Planeerimisseaduse ja ehitusseadustiku rakendamine Lääne-Nigula vallas
Vastu võetud 27.12.2017 nr 11
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 lg 1, § 22 lõike 2, planeerimisseaduse § 124 lõike 10, § 128 lõike 1, § 134, § 139 lõike 1 ja ehitusseadustiku § 28, § 35 lõike 2, § 39 lõike 1, § 42 lõike 2, § 47 lõike 3, § 51 lõike 1, § 94 lõike 1, § 99 lõike 2, § 101 lõike 1, § 103 lõike 7, § 105 lõike 1, § 107 lõike 1, § 130 lõike 1 ja 2, § 124 lg 3; § 126 ja § 127 alusel.
1. peatükk Üldsätted
§ 1. Reguleerimisala
Määrusega reguleeritakse planeerimisseadusega ja ehitusseadustikuga kohaliku omavalitsuse üksusele pandud ülesannete täitmise jaotust Lääne-Nigula vallas.
§ 2. Mõisted
Määruses kasutatakse mõisteid järgmises tähenduses:
1) vallavalitsus – Lääne-Nigula Vallavolikogu (edaspidi volikogu) poolt moodustatav kollegiaalne täitevorgan;
2) valla ametiasutus – Lääne-Nigula Vallavalitsus või osavalla valitsus kui valla ametiasutus, mille ülesandeid käesoleva määruse tähenduses täidab valla ametiasutuse ametnik, kelle pädevuses on vastavalt ametijuhendile ehitus- ja planeerimisvaldkonna konkreetsete üksikülesannete lahendamine.
2. peatükk Planeerimisseaduse rakendamine
§ 3. Volikogu pädevus
Volikogu pädevuses on:
1) õigusaktidega volikogu ainupädevusse antud otsustused planeerimis- ja ehitusvaldkonna korraldamisel;
2) üldplaneeringut muutva detailplaneeringu koostamise algatamine, keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamise või algatamata jätmise üle otsustamine, detailplaneeringu vastuvõtmine ning kehtestamine;
3) üleriigilise planeeringu menetlemisel põhjendatud huvi korral vallapoolsete ettepanekute esitamine ning planeeringule arvamuste andmine maakonnaplaneeringu, valla naabrusse jäävate kohalike omavalitsusüksuste üldplaneeringu ja riiklikult tähtsa ehitise asukohta määrava planeeringu kooskõlastamise otsustamine;
4) asjaõiguse omandamiseks sundvalduse seadmise taotlemine.
§ 4. Vallavalitsuse pädevus
Vallavalitsuse pädevuses on:
1) üldplaneeringut mittemuutva detailplaneeringu koostamise algatamine, keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamise või algatamata jätmise üle otsustamine ning detailplaneeringu vastuvõtmine;
2) üldplaneeringut mittemuutva detailplaneeringu kehtestamine, välja arvatud seadusega volikogu ainupädevusse antud erijuhtudel;
3) üldplaneeringu seletuskirjas sätestatud kaalutlusõiguse korral konkreetse piirangu rakendamise üle otsustamine juhul, kui otsustus pole õigusaktiga jäetud volikogu ainupädevusse;
4) planeeringu avaliku väljapaneku ajal esitatud kirjalike arvamuste osas seisukoha võtmine. Vallavalitsus informeerib volikogu poolt vastuvõetud planeeringu avaliku väljapaneku ajal esitatud arvamustest volikogu vastavat komisjoni ja osavallakogu;
5) seaduses sätestatud valla ametlike teadete avaldamise kohaks oleva vastava ajalehe määramine;
6) huvitatud isikuga halduslepingu sõlmimise otsustamine planeeringu koostamise või koostamise tellimise üleandmiseks;
7) halduslepingu sõlmimise otsustamine huvitatud isikule detailplaneeringukohase avalikuks kasutamiseks mõeldud tehnilise infrastruktuuri ja avaliku ruumi objektide väljaehitamise õiguse ning kohustuse üleandmise kohta;
8) planeerimisseaduse paragrahv 125 lõikes 5 sätestatud juhtudel otsustuste tegemine;
9) planeerimisseaduses ning muudes planeerimisvaldkonda reguleerivates õigusaktides sätestatud kohaliku omavalitsuse kooskõlastuse, seisukoha või arvamuse andmine;
10) ajutise planeerimis- ja ehituskeelu kehtestamine üld-, eri- ja detailplaneeringu koostamise ajaks.
§ 5. Valla ametiasutuse pädevus
Valla ametiasutuse pädevus planeerimisvaldkonna korraldamisel:
1) üld-, detail-, eri- ja teemaplaneeringu koostamise korraldamine;
2) üld-, detail-, eri- ja teemaplaneeringu lähteseisukohtade väljatöötamine, üldplaneeringu puhul keskkonnamõju strateegilise hindamise väljatöötamise kavatsuse koostamine;
3) üld-, detail-, eri- ja teemaplaneeringu algatamiseks, vastuvõtmiseks ja kehtestamiseks vallavalitsuse korralduse või volikogu otsuse eelnõu ettevalmistamine;
4) vallavalitsuse nimel seaduses sätestatud informatsiooni avaldamine ja vajalike teadete saatmine üld-, detail-, eri- ja teemaplaneeringu algatamise ja kehtestamise, avaliku väljapaneku ja avaliku arutelu toimumise aja ning koha kohta;
5) üld-, detail-, eri- ja teemaplaneeringu eskiislahenduse tutvustamise, planeeringu avaliku väljapaneku ja avaliku väljapaneku tulemuste kohta avaliku arutelu korraldamine;
6) üld-, detail-, eri- ja teemaplaneeringu projekti kooskõlastamise korraldamine;
7) ndetailplaneeringu avaliku väljapaneku ja avaliku arutelu tulemuste alusel planeeringus paranduste ja täienduste tegemise vajalikkuse otsustamine;
8) kehtestatud planeeringute säilitamise ja huvitatud isikutele kättesaadavuse korraldamine;
9) riiklikult tähtsa ehitise asukoha ettepaneku üle läbirääkimiste pidamine ja riiklikult tähtsa ehitise asukohta määrava planeeringu koostamises osalemine;
10) kehtestatud planeeringute järgimise ja elluviimise tagamine;
11) planeerimisseaduse § 125 lõigetes 5 ja 6 sätestatud juhtudel vallavalitsuse korralduse eelnõu ettevalmistamine.
§ 6. Osavallakogu ja kogukonnakogu pädevus
Osavallakogu ja kogukonnakogu kaasatakse üld-, eri- ja detailplaneeringute koostamisprotsessi lähtuvalt planeerimisseaduse § 76 lg 2, § 99 lg 2 ja § 127 lg 2.
§ 7. Detailplaneeringu koostamise algatamise avalduse esitamine
(1) Detailplaneeringu koostamise algatamise ettepaneku tegemisel esitatakse vormikohane avaldus vallavalitsusele. Avalduse vorm kinnitatakse vallavalitsuse korraldusega.
(2) Avaldusele lisatakse:
1) taotletava planeeringuala geodeetiline alusplaan (selle olemasolul);
2) taotletava detailplaneeringu eesmärkide kirjeldus koos eskiislahendusega;
3) tootmisehitiste planeerimisel kavandatava tootmistegevuse kirjeldus.
(3) Üldplaneeringu muutmise ettepanekut sisaldava detailplaneeringu koostamise algatamise avaldusele lisatakse seletuskiri, milles põhjendatakse üldplaneeringu muutmise vajadust.
3. peatükk Ehitusseadustiku rakendamine
§ 8. Vallavalitsuse pädevus
Ehitusseadustikus kohaliku omavalitsuse üksusele pandud pädeva asutuse ülesandeid Lääne-Nigula vallas täidab vallavalitsus järgmiste ülesannete osas:
1) ehitusloakohustusliku hoone (va üksikelamud, suvilad ja nende abihooned) või olulise avaliku huviga rajatise projekteerimistingimuste andmine;
2) kohaliku tee projekteerimistingimuste andmine koos liikluskorralduse nõuetega;
3) eratee avalikuks kasutamiseks määramine;
4) projekteerimistingimuste, ehitusloa, kasutusloa välja andmisest keeldumise otsustamine;
5) puurkaevu asukoha kooskõlastamisest keeldumise otsustamine;
6) ehitusjärelevalvet teostava ametiisiku määramine;
7) muude ehitusseadustikus ning ehitusvaldkonda reguleerivates õigusaktides sätestatud kohaliku omavalitsuse üksusele antud ülesannete (näiteks kooskõlastuse, seisukoha või arvamuse andmine) täitmine;
8) projekteerimistingimuste, ehitusloa ja kasutusloa menetlusel keskkonnamõju hindamise algatamise või mittealgatamise otsustamine;
9) avaliku veekogu kaldaga püsivalt ühendatud ehitise projekteerimistingimuste, ehitusloa ja kasutusloa andmine.
§ 9. Valla ametiasutuse pädevus
(1) Valla ametiasutuse pädevuses ehitusvaldkonna korraldamisel on:
1) projekteerimistingimuste koostamine ja avalikustamine;
2) projekteerimistingimuste andmine välja arvatud § 8 punktis 1 nimetatud juhul;
3) kohaliku tee projekteerimistingimuste menetlemine koos liikluskorralduse nõuetega;
4) ehitusloa ja kasutusloa taotluste ning ehitus- ja kasutusteatise menetlemine;
5) ehitusloa andmise otsustamine;
6) kasutusloa andmise otsustamine;
7) puurkaevu ja -augu asukoha kooskõlastamine või kooskõlastamisest keeldumine;
8) puurkaevu ja -augu ehitusloa ja kasutusloa menetlemine;
9) puurkaevu ja -augu ehitusloa ja kasutusloa andmise otsustamine;
10) puurkaevu ja -augu kasutusteatise menetlemine;
11) tee ehitusloa ja kasutusloa taotluste ning ehitus- ja kasutusteatise menetlemine:
12) teeregistri pidamisega seonduvate kohaliku omavalitsuse ülesannete täitmine;
13) kohaliku tee ehitus- ja kasutusloa andmise otsustamine;
14) ehitisregistrisse andmete sisestamine ja väljavõtete tegemine;
15) ehitise nõuetele vastavuse kontrollimine ning vajadusel selleks ekspertiiside tegemise korraldamine;
16) vajadusel ehitusprojekti vastavuse kontrollimiseks ekspertiiside tegemise korraldamine;
17) ehitistega toimunud avariide põhjuste uurimise korraldamine;
18) andmete esitamise teatiste menetlemine;
19) ehitusuuringute aruannete säilitamise korraldamine;
20) ehitus- ja kasutusloa andmisega ning ehitus- ja kasutusteatise menetlemisega seotud dokumentide säilitamine;
21) projekteerimistingimuste, ehitusloa ja kasutusloa väljastamisele eelneva keskkonnamõju hindamise kohta teate avaldamine,
(2) Lääne-Nigula Vallavalitsuses kui ametiasutuses annab ametiasutuse pädevuses oleva haldusakti ehitus- ja planeerimisosakonna juhataja pädeva ametniku ettepanekul, osavalla haldusterritooriumil asuva objekti korral osavalla vanem pädeva ametniku ettepanekul. Lõike 1 punktides 3 ja 11-13 nimetatud kohalike teedega seotud küsimustes annab haldusakti teede- ja kommunaalnõunik.
4. peatükk Rakendussätted
§ 10. Määruse rakendamine
(1) Tunnistatakse kehtetuks Lääne-Nigula Vallavolikogu 27.08.2015 määrus nr 13 „Planeerimisseaduse ja ehitusseadustiku rakendamine Lääne-Nigula vallas", Kullamaa Vallavolikogu 26.02.2010 määrus nr 8 „Kullamaa valla ehitusmäärus“, Noarootsi Vallavolikogu 21.09.2015 määrus nr 39 „Ehitusseadustikust, planeerimisseadusest ja liiklusseadusest tulenevate ülesannete delegeerimine“.
(2) Määrus jõustub kolmandal päeval pärast avaldamist Riigi Teatajas.
Neeme Suur
Vallavolikogu esimees