Väljaandja: Kastre Vallavolikogu Akti liik: määrus Teksti liik: terviktekst Redaktsiooni jõustumise kp: 19.09.2021 Redaktsiooni kehtivuse lõpp: 07.03.2024 Avaldamismärge: RT IV, 16.09.2021, 2 Kastre Vallavalitsuse ametiasutuse palgajuhend Vastu võetud 21.11.2017 nr 3 RT IV, 09.12.2017, 3 jõustumine 01.01.2018 Muudetud järgmiste aktidega Vastuvõtmine - Avaldamine - Jõustumine 24.08.2021 - RT IV, 16.09.2021, 1 - 19.09.2021 Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lõike 1 punktide 35 ja 36 ning avaliku teenistuse seaduse § 63 lõike 2 alusel. 1. peatükk Üldsätted § 1. Määruse reguleerimisala (1) Kastre Vallavalitsuse palgajuhendiga (edaspidi palgajuhend) määratakse kindlaks Kastre Vallavalitsuse (edaspidi vallavalitsus) ametiasutuse ametnikele palga ja töötajatele töötasu määramise ja maksmise kord, palga ja töötasu maksmise aeg ja viis, muutuvpalga ning muude lisatasude ja hüvitiste maksmise tingimused ja kord. (2) Vallavanemale ja abivallavanematele laienevad palgajuhendi §-d 14–15. § 2. Mõisted (1) Palgajuhendis kasutatakse mõisteid järgmises tähenduses: 1) ametnik – ametiasutusega avalik-õiguslikus teenistus- ja usaldussuhtes olev isik, kes teostab avalikku võimu; 2) töötaja – ametiasutusega töölepingulises suhtes olev isik, kes ei teosta avalikku võimu, vaid teeb üksnes avaliku võimu teostamist toetavat tööd; 3) lisatasu – põhi- ja muutuvpalgale lisaks makstav täiendav tasu puuduva ametniku ülesannete täitmise ning ületunnitöö, valveaja ja riigipühadel töötamise eest; 4) palk – teenistuja põhipalk koos muutuvpalga ja lisatasudega; 5) palgagrupp – valdavas osas sarnaste teenistusülesannetega teenistuskohtade grupp, mis on jaotatud tasemeteks vastavalt täidetavate ülesannete iseloomule ja teenistusülesannete täitmisega kaasnevale vastutusele ning millele on määratud põhipalga miinimum- ja maksimummäär; 6) teenistuja – vallavalitsuse teenistujate koosseisus ettenähtud ametikohale nimetatud ametnik või töökohale võetud töötaja; 7) teenistuskoht – vallavalitsuse teenistuskohtade koosseisus ette nähtud ameti- või töökoht. (2) Palgajuhendis käsitletakse vallavalitsuse struktuuriüksusena kantseleid ja vallavalitsuse osakondi. (3) Palgajuhendis kasutatakse ametniku palga ja töötaja töötasu ühtse mõistena mõistet palk. 2. peatükk Töö tasustamine § 3. Tasustamise üldpõhimõtted (1) Vallavalitsus maksab ametnikele palka ning töötajatele töötasu (edaspidi nimetatud palk) sarnastel alustel. (2) Teenistuja palga määramisel ja maksmisel lähtutakse avaliku teenistuse seadusest, töölepingu seadusest ja palgajuhendist ning kinnitatud personalikulude eelarvest. § 4. Palga komponendid (1) Palk võib lisaks põhipalgale sisaldada eritingimustes töötamise lisatasu, valveaja lisatasu, muutuvpalka ja lisatasu puuduva ametniku ülesannete täitmise eest. (2) Eritingimustes töötamise lisatasu makstakse: 1) riigipühal töötamise eest; 2) ületunnitöö eest. (3) Muutuvpalka makstakse: 1) tulemuspalgana; 2) lisatasuna täiendavate teenistusülesannete eest; 3) preemiana. § 5. Põhipalk (1) Põhipalk on palga fikseeritud osa, mille määramisel lähtutakse teenistuja tööalasest kompetentsusest (teadmised, oskused, kogemus, haridus), teenistuskohale esitatavatest nõuetest, töö reguleeritusest, ülesannete keerukusest, juhtimise ja koostöö ulatusest, teenistuja võimekusest ning vastutusest tööprotsesside eest. (2) Teenistuja põhipalga määramisel või kokku leppimisel lähtutakse tema teenistuskohale vastavast põhipalga vahemikust. (3) Ametniku põhipalga määrab käskkirjaga vallavanem. Töötaja põhipalk lepitakse töötaja ja vallavanema vahel kokku töölepingus. (4) Teenistujale võib katseajal määrata vastava teenistuskoha palgagrupi vastava palgavahemiku miinimummäära põhipalga. Sama põhimõtet võib rakendada ka määratud ajaks teenistusse võetud ajutiselt äraoleva teenistuja asendajale ja teisele teenistuskohale üleviidud teenistujale, kuid mitte kauem kui kuus kuud. (5) Teenistujate põhipalk vaadatakse üldjuhul üle üks kord aastas, järgmise aasta eelarve projekti koostamise ajal. § 6. Palgagrupid () Vallavalitsuse teenistuskohad on jaotatud palgagruppidesse ja igale palgagrupile vastab põhipalga vahemik, mis määrab vastavasse palgagruppi kuuluvate teenistuskohtade kuu põhipalga miinimum- ja maksimummäära ning on kehtestatud vastavalt lisale 1. § 7. Muutuvpalk (1) Muutuvpalk on teenistuja palga ebaregulaarne osa, mida võib maksta tulemuspalgana, lisatasuna täiendavate teenistusülesannete täitmise eest või preemiana erakordsete teenistusalaste saavutuste eest, ametiasutuse selleks ettenähtud vahendite olemasolul. (2) Muutuvpalka võib kalendriaasta jooksul teenistuja põhipalgale juurde maksta kuni 20% teenistuja aastasest põhipalgast. (3) Muutuvpalk määratakse teenistujale vallavanema käskkirjaga. § 8. Tulemuspalk (1) Tulemuspalk on muutuvpalga üks komponent, mida võib teenistujale maksta silmapaistvate tulemuste eest seatud eesmärkide saavutamisel. (2) Tulemuspalka võib maksta teenistuja töötulemuste perioodilise hindamise tulemusel, tingimusel, et eelmiseks perioodiks püstitatud eesmärgid on saavutatud. Kui teenistuja lahkub töölt enne hindamisperioodi lõppu, otsustatakse tulemuspalga määramine individuaalsete töötulemuste põhjal hiljemalt nädal enne vabastamise kuupäeva. (3) Tulemuspalga maksmise ja selle suuruse määramisel arvestatakse vahetu juhi ettepanekut ning iga teenistuja individuaalset panust eesmärkide saavutamisel (töö intensiivsus, töö kvaliteet, tähtaegadest kinnipidamine, töö efektiivsus, operatiivne tegutsemine ootamatutes situatsioonides jms). Tulemustasu määraja põhjendab teenistujale tulemustasu suurust. (4) Kui tulemuspalga maksmise aluseks on asutuse või struktuuriüksuse kollektiivsed tulemused, makstakse tulemuspalka kõikidele teenistujatele võrdsetel alustel. § 9. Lisatasu täiendavate teenistusülesannete täitmise eest (1) Teenistujale võib maksta lisatasu täiendavate teenistus- ja tööülesannete täitmise eest, mis ei tulene ametijuhendist, töölepingust ega õigusaktidest. (2) Lisatasu määratakse sõltuvalt lisaülesannete mahust ja iseloomust. Lisatasu maksmine otsustatakse ja vormistatakse üldjuhul enne lisaülesandeid täitma asumist vallavanema käskkirja või töölepinguga, milles fikseeritakse lisaülesanded, lisatasu suurus ja ajavahemik, mille jooksul ülesannet täidetakse. (3) Lisatasu määratakse ühekordse või tähtaegse lisatasuna. Kui on alust eeldada, et lisaülesanded muutuvad alaliseks, muudetakse teenistuja ametijuhendit ning vaadatakse üle tema põhipalk. § 10. Preemia (1) Teenistuskohustuste silmapaistvalt hea täitmise eest või kauaaegse laitmatu teenistuse eest on vallavanemal õigus määrata käskkirjaga teenistujale preemiat. Otsus preemia maksmiseks peab olema motiveeritud. (2) Preemiat ei maksta ametnikule distsiplinaarkaristuse kehtivuse ajal ega töölepingu seaduse § 88 lõike 3 kohase kirjaliku hoiatuse saanud töötajale aasta jooksul hoiatuse tegemisest. § 11. Lisatasu puuduva ametniku ülesannete täitmise eest (1) Lisatasu täiendavate teenistusülesannete eest (asendustasu) on puuduva teenistuja ülesannete täitmise eest makstav lisatasu, mida makstakse ajutiselt äraoleva teenistuja asendamise või ajutiselt vaba teenistuskoha ülesannete täitmise eest. (2) Asendustasu võib maksta teenistujale, kui asendamine ei tulene ametniku ametijuhendist või tingib võrreldes ametijuhendis ettenähtuga töökoormuse olulise suurenemise. (3) Puuduva teenistuja asendamisel kauem kui viis tööpäeva järjest eeldatakse, et võrreldes ametijuhendis ettenähtuga töökoormus oluliselt suureneb. (4) Puuduva teenistuja teenistusülesannete täitmise eest juhul, kui teenistuja ei ole asendamise ajal vabastatud oma ülesannete täitmisest, makstakse asendamise ajal ühele teenistujale lisatasu kuni 50% asendatava teenistuja põhipalgast. (5) Teenistujale puuduva teenistuja ülesannete andmisel ja lisatasu maksmisel lähtutakse avaliku teenistuse seaduse §-st 57. § 12. Lisatasu ja hüvitis eritingimustes töötamise eest (1) Eritingimustes töötamise lisatasu makstakse teenistujale ületunnitöö ja riigipühal töötamise eest seadusest tuleneval alusel, kui eritingimustes tehtud tööd ei ole võimalik teenistujale hüvitada vaba aja andmisega. (2) Ületunnitöö eest makstakse teenistujale 1,5-kordset palka või võimaldatakse teenistuja taotlusel talle täiendavat vaba aega ületunnitööga võrdses ulatuses. (3) Riigipühal töötamise eest makstakse teenistujale 2-kordset palka või võimaldatakse teenistuja taotlusel talle täiendavat vaba aega riigipühal töötatud ajaga võrdses ulatuses. (4) Teenistujale ületunnitöö või ööajal töötamise eest lisatasu maksmise või riigipühal töötamise hüvitamise aluseks on kinnitatud tööaja arvestustabel ning vahetu juhi ettepanek vallavanema kooskõlastusega. Lisatasu või hüvitis tuleb maksta välja sama arvestusperioodi lõpus. § 13. Tasustamine tööalasel koolitusel osalemise ja teenistusülesannete täitmise takistuse korral (1) Teenistujale säilitatakse tööalasel koolitusel osalemise ajal palk. (2) Teenistujale säilitatakse palk või töötasu mõistliku aja eest, kui teenistusülesandeid ei täideta lühiajalise isikliku või perekondliku takistuse korral. § 14. Tasustamine välisvahenditest rahastatav projekti korral (1) Välisvahenditest rahastatava projekti rahastamise taotlusest peab nähtuma, kas ja millises mahus on kavas projekti eelarvest maksta projekti täitmisega seotud teenistujale palka. Seejuures tuleb järgida käesolevas paragrahvis kehtestatud põhimõtteid kooskõlas vastava projekti rahastamisallika reeglitega. (2) Juhul, kui projekti juhtimine või muu projekti täitmisega seotud ülesanne ei ole teenistuja ametijuhendis fikseeritud, siis olenevalt konkreetse projekti rahastamisallika reeglite võimalustest: 1) käsitletakse projekti täitmisega seotud ülesannet kui teenistujale antud täiendavat teenistusülesannet, mille eest makstakse talle lisatasu või; 2) täidab teenistuja projekti täitmisega seotud ülesandeid ületunnitööna, mis hüvitatakse talle rahas. (3) Projekti täitmisega seotud tegevuse eest tasu maksmine määratakse vallavanema käskkirjaga. § 15. Haigushüvitise maksmine () Vallavalitsus maksab teenistujale haigushüvitist haigestumise või vigastuse esimese kuni kaheksanda kalendripäeva eest 70% teenistuja keskmisest töötasust. § 16. Palga arvestamine ja maksmine (1) Palga arvestusperiood on kalendrikuu. Palka arvestatakse ajavahemiku eest, mil teenistuja täitis talle pandud ülesandeid. Kui teenistujale on kehtestatud täistööajast lühem tööaeg, arvestatakse palka proportsionaalselt tööl oldud aja eest. Palgast arvestab tööandja maha seadusega ette nähtud maksud ja maksed. (2) Teenistuja nõudmisel väljastatakse teenistujale teatis arvestatud palga, puhkusetasu ja neist tehtud kinnipidamiste, teenistuja eest arvestatud sotsiaalmaksu ja töötuskindlustusmakse kohta. Teenistujal on õigus saada selgitusi talle palga määranud isikult ja palgaarvestajalt. § 17. Palga maksmise aeg ja viis (1) Teenistujatele makstakse palka üks kord kuus, tasustatava kuu viimasel tööpäeval teenistuja poolt kirjalikult teatatud pangakontole. (2) Kui palgapäev langeb riigi- või rahvuspühale või puhkepäevale, makstakse palk välja sellele eelneval tööpäeval. (3) Pangakonto muutmisest teavitab teenistuja palgaarvestajat kirjalikult. 3. peatükk Puhkus ja hüvitised § 18. Puhkus (1) Teenistujale kohaldatakse töölepingu seaduse §-des 54–71 sätestatud puhkuseregulatsiooni. (2) Ametniku põhipuhkuse kestus on 35 kalendripäeva ja töötaja põhipuhkuse kestus on 28 kalendripäeva. § 19. Puhkusetasu arvutamine ja maksmine (1) Puhkusetasu arvutatakse seadusest tuleneval alusel ja korras. (2) Puhkusetasu arvutatakse kas teenistuja keskmise töötasu alusel või jätkatakse ametnikule määratud palga või töötajaga kokku lepitud töötasu maksmist, juhul kui see on teenistuja jaoks soodsam. (3) Puhkusetasu kantakse teenistuja pangakontole hiljemalt eelviimasel tööpäeval enne puhkuse algust või teenistuja soovi korral järgmisel palgapäeval. (4) Juhul, kui teenistuja puhkus poolte kokkuleppel katkestatakse või katkeb teenistuja puhkus teenistuja haiguse tõttu ning teenistujale on puhkusetasu üle kantud, arvestatakse puhkusetasu ümber ja enammakstud summa peetakse kinni järgneva kuu või järgnevate kuude palgast. (5) Õppepuhkust tasustatakse täiskasvanute koolituse seaduses sätestatud korras. § 20. Side- ja transpordikulude hüvitamine (1) Teenistujale võib hüvitada põhjendatud mobiiltelefoni kulud ja isikliku sõiduauto töö- või ametisõitudeks kasutamise kulud või vajadusel võimaldada kasutada ametiautot. (2) Kulude hüvitamise ja ametiauto kasutamise vajaduse üle otsustab ja hüvitise määrab vallavanem käskkirjaga. § 21. Prillide maksumuse hüvitamine (1) Teenistujale hüvitatakse prillide või muud nägemisteravust korrigeerivate abivahendite maksumus vastavalt Vabariigi Valitsuse 15. novembri 2000. a määrusele nr 362 "Kuvariga töötamise töötervishoiu ja tööohutuse nõuded". (2) Täpsema korra prillide või muud nägemisteravust korrigeerivate abivahendite maksumuse hüvitamiseks kehtestab vallavanem käskkirjaga. § 22. Sotsiaalsed garantiid (1) Teenistujale makstakse toetust 100 eurot järgmiste isiklike tähtpäevade või sündmuste puhul: 1) juubelisünnipäev alates 50. eluaastast; 2) lapse sünd; 3) abielu registreerimine; 4) tööjuubel alates 5. teenistusaastast ametiasutuses; 5) tasemeõppe lõpetamine kõrgkoolis. (2) Teenistujale makstakse toetust 200 eurot järgmiste perekonnas juhtunud traagiliste sündmuste puhul: 1) vanema, abikaasa, lapse surm; 2) teenistuja enda surm; 3) tulekahju või muu õnnetuse läbi eluaseme kaotamist. (3) Toetuse määrab vallavanem käskkirjaga. Käesoleva paragrahvi lõike 2 punktis 2 nimetatud sündmuse puhul makstakse toetus teenistuja lapsele, vanemale ja lesele ning perekonnaseaduse tähenduses tema ülalpidamisel olnud teisele isikule. (4) Toetuste maksmist tähtpäeva või sündmuse puhul rakendatakse kõikidele teenistujatele võrdselt. (5) Teenistusest vabastamisel vanaduspensionile jäämise tõttu või ametikohale mittevastava tervisliku seisundi või pikaajalise töövõimetuse tõttu võib maksta toetust kuni kolme kuu põhipalga ulatuses, kui teenistuja on töötanud vallavalitsuses vähemalt viis aastat. 4. peatükk Rakendussätted § 23. Määruste kehtetuks tunnistamine () [Käesolevast tekstist välja jäetud]. § 24. Määruse jõustumine () Määrus jõustub 2018. aasta 1. jaanuaril. Lisa Palgagrupid