Alutaguse vallavara valitsemise kord
Vastu võetud 25.04.2019 nr 95
RT IV, 07.05.2019, 6
jõustumine 10.05.2019
Muudetud järgmiste aktidega (näita)
Vastuvõtmine | Avaldamine | Jõustumine |
---|---|---|
26.09.2019 | RT IV, 03.10.2019, 18 | 06.10.2019 |
26.08.2021 | RT IV, 07.09.2021, 17 | 10.09.2021 |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lõike 1 punkti 6 ja § 34 lõike 2 alusel.
1. peatükk ÜLDSÄTTED
§ 1. Määruse reguleerimisala
(1) Alutaguse vallavara valitsemise kord (edaspidi kord) sätestab Alutaguse vallale vara omandamise ning Alutaguse valla (edaspidi vald) omandis oleva vara (edaspidi vallavara) valitsemise, kasutamise ja käsutamise õiguslikud alused.
(2) Korda kohaldatakse koos Eesti Vabariigis kehtivate õigusaktidega.
(3) Käesoleva korraga ei reguleerita:
1) vallale kuuluvate eluruumide (s.h sotsiaaleluruumide) kasutusse andmist;
2) valla sõidukite kasutusse andmist;
3) vallavara lühiajalist kasutusse andmist ühekordsete ürituste korraldamiseks või vallavara kasutusse andmist kehtestatud hinnakirja alusel;
4) vallavara kasutusse andmist hooajalise müügi korraldamiseks;
5) avalikult kasutatava tee, tänava, väljaku, pargi, puhkeala või selle osa liiklusväliseks otstarbeks kasutamist;
6) vallavara kasutusse andmist avalike koosolekute ja avalike ürituste korraldamiseks.
(4) Korras sätestamata juhtudel otsustab vallavaraga toimingute tegemise Alutaguse Vallavalitsus kui täitevorgan (edaspidi vallavalitsus).
(5) Korras kehtestatud reegleid kohaldatakse ka vähempakkumiste korraldamisel.
(6) Vallavalitsus võib kehtestada täiendavaid tingimusi vallavara kasutamiseks, kui see on vajalik vallavara eesmärgipäraseks ja otstarbekaks valitsemiseks ning vallavara säilimiseks ja korrashoiuks ning riskide maandamiseks.
§ 2. Vallavara mõiste ja valitsemine
(1) Vallavaraks käesoleva korra tähenduses on valla omandis olevad kinnis- ja vallasasjad ning rahaliselt hinnatavad õigused ja kohustused.
(2) Vallavara valdamisest, kasutamisest ja käsutamisest saadud tulu, samuti tulu, mida saadakse valla teenistuses olevate isikute tegevuse läbi lepingu alusel ning selle töö vili kuulub vallale, kui seadusest, valla õigusaktidest või nende alusel sõlmitud lepingutest ei tulene teisiti.
(3) Vallavara valitsemine on tegevus vallavara omandamisel, valdamisel, kasutamisel ja käsutamisel ning vallale kohustuste võtmisel.
2. peatükk VALLAVARA VALITSEMINE
§ 3. Vallavara valitsejad
(1) Vallavara valitsejad on:
1) vallavalitsus (edaspidi ametiasutus) vastavalt vara otstarbele ja valla põhimääruses sätestatud ülesannetele;
2) vallavalitsuse hallatav asutus (edaspidi hallatav asutus) vastavalt vara otstarbele ja hallatava asutuse põhimääruses sätestatud ülesannetele;
3) valla osalusega eraõiguslik juriidiline isik vastavalt põhikirjale;
4) kolmas isik rendi-, üüri-, kasutus- või mõne muu lepingu (edaspidi kasutusleping) alusel.
(2) Käesolevas peatükis vallavara valitseja kohta käivad sätted kehtivad valla ametiasutuse ja hallatava asutuse kui vallavara valdaja kohta. Kasutuslepingute alusel vallavara valdajatele laienevad vallavara valitsemist reguleerivad sätted niivõrd, kuivõrd kasutuslepingute või muude õigusaktidega ei ole sätestatud teisiti.
§ 4. Vallavara valitsemise üldpõhimõtted
(1) Vallavara valitsejad on kohustatud nende valitsemisel olevat või kasutada antud vallavara majandama heaperemehelikult ning tagama vara säilimise, korrashoiu ja otstarbekohase kasutamise.
(2) Vallavaraga tehingute sooritamisel on vallavara valitsejad kohustatud juhinduma põhimõttest vältida kahju ja saada vallale võimalikult suuremat tulu.
§ 5. Vallavara kasutamise otstarve
Vallavara kasutatakse:
1) avalikuks otstarbeks;
2) valla valitsemise otstarbeks;
3) vallale tulu saamiseks.
§ 6. Valitsemise otstarbeks vajaliku vara kasutamine
(1) Vallavalitsusel on õigus kehtestada ametiasutuse ja hallatavatele asutuste kasutusel olevate varade valitsemiseks erikordasid.
(2) Vallavalitsus kehtestab määrusega vallale kuuluvate või rendile võetud sõidukite kasutamise korra.
(3) Ametiasutuse teenistuse juht ja hallatava asutuse juht vastutab tema juhitava üksuse kasutuses oleva vallavara heaperemeheliku, eesmärgipärase, otstarbeka ja säästliku kasutamise ja majandamise eest ning hoolitseb vallavara võimalikult pikaajalise säilimise ja korrashoiu eest.
(4) Isik, kelle valdusesse vallavara on tema töö- või teenistusülesannete täitmiseks antud, vastutab vallavara kasutamisel selle heaperemeheliku, eesmärgipärase, otstarbeka ja säästliku kasutamise eest.
§ 7. Vallavara üleandmine ühelt valitsejalt teisele
(1) Vallasvara üleandmine ja vastuvõtmine ühelt valitsejalt teisele toimub kirjaliku akti alusel.
(2) Nõude vallavara ebaseaduslikust valdusest väljanõudmiseks esitab vallavalitsus vallavara valitseja ettepanekul.
§ 8. Vallavara arvestus
(1) Vallavara valitsejad peavad arvestust nende valitsemisel oleva vallavara kohta raamatupidamise seaduse alusel ja rahandusministri kehtestatud korras ning volikogu ja vallavalitsuse õigusaktides sätestatud korras.
(2) Ametiasutus korraldab vallavara arvestuse, et tagada ülevaade vallavara olukorrast.
(3) Vallavara arvestust peetakse vastavalt Alutaguse valla raamatupidamise sise-eeskirjas sätestatule.
3. peatükk VALLAVARA OMANDAMINE JA VALLALE RAHALISTE KOHUSTUSTE VÕTMINE
§ 9. Vallavara omandamise põhimõtted ja viisid
(1) Vallavara omandamisel või vallale kohustuste võtmisel tuleb järgida seaduses või muus õigusaktis ning käesolevas korras ettenähtud reegleid.
(2) Vallavara omandatakse valla huvides avalikuks otstarbeks, kohaliku omavalitsuse ülesannete täitmiseks või tulu saamiseks seaduse või tehingu alusel.
(3) Vallavara omandamisel tuleb jälgida rahaliste vahendite säästlikku ja otstarbekat kasutamist ning tagama konkurentsi korral erinevate pakkumuste võrdlemise teel parima võimaliku hinna ja kvaliteedi suhte.
(4) Vallavara omandamise viisid on:
1) vara ostmine, teenuse või ehitustöö tellimine;
2) vallale vara pärandamine või kinkimine;
3) riigivara omandamine;
4) maa munitsipaliseerimine;
5) peremehetu ehitise hõivamine;
6) igamine;
7) rahaliste kohustuste võtmine;
8) muud seadusega sätestatud viisid.
§ 10. Asja ostmise, teenuse või ehitustöö tellimine maksumusega alla riigihanke piirmäära
Asja ostmine, teenuse või ehitustöö tellimine maksumusega alla riigihanke piirmäära toimub vastavalt Alutaguse valla hankekorrale.
§ 11. Riigihanke korras vara omandamine
(1) Asja ostmise, teenuse või ehitustöö tellimise riigihanke korras korraldab ametiasutus vastavalt riigihangete seaduses ja teistes õigusaktides kehtestatud korrale.
(2) Riigihanke korraldamiseks annab loa Alutaguse Vallavolikogu (edaspidi volikogu), kui riigihanke tulemusel sõlmitakse hankeleping, millega kaasneb väljaminek tulevastel eelarveaastatel ning selle väljaminekuga ei ole eelarvestrateegias arvestatud.
§ 12. Vara omandamine pärimise või kinkimise teel
(1) Pärandi ja kingi vastuvõtmise otsustab vallavalitsus.
(2) Pärandvara inventuuri ja kingi hindamise korraldab vallavalitsus.
(3) Seadusjärgse pärimise korral, kui seadusega ettenähtud kohustusliku pärandvara inventuuri läbiviimisega on selgunud, et pärandiga kaasnevad varalised õigused on väiksemad, kui sellega kaasnevad kohustused, otsustab pärandvara pankroti väljakuulutamiseks avalduse esitamise vallavalitsus.
(4) Pärandvara või kingi valdajaks jääb ametiasutus või hallatav asutus, kes on testamendis või kinkelepingus näidatud pärijana või kingi saajana.
(5) Kui pärijaks või kingi saajaks on vald, määrab pärandi või kingi valitseja vallavalitsus.
§ 13. Riigivara omandamine ja maa munitsipaliseerimine
(1) Riigivara munitsipaalomandisse taotlemise otsustab volikogu.
(2) Maa munitsipaalomandisse taotlemise otsustab vallavalitsus.
§ 14. Vallavara omandamine peremehetu ehitise hõivamise korral
(1) Peremehetu ehitisena saab hõivata üksnes vallasasjaks olevat ehitist.
(2) Ehitise peremehetuse selgitab välja vallavalitsus vastavalt peremehetu ehitise hõivamise korrale ja võtab selle arvele.
(3) Ehitise peremehetuse tuvastamise otsuse teeb volikogu.
(4) Pärast volikogu otsuse jõustumist ehitise peremehetuse tuvastamise kohta võtab valla ametiasutus ehitise oma valdusse, mille kohta koostatakse senise valdaja või hooldajaga vastav akt. Nimetatud akt koos volikogu otsusega on aluseks ehitise kandmiseks ehitisregistrisse valla nimele.
§ 15. Laenu või muu rahaliselt hinnatava kohustuse võtmine
(1) Laenu võtmise otsustab volikogu õigusaktides sätestatud tingimustel ja korras.
(2) Laenu võtmise volikogu otsustatud mahus ja tingimustel korraldab vallavalitsus.
(3) Muu rahaliselt hinnatava kohustuse võtmise otsustab:
1) volikogu, kui sellega võetakse kohustusi, millega kaasneb väljaminek tulevastel eelarveaastatel ning selle väljaminekuga ei ole eelarvestrateegias arvestatud või kui sellega võetakse vallale kohustusi, mida ei ole ette nähtud jooksva aasta eelarves ning selle võtmist ei ole delegeeritud vallavalitsusele;
2) muudel juhtudel vallavalitsus.
(4) Laenulepingu või muu rahaliselt hinnatavat kohustust sisaldava lepingu sõlmib ametiasutus.
§ 16. Ostueesõiguse teostamine
Ostueesõiguse kasutamise või sellest loobumise otsustab vallavalitsus. Kui ostueesõiguse kasutamisel võetakse vallale rahalisi kohustusi, milliseid ei ole ette nähtud jooksva aasta eelarve kuludes, annab loa ostueesõiguse teostamiseks volikogu.
4. peatükk VALLAVARA KÄSUTAMINE
§ 17. Vallavara käsutamine
(1) Vallavara käsutamine käesoleva korra tähenduses on vallavara kasutusse andmine, vallavara võõrandamine ja vallavara koormamine reaalservituudiga, isikliku servituudiga, hoonestusõigusega ning ostueesõigusega.
(2) Vallavara peab käsutama läbipaistvalt ja kontrollitavalt, lähtudes põhimõttest suurendada kasu ja vältida kahju.
(3) Vallavara võib anda kasutusse, kui vallavara ei ole vajalik valla ülesannete täitmiseks või on vallavara soetatud eesmärgiga anda see kasutusse kolmandale isikule tulu teenimise eesmärgil või valla elanikele vajalike teenuste osutamiseks või muul põhjendatud juhul.
(4) Vallavara võib võõrandada, kui:
1) vallavara ei ole enam avalikuks otstarbeks ega valitsemise otstarbeks vajalik;
2) vallavara on antud vallale üle võõrandamise kohustusega;
3) vallavara on vajalik riigile või muule avalik-õiguslikule juriidilisele isikule tema seaduses sätestatud ülesannete täitmiseks;
4) muudel seaduses ja volikogu poolt ettenähtud juhtudel.
(5) Vallavara võib koormata isiku nõudel ja kasuks, kellel on selleks õigusaktidest tulenevalt õigus või kui vallavara koormamine on avalikes huvides või koormatakse vallavara tulu teenimise eesmärgil või muul põhjendatud juhul.
§ 18. Piirangud vallavara käsutamisel
Vallavara kasutamise ega vallavara hoonestusõigusega koormamise lepingut ei sõlmita isikuga, kes on riiklike maksude võlglane või kellel on valla ees täitmata rahalisi kohustusi.
5. peatükk VALLAVARA KASUTUSSE ANDMINE
§ 19. Vallavara kasutusse andmise põhimõtted
(1) Vallavara antakse kasutusse otsustuskorras, avaliku enampakkumise või eelläbirääkimistega pakkumise korras või muul viisil.
(2) Vallavara kasutusse andmist otsustuskorras ja lõikes 1 nimetud muul viisil peab põhjendama, kasutusse andmise viis ja vajadusel kord peab sisalduma vallavara kasutusse andmise otsuses.
(3) Vallavara kasutamise kohta sõlmitakse kasutusleping. Vallavara kasutamise lepingu tingimused määrab vallavara kasutusse andmise otsustaja, kui käesolevas korras ei ole sätestatud teisiti.
(4) Vallale kuuluvate sotsiaaleluruumide ja eluruumide kasutusse andmise otsustab vallavalitsus volikogu poolt kehtestatud korras.
§ 20. Vallavara kasutusse andmise tähtaeg
Vallavara kasutusse andmise tähtaja määrab kasutusse andmise otsustaja. Vallavara kasutusse andmise maksimaalne tähtaeg vallasasjade puhul on 5 aastat. Kinnisasjade kasutusse andmise tähtajaks on üldjuhul kuni 10 aastat. Erandjuhul võib kinnisasjade kasutusse andmise tähtaeg olla pikem, kui vallavara parendatakse või kasutaja teeb vallavarasse investeeringuid.
§ 21. Kasutusse taotlejad
(1) Vallavara võivad kasutusse taotleda kõik füüsilised ja juriidilised isikud. Vallavara kasutusse andmisel võib vallavalitsus kehtestada piiranguid kasutusse taotlejate osas.
(2) Vallavara kasutusse andmist ei või taotleda isiklikult ega oma esindaja kaudu:
1) vallavara kasutusse andmise läbiviimisega seotud isikud (läbiviijad, korraldajad, alghinna määrajad, tulemuste kinnitajad), nende lähisugulased või -hõimlased;
2) maksuvõlglased (nii riiklike kui ka kohalike maksude võlglased) ja isikud, kellel on valla ees täitmata võlaõiguslikest lepingutest tulenevad rahalised kohustused.
§ 22. Vallavara kasutusse andmise otsustamine
(1) Vallavara kasutusse andmise ja lepingu sõlmimise otsustab vallavalitsus korraldusega välja arvatud käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud juhtudel.
(2) Vallavara kasutusse andmise ja lepingu sõlmimise otsustab hallatava asutuse juht käskkirjaga, kui kasutusse antakse hallatava asutuse valduses olevat maa-ala, ruume ja inventari.
§ 23. Vallavara kasutusse andmise tasu
(1) Vallavara antakse kasutusse tasu eest või tasuta. Vallavara tasuta kasutusse andmist peab põhjendama.
(2) Vallavara kasutusse andmisel määrab tasu suuruse vallavalitsus.
(3) Hallatavad asutused võivad anda vallavara kasutusse arvesse võttes vallavalitsuse kehtestatud tasumäärasid.
§ 24. Vallavara kasutusse andmise lepingu täitmine, muutmine, pikendamine, lõppemine
(1) Ametiasutus on kohustatud kontrollima vara kasutusse andmise lepingute täitmist ning võtma tarvitusele abinõud vältimaks vallale kahju tekitamist.
(2) Vallavara kasutusse andmise lepingu muutmise või pikendamise otsustab vallavalitsus.
(3) Vallavara kasutusse andmise lepingu muutmine või pikendamine peab olema põhjendatud.
(4) Vallavara kasutusse andmise leping lõpeb seaduses või lepingus sätestatud juhul.
§ 25. Vallavara tasuta kasutusse andmine
(1) Vallavara võib põhjendatud juhtudel lähtudes valla huvidest anda kasutusse tasuta.
(2) Tasuta võib vallavara kasutusele anda:
1) hoolekandeasutustele;
2) heategevuslikele organisatsioonidele;
3) vallale kuuluvatele äriühingutele, mille ainsaks osanikuks või aktsionäriks on vald või sihtasutustele, mille ainuasutajaks on vald;
4) riigivõimu- ja kohalike omavalitsuste asutustele;
5) mittetulundusühingutele, seltsingutele;
6) vallale tähtsate ühiskondlike ürituste läbiviimiseks;
7) vallale vajalike tööde tegijale või teenuse osutajale;
8) tervishoiuasutustele või tervishoiuteenust osutavatele isikutele;
9) muudel põhjendatud juhtudel.
§ 26. Vallavara kasutusse andmine otsustuskorras
(1) Vallavara võib anda otsustuskorras kasutusse:
1) valla osalusega äriühingutele;
2) mittetulundusühingutele ja sihtasutustele, mille liikmeks või asutajaks on vald;
3) kolmandatele isikutele lähtudes avalikest huvidest;
4) piirkonnas olulist ja vajalikku teenust pakkuvatele füüsilistele ja juriidilistele isikutele;
5) ühekordseks või korduvaks lühiajaliseks (tähtajaga kuni 6 kuud) kasutamiseks;
6) kui vallavara kasutusse andmine enampakkumise või eelläbirääkimistega pakkumise korras on nurjunud;
7) kui vallavara on vajalik tööde tegemiseks või teenuste osutamiseks, mille teostaja leidmiseks on vald korraldanud konkursi ning konkursi võitja soovib sõlmida selle vara kasutuslepingu;
8) isikule, kes soovib sõlmitud vallavara kasutuslepingu tähtaja möödumisel jätkata sama vallavara kasutamist;
9) muudel põhjendatud juhtudel.
(2) Vallavara otsustuskorras kasutusse andmisel peab kasutusse andmise otsus olema põhjendatud.
(3) Vallavara kasutusse andmisel otsustuskorras määrab tasu suuruse vallavalitsus lähtuvalt samal otstarbel ja samas seisukorras ning samadel tingimustel kasutusse antava vara kohalikust keskmisest turuhinnast.
§ 27. Vallavara kasutusse andmine enampakkumise korras
(1) Enampakkumise korras antakse kasutusse vallavara, mille kasutusotstarve ei ole piiritletud ning vallavara kasutamine ei ole seotud eriliste lisatingimustega.
(2) Enampakkumine viiakse läbi avaliku suulise või kirjaliku enampakkumisena käesoleva korra 8. peatükis sätestatu kohaselt.
(3) Vallavara kasutusse andmisel enampakkumise korras määrab alghinna vallavalitsus.
(4) Alghinna määramisel võetakse arvesse samalaadse vara kasutamise eest võimalikku saadavat tulu ja muid olulisi asjaolusid, mida alghinna määraja peab oluliseks.
§ 28. Vallavara kasutusse andmine eelläbirääkimistega pakkumise korras
(1) Vallavara antakse kasutusse eelläbirääkimistega pakkumise korras, kui lisatingimuste täitmine on olulisem vallavara kasutamise eest makstava tasu suurusest.
(2) Lisatingimusteks võivad olla:
1) vallavara tähtajalise sihtotstarbelise kasutamise kohustus;
2) keskkonnakaitsealaste tingimuste täitmine;
3) investeeringute suurus;
4) muud vallavalitsuse kehtestatud tingimused.
(3) Eelläbirääkimistega pakkumine viiakse läbi käesoleva korra 8. peatükis sätestatu kohaselt.
§ 29. Kasutusse antud vallavara parendamine
(1) Vallavara kasutaja võib kasutuslepingu alusel kasutatavale vallavarale teha parendusi või muudatusi ainult ametiasutuse eelneval kirjalikul nõusolekul.
(2) Vallavara kasutaja poolt vallavara parendamisel tehtud kulusid hüvitatakse ainult juhul, kui see tuleneb vallavara kasutuslepingust.
(3) Vallavara parendamisega seotud kulud võib hüvitada tulevikus tasumisele kuuluva kasutustasu arvelt.
6. peatükk VALLAVARA VÕÕRANDAMINE
§ 30. Vallavara võõrandamise mõiste
Vallavara võõrandamine on vallavara müük või muul viisil vara kolmandate isikute omandisse andmine käesolevas määruses kehtestatud tingimustel ja korras.
§ 31. Vallavara võõrandamise otsustamine
(1) Vallavara võõrandamise otsustab vallavalitsus, välja arvatud käesoleva paragrahvi lõikes 2 sätestatud juhtudel.
(2) Vallavara võõrandamise otsustab volikogu, kui:
1) võõrandatava vara bilansiline jääkmaksumus on suurem kui 10 000 eurot;
2) võõrandatav vara on kinnisvara või kinnisvara osa;
[RT IV, 07.09.2021, 17 - jõust. 10.09.2021]
3) vara võõrandatakse enampakkumiseta;
4) vara võõrandatakse tasuta;
5) tegemist on valla osalusega äriühingute aktsiate või osadega või rahaliste õiguste ja kohustustega.
(21) Vallavara, mille soetusmaksumus jääb alla Rahandusministri määrusega kehtestatud põhivara arvelevõtmise piirmäära, võõrandamisel on vallavalitsusel õigus otsustada kas vallavara võõrandatakse otsustuskorras või enampakkumise korras tasu eest või tasuta.
[RT IV, 03.10.2019, 18 - jõust. 06.10.2019]
(3) Vallavara võõrandamise otsus vormistatakse vastavalt volikogu otsusena või vallavalitsuse korraldusena.
(4) Kinnisvara või selle mõttelise osa võõrandamise lepingule ning vajadusel asjaõiguslepingu ja hüpoteegi seadmise lepingule kirjutab valla nimel alla vallavanem või tema volitatud isik.
§ 32. Vallavara võõrandamise viisid
(1) Vallavara võõrandatakse:
1) otsustuskorras;
2) avaliku enampakkumise korras;
3) eelläbirääkimistega pakkumise korras.
(2) Vallavara võõrandamisel tasuta peab võõrandamise otsustaja vastavat otsust põhjendama.
§ 33. Vallavara otsustuskorras võõrandamise võimalused
Vallavara võõrandamine otsustuskorras võib toimuda, kui:
1) võõrandatav vara võib laguneda või hävida enne enampakkumise või eelläbirääkimistega pakkumise läbiviimist;
2) enampakkumise korras võõrandamine on nurjunud;
3) vara võõrandatakse valla osalusega äriühingule või valla poolt asutatud sihtasutusele või avalik-õiguslikule juriidilistele isikutele;
4) võõrandatakse vallale kuuluvaid aktsiaid või osasid teistele selle äriühingu aktsionäridele või osanikele võõrandamise otsustaja poolt kinnitatud hinnaga;
5) võõrandatakse hoonestusõigusega koormatud kinnisasi selle hoonestajale;
6) vallavara võõrandatakse peremehetute ehitiste kasutajatele pärast peremehetuse tuvastamist;
7) võõrandatakse mõttelist osa kaasomandist;
8) see on vajalik lähtudes avalikest huvidest;
9) vallavara võõrandatakse üürilepingu alusel eluruumi kasutajale tingimusel, et üürniku elukoht rahvastikuregistri andmetel on Alutaguse vallas;
[RT IV, 03.10.2019, 18 - jõust. 06.10.2019]
10) võõrandatakse § 31 lõikes 21 nimetatud vara;
[RT IV, 03.10.2019, 18 - jõust. 06.10.2019]
11) tehakse maakorraldustoiminguid piirinaabritega;
[RT IV, 07.09.2021, 17 - jõust. 10.09.2021]
12) võõrandatakse vara, mis on antud kasutusse pikaajaliselt (vähemalt 10 aastaks);
[RT IV, 07.09.2021, 17 - jõust. 10.09.2021]
13) muudel põhjendatud juhtudel.
[RT IV, 07.09.2021, 17 - jõust. 10.09.2021]
§ 34. Vallavara tasuta võõrandamise võimalused
Vallavara võib tasuta võõrandada, kui:
1) vara on vajalik riigile või muule avalik-õiguslikule isikule tema seaduses sätestatud ülesannete täitmiseks;
2) võõrandamine on ette nähtud seaduses või volikogu õigusaktidega sätestatud korras;
3) vara võõrandatakse tervishoiu, hariduse, hoolekande, pääste, korrakaitse või muudel avalikust huvist lähtuvatel eesmärkidel;
4) vara on füüsiliselt ja moraalselt vananenud.
§ 35. Vallavara võõrandamine avaliku enampakkumise korras
(1) Avalik enampakkumine võib olla suuline või kirjalik.
(2) Avalik enampakkumine on vallavara võõrandamise viis, kus ostu-müügileping sõlmitakse isikuga, kes on pakkunud kõige kõrgema hinna ja nõustub lisatingimustega, kui need on kehtestatud.
§ 36. Vara võõrandamine eelläbirääkimistega pakkumise korras
(1) Vallavara võõrandatakse eelläbirääkimistega pakkumisel, kui lisatingimuste täitmine vallavara müügil on olulisem müügihinnast.
(2) Lisatingimusteks võivad olla:
1) vallavara tähtajalise sihtotstarbelise kasutamise kohustus;
2) investeeringute suurus;
3) keskkonnaalaste tingimuste täitmine;
4) tööhõive tagamine;
5) volikogu kehtestatud muud lisatingimused.
§ 361.
Alghinna määramine
[RT IV, 03.10.2019, 18 - jõust. 06.10.2019]
(1) Vallavara võõrandamisel avalikul enampakkumisel ja eelläbirääkimistega pakkumisel määrab alghinna volikogu, kui tegemist on kinnisvaraga ja vallasvaraga väärtusega üle 10 000 euro ning aktsiate ja osadega. Vallasvara puhul väärtusega alla 10 000 euro määrab alghinna vallavalitsus.
(2) Alghinna määramisel võetakse aluseks vara eeldatav turuväärtus või vara erilised omadused.
(3) Enampakkumise nurjumisel on vallavalitsusel õigus alghinda vähendada kuni 20%.
[RT IV, 03.10.2019, 18 - jõust. 06.10.2019]
7. peatükk VARA KOORMAMINE
§ 37. Vara koormamine
(1) Vallavara koormamine käesoleva korra tähenduses on valla omandis olevale kinnisasjale asjaõigusseaduse mõistes piiratud asjaõiguse (reaalservituudi, isikliku servituudi, reaalkoormatise, ostueesõiguse või hoonestusõiguse) seadmine.
(2) Avalikust huvist tulenevalt on eraomandis oleva kinnisasja koormamine valla kasuks asjaõigusseaduse mõistes piiratud asjaõiguse (reaalservituudi, isikliku servituudi, reaalkoormatise) seadmine.
§ 38. Reaalservituudi, reaalkoormatise või ostueesõiguse seadmine
(1) Valla omandis olevale kinnisasjale seatakse reaalservituut, reaalkoormatis või ostueesõigus, kui:
1) see toimub isiku, kellel on selleks õigusaktidest tulenevalt õigus, nõudel ja kasuks;
2) see toimub avalikes huvides.
(2) Valla omandis olevale kinnisasjale reaalservituudi, reaalkoormatise või ostueesõiguse seadmise otsustab volikogu.
§ 39. Isikliku servituudi seadmine
(1) Valla omandis olevale kinnisasjale isikliku servituudi seadmine on lubatud, kui:
1) see toimub selleks seadusest tulenevat õigust omava isiku nõudel ja kasuks;
2) see toimub avalikes huvides.
(2) Isikliku servituudi seadmise otsustab vallavalitsus, kui see toimub vastaval kinnisasjal asuva tehnovõrgu, -rajatise või avaliku tee omaniku kasuks.
(3) Isiklik servituut seatakse tasu eest või tasuta. Tasu suuruse määrab kindlaks isikliku servituudi seadmise otsustaja. Tasuta isikliku servituudi seadmine võib toimuda seaduses sätestatud juhtudel või avalikest huvidest lähtuvalt.
§ 40. Hoonestusõiguse seadmine
(1) Hoonestusõiguse seadmise algatab ning vajalikud materjalid valmistab ette vallavalitsus omal algatusel või huvitatud isiku taotlusel.
(2) Hoonestusõigus seatakse hoonestamata munitsipaalmaale.
(3) Hoonestusõiguse seadmise otsustab volikogu. Otsuses sätestatakse:
1) hoonestusõigusega koormatava maa suurus, asukoht, sihtotstarve ja katastritunnus;
2) hoonestusõiguse tähtaeg;
3) hoonestusõiguse aastatasu algsuurus;
4) hoonestusõigusega koormamise tingimused;
5) hoonestamise tingimused ja hoonestamise tähtaeg;
6) hoonestusõiguse seadmise viis;
7) enampakkumise korral pakkumise läbiviimise viis;
8) pakkumises osalemise osavõtutasu ja tagatisraha;
9) lepingu tingimused, sealhulgas sõlmimiseks nõutavad tagatised;
10) enampakkumise läbiviija;
11) vajadusel muud tingimused.
(4) Hoonestusõigust võib seada otsustuskorras või enampakkumise korras.
(5) Hoonestusõiguse seadmine otsustuskorras võib toimuda:
1) valla osalusega juriidilise isiku kasuks;
2) valla poolt asutatud sihtasutuse ja mittetulundusühingu, mille liikmeks on vald, kasuks;
3) avalik-õigusliku juriidilise isiku kasuks;
4) füüsilisele isikule, kui enampakkumine on nurjunud;
5) muudel juhtudel lähtudes avalikest huvidest.
(6) Hoonestusõiguse seadmine enampakkumise korras toimub käesoleva korra 8. peatükis sätestatud korras arvestades järgmisi erisusi:
1) enampakkumise esemeks on hoonestusõiguse aastatasu;
2) enampakkumise kuulutuses märgitakse lisaks muudele andmetele hoonestusõiguse tähtaeg ning hoonestamise tingimused;
3) enampakkumise võitjaga sõlmitakse hoonestusõiguse seadmiseks leping ja asjaõigusleping.
§ 41. Hoonestusõiguse võõrandamine
(1) Hoonestusõiguse võõrandamiseks on vajalik kinnistu omaniku nõusolek, kusjuures võõrandamise nõusoleku andmise tingimuseks on kõigi kinnistu omaniku ja hoonestaja vahel sõlmitud võlaõiguslike kokkulepete ülevõtmine hoonestusõiguse omandaja poolt, mille kohta tehakse kanne kinnistusraamatusse.
(2) Hoonestusõiguse võõrandamiseks nõusoleku andmise otsustab volikogu.
(3) Hoonestusõiguse võõrandamisel on kinnistu omanikul ostueesõigus.
(4) Ostueesõiguse kasutamise või sellest loobumise otsustab volikogu.
(5) Hoonestaja soovil seatakse hoonestaja kasuks ostueesõigus hoonestusõigusega koormatud kinnistu võõrandamise korral. Hoonestaja ostueesõigus tuleb kanda kinnistusraamatusse.
8. peatükk VALLAVARA KÄSUTAMISE MENETLUSED
§ 42. Enampakkumise ettevalmistamine
(1) Enampakkumise valmistab ette vallavalitsus.
(2) Eelläbirääkimistega ja enampakkumise korras vallavara kasutusse andmiseks ning võõrandamise korraldamiseks moodustab vallavalitsus vähemalt 3-liikmelise alalise enampakkumise komisjoni ja nimetab nende hulgast komisjoni esimehe – enampakkumise juhataja.
(3) Elektroonilise oksjoni korraldamisel võib jätta enampakkumise läbiviimise komisjoni määramata. Kui komisjoni ei ole määratud, täidab komisjoni ülesandeid enampakkumise korraldaja poolt selleks volitatud isik.
(4) Enampakkumise ettevalmistamise käigus määrab vallavalitsus:
1) enampakkumise viisi;
2) enampakkumise koha ja aja;
3) osavõtumaksu ja tagatisraha suuruse;
4) vajadusel muud tingimused.
§ 43. Enampakkumise väljakuulutamine
(1) Enampakkumine kuulutatakse välja valla kodulehel ja vajadusel selleks ettenähtud avaliku kasutusega interneti portaalis, maakondlikus lehes või muus väljaandes.
(2) Enampakkumise korras vallavara kasutusse andmise teade avaldatakse vähemalt 14 päeva enne enampakkumise toimumist.
(3) Enampakkumise teade peab sisaldama järgmisi andmeid:
1) enampakkumisele pandava vallavara iseloomustus;
2) enampakkumise ese ja selle alghind;
3) eelläbirääkimistega pakkumise korral lisatingimused;
4) enampakkumise viis, sealhulgas kirjaliku enampakkumise korral pakkumuste esitamise tähtpäev ja koht, pakkumusele märgitav märksõna ning pakkumuste avamise aeg ja koht, suulise enampakkumise korral enampakkumise toimumise aeg ja koht;
5) enampakkumises osalemise osavõtutasu ja tagatisraha, nende tasumise tähtajad ja viis;
6) enampakkumise korraldaja;
7) vallavaraga tutvumiseks või enampakkumise tingimustega tutvumiseks ettenähtud aeg ja koht, kui tingimused ei ole ära näidatud kuulutuses.
§ 44. Osavõtutasu ja tagatisraha
(1) Osavõtutasu ja tagatisraha suuruse määrab või otsustab nende ära jätmise vallavalitsus.
(2) Osavõtutasu osavõtjatele ei tagastata.
(3) Enampakkumise võitja makstud tagatisraha võetakse arvesse enampakkumise võitjaga sõlmitava lepingu kohase osalise maksena.
(4) Teistele enampakkumisel osalejatele tagastatakse tagatisraha 10 tööpäeva jooksul pärast enampakkumise tulemuste kinnitamist. Kui enampakkumisel osaleja põhjustab enampakkumise nurjumise või ei sõlmi enampakkumise võitjana mõjuvate põhjusteta lepingut, tagatisraha ei tagastata.
§ 45. Suulise enampakkumise korraldus
(1) Suulise enampakkumise avab enampakkumise juhataja.
(2) Enampakkumisest saab osa võtta ainult pakkujaks registreeritud isik (edaspidi pakkuja).
(3) Pakkujaks registreerimisel peab isik avaldama oma nime ja isiku- või registrikoodi ning kinnitama allkirjaga asjaolu, et ta on teadlik enampakkumise tingimustest.
(4) Isikut, kes keeldub käesoleva paragrahvi lõikes 3 nimetatud andmete avaldamisest või allkirja andmast või kes ei ole tasunud osavõtutasu või tagatisraha või kes kuuluvad käesoleva korra § 21 lõikes 2 nimetatud isikute ringi, pakkujaks ei registreerita.
(5) Pakkujale, kes on täitnud käesoleva paragrahvis ettenähtud nõuded, väljastatakse registreerimisnumber, mille all ta esineb enampakkumise lõpuni.
(6) Enne pakkumiste esitamist enampakkumise juhataja:
1) tutvustab enampakkumise läbiviimise ja kaebuste esitamise korda;
2) tutvustab pakkujaid;
3) kuulutab välja enampakkumise alghinna ja enampakkumise sammu suuruse.
(7) Enampakkumist alustatakse alghinnast.
(8) Pakkuja annab enampakkumise juhatajale märku registreerimisnumbri tõstmisega ning teatab pakkumuse suuruse pärast seda, kui ta on saanud enampakkumise juhatajalt vastava loa.
(9) Enampakkumise juhataja kuulutab enampakkumise lõppenuks pärast kõrgeima pakkumuse kolmekordset teatamist.
(10) Kõrgeima pakkumuse teinud pakkuja annab enampakkumise lõppenuks kuulutamise järel allkirja selle kohta, et ta kohustub sõlmima lepingu enampakkumise tingimustel enda pakutud hinnaga, kui enampakkumise tulemus kinnitatakse.
(11) Kui kõrgeima pakkumuse teinud pakkuja keeldub käesoleva paragrahvi lõikes 10 nimetatud allkirja andmisest, kaotab ta õiguse lepingu sõlmimisele ning tagatisraha talle ei tagastata.
(12) Käesoleva paragrahvi lõikes 11 nimetatud olukorras vallavalitsus otsustab, kas tunnistada enampakkumine nurjunuks või antakse vallavara kasutusse sellele osavõtjale, kes tegi suuruselt järgmise pakkumise.
(13) Kui enampakkumisele ei ilmunud ühtegi osalejat või kui ilmunud osalejat (osalejaid) ei lubata enampakkumisest osa võtta, teeb enampakkumise komisjon vallavalitsusele ettepaneku tunnistada enampakkumine nurjunuks.
§ 46. Kirjaliku enampakkumise korraldus
(1) Kirjalikul enampakkumisel esitab pakkuja nõutud märksõnaga varustatud pakkumuse ja muud dokumendid kinnises ümbrikus enampakkumise teates märgitud tähtpäevaks ja kohta.
(2) Enampakkumisel osalemiseks tuleb esitada järgmised dokumendid:
1) pakkumus (sõnadega) enampakkumise eseme kohta, pakkumusega samas dokumendis tuleb esitada pakkuja nimi ja isiku- või registrikood ning anda kinnitus, et pakkuja nõustub sõlmima lepingu enampakkumise tingimustel;
2) pakkumuse esitamisel esindaja kaudu esindaja volitusi tõendav dokument.
(3) Käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud dokumendid peab olema pakkuja allkirjastanud.
(4) Pakkumused, mis ei ole esitatud tähtaegselt või mis ei vasta käesoleva paragrahvi lõigetes 1–3 sätestatud tingimustele, tagastatakse pakkujale koos tagastamist põhjendava selgitusega. Pakkumus tagastatakse pakkujale ka siis, kui pakkuja ei ole tasunud osavõtutasu või tagatisraha.
(5) Pakkumus registreeritakse selle saabumisel, märkides saabumise kuupäeva ja kellaaja.
(6) Enampakkumise komisjon avab pakkumused enampakkumise teates nimetatud ajal ja kohas.
(7) Pakkujal on õigus viibida pakkumuste avamise juures.
(8) Kui kirjalikul enampakkumisel on esitatud võrdsed pakkumused, antakse võrdse pakkumuse esitanud pakkujatele õigus esitada uus kirjalik pakkumus 5 tööpäeva jooksul. Kui pakkujad ei esita kindlaksmääratud ajaks uut pakkumust või kui uued pakkumused on võrdsed, osutub enampakkumise võitjaks paremuselt järgmine pakkuja. Kui enampakkumusel osales ainult kaks võrdset pakkumist ja uut pakkumust ei esitatud, siis tunnistatakse enampakkumine nurjunuks.
§ 47. Kirjaliku enampakkumise korraldamine elektroonilise oksjonina
(1) Kirjaliku enampakkumise võib läbi viia elektroonilise oksjonina selleks ettenähtud avaliku interneti portaali kaudu.
(2) Kirjaliku enampakkumise korraldamisel elektroonilise oksjonina viib enampakkumise korraldaja enampakkumise läbi konkreetse interneti portaali kasutustingimustel, lähtudes käesolevas korras sätestatut ulatuses, mis ei ole vastuolus elektroonilise oksjoni mõttega ja oksjoni läbiviimiseks kasutatava interneti portaali kasutustingimustega.
§ 48. Eelläbirääkimistega pakkumise korraldus
(1) Eelläbirääkimistega pakkumine viiakse läbi vastavalt kirjaliku enampakkumise läbiviimise korrale arvestades käesoleva paragrahvi erisusi.
(2) Eelläbirääkimistega pakkumisel teeb pakkuja pakkumise nii kasutustasu kui ka kõigi lisatingimuste suhtes ning esitab § 46 lõikes 2 nimetatud nõutavad dokumendid.
(3) Pakkumised esitatakse eelläbirääkimisega pakkumise teates märgitud tähtajaks ja kohta. Pakkumine peab olema märgusõna kandvas kinnises ümbrikus.
(4) Pakkumiste ümbrikud avab enampakkumise komisjon enampakkumise teates nimetatud kohas ja ajal.
(5) Isikuid, kes on teinud mittenõuetekohase pakkumise, läbirääkimistele ei lubata ning eelläbirääkimistele kutsutakse ainult nõuetele vastava pakkumise teinud osalejad.
(6) Pakkumiste ja eelläbirääkimiste sisu avalikkusele ega teistele pakkujatele avaldamisele ei kuulu, kuid avalikustada võib asjaolu, mitu pakkumist on tehtud ja mitu vastab nõuetele.
(7) Pärast eelläbirääkimiste lõppu vormistab iga pakkuja kirjalikult lõpliku pakkumise ja kõigi lisatingimuste kohta.
(8) Võrdväärsete pakkumiste korral annab enampakkumise komisjon pakkujatele võimaluse oma pakkumisi kümne tööpäeva jooksul täiendada.
(9) Eelläbirääkimistega pakkumise võitjaks on isik, kelle pakkumise on vallavalitsus tunnistanud parimaks, arvestades nii kehtestatud lisatingimusi kui ka pakutud tasu. Sobivate pakkumiste puudumisel tunnistab vallavalitsus eelläbirääkimistega pakkumise nurjunuks.
§ 49. Enampakkumise protokoll
(1) Enampakkumise käik ja tulemused protokollitakse.
(2) Kui suulisele enampakkumisele ei registreeritud ühtegi pakkujat või kirjalikule enampakkumisele ei esitatud ühtegi pakkumust, fikseeritakse see enampakkumise protokollis ning enampakkumine loetakse nurjunuks.
(3) Enampakkumise protokollile kirjutavad alla kõik kohal viibinud enampakkumise komisjoni liikmed.
(4) Enampakkumisest osavõtjal on õigus enampakkumise protokolliga tutvuda ning esitada protokolli ja enampakkumisega seonduva kohta kirjalikult märkusi või kaebusi kolme tööpäeva jooksul arvates enampakkumise toimumisest.
(5) Elektroonilise oksjoni korraldamisel võib enampakkumise korraldaja anda kokkuleppega enampakkumise protokolli koostamise kohustuse üle kolmandale isikule.
§ 50. Enampakkumise tulemuste kinnitamine
(1) Enampakkumise tulemused kinnitab ja enampakkumise võitjaga lepingu sõlmimise otsustab vallavalitsus korraldusega.
(2) Enampakkumise tulemuste kinnitamine peab toimuma hiljemalt kümne tööpäeva jooksul arvates enampakkumise päevale järgnevast päevast.
(3) Enampakkumise võitjale tehakse korraldus enampakkumise tulemuste kinnitamise kohta teatavaks viie tööpäeva jooksul korralduse andmisest postiga või e-postiga, või väljastatakse allkirja vastu, teatades samas lepingu sõlmimise kuupäeva. Elektroonilise edastamise korral loetakse teade kätte toimetatuks pärast võitja poolt vastava kinnituse tagasisaatmist või hiljemalt pärast kahe tööpäeva möödumist korralduse saatmisest.
(4) Kui enampakkumise võitja keeldub lõikes 3 nimetatud korralduse vastuvõtmisest või mõjuva põhjuseta ei ilmu ettenähtud tähtaja jooksul lepingu sõlmimisele, kaotab ta õiguse lepingu sõlmimiseks ja tagatisraha.
(5) Enampakkumise võitjaga sõlmitakse leping enampakkumise tulemuste kinnitamise õigusakti vaidlustamistähtaja möödumisest arvates ja pärast ostuhinna tasumist.
(6) Kui enampakkumise võitja käesoleva paragrahvi lõikes 5 nimetatud tähtaja jooksul lepingut ei sõlmi, kaotab ta õiguse lepingut sõlmida ning vallavalitsus tunnistab käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud korralduse kehtetuks ja enampakkumise nurjunuks.
§ 51. Enampakkumise nurjumine
(1) Enampakkumine loetakse nurjunuks, kui:
1) enampakkumise ettevalmistamisel või läbiviimisel rikuti käesolevat korda;
2) osavõtjate vahelised kokkulepped on mõjutanud enampakkumise käiku;
3) enampakkumisel ei olnud osalejaid;
4) esinevad muud käesolevas määruses nimetatud enampakkumise nurjumise alused.
(2) Kui enampakkumine tunnistatakse nurjunuks, enampakkumise tulemusi ei kinnitata või võitjaga lepingut ei sõlmita, otsustab vallavalitsus, kas korraldada uus enampakkumine, anda vara kasutusse otsustuskorras või käsutada seda muul viisil.
(3) Isikule, kes põhjustas enampakkumise nurjumise või enampakkumise võitjale, kes ei sõlminud lepingut, tagatisraha ei tagastata.
(4) Enampakkumise nurjumisel enampakkumise korraldaja või läbiviija süül tagastatakse enampakkujale tema poolt tasutud tagatisraha ja osavõtutasu täies ulatuses.
9. peatükk VALLAVARA MAHAKANDMINE JA NÕUETEST LOOBUMINE
§ 52. Vallavara mahakandmine
(1) Vallavara kuulub mahakandmisele ja vajadusel hävitatakse, kui vara ei ole enam vajalik, on muutunud kasutamiskõlbmatuks ning selle võõrandamine ei ole võimalik ning säilitamine on ebaotstarbekas.
(2) Vallavara mahakandmise otsustab vallavalitsus korraldusega kui vara jääkmaksumus on suurem kui 5000 eurot, muudel juhtudel hallatava asutuse juht käskkirjaga.
(3) Vallavara mahakandmisel koostab ametiasutus või hallatav asutus mahakandmise akti, milles näidatakse mahakandmisele kuuluva vallavara täpne koosseis, bilansiline maksumus, lühiiseloomustus, kõlbmatuks muutumise põhjused ja selle maksumus, samuti muud vallavaraga seotud olulised andmed.
§ 53. Vallavara hulka kuuluvate nõuete hindamine ja nõuetest loobumine
(1) Nõudeid hinnatakse vastavalt raamatupidamise seadusele ja selle alusel antud õigusaktidele.
(2) Nõuded võlgniku suhtes esitab valla nimel kohtulikus ja kohtuvälises korras vallavalitsus.
(3) Vallavalitsusel on õigus sõlmida võlgnikuga kokkuleppeid nõude vähendamiseks kui see on konkreetseid asjaolusid arvestades põhjendatud.
(4) Nõudest loobumise otsustab vallavalitsus.
10. peatükk RAKENDUSSÄTTED
§ 54. Määruse rakendamine
Enne käesoleva korra jõustumist alustatud toimingud vallavaraga menetletakse lõpuni menetluse alguse ajal kehtinud õigusaktide kohaselt.
§ 55. Määruse kehtetuks tunnistamine
[Käesolevast tekstist välja jäetud]
§ 56. Määruse jõustumine
Määrus jõustub kolmandal päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist.