Tallinna linna kaasava eelarve „Koos loodud linn“ rakendamise kord
Vastu võetud 06.03.2025 nr 12
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 37 ja kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 21 lg 1 p 2 alusel.
§ 1. Üldsätted
(1) Määrus reguleerib Tallinna linna (edaspidi linn) kaasava eelarve „Koos loodud linn“ (edaspidi kaasav eelarve) ideekorjet, ideede hindamist, võiduideede valikut ja elluviimist.
(2) Kaasava eelarve rakendamist korraldab Tallinna Linnavalitsus (edaspidi linnavalitsus).
(3) Kaasava eelarve protsessi koordineerib Tallinna Keskkonna- ja Kommunaalamet (edaspidi vastutav asutus).
(4) Määruses reguleerimata küsimuste lahendamisel juhindutakse Eesti Vabariigi õigusaktidest.
§ 2. Kaasava eelarve eesmärk
Kaasava eelarve eesmärk on kaasata linlasi linnakeskkonna kujundamisse, suurendada kodanikuaktiivsust ning innustada linnaosa elanikke parema elukeskkonna nimel koos tegutsema.
§ 3. Kaasava eelarve suurus
(1) Kaasava eelarve kogusumma kinnitab linnavolikogu linna eelarve vastuvõtmisel.
(2) Kaasava eelarve kogusummast jaotatakse 75% linnaosade vahel võrdselt ning 25% proportsionaalselt, lähtudes linnaosa elanike arvust eelarveaasta 1. jaanuaril.
§ 4. Kaasava eelarve algatamine ja avalikkuse teavitamine
(1) Kaasava eelarve algatab linnavalitsus eelarveaasta alguses korraldusega. Korralduses märgitakse:
1) ideekorje, avalike arutelude ja hääletuse ajakava;
2) igale linnaosale määratud piirsumma;
3) muu oluline info asjaomase aasta kaasava eelarve kohta.
(2) Kaasava eelarve algatamisest teavitatakse vähemalt linna veebilehel ja ühismeedias. Teates tutvustatakse kaasava eelarve rakendamist, sh mahtu ja ajakava, ning kutsutakse üles ideid esitama.
§ 5. Idee esitamine
(2) Idee tuleb esitada ideekorje vormil, esitades korrektsed ja tõesed andmed.
(3) Ideekorje vormi ja selle täitmise juhendi töötab välja vastutav asutus.
(4) Ideekorje toimub elektrooniliselt, kuid vastutav asutus loob ka idee paberil esitamise võimaluse.
§ 6. Kaasava eelarve objekt
(1) Kaasava eelarve objekt on kaasava eelarve vahenditest ellu viidav idee. Kaasava eelarve objektina käsitatakse:
1) linna territooriumile avalikes huvides uue investeeringuobjekti rajamist või
2) olemasoleva objekti parendamist, täiendamist või laiendamist.
(2) Kaasava eelarve vahenditest rajatav objekt peab vastama järgmistele tingimustele:
1) olema kõigile linlastele enamiku ajast avalikult kasutatav;
2) väärindama linnaruumi;
3) olema kooskõlas heade kommete ja õigusaktidega;
4) toetama linna arengueesmärke.
§ 7. Ideede hindamine
(1) Vastutava asutuse juhataja kutsub ideede hindamiseks kokku komisjoni. Sellekohase teate saanud linna ametiasutuste juhid nimetavad vastutava asutuse juhataja määratud tähtpäevaks oma asutust esindava(d) komisjoniliikme(d).
(2) Komisjon kaasab konkreetse linnaosaga seotud ideede hindamisse selle linnaosa valitsuse ja linnaosakogu esindaja(d).
(3) Komisjonil on õigus kaasata oma töösse spetsialiste linna ametiasutustest ja väljastpoolt.
(4) Komisjon lähtub ideede hindamisel käesolevast määrusest ja komisjoni töökorrast. Töökorra kinnitab vastutav asutus.
(5) Komisjon jätab idee kõrvale järgmistel juhtudel:
1) idee esitamisel ei ole järgitud käesoleva määruse § 5 lõikes 2 nimetatud nõudeid;
2) idee ei vasta käesoleva määruse § 6 lõikes 2 nimetatud nõuetele;
3) idee elluviimise maksumus ületab eelarveaastal konkreetsele linnaosale eraldatud summat;
4) idee elluviimisega kaasnevad linnale edaspidi olulised halduskulud;
5) idee ei ole teostatav kahe ideekorjele järgneva aasta jooksul;
6) idee on linna kavandatavate objektide nimekirjas;
7) idee ei ole elluviidav muul objektiivsel põhjusel.
(6) Ideede hindamise tulemuste kohta koostab vastutav asutus protokolli, mis avalikustatakse Tallinna linna veebilehel. Protokoll sisaldab vähemalt:
1) komisjoni liikmete ning käesoleva paragrahvi lõigete 2 ja 3 alusel komisjoni töös osalenud isikute nimekirja;
2) iga esitatud idee kohta tehtud otsust koos komisjoni põhjendustega.
(7) Komisjon suunab sobivaks tunnistatud ideed avalikule arutelule, tehes vajadusel ettepanekuid ideede parandamiseks ja täiendamiseks või sarnaste ideede liitmiseks.
§ 8. Avalik arutelu
(1) Vastutav asutus korraldab vastavas linnaosas koostöös selle linnaosa valitsuse esindajaga avaliku arutelu.
(2) Idee autoril või tema esindajal on võimalik avalikul arutelul idee olulisust ja asjakohasust konkreetses linnaosas põhjendada, lähtudes järgmistest kriteeriumitest:
1) positiivne mõju linnaruumile ja/või kogukonnale;
2) kasusaajate hulk;
3) uudsus ja originaalsus.
(3) Avalikult arutelult saadud tagasiside põhjal võib autor oma ideed täiendada ja täpsustada.
(4) Avaliku arutelu kohta koostab vastutava asutuse esindaja protokolli, mis avalikustatakse Tallinna linna veebilehel.
§ 9. Ideede hääletusele panemine
(1) Otsuse ideede hääletusele panemise kohta teeb §-s 7 nimetatud komisjon.
(2) Komisjon võib otsuse tegemisel arvesse võtta avaliku arutelu tulemusi.
(3) Otsus vormistatakse komisjoni protokollina, mille allkirjastavad komisjoni esimees, sekretär ja linnaosade vanemad.
(4) Komisjoni protokoll avalikustatakse Tallinna linna veebilehel.
§ 10. Hääletamine
(1) Kaasava eelarve vahenditest elluviidavad ideed selgitatakse välja hääletusel. Ideed pannakse hääletusele linnaosade kaupa.
(2) Hääletus korraldatakse elektrooniliselt, kuid vastutav asutus korraldab ka paberil hääletamise võimaluse.
(3) Hääletusel saab osaleda iga vähemalt 14-aastane isik, kelle elukohana on rahvastikuregistrisse kantud Tallinna linn.
(4) Iga hääletaja saab hääletada kuni kolme idee poolt, mis on seotud tema elukoha järgse linnaosaga.
(5) Hääletaja tõendab oma isikut isikutunnistuse abil või tuvastab isiku digitaalselt (nt mobiil-ID või digi-ID abil).
§ 11. Hääletamistulemuste kindlakstegemine
(1) Pärast hääletuse lõppemist reastatakse ideed linnaosade kaupa saadud häälte arvu alusel, alustades enim hääli saanud ideest.
(2) Hääletustulemused ja kaasava eelarve vahenditest elluviidavad ideed kinnitab linnavalitsus korraldusega.
(3) Hääletustulemused avaldatakse linna veebilehel.
§ 12. Ideede elluviimine
(1) Igas linnaosas viiakse linna kaasava eelarve vahenditest ellu hääletusel enim hääli saanud idee.
(2) Ideede elluviimise korraldab vastutav asutus, kaasates vajadusel teised linna ametiasutused.
(3) Kui idee elluviimise käigus selgub, et selle elluviimise maksumus ületab linnaosale eraldatud piirmäära, siis põhjendatud juhtudel linnavalitsus:
1) eraldab idee elluviimiseks täiendavaid rahalisi vahendeid linnavalitsuse reservfondist või
2) jätab võiduidee kõrvale ja viib ellu paremusjärjestuselt järgmise idee.
(4) Kui enim hääli saanud idee elluviimise maksumus on linnaosale määratud kaasava eelarve summast väiksem ja paremusjärjestuses järgmine idee mahub linnaosale määratud eelarvesse, kuulab linnavalitsus ära linnaosa valitsuse arvamuse ja otsustab, kas ellu viiakse mõlemad ideed.
(5) Kui ühe linnaosa mitu ideed saavad hääletusel võrdse hulga hääli ning kõigi elluviimiseks raha ei jätku, heidetakse elluviidava idee väljaselgitamiseks liisku. Liisuheitmine toimub avalikult asjaomases linnaosa valitsuses.
§ 13. Rakendussätted
Määrusega tunnistatakse kehtetuks Tallinna Linnavolikogu 12. novembri 2020 määrus nr 18 „Tallinna linna kaasava eelarve menetlemise kord“.
Toomas Kruusimägi
Esimees