
5) võõrandatava vara ostjale üleandmise ja ostuhinna tasumise kord ning tähtajad, järelmaksuga tasumisel lepingu täitmise tagatised;
6) alghind, osavõtumaksu ja tagatisraha suurused ning nende tasumise kord.
(3) Enampakkumise kuulutuse avaldamise tagab enampakkumise korraldaja ning kuulutus avaldatakse pärast seda, kui enampakkumise ja ostu-müügilepingu tingimused ja alghind või selle ärajätmine on kinnitatud.
§ 39. Alghinna määramine
(1) Alghinna ja osavõtutasu määrab või määramise ärajätmise otsustab võõrandamise otsustaja.
(2) Alghinna määramisel võetakse aluseks:
1) eksperdi hinnang;
2) vara eeldatav turuväärtus;
3) vara erilised omadused.
(3) Alghinda ei pea määrama, kui on alust arvata, et selle määramisel võib enampakkumine jääda tagajärjetuks ning seetõttu võib vara rikneda, hävida, selle väärtus muul viisil väheneda või selline sunnitud viivitus oleks valla seisukohalt kahjulik. Alghinna ärajätmise otsus peab olema põhjendatud.
(4) Tagatisraha suuruse ja määramise otsustab võõrandamise läbiviija.
§ 40. Enampakkumises osaleda võivate isikute ring
(1) Enampakkumine on avalik ning selles võivad osaleda kõik füüsilised ja juriidilised isikud, kelle osavõtt ei ole keelatud.
(2) Enampakkumisest ei või osa võtta isiklikult või esindaja kaudu:
1) enampakkumise läbiviimisega seotud isikud (enampakkumise läbiviijad; isikud, kelle pädevusse kuulub alghinna määramine ja enampakkumise tulemuste kinnitamine);
2) eelmises alapunktis nimetatud isikute abikaasad ja otsejoones sugulased.
§41. Enampakkumise läbiviimine
(3) Enampakkumise läbiviijaks on vallavalitsuse poolt määratud komisjon, milles peab olema vähemalt kolm liiget.
(4) Suulise enampakkumise läbiviimist reguleeritakse käesoleva määruse § 26, arvestades võõrandamisega seonduvaid erisusi.
(5) Kirjaliku enampakkumise läbiviimist reguleeritakse käesoleva määruse § 27, arvestades võõrandamisega seonduvaid erisusi.
§42. Enampakkumise tulemuste kinnitamine
(6) Enampakkumise tulemused kinnitab võõrandamise otsustaja.
(7) Enampakkumise tulemuste kinnitamine või kinnitamata jätmine peab toimuma hiljemalt 30 päeva jooksul arvates enampakkumise toimumisele järgnevast päevast.
(8) Enampakkumise tulemused võib jätta kinnitamata, kui:
1) enampakkumise läbiviimisel rikuti läbiviimise korda;
2) enampakkumise ettevalmistamisel eirati selleks ettenähtud korda;
3) osavõtjatevahelised kokkulepped mõjutasid enampakkumise käiku;
4) enampakkumises osales käesoleva määruse § 40 nimetatud isik.
§ 41. Ostu-müügilepingu sõlmimine
(1) Enampakkumise võitjaga sõlmitakse kirjalik, seaduses ettenähtud juhtudel aga notariaalselt tõestatud ostu-müügileping.
(2) Enampakkumise võitjale teatatakse enampakkumise tulemuste kinnitamisest või kinnitamata jätmisest pärast vastava otsuse tegemist kirjalikult allkirja vastu. Pärast enampakkumise kinnitamise teate saamist on enampakkumise võitja kohustatud tasuma müügihinna või järelmaksu rakendamisel osa müügihinnast enampakkumise tingimustes ettenähtud tähtajaks ja kui sellist tähtaega määratud ei ole, siis teates märgitud tähtajaks. Enampakkumise võitjale teatatakse ostu-müügilepingu sõlmimise aeg ja koht.
(3) Enne ostu-müügilepingu ja asjaõiguslepingu sõlmimist on enampakkumise võitja kohustatud esitama kõik nõutavad lepingu täitmise tagatised.
(4) Tähtaegselt müügihinna või järelmaksu korral esimese osamakse mittetasumisel ning nõutavate tagatiste esitamata jätmisel kaotab enampakkumise võitja õiguse nõuda ostu-müügilepingu sõlmimist, samuti ei tagastata talle tagatisraha või realiseeritakse pangagarantii.
(5) Kui enampakkumise võitja täidab käesoleva määruse § 37-43 esitatud nõuded, arvestatakse tagatisraha müügihinna sisse.
(6) Kui enampakkumise võitja täidab oma kohustused ja enampakkumise tulemused on kinnitatud, on tal õigus nõuda lepingu sõlmimist ja vara üleandmist.
§ 42. Võõrandamine erastamiskorra põhimõtted
Vallavara erastamine toimub erastamisseaduses ja teistes erastamist reguleerivates õigusaktides sätestatud korras.
7. peatükk VALLAVARA KOORMAMINE
§ 43. Vallavara koormamise mõiste
Vallavara koormamine käesoleva korra tähenduses on valla omandis olevale kinnisasjale reaalservituudi, isikliku servituudi, reaalkoormatise, ostueesõiguse või hoonestusõiguse seadmine.
§ 44. Valla omandis olevale kinnisasjale reaalservituudi, reaalkoormatise või ostueesõiguse seadmine.
(1) Valla omandis olevale kinnisasjale reaalservituudi, reaalkoormatise või ostueesõiguse seadmine on lubatud, kui:
1) see toimub isiku kasuks, kellel on õigus seda nõuda Eesti Vabariigi õigusaktide alusel;
2) see seatakse avalikke huve teeniva asutuse või organisatsiooni kasuks;
3) see seatakse muudel juhtudel valla huvidest lähtuvalt.
(2) Valla omandis olevale kinnisasjale reaalservituudi, reaalkoormatise või ostueesõiguse seadmise otsustab vallavolikogu.
(3) Vallavara koormamise lepingu (vajadusel ka asjaõiguslepingu) sõlmib vallavalitsus.
§ 45. Valla omandis olevale kinnisasjale kasutusvalduse ja isikliku kasutusõiguse seadmine
(1) Valla omandis olevale kinnisasjale kasutusvaldust üldjuhul ei seata.
(2) Valla omandis olevale kinnisasjale isikliku kasutusõiguse seadmine on lubatud, kui:
1) see toimub isiku kasuks, kellel on õigus seda nõuda Eesti Vabariigi õigusaktide alusel;
2) see seatakse isiku kasuks vallale osutatud eriliste teenete eest;
3) see seatakse avalikke huve teeniva asutuse või organisatsiooni kasuks;
4) see seatakse muudel juhtudel valla huvidest lähtuvalt.
(3) Isikliku kasutusõiguse seadmise otsustab vallavolikogu.
(4) Isiklik kasutusõigus seatakse tasu eest või tasuta. Tasuta isikliku kasutusõiguse seadmine võib toimuda ainult eriliste teenete eest.
(5) Isikliku kasutusõiguse lepingu sõlmib vallavalitsus.
§ 46. Hoonestusõiguse seadmine
(1) Hoonestusõigus seatakse hoonestamata munitsipaalmaale või munitsipaalmaal asuva ehitise omaniku kasuks.
(2) Hoonestusõiguse seadmise otsustab volikogu.
(3) Hoonestusõiguse seadmine toimub Vabariigi Valitsuse poolt kehtestatud korras.
8. peatükk VALLAVARA MAHAKANDMINE JA NÕUETEST LOOBUMINE
§ 47. Vallavara mahakandmine
(1) Vallavara kuulub mahakandmisele:
1) kui vara on muutunud kasutamiskõlbmatuks avaliku kasutamise, valla valitsemise või tulu saamise otstarbeks ning vara ei ole õnnestunud võõrandada;
2) kui ilmneb erinevus olemasoleva vallavara ja raamatupidamise andmete vahel ning võib põhjendatult eeldada, et selline puudujääk ei ole kõrvaldatav.
(2) Antud paragrahvi lõikes 1 nimetatud ja dokumentaalselt tõendatud asjaolude ilmnemisel koostab vallavara valitsema volitatud asutus või vallavara valitseja vara kõlbmatuks tunnistamise taotluse ning esitab selle organile, kelle pädevusse otsuse tegemine kuulub.
(3) Taotlus peab sisaldama:
1) vara liiki, täielikku nimetust, kogust, munitsipaalomandisse üleandmise või soetamise aega, maksumust, jääkväärtust, tehnilisi andmeid ja asukohta ning seisukohta ning seisukorra lühiiseloomustust taotluse esitamise ajal;
2) põhivara remontide, paranduste ja ümberehituste maksumust jooksval aruandeaastal;
3) varaga seotud eritingimusi (kultuuri- ja arhitektuuriline väärtus, keskkonnaohtlikkus jne);
4) informatsiooni, millest selgub, et vara ei ole õnnestunud kasutusse anda ega võõrandada, samuti asja säilitamise ebaotstarbekuse puhul seda tõendavat infot;
5) vara hävitamiseks vajalike tööde eelarvet;
6) varaga seotud rahalisi õigusi ja kohustusi tõendavat dokumentatsiooni;
7) muid varaga seotud olulisi andmeid.
(4) Vallavara kõlbmatuks tunnistamise, mahakandmise ja vajadusel hävitamise otsustab:
1) vallavolikogu, kui põhivara jääkväärus on suurem kui 2000 eurot;
2) vallavalitsus, kui põhivara jääkväärtus on väiksem kui 2000 eurot;
3) valla asutus, kui vallavara soetamismaksumus on kuni 500 eurot.
§ 48. Vallavara hulka kuuluvate nõuete esitamine ja nõuetest loobumine
(1) Nõuded võlgniku suhtes esitab kohtulikus ja kohtuvälises korras vallavalitsus, oma pädevuse piires ka valla asutus.
(2) Kui vallavara hulka kuuluv nõue osutub lootusetuks või nõude aluseks olnud dokumendid on puudulikud, võib nõude esitamisest, hagist või sissenõude pööramisest loobumise otsustada:
1) vallavolikogu, kui nõue on suurem kui 2000 eurot;
2) vallavalitsus, kui nõue on väiksem kui 2000 eurot.
9. peatükk RAKENDUSSÄTTED
§ 49. Rakendussätted
(1) Seaduse jõustumisel tühistada Muhu Vallavolikogu 25.08.2006.a. määrus nr 22 „Muhu vallavara valitsemise korra kehtestamine“
(2) Määrus jõustub seaduses sätestatud korras.
Jaan Kesküla
Vallavolikogu aseesimees Vallavolikogu esimehe ülesannetes