SotsiaalhoolekanneTeenused

SotsiaalhoolekanneToetused

Teksti suurus:

Sotsiaalhoolekandelise abi andmise kord Padise vallas

Sotsiaalhoolekandelise abi andmise kord Padise vallas - sisukord
Väljaandja:Padise Vallavolikogu
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst-terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:12.04.2016
Redaktsiooni kehtivuse lõpp:17.02.2018
Avaldamismärge:RT IV, 09.04.2016, 21

Sotsiaalhoolekandelise abi andmise kord Padise vallas

Vastu võetud 30.03.2016 nr 30

Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lõige 1 punkti 5 ja sotsiaalhoolekande seaduse §-i 14 alusel.

1. peatükk ÜLDSÄTTED 

§ 1.   Määruse reguleerimisala ja eesmärk.

  (1) Sotsiaalhoolekandelise abi andmise kord (edaspidi kord) Padise vallas reguleerib vallaeelarvest makstavate sotsiaaltoetuste ja riigieelarvest laekunud vahenditest makstavate täiendavate sotsiaaltoetuste taotlemist, määramist ja maksmist ning kehtestab sotsiaalteenuste osutamise või korraldamise tingimused ja korra.

  (2) Sotsiaaltoetust või sotsiaalteenust on õigust taotleda füüsilisel isikul (edaspidi isik), kelle elukoht rahvastikuregistri andmetel on Padise vald.

  (3) Vastavalt sotsiaalhoolekande seadusele tuleb maksta toimetulekutoetust ja vajaduspõhist peretoetust või osutada vältimatut sotsiaalabi isikule, kes vastava hoolekandelise abi taotlemisel vastab abi saamise tingimustele ja tegelikult viibib või elab alaliselt Padise valla haldusterritooriumil.

  (4) Toetuse saaja ei pea olema Padise valla elanik kui ta on alaealise lapse eestkostja või lapse perekonnas hooldaja ja laps on Padise valla elanik kui ta on täisealise isiku hooldaja või eestkostja ja hooldatav või eestkostetav on Padise valla elanik.

  (5) Sotsiaaltoetuste eesmärk on Padise valla vähekindlustatud ja/või toimetulekuraskustega perede toimetuleku soodustamine ning laste arenguks võrdsete võimaluste loomine.

  (6) Sotsiaalteenuste võimaldamise eesmärgiks on aidata kaasa isikute toimetulekuvõime toetamisele ja elukvaliteedi säilimisele.

§ 2.   Mõisted

  Korras kasutatakse mõisteid järgmises tähenduses:
  1) sotsiaaltoetus (edaspidi toetus)- isiku või perekonna toimetuleku soodustamiseks makstav rahaline toetus;
  2) sotsiaalteenus- isiku või perekonna toimetulekut soodustav mitterahaline toetus;
  3) toimetulek on isiku või perekonna füüsiline või psühhosotsiaalne võime igapäevases elus toime tulla;
  4) perekond - abielus või abielulistes suhetes olevad samas eluruumis elavad isikud, nende abivajavad lapsed ja vanemad või muud üht või enamat tuluallikat ühiselt kasutavad või ühise majapidamisega isikud;
  5) perekonnaliige - isik, tema abikaasa või temaga koos elav elukaaslane, nende ülalpidamisel olevad lapsed ja vanemad kui nad elavad ühes leibkonnas, st kasutavad sissetulekuid ühiselt ja neil on ühine majapidamine;
  6) perekonna sissetulek - kõik netotulud v.a riigi- ja linnaeelarve vahenditest makstavad ühekordsed sotsiaaltoetused ja puuetega inimeste sotsiaaltoetuse seaduse alusel makstavad toetused;
  7) hooldatav - täisealine isik, kes vaimse või kehalise puude tõttu vajab abi oma õiguste teostamiseks ja kohustuste täitmiseks ja kes on Padise valla elanik;
  8) täisealise puudega isiku hooldaja - hooldatavale kõrvalabi, juhendamist või järelevalvet tagav Padise Vallavalitsuse (edaspidi vallavalitsus) poolt määratud teovõimeline isik, kellele ei ole määratud rasket või sügavat puuet;
  9) puudega lapse hooldaja - tema seaduslik esindaja või perekonnas hooldaja, kes ei saa töötada puudega lapse hooldamise tõttu;
  10) hooldusvajadus - sotsiaaltöötaja poolt hooldusvajaduse hindamise instrumendi alusel hinnatud abi, toetuse ja järelevalve vajadus igapäevatoimingute sooritamisel;
  11) rehabilitatsiooniplaan- õigustatud isiku ja tema seadusliku esindaja osalemisel rehabilitatsioonimeeskonna koostatud dokument, milles kajastub hinnang isiku tegevusvõimele, sotsiaalse rehabilitatsiooni eesmärk, eesmärgi saavutamiseks vajalikud rehabiliteerivad teenused ja hinnang sotsiaalse rehabilitatsiooni eesmärgi saavutamise kohta;
  12) hooldusplaan- teenuse osutaja poolt koostöös teenuse saajaga või juhul, kui teenuse saaja pole kontaktne, teenuse rahastajaga koostatud kirjalik dokument, mis sisaldab teenuse osutamise eesmärki, eesmärgi saavutamise tegevusi ja sagedust ning teenuse osutaja hinnangut tegevuste elluviimise kohta;
  13) juhtumiplaan- kirjalik dokument, mis koosneb hinnangust isiku abivajadusele ja abimeetmete rakendamise tegevuskavast.

2. peatükk TOETUSE TAOTLEMINE, MÄÄRAMINE JA MAKSMINE 

§ 3.   Toetuse taotlemine

  Toetuste saamiseks tuleb vallavalitsusele esitada taotlus, milles tuleb märgitakse:
  1) taotleja ees- ja perekonnanimi, sünniaeg või isikukood;
  2) sotsiaaltoetuse liik ehk taotletav abi;
  3) taotleja valikul kontaktandmed (postiaadress, e-postiaadress, telefoninumber);
  4) hüvitise saamise õiguse tekkimise või hüvitise andmiseks olulised asjaolud, sh vajadusel andmed kolmandate isikute kohta või kulutusi tõendavad dokumendid;
  5) toetuse maksmise viis:
   a) isiku arvelduskontole Eestis hüvitise andja kulul;
   b) hüvitise andja juures vormistatud kirjaliku avalduse, digitaalselt allkirjastatud elektroonilise avalduse või notariaalselt tõestatud avalduse alusel kolmanda isiku arvelduskontole Eestis hüvitise andja kulul, kui seadus ei sätesta kohustust maksta hüvitist üksnes isikule isiklikult, või
   c) isiku arvelduskontole välisriigis, kusjuures hüvitise saaja maksab oma makseteenuse pakkuja nõutavad tasud, kui välislepinguga ei ole sätestatud teisiti;
   d) sularahas;
  6) vajadusel täiendavad andmed;
  7) taotluse koostamise kuupäev ja taotleja allkiri.

§ 4.   Isiku kohustused ja vastutus

  Isik on kohustatud:
  1) teavitama vallavalitsust viivitamata toetuse andmist mõjutavatest asjaoludest ja asjaolude muutumisest;
  2) kasutama talle toetusena antud vahendeid sihtotstarbeliselt.

§ 5.   Taotluse menetlemine ja toetuse määramine

  (1) Taotlus registreeritakse ning edastatakse menetlemiseks sotsiaaltööspetsialistile (volitatud ametnikule).

  (2) Sotsiaaltööspetsialist hindab (kodukülastus, vestlus, majandusliku olukorra analüüs jm) taotleja abivajadust ja teeb vallavalitsusele ettepaneku toetuse määramise või mittemääramise ning toetuse suuruse kohta.

  (3) Vallavalitsusel on avalduse menetlemiseks õigus nõuda ja kontrollida esitatud andmete õigsust, sissetulekuid tõendavaid lisadokumente või muid täiendavaid andmeid sh väljavõtteid arvelduskontodest, kinnistusraamatust või äriregistrist.

  (4) Otsuse abivajadusest mittesõltuva toetuse määramise või sellest keeldumise kohta teeb sotsiaaltööspetsialist kümne tööpäeva jooksul toetuse taotlemiseks viimase vajaliku dokumendi saamise päevast.

  (5) Vallavalitsus otsustab sissetulekust sõltuva ja vallaeelarvest makstava toetuse andmise kümne tööpäeva jooksul nõuetekohase taotluse esitamisest.

  (6) Toetuste väljamaksmise aluseks on vallavalitsuse korraldus.

  (7) Toetuse taotlus, millele ei ole esitatud ametniku nõudel ametniku poolt määratud tähtaja jooksul täiendavaid dokumente, vaadatakse esitatud dokumentide alusel läbi 10 tööpäeva jooksul peale ametniku poolt määratud täiendavate dokumentide esitamise tähtaja möödumist.

  (8) Otsus toetuse määramisest keeldumise kohta koos vastava põhjendusega edastatakse taotlejale 5 tööpäeva jooksul otsuse tegemise päevast.

  (9) Otsus taotluse rahuldamata jätmise kohta koos vastava põhjendusega tehakse taotlejale teatavaks viie tööpäeva jooksul, arvates otsuse tegemise päevast.

§ 6.   Taotluse rahuldamata jätmine

  (1) Isiku taotlus võidakse jätta rahuldamata kui:
  1) taotleja on toetuse saamiseks esitanud teadlikult valeandmeid;
  2) taotleja ei esita vaatamata nõudmisele toetuse määramiseks vajalikke andmeid või dokumente;
  3) taotleja ja tema leibkonna sissetulekud ületavad käesoleva korraga kehtestatud minimaalsete sissetulekute piiri;
  4) taotleja ja/või tema leibkonna kasutuses või omandis olevad vallas- ja kinnisasjad tagavad toimetulekuks piisavad elatusvahendid;

  (2) Taotleja vastutab esitatud andmete õigsuse eest. Valeandmetele tuginedes määratud ja väljamakstud toetus nõutakse tagasi seaduses sätestatud korras.

§ 7.   Toetuse maksmine

  (1) Toetus makstakse välja taotleja poolt taotluses märgitud viisil tulenevalt käesoleva määruse § 3 punktist 5.

  (2) Toetus makstakse välja 30 kalendripäeva jooksul toetuse andmise otsuse tegemisest arvates, kui seadus ei sätesta teisiti.

§ 8.   Toetuste piirmäärad.

  (1) Perekonna sissetulekust mittesõltuvad toetused kehtestab volikogu.

  (2) Perekonna sissetulekust sõltuvate toetuste piirmäärad kehtestab vallavalitsus.

3. peatükk TOETUSTE LIIGID JA MÄÄRAMISE KORD 

1. jagu Perekonna sissetulekust mittesõltuvad toetused 

§ 9.   Sünnitoetus

  (1) Sünnitoetust makstakse perele kui lapse vanemate elukoht Eesti rahvastikuregistri andmetel lapse sünni registreerimise ajal ja lapse üheaastaseks saamisel asub Padise vallas.

  (2) Sünnitoetuse suurus on 330 eurot lapse kohta.

  (3) Sünnitoetus makstakse välja ühe vanema taotluse alusel kahes osas:
  1) esimene osa 200 eurot makstakse pärast lapse sündi;
  2) teine osa 130 eurot makstakse pärast lapse üheaastaseks saamist.

  (4) Sünnitoetuse esimese osa saamiseks tuleb esitada taotlus ja sünnitõendi koopia hiljemalt 3 kuu jooksul lapse sünni registreerimisest ja sünnitoetuse teise osa saamiseks tuleb esitada taotlus hiljemalt kolme kuu jooksul lapse 1-aastaseks saamisest.

§ 10.   Matusetoetus

  (1) Toetust makstakse isikule, kes kannab matmise kulud juhul, kui surnud isiku viimane elukoht rahvastikuregistri andmetel oli Padise vallas.

  (2) Matusetoetuse suurus on 150 eurot.

  (3) Matusetoetus makstakse välja 30 kalendripäeva jooksul.

  (4) Matusetoetuse saamiseks tuleb esitada taotlus ja surmatõendi koopia hiljemalt 3 kuu jooksul surma registreerimisest.

§ 11.   Perekonnas hooldamisel oleva lapse toetus

  (1) Toetust makstakse vanemliku hoolitsuseta alaealise lapse eestkostjale või lapse perekonnas hooldajale tingimusel, et laps on Padise valla elanik.

  (2) Toetuse suurus on 100 eurot

  (3) Kui laps õpib põhikoolis või gümnaasiumis või põhikooli baasil kutseõppeasutuses, makstakse toetust kuni lapse 19-aastaseks saamiseni, 19-aastaseks saamisel jätkatakse toetuse maksmist jooksva õppeaasta lõpuni.

  (4) Toetust makstakse iga kuu hiljemalt 25.kuupäevaks.

§ 12.   Hooldajatoetus puudega lapse hooldajale

  (1) Toetust makstakse 3 kuni 18-aastase puudega lapse hooldamise eest lapse seaduslikule esindajale, hooldajale või eestkostjale, kes ei saa töötada lapse hooldamise tõttu.

  (2) Toetuse suuruseks on 100 protsenti Riigikogu poolt kehtestatud puuetega inimeste sotsiaaltoetuste määrast (edaspidi sotsiaaltoetuste määr).

  (3) Toetuse taotlemiseks esitab puudega lapse seaduslik esindaja või perekonnas hooldaja, või eestkostja, kes ei saa töötada puudega lapse hooldamise tõttu, vormikohase avalduse koos vajalike lisadokumentidega (otsus puude määramise kohta, rehabilitatsiooniplaan) vallavalitsusele. Toetuse maksmine otsustatakse pärast sotsiaaltöötaja poolt läbi viidud hooldusvajaduse hindamist ja vormistatakse vallavalitsuse korraldusega 10 päeva jooksul avalduse esitamisest.

  (4) Toetust makstakse iga kuu hiljemalt 25. kuupäevaks.

  (5) Vallavalitsuse korralduse alusel võib olenevalt hooldusvajadusest maksta puudega lapse hooldajale suuremat hooldajatoetust.

§ 13.   Hooldajatoetus puudega täisealise isiku hooldajale või täisealise isiku eestkostjale

  (1) Toetust makstakse, kui hooldusvajadusega isiku iseseisvat toimetulekut ja sotsiaalset osalemist ei ole võimalik täielikult toetada sotsiaalteenuste, täiendavate toetuste või muu abi osutamisega.

  (2) 18-aastase ja vanema sügava puudega inimese hooldajale või täisealise isiku eestkostjale makstakse toetust maksimaalselt 200 protsenti sotsiaaltoetuste määrast.

  (3) 18-aastase ja vanema raske puudega inimese hooldajale või täisealise isiku eestkostjale makstakse toetust maksimaalselt 100 protsenti sotsiaaltoetuste määrast.

  (4) Toetuse taotlemiseks esitab hooldaja või eestkostja vormikohase avalduse koos vajalike lisadokumentidega vallavalitsusele. Toetuse maksmine otsustatakse pärast sotsiaaltöötaja poolt läbi viidud hooldusvajaduse hindamist ja vormistatakse vallavalitsuse korraldusega 10 päeva jooksul avalduse esitamisest.

  (5) Hooldajatoetuse taotlemise eelduseks on vallavalitsuse korraldus hoolduse seadmise või kohtumäärus eestkoste määramise kohta ja puuet tõendav kehtiv arstliku ekspertiisi otsus.

  (6) Hooldajatoetust on õigus saada aja jooksul, millal hooldataval on olemas kehtiv arstliku ekspertiisi otsus puude määramise kohta. Kui hoolduse keskel ekspertiisiotsuse kehtivus lõpeb, peatatakse perioodiks, mil kehtivat ekspertiisiotsust ei ole, hooldajale toetuse maksmine ja uue ekspertiisiotsuse andmisel makstakse hooldajale tema avalduse alusel toetust tagasiulatuvalt kogu hoolduse aja eest.

  (7) Toetust makstakse iga kuu hiljemalt 25. kuupäevaks.

  (8) Vallavalitsuse korralduse alusel võib olenevalt hooldusvajadusest maksta puudega täisealise isiku hooldajale suuremat hooldajatoetust.

§ 14.   Lapsehoiutoetus

  (1) Lapsehoiutoetus on toetus koolieelses lasteasutuses mittekäiva eelkooliealisele lapsele osutatud lapsehoiuteenuse kulude kompenseerimiseks.

  (2) Lapsehoiuteenus on lapse vanema, lapse eestkostja või lapse hooldaja lapse perekonnas hooldamise lepingu alusel toimetulekut või töötamist toetav teenus, mille osutamise vältel tagab eelnimetatud isikute asemel lapse hooldamise, arendamise ja turvalisuse lapsehoiuteenuse osutaja.

  (3) Lapsehoiuteenuse osutaja on lapsehoidja kutset omav füüsilisest isikust ettevõtja või eraõiguslik juriidiline isik, kellele on maavanema poolt antud kehtiv tegevusluba lapsehoiuteenuse osutamiseks.

  (4) Õigustoetust taotleda tekib vanemahüvitise seaduse alusel saadava hüvitise maksmise lõppemise kalendrikuule järgnevast kuust.

  (5) Toetuse suuruse maksimummääraks on Padise valla munitsipaallasteasutuse majandamiskulude, personali töötasu ja sotsiaalmaksu ning õppevahendite kulu arvestuslik maksumus ühe lapse kohta ühes kalendrikuus, mille kehtestab igaks eelarveaastaks vallavalitsus.

  (6) Toetust makstakse 50% lapsehoiuteenuse osutamise eest tasutud kulutustest, kuid mitte rohkem kui käesoleva paragrahvi punktis 5 nimetatud toetuse maksimaalne määr.

  (7) Toetus määratakse ja makstakse lapsevanemale, eestkostjale või lepingulisele hooldajale:
  1) kui lapse, kelle jaoks toetust taotletakse ja taotleja rahvastikuregistrijärgne elukoht on Padise vald;
  2) kui laps, kelle jaoks toetust taotletakse, ei ole kantud ühegi munitsipaallasteasutuse nimekirja;
  3) kui lapse elukohajärgse teeninduspiirkonna lasteasutuses ei ole vaba kohta ja laps on kantud enne taotluse esitamist teeninduspiirkonnajärgse munitsipaallasteaia järjekorda.

2. jagu Perekonna sissetulekust sõltuvad ja riigieelarvest rahastatavad toetused 

§ 15.   Toimetulekutoetus

  (1) Toimetulekutoetust on õigus saada üksi elaval isikul või perekonnal, kelle kuu netosissetulek pärast eluasemekulude mahaarvamist on alla kehtestatud toimetulekupiiri.

  (2) Toimetulekupiiri üksi elavale isikule või perekonna esimesele liikmele kehtestab Riigikogu igaks eelarveaastaks riigieelarvega.

  (3) Toimetulekutoetuse määramiseks eluasemekulude piirmäärad kehtestab volikogu.

  (4) Toimetulekutoetus määratakse viie tööpäeva jooksul pärast kõikide dokumentide esitamist. Kohaliku omavalitsuse üksus maksab arvestatud toimetulekutoetuse summa kolme tööpäeva jooksul otsuse tegemise päevast vastavalt käesoleva määruse § 3 punktile 5, arvestades taotleja eelnevalt väljendatud vastavasisulist soovi.

  (5) Toimetulekutoetust määrab ja maksab vallavalitsus riigieelarvest valla eelarvesse kantud sihtotstarbelistest vahenditest sotsiaalhoolekandeseadusega kehtestatud ulatuses, tingimustel ja korras.

§ 16.   Vajaduspõhine peretoetus

  (1) Vajaduspõhist peretoetust on õigus saada perekonnal, kelle liikmete hulka kuulub vähemalt üks riiklike peretoetuste seaduse alusel lapsetoetust saav laps, kui:
  1) perekonna netosissetulek on ühes kuus alla vajaduspõhise peretoetuse sissetulekupiiri või
  2) perekonnale määrati vajaduspõhise peretoetuse taotlemisele eelnenud kuu eest toimetulekutoetus.

  (2) Vajaduspõhise peretoetuse sissetulekupiiri perekonna esimesele liikmele kehtestab Riigikogu igaks eelarveaastaks riigieelarvega. Vajaduspõhise peretoetuse sissetulekupiiri kehtestamise aluseks on Statistikaameti poolt eelarveaastale eelneva aasta 1. märtsiks viimati avaldatud suhtelise vaesuse piir.

  (3) Vallavalitsus teeb vajaduspõhise peretoetuse määramise otsuse kümne tööpäeva jooksul pärast kõigi dokumentide esitamist.

  (4) Toetus makstakse hiljemalt 20. kuupäevaks igal taotluse esitamise kuule järgneval kolmel kuul vastavalt käesoleva määruse § 3 punktile 5, arvestades taotleja eelnevalt väljendatud vastavasisulist soovi.

  (5) Vajaduspõhist peretoetust määrab ja maksab vallavalitsus riigieelarvest valla eelarvesse kantud sihtotstarbelistest vahenditest sotsiaalhoolekande seadusega kehtestatud ulatuses, tingimustel ja korras.

§ 17.   Täiendav sotsiaaltoetus riigieelarvelistest vahenditest

  (1) Toetust makstakse isikutele ja peredele sihtotstarbeliselt toimetulekuvõime parandamiseks ja tõstmiseks tehtud kulutuste kompenseerimiseks. Täiendavaid sotsiaaltoetusi makstakse riigieelarvest riigieelarve seadusega ja Vabariigi Valitsuse määrusega eraldatud rahalistest vahenditest.

  (2) Toetust makstakse isiku taotluse alusel ja sotsiaaltööspetsialisti ettepanekul.

3. jagu Perekonna sissetulekust sõltuvad ja vallaeelarvest makstavad toetused 

§ 18.   Perekonna sissetulekust sõltuva toetuse subjekt

  Perekonna sissetulekust sõltuva toetuse taotlemiseks tekib õigus, kui perekonna netosissetulek on pärast "Sotsiaalhoolekande seadus" § 133 lõigetes 5 ja 6 sätestatud tingimustel arvestatud eluasemekulude mahaarvamist väiksem, kui pooleteistkordne toimetulekupiir.

§ 19.   Lastega pere toetus

  Toetust makstakse lapse vanemale, eestkostjale või lepingulisele hooldajale lapsele vajalike koolitarvete, riiete, jalanõude, koolitranspordi, koolilõuna, ühiselamu üüri ja muude hädavajalike kulutuste osaliseks kompenseerimiseks.

§ 20.   Toetus ravikulude hüvitamiseks ja abivahendi soetamiseks

  (1) Toetust ravikulu hüvitamiseks või abivahendi soetamiseks makstakse järgmistel juhtudel:
  1) laste prillide ja täiskasvanutel prilliklaaside soetamise kulu hüvitamiseks;
  2) puudest või erivajadusest tulenevate abivahendite soetamise või rentimise kulu hüvitamiseks;
  3) retseptiravimite ostmise kulu hüvitamiseks;
  4) raviasutuse väljastatud omaosalusarve tasumisega seotud kulu hüvitamiseks.

  (2) Toetust makstakse kuni 50% ravi või abivahendi omaosaluse hinnast.

§ 21.   Sotsiaalteenuse toetus

  Toetust makstakse sotsiaalteenuse omaosaluse hüvitamiseks.

§ 22.   Toetus raske majandusliku olukorra puhul

  (1) Toetust raske majandusliku olukorra puhul makstakse:
  1) asenduskodust tagasipöördunud isikule iseseisva elu alustamiseks vajalike vahendite soetamiseks;
  2) isikule, kes ise või kelle perekond on sattunud toimetulekuraskustesse sotsiaalsete riskide (töötuse, haiguse, töövõimetuse, vanaduse, toitja kaotuse, laste kasvatamise, kuriteoohvriks langemise, sotsiaalse erivajaduse), elatusvahendite kaotuse või planeerimatu väljamineku tõttu (lähedase surm, tulekahju, loodusõnnetus vms);
  3) toimetulekuraskustes peredele kütte muretsemiseks, eluaseme teenuste eest maksmiseks või eluruumi hädavajaliku sanitaarse olukorra parandamiseks.

§ 23.   Toetus vältimatuks sotsiaalabiks

  (1) Toetust vältimatuks sotsiaalabiks makstakse sotsiaalhoolekande seaduse mõistes vältimatut sotsiaalabi vajavale inimesele.

  (2) Toetust võib maksta ulatuses, mis tagab isikule kehtiva riikliku toimetulekupiiri.

4. peatükk SOTSIAALTEENUSTE OSUTAMISE TINGIMUSED JA KORD. 

§ 24.   Sotsiaalteenused Padise valla elanikele

  (1) Padise valla poolt osutatavad sotsiaalteenused:
  1) koduteenus;
  2) tugiisikuteenus
  3) sotsiaaltransporditeenus juhuveona;
  4) eluruumi tagamise teenus;
  5) võlanõustamisteenus;
  6) vältimatu sotsiaalabi;

  (2) Padise valla poolt korraldatavad sotsiaalteenused:
  1) väljaspool kodu osutatav üldhooldusteenus (edaspidi üldhooldusteenus);
  2) täisealise isiku hooldus;
  3) isikliku abistaja teenus;
  4) varjupaigateenus;
  5) turvakoduteenus.

§ 26.  Sotsiaalteenuse taotlemine

  (1) Sotsiaalteenuseid on õigustaotleda isikul, kes rahvastikuregistri järgi elab Padise vallas ning kelle igapäevane toimetulekuvõime on häiritud ja ta vajab toimetulemiseks kõrvalabi. Sotsiaalteenust võib taotleda ka kõrvalabi vajava isiku pereliige, hooldaja, eestkostja, ametnik või muu isik.

  (2) Põhjendatud juhtudel osutatakse teenust ka isikutele, kes ajutiselt viibivad Padise valla haldus- territooriumil.

  (3) Vältimatut abi vajavatele isikutele osutatakse teenuseid koheselt. Edasine teenuse osutamine vältimatut abi vajanud isikule toimub kokkuleppel isiku elukohajärgse kohaliku omavalitsusega.

  (4) Teenuse taotlemiseks tuleb vallavalitsusele esitada taotlus kirjalikus või suulises vormis, milles märgitakse:
  1) taotleja ees- ja perekonnanimi, sünniaeg või isikukood;
  2) sotsiaalteenuse liik või taotletav abi;
  3) taotleja valikul kontaktandmed (postiaadress, e-postiaadress, telefoninumber);
  4) teenuse saamise õiguse tekkimise või teenuse korraldamiseks
  5) olulised asjaolud, sh vajadusel andmed kolmandate isikute kohta või kulutusi tõendavad dokumendid;
  6) andmed perekonna koosseisu ja sissetulekute kohta ning teenuse taotlemise põhjus;
  7) vajadusel täiendavad andmed;
  8) taotluse koostamise kuupäev ja taotleja allkiri.

§ 26.   Sotsiaalteenuste võimaldamise alused

  (1) Sotsiaalteenuste võimaldamisel võetakse aluseks isiku tegelik toimetulekuvõime ja sellest tulenevalt kõrvalabi vajaduse ulatus. Rehabilitatsiooniplaani olemasolu korral lähtutakse teenuste osutamisel rehabilitatsiooniplaanist.

  (2) Isiku toimetulekuvõime ja abi- või hooldusvajaduse hindamisel kasutatakse selleks üldtunnustatud hindamismetoodikaid ning kaasatakse vajadusel perearst, eriarst või teised spetsialistid. Vajadusel suunatakse isik pädevama ametiasutuse või spetsialisti poole ja tehakse isiku nõusolekul koostööd vajadustele vastava teenuse väljaselgitamiseks ning võimaldamiseks.

  (3) Isikule, kes iseseisva toimetuleku parandamiseks vajab pikaajalist ja mitmekülgset abi rakendatakse juhtumikorraldust ning koostatakse juhtumiplaan. Teenuste võimaldamisel lähtutakse edaspidi kehtivast juhtumiplaanist.

  (4) Sotsiaalteenuseid osutatakse abivajavale isikule järjestatud teenuste süsteemi põhimõttel, mille kohaselt iga järgmist teenust osutatakse isikule vaid juhul, kui eelmise teenusega ei saa isiku vajadusi enam rahuldada või kui isik ei ole suuteline seda teenust kasutama.

  (5) Sotsiaalteenust osutatakse abivajava isiku nõusolekul.

§ 27.  Sotsiaalteenuse taotluse menetlemine ja teenusele suunamine

  (1) Taotlus registreeritakse ja edastatakse menetlemiseks sotsiaaltööspetsialistile.

  (2) Sotsiaaltööspetsialist selgitab välja abi saamiseks pöördunud isiku abivajaduse ja sellele vastava abi.

  (3) Abivajaduse väljaselgitamisel lähtutakse terviklikust lähenemisest isiku abivajadusele, võttes arvesse tema toimetulekut ja ühiskonnaelus osalemist mõjutavaid asjaolusid, sealhulgas:
  1) isiku personaalse tegevusvõimega seonduvaid asjaolusid;
  2) isiku füüsilise ja sotsiaalse elukeskkonnaga seonduvaid asjaolusid.

  (4) Teenuse võimaldamisel isikule võetakse arvesse isiku tervislikku seisundit, iseseisva toimetuleku võimet, vajaduspõhist teenust konkreetsele isikule ning muud isiku ja tema juhtumiga seotud asjaolusid.

  (5) Teenuse vajaduse ja vajaliku teenuse ulatuse ning teenuse osutamise sageduse üle otsustamisel võib sotsiaalvaldkonna töötaja kaasata oma töösse teisi erialaspetsialiste või küsida neilt eksperthinnanguid ja arvamusi, samuti võib teenuse vajaduse täpsustamiseks kaasata ka teenuse osutaja.

  (6) Vältimatut abi vajavale isikule toimub teenuse osutamine kokkuleppel isiku elukohajärgse kohaliku omavalitsuse sotsiaaltöötajaga.

  (7) Vallavalitsus otsustab teenuse osutamise või korraldamise kümne tööpäeva jooksul nõuetekohase taotluse esitamisest.

  (8) Otsus taotluse rahuldamata jätmise kohta koos vastava põhjendusega tehakse taotlejale teatavaks viie tööpäeva jooksul, arvates otsuse tegemise päevast.

§ 28.   Sotsiaalteenuse osutamise korraldamine

  (1) Sotsiaalteenuseid võib isikule osutada vallavalitsus, maavalitsuse hallatav asutus, mittetulundusühing, sihtasutus, juriidilisest või füüsilisest isikust ettevõtja vm. Teistest omavalitsusüksustest pärit isikute korral on lepingu osapooleks teenuse saaja elukohajärgne kohalik omavalitus.

  (2) Juhul, kui sotsiaalteenust finantseeritakse osaliselt või täielikult valla eelarvest, on teenuse osutamise aluseks haldusleping või haldusakt.

  (3) Halduslepingus või haldusaktis sätestatakse isikule osutatava teenuse sisu, teenuse toimingute ulatus ja osutamise sagedus, samuti teenuse eest tasumisega seotud asjaolud, mida ei käsitleta käesolevas korras või muudes õigusaktides.

  (4) Erandkorras ja juhtumiga seotud asjaoludest tulenevalt võib sotsiaalvaldkonna spetsialisti ettepanekul osutada isikule talle hädavajalikku sotsiaalteenust ilma haldusakti või halduslepinguta.

§ 29.   Sotsiaalteenuste finantseerimine ja teenuse eest tasumine

  (1) Sotsiaalteenuste osutamisega seotud kulud kaetakse täielikult või osaliselt valla eelarvest sotsiaaltoetusteks ja sotsiaalteenusteks ettenähtud vahenditest.

  (2) Sotsiaalteenusele kehtestab hinna teenuse osutaja, vallavalitsuse poolt osutatavatele teenustele kehtestab hinna vallavalitsus.

  (3) Sotsiaalteenuse eest tasu võtmisel võetakse arvesse teenust saava isiku sissetulekuid, seadusjärgsete ülalpidajate olemasolu ja nende sissetulekuid, teenuse kasutamise põhjust ning muid juhtumiga seotud asjaolusid.

  (4) Valla poolt osutatavad sotsiaalteenused on teiste kohalike omavalitsuste elanikele tasulised. Teises omavalitsusüksuses rahvastikuregistrisse kantud isikutele Padise valla poolt teenuste osutamisel teavitatakse teenuse hinnast esimesel võimalusel isiku elukohajärgset omavalitsust.

§ 30.   Koduteenus

  (1) Koduteenuse eesmärgiks on täisealise isiku iseseisva ja turvalise toimetuleku tagamine kodustes tingimustes, säilitades ja parandades tema elukvaliteeti.

  (2) Koduteenuse osutamisel abistatakse isikut toimingutes, mida isik terviseseisundist, tegevusvõimest või elukeskkonnast tulenevatel põhjustel ei suuda sooritada kõrvalabita, kuid mis on vajalikud kodustes tingimustes elamiseks, nagu kütmine, toiduvalmistamine, eluruumi ja riiete korrastamine ning väljaspool eluruumi toiduainete ja majapidamistarvete ostmine ja muu asjaajamine.

  (3) Kõrvalabi vajaduse määra hinnatakse ja täpsustakse iga isiku puhul eraldi. Teenuse osutamise perioodil kõrvalabi vajaduse määra muutumisel isiku tegevusvõime või elukeskkonna tõttu tuleb läbi viia korduv hindamine.

  (4) Vallavalitsus koostab koostöös teenust saava isiku ja teenuseosutajaga teenuse osutamise haldusakti või halduslepingu, määrates selles muu hulgas kindlaks kõrvalabi vajaduse määrast tulenevad toimingud, mis tagavad isiku iseseisva toimetuleku kodustes tingimustes.

§ 31.  Tugiisikuteenus

  (1) Tugiisikuteenuse eesmärgiks on iseseisva toimetuleku toetamine olukordades, kus isik vajab sotsiaalsete, majanduslike, psühholoogiliste või tervislike probleemide tõttu oma kohustuste täitmisel ja õiguste teostamisel olulisel määral kõrvalabi. Kõrvalabi seisneb juhendamises, motiveerimises ning isiku suurema iseseisvuse ja omavastutuse võime arendamises.

  (2) Täiskasvanud isikule määratakse tugiisikuteenus vallavalitsuse korraldusega. Teenuse osutamise kohta sõlmitakse haldusleping, määrates selles muu hulgas kindlaks teenuse vajaduse määr ja toimingud, mis tagavad isiku suurema iseseisvuse ja omavastutuse võime arendamise.

  (3) Lastele määratakse tugiisikuteenus rehabilitatsiooniplaani alusel.

§ 32.   Sotsiaaltransporditeenus

  (1) Sotsiaaltransporditeenuse eesmärk on võimaldada puudega isikul, kellel puue takistab isikliku või ühissõiduki kasutamist, kasutada tema vajadustele vastavat transpordivahendit tööle või õppeasutusse sõitmiseks või avalike teenuste kasutamiseks.

  (2) Vallavalitsus võib halduslepinguga volitada sotsiaaltransporditeenuse osutamise otsustamise eraõiguslikule juriidilisele või füüsilisele isikule, vallavalitsuse hallatavale asutusele või teise kohaliku omavalitsuse üksuse ametiasutusele.

  (3) Sotsiaaltransporditeenuse osutamise korra ja selle eest tasu määrad kehtestab vallavalitsus.

§ 33.   Eluruumi tagamine

  (1) Eluruumi tagamise eesmärk on eluruumi kasutamise võimaluse kindlustamine isikule, kes ei ole sotsiaalmajanduslikust olukorrast tulenevalt võimeline enda ja oma perekonna vajadustele vastavat eluruumi tagama.

  (2) Isikuid, kellel on puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seaduse tähenduses puudest tingituna raskusi eluruumis liikumise, endaga toimetuleku või suhtlemisega, abistab vallavalitsus eluruumi kohandamisel või sobivama eluruumi saamisel.

  (3) Vallale kuuluvate sotsiaaleluruumide kasutusele andmise korra kehtestab vallavalitsus. määrusega.

§ 34.   Võlanõustamisteenus

  (1) Võlanõustamisteenuse eesmärk on abistada isikut tema varalise olukorra kindlakstegemisel, võlausaldajaga läbirääkimiste pidamisel ja nõuete rahuldamisel, vältida uute võlgnevuste tekkimist toimetulekuvõime parandamise kaudu ning lahendada muid võlgnevusega seotud probleeme.

  (2) Võlanõustamisteenust osutavad vallavalitsuse sotsiaalvaldkonna töötajad ja teenus on isikule tasuta.

§ 35.   Vältimatu sotsiaalabi

  (1) Isikule, kes on sattunud sotsiaalselt abitusse olukorda elatusvahendite kaotuse või puudumise tõttu, osutab vallavalitsus vältimatut sotsiaalabi, mis tagab vähemalt toidu, riietuse ja ajutise majutuse.

  (2) Vältimatut sotsiaalabi osutatakse isikule seni, kuni ta ei ole enam elatusvahendite kaotuse või puudumise tõttu sotsiaalselt abitus olukorras.

§ 36.   Väljaspool kodu osutatav üldhooldusteenus (edaspidi üldhooldusteenus).

  (1) Üldhooldusteenuse eesmärgiks on turvalise keskkonna ja toimetuleku tagamine täisealisele isikule, kes terviseseisundist, tegevusvõimest või elukeskkonnast tulenevatel põhjustel ei suuda kodustes tingimustes ajutiselt või püsivalt iseseisvalt toime tulla.

  (2) Üldhooldusteenusele suunamise ja teenuse eest tasumise otsustab vallavalitsus lähtudes abivajaval isikul seadusjärgse ülalpidamiskohustusega lähedaste olemasolust, nende majanduslikust olukorrast ning kinnisvara olemasolust.

  (3) Vallavalitsuse korralduse alusel sõlmitakse üldhooldusteenust saava isiku ja teenuseosutajaga teenuse osutamise haldusleping, määrates selles muu hulgas kindlaks kõrvalabi vajaduse määrast tulenevad toimingud, mis tagavad isiku turvalisuse ja toimetuleku hooldusteenuse kasutamise ajal.

§ 37.   Täisealise isiku hooldus

  (1) Vallavalitsus seab isiku taotluse alusel hoolduse täisealisele isikule, kes vaimse või kehalise puude tõttu vajab abi oma õiguste teostamiseks ja kohustuste täitmiseks.

  (2) Täisealise isiku hooldus on vähenenud toimetulekuvõimega isiku abistamine koduste ja isikliku eluga seotud igapäevatoimingute (toiduainete toomine, abistamine kodutöödes jm) sooritamisel, sh vajadusel ka füüsilist kontakti nõudvate isiklikuks eluks vajalike toimingute (pesemine, hügieenitoimingud jm) sooritamisel.

  (3) Teenus on pikaajaline ja toetava iseloomuga, mis on vajalik selleks, et hooldust saaval isikul oleks jätkuvalt võimalik elada oma kodus.

  (4) Hooldust teostab vallavalitsuse määratud isik.

  (5) Hoolduse seadmisel määratakse kindlaks hooldava isiku ülesanded.

  (6) Hooldus seatakse ja hooldav isik määratakse hooldatava nõusolekul.

  (7) Vallavalitsuse korralduse alusel sõlmitakse hooldust saava isiku ja hooldava isikuga teenuse osutamise haldusleping, milles määratakse kindlaks kõrvalabi vajaduse määrast tulenevad toimingud, mis tagavad abi andmise isiku õiguste teostamiseks ja kohustuste täitmiseks ning isiku turvalisuse ja toimetuleku.

§ 38.   Isikliku abistaja teenus

  (1) Isikliku abistaja teenuse eesmärk on suurendada füüsilist kõrvalabi vajava puudega täisealise isiku iseseisvat toimetulekut ja osalemist kõigis eluvaldkondades, vähendades teenust saava isiku seadusjärgsete hooldajate hoolduskoormust.

  (2) Puudega täiskasvanud isikule määratakse isikliku abistaja teenus vallavalitsuse korraldusega.

  (3) Puudega lapsele määratakse isikliku abistaja teenus rehabilitatsiooniplaani alusel.

  (4) Isikliku abistaja teenuse eest võetava tasu kinnitab teenuse osutaja.

  (5) Teenuse osutamise kohta sõlmitakse haldusleping, määrates selles muu hulgas kindlaks kõrvalabi vajaduse määrast tulenevad toimingud ja teenuse saaja üldised juhised.

§ 39.   Varjupaigateenus

  (1) Varjupaigateenuse eesmärk on ajutise ööbimiskoha võimaluse kindlustamine täisealisele isikule, kes ei ole võimeline endale ööbimiskohta leidma. Ajutises ööbimiskohas peab olema tagatud voodikoht, pesemisvõimalus ja turvaline keskkond.

  (2) Ajutiseks ööbimiskohaks võib lugeda vallale kuuluva eluruumi ajutist kasutamist vallavalitsuse kinnitatud korra alusel.

  (3) Vallavalitsus võib halduslepinguga volitada varjupaigateenuse osutamise otsustamise eraõiguslikule juriidilisele või füüsilisele isikule, vallavalitsuse hallatavale asutusele või teise kohaliku omavalitsuse üksuse ametiasutusele.

§ 40.   Turvakoduteenus

  (1) Turvakoduteenuse eesmärk on tagada ajutine eluase, turvaline keskkond ja esmane abi lapsele, kes vajab abi tema hooldamises esinevate puuduste tõttu, mis ohustavad tema elu, tervist või arengut või täisealisele isikule, kes vajab turvalist keskkonda.

  (2) Esmase abi raames tuleb isikule vajaduse korral tagada kriisiabi, mis taastab isiku psüühilise tasakaalu ja tegevusvõime igapäevaelus, ning teavitada isikut teistest abi saamise võimalustest. Tulenevalt isiku east ja vajadusest tagatakse ka tema hooldamine ja arendamine.

  (3) Vallavalitsus võib halduslepinguga volitada turvakoduteenuse osutamise otsustamise eraõiguslikule juriidilisele või füüsilisele isikule, vallavalitsuse hallatavale asutusele või teise kohaliku omavalitsuse üksuse ametiasutusele.

§ 41.   Muud vajaduspõhised sotsiaalteenused

  (1) Vallavalitsus osutab võimalusel ja lähtuvalt isiku abivajadusest muid toetavaid sotsiaalteenuseid, mis tulenevad seadusest või isiku tegelikust vajadusest. Teenuste pakkumisel lähtutakse esmajärjekorras isiku vajadusest.

  (2) Muude vajaduspõhiste sotsiaalteenuste osutamine toimub eelarveliste vahendite olemasolul.

  (3) Teenusele suunatakse sotsiaalvaldkonna töötaja ettepanekul või isiku taotluse alusel.

  (4) Muude vajaduspõhiste sotsiaalteenuste osutamise kohta koostatakse haldusakt või haldusleping määrates selles muu hulgas kindlaks teenuse kirjeldus, üldised juhised ja finantseerimine.

  (5) Muu vajaduspõhise sotsiaalteenuse tasu kinnitab teenuse osutaja.

  (6) Muu vajaduspõhise sotsiaalteenuse eest tasumiseks võib teenuse kasutajale määrata sotsiaalteenuse toetust vallavalitsuse korralduse alusel.

§ 42.   Järelevalve ja vaidemenetlus

  (1) Sotsiaalteenuse nõuetele vastavust jälgivad ja sotsiaalteenuseid saavate isikute kaebusi lahendavad vallavalitsuse sotsiaalvaldkonna töötajad, kaasates vajaduse korral vastava teenuse ala asjatundjaid.

  (2) Valla eelarvest rahastatava sotsiaalteenuse, sotsiaaltoetuse, vältimatu sotsiaalabi või muu abi ning toimetulekutoetuse ja vajaduspõhise peretoetuse otsusega mittenõustumise korral on taotlejal õigus esitada haldusmenetluse seaduses sätestatud korras vaie vallavalitsuse kaudu maavanemale.

5. peatükk ÜLESANNETE DELEGEERIMINE JA RAKENDUSSÄTTED 

§ 43.   Sotsiaalhoolekande seaduses sätestatud ülesannete delegeerimine Padise Vallavalitsusele.

  (1) Sotsiaalhoolekande seaduses sätestatud kohaliku omavalitsuse üksuse ülesanded delegeeritakse Padise Vallavalitsusele, välja arvatud:
  1) sotsiaalhoolekande seaduse § 14 alusel tingimuste ja korra kehtestamine;
  2) sotsiaalhoolekande seaduse § 113 lõike 4 alusel tingimuste ja korra kehtestamine;
  3) sotsiaalhoolekande seaduse § 133 lõike 6 alusel riikliku toimetulekutoetuse määramiseks eluasemekulude piirmäärade kehtestamine.

  (2) Padise Vallavalitsusel on õigus määrata haldusmenetluse seaduse § 8 lõike 2 alusel ametikohad, mida täitvate ametnike ülesandeks on käesoleva määruses nimetatud ülesannete täitmine.

§ 44.   Määruste kehtetuks tunnistamine.

  (1) Vallavolikogu 29.01.2003 määrus nr 8 „Padise valla eelarvest sotsiaaltoetuste maksmise koed“ tunnistatakse kehtetuks.

  (2) Padise Vallavolikogu 16.12.2003 määrus nr 16 „Sünnitoetuse määra kehtestamine“ tunnistatakse kehtetuks.

  (3) Padise Vallavolikogu 26.04.2005 määrus nr 31 „Hooldajatoetuse määramise ja maksmise kord Padise vallas“ tunnistatakse kehtetuks.

  (4) Padise Vallavolikogu 27.09.2007 määrus nr 24 „Koduteenuse osutamise tingimused ja kord“ tunnistatakse kehtetuks.

  (5) Padise Vallavolikogu 30.11.2007 määrus nr 30 „Toimetulekutoetuse vahenditest täiendava sotsiaaltoetuse maksmise tingimused ja kord“ tunnistatakse kehtetuks.

  (6) Padise Vallavolikogu 27.05.2009 määrus nr 56 „Puudega lapsega perele tugiisiku teenuse osutamise kord“ tunnistatakse kehtetuks.

  (7) Padise Vallavolikogu 16.06.2010 määrus nr 12 „Matusetoetuse maksmise kord Padise vallas“ tunnistatakse kehtetuks.

  (8) Padise Vallavolikogu 25.08.2010 määrus nr 14 „Lapsehoiutoetuse määramise ja maksmise ning lapsehoiuteenuse osutamise tingimused ja kord“ tunnistatakse kehtetuks.

§ 45.   Määruse jõustumine

  (1) Määrus jõustub 3 päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist.

  (2) Määrust rakendatakse tagasiulatuvalt 1. märtsist 2016.

Külli Tammur
Vallavolikogu esimees

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json