Teksti suurus:

Türi Vallavolikogu 30. novembri 2017 määruse nr 12 „Türi valla finantsjuhtimise kord“ muutmine

Väljaandja:Türi Vallavolikogu
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst
Jõustumise kp:12.09.2023
Avaldamismärge:RT IV, 09.09.2023, 57

Türi Vallavolikogu 30. novembri 2017 määruse nr 12 „Türi valla finantsjuhtimise kord“ muutmine

Vastu võetud 31.08.2023 nr 12

§ 1. Türi valla finantsjuhtimise korra muutmine

Türi Vallavolikogu 30. novembri 2017 määrust nr 12 „Türi valla finantsjuhtimise kord“ ( RT IV, 07.12.2017, 1) muudetakse alljärgnevalt:
1) määruse preambul parandatakse ning see sõnastatakse järgmiselt:
„Määrus sõnastatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 35 lõike 1 ning kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 5 lõigete 6 ja 7, § 21 lõike 1 ja § 28 lõike 31 alusel.“;
2) paragrahvi 3 lõiget 2 täiendatakse punktiga 41 järgmises sõnastuses:
„41) FA juhend – avaliku sektori finantsarvestuse ja aruandluse juhend;“;
3) paragrahvi 3 lõiget 2 täiendatakse punktiga 42 järgmises sõnastuses:
„42) eelarve planeerimise tarkvara – ametiasutuses kasutusel olev tarkvara, milles planeeritakse vallaeelarveid ja jälgitakse vallaveelarve täitmist;“;
4) paragrahv 6 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
§ 6. Vallaeelarve ülesehitus
Vallaeelarve osad on:
1) põhitegevuse tulu;
2) põhitegevuse kulu;
3) investeerimistegevuse tulu;
4) investeerimistegevuste kulu;
5) finantseerimistegevuse tulu;
6) finantseerimistegevuse kulu;
7) likviidsete varade muutus.“;
5) paragrahvi 7 lõige 1 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(1) Vallavolikogu liigendab vallaeelarve põhitegevuse tulud ja investeerimis- ning finantseerimistegevuse tulud ja kulud kuni neljakohaliste kontodena vastavalt FA juhendi lisale 1. Põhitegevuse kulu ja investeeringu kulu liigendab vallavolikogu tegevusalade lõikes.“;
6) paragrahvi 7 lõige 3 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(3) Ametiasutus, ametiasutuse hallatavate asutuse juhid ja kohaliku omavalitsuse struktuuriüksuste juhid liigendavad vallaeelarves nende vastutusalas olevad tulud ja kulud vähemalt neljakohaliste tulu- ja kululiikidena. Vallaeelarve tulude ja kulude neljakohalise liigenduse kinnitab vallavalitsus korraldusega.“;
7) paragrahvi 8 lõige 2 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(2) Vallaeelarve osa, mis koostatakse kogukondliku kokkuleppe alusel, koostamisse kaasatakse Türi valla elanikud. Kogukondliku kokkuleppe alusel vallaeelarve osa koostamise põhimõtted on sätestatud määruse 3. peatüki 2. jaos.“,
8) paragrahvi 8 lõige 4 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(4) Vallaeelarve eelnõu koostamine ja kogukondliku kokkuleppe alusel vallaeelarve koostamine algab vallaeelarve eelnõu koostamise ajakava, vajadusel arengudokumentidest tulenevalt valdkondlike alaeelarvete piirsummade ja tingimuste ning vormide kehtestamisega.“;
9) paragrahvi 8 lisatakse lõige 41 järgmises sõnastuses:
„(41) Juunikuu istungil määrab vallavolikogu otsusega järgneva aasta vallaeelarve põhitegevuse tulu ja kulu ning investeerimis- ja finantseerimistegevuste liigendamise detailsuse.“;
10) paragrahvi 8 lõige 5 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(5) Vallaeelarve eelnõu koostamise ajakava, tingimused, piirsummad ja vormid kehtestab ametiasutuse finantsjuhi ettepanekul vallavalitsus hiljemalt 1. augustiks. Vallaeelarve eelnõu selle osa, mille koostamisse kaasatakse ka kogukond, koostamise algatamisest ning menetluse põhimõtetest tuleb teavitada hiljemalt 1. augustil.“;
11) paragrahvi 8 lõige 7 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(7) Vallaeelarve eelnõu koostamise määratud tähtpäevaks esitavad ametiasutuse struktuuriüksused ja vallaasutused vallaeelarve projekti eelarve planeerimise tarkvara kaudu. Lisatakse seletuskiri, milles märgitakse põhjendused vallaeelarvesse taotletud rahasummade suuruse ja kasutamise otstarbe kohta. Eraldi tuleb välja tuua arvestused ja selgitused lisanduvatele kuludele, mis on seotud uute objektide kasutusele võtmise või muudatustega õigusaktides.“;
12) paragrahvi 8 lõige 9 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(9) Vallaeelarvesse raha kavandamise taotlusi menetletakse arutelude vormis. Arutelus osalevad vallavanem, finantsjuht ja vajadusel rahandusosakonna raamatupidaja ning ametiasutuse struktuuriüksuse või valdkonda koordineeriva osakonna juht. Vallaasutuste vallaeelarvete eelnõu arutelus osaleb ka vastava asutuse juht.“;
13) paragrahvi 9 lõige 2 punkt 2 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„2) tabelite ja graafikute kujul ülevaade vallaeelarve põhinäitajatest;“;
14) paragrahvi 10 lõige 2 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(2) Kogukonda kaasavas eelarvemenetluses planeeritakse vallaeelarvesse raha selliste objektide, mis pakuvad avalikku hüve ja on vallas avalikus kasutuses, rajamiseks või parendamiseks. Kaasava eelarve menetluse kaudu vallaeelarvesse planeeritud raha abil rajatud või parendatud objekt ei tohi tekitada vallale ebamõistlikke kulusid.“;
15) paragrahvi 10 lõige 3 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(3) Kogukonda kaasava vallaeelarve osa igal eelarveaastal on 50 000 eurot. Eelarveaastal rahastatakse vähemalt kahte objekti, millede kulu kokku ei ole suurem kui 50 000 eurot.“;
16) paragrahvi 10 lõige 4 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(4) Ühe ettepaneku minimaalne kulu võib olla 5000 eurot ja maksimaalne kulu 25 000 eurot.“;
17) paragrahvi 11 lõige 4 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(4) Ettepanekud esitatakse kirjalikult ametiasutuse postiaadressile või e-postiaadressile märgusõnaga „Kaasav eelarve“.“;
18) paragrahvi 11 lõige 5 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(5) Ettepanekute esitamisel peab olema märgitud:
1) esitaja andmed (nimi, isikukood või registrikood, kontakttelefon või e-posti aadress);
2) ettepaneku nimetus (lühike fraas, mis iseloomustab ettepaneku sisu);
3) ettepaneku eesmärk ja olulisus (lühike kirjeldus, millisele Türi valla vajadusele ettepanek vastab, millise probleemi lahendab või millise uue võimaluse avab, miks on ettepaneku teostamine vallaeelarvest vajalik ja oluline);
4) kirjeldus (lühike kirjeldus, kus ja millal ettepanek ellu viiakse ja kas ettepanek on 12 kuu jooksul teostatav);
5) sihtrühm (lühike kirjeldus, kes saavad probleemi lahendamisest või uue võimaluse avanemisest otsest kasu, sihtrühma hinnanguline suurus, vanus ja olulised tunnused);
6) ettepaneku teostamise kulu (hinnanguline maksumus või vastav hinnapakkumine);
7) muu oluline info (lühike kirjeldus sellest, mida oleks hindajail oluline teada).“;
19) paragrahvi 11 lõige 7 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(7) Komisjon analüüsib ettepaneku teostatavust ajalisest, rahalisest, tehnilisest ja õiguslikust aspektist ja valib välja kuni 10 ettepanekut, mis esitatakse hääletamiseks kogukonnale. Ettepanekute analüüsimise käigus võib komisjon sarnaseid ettepanekuid omavahel liita või täiendada. Komisjoni analüüsi tulemused avaldatakse veebilehel hiljemalt 5. oktoobril.“;
20) paragrahvi 11 täiendatakse lõikega 71 järgmises sõnastuses:
„(71) Ettepanekud, mis ei vasta korras märgitud nõuetele, ületavad korra § 10 lõikes 4 sätestatud maksimaalset summat või ei ole realiseeritavad ühe eelarveaasta jooksul, kõrvaldatakse menetlusest. Ettepaneku kõrvaldamisest informeeritakse ettepaneku esitajat koos põhjendustega.“;
21) paragrahvi 11 täiendatakse lõikega 72 järgmises sõnastuses:
„(72) Komisjon ei suuna avalikule hääletamisele ettepanekuid, mis on tehtud Türi valla sellise asustusüksuse (linna, aleviku, küla) kasuks, kuhu kahe viimase eelarveaasta jooksul on kogukonda kaasava eelarvemenetlusega juba vallaeelarvest raha eraldatud.“;
22) paragrahvi 11 lõige 8 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(8) Komisjoni valitud ettepanekud esitatakse avaliku huvi väljaselgitamiseks kogukonnale. Korra § 10 lõikes 5 nimetatud isik võib hääletada ühe hääletusele esitatud ettepaneku poolt. Hääletamine toimub perioodil 10.–21. oktoober.“;
23) paragrahvi 11 lõige 10 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(10) Kogukonna hääletustulemusena reastatakse ettepanekud vastavalt saadud häälte arvule, alustades enim hääli saanud ettepanekust. Vallaeelarve eelnõusse kavandatakse raha paremusjärjestuses enim hääli saanud ettepanekust alustades kuni kolme ettepanekuni ja 50 000 euro täitumiseni. Kui lõpphääletusel saavad ettepanekud ühepalju hääli, siis komisjon otsustab objekti rahastamise liisu heitmise teel. Juhul, kui leitakse ettepaneku esitaja poolt lisarahastus, siis võib komisjon otsustada rahastamise ka objektile, mis esimesena oleks jäänud rahastamata. Juhul, kui leitakse ettepaneku esitaja poolt lisarahastus, siis võib komisjon otsustada rahastamise ka ettepanekutele, mis esimesena oleks jäänud rahastamata. Hääletustulemusena selgunud ettepanekud edastab komisjon vallavalitsusele, kes teeb täienduse vallaeelarve eelnõusse ja seletuskirja.“;
24) paragrahv 12 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
§ 12. Vallaeelarve eelnõu vallavolikogule esitamine ja avalikustamine
(1) Vallavalitsuse heaks kiidetud vallaeelarve eelnõu koos seletuskirjaga esitatakse volikogule hiljemalt üks kuu enne eelseisva eelarveaasta algust.“,
(2) Vallaeelarve eelnõu ja seletuskiri avaldatakse seitsme tööpäeva jooksul pärast nende volikogule esitamist kohaliku omavalitsuse üksuse veebilehel. Seletuskiri peab olema veebilehel kättesaadav kuni eelarveaasta lõpuni.
(3) Vallavolikogu esimees edastab vallaeelarve eelnõu menetlemiseks vallavolikogu alalistele komisjonidele.“;
25) paragrahv 13 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
§ 13. Vallaeelarve eelnõu muutmiseks ettepanekute tegemine
(1) Pärast esimest lugemist ja vallaeelarve eelnõu avalikustamist on vallavolikogu alalistel komisjonidel ning isikutel õigus esitada vallaeelarve eelnõusse muudatuste tegemiseks ettepanekuid.
(2) Vallaeelarve eelnõu muutmise ettepanekutele, mis tingib ettenähtud tulude või kulude vähendamise, suurendamise või ümberpaigutamise, tuleb ettepaneku juurde lisada põhjendused ja arvutused kavandatavate muudatustega kaasnevate väljaminekute ja nende katteallikate kohta. Püsiva iseloomuga väljaminekute korral kirjeldatakse mõju vähemalt kolmele eelseisvale eelarveaastale.
(3) Muudatusettepanekute alusel koostab ametiasutuse rahandusosakond koondi ning esitab selle vallavalitsusele seisukoha võtmiseks.
(4) Muudatusettepanekute koond koos vallavalitsuse seisukohtadega esitatakse juhtivkomisjonile. Teised volikogu alalised komisjonid menetlevad eelarve eelnõu oma pädevuse piirides.
(5) Vallavalitsus võib teha juhtivkomisjonile ettepaneku muudatusettepaneku tagasilükkamiseks juhul, kui see ettepanek ei ole kooskõlas Türi valla kehtiva arengukava ja eelarvestrateegiaga. Samuti juhul, kui muudatusettepanekud suurendavad kulude kogusummat, ent katteallikaid ja mõjud ei ole välja toodud või katteallikad ei ole reaalsed.
(6) Muudatusettepaneku koondis on märgitud vallavalitsuse seisukoht ja juhtivkomisjon lisab koondile komisjoni seisukohad.
(7) Vallavalituse ja juhtivkomisjoni seisukohtadega muudatusettepanekute koond esitatakse vallavolikogule ja vallavolikogu hääletab iga muudatusettepanekut eraldi.
(8) Pärast muudatusettepanekute hääletamist otsustab vallavolikogu vallaeelarve eelnõu vastuvõtmise või suunamise järgmisele lugemisele.“;
26) paragrahv 14 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
§ 14. Vallaeelarve menetlemine, vastuvõtmine ja avalikustamine
(1) Vallaeelarve vastuvõtmiseks korraldatakse vallavolikogu istungitel vähemalt kaks lugemist.
(2) Kui vallavolikogu otsustab vallaeelarve teise lugemise katkestada, võib vallaeelarvesse teha täiendavaid muudatusettepanekuid tähtajani, mille juhtivkomisjon määrab.
(3) Kui eelarve suunatakse vastuvõtmiseks järgmisele istungile, siis istungite vahel võib vallavalitsus täiendada eelarve eelnõu selleks ajaks teatavaks saadud sihtotstarbeliste tuludega, sihtotstarbeliste tulude saamiseks vajalike projektide omafinantseerimise kuludega ning teha tehnilisi muudatusi ja täpsustusi.
(4) Vallaeelarve vastuvõtmisega samal ajal vallavolikogu:
1) otsustab kohustuste (laenu võtmine või võlakirjade emiteerimine investeeringuteks, arvelduslaenu võtmine, laenu võtmine välisabi vahenditega rahastatavate projektide sildfinantseerimiseks) võtmiseks loa andmise, määrates ära kohustuste piirmäärad;
2) otsustab välisabiga rahastatavate projektide või muude välisvahenditega rahastatavate tegevuste sildfinantseerimiseks kasutatava raha suuruse eelarveaastal;
3) otsustab sõltuvale üksusele laenu andmise (sealhulgas laenu tähtaja ja intressimäära) või kehtestab sõltuvale üksusele rahavoogude juhtimise eesmärgil laenu andmiseks piirmäära, milleni võib antavate laenude kogusumma ulatuda.
(5) Vallaeelarve võetakse vastu vallavolikogu poolthäälteenamusega.
(6) Vallaeelarve koos seletuskirjaga avalikustatakse 7 tööpäeva jooksul veebilehel. Veebilehel avaldatakse vallaeelarve menetlemist käsitlevad vallavolikogu istungite ja vallavolikogu komisjonide protokollid. Avalikustamise tagab ametiasutus.“;
27) paragrahv 15 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
§ 15. Lisaeelarve eelnõu koostamine
(1) Eelarveaasta jooksul võib vallaeelarvet muuta lisaeelarvega. Lisaeelarvet ei pea koostama, kui vallaeelarve muutub KOFS § 26 lõikes 4 sätestatud asjaoludest tulenevalt.
(2) Lisaeelarve koostatakse vallaeelarvega samas liigenduses.
(3) Lisaeelarve eelnõule lisatakse seletuskiri, milles kajastatakse:
1) põhjendus täiendavate kulude vajaduse ning nende tegemise paratamatuse kohta käesoleval eelarveaastal;
2) andmed kulude kohta, mille täiendamist taotletakse, sealhulgas andmed lisatulude või -säästu kohta, millega lisakulud kaetakse;
3) selgitused muudatuste kohta, võrreldes põhieelarvega koos selgitusega muudatuse mõju kohta.
(4) Lisaeelarve vajaduse selgitab välja ning lisaeelarve eelnõu koostab ametiasutuse rahandusosakond, lähtudes KOFSiga lisaeelarvele sätestatud nõuetest.
(5) Lisaeelarve eelnõu peab enne volikogule menetlemiseks esitamist heaks kiitma vallavalitsus.
(6) Kui eelarveaasta jooksul lisaeelarvet ei koostata, esitatakse ülevaade sihtotstarbeliselt eraldatud raha ja annetuste kasutusse võtmise kohta vallavolikogule vallaeelarve täitmise aruande koosseisus.
(7) Vallaeelarve tulude alalaekumise korral on vallavalitsusel õigus piirata vallaeelarves ettenähtud väljaminekute tegemist ning vajadusel esitada vallavolikogule negatiivne lisaeelarve.“;
28) määrust täiendatakse paragrahviga 151 järgmises sõnastuses:
§ 151. Ajutiselt vallaeelarvest väljaminekute tegemise piiramine
(1) Vallavalitsusel on õigus piirata vallaeelarves ettenähtud väljaminekute tegemist, kui tulude alalaekumine ületab aasta alguse seisuga vallaeelarvesse planeeritud likviidsete varade summat.
(2) Väljaminekute tegemise piirangut rakendatakse:
1) vallasutuse või investeerimistegevuse kuludele, mille tegemist pole alustatud või on võimalik kavandatud investeering eelarveaastal tegemata jätta;
2) vallaasutuse põhitegevuse kuludele kuni 10% põhitegevuse kuludest.
(3) Vallaeelarvest väljaminekute ajutist piiramist võib rakendada kuni eelarveaastal lisaeelarve vastuvõtmiseni või juhul, kui väljaminekuid piiratakse alates eelarveaasta oktoobrikuust ning lisaeelarvet eelarveaastal vastu võtta ei kavandata, siis eelarveaasta lõpuni.
(4) Vallavalitsus on kohustatud vallavolikogu kehtestatud piirangutest esimesel võimalusel teavitama.“;
29) paragrahvi 16 lõige 3 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(3) Pärast vallaeelarve eelnõu vallavolikogu esimehele edastamist avalikustatakse lisaeelarve eelnõu veebilehel, lisades avalikustamise juurde muudatusettepanekute esitamise tähtaja, mis ei tohi olla lühem kui 14 päeva. Avalikustamise tagab ametiasutus.“;
30) paragrahv 17 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
§ 17. Lisaeelarve menetlemine
(1) Lisaeelarvet menetletakse vallavolikogus vallaeelarve menetlemisega samasuguses korras, arvestades käesoleva paragrahvi erisusi.
(2) Vallavolikogule esitatud lisaeelarve eelnõusse võib teha muudatusettepanekuid eelnõu avalikustamise ajal ning ettepanekute tegemiseks määratud kuupäevaks. Vallavolikogu istungil, kus menetletakse lisaeelarve eelnõu (I lugemine), täiendavaid ettepanekuid lisaeelarve eelnõusse enam teha ei saa.
(3) Kui lisaeelarve eelnõu muutmiseks ei ole eelnõu avalikustamise ajal tehtud muudatusettepanekuid, võib vallavolikogu lisaeelarve pärast esimese lugemist lõpetamist vastu võtta.
(4) Kui lisaeelarve eelnõusse tehakse lisaeelarve eelnõu avalikustamise ajal ning määratud kuupäevaks muudatusettepanekuid, esitatakse muudatusettepanekud vallavolikogule lisaeelarve esimese lugemise ajal. Vallavolikogu võib muudatusettepanekutest tulenevalt saata lisaeelarve eelnõu täiendamiseks ja muutmiseks vallavalitsusele tagasi või hääletada esitatud muudatuste lisaeelarvesse sisseviimise. Pärast muudatuste hääletamist suunatakse lisaeelarve eelnõu teisele lugemisele.
(5) Ettepanekuid, mis suurendavad vallaeelarve kulude kogusummat ning koos muudatusettepanekuga ei ole esitatud kulud suurendamise võimalikke katteallikaid, lisaeelarve eelnõu muutmiseks arvesse ei võeta.“;
31) paragrahv 19 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
§ 19. Eelarveaasta alguseks vastu võtmata vallaeelarvest väljaminekute tegemine
Kui eelarveaasta alguseks on vallaeelarve vastu võtmata, kinnitab vallavalitsus korraldusega väljaminekute tegemiseks vallaeelarve jaotuse ja väljaminekute lubatud suuruse, arvestades KOFSis sätestatut.“;
32) paragrahvi 20 lõige 6 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(6) Vallavalitsusel, ametiasutusel ning ametiasutuse hallatavatel asutustel on keelatud teha tehinguid, mida ei ole vallaeelarves ette nähtud, välja arvatud seadustes nimetatud juhtudel.“;
33) paragrahv 21 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
§ 21. Aruandlus vallaeelarve täitmise kohta
(1) Vallaeelarve täitmine on kõikidele volitatud isikutele nähtav eelarve planeerimise tarkvaras. Andmed vallaeelarve täitmise kohta uuenevad automaatselt üks kord nädalas.
(2) Vallaeelarve täitmise aruandlus on veebilehel nähtav tegevusvaldkonna, üksuse ja kululiigi lõikes.
(3) Kohaliku omavalitsuse struktuuriüksuse, ametiasutuse, ametiasutuse hallatava asutuse ja vallaasutuste juhid on kohustatud jälgima enda vastutusala vallaeelarve täitmist ja tegema ametiasutuse rahandusosakonnale sisulisi ettepanekuid, kui valleelarve täitmisega on tekkinud viivitusi või muudatusi.
(4) Vallavalitsus annab vallavolikogu juhtivkomisjonile vallaeelarve täitmise kohta informatsiooni komisjoni esimehe nõudmisel.
(5) Vallavalitsus annab vallavolikogule vallaeelarve täitmisest ülevaate vähemalt teises ja neljandas kvartalis. Neljandas kvartalis esitatakse vallaeelarve täitmise ülevaade järgmise aasta vallaeelarve eelnõu koosseisus.
(6) Kui vallaeelarve muutmine lisaeelarvega ei ole nõutav, informeerib vallavalitsus esimesel võimalusel vallavolikogu vallaeelarves kirjendamata väljaminekutest.
(7) Ametiasutuse rahandusosakond esitab Rahandusministeeriumile iga kvartali järgneva kuu 25. kuupäevaks saldoandmike süsteemi kaudu andmed vallaeelarve, lisaeelarve ja vallaeelarve täitmise kohta tegevusalade lõikes. Andmete esitamise nõue tuleneb FA juhendi § 5 ja § 9 nõuetest.“;
34) paragrahvi 22 lõige 1 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(1) Reservfondi võib kasutada ainult ettenägematutel juhtudel, st üksnes selliste väljaminekute tegemiseks, mida vallaeelarve koostamise käigus ei olnud võimalik ette näha ja planeerida.“;
35) paragrahvi 22 lõige 2 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(2) Reservfondist eraldatakse raha sihtotstarbeliselt järgmistel juhtudel:
1) kriisiolukordade ja õnnetusjuhtumite ennetamiseks ning õnnetusjuhtumite tagajärgede likvideerimiseks;
2) kuluks, mille katmiseks ei ole vallaeelarvesse raha planeeritud, kuid mis on hädavajalik valla tegevuse korraldamiseks;
3) kulu katmiseks, mis on vallaeelarvesse planeeritud, kuid tegelik kulu on planeeritust suurem ja kulu ületamine on põhjendatud, eeskätt vallale seadustega pandud kohustuste täitmiseks, vallaasutuste tegevuse ning vallavolikogu kehtestatud kordade alusel isikute subjektiivsete õiguste tagamiseks;
4) vallaasutuste koondamishüvitiste kulu katmiseks, mida ei olnud vallaeelarve koostamisel võimalik ette näha;
5) projektide omaosaluste katmiseks, kui selleks ei ole vallaeelarvesse vahendeid planeeritud või planeeritud vahendid ei ole piisavad;
6) muude ettenägemata ning põhjendatud kulude katmiseks.“;
36) paragrahvi 23 lõige 6 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(6) Vallavalitsus vormistab oma otsuse korraldusega. Korraldus edastatakse ametiasutuse raamatupidamisele, kes teostab eelarve planeerimise tarkvaras eraldise järgselt vallaeelarve ümbertõstmised.“;
37) määrust täiendatakse paragrahviga 251 järgmises sõnastuses:
§ 251. Finantsaudit
(1) Finantsauditi majandusaasta aruandele teeb vallavolikogu määratud vandeaudiitor.
(2) Türi valla osalusega üksused esitavad vallavalitsusele oma auditeeritud majandusaasta aruanded koos audiitori järeldusotsusega hiljemalt 31. märtsil.
(3) Türi valla konsolideerimisgrupi audiitor koostab majandusaasta aruande kohta sõltumatu audiitori aruande ja esitab hiljemalt 25. mail vallavalitsusele.“;
38) paragrahv 28 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
§ 28. Finantsdistsipliini tagamise üldised põhimõtted
(1) Vallaeelarve põhitegevuse tulude ja põhitegevuse kulude vahe (tulem) aruandeaasta lõpu seisuga peab olema null või positiivne.
(2) Netovõlakoormus võib ulatuda seaduses sätestatud määrani aruandeaasta põhitegevuse tuludest.
(3) Finantsdistsipliini tagamise meetmeid rakendatakse eelarvestrateegia ja vallaeelarve koostamisel ning täitmisel ja kohustuste võtmisel.“;
39) määrust täiendatakse paragrahviga 281 järgmiselt:
§ 281. Nõuded varadele ja kohustustele
(1) Likviidsete varadena käsitatakse varasid, mis vastavad KOFS § 36 lõikele 1.
(2) Likviidseid varasid ei tohi fondidesse paigutada.
(3) Börsiettevõtte aktsiaid ei tohi soetada.
(4) Võlakohustusi võib võtta investeeringuteks, põhivara soetuseks antavaks sihtfinantseerimiseks, osaluste, aktsiate, osade ja muude omakapitaliinstrumentide omandamiseks või olemasolevate võlakohustuste refinantseerimiseks.
(5) Arvelduskrediiti või lühiajalist laenu käibevahendite juhtimiseks võib võtta ainult tingimusel,
et see makstakse aasta lõpu seisuga tagasi.“;
40) paragrahv 29 tunnistatakse kehtetuks.
§ 2. Määruse rakendamine
Määrusega kehtestatud nõudeid tuleb rakendada ka Türi valla 2024. aasta vallaeelarve eelnõu koostamisele ja menetlemisele, välja arvatud määruse § 8 lõige 41, mida rakendatakse alates Türi valla 2025. aasta vallaeelarve eelnõu koostamisest ja menetlemisest.

Marge Hirtentreu
volikogu esimees

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json