ElamumajandusEluruumid

Rahandus ja eelarveRaha kasutamine

Teksti suurus:

Eluruumi kohandamise kulude hüvitamise kord

Väljaandja:Saaremaa Vallavolikogu
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst-terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:01.12.2021
Redaktsiooni kehtivuse lõpp: Hetkel kehtiv
Avaldamismärge:RT IV, 08.09.2021, 1

Eluruumi kohandamise kulude hüvitamise kord

Vastu võetud 27.08.2021 nr 44

Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lõike 1 punkti 5 ja lõike 2, sotsiaalhoolekande seaduse § 14 lõigete 1 ja 2 ning § 42 lõike 1 alusel.

§ 1.   Reguleerimisala

  (1) Määrusega kehtestatakse puudega isiku eluruumi kohandamisega seotud kulude katteks hüvitise andmise tingimused ja kord (edaspidi kord) Saaremaa valla eelarves selleks ette nähtud vahendite arvelt.

  (2) Korras kohaldatakse Saaremaa Vallavolikogu 26.04.2019. a määruse nr 7 „Sotsiaalhoolekandelise abi andmise kord“ sätteid, arvestades käesolevas korras sätestatud erisusi.

§ 2.   Eluruumi kohandamise eesmärk ja sisu

  (1) Eluruumi kohandamise eesmärgiks on vähendada või kõrvaldada eluruumis isiku tegevuspiirangust tulenevaid takistusi isiku iseseisvama ja turvalisema toimetuleku tagamiseks.

  (2) Tegevuspiirangust tulenevaid takistusi eluruumis hinnatakse iga isiku ja eluruumi puhul eraldi.

  (3) Eluruumi kohandamine võib olla ehituslik sekkumine või muude isiku toimetulekut hõlbustavate abinõude rakendamine tegevusupiirangust tulenevate takistuste vähendamiseks või kõrvaldamiseks eluruumis.

  (4) Ehituslik sekkumine kohandamisel tähendab eluruumi ümberehitust eluruumi kasutamise lihtsustamiseks konkreetsele isikule, tuleneb otseselt konkreetse isiku tegevuspiirangust, on optimaalne, jätkusuutlik ning täidab eesmärki.

  (5) Ehituslikuks sekkumiseks vajalikud kulud (eelkõige materjalid ja ehitustööd) on eluruumi kohandamise kulud.

  (6) Eluruumi kohandamise kuluks ei loeta tehniliste abivahendite ostmise ja paigaldamise kulu, kui tehnilised abivahendid on võimalik osta ja paigaldada abivahendite taotlemise ja soodustingimustele eraldamise korra alusel.

  (7) Hüvitise andmine eluruumi kohandamise kulude katteks põhineb omavastutusel, koostööl, isiku vajadustest ja avalikust huvist lähtuval sihitatud andmisel ning avalike vahendite otstarbekal kasutamisel.

  (8) Hüvitis käesoleva korra mõistes on summa, mis määratakse eluruumi kohandamise kulude katteks ehk üldjuhul isikule kolmanda isiku poolt osutatud teenuse eest tasu maksmise kohustuse täielik või osaline üle võtmine (edaspidi hüvitis või tasu maksmise kohustuse üle võtmine).

§ 3.   Õigustatud isik

  Õigustatud isikuks eluruumi kohandamise kulude hüvitamisel on isik, kellel on puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seaduse § 2 lõike 1 tähenduses puudest tingitud raskusi eluruumis liikumise, endaga toimetuleku või suhtlemisega.

§ 4.   Nõuded eluruumile

  (1) Kohandada saab eluruumi, mis on õigustatud isiku rahvastikuregistrijärgne ja tegelik elukoht Saaremaa vallas ning on:
  1) isiku, tema abikaasa, vanema või lapse omandis, sh kaas- või ühisomandis või
  2) kasutuses lepingu alusel, mille järgi on isikul õigus asja igakordsest omanikust sõltumata kasutada eluruumi vähemalt viis (5) aastat arvates kohanduse planeeritud lõpetamisest.

  (2) Eluruumi kaas- või ühisomandi või lepingu alusel kasutamise korral on õigustatud isikul olemas omaniku, kaas- või ühisomanike ning vajaduse korral hoone teiste korteriomanike või korteriühistu kirjalik nõusolek kohanduse teostamiseks.

  (3) Kohandada ei saa eluruumi, mille osas on algatatud täitemenetlus, välja arvatud juhul, kui eluruumi kasutatakse lepingu alusel, mille järgi on kohanduse vajajal õigus eluruumi igakordsest omanikust sõltumata kasutada eluruumi vähemalt (5) viis aastat kohanduse planeeritud lõpetamisest.

§ 5.   Hüvitise määramise tingimused

  (1) Hüvitise võib määrata ja kohandustööde teostamiseks võtab Saaremaa Vallavalitsus (edaspidi vallavalitsus) õigustatud isikult tasu maksmise kohustuse osaliselt või täielikult üle järgmisel tingimustel:
  1) isiku abivajadus on välja selgitatud tervikvaates, võttes arvesse tema toimetulekut ja ühiskonnaelus osalemist mõjutavaid asjaolusid, sealhulgas isiku personaalse tegevusvõimega ning füüsilise ja sotsiaalse keskkonnaga seonduvaid asjaolusid;
  2) muude isiku toimetulekut hõlbustavate abinõude rakendamine tegevuspiirangust tulenevate takistuste vähendamiseks või kõrvaldamiseks ei ole otstarbekas või võimalik;
  3) eluruumi ümberehitusega paraneb isiku toimetulek eluruumis, suureneb turvalisus ja suutlikkus korraldada oma elu võimalikult iseseisvalt;
  4) kohanduse teostamiseks on vähemalt kaks võrdlevat hinnapakkumist;
  5) hüvitatav ehitustegevus on põhjendatud, proportsionaalne, optimaalne, kuluefektiivne ning täidab eesmärki;
  6) õigustatud isikul on ehitustegevuse planeeritavast mahust, maksumusest ning majanduslikust olukorrast olenev valmisolek omafinantseeringuks. Omafinantseeringu võimaluse puudumine ei saa olla takistuseks hüvitise määramisel.

  (2) Hüvitist ei määrata, kui esineb vähemalt üks alljärgnevatest asjaoludest:
  1) eluruumi soovitud viisil kohandamine ei lähtu isiku puudest tulenevast tegevuspiirangust;
  2) isik ei võimalda teha eluruumis abivajaduse ja kohanduse otstarbekuse hindamiseks kodukülastust või keeldub esitamast vastutava ametniku poolt küsitud täiendavaid dokumente;
  3) eluruumi soovitud viisil kohandamine on ehituslikult või tehniliselt võimatu või puuduvad olulised kohanduse teostamiseks vajalikud eeltingimused;
  4) eluruumi omanik, kaas- või ühisomanik või korteriühistu ei anna eluruumi kohandamiseks nõusolekut;
  5) õigustatud isikul on eluruumi võimalik kasutada ebamõistlikult lühikest aega.

  (3) Hüvitist antakse üldjuhul kuni 75% kohanduse tegelikust maksumusest. Juhul kui kohanduse liigile on sotsiaalkaitseministri määrusega kehtestatud standardiseeritud ühikuhind, ning kohanduse maksumus ületab kehtivat ühikuhinda, võib hüvitise määramisel aluseks võtta kehtiva ühikuhinna. Hüvitise lõplik protsent kohanduse tegelikust maksumusest määratakse iga isiku ja eluruumi puhul eraldi.

§ 6.   Hüvitise taotlemine

  (1) Eluruumi kohandamise kulude hüvitamiseks esitatakse taotlus enne eluruumi kohandamistööde alustamist vallavalitsuse sotsiaalosakonnale.

  (2) Hüvitise taotlemisel märgitakse taotlusse andmed vähemalt eluruumi kohandamist vajava isiku (nimi, isikukood, sotsiaalne seisund, kontaktandmed) ja eluruumi (aadress, eluruumi kasutamise alus) kohta ning selgitatakse taotluse esitamise põhjuseid ja soovitud tulemust .

  (3) Vastutaval ametnikul on õigus nõuda täiendavaid selgitusi ja lisadokumente, hinnata kohanduse vajalikkust isiku tegevuspiirangust lähtuvalt, kontrollida kohandamist vajavat eluruumi, kaaluda eksperdi hinnangut ning töö ja materjali hinnapakkumisi ning teha säästlikumate lahenduste kasutamise ettepanekuid. Hüvitise taotlemiseks vajalikud lisadokumendid on eelkõige:
  1) eluruumi omaniku või kõigi kaas- või ühisomanike kirjalik nõusolek kohanduse teostamiseks, kui taotleja ei ole eluruumi ainuomanik;
  2) korteriühistu kirjalik nõusolek, kui kohandatakse kaasomanike ühiskasutuses olevaid ruume;
  3) dokumendid, mis tõendavad eluruumi kasutamise õigust vähemalt 5 (viis) aastat eluruumi igakordsest omanikust olenemata juhul, kui eluruumi kasutatakse lepingu alusel;
  4) eksperthinnangud eluruumi kohandamise vajalikkuse ja võimalikkuse kohta (olemasolu korral);
  5) vähemalt kaks võrdlevat hinnapakkumist töö teostamiseks pädevust omavalt ettevõttelt; Hinnapakkumistes peavad materjalide maksumuse kulud, ehitustööde kulud ja muud kulud olema eraldi kululiikidena välja toodud;
  6) kohandust vajava isiku majanduslikku olukorda, vajadusel tema ülalpidamiskohustusega isikute ja pereliikmete majanduslikku olukorda tõendavad dokumendid;
  7) kinnitus omafinantseeringu võimekuse kohta;
  8) muud vastutava ametniku poolt nõutud dokumendid.

  (4) Puuduste esinemisel või ebapiisavate andmete korral antakse hüvitise taotlejale puuduste kõrvaldamiseks või täiendavate andmete esitamiseks mõistlik tähtaeg, mille võrra pikeneb taotluse menetlemise tähtaeg.

  (5) Taotlus loetakse nõuetekohaselt esitatuks, kui kohanduse vajadus on sisuliselt hinnatud, tuvastatud puudused kõrvaldatud ja kõik nõutud dokumendid esitatud.

§ 7.   Hüvitise vajaduse sisuline hindamine

  (1) Isikule sobivaima abi välja selgitamiseks (sh ka kohanduse vajaduse sisuliseks hindamiseks) teeb vastutav ametnik kodukülastuse (kodukülastusi) mille käigus kaardistab koostöös isikuga tema elukeskkonnast tulenevad takistused ja võimalikud lahendused puudest tulenevate personaalsete tegevuspiirangute vähendamiseks eluruumis. Vastutaval ametnikul on õigusteha elukeskkonnast tulenevatest takistusest fotod.

  (2) Vastutav ametnik kaasab vajadusel hindamisprotsessi ehitus- ja planeerimisosakonna vastava valdkonna eest vastutava teenistuja või muu eksperdi.

  (3) Vastutav ametnik hindab kogutud andmete põhjal kohandamise vajadust, võimalikkust ja põhjendatust ning esitab oma ettepaneku vallavalitsuse sotsiaalkomisjonile (edaspidi komisjon). Ettepanek hüvitise määramiseks esitatakse komisjonile koos kahe võrdleva hinnapakkumisega.

  (4) Eluruumi kohandamise kulude hüvitamise taotlused vaatab läbi komisjon. Komisjonil on samuti õigus nõuda täiendavaid dokumente, kaasata täiendavaid eksperte ja teha säästlikumate lahenduste ettepanekuid.

  (5) Hüvitise määramisel lähtutakse eelkõige isiku personaalsest tegevuspiirangust tulenevast eluruumi kohandamise vajadusest ja tulemuslikkusest ning avalikust huvist lähtuvast avalike vahendite otstarbekast kasutusest.

  (6) Isiku omafinantseeringu suurus oleneb planeeritud ehitustööde mahust, maksumusest ning isiku ja vajadusel tema ülalpidamiskohustusega isikute ning pereliikmete majanduslikust olukorrast. Omafinantseeringut vähendatakse, kui selle täies mahus tasumisel ei suuda isik tagada endale piisavalt elatusvahendeid ning tema perekonnal pole võimalik anda talle ülalpidamist.

  (7) Isik vabastatakse omafinantseeringust ja tasu maksmise kohustus võetakse kogu ulatuses üle järgmistel juhtudel:
  1) isiku eelmise kolme kuu keskmine netosissetulek peale kolme kuu alaliste eluasemekulude maha arvestamist on pereliikme kohta väiksem kui kahekordne riiklikult kehtiv toimetulekupiir ning isikul puuduvad seadusjärgsed ülalpidajad;
  2) isiku enda ja tema seadusjärgsete ülalpidajate eelmise kolme kuu keskmine netosissetulek peale kolme kuu alaliste eluasemekulude maha arvestamist on pereliikme kohta väiksem kui kahekordne riiklikult kehtiv toimetulekupiir;
  3) komisjoni kaalutlusotsuse alusel muudel põhjendatud juhtudel.

  (8) Komisjon võib jätta hüvitise määramata, kui
  1) eluruumi soovitud viisil kohandamine ei tulene isiku vajadusest või ei täida kirjeldatud eesmärki;
  2) tegevuspiirangust lähtuvaid takistusi on otstarbekam vähendada või kõrvaldada muul viisil või muu abiga;
  3) isik ja/või temaga sama eluruumi kasutavad ülalpidamiskohustusega isikud ei nõustu kasutama muid lihtsamaid ja soodsamaid võimalusi iseseisvama toimetuleku suurendamiseks või hoolduskoormuse vähendamiseks;
  4) isik ei ole määratud tähtajaks esitanud vastutava ametniku või komisjoni poolt nõutud täiendavaid dokumente;
  5) eluruumi soovitud viisil kohandamine ei ole ehituslikult või tehniliselt mõistlik;
  6) esinevad muud asjaolud, mille tõttu eluruumi kohandamine ei ole isiku vajadusi arvestades mõistlik;
  7) isiku või tema ülalpidamiskohustusega isikute varaline seisund võimaldab kulud ise kanda.

§ 8.   Hüvitise määramise otsustamine

  (1) Hüvitise määramise või määramata jätmise otsustab komisjon 10 tööpäeva jooksul viimase nõutud dokumendi saamisest või dokumendi esitamise tähtaja möödumisest. Otsus tehakse taotlejale teatavaks viie tööpäeva jooksul selle tegemisest.

  (2) Hüvitise määramisel märgitakse otsuses hüvitise andmise eesmärk, hüvitise summa, hüvitise andmise viis ning tähtaeg kohanduse teostamiseks ja hüvitise kasutamiseks.

  (3) Hüvitise andmise ja töövõtulepingu sõlmimise kinnitab vallavalitsus korraldusega, tuginedes komisjoni otsusele.

§ 9.   Hüvitise maksmine

  (1) Eluruumi kohandamiseks sõlmib vallavalitsus koostöös õigustatud isiku ja ehitustöödeks vastavat pädevust omava äriühinguga kolmepoolse töövõtulepingu hiljemalt 45 päeva jooksul peale hüvitise andmise otsuse teatavakstegemist.

  (2) Töövõtulepingusse märgitakse muuhulgas eluruumi kohandamiseks vajalikud tööd, tööde teostamise lõpptähtpäev, tööde maksumus ja rahastamise kord, tööde üleandmise ja vastuvõtmise kord, lepingu lõpetamise alused ja tagajärjed.

  (3) Hüvitis makstakse välja töövõtulepingus sätestatud tingimustel ning kolme osapoole poolt allkirjastatud tööde üleandmise ja vastuvõtmise lõppakti alusel.

§ 10.   Vaide esitamine

  Korra alusel vastu võetud otsust on võimalik vaidlustada 30 päeva jooksul teatavakstegemisest, esitades vaide vallavalitsusele haldusmenetluse seaduses sätestatud korras või kaebuse Tallinna Halduskohtule halduskohtumenetluse seadustikus sätestatud korras.

§ 11.   Järelevalve ja arvestuse pidamine

  (1) Teenistuslikku järelevalvet hüvitise menetlemisel teostab vallavalitsus.

  (2) Riiklikku ja haldusjärelevalvet korras sätestatud nõuete täitmise üle teostab Sotsiaalkindlustusamet.

  (3) Hüvitise andmise korraldamise ja hüvitise üle arvestuse pidamise eest vastutab vallavalitsuse sotsiaalvaldkonna eest vastutav struktuuriüksus.

§ 12.   Pädevuse delegeerimine

  Puutega inimeste eluaseme füüsiliseks kohandamiseks välisrahastuse projektidest täiendavate vahendite taotlemisel võib vallavalitsus reguleerida korras reguleerimata küsimusi ja kehtestada vajalikul määral erisusi, kui see on vajalik välisrahastusprojekti nõuete täitmiseks.

§ 13.   Määruste kehtetuks tunnistamine

  Määrusega tunnistatakse kehtetuks Saaremaa Vallavolikogu 24. mai 2018. a määrus nr 30 „Eluruumi kohandamise meetme „Puuetega inimeste eluaseme füüsiline kohandamine“ taotluste menetlemise kord“.

§ 14.   Määruse rakendamine

  Määrus jõustub 01.12.2021.

Jaanus Tamkivi
vallavolikogu esimees

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json