Linna ja valla valitsemineLinna- ja vallavara valitsemine

Teksti suurus:

Jõhvi vallavara valitsemise kord

Jõhvi vallavara valitsemise kord - sisukord
Väljaandja:Jõhvi Vallavolikogu
Akti liik:määrus
Teksti liik:terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:14.05.2021
Redaktsiooni kehtivuse lõpp:25.02.2022
Avaldamismärge:RT IV, 11.05.2021, 57

Jõhvi vallavara valitsemise kord

Vastu võetud 21.05.2015 nr 49
RT IV, 27.05.2015, 19
jõustumine 01.06.2015

Muudetud järgmiste aktidega (näita)

VastuvõtmineAvaldamineJõustumine
14.09.2017RT IV, 19.09.2017, 1022.09.2017
16.08.2018RT IV, 28.08.2018, 131.08.2018
06.05.2021RT IV, 11.05.2021, 5614.05.2021

Määrus antakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 punkti 6 alusel.

1. osa Üldsätted 

§ 1.   Eesmärk ja reguleerimisala

  (1) Jõhvi vallavara valitsemise kord (edaspidi kord) sätestab Jõhvi valla omandis oleva vara (edaspidi vallavara või vara) valitsemise, kasutamise ja käsutamise õiguslikud alused.

  (2) Kord ei reguleeri Jõhvi vallale kuuluvate eluruumide (sh sotsiaalkorterite) kasutusse andmist.

§ 2.   Mõisted

  Mõisted käesoleva korra tähenduses on:
  1) vallavara – vallale kuuluv kinnis- ja vallasvara, s.o asjad ning rahaliselt hinnatavad õigused ja kohustused;
  2) vara harilik väärtus – vara piirkonna (vald või linn) keskmine turuhind; kinnisvara hariliku väärtuse määramiseks tellitakse eksperthinnang, vallasvara hinna määrab vallavalitsuse kui täitevorgani (edaspidi valitsus) vastav komisjon õigusaktides kehtestatud korras ja alustel;
  3) vallavara valdamine – vallavara suhtes omandiõiguse teostamine korraga antud õiguste piires;
  4) vallavara kasutamine – vara kasulike omaduste tarbimine, samuti valla kasuks seatud servituutide ja reaalkoormatiste teostamine;
  5) avalikuks otstarbeks kasutatav vallavara – avalikud asjad, mis oma iseloomu tõttu on kättesaadavad kõigile (kohalikud maanteed, tänavad, platsid, pargid, jne) ja mille kasutamist ei ole seaduste või volikogu ja valitsuse õigusaktidega piiratud;
  6) avalike ülesannete täitmiseks kasutatav vallavara – vara, mis on vajalik vallavara valitsejale õigusaktides ettenähtud ülesannete täitmiseks;
  7) vallavara käsutamine – vara võõrandamine, mahakandmine, koormamine ja muul viisil käsutamine vastavalt korrale;
  8) vallavara võõrandamine – vara müük või muul viisil vara kolmandate isikute omandisse andmine korras kehtestatud tingimustel;
  9) vallavara koormamine korra tähenduses on valla omandis olevatele kinnisasjadele piiratud asjaõiguse seadmine (reaalservituut, isiklik kasutusõigus, reaalkoormatis, ostueesõigus või hoonestusõigus).

§ 3.   Vallavara valitsemine

  (1) Vallavara valitsejad on vallavolikogu kantselei, vallavalitsus kui ametiasutus (edaspidi vallavalitsus), vallavalitsuse hallatav asutus (edaspidi hallatav asutus) või valla omandis olev juriidiline isik. Vallavara kasutajaks võib olla ka kolmas isik, kellel ei ole keelatud olla vallavara kasutaja ja kellel on vallavara kasutamiseks õiguslik alus.

  (2) Vallavara valitsejad on kohustatud nende valitsemisel olevat vallavara majandama heaperemehelikult ning tagama vara säilimise, korrashoiu ja sihipärase kasutamise.

  (3) Vallavara kasutamisest ja käsutamisest saadav tulu kuulub vallale, kui seadusest, valla õigusaktidest või lepingutest ei tulene teisiti.

  (4) Vallavara valitsemine on avalik. Vallavaraga seotud otsused ja teated avaldatakse valla veebilehel läbi dokumendihaldusregistri, kui korras ei ole sätestatud teisi avalikustamise allikaid.

§ 4.   Vallavara arvestus ja kontroll

  (1) Vallavara arvestust korraldab valitsus.

  (2) Valitsus võib valitsemiseks ja avaliku teenuse osutamiseks kehtestada vallavara liigist lähtuvalt selle kasutamise kordasid.

  (3) Vallavara kohta peetakse arvestust vallavalitsuse raamatupidamise programmis õigusaktides sätestatud korras ja alustel.

  (4) Vallavara üleandmisel koostavad üleandja ja vastuvõtja akti, milles näidatakse üleandmise alus, vara koosseis, vara soetamismaksumus ja kulum. Üleandmise-vastuvõtmise akt koostatakse kolmes eksemplaris, millest üks jääb üleandjale, üks vastuvõtjale ja üks vallavalitsuse raamatupidamise programmis vara vastutajate osas muudatuste sisseviimiseks.

  (5) Vallavara valdamise, kasutamise ja käsutamise üle teostavad kontrolli valitsus, vallavolikogu (edaspidi volikogu) revisjonikomisjon ja sisekontrolör (vastava ametikoha olemasolul).

2. osa Pädevus ning ülesannete jaotus vallavara valitsemisel 

§ 5.   Vallavolikogu pädevus

  (1) Volikogu otsustab:
  1) kinnisvara ostmise;
  2) eelarves planeerimata vallasvara ostmise;
  3) ostueesõiguse teostamise;
  4) kinke vastuvõtmise;
  5) tervikvarana kinnisvara kasutusse andmise;
  6) vallavara, mille harilik väärtus on üle 10 000 euro kasutusse andmise;
  7) vallavara kasutusse andmise tähtajaga enam kui viis aastat;
  8) eelläbirääkimistega vara kasutusse andmiseks pakkumise korraldamise;
  9) kinnisvara võõrandamise (v.a korterid korteriomandina);
  10) vara, mille bilansiline maksumus ületab 10 000 eurot, võõrandamise;
  11) vallale kuuluvate ettevõtte aktsiate või osade võõrandamise või koormamise pandiga;
[RT IV, 19.09.2017, 10 - jõust. 22.09.2017]
  12) vallavara tasuta võõrandamise;
  13) hoonestusõiguse seadmise, tingimused ja lepingute sõlmimise;
  14) laenu võtmise ja selle suuruse;
  15) vallavara mahakandmise, kui vara bilansiline maksumus ületab 10 000 eurot;
  16) muud seaduses või õigusaktis sätestatud ja vallavaraga seotud ning volikogu pädevusse antud küsimused.

  (2) Vastavalt käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud pädevusele volikogu:
  1) määrab kasutusse antava vara alghinna;
  2) kinnitab võõrandatava vara alghinna.

  (3) Volikogu otsustab muu rahaliselt hinnatava kohustuse võtmise, kui sellega võetakse vallale rahalisi kohustusi, mida ei ole arvestatud jooksva aasta eelarves.

§ 6.   Valitsuse üldpädevus

  (1) Valitsus otsustab korralduse andmisega:
  1) vara tasuta omandamise, kui see ei too kaasa rahalist kohustust (v.a pärandvara);
  11) kinnisvara osa võõrandamine või omandamine kinnisasjade piiride muutmisel (korrigeerimisel) kuni 300 m2 ulatuses;
[RT IV, 28.08.2018, 1 - jõust. 31.08.2018]
  2) vallavara kasutusse andmine tähtajaga kuni viis aastat;
  3) laenu võtmise ja kasutamise, lähtuvalt volikogu vastavast otsusest;
  4) kasutusse antud vallavara parendamise või muutmise plaanitavate kulutuste hüvitamise või tasaarveldamise;
  5) tasu vallavara koormamise eest;
  6) üürihinnad vallavara kasutusse andmisel;
  7) korras sätestamata muudel juhtudel vallavaraga toimingute tegemise.

  (2) Valitsus võib laenu vormistada ja kasutada majandusliku otstarbekuse kaalutlusel osade kaupa, kinnitades sellistel juhtudel igakordselt võetava osa suuruse.

§ 7.   Valitsuse ülesanded pakkumise korraldusega

  (1) Valitsus, lähtudes volikogu vastavast otsusest:
  1) korraldab pakkumise (suuline või kirjalik enampakkumine või eelläbirääkimistega pakkumine) läbiviimise;
  2) määrab enampakkumise tingimused ja viisi;
  3) kinnitab nõuded pakkumisel osalemiseks või pakkumuste vormistamiseks;
  4) kinnitab osavõtutasu ja tagatisraha suuruse;
  5) kinnitab kasutuslepingu olulised tingimused;
  6) kinnitab enampakkumise korraldamiseks vähemalt kolmeliikmelise komisjoni ja nimetab komisjoni esimehe;
  7) valmistab ette hoonestusõiguse seadmiseks vajalikud materjalid.

  (2) Valitsus, lähtudes läbiviidud pakkumismenetlusest:
  1) vaatab läbi ja kinnitab või jätab kinnitamata pakkumise tulemused 15 kalendripäeva jooksul peale pakkumise toimumist;
  2) otsustab pakkumise võitnud isikuga lepingu sõlmimise;
  3) otsustab enampakkumise nurjunuks tunnistamise.

  (3) Valla omandis olevale kinnisasjale reaalservituudi, isikliku kasutusõiguse, reaalkoormatise või ostueesõiguse seadmise ja tingimused otsustab valitsus.

§ 8.   Hallatava asutuse pädevus

  (1) Hallatav asutus otsustab tema valitsemisel oleva vara kasutusse andmise, kui:
  1) kasutusse antakse tema kasutuses olevaid ruume väljaspool tööaega;
  2) kasutusse antakse väheväärtuslikku kuluinventari.

  (2) Hallataval asutusel on õigus anda vara tasuta kasutusse:
  1) Jõhvi valla laste, õpilaste, pensionäride, puuetega isikute ühekordseks tegevuseks kestusega kuni kaks järjestikust ööpäeva;
  2) Jõhvi vallas registreeritud seltsile või seltsingule koosoleku pidamiseks;
  3) teisele Jõhvi vallavara valitsejale.

§ 9.   Lepingute sõlmimine

  (1) Lepingute sõlmimise otsustab oma pädevuse piires kas volikogu või valitsus, mille nimel kirjutab lepingutele alla vallavanem või selleks volitatud isik.

  (2) Kui vara omandamine kuulub hallatava asutuse pädevusse, sõlmib vara omandamise lepingu hallatava asutuse juht või tema volitatud isik.

  (3) Vallavara majandamisega seotud lepingud sõlmib vallavara valitseja kui korrast või vara kasutusse andmise otsusest ei tulene teisiti.

3. osa Vallavara omandamine ja kasutamine 

§ 10.   Vallavara omandamise viisid

  (1) Vallavara omandatakse avalikuks kasutamiseks, kohaliku võimu teostamiseks või tulu saamiseks.

  (2) Vallavara omandatakse:
  1) asja ostmisega, teenuse või ehitustöö tellimisega;
  2) laenu või muu rahaliselt hinnatava kohustuse võtmisega;
  3) ostueesõiguse teostamise, pärandi ja kingi vastuvõtmise ning vara tasuta omandamisega;
  4) munitsipaliseerimisega, planeeringujärgsete kinnistute ja ehitiste omandamisega;
  5) peremehetu vara hõivamisega;
  6) muul seaduses sätestatud viisil.

  (3) Asjade ostmine, teenuse või ehitustöö tellimine toimub kooskõlas riigihangete seaduse ja Jõhvi valla hankekorraga. Muudel juhtudel toimub vallavara omandamine eelarve seletuskirjas sätestatu alusel.

  (4) Riigivara taotlemine ja vallale üleandmine (munitsipaliseerimine) toimub seadusandluses sätestatud korra.

§ 11.   Omandatava vara hindamine

  Kinge ja pärandvara hinnatakse ja võetakse vallavarana arvele tema hariliku väärtusega.

§ 12.   Avalikuks otstarbeks kasutatav vallavara

  (1) Volikogu kinnitab avalikuks otstarbeks kasutatava vallavara või muu vara kasutamise tingimused ja vajadusel kehtestab tasu selle kasutamise eest.

  (2) Avalikuks otstarbeks kasutatava vallavara kasutamise tavalisest erinev kord või seatud piirangud peavad olema selgelt tähistatud.

  (3) Avalikuks otstarbeks kasutatava vallavara kasutamise ajutiste piirangute seadmine toimub valitsuse korralduse alusel.

§ 13.   Avalike ülesannete täitmiseks kasutatav vallavara

  (1) Avalike ülesannete täitmiseks vajaliku vara üle otsustab pädev organ lähtudes eelarvest ja korrast.

  (2) Kui vallavara valitsejale ei ole vara enam vajalik või kui seda ei kasutata ajutiselt oma ülesannete täitmiseks, on vallavara valitseja kohustatud sellest valitsusele kirjalikult teatama ühe kuu jooksul pärast vastava omapoolse otsuse tegemist.

4. osa Vallavara kasutusse andmine 

§ 14.   Tulu saamiseks kasutatav vallavara

  Vallavara, mida ei kasutata avalikul otstarbel või kohaliku võimu teostamiseks ja ei ole otsustatud võõrandada, antakse kasutusse tulu saamise eesmärgil.

§ 15.   Vallavara tasuta kasutusse andmine

  (1) Vallavara võib tasuta kasutusse anda:
  1) mittetulundusühingule või sihtasutusele;
  2) vallale tähtsust omavate või heategevuslike ürituste läbiviimiseks;
  3) riigi- ja kohaliku omavalitsuse asutusele;
  4) hoolekandeasutusele ja heategevuslikule organisatsioonile.

  (2) Vallavara tasuta kasutusse andmise otsustab korra kohaselt pädev organ.

  (3) Vallavara tasuta lepingulisse kasutusse andmisel on kasutaja kohustatud kandma asjaga seotud kõrvalkulu (kommunaalteenused, koristamine, kindlustus jms).

  (4) Bilansivälise vara raamatupidamise sisekorraeeskirja mõistes tasuta kasutusse andmise otsustab vastava vallavara valitseja.

§ 16.   Kasutusse antud vallavarale parenduste tegemine

  (1) Vallavara kasutaja võib üüri- või rendilepingu alusel kasutatavale varale teha parendusi või muudatusi ainult valitsuse eelneval kirjalikul nõusolekul.

  (2) Vallavara parendamiseks või muutmiseks tuleb vara kasutajal enne plaanitavate tegevuste ja töödega alustamist pöörduda vastava loa saamiseks valitsuse poole, esitades taotluse, kus tuleb ära näidata kavandatavad tööd ning parendusteks või muudatusteks kavandatavate tööde kogumaksumus.

§ 17.   Vallavara kasutusse andmine tasu eest

  (1) Omavalitsuslike ülesannete täitmiseks ja avalikul otstarbel mittekasutatav vallavara antakse kolmandatele isikutele kasutusse otsustus-, enampakkumise või eelläbirääkimistega pakkumiste korras.

  (2) Vallavara kolmandate isikute kasutusse andmisel ei või tähtaeg olla vallasasja või kinnisasja osade puhul pikem kui kümme aastat ja kinnisasja kui tervikvara puhul pikem kui 50 aastat.

  (3) Vallavara kasutusse andmise tähtaega ei määrata, kui vallavara võib osutuda edaspidi vajalikuks vallale või kui vara antakse kasutusse ilma enampakkumiseta. Tähtajatu lepingu võib lõpetada vastavalt seadusele või lepingule.

  (4) Vallavara kasutusse andmise lepingu tingimuste muutmise ja täiendamise otsustab pädev organ.

§ 18.   Piirangud kasutusse andmise taotlejale

  Kasutusse andmist ei või taotleda isiklikult ega oma esindaja kaudu:
  1) vallavara kasutusse andmise läbiviimisega seotud isikud (volikogu ja valitsuse liikmed, komisjoni liikmed), nende lähisugulased ja -hõimlased;
  2)  maksuvõlglased ja isikud, kelle enampakkumisest osavõtt on piiratud seaduse või teiste õigusaktidega;
  3) isikud, kellel on valla ees võlaõiguslikest lepingutest tulenevaid tähtaegselt täitmata rahalisi kohustusi.

§ 19.   Vallavara kasutusse andmine otsustuskorras

  Vallavara võib kasutusse anda otsustuskorras:
  1) valla osalusega äriühingule;
  2) mittetulundusühingule, sihtasutusele või avalik-õiguslikule juriidilisele isikule;
  3) vallavara, mille suhtes on eelnevalt korraldatud enampakkumine või eelläbirääkimistega pakkumine, kuid mis ei ole andnud soovitud tulemusi ja pakkumine on tunnistatud nurjunuks;
  4) kui vallavara kasutusse andmise tähtaeg ei ületa kuus kuud;
  5) vallale tähtsust omavate ürituste läbiviimiseks;
  6) vallale vajaliku töö teostajale või teenuse osutajale, kui selliste tööde tegemiseks või teenuse osutamiseks on vaja eriteadmisi või -oskusi;
  7) isikule, kes on kasutanud vallavara kasutuslepingu alusel vähemalt viis aastat ning lepingu tähtaja lõppedes soovib kasutaja sama vara kasutamist jätkata kasutuslepingus sätestatud tähtajaga ja tingimustel ning kõiki lepingulisi kohustusi on täidetud nõuete kohaselt;
  8) riigi- ja kohaliku omavalitsuse asutusele;
  9) hoolekandeasutusele ja heategevuslikule organisatsioonile.

§ 20.   Vallavara kasutusse andmine enampakkumisega

  Vallavara enampakkumise eesmärgiks on võimalikult suure kasutustasu saamine.

§ 21.   Enampakkumise ettevalmistamine

  (1) Enampakkumise läbiviimise kohta avaldatakse vastav kuulutus vähemalt kümme kalendripäeva enne enampakkumise läbiviimist Jõhvi valla veebilehel ja maakondlikus ajalehes.

  (2) Kuulutus peab sisaldama järgmiseid andmeid:
  1) enampakkumise korraldaja nimi;
  2) kasutusse antava vallavara nimetus, asukoht, iseloomustus, kasutustasu algsuurus ja kasutuse periood;
  3) enampakkumise läbiviimise viis (suuline või kirjalik), kirjaliku pakkumise korral pakkumise esitamise tähtaeg, märgusõna ning pakkumiste avamise koht ja aeg;
  4) enampakkumise läbiviimise aeg ja koht;
  5) enampakkumise ja vallavara kasutuslepingu tingimustega ning kasutusse antava vallavaraga tutvumiseks ettenähtud aeg ja koht;
  6) enampakkumises osalemise osavõtutasu ja tagatisraha, nende tasumise tähtajad ning viis;
  7) vajadusel vallavara kasutusotstarve;
  8) nõuded pakkumisel osalemiseks või pakkumuste vormistamiseks;
  9) pakkumise alghind.

  (3) Enampakkumise ettevalmistamisega seotud tegevusi koordineerib ja nende täitmise eest vastutab vastava komisjoni esimees.

§ 22.   Enampakkumise alghind

  (1) Alghinna määramisel võetakse aluseks:
  1) vallavara senisest kasutusest saadud kasutustasu suurus;
  2) samalaadse vara kasutusse andmise eest saadud kasutustasu;
  3) kasutustasu suuruse eeldatav kujunemine lähitulevikus;
  4) muud asjaolud, mida alghinna määraja peab vajalikuks.

  (2) Alghinda ei määrata, kui kasutusse antava vallavara suhtes on vähemalt kaks korda enampakkumine juba toimunud ja need nurjusid eeldatavalt liialt kõrge alghinna tõttu.

§ 23.   Suuline enampakkumine

  (1) Enampakkumine viiakse läbi selleks moodustatud komisjoni poolt korra 5. osas sätestatud korras ja alustel, käesolevas paragrahvis sätestatud erisustega.

  (2) Enampakkumisest osavõtjana registreerunule väljastatakse registreerimisnumber, mille all ta esineb enampakkumise lõpuni.

  (3) Suuline enampakkumine algab kasutusse antava vallavara alghinna ja enampakkumise sammu suuruse, mille lepivad kokku komisjoni liikmed enne pakkumise algust ja mis kantakse protokolli, teatamisega korraldaja poolt ja tema haamrilöögist.

  (4) Osavõtja annab korraldajale märku registreerimisnumbri tõstmisega ning teatab pakkumise suuruse pärast seda, kui ta on saanud korraldajalt vastava loa.

  (5) Pakkumise kuulutab korraldaja haamrilöögiga lõppenuks pärast kõrgeima pakutud summa kolmekordset teatamist.

§ 24.   Kirjaliku enampakkumise läbiviimine

  (1) Enampakkumine viiakse läbi selleks moodustatud komisjoni poolt korra 5. osas sätestatud korras ja alustel, käesolevas paragrahvis sätestatud erisustega.

  (2) Kirjalikul enampakkumisel osalemiseks esitatakse komisjonile enampakkumise kuulutuses märgitud tähtajaks ja kohta nõuetekohaselt tähistatud kinnine ümbrik.

  (3) Pakkumine peab sisaldama järgmisi andmeid:
  1) pakkuja nimi ja postiaadress, füüsilisel isikul isikut tõendava dokumendi koopia;
  2) avaldus enampakkumises osalemiseks enampakkumiseks esitatud tingimustel;
  3) tõendid enampakkumises osalemiseks ettenähtud osavõtutasu ja tagatisraha tasumise kohta;
  4) numbriliselt ja sõnadega kirjutatud pakutud hind;
  5) pakkumise esitaja allkiri, juriidilise ja füüsilise isiku esindaja puhul lisada volikiri.

  (4) Pakkumiste läbivaatamise käigus avab komisjon pakkumised enampakkumise kuulutuses nimetatud ajal ja kohas nende registreerimise järjekorras ning kannab pakkumise andmed enampakkumise protokolli.

  (5) Kui kaks või enam osalejat on teinud võrdse kõrgeima hinnapakkumise, annab komisjon võrdse kõrgeima hinnapakkumise teinud pakkujatele õiguse esitada täiendav kirjalik pakkumine viie tööpäeva jooksul ning määrab pakkumiste esitamise ja avamise aja. Täiendav hinnapakkumine ei tohi olla väiksem esialgsest hinnapakkumisest.

  (6) Täiendavad pakkumised vaatab läbi komisjon vastavalt käesolevas paragrahvis sätestatule.

§ 25.   Vallavara kasutusse andmine eelläbirääkimistega pakkumisega

  (1) Eelläbirääkimistega pakkumine on vallavara kasutusse andmise viis, kus lisatingimuste täitmine on sama oluline kui tasu vallavara kasutamise eest.

  (2) Lisatingimuseks on üldjuhul vallavara kasutaja kohustus teha vara suhtes või selle abil teatud tööd või osutada teatud teenust või teatud tööde tegemine või teenuste osutamine, mis ei ole otseselt seotud kasutatava vallavaraga.

  (3) Pakkumine viiakse läbi selleks moodustatud komisjoni poolt korra 5. osas sätestatud korras ja alustel, käesolevas paragrahvis sätestatud erisustega.

  (4) Eelläbirääkimistega pakkumisega vallavara kasutusse andmise teade peab sisaldama:
  1) kasutusse antava vara nimetust, asukohta ja iseloomustust;
  2) eelläbirääkimiste korraldaja nime;
  3) lisatingimusi ja kasutustasu algsuurust;
  4) nõutavaid dokumente pakkumisest osavõtja kohta;
  5) pakkumise esitamise tähtaega (kuupäev, kellaaeg) ja avamise kohta;
  6) millal ja kus saab vara kasutustingimustega, vara kasutusotstarbe osas tehtavate piirangutega ja pakkumise võitja väljaselgitamise alustega tutvuda;
  7) osavõtutasu suurust ja vajadusel tagatisraha suurust, tasumise tähtaega ja viisi.

  (5) Pakkumise esitaja peab tegema kirjaliku pakkumise kasutustasu ja lisatingimuste kohta ning esitama kõik nõutavad dokumendid.

  (6) Pakkumiste ümbrikud avab komisjon pakkumise teates nimetatud ajal ja kohas.

  (7) Eelläbirääkimistele kutsutakse nõuetele vastava pakkumise teinud isikud. Isikuid, kes on teinud mittenõuetekohase pakkumise, läbirääkimistele ei lubata.

  (8) Pärast eelläbirääkimiste lõppu ja komisjoni poolt määratud ajaks vormistab iga pakkuja kirjalikult oma lõpliku pakkumise või teatab pakkumisest loobumisest. Võrdväärsete pakkumiste korral antakse võitja väljaselgitamiseks nendele pakkujatele võimalus viie kalendripäeva jooksul oma pakkumisi täiendada.

  (9) Vallavara kasutusleping sõlmitakse pärast eelläbirääkimistega pakkumise tulemuste kinnitamist isikuga, kelle pakkumus tunnistas valitsus edukaks, arvestades nii kehtestatud lisatingimusi kui ka pakutud tasu.

5. osa Vallavara kasutusse andmise ja võõrandamise korraldus 

§ 26.   Pakkumise ettevalmistamine

  (1) Pakkumise ettevalmistamine on vallavara kasutusse andmiseks või võõrandamiseks suulise või kirjaliku enampakkumise või eelläbirääkimistega pakkumise (kõik koos edaspidi pakkumine) korralduslik ettevalmistus valituse poolt kinnitatud komisjoni poolt.

  (2) Pakkumise ettevalmistuse käigus avaldab komisjon korras nimetatud väljaandes pakkumuse liigile nõutava teate.

  (3) Pakkumiste esitamise tähtaeg ei või olla lühem kui 15 kalendripäeva alates vastava teate avaldamisest.

§ 27.   Pakkumise läbiviimine

  (1) Pakkumine viiakse läbi, kui sellel osalemiseks on soovi avaldanud vähemalt üks osavõtja.

  (2) Pakkumises võivad osaleda kõik füüsilised ja juriidilised isikud, kelle osavõtt ei ole seaduse või korraga keelatud.

  (3) Komisjon on otsustusvõimeline, kui kohal on komisjoni esimees (edaspidi ka korraldaja) ning vähemalt pool komisjoni liikmetest.

§ 28.   Pakkumise käik

  (1) Pakkumised registreeritakse nende saabumise järjekorras (ära märgitakse saabumise kuupäev ja kellaaeg). Enne nimekirja sulgemist tehtud pakkumised pitseeritakse kuni nende läbivaatamiseni.

  (2) Pakkumine loetakse esitatuks õigeaegselt, kui pakkumine on enampakkumise kuulutuses märgitud ajaks komisjoni kätte toimetatud, pärast ettenähtud aega saabuvaid pakkumisi ei registreerita ega avata.

  (3) Pakkumised, mis ei ole esitatud tähtaegselt või ei vasta eelnevalt nimetatud nõuetele, kõrvaldatakse edasisest pakkumismenetlusest.

  (4) Enne pakkumiste alustamist annavad kõik kohal olevad pakkumisest osavõtjatena registreerunud isikud allkirja selle kohta, et nad on teadlikud enampakkumise ja sõlmitava lepingu tingimustest ja kasutusse antava või võõrandatava vallavara omadustest, ning esitavad tõendid selle kohta, et nad on tasunud osavõtumaksu ja tagatisraha.

  (5) Korraldaja kuulutab pakkumise määratud ajal ja kohas avatuks ning teeb kohal viibijatele ettepaneku registreerida end pakkumisest osavõtjatena.

  (6) Pakkumisest osa võtta soovijad esitavad isikut tõendava dokumendi ja volitusi tõendava dokumendi. Kõik pakkumisel osalejad ja kohal viibijad on kohustatud pakkumise ajal alluma komisjoni esimehe korraldustele.

  (7) Seejärel tutvustab korraldaja enampakkumise läbiviimise ja kaebuste esitamise korda ning kuulutab välja pakkumise alghinna ja jagab pakkumises osalejatele registreerimisnumbrid.

  (8) Korraldajal on õigus nõuda osalejate või teiste kohal viibijate lahkumist, kui nad on teistkordselt rikkunud enampakkumise protseduuri või ei ole täitnud komisjoni esimehe korraldusi. Eelnimetatud juhtudel on komisjonil õigus katkestada enampakkumine ja teha valitsusele ettepanek tunnistada enampakkumine nurjunuks.

  (9) Osavõtja, kelle pakutud tasu on kõrgeim, annab protokollile allkirja, millega ta kohustub võtma vallavara kasutusse või omandada pakkumiseks esitatud tingimustel, kui pakkumise tulemused kinnitatakse kehtestatud korras.

  (10) Allkirja andmisest keeldumisel kaotab osavõtja õiguse lepingu sõlmimisele ning talle ei tagastata tagatisraha ning komisjon teeb valitsusele ettepaneku pakkumise nurjunuks tunnistamiseks.

  (11) Pakkumisest osa võtnud isikutele, kellega lepingut ei sõlmita, tagastatakse tagatisraha viie tööpäeva jooksul pärast pakkumise tulemuste kinnitamist või nurjunuks tunnistamist.

  (12) Osavõtutasu ei kuulu tagastamisele.

  (13) Kui enampakkumise võitja täidab korras talle esitatud kõik nõuded, arvestatakse tagatisraha müügihinna hulka. Tähtaegselt ostu- või üüri(rendi)hinna mittetasumisel, samuti lepingu tähtaegsel mittesõlmimisel kaotab pakkumise võitja õiguse nõuda lepingu sõlmimist, samuti ei tagastata talle tagatisraha.

  (14) Komisjon teeb valitsusele ettepaneku pakkumise nurjunuks tunnistamiseks kui:
  1) pakkumisele ei registreerita ühtki pakkujat;
  2) ühelgi pakkujal ei lubata pakkumisest osa võtta;
  3) pakkumise kuulutuses märgitud tähtaja jooksul ei saabu ühtegi pakkumist;
  4) ükski pakkumine ei vasta esitatud nõuetele;
  5) eelläbirääkimistega pakkumisele ei esitatud ühtegi sobivat pakkumist.

§ 29.   Pakkumise protokoll

  (1) Pakkumiste protokolli kantakse:
  1) pakkumisest osa võtta soovivate isikute nimed ning elu- või asukohad;
  2) pakkumise käik ja tulemused, sh suuruselt teise pakkumise teinud osavõtja ja tema pakkumine.

  (2) Protokollile kirjutavad alla kõik kohal viibinud komisjoni liikmed.

  (3) Pakkumisest osavõtjatel on õigus protokolliga tutvuda ja esitada selle kohta kirjalikult märkusi või kaebusi kolme tööpäeva jooksul arvates pakkumise toimumisest.

  (4) Pakkumiste sisu avalikkusele ja teistele pakkumise esitajatele ei avaldata, v.a pakkumiste arvu ja mitu neist vastas nõuetele.

  (5) Komisjon esitab pakkumise tulemused valitsusele kinnitamiseks.

§ 30.   Pakkumise tulemuste kinnitamine ja lepingu sõlmimine

  (1) Pakkumise tulemused vaatab läbi valitsus 15 kalendripäeva jooksul peale pakkumise toimumist ja otsustab pakkumise nurjunuks tunnistamise, tulemuste kinnitamise või mittekinnitamise ning lepingu sõlmimise.

  (2) Pakkumise tulemusi ei kinnitata, kui pakkumise ettevalmistamisel või läbiviimisel rikuti korras sätestatut.

  (3) Kui pakkumine kuulutatakse nurjunuks, tulemusi ei kinnitata või võitjaga lepingut ei sõlmita, otsustab pädev organ, kas korraldada uus pakkumine või käsutada vara muul viisil.

  (4) Komisjon saadab viie tööpäeva jooksul edukaks tunnistatud pakkumise teinud isikule valitsuse korralduse edukas tunnistatud pakkumise kohta ja teate selle kohta, kus ja millal leping sõlmitakse.

  (5) Pakkumise tulemuste kinnitamisest hiljemalt 15 tööpäeva jooksul sõlmitakse pakkumise võitjaga leping. Mõjuvatel põhjustel võib nimetatud tähtaega pikendada. Mõjuvaks põhjuseks loetakse poolte haigust või vääramatut jõudu, mida kumbki pool ei saanud mõjutada.

  (6) Kui pakkumise võitja ei ilmu ettenähtud tähtaja jooksul lepingu sõlmimisele, kaotab ta õiguse lepingu sõlmimiseks ja tagatisraha tagastamiseks. Sellisel juhul on valitsusel õigus tehtud otsus tühistada ja kutsuda lepingulistesse suhetesse paremuselt järgmise pakkumise teinud isiku või korraldada uus pakkumismenetlus.

  (7) Lisaks lepingu olulistele tingimustele tuleb vallavara kasutuslepingus määrata vallavara valitseja, kes on kohustatud perioodiliselt kontrollima vara sihipärast ja heaperemehelikku kasutamist ning võtma kasutusele kõik seaduslikud abinõud vältimaks vallale kahju tekitamist.

  (8) Vallavara kasutuslepingu sõlmimise korral muutub tagatisraha lepingujärgseks makseks.

6. osa Vallavara võõrandamine 

§ 31.   Vallavara võõrandamise otsustamine

  (1) Vallavara võõrandamine on vallavara tasu eest või tasuta andmine kolmanda isiku omandisse.

  (2) Vallavara võõrandatakse, kui:
  1) vara ei ole vajalik avalikuks otstarbeks ega valla valitsemiseks ning selle muul viisil vallavarana kasutamine ei ole võimalik, põhjendatud või selle kasutamine valla omandis olevana on ebaotstarbekas;
  2) vara on antud vallale üle võõrandamise kohustusega;
  3) muudel seaduses või vallavolikogu poolt ettenähtud juhtudel.

§ 32.   Vallavara võõrandamine otsustuskorras

  (1) Vallavara võõrandamine otsustuskorras (ehk pakkumist korraldamata) võib toimuda, kui:
  1) võõrandatava vallavara väärtus võib oluliselt väheneda enne enampakkumise või eelläbirääkimiste lõpule viimist;
  2) enampakkumise või eelläbirääkimistega korras võõrandamine ei ole andnud soovitud tulemusi, st sama vara võõrandamine enampakkumise korras on tunnistatud nurjunuks;
  3) vara võõrandatakse valla osalusega äriühingule või mittetulundusühingule, valla asutatud sihtasutusele või avalik-õiguslikule juriidilisele isikule või
  4) võõrandatakse vara bilansilise maksumusega alla 5 000 eurot;
  5) võõrandatakse hoonestus või kasutusõigusega koormatud kinnisasi selle hoonestajale või kasutajale.
[RT IV, 11.05.2021, 56 - jõust. 14.05.2021]

  (2) Vallavara võõrandatakse otsustuskorras vara hariliku väärtusega või volikogu poolt kinnitatud müügihinnaga.
[RT IV, 11.05.2021, 56 - jõust. 14.05.2021]

§ 33.   Vallavara võõrandamine avaliku enampakkumise korras

  (1) Pakkumine viiakse läbi selleks moodustatud komisjoni poolt korra 5. osas sätestatud korras ja alustel, käesolevas paragrahvis sätestatud erisustega.

  (2) Pädevust omav organ kinnitab enampakkumise ettevalmistamise käigus:
  1) enampakkumise tingimused ja viisi;
  2) vara alghinna;
  3) müügilepingu tingimused (s.h müüdava vara ostjale üleandmise kord, ostuhinna tasumise kord ja tähtajad, ostuhinna järelmaksuga tasumisel lepingu täitmise tagatised);
  4) osavõtutasu ja tagatisraha suuruse;
  5) enampakkumise teate (kuulutuse) avaldamise koha(d).

  (3) Alghinna määramisel võetakse aluseks:
  1) eksperthinnang või vara eeldatav turuväärtus;
  2) vara erilised omadused.

  (4) Kuulutus avaldatakse hiljemalt 15 kalendripäeva enne enampakkumise läbiviimise päeva.

  (5) Kuulutus peab sisaldama:
  1) enampakkumise korraldaja nime;
  2) võõrandamisele kuuluva vallavara nimetust, asukohta ja iseloomustust või võimalust varaga tutvuda;
  3) enampakkumise läbiviimise kohta ja aega;
  4) enampakkumise läbiviimise viisi (suuline, kirjalik), kirjalike pakkumiste korral nende esitamise tähtaega ja kohta;
  5) vallavara alghinda, enampakkumise osavõtutasu ja tagatisraha suurust;
  6) pangarekvisiite.

  (6) Enampakkumise võitjaga sõlmitakse kirjalik, seaduses ettenähtud juhtudel notariaalselt tõestatud leping.

§ 34.   Vallavara võõrandamine eelläbirääkimistega pakkumise korras

  (1) Vallavara võõrandamisel eelläbirääkimistega pakkumismenetlusel lisanduvad tingimused, millede täitmine on sama oluline kui vara võõrandamisest saadav tasu.

  (2) Pakkumine viiakse läbi selleks moodustatud komisjoni poolt korra 5. osas sätestatud korras ja alustel, käesolevas paragrahvis sätestatud erisustega.

7. osa Vallavara koormamine 

§ 35.   Vallavara koormamise lubatavus

  Valla omandis olevale kinnisasjale reaalservituudi, isikliku kasutusõiguse, reaalkoormatise või ostueesõiguse seadmine on lubatud, kui see toimub:
  1) isiku, kellel on selleks õigusaktidest tulenevalt õigus, nõudel ja kasuks;
  2) avalikes huvides.

§ 36.   Reaalservituudi või isikliku kasutusõiguse seadmise (koormamise) menetlus

  (1) Koormamise menetlust alustatakse huvitatud isiku taotluse või valitsuse algatusel.

  (2) Koormamiseks esitakse vallavalitsusse taotlus, milles märgitakse:
  1) füüsilisest isikust taotleja ees- ja perekonnanimi, isikukood (selle puudumise korral sünniaeg ja isikut tõendava dokumendi number) ning kontaktandmed, juriidilise isiku nimi, registrikood, asukoht ja seadusjärgse esindaja nimi;
  2) koormatava kinnisasja aadress, kinnisturegistriosa number ja katastritunnus;
  3) koormamise tähtaeg;
  4) koormatava ala pindala;
  5) valitseva kinnisasja aadress, kinnisturegistriosa number ja katastritunnus;
  6) koormamise kirjeldus ja eesmärk;
  7)  koormataval alal asuvate ehitiste või rajatiste ehitisregistri kood.
Taotlusele lisatakse volitatud esindaja volikiri, koormatava ala skeem tiheasustusega alal mõõtkavas 1:500 või hajaasustusega alal mõõtkavas 1:2000 ja vajaduse korral hoonestaja või kasutusvaldust omava isiku nõusolek koormamiseks. Skeemil peab olema koormatav ala selgelt eristatav.

  (3) Valla kinnisasja koormamise kokkulepe sisaldab:
  1) koormamise tekkimise, lõppemise, lõpetamise ja käsutamise alused;
  2) koormamise sisu, sh poolte õigused ja kohustused, kokkulepped asja kasutusviisi ja kulutuste jaotuse osas;
  3) poolte vastutuse ja sanktsioonid kohustuste rikkumise eest.

  (4) Tehnorajatise püstitamiseks ja kasutamiseks seatav koormamine peab sisaldama õigustatud isiku:
  1) õigust kasutada kinnisasja ulatuses, mis on vajalik tehnorajatise ehitamiseks, kasutamiseks, hooldamiseks ja remontimiseks ning nõuda tehnorajatise kaitsevööndi ulatuses kasutuspiirangute järgimist vastavalt õigusaktides sätestatule;
  2) kohustust pärast tehnorajatise valmimist, selle hooldus-, remont-, rekonstrueerimis- ja lammutustööde lõpetamist heakorrastada koormatud ala ning taastada ümbritseval alal oma kulul tööde alustamisele eelnenud olukord, kui valitsusega ei lepita kokku teisiti;
  3) kohustust hoida tehnorajatis nõuetekohases seisukorras; parandustööd ja uuendused on õigustatud isik kohustatud tegema valitsusega kokkulepitud tähtajaks, kui õigustatud isik ei lõpeta töid tähtajaks, on valitsusel õigus lasta tööd teha õigustatud isiku kulul;
  4) kohustust teavitada soovist plaaniliste hooldus- ja remonttööde tegemiseks valitsust ja isikuid, kelle kasuks on seatud kinnisasjal tehnovõrgu omamist võimaldav asjaõigus, töödele eelneva aasta 31. detsembriks ja vähemalt 30 päeva enne tööde alustamist ning kooskõlastama kirjalikult kinnisasja kasutamise valitsusega;
  5) kohustust hüvitada vallale kokkulepitud summa ulatuses kulutused, mille vald on teinud koormatud eseme parendamisel; parendused peavad olema tehtud seoses kinnisasja läbiva tee ehitamise või rekonstrueerimisega tingimusel, et valitsus on teavitanud õigustatud isikut koormatud eseme ümbertõstmise või ehitamise vajadusest sellele eelneval aastal;
  6) kohustust viivitamata likvideerima tehnorajatise avarii ja rakendama abinõusid, et vältida vallale kahju tekitamist;
  7) kohustust tehnorajatise ehitamisest, kasutamisest või avariist tekkinud kahju ning tehno-rajatise parendamiseks tehtud kulutused hüvitamiseks vallale kümne tööpäeva jooksul pärast valitsusega hüvitise kokkuleppele jõudmist; kui õigustatud isik ei tasu hüvitist ettenähtud tähtajaks, on ta kohustatud maksma viivist iga viivitatud päeva eest võlaõigusseaduses sätestatud ulatuses;
  8) kohustust teavitada valitsust koormatise üleminekust või koormatisest tulenevate õiguste ja kohustuste üleandmisest kolmandale isikule kolme tööpäeva jooksul arvates koormamise üleminekust või õiguste ja kohustuste teostamise üleandmisest;
  9) kohustust koormamise lõppemisel valitsuse nõudel oma kulul tehnorajatise likvideerima. Kui õigustatud isik ei ole tähtajaks tehnorajatist likvideerinud, korraldab selle valitsus koos maa-ala heakorrastamisega õigustatud isiku kulul.

§ 37.   Reaalservituudi või isikliku kasutusõiguse koormamise tasu

  (1) Vallavara koormamine toimub tasu eest või tasuta.

  (2) Õigustatud isik maksab koormamise tasu kogu koormamise kehtivusaja eest ette, kui ei ole kokku lepitud koormamise aastatasu maksmises.

  (3) Koormamise tasu maksmise kohustus algab koormatise kinnistusraamatusse kandmise päevast.

  (4) Koormamise tasu määratud tähtajaks tasumata jätmise korral on õigustatud isik kohustatud maksma viivist iga tasumisega viivitatud päeva eest võlaõigusseaduses sätestatud ulatuses.

  (5) Koormamise aastatasu võib suureneda iga aasta jaanuaris vastavalt Statistikaameti avaldatava tarbijahinnaindeksi muutuse protsendile eelmise aasta keskmisega võrreldes.

  (6) Aastatasu suurendamisest teavitab valitsus õigustatud isikut hiljemalt 1. märtsiks. Tarbijahinnaindeksi languse korral aastatasu ei muudeta.

§ 38.   Hoonestusõiguse seadmine

  (1) Hoonestusõigus seatakse hoonestamata munitsipaalmaale või munitsipaalmaal asuva ehitise omaniku kasuks.

  (2) Hoonestusõigust võib seada otsustus-, enampakkumis-, või eelläbirääkimistega pakkumise korras.

  (3) Hoonestusõiguse seadmine otsustuskorras võib toimuda:
  1) valla osalusega äriühingu või sihtasutuse kasuks;
  2) avalik-õigusliku juriidilise isiku kasuks;
  3) munitsipaalmaal asuva ehitise omaniku kasuks.

  (4) Hoonestusõiguse seadmisel ei või hoonestusõiguse tähtaeg olla üle 50 aasta.

§ 39.   Hoonestusõiguse seadmise ettevalmistamine

  (1) Hoonestusõiguse seadmise ettevalmistamisel valitsus:
  1) korraldab kehtestatud planeeringut arvestades kinnisasjale katastriüksuse moodustamise sellele hoonestusõiguse seadmise eesmärgil;
  2) määrab hoonestusõiguse aastatasu algsuuruse.

  (2) Hoonestusõiguse seadmiseks võtab valitsus vastu korralduse, mis peab sisaldama järgmiseid andmeid:
  1) hoonestusõigusega koormatava maa suurus, asukoht, sihtotstarve ja katastritunnus;
  2) hoonestusõiguse aastatasu (alg)suurus;
  3) hoonestusõiguse seadmise tingimused;
  4) hoonestamise tingimused (katastriüksuse sihtotstarve, lubatud ehitiste arv krundil, ehitiste lubatud suurim ehitusalune pind, ehitiste lubatud kõrgus) ja hoonestamise tähtaeg;
  5) hoonestusõiguse seadmise viis;
  6) enampakkumise korral pakkumise läbiviimise viis;
  7) eelläbirääkimiste korral hoonestusõiguse lisatingimused;
  8) pakkumises osalemise osavõtumaks ja tagatisraha;
  9) lepingu sõlmimiseks nõutavad tagatised.

  (3) Hoonestusõiguse seadmine enampakkumise korras toimub korras vallavara võõrandamist enampakkumise korras reguleerivaid sätteid arvestades koos järgmiste erisustega:
  1) enampakkumise esemeks on hoonestusõiguse aastatasu;
  2) enampakkumise kuulutuses märgitakse lisaks muudele andmetele hoonestusõiguse tähtaeg ning hoonestamise tingimused ja tähtaeg;
  3) enampakkumise võitjaga sõlmitakse hoonestusõiguse leping eelnevalt kokkulepitud ajal ja kohas.

  (4) Hoonestusõiguse seadmine eelläbirääkimistega pakkumise korras rakendatakse vallavara eelläbirääkimiste teel võõrandamise sätteid.

8. osa Vallavara mahakandmine ja nõuded 

§ 40.   Vallavara mahakandmine

  (1) Vallavara kuulub mahakandmisele:
  1) kui vara on muutunud kasutamiskõlbmatuks või vara kasutamine on ebaotstarbekas ja võõrandamine ei ole võimalik;
  2) kui ilmneb erinevus olemasoleva vallavara ja raamatupidamisandmete vahel ning võib põhjendatult eeldada, et puudujääk ei ole kõrvaldatav.

  (2) Mahakandmiseks aluse tekkimisel vallavara valdaja koostab akti, milles näidatakse mahakandmisele kuuluva vallavara täpne koosseis ja lühiiseloomustus, soetusmaksumus, jääkmaksumus, kõlbmatuks muutumise põhjused, varaga seotud rahalised õigused ja kohustused, mahakantava vara hävitamise tegevuskava koos maksumusega, samuti muud mahakantava vallavaraga seotud olulised andmed.

  (3) Vallavara või selle osa kõlbmatuks tunnistamine, mahakandmine ja hävitamine toimub seaduste, raamatupidamise korraldamise eeskirjade, korra ja teiste õigusaktide sätete kohaselt vormistatud dokumentatsiooni alusel.

  (4) Kui vallavara mahakandmise vajaduse on tinginud kellegi süüline tegevus või tegevusetus, on vallavara valdaja kohustatud koostama asjakohase akti ning tekitatud kahju seaduses kehtestatud korras süüdlaselt sisse nõudma.

  (5) Mahakandmisele kuuluva vara väärtus määratakse asja hariliku väärtuse või valdaja erilise huvi alusel, kui seaduses või tehinguga ei ole sätestatud teisiti.

§ 41.   Vallavara hulka kuuluvate nõuete hindamine, nõuete esitamine ja nõuetest loobumine

  (1) Nõudeid hinnatakse vastavalt raamatupidamise seadusele ja selle alusel antud õigusaktidele. Nõudeid võlgniku suhtes esitavad kohtulikus ja kohtuvälises korras vallavara valdajad.

  (2) Kui vallavara hulka kuuluv nõue osutub lootusetuks või nõude aluseks olevad dokumendid on puudulikud või sissenõudmine ei ole majanduslikult põhjendatud, võib nõude esitamisest, hagist või sissenõude pööramisest täitmisele loobumise otsustada vallavara mahakandmise otsustust pädev organ.

9. osa Rakendussätted 

§ 42.   Määruse kehtetuks tunnistamine

  [Käesolevast tekstist välja jäetud]

§ 43.   Määruse jõustumine

  Määrus jõustub 1. juunil 2015.

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json