Nõo valla hankekord
Vastu võetud 13.02.2024 nr 4
Määrus kehtestatakse „Riigihangete seaduse“ § 9 lõike 1 ja „Nõo vallavara valitsemise korra” § 7 lõike 1 alusel.
§ 1. Määruse reguleerimisala
Käesolev hankekord reguleerib Nõo vallavalitsuses (edaspidi vallavalitsus) ja vallavalitsuse hallatavates asutustes (edaspidi hallatavad asutused) hangete planeerimist ja korraldamist ning hankelepingute sõlmimist.
§ 2. Hanke korraldamise üldpõhimõtted
(1) Hanke korraldamisel on hankija, sõltumata hankelepingu maksumusest, kohustatud järgima riigihangete seaduse paragrahvis 3 sätestatud riigihanke korraldamise üldpõhimõtteid.
(2) Hangete planeerimisel ja korraldamisel arvestatakse sotsiaalsete kaalutluste, innovatsiooni rakendamise ning keskkonnahoidlike lahendustega.
(3) Hangete korral, mille eeldatav maksumus on alla riigihanke piirmäära, viiakse hankemenetlus läbi käesolevas korras sätestatut järgides.
(4) Hankemenetluse käigus koostatavad protokollid ja dokumendid registreeritakse dokumendiregistris vaid juhul, kui hange ei ole korraldatud riigihangete e-keskkonnas.
(5) Kõik käesolevas määruses toodud maksumused on ilma käibemaksuta.
§ 3. Riigihangete planeerimine ja hankeplaan
(1) Riigihanke alase töö kavandamiseks koostatakse igaks aastaks hankeplaan. Hankeplaanis kajastatakse lihthanke piirmäära ületavad hanked.
(2) Osakondade juhatajad ja hallatavate asutuste juhid (edaspidi koos struktuuriüksuste juhid) esitavad andmed järgmisel aastal planeeritavate hangete kohta eelarvetaotluses.
(3) Hangete planeerimise eesmärgil kinnitab vallavalitsus korraldusega hankeplaani ühe kuu jooksul peale eelarve vastuvõtmist.
(4) Hankeplaani võib muuta ja täiendada hankeplaani aluseks olevate asjaolude muutmisel. Ettepaneku vallavalitsusele hankeplaani muutmiseks teeb hankemenetluse eest vastutav isik.
§ 4. Hankemenetluse eest vastutav isik
(1) Hankemenetluse eest vastutav isik määratakse hankeplaanis.
(2) Hankemenetluse eest vastutav isik:
1) korraldab hanketeate ja hankedokumentide koostamise;
2) teostab toiminguid hanke väljakuulutamiseks;
3) väljastab hankedokumendid ja annab selgitusi hanketeate ja hankedokumentide sisu kohta hankemenetluses osalejatele ja huvitatud isikutele;
4) tagab kõigi vajalike dokumentide õigeaegse esitamise ja pakkujatelt asjakohaste selgituste nõudmise ning riigihanke korraldamise vastavalt seadusele;
5) korraldab hanke kohta teabe avalikustamise valla veebilehel;
6) korraldab pakkumiste avamise riigihangete e-keskkonnas;
7) täidab muid riigihangete seadusest ja käesolevast määrusest tulenevaid ülesandeid.
(3) Hankeplaanis mittesisalduvate hangete korraldamisel on hankemenetluse eest vastutavaks isikuks struktuuriüksuse juht.
§ 5. Hankekomisjon
(1) Hankeplaanis sisalduva hanke korraldamiseks võib moodustada hankekomisjoni. Hankekomisjon moodustatakse vallavanema käskkirjaga. Kui hankekomisjoni ei moodustata, viib hankemenetluse läbi hankemenetluse eest vastutav isik.
(2) Hankeplaanis mittesisalduvate hangete korraldamisel üldjuhul komisjoni ei moodustata. Struktuuriüksuse juht võib vajadusel vallavanemale teha ettepaneku komisjoni moodustamiseks.
(3) Hankekomisjoni liikmete hulka peab kuuluma vastava hanke hankemenetluse eest vastutav isik.
§ 6. Hankekomisjoni ja hankemenetluse eest vastutava isiku ülesanded
Hankekomisjoni ja hankemenetluse eest vastutava isiku ülesanded (kui komisjoni ei ole moodustatud) on:
1) vallavalitsuse nimel hankemenetluse käigus tehtavad menetlustoimingud, välja arvatud otsuste tegemine hankemenetlusest kõrvaldamiseks, pakkumiste tagasilükkamiseks ja lepingu sõlmimiseks;
2) vallavalitsusele ettepanekute tegemine otsuste tegemiseks.
§ 7. Lihthangete läbiviimine
Riigihangete korral, mille eeldatav maksumus ilma käibemaksuta on võrdne või ületab riigihangete seaduses sätestatud lihthanke piirmäära, viiakse läbi veebikeskkonnas.
§ 8. Sotsiaal- ja eriteenuste hanke korraldamine
(1) Sotsiaal- ja eriteenuste erimenetlus on riigihange, mis korraldatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi 2014/24/EL XIV lisas nimetatud sotsiaal- või eriteenuste tellimiseks.
(2) Sotsiaal- ja eriteenuste menetlus, mille hankelepingu eeldatav maksumus on võrdne teenuste tellimisele riigihangete seaduses kehtestatud riigihanke piirmääraga või ületab seda, viiakse läbi riigihangete e-keskkonnas.
(3) Sotsiaal- ja eriteenuse menetluses, mille hankelepingu eeldatav maksumus on alla riigihanke piirmäära, tuleb teha kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis ettepanek pakkumuse esitamiseks vähemalt kahele isikule, kui hankelepingu eeldatav maksumus ületab 20 000 eurot, tagades rahaliste vahendite kõige ratsionaalsem ja säästlikum kasutamine.
(4) Ettepaneku pakkumuse esitamiseks ühele isikule võib teha, kui teenuse eeldatav maksumus on väiksem kui 20 000 eurot.
(5) Käesoleva paragrahvi lõikes 4 sätestatud korras saadud pakkumuses esitatud teenuste hind peab olema mõistlik ning põhjendatud.
(6) Ettepaneku tegemiseks tuleb reeglina koostada soovitavate teenuste tellimiseks alusdokumendid (tehniline kirjeldus) ja selgitada pakkumuste võrdlemise kriteeriume. Pakkumuse võrdlemise kriteeriumeid ei tule selgitada, kui ettepanek tehakse ühele isikule.
(7) Alla riigihanke piirmäära jäävate sotsiaal- ja eriteenuste tellitavate teenuste hangete korraldamisel on lubatud läbirääkimisi pidada piiranguteta igal ajal, kui läbirääkimiste pidamise õigus on sätestatud hanke alusdokumentides.
§ 9. Alla lihthanke piirmäära jääva hanke korraldamine
(1) Hankelepingu sõlmimisel maksumusega alla lihthanke piirmäära tuleb olemasolevat konkurentsi efektiivselt kasutades tagada rahaliste vahendite kõige ratsionaalsem ja säästlikum kasutamine.
(2) Hanke korraldamise ja hankelepingu sõlmimise maksumusega alla lihthanke piirmäära otsustab eelarve kuludes ettenähtud vahendite piires struktuuriüksuse juht.
(3) Hanke võib e-riigihangete registris (või mõnes muus veebikeskkonnas) korraldada konkurentsi efektiivsema kasutamise huvides ka juhul, kui hankelepingu maksumus on madalam kui riigihangete seaduses sätestatud lihthanke piirmäär.
(4) Struktuuriüksuse juht vastutab hankemenetlusega seotud toimingute nõuetekohase teostamise eest.
(5) Ettepaneku tegemisel pakkumuse esitamiseks tuleb reeglina koostada soovitavate asjade, teenuste või ehitustööde tehniline kirjeldus ning selgitada pakkumuste hindamise kriteeriumeid. Pakkumuse hindamise kriteeriumeid ei tule selgitada, kui ettepanek tehakse ühele isikule.
(6) Asjade ostmisel või teenuse tellimisel, mille eeldatav maksumus on rohkem kui 10 000 eurot ja ehitustöö tellimisel, mille eeldatav maksumus on rohkem kui 20 000 eurot, kuid ei ületa lihthangete piirmäära, tuleb konkurentsi ära kasutades tagada rahaliste vahendite kõige ratsionaalsem ja säästlikum kasutamine, tehes pakkumuse esitamise ettepanek vähemalt kahele isikule. Kõiki pakkujaid tuleb kohelda võrdselt.
(7) Asjade ostmisel või teenuse tellimisel, mille eeldatav maksumus on kuni 10 000 eurot ja ehitustöö tellimisel, mille eeldatav maksumus on kuni 20 000 eurot, võib teha ettepaneku pakkumuse esitamiseks ühele isikule. Käesolevas lõikes sätestatud korras saadud pakkumuses esitatud asjade, teenuste või ehitustööde hind peab olema mõistlik ning põhjendatud.
(8) Alla lihthanke piirmäära jäävate hangete korraldamisel on lubatud pidada läbirääkimisi piiranguteta igal ajal kui läbirääkimiste pidamise õigus on sätestatud hanke alusdokumentides.
§ 10. Hankeleping
(1) Hankeleping sõlmitakse edukaks tunnistatud pakkumuse teinud pakkujaga.
(2) Asja ostmisel või teenuse tellimisel, mille maksumus on kuni 10 000 eurot või kuni 20 000 eurot maksva ehitustöö teostamise aluseks on struktuuriüksuse juhi kinnitatud hinnapakkumine, arve või maksekorraldus.
(3) Hankelepingu täitmise üle tagab kontrolli hankelepingu täitmise eest vastutav isik, kui hankelepingus ei ole sätestatud teisiti.
§ 11. Ideekonkursi korraldamine
(1) Ideekonkursi korraldamise otsustab vallavalitsus korraldusega, määrates ära ideekonkursi korraldamise eest vastutava isiku, võitjatele makstavad auhindade ja/või osalejate osalemistasude suuruse. Ideekonkursi korraldamise otsuses näidatakse ära, kas ideekonkurss korraldatakse eesmärgiga sõlmida ideekonkursi võitjaga tema pakutud ideekavandi alusel teenuse hankeleping või üksnes ideekavandi saamise eesmärgil.
(2) Vallavalitsus moodustab korraldusega ideekonkursile laekunud ideekavandite hindamiseks ideekonkursižürii. Žürii koostab oma tegevuse kohta protokolli, kandes sinna esitatud ideekavandite paremusjärjestuse ja oma hinnangu ideekavandite kohta.
(3) Ideekonkursi tulemused kinnitatakse vallavalitsuse korraldusega, milles märgitakse ära ideekonkursil auhindu saanud isikute nimed koos auhinna suurusega või ideekonkursil osalemistasu saanud isikud koos osalemistasu suurusega.
(4) Ideekonkursi tulemused avalikustatakse valla veebilehel 10 päeva jooksul pärast ideekonkursi tulemuste selgumist.
§ 12. Meetmed huvide konflikti ennetamiseks, tuvastamiseks ja kõrvaldamiseks riigihankel
(1) Hankemenetluse eest vastutav isik ja hankekomisjoni liige on kohustatud:
1) enne e-riigihangete registris läbiviidavata hanke korraldamise alustamist registris kinnitama, et tal ei esine hanke korraldamisega seoses huvide konflikti;
2) enne alla lihthangete piirmäära jääva hanke korraldamist jälgima, et tal ei esine hanke korraldamisega seoses huvide konflikti.
(2) Huvide konflikti ilmnemisel on hankemenetluse eest vastutav isik ja hankekomisjoni liige kohustatud end taandama hankemenetlusest.
(3) Kui huvide konflikt ilmneb hankemenetluse käigus, teavitab hankemenetluse eest vastutav isik ja hankekomisjoni liige sellest viivitamata oma vahetut juhti.
(4) Vahetu juht korraldab huvide konfliktist teavitanud isiku asendamise teise isikuga.
§ 13. Rakendussätted
Määruse jõustumisega tunnistatakse kehtetuks Nõo Vallavalitsuse 18.02.2019 määrus nr 4 „Hankekord Nõo vallas“.
Maano Koemets
Vallavanem
Aira Laul
Vallasekretär