Rahandus ja eelarveFinantsjuhtimine

Teksti suurus:

Setomaa valla finantsjuhtimise kord

Väljaandja:Setomaa Vallavolikogu
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst-terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:16.12.2018
Redaktsiooni kehtivuse lõpp:09.09.2021
Avaldamismärge:RT IV, 13.12.2018, 6

Setomaa valla finantsjuhtimise kord

Vastu võetud 29.11.2018 nr 25

Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 35 lõike 1, kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 5 lõike 7, § 21 lõike 1 ning § 28 lõike 3¹ ja Setomaa Vallavolikogu 29.03.2018 määruse nr 4 „Setomaa valla põhimäärus“ § 53 alusel.

1. peatükk ÜLDSÄTTED 

§ 1.   Reguleerimisala

  Setomaa valla (edaspidi vald) finantsjuhtimise korras reguleeritakse valla eelarvestrateegia, valla eelarve ülesehitus ja liigendus, eelarve koostamise, vastuvõtmise, muutmise, täitmise ja aruandluse, reservfondi kasutamise ning majandusaasta aruande koostamise ja esitamise kord.

§ 2.   Mõisted

  Korras kasutatakse mõisteid järgmises tähenduses:
  1) eelarvestrateegia – valla arengukavast tulenev selgitustega finantsplaan;
  2) eelarve – eelarveaasta põhitegevuse tulude, põhitegevuse kulude, investeerimistegevuse, finantseerimistegevuse ja likviidsete varade muutuste plaan koos täiendavate nõuete, volituste ja informatsiooniga, mis on aluseks vastava aasta tegevuste finantseerimisele;
  3) lisaeelarve – valla eelarve muutmiseks koostatud eelarve;
  4) tekkepõhine eelarve – majandustehingud eelarvestatakse vastavalt nende toimumise perioodile, arvestamata raha laekumist või väljamaksmist;
  5) likviidsed varad – raha ja pangakontodel olevad vahendid, rahaturu- ja intressifondide aktsiad ja osakud ning soetatud võlakirjad;
  6) alaeelarve - ametiasutuse Setomaa Vallavalitsus (edaspidi vallavalitsus), vallavalitsuse hallatavate asutuste ja vallavalitsuse osakondade hallatavate tegevusalade eelarved;
  7) alaeelarve kasutaja - vallavalitsuse hallatavate asutuste ja tegevusalade alaeelarvete koostamise ja täitmise eest vastutavad isikud;
  8) sihtotstarbeline eraldis - tulu, mida tohib kasutada lepinguga või eraldaja otsusega määratud tegevuse või vara soetamise finantseerimiseks;
  9) sõltuv üksus - vallavalitsuse otsese või kaudse valitseva mõju all olev üksus, kes on saanud vallavalitsuselt, riigilt, muult avalik-õiguslikult juriidiliselt isikult või eelnimetatud üksuste valitseva mõju all olevatelt üksustelt üle poole tuludest või kes on saanud toetust või renditulu vallavalitsuselt või vallavalitsuse valitseva mõju all olevatelt üksustelt rohkem kui 10 protsenti vastava aasta põhitegevuse tuludest.
  10) finantsosakond – Setomaa Vallavalitsuse struktuuris olev osakond, mille eesmärk on korraldada eelarvelist juhtimist ning raamatupidamist;
  11) eelarvekomisjon – Setomaa Vallavolikogu alatine komisjon, kelle tegevusvaldkonda kuuluvad eelarvet, rahandust, vallavara, majandust, arengukava ning muud eelarvelist planeerimist puudutavad küsimused.

2. peatükk EELARVESTRATEEGIA 

§ 3.   Eelarvestrateegia koostamine

  (1) Eelarvestrateegia on arengukava üks osa. Eelarvestrateegia koostatakse arengukavas sätestatud eesmärkide saavutamiseks, et planeerida kavandatud tegevuste finantseerimist. Eelarvestrateegia koostamisel lähtutakse kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduses sätestatud nõuetest.

  (2) Eelarvestrateegia koostab vallavalitsus koos sõltuvate üksustega.

  (3) Sõltuvad üksused esitavad eelarvestrateegia vallavalitsusele hiljemalt 15. juuniks.

  (4) Vallavalitsus esitab arengukava eelnõu koos eelarvestrateegiaga vallavolikogule hiljemalt septembrikuu istungiks. Vallavolikogu kinnitab arengukava koos eelarvestrateegiaga hiljemalt eelarveaastale eelneva aasta 15. oktoobriks.

3. peatükk EELARVE 

§ 4.   Eelarve ülesehitus

  (1) Valla eelarve (edaspidi eelarve) koosneb osadest ja on tekkepõhine.

  (2) Eelarve osad on põhitegevuse tulud, põhitegevuse kulud, investeerimistegevus, finantseerimistegevus ja likviidsete varade muutus.

  (3) Eelarve osad liigendatakse vastavalt §-s 5 sätestatule.

§ 5.   Eelarve liigendamine

  (1) Põhitegevuse tulude eelarveosa jaotatakse majandusliku sisu järgi:
  1) maksutulud,
  2) tulud kaupade ja teenuste müügist,
  3) saadavad toetused,
  4) muud tegevustulud,

  (2) Põhitegevuse kulude eelarveosa jaotatakse majandusliku sisu järgi:
  1) antavad toetused;
  2) muud tegevuskulud.

  (3) Investeerimistegevuse eelarveosa jagatakse majandusliku sisu järgi:
  1) põhivara müük;
  2) põhivara soetus;
  3) põhivara soetuseks saadav sihtfinantseerimine;
  4) põhivara soetuseks antav sihtfinantseerimine;
  5) osaluste müük;
  6) osaluste soetus;
  7) muude aktsiate ja osade müük;
  8) muude aktsiate ja osade soetus;
  9) antavad laenud;
  10) tagasilaekuvad laenud;
  11) finantstulud;
  12) finantskulud.

  (4) Finantseerimistegevuse eelarveosa jaotatakse:
  1) kohustuste võtmine;
  2) kohustuste tasumine.

  (5) Likviidsete varade muutuse eelarveosa jaotatakse:
  1) raha- ja pangakontode saldo muutus;
  2) rahaturu- ja intressifondide aktsiate või osakute saldo muutus;
  3) soetatud võlakirjade saldo muutus.

§ 6.   Eelarve koostamise tingimused

  (1) Eelarve koostatakse vastavalt kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduses sätestatud eelarveosadele ning käesoleva määrusega sätestatud liigendusele, eelarvestrateegia alusel ning arvestades eelarve taotluste menetluse tulemusi.

  (2) Eelarve ja lisaeelarve koostatakse ja kinnitatakse volikogu poolt määrusena, mis koosneb tekstilisest osast ja selle lisaks olevast numbrilist infot sisaldavast tabelist.

  (3) Eelarve ja lisaeelarve numbrilist infot sisaldav tabel koostatakse ja kinnitatakse volikogu poolt rahandusministeeriumi eelarveklassifikaatoris toodud kahekohaliste tulu- ja kululiikidena. Tabelis võib eelarve ridadele lisada täpsustavaid loetelusid, sellelt eelarverealt eelarvest rahastatavate tegevuste, objektide, projektide või tehtavate investeeringute kohta.

  (4) Eelarve puudujääk peab olema kaetud finantseerimistehingutega ja/või likviidsete varade muutusega.

  (5) Eelarves nähakse reservfond ettenägematute väljaminekute tegemiseks kuni 0,5% kavandatud põhitegevuse kulude mahust.

§ 7.   Eelarve seletuskiri

  (1) Eelarve eelnõule lisatakse seletuskiri, mis on informatiivse, seletava ja prioriteete kehtestava tähendusega. Seletuskiri ei ole eelarve osa, vaid seal sisalduva numbrilisel ja tekstilisel kujul esineva info ning tehtavate otsuste põhjendus.

  (2) Eelarve eelnõu seletuskiri peab sisaldama:
  1) kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 22 lõikes 2 sätestatut;
  2) valla eelarveaastasse planeeritud uued algatused koos maksumustega;
  3) eelmise aasta eelarve, käesoleva aasta eelarve ja eelarve täitmine eelarve menetlusse andmisele eelneva kuu või kolme kvartali seisuga;
  4) võetud laenudest tulenevad kohustused eelseisvate eelarveaastate lõikes;
  5) ülevaade netovõlakoormuse tasemest eelarve menetlemisega alustamisele eelneva aasta seisuga, planeeritav netovõlakoormuse tase eelarve menetlemisega alustamise aasta lõpuks ja planeeritav netovõlakoormuse tase menetletava eelarve eelnõu eelarveaasta lõpuks. Seejuures tuleb tuua välja eelarve eelnõu võrdlusanalüüs menetluses oleva eelarvestrateegiaga, veendumaks järgmiseks eelarveaastaks kavandatava laenude võtmise võimalikkuses eelarvestrateegia raames;
  6) ületulevad ja üleminevad kohustused.

§ 8.   Eelarve koostamise kord

  (1) Eelarve koostamist korraldab vallavalitsus. Eelarve eelnõu koostab ning selleks vajaliku info kogumist ja vahendamist koordineerib finantsosakond.

  (2) Alaeelarvete kasutajad esitavad eelseisva eelarveaasta eelarve taotlused koos tegevuskava ja seletuskirjaga vallavalitsusele hiljemalt 01. oktoobriks, kasutades selleks veebipõhist eelarverakendust Veera.

  (3) Finantsosakond vaatab esitatud taotlused läbi ja kontrollib eelseisvaks eelarveaastaks kulutuste arvestamise õigsust, nende vastavust kehtivatele seadustele ja normidele. Finantsosakonnal on õigus iseseisvalt parandada taotluses esinevaid vigu, mis ei muuda taotluse sisu.

§ 9.   Eelarve eelnõu menetlemine volikogus

  (1) Vallavalitsus esitab eelarve eelnõu vallavolikogule hiljemalt 01. detsembriks.

  (2) Eelarve menetlemiseks korraldatakse volikogus vähemalt kaks lugemist, mis ei tohi toimuda samal istungil.

  (3) Eelarve eelnõu esimese lugemise lõppemisel volikogu istungil määrab volikogu tähtaja muudatusettepanekute tegemiseks eelarve eelnõusse. Muudatusettepanekud esitatakse vallakantseleisse.

  (4) Ettepanekuid võivad teha volikogu liikmed, volikogu alalised komisjonid ja nende liikmed, volikogu fraktsioonid ning vallavalitsus.

  (5) Eelarve muutmise ettepanekule lisatakse selle algataja põhjendused ja arvestused kavandatavate muudatustega kaasnevate väljaminekute ja nende katteallikate kohta.

  (6) Vallavalitsus edastab tähtajaks esitatud muudatusettepanekute koondi oma seisukohaga eelarvekomisjonile.

  (7) Vallavalitsus viib muudatused, võttes aluseks komisjoni arvamuse, sisse teisele lugemisele esitatava eelarve eelnõusse.

  (8) Vallavalitsus võib teha eelarvekomisjonile ettepaneku muudatusettepaneku tagasilükkamiseks juhul, kui see on vormistatud puudulikult, selle mõjusid või katteallikaid ei ole piisavalt selgitatud või see ei ole kooskõlas kehtiva arengukava ja eelarvestrateegiaga. Samuti juhul, kui muudatusettepanekud suurendavad kulude kogusummat, kuid katteallikaid ei ole lisatud või katteallikad ei ole reaalsed.

  (9) Volikogule esitatakse teiseks lugemiseks muudatusettepanekute koond, kus kajastuvad muudatusettepanekud koos vallavalitsuse ja eelarvekomisjoni seisukohtadega.

  (10) Volikogu hääletab teisel lugemisel vallaeelarvesse muudatuste tegemise. Hääletamisele võib panna muudatusettepanekute koondi tervikuna, kui volikogu sellega nõustub. Vastasel juhul peab iga üksikut tehtud muudatusettepanekut eraldi hääletama.

  (11) Kui eelarve suunatakse vastuvõtmiseks järgmisele istungile, siis istungite vahel võib vallavalitsus täiendada eelarve eelnõud selleks ajaks teatavaks saadud sihtotstarbeliste tuludega, sihtotstarbeliste tulude saamiseks vajalike projektide omafinantseerimiskuludega ning teha tehnilisi muudatusi ja täpsustusi.

  (12) Vallavolikogu võtab eelarve vastu vähemalt kahe lugemisega määrusena.

§ 10.   Eelarve vastuvõtmine

  (1) Volikogu võtab eelarve vastu poolthäälteenamusega.

  (2) Vallaeelarve vastuvõtmisega samal ajal volikogu otsustab teadaolevate kohustuste (laenu võtmine või võlakirjade emiteerimine investeeringuteks, arvelduslaenu võtmine, laenu võtmine välisabi vahenditega rahastatavate projektide sildfinantseerimiseks) võtmiseks loa andmise, määrates ära kohustuste piirmäärad.

§ 11.   Eelarve ja eelarve eelnõu avalikustamine

  Eelarve eelnõu, lisaeelarve eelnõu, vastuvõetud eelarve ja eelarve seletuskiri avaldatakse kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduses sätestatud tähtaegadel ja korras.

§ 12.   Väljaminekute tegemine vastuvõtmata eelarve korral

  Eelarveaasta alguseks vastuvõtmata eelarve korral lähtub vallavalitsus kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduses sätestatust.

4. peatükk LISAEELARVE 

§ 13.   Lisaeelarve

  (1) Eelarveaasta jooksul võib eelarvet muuta lisaeelarvega. Lisaeelarvet ei pea koostama, kui eelarve muutub kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 26 lõikes 4 sätestatud asjaoludest tulenevalt.

  (2) Lisaeelarve vajaduse selgitab välja ning lisaeelarve eelnõu koostab finantsosakond, lähtudes kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seadusega lisaeelarvele sätestatud nõuetest. Lisaeelarve eelnõule lisatakse seletuskiri, milles märgitakse põhjendus lisaeelarve vajaduse ja lisaeelarve jaotuse, samuti täiendavate väljaminekute vajaduste kohta ning ülevaade konkreetsest katteallikatest.

  (3) Eelarve tulude alalaekumise või viibimise korral on vallavalitsusel õigus esitada volikogule negatiivne lisaeelarve.

§ 14.   Lisaeelarve menetlemine ja vastuvõtmine

  (1) Vallavalitsuse poolt heaks kiidetud lisaeelarve eelnõu esitatakse menetlemiseks volikogule.

  (2) Volikogu esimees edastab lisaeelarve eelnõu menetlemiseks volikogu eelarvekomisjonile. Vallavalitsus tutvustab lisaeelarve eelnõud komisjonis.

  (3) Lisaeelarve vastuvõtmise võib volikogu otsustada esimesel lugemisel.

  (4) Lisaeelarve võtab volikogu vastu poolthäälteenamusega.

  (5) Kui eelarveaasta jooksul lisaeelarvet ei koostata, esitatakse ülevaade sihtotstarbeliselt eraldatud raha ja annetuste kasutusse võtmise kohta volikogule eelarve täitmise aruande koosseisus.

5. peatükk EELARVE TÄITMINE 

§ 15.   Eelarve täitmise tingimused ja kord

  (1) Eelarve täitmist korraldab vallavalitsus. Eelarve täitmine on sissetulekute kogumine, väljaminekute tegemine ning tehingud varade ja kohustustega, samuti nende kohta arvestuse pidamine.

  (2) Eelarve kassalist teenindamist (sh rahavoogude planeerimist, jälgimist ja reguleerimist) teostab finantsosakond.

  (3) Eelarve täitmise eest vastutavad vallavanema käskkirjaga kinnitatud alaeelarvete kasutajad.

  (4) Kui vallaeelarve tulu laekub kavandatust vähem, siis on vallavalitsusel õigus 1 kuuks piirata vallaeelarves ettenähtud väljaminekute tegemist, lubades vaid vältimatute kulude tegemist. Väljaminekute tegemise piiramiseks annab vallavanem välja käskkirja, teavitades sellest koheselt ka vallavolikogu esimeest ja eelarvekomisjoni esimeest.

  (5) Eelarve täitmisel peavad vallavalitsus ja alaeelarvete kasutajad lähtuma vallavara valitsemise korraga vara omandamisele ja teenuste tellimisele sätestatud otsustuspädevustest ja piirmääradest.

6. peatükk RESERVFOND 

§ 16.   Reservfondi eesmärk ja kavandamine

  (1) Reservfond planeeritakse eelarves ettenägematute väljaminekute katteks, mida vallavalitsus peab tegema, täites vallale pandud ülesandeid.

  (2) Reservfondist tehakse eraldisi ootamatute ja üldjuhul ühekordsete ettenägematute kulutuste katteks, mida ei olnud võimalik ette näha eelarve koostamisel:
  1) kahjude ja avariide likvideerimiseks;
  2) eelarveaasta jooksul objektiivsetel põhjustel suurenenud kulude katteks;
  3) kohtulahenditest tulenevateks ja juriidilisteks kuludeks;
  4) projektide oma- ja kaasfinantseerimise kohustuse täitmiseks;
  5) ettekirjutiste tähtaegseks täitmiseks;
  6) seadustest või muudest õigusaktidest tulenevate täiendavate kulude katteks;
  7) muude ootamatult ilmnenud kiireloomuliste probleemide lahendamiseks.

  (3) Reservfondi ei tohi kasutada personalikulude suurendamiseks põhipalga suurendamise ja preemiate maksmise eesmärgil.

  (4) Valla eelarve reservfond moodustatakse vähemalt 0,5 protsendi ulatuses põhitegevuse eelarve kuludest. Reservfond on valla eelarve osa ja selle täpse suuruse otsustab vallavolikogu eelarve vastuvõtmise käigus.

  (5) Vallavolikogu võib lisaeelarvega muuta reservfondi suurust.

§ 17.   Reservfondi käsutamine

  (1) Reservfondi käsutab vallavalitsus. Reservfondi eraldis vormistatakse vallavalitsuse korraldusega, milles kajastatakse järgnev informatsioon:
  1) eraldise summa;
  2) alaeelarve, kuhu eraldis suunatakse;
  3) eraldise arvelt tehtavate kulutuste sihtotstarbe kirjeldus.

  (2) Reservfondist võib üldjuhul raha taotleda Setomaa Vallavalitsuse kui ametiasutuse struktuuriüksus ja ametiasutuse hallatav asutus ning füüsiline või juriidiline isik, kelle tegevuskoht on Setomaa vald.

  (3) Reservfondist vahendite taotlemiseks esitatakse vallavalitsusele taotlus, milles näidatakse summa, vahendite kasutamise otstarve ja kulutuste vajalikkuse põhjendused.

  (4) Vallavalitsusel on õigus:
  1) nõuda taotlejalt täiendavaid põhjendusi;
  2) jätta taotlus rahuldamata ühes põhjuste äranäitamisega;
  3) rahuldada taotlus täielikult või osaliselt.

§ 18.   Reservfondi aruandlus ja kontroll

  (1) Vallavalitsus esitab informatsiooni volikogule reservfondi eraldiste kohta eraldamisele järgneval volikogu istungil.

  (2) Vallavalitsus esitab vallavolikogule ülevaate reservfondi kasutamisest koos majandusaasta aruandega.

7. peatükk ARUANDLUS JA KONTROLL 

§ 19.   Majandusaasta aruande koostamine

  (1) Majandusaasta aruande koostamisel lähtutakse raamatupidamise seadusest, mida täiendavad Raamatupidamise Toimkonna poolt välja antud juhendid (RTJ), Avaliku sektori finantsarvestuse- ja aruandluse juhendist ja kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seadusest. Valla konsolideeritud aastaaruande koostamist korraldab vallavalitsus.

  (2) Konsolideerimisgruppi kuuluvad äriühingud ja sihtasutused esitavad oma auditeeritud majandusaasta aruanded vallavalitsusele auditeeritavale majandusaastale järgneva aasta 31. märtsiks.

  (3) Tegevusaruande koostavad vallavalitsuse liikmed oma valdkondade kohta.

  (4) Raamatupidamise aastaaruande koostab finantsosakond.

  (5) Vallavalitsus esitab heaks kiidetud ja vallavanema poolt allkirjastatud majandusaasta aruande koos vandeaudiitori aruandega vallavolikogule kinnitamiseks hiljemalt majandusaastale järgneva aasta 31. maiks.

  (6) Vallavolikogu kuulab ära revisjonikomisjoni aruande ja ettepaneku majandusaasta aruande kohta ning kinnitab majandusaasta aruande hiljemalt 30. juuniks oma otsusega.

  (7) Majandusaasta aruanne, vandeaudiitori aruanne, vallavalitsuse protokolliline otsus aruande heakskiitmise kohta ning volikogu otsus aruande kinnitamise kohta avaldatakse pärast volikogu otsust majandusaasta aruande kinnitamise kohta seitsme tööpäeva jooksul valla veebilehel.

8. peatükk RAKENDUSSÄTTED 

§ 20.   Määruste kehtetuks tunnistamine

  (1) Värska Vallavolikogu 24. jaanuari 2013 määrus nr 2 „Värska valla finantsjuhtimise kord“ tunnistatakse kehtetuks.

  (2) Meremäe Vallavolikogu 30. märtsi 2012 määrus nr 5 „Vallaeelarve koostamise, vastuvõtmise ja täitmise kord“ tunnistatakse kehtetuks.

  (3) Mikitamäe Vallavolikogu 27. veebruari 2014 määrus nr 2 „Mikitamäe valla eelarve koostamise, vastuvõtmise, täitmise ja aruandluse kord“ tunnistatakse kehtetuks.

§ 21.   Määruse jõustumine

  Määrus jõustub kolmandal päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist.

Rein Järvelill
Volikogu esimees

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json