Rahandus ja eelarveFinantsjuhtimine

Teksti suurus:

Türi valla finantsjuhtimise kord

Türi valla finantsjuhtimise kord - sisukord
Väljaandja:Türi Vallavolikogu
Akti liik:määrus
Teksti liik:terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:12.09.2023
Redaktsiooni kehtivuse lõpp:08.06.2024
Avaldamismärge:RT IV, 09.09.2023, 64

Türi valla finantsjuhtimise kord

Vastu võetud 30.11.2017 nr 12
RT IV, 07.12.2017, 1
jõustumine 10.12.2017

Muudetud järgmiste aktidega (näita)

VastuvõtmineAvaldamineJõustumine
28.05.2020RT IV, 03.06.2020, 1806.06.2020, rakendatakse Türi valla 2021. aasta eelarve koostamisest alates
31.08.2023RT IV, 09.09.2023, 5712.09.2023

Määrus sõnastatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 35 lõike 1 ning kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 5 lõigete 6 ja 7, § 21 lõike 1 ja § 28 lõike 31 alusel.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

1. peatükk  

§ 1.   Määruse reguleerimisala

  (1) Türi valla finantsjuhtimise kord (edaspidi kord) sätestab Türi vallas kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse (edaspidi KOFS) täitmise korraldamise tingimused ja korra.

  (2) Korraga reguleeritakse:
  1) Türi valla eelarve (edaspidi vallaeelarve) liigendamise põhimõtted;
  2) vallaeelarve ja Türi valla lisaeelarve (edaspidi lisaeelarve) eelnõu koostamise, eelnõu Türi Vallavolikogus (edaspidi vallavolikogu) ja vallavolikogu alalistes komisjonides menetlemise ning eelnõu avalikustamise nõuded;
  3) nõuded vallaeelarve ja lisaeelarve vastuvõtmiseks ja avalikustamiseks;
  4) reeglid vallaeelarvest väljaminekute tegemiseks, kui vallaeelarve on eelarveaasta alguseks vastu võtmata;
  5) vallaeelarve täitmise reeglid, sh vallaeelarve täitmise käigus tulude kavandatust väiksema laekumise korral vallaeelarves ettenähtud väljaminekute tegemise piiramise tingimused, ulatus ja ajaline kestus;
  6) tingimused ja nõuded vallaeelarve reservfondi kasutamiseks;
  7) Türi valla majandusaasta aruande koostamise, aruande vallavolikogus ja vallavolikogu alalistes komisjonides menetlemise reeglid ning majandusaasta aruande kinnitamise ja avalikustamise nõuded;
  8) finantsdistsipliini tagamise üldised nõuded.

§ 2.   Määruse kohaldumisala

  Türi valla finantsjuhtimise üldised nõuded tulenevad KOFSist ja teistest kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimist reguleerivatest riiklikest õigusaktidest. Määrust kohaldatakse vallaeelarvest raha taotlemisele ning vallaeelarvest raha jaotamisele, vallaeelarve kasutamisele, vallaeelarve täitmise aruandlusele ja kontrollimisele juhul, kui seadusest või muust õigusaktist või välisabist rahastatava projekti kohta kehtivatest reeglitest ei tulene teistsugust regulatsiooni.

§ 3.   Mõisted

  (1) Korras kasutatakse mõisteid KOFSi ja raamatupidamisseaduse ning nende alusel antud õigusaktide tähenduses.

  (2) Lisaks kasutatakse määruses mõisteid järgmises tähenduses:
  1) kohaliku omavalitsuse struktuuriüksus – vallavolikogu ja Türi Vallavalitsus (edaspidi vallavalitsus);
  2) ametiasutus – avaliku võimu ülesandeid täitev Türi valla asutus;
  3) ametiasutuse hallatav asutus – kõik Türi valla asutused, kes ei tegutse avaliku võimuga;
  4) vallaasutus – kõik Türi valla asutused (st ametiasutus ja ametiasutuse hallatavad asutused) koos;
  41) FA juhend – avaliku sektori finantsarvestuse ja aruandluse juhend;
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]
  42) eelarve planeerimise tarkvara – ametiasutuses kasutusel olev tarkvara, milles planeeritakse vallaeelarveid ja jälgitakse vallaveelarve täitmist;
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]
  5) veebileht – Internetis Türi valla ametlik veebileht aadressil www.tyri.ee.

§ 4.   Eelarveaasta

  (1) Eelarveaasta algab 1. jaanuaril ja lõpeb 31. detsembril.

  (2) Vallaeelarve kinnitatakse üheks eelarveaastaks.

2. peatükk VALLAEELARVE JA SELLE LIIGENDAMISE PÕHIMÕTTED 

§ 5.   Vallaeelarve tekkepõhisus

  Vallaeelarve koostatakse tekkepõhiselt. Tekkepõhises eelarves kajastatakse tehingud vastavalt nende toimumisele, sõltumata sellest, millal nende eest raha laekub või välja makstakse.

§ 6.   Vallaeelarve ülesehitus

  Vallaeelarve osad on:
  1) põhitegevuse tulu;
  2) põhitegevuse kulu;
  3) investeerimistegevuse tulu;
  4) investeerimistegevuste kulu;
  5) finantseerimistegevuse tulu;
  6) finantseerimistegevuse kulu;
  7) likviidsete varade muutus.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

§ 7.   Vallaeelarve koostamise ja vastuvõtmise detailsus ja sisu

  (1) Vallavolikogu liigendab vallaeelarve põhitegevuse tulud ja investeerimis- ning finantseerimistegevuse tulud ja kulud kuni neljakohaliste kontodena vastavalt FA juhendi lisale 1. Põhitegevuse kulu ja investeeringu kulu liigendab vallavolikogu tegevusalade lõikes.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

  (2) Kulude ja tulude arvestus raamatupidamises toimub klassifikaatori kõige detailsemal viisil.

  (3) Ametiasutus, ametiasutuse hallatavate asutuse juhid ja kohaliku omavalitsuse struktuuriüksuste juhid liigendavad vallaeelarves nende vastutusalas olevad tulud ja kulud vähemalt neljakohaliste tulu- ja kululiikidena. Vallaeelarve tulude ja kulude neljakohalise liigenduse kinnitab vallavalitsus korraldusega.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

3. peatükk VALLAEELARVE JA LISAEELARVE KOOSTAMINE, MENETLEMINE, VASTUVÕTMINE JA AVALIKUSTAMINE 

1. jagu Vallaeelarve koostamine 

§ 8.   Vallaeelarve koostamise põhimõtted ja alused

  (1) Vallaeelarve koostatakse, lähtudes Türi valla arengukavas sätestatud eesmärkidest, Türi valla eelarvestrateegia põhimõtetest, õigusaktidega Türi vallale pandud ning õigusaktide või lepingutega Türi vallale võetud kohustustest ning avalikust huvist.

  (2) Vallaeelarve osa, mis koostatakse kogukondliku kokkuleppe alusel, koostamisse kaasatakse Türi valla elanikud. Kogukondliku kokkuleppe alusel vallaeelarve osa koostamise põhimõtted on sätestatud määruse 3. peatüki 2. jaos.
02.10.2023 10:40
Veaparandus - Lisatud puuduv tekst muutva määruse ja Riigi Teataja seaduse § 10 lg 4 alusel.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

  (3) Vallaeelarve eelnõu koostamist koordineerib ametiasutus, kes koostab ametiasutusele teada olevate ning talle esitatud andmete alusel vallaeelarve eelnõu.

  (4) Vallaeelarve eelnõu koostamine ja kogukondliku kokkuleppe alusel vallaeelarve koostamine algab vallaeelarve eelnõu koostamise ajakava, vajadusel arengudokumentidest tulenevalt valdkondlike alaeelarvete piirsummade ja tingimuste ning vormide kehtestamisega.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

  (41) Juunikuu istungil määrab vallavolikogu otsusega järgneva aasta vallaeelarve põhitegevuse tulu ja kulu ning investeerimis- ja finantseerimistegevuste liigendamise detailsuse.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023, rakendatakse alates 2025. a vallaeelarve eelnõu koostamisest ja menetlemisest.]

  (5) Vallaeelarve eelnõu koostamise ajakava, tingimused, piirsummad ja vormid kehtestab ametiasutuse finantsjuhi ettepanekul vallavalitsus hiljemalt 1. augustiks. Vallaeelarve eelnõu selle osa, mille koostamisse kaasatakse ka kogukond, koostamise algatamisest ning menetluse põhimõtetest tuleb teavitada hiljemalt 1. augustil.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

  (6) Hiljemalt 1. septembriks võivad vallaeelarvesse raha planeerimiseks esitada taotlusi füüsilised ja juriidilised isikud, kellel on õigus saada vallaeelarvest hüvitist või toetust või nõuda kulude katmist seaduse, seaduse alusel antud õigusakti või Türi valla sisepädevusest tulenevalt antud vallavolikogu otsuse alusel. Taotlus vallaeelarvesse raha planeerimiseks esitatakse ametiasutuse struktuuriüksuse (osakonna) kaudu, kelle pädevuses on tegevusvaldkonna, milles taotleja tegutseb, koordineerimine, kui seaduse või muu õigusaktiga ei ole sätestatud teisiti. Kui taotleja ei tegutse ühegi ametiasutuse struktuuriüksuse pädevuses olevas tegevusvaldkonnas või ta ei oska struktuuriüksust valida, esitatakse taotlus ametiasutusele. Taotlus peab sisaldama taotlevat rahasummat ja selgitust selle suuruse ja kasutamise otstarbe kohta.

  (7) Vallaeelarve eelnõu koostamise määratud tähtpäevaks esitavad ametiasutuse struktuuriüksused ja vallaasutused vallaeelarve projekti eelarve planeerimise tarkvara kaudu. Lisatakse seletuskiri, milles märgitakse põhjendused vallaeelarvesse taotletud rahasummade suuruse ja kasutamise otstarbe kohta. Eraldi tuleb välja tuua arvestused ja selgitused lisanduvatele kuludele, mis on seotud uute objektide kasutusele võtmise või muudatustega õigusaktides.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

  (8) Ametiasutuse rahandusosakond koostab ametiasutuse struktuuriüksustelt ja vallaasutustelt laekunud taotlustest koondi.

  (9) Vallaeelarvesse raha kavandamise taotlusi menetletakse arutelude vormis. Arutelus osalevadvallavanem, finantsjuht ja vajadusel rahandusosakonna raamatupidaja ning ametiasutuse struktuuriüksuse või valdkonda koordineeriva osakonna juht. Vallaasutuste vallaeelarvete eelnõu arutelus osaleb ka vastava asutuse juht.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

§ 9.   Vallaeelarve eelnõu ja seletuskirja koostamine

  (1) Vallaeelarve esialgse eelnõu koostab ametiasutuse rahandusosakond ning esitab selle vallavalitsusele hiljemalt 15. oktoobriks. Vallavalitsus arutab eelnõu vallavalitsuse istungil ning annab rahandusosakonnale edasised suunised eelnõu muutmiseks.

  (2) Vallaeelarve eelnõule lisatakse seletuskiri, milles märgitakse:
  1) kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 22 lõikes 2 sätestatu;
  2) tabelite ja graafikute kujul ülevaade vallaeelarve põhinäitajatest;
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]
  3) vallaeelarveaastasse planeeritud uued algatused koos maksumustega.

2. jagu Kogukondliku kokkuleppe alusel vallaeelarve osa koostamine 

§ 10.   Kogukondliku kokkuleppe alusel vallaeelarvesse kulude planeerimise põhimõtted

  (1) Kogukonda vallaeelarve koostamise kaasamisse eesmärk on vallaeelarvesse sellisteks kuludeks raha planeerimine, mis eelarveaastal enim teenib kogukonna huve.

  (2) Kogukonda kaasavas eelarvemenetluses planeeritakse vallaeelarvesse raha selliste objektide, mis pakuvad avalikku hüve ja on vallas avalikus kasutuses, rajamiseks või parendamiseks. Kaasava eelarve menetluse kaudu vallaeelarvesse planeeritud raha abil rajatud või parendatud objekt ei tohi tekitada vallale ebamõistlikke kulusid.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

  (3) Kogukonda kaasava vallaeelarve osa igal eelarveaastal on 50 000 eurot. Eelarveaastal rahastatakse vähemalt kahte objekti, millede kulu kokku ei ole suurem kui 50 000 eurot.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

  (4) Ühe ettepaneku minimaalne kulu võib olla 5000 eurot ja maksimaalne kulu 25 000 eurot.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

  (5) Kogukondliku kokkuleppe alusel koostatava vallaeelarve osa menetluses võivad osaleda kõik Türi valla arengust huvitatud vähemalt 16 aastased füüsilised isikud, kelle elukoht Eesti rahvastikuregistri alusel on Türi vallas.

§ 11.   Kogukondliku kokkuleppe alusel vallaeelarve planeerimise menetlustoimingud

  (1) Kogukonna eelarve eelnõu koostamisse kaasamiseks avaldab ametiasutus ajalehes „Türi Rahvaleht“ ja Internetis Türi valla veebilehel www.tyri.ee teate vallaeelarve eelnõu kogukonda kaasava osa menetlemise alustamise, ettepanekute esitamise aja ning ettepanekute menetlemise ja otsustamise asjaolude kohta.

  (2) Kogukonna vallaeelarve eelnõu koostamisse kaasamiseks korraldab ametiasutus Türi valla erinevates piirkondades hiljemalt 30. augustiks teabekoosolekud.

  (3) Ettepanekuid vallaeelarvesse kogukonna huvides raha planeerimiseks võivad korra § 10 lõikes 5 nimetatud isikud teha perioodil 1. september - 18. september (viimane kuupäev kaasa arvatud).

  (4) Ettepanekud esitatakse kirjalikult ametiasutuse postiaadressile või e-postiaadressile märgusõnaga „Kaasav eelarve“.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

  (5) Ettepanekute esitamisel peab olema märgitud:
  1) esitaja andmed (nimi, isikukood või registrikood, kontakttelefon või e-posti aadress);
  2) ettepaneku nimetus (lühike fraas, mis iseloomustab ettepaneku sisu);
  3) ettepaneku eesmärk ja olulisus (lühike kirjeldus, millisele Türi valla vajadusele ettepanek vastab, millise probleemi lahendab või millise uue võimaluse avab, miks on ettepaneku teostamine vallaeelarvest vajalik ja oluline);
  4) kirjeldus (lühike kirjeldus, kus ja millal ettepanek ellu viiakse ja kas ettepanek on 12 kuu jooksul teostatav);
  5) sihtrühm (lühike kirjeldus, kes saavad probleemi lahendamisest või uue võimaluse avanemisest otsest kasu, sihtrühma hinnanguline suurus, vanus ja olulised tunnused);
  6) ettepaneku teostamise kulu (hinnanguline maksumus või vastav hinnapakkumine);
  7) muu oluline info (lühike kirjeldus sellest, mida oleks hindajail oluline teada).
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

  (6) Esitatud ettepanekute hindamiseks ning teostatavuse kohta seisukoha andmiseks moodustab vallavalitsus ajutise komisjoni. Ajutise komisjoni koosseisu peavad kuuluma vallavolikogu igast alalisest komisjonist komisjoni esitatud 1-2 liiget ja 2 vallavalitsuse esindajat.

  (7) Komisjon analüüsib ettepaneku teostatavust ajalisest, rahalisest, tehnilisest ja õiguslikust aspektist ja valib välja kuni 10 ettepanekut, mis esitatakse hääletamiseks kogukonnale. Ettepanekute analüüsimise käigus võib komisjon sarnaseid ettepanekuid omavahel liita või täiendada. Komisjoni analüüsi tulemused avaldatakse veebilehel hiljemalt 5. oktoobril.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

  (71) Ettepanekud, mis ei vasta korras märgitud nõuetele, ületavad korra § 10 lõikes 4 sätestatud maksimaalset summat või ei ole realiseeritavad ühe eelarveaasta jooksul, kõrvaldatakse menetlusest. Ettepaneku kõrvaldamisest informeeritakse ettepaneku esitajat koos põhjendustega.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

  (72) Komisjon ei suuna avalikule hääletamisele ettepanekuid, mis on tehtud Türi valla sellise asustusüksuse (linna, aleviku, küla) kasuks, kuhu kahe viimase eelarveaasta jooksul on kogukonda kaasava eelarvemenetlusega juba vallaeelarvest raha eraldatud.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

  (8) Komisjoni valitud ettepanekud esitatakse avaliku huvi väljaselgitamiseks kogukonnale. Korra § 10 lõikes 5 nimetatud isik võib hääletada ühe hääletusele esitatud ettepaneku poolt. Hääletamine toimub perioodil 10.–21. oktoober.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

  (9) Hääletamise täpsema korra kehtestab igaks vallaeelarve eelnõu menetlemiseks vallavalitsus.

  (10) Kogukonna hääletustulemusena reastatakse ettepanekud vastavalt saadud häälte arvule, alustades enim hääli saanud ettepanekust. Vallaeelarve eelnõusse kavandatakse raha paremusjärjestuses enim hääli saanud ettepanekust alustades kuni kolme ettepanekuni ja 50 000 euro täitumiseni. Kui lõpphääletusel saavad ettepanekud ühepalju hääli, siis komisjon otsustab objekti rahastamise liisu heitmise teel. Juhul, kui leitakse ettepaneku esitaja poolt lisarahastus, siis võib komisjon otsustada rahastamise ka objektile, mis esimesena oleks jäänud rahastamata. Juhul, kui leitakse ettepaneku esitaja poolt lisarahastus, siis võib komisjon otsustada rahastamise ka ettepanekutele, mis esimesena oleks jäänud rahastamata. Hääletustulemusena selgunud ettepanekud edastab komisjon vallavalitsusele, kes teeb täienduse vallaeelarve eelnõusse ja seletuskirja.
02.10.2023 10:44
Veaparandus - Lisatud puuduv tekst muutva määruse ja Riigi Teataja seaduse § 10 lg 4 alusel.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

3. jagu Vallaeelarve eelnõu menetlemine, vastuvõtmine ja avalikustamine 

§ 12.   Vallaeelarve eelnõu vallavolikogule esitamine ja avalikustamine
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

  (1) Vallavalitsuse heaks kiidetud vallaeelarve eelnõu koos seletuskirjaga esitatakse volikogule hiljemalt üks kuu enne eelseisva eelarveaasta algust.

  (2) Vallaeelarve eelnõu ja seletuskiri avaldatakse seitsme tööpäeva jooksul pärast nende volikogule esitamist kohaliku omavalitsuse üksuse veebilehel. Seletuskiri peab olema veebilehel kättesaadav kuni eelarveaasta lõpuni.

  (3) Vallavolikogu esimees edastab vallaeelarve eelnõu menetlemiseks vallavolikogu alalistele komisjonidele.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

§ 13.   Vallaeelarve eelnõu muutmiseks ettepanekute tegemine

  (1) Pärast esimest lugemist ja vallaeelarve eelnõu avalikustamist on vallavolikogu alalistel komisjonidel ning isikutel õigus esitada vallaeelarve eelnõusse muudatuste tegemiseks ettepanekuid.

  (2) Vallaeelarve eelnõu muutmise ettepanekutele, mis tingib ettenähtud tulude või kulude vähendamise, suurendamise või ümberpaigutamise, tuleb ettepaneku juurde lisada põhjendused ja arvutused kavandatavate muudatustega kaasnevate väljaminekute ja nende katteallikate kohta. Püsiva iseloomuga väljaminekute korral kirjeldatakse mõju vähemalt kolmele eelseisvale eelarveaastale.

  (3) Muudatusettepanekute alusel koostab ametiasutuse rahandusosakond koondi ning esitab selle vallavalitsusele seisukoha võtmiseks.

  (4) Muudatusettepanekute koond koos vallavalitsuse seisukohtadega esitatakse juhtivkomisjonile. Teised volikogu alalised komisjonid menetlevad eelarve eelnõu oma pädevuse piirides.

  (5) Vallavalitsus võib teha juhtivkomisjonile ettepaneku muudatusettepaneku tagasilükkamiseks juhul, kui see ettepanek ei ole kooskõlas Türi valla kehtiva arengukava ja eelarvestrateegiaga. Samuti juhul, kui muudatusettepanekud suurendavad kulude kogusummat, ent katteallikaid ja mõjud ei ole välja toodud või katteallikad ei ole reaalsed.

  (6) Muudatusettepaneku koondis on märgitud vallavalitsuse seisukoht ja juhtivkomisjon lisab koondile komisjoni seisukohad.

  (7) Vallavalituse ja juhtivkomisjoni seisukohtadega muudatusettepanekute koond esitatakse vallavolikogule ja vallavolikogu hääletab iga muudatusettepanekut eraldi.

  (8) Pärast muudatusettepanekute hääletamist otsustab vallavolikogu vallaeelarve eelnõu vastuvõtmise või suunamise järgmisele lugemisele.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

§ 14.   Vallaeelarve menetlemine, vastuvõtmine ja avalikustamine
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

  (1) Vallaeelarve vastuvõtmiseks korraldatakse vallavolikogu istungitel vähemalt kaks lugemist.

  (2) Kui vallavolikogu otsustab vallaeelarve teise lugemise katkestada, võib vallaeelarvesse teha täiendavaid muudatusettepanekuid tähtajani, mille juhtivkomisjon määrab.

  (3) Kui eelarve suunatakse vastuvõtmiseks järgmisele istungile, siis istungite vahel võib vallavalitsus täiendada eelarve eelnõu selleks ajaks teatavaks saadud sihtotstarbeliste tuludega, sihtotstarbeliste tulude saamiseks vajalike projektide omafinantseerimise kuludega ning teha tehnilisi muudatusi ja täpsustusi.

  (4) Vallaeelarve vastuvõtmisega samal ajal vallavolikogu:
  1) otsustab kohustuste (laenu võtmine või võlakirjade emiteerimine investeeringuteks, arvelduslaenu võtmine, laenu võtmine välisabi vahenditega rahastatavate projektide sildfinantseerimiseks) võtmiseks loa andmise, määrates ära kohustuste piirmäärad;
  2) otsustab välisabiga rahastatavate projektide või muude välisvahenditega rahastatavate tegevuste sildfinantseerimiseks kasutatava raha suuruse eelarveaastal;
  3) otsustab sõltuvale üksusele laenu andmise (sealhulgas laenu tähtaja ja intressimäära) või kehtestab sõltuvale üksusele rahavoogude juhtimise eesmärgil laenu andmiseks piirmäära, milleni võib antavate laenude kogusumma ulatuda.

  (5) Vallaeelarve võetakse vastu vallavolikogu poolthäälteenamusega.

  (6) Vallaeelarve koos seletuskirjaga avalikustatakse 7 tööpäeva jooksul veebilehel. Veebilehel avaldatakse vallaeelarve menetlemist käsitlevad vallavolikogu istungite ja vallavolikogu komisjonide protokollid. Avalikustamise tagab ametiasutus.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

4. jagu Lisaeelarve koostamine, menetlemine, vastuvõtmine ja avalikustamine 

§ 15.   Lisaeelarve eelnõu koostamine

  (1) Eelarveaasta jooksul võib vallaeelarvet muuta lisaeelarvega. Lisaeelarvet ei pea koostama, kui vallaeelarve muutub KOFS § 26 lõikes 4 sätestatud asjaoludest tulenevalt.

  (2) Lisaeelarve koostatakse vallaeelarvega samas liigenduses.

  (3) Lisaeelarve eelnõule lisatakse seletuskiri, milles kajastatakse:
  1) põhjendus täiendavate kulude vajaduse ning nende tegemise paratamatuse kohta käesoleval eelarveaastal;
  2) andmed kulude kohta, mille täiendamist taotletakse, sealhulgas andmed lisatulude või -säästu kohta, millega lisakulud kaetakse;
  3) selgitused muudatuste kohta, võrreldes põhieelarvega koos selgitusega muudatuse mõju kohta.

  (4) Lisaeelarve vajaduse selgitab välja ning lisaeelarve eelnõu koostab ametiasutuse rahandusosakond, lähtudes KOFSiga lisaeelarvele sätestatud nõuetest.

  (5) Lisaeelarve eelnõu peab enne volikogule menetlemiseks esitamist heaks kiitma vallavalitsus.

  (6) Kui eelarveaasta jooksul lisaeelarvet ei koostata, esitatakse ülevaade sihtotstarbeliselt eraldatud raha ja annetuste kasutusse võtmise kohta vallavolikogule vallaeelarve täitmise aruande koosseisus.

  (7) Vallaeelarve tulude alalaekumise korral on vallavalitsusel õigus piirata vallaeelarves ettenähtud väljaminekute tegemist ning vajadusel esitada vallavolikogule negatiivne lisaeelarve.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

§ 151.   Ajutiselt vallaeelarvest väljaminekute tegemise piiramine

  (1) Vallavalitsusel on õigus piirata vallaeelarves ettenähtud väljaminekute tegemist, kui tulude alalaekumine ületab aasta alguse seisuga vallaeelarvesse planeeritud likviidsete varade summat.

  (2) Väljaminekute tegemise piirangut rakendatakse:
  1) vallasutuse või investeerimistegevuse kuludele, mille tegemist pole alustatud või on võimalik kavandatud investeering eelarveaastal tegemata jätta;
  2) vallaasutuse põhitegevuse kuludele kuni 10% põhitegevuse kuludest.

  (3) Vallaeelarvest väljaminekute ajutist piiramist võib rakendada kuni eelarveaastal lisaeelarve vastuvõtmiseni või juhul, kui väljaminekuid piiratakse alates eelarveaasta oktoobrikuust ning lisaeelarvet eelarveaastal vastu võtta ei kavandata, siis eelarveaasta lõpuni.

  (4) Vallavalitsus on kohustatud vallavolikogu kehtestatud piirangutest esimesel võimalusel teavitama.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

§ 16.   Lisaeelarve vallavolikogule esitamine ja avalikustamine

  (1) Vallavalitsuse heaks kiidetud lisaeelarve eelnõu esitatakse menetlemiseks vallavolikogule.

  (2) Ametiasutus saadab eelnõu vallavolikogu esimehele, kes edastab lisaeelarve eelnõu vallavolikogu alaliste komisjonide esimeestele.

  (3) Pärast vallaeelarve eelnõu vallavolikogu esimehele edastamist avalikustatakse lisaeelarve eelnõu veebilehel, lisades avalikustamise juurde muudatusettepanekute esitamise tähtaja, mis ei tohi olla lühem kui 14 päeva. Avalikustamise tagab ametiasutus.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

§ 17.   Lisaeelarve menetlemine

  (1) Lisaeelarvet menetletakse vallavolikogus vallaeelarve menetlemisega samasuguses korras, arvestades käesoleva paragrahvi erisusi.

  (2) Vallavolikogule esitatud lisaeelarve eelnõusse võib teha muudatusettepanekuid eelnõu avalikustamise ajal ning ettepanekute tegemiseks määratud kuupäevaks. Vallavolikogu istungil, kus menetletakse lisaeelarve eelnõu (I lugemine), täiendavaid ettepanekuid lisaeelarve eelnõusse enam teha ei saa.

  (3) Kui lisaeelarve eelnõu muutmiseks ei ole eelnõu avalikustamise ajal tehtud muudatusettepanekuid, võib vallavolikogu lisaeelarve pärast esimese lugemist lõpetamist vastu võtta.

  (4) Kui lisaeelarve eelnõusse tehakse lisaeelarve eelnõu avalikustamise ajal ning määratud kuupäevaks muudatusettepanekuid, esitatakse muudatusettepanekud vallavolikogule lisaeelarve esimese lugemise ajal. Vallavolikogu võib muudatusettepanekutest tulenevalt saata lisaeelarve eelnõu täiendamiseks ja muutmiseks vallavalitsusele tagasi või hääletada esitatud muudatuste lisaeelarvesse sisseviimise. Pärast muudatuste hääletamist suunatakse lisaeelarve eelnõu teisele lugemisele.

  (5) Ettepanekuid, mis suurendavad vallaeelarve kulude kogusummat ning koos muudatusettepanekuga ei ole esitatud kulud suurendamise võimalikke katteallikaid, lisaeelarve eelnõu muutmiseks arvesse ei võeta.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

§ 18.   Lisaeelarve vastuvõtmine ja avalikustamine

  (1) Vallavolikogu võib otsustada, et ühel ja samal istungil teha lisaeelarve kaks lugemist.

  (2) Lisaeelarve võtab vallavolikogu vastu poolthäälteenamusega.

  (3) Lisaeelarve avalikustatakse korra § 14 lõikes 5 sätestatud korras.

4. peatükk VASTUVÕTMATA EELARVE KORRAL VALLAEELARVEST VÄLJAMINEKUTE TEGEMINE 

§ 19.   Eelarveaasta alguseks vastu võtmata vallaeelarvest väljaminekute tegemine

  Kui eelarveaasta alguseks on vallaeelarve vastu võtmata, kinnitab vallavalitsus korraldusega väljaminekute tegemiseks vallaeelarve jaotuse ja väljaminekute lubatud suuruse, arvestades KOFSis sätestatut.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

5. peatükk VALLAEELARVE TÄITMINE 

§ 20.   Vallaeelarve täitmine

  (1) Vallaeelarve täitmist ja raamatupidamist korraldab vallavalitsus.

  (2) Vallaeelarve täitmine on sissetulekute kogumine, väljaminekute tegemine ning tehingud varade ja kohustustega, samuti nende kohta arvestuse pidamine vastavuses vallaeelarve koostamisel kasutatud arvestuspõhimõtetega.

  (3) Vallaeelarve või lisaeelarvega võib kavandada eelarveosades kogusummana eelmisel eelarveaastal tegemata jäänud väljaminekuid, kui need tulenevad:
  1) investeeringute elluviimiseks sõlmitud lepingust või välja kuulutatud riigihankest;
  2) põhivara soetamiseks sõlmitud antud sihtfinantseerimise lepingust;
  3) sõlmitud lepingu alusel saadud sihtfinantseerimisest.

  (4) Käesoleva paragrahvi lõikes 3 nimetatud väljaminekute kogusummadena kavandamise korral kehtestab väljaminekute jaotuse vallavalitsus. Ülekantud väljaminekuid võib kasutada eelmise aasta eelarves määratud otstarbeks.

  (5) Vallaeelarve täitmisel on lubatud kajastada arvestuspõhimõtetest tulenevaid amortisatsioone, allahindlusi, mahakandmisi, väärtuste muutusi, ebatõenäoliselt laekuvaks hindamisi, valuuta kursi muutusest tingitud kasumeid ja kahjumeid, eraldiste moodustamist ja korrigeerimist ning muid raamatupidamise arvestuspõhimõtetest tulenevaid ümberhindlusi ja korrigeerimisi, olenemata sellest, kas need olid eelarve ette nähtud või mitte.

  (6) Vallavalitsusel, ametiasutusel ning ametiasutuse hallatavatel asutustel on keelatud teha tehinguid, mida ei ole vallaeelarves ette nähtud, välja arvatud seadustes nimetatud juhtudel.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

  (7) Vallavalitsus, ametiasutus ja ametiasutuse hallatav asutus võivad sõlmida lepinguid, millega võetakse kohustusi või tagatakse kohustusi eelarveaastast pikemaks perioodiks, kooskõlas eelarvestrateegiaga ja vallavolikogu antud volituste alusel.

  (8) Vallavalitsus informeerib vallavolikogu vallaeelarves kirjendamata väljaminekutest, kui lisaeelarve koostamine ei ole nõutav.

§ 21.   Aruandlus vallaeelarve täitmise kohta

  (1) Vallaeelarve täitmine on kõikidele volitatud isikutele nähtav eelarve planeerimise tarkvaras. Andmed vallaeelarve täitmise kohta uuenevad automaatselt üks kord nädalas.

  (2) Vallaeelarve täitmise aruandlus on veebilehel nähtav tegevusvaldkonna, üksuse ja kululiigi lõikes.

  (3) Kohaliku omavalitsuse struktuuriüksuse, ametiasutuse, ametiasutuse hallatava asutuse ja vallaasutuste juhid on kohustatud jälgima enda vastutusala vallaeelarve täitmist ja tegema ametiasutuse rahandusosakonnale sisulisi ettepanekuid, kui valleelarve täitmisega on tekkinud viivitusi või muudatusi.

  (4) Vallavalitsus annab vallavolikogu juhtivkomisjonile vallaeelarve täitmise kohta informatsiooni komisjoni esimehe nõudmisel.

  (5) Vallavalitsus annab vallavolikogule vallaeelarve täitmisest ülevaate vähemalt teises ja neljandas kvartalis. Neljandas kvartalis esitatakse vallaeelarve täitmise ülevaade järgmise aasta vallaeelarve eelnõu koosseisus.

  (6) Kui vallaeelarve muutmine lisaeelarvega ei ole nõutav, informeerib vallavalitsus esimesel võimalusel vallavolikogu vallaeelarves kirjendamata väljaminekutest.

  (7) Ametiasutuse rahandusosakond esitab Rahandusministeeriumile iga kvartali järgneva kuu 25. kuupäevaks saldoandmike süsteemi kaudu andmed vallaeelarve, lisaeelarve ja vallaeelarve täitmise kohta tegevusalade lõikes. Andmete esitamise nõue tuleneb FA juhendi § 5 ja § 9 nõuetest.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

6. peatükk VALLAEELARVE RESERVFONDI KASUTAMINE 

§ 22.   Reservfondi raha eraldamise alused

  (1) Reservfondi võib kasutada ainult ettenägematutel juhtudel, st üksnes selliste väljaminekute tegemiseks, mida vallaeelarve koostamise käigus ei olnud võimalik ette näha ja planeerida.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

  (2) Reservfondist eraldatakse raha sihtotstarbeliselt järgmistel juhtudel:
  1) kriisiolukordade ja õnnetusjuhtumite ennetamiseks ning õnnetusjuhtumite tagajärgede likvideerimiseks;
  2) kuluks, mille katmiseks ei ole vallaeelarvesse raha planeeritud, kuid mis on hädavajalik valla tegevuse korraldamiseks;
  3) kulu katmiseks, mis on vallaeelarvesse planeeritud, kuid tegelik kulu on planeeritust suurem ja kulu ületamine on põhjendatud, eeskätt vallale seadustega pandud kohustuste täitmiseks, vallaasutuste tegevuse ning vallavolikogu kehtestatud kordade alusel isikute subjektiivsete õiguste tagamiseks;
  4) vallaasutuste koondamishüvitiste kulu katmiseks, mida ei olnud vallaeelarve koostamisel võimalik ette näha;
  5) projektide omaosaluste katmiseks, kui selleks ei ole vallaeelarvesse vahendeid planeeritud või planeeritud vahendid ei ole piisavad;
  6) muude ettenägemata ning põhjendatud kulude katmiseks.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

§ 23.   Reservfondi kasutamine

  (1) Reservfondi kasutamist korraldab vallavalitsus.

  (2) Reservfondist raha eraldamiseks esitatakse vallavalitsusele taotlus. Taotlus peab sisaldama andmeid raha kasutamise eesmärgi ja perioodi ning ettenägemata kulu kohta.

  (3) Ametiasutuse vastava eluvaldkonnaga tegeleva osakonna juhataja kontrollib taotletava summa põhjendatust ja vastavust korras sätestatud nõuetele ning koostab vallavalitsuse korralduse eelnõu, kooskõlastades selle eelnevalt ametiasutuse finantsjuhiga.

  (4) Kui taotlus ei vasta nõuetele, määrab eelnõu koostaja tähtaja puuduste kõrvaldamiseks.

  (5) Vallavalitsusel on õigus jätta taotlus rahuldamata või rahuldada see osaliselt või täielikult.

  (6) Vallavalitsus vormistab oma otsuse korraldusega. Korraldus edastatakse ametiasutuse raamatupidamisele, kes teostab eelarve planeerimise tarkvaras eraldise järgselt vallaeelarve ümbertõstmised.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

§ 24.   Aruandlus

  (1) Reservfondist raha saaja on kohustatud pidama raha kasutamise kohta eraldi arvestust ning kasutamata raha vallaeelarvesse tagastama.

  (2) Vallavalitsusel on õigus nõuda reservfondist finantseeritud kulu kuludokumentidega tõestamist.

  (3) Reservfondi kasutamise kohta esitab vallavalitsus aruande vallavolikogule koos vallaeelarve täitmise aruandega või vallavolikogu igakordsel nõudmisel.

7. peatükk TÜRI VALLA MAJANDUSAASTA ARUANDE KOOSTAMINE, MENETLEMINE JA AVALIKUSTAMINE 

§ 25.   Majandusaasta aruande koostamine

  (1) Majandusaasta aruande koostamisel lähtutakse raamatupidamise seaduses sätestatud põhimõtetest ja KOFSi 5. peatükis sätestatud nõuetest.

  (2) Majandusaasta aruande koostamist korraldab vallavalitsus.

  (3) Majandusaasta aruande kiidab heaks vallavalitsus.

  (4) Türi valla valitseva ja olulise mõju all olev äriühing, sihtasutus ja mittetulundusühing peavad majandusaasta lõppemisest arvates nelja kuu jooksul majandusaasta lõppemisest arvates esitama vallavalitsusele kinnitatud majandusaasta aruande ja vandeaudiitori aruande, kui raamatupidamise aastaaruande audiitorkontroll on audiitortegevuse seaduse alusel kohustuslik.

  (5) Vallavalitsus kiidab majandusaasta aruande heaks, vormistades protokollilise otsuse.

  (6) Vallavanem allkirjastab majandusaasta aruande koos kuupäeva märkimisega viivitamata pärast seda, kui vallavalitsus on aruande heaks kiitnud.

  (7) Vallavalitsus esitab heakskiidetud ja allkirjastatud majandusaasta aruande vallavolikogule kinnitamiseks hiljemalt 31. maiks. Majandusaasta aruandele lisatakse vandeaudiitori aruanne ja vallavalitsuse protokolliline otsus aruande heakskiitmise kohta.

§ 251.   Finantsaudit

  (1) Finantsauditi majandusaasta aruandele teeb vallavolikogu määratud vandeaudiitor.

  (2) Türi valla osalusega üksused esitavad vallavalitsusele oma auditeeritud majandusaasta aruanded koos audiitori järeldusotsusega hiljemalt 31. märtsil.

  (3) Türi valla konsolideerimisgrupi audiitor koostab majandusaasta aruande kohta sõltumatu audiitori aruande ja esitab hiljemalt 25. mail vallavalitsusele.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

§ 26.   Majandusaasta aruande menetlemine

  (1) Majandusaasta aruanne edastatakse vallavolikogu esimehe poolt menetlemiseks vallavolikogu alalistele komisjonidele.

  (2) Kui komisjonil on majandusaasta aruande kohta märkusi või tähelepanekuid või kui komisjon ei ole majandusaasta esitatud kujul kinnitamise poolt, esitab komisjoni esimees vallavolikogule sellekohase kirjaliku arvamuse.

  (3) Enne majandusaastaaruande kinnitamist vallavolikogus vaatab revisjonikomisjon vallavolikogule esitatud majandusaasta aruande läbi ja koostab selle kohta kirjaliku aruande, mis esitatakse volikogule. Aruandes avaldab revisjonikomisjon, kas ta toetab vallavalitsuse koostatud majandusaasta aruande kinnitamist. Lisaks annab revisjonikomisjon aruandes ülevaate oma tegevuse kohta.

  (4) Majandusaasta aruannet menetletakse vallavolikogus üldises korras ning majandusaasta aruanne kinnitatakse vallavolikogu poolthäälteenamusega.

§ 27.   Majandusaasta aruande avalikustamine

  Majandusaasta aruanne, vandeaudiitori aruanne, vallavalitsuse korraldus aruande heakskiitmise kohta ning vallavolikogu otsus aruande kinnitamise kohta avaldatakse pärast nende kinnitamist seitsme tööpäeva jooksul valla veebilehel. Avalikustamise tagab ametiasutus.

8. peatükk FINANTSDISTSIPLIINI TAGAMISE ÜLDISED PÕHIMÕTTED 

§ 28.   Finantsdistsipliini tagamise üldised põhimõtted

  (1) Vallaeelarve põhitegevuse tulude ja põhitegevuse kulude vahe (tulem) aruandeaasta lõpu seisuga peab olema null või positiivne.

  (2) Netovõlakoormus võib ulatuda seaduses sätestatud määrani aruandeaasta põhitegevuse tuludest.

  (3) Finantsdistsipliini tagamise meetmeid rakendatakse eelarvestrateegia ja vallaeelarve koostamisel ning täitmisel ja kohustuste võtmisel.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

§ 281.   Nõuded varadele ja kohustustele

  (1) Likviidsete varadena käsitatakse varasid, mis vastavad KOFS § 36 lõikele 1.

  (2) Likviidseid varasid ei tohi fondidesse paigutada.

  (3) Börsiettevõtte aktsiaid ei tohi soetada.

  (4) Võlakohustusi võib võtta investeeringuteks, põhivara soetuseks antavaks sihtfinantseerimiseks, osaluste, aktsiate, osade ja muude omakapitaliinstrumentide omandamiseks või olemasolevate võlakohustuste refinantseerimiseks.
[RT IV, 09.09.2023, 57 - jõust. 12.09.2023]

9. peatükk RAKENDUSSÄTTED 

§ 29.   Erisused Türi valla 2018. aasta eelarve eelnõu koostamiseks
[Kehtetu - RT IV, 07.12.2017, 1 - jõust. 31.03.2018; kehtis kuni 01.04.2018]

§ 30.   Määruste kehtetuks tunnistamine

  [Käesolevast tekstist välja jäetud.]

§ 31.   Määruse sätete kehtivus

  Määruse § 29 kehtib 1. aprillini 2018.

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json