SotsiaalhoolekanneTeenused

Teksti suurus:

Isikliku abistaja teenuse osutamise kord

Väljaandja:Saarde Vallavolikogu
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst-terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:25.01.2022
Redaktsiooni kehtivuse lõpp: Hetkel kehtiv
Avaldamismärge:RT IV, 22.01.2022, 33

Isikliku abistaja teenuse osutamise kord

Vastu võetud 20.01.2022 nr 4

Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 lg 1, § 22 lg 1 p 5 ja sotsiaalhoolekande seaduse § 14 lg 1, §-de 15–16 ja §-de 27–29 alusel.

§ 1.   Reguleerimisala

  Isikliku abistaja teenuse osutamise kord reguleerib Saarde vallas isikliku abistaja teenuse (edaspidi teenus) osutamist täisealistele isikutele, kes puudest tingituna vajavad füüsilist kõrvalabi ja kelle rahvastikuregistrijärgne alaline või peamine elukoht on Saarde vallas.

§ 2.   Teenuse eesmärk

  Teenuse eesmärk on puudega isiku (edaspidi teenuse saaja) võimalikult iseseisva toimetuleku suurendamine ühiskonnaelus osalemiseks ning tema lähedaste hoolduskoormuse vähendamine.

§ 3.   Teenuse kirjeldus

  (1) Isiklik abistaja (edaspidi teenuse vahetu osutaja) abistab füüsiliselt teenuse saajat igapäevastes tegevustes, mille sooritamisel vajab teenuse saaja puude tõttu füüsilist kõrvalabi. Teenuse vahetu osutaja lähtub oma töös iga konkreetse teenuse saaja erivajadustest ning tema poolt antavatest tööjuhistest. Teenuse vahetu osutaja põhiülesandeks on teenuse saaja abistamine tegevustes, milles teenuse saaja vajab juhendamist või kõrvalabi (liikumine, söömine, hügieenitoimingud, saatmisel ametiasutuses jne).

  (2) Teenuse vahetu osutaja tööülesannete hulka ei kuulu füüsilise abistamisega mitteseotud tegevused, nt meditsiini- ja tervishoiu-, tõlke-, nõustamisteenuste jmt teenuste osutamine.

§ 4.   Teenuse osutamise maht

  Teenuse osutamise sisu, sagedus ja kestus sõltuvad isiku teenuse kasutamise vajaduse hindamise tulemustest.

§ 5.   Teenuse osutamise koht

  Teenuse osutamise koht sõltub isiku vajadustest.

§ 6.   Teenuse saaja õigused, kohustused ja vastutus

  (1) Teenuse saaja peab:
  1) oskama selgelt ja arusaadavalt oma vajadustest lähtuvalt teenuse vahetut osutajat juhendada;
  2) olema võimeline korraldama oma asjaajamist ja koordineerima teenuse vahetu osutaja tööd ning vastutama juhendamise eest.

  (2) Kui teenuse saaja on piiratud teovõimega täisealine isik, lähtub teenuse vahetu osutaja eestkostja antavatest tööjuhistest.

  (3) Üldjuhul leiab teenuse saaja endale sobiva isikliku abistaja ise. Vajadusel abistavad teenuse vahetu osutaja leidmisel sugulased, tuttavad ja Saarde Vallavalitsuse (edaspidi vallavalitsuse) sotsiaalspetsialist. Teenuse saajal on õigus enne teenust vahetult osutava isiku kindlaksmääramist omavahelise sobivuse hindamiseks temaga kohtuda.

  (4) Kulutused, mis teenuse vahetul osutajal tekivad teenuse saaja saatmisel (transport, kinopilet vms), tasub üldjuhul teenuse saaja.

§ 7.   Teenuse osutaja ja teenuse vahetu osutaja

  (1) Teenuse osutaja on juriidiline isik või füüsilisest isikust ettevõtja või füüsiline isik, kes osutab teenust ja kellega vallavalitsus on sõlminud lepingu.

  (2) Teenuse vahetu osutaja on kindlaksmääratud nõuetele vastav füüsiline isik, kes osutab teenust käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud teenuse osutaja kaudu või vallavalitsuse poolt sõlmitud lepingu alusel.

§ 8.   Teenuse osutaja kohustused ja vastutus

  (1) Teenuse osutaja kehtestab teenuse osutamisel kaebuste lahendamise protseduuri ja teavitab teenuse saajat tema õigustest ja piirangutest (sh kaebuse esitamise võimalusest ja korrast). Kui isik ei ole võimeline öeldut või loetut mõistma teovõimetusest tingituna, teavitatakse isiku õigustest ja piirangutest, sh kaebuste esitamise võimalustest ja korrast, isiku eestkostjat.

  (2) Teenuse osutaja peab tagama, et teenuse vahetu osutaja vastab käesoleva määruse § 9 nimetatud tingimustele.

  (3) Teenuse osutaja kasutab teenuse saajat ja tema pereliikmeid puudutavaid andmeid ning muud teenuse osutamisega seotud informatsiooni ainult teenuse eesmärkidest lähtuvalt ja osapoolte huvides.

§ 9.   Nõuded teenuse vahetule osutajale, teenuse vahetu osutaja õigused ja kohustused

  (1) Teenuse vahetu osutaja ei või olla sotsiaalhoolekande seaduse § 29 lõikes 2 nimetatud isik.

  (2) Teenuse vahetu osutaja lähtub oma töös eelkõige käesolevast määrusest, teenuse osutamiseks sõlmitud lepingus märgitud tööülesannetest, sotsiaalala töötaja eetikakoodeksist, teenuse saaja erivajadustest ja tema poolt antavatest tööjuhistest.

  (3) Teenuse vahetu osutaja kasutab teenuse saajat ja tema pereliikmeid puudutavaid andmeid ning muud teenuse osutamisega seotud informatsiooni ainult teenuse eesmärkidest lähtuvalt ja osapoolte huvides.

  (4) Teenuse vahetu osutaja abistab füüsiliselt teenuse saajat väljaspool kodu käesoleva määruse § 3 lõikes 1 nimetatud tegevustes, millega isik puude tõttu iseseisvalt toime ei tule.

  (5) Teenuse vahetul osutajal on õigus keelduda tegevustest, mida ei ole lepingus kokku lepitud, mis on seadusevastane või vastuolus heade kommetega. Tegevustest, mis ei ole lepingus fikseeritud, kuid on hädavajalikud käesoleva määruse §-s 2 nimetatud eesmärgi saavutamiseks, vahetu osutaja keelduda ei tohi.

  (6) Teenuse vahetu osutajal on õigus teenuse osutamisest keelduda, kui teenuse saaja on alkoholi- või narkojoobes või agressiivne.

  (7) Teenuse vahetu osutaja on kohustatud sotsiaaltöötajatele andma kirjalikult ülevaadet teenuse saaja olukorrast ja teenuse mõjust.

§ 10.   Teenuse taotlemine ja teenuse rahastamine

  (1) Teenuse saamiseks esitab teenust vajav isik või tema seadusjärgne esindaja või ülalpidamist andma kohustatud isik vormikohase taotluse, milles kirjeldatakse ja põhjendatakse kõrvalabi vajadust. Taotluse vormi kehtestab vallavalitsus.

  (2) Isikliku abistaja teenuse taotlemise, korraldamise ja teenuse saajate üle arvestuse pidamise eest vastutab valdkonnaga tegelev sotsiaaltöötaja.

  (3) Pärast taotluse laekumist või teate saamist teenust vajavast isikust külastab sotsiaaltöötaja teenust vajava isiku kodu, täidab kliendikaardi, hindab hindamisvormi abil teenuse vajadust ning koostab hoolduskava. Hoolduskava vormi kehtestab vallavalitsus.

  (4) Hoolduskava vaadatakse üle vastavalt vajadusele, kuid mitte harvem kui kord kahe aasta jooksul. Ettepaneku hoolduskava muutmiseks võib esitada abivajaja, tema seadusjärgne esindaja, ülalpidamist andma kohustatud isik või sotsiaaltöötaja. Hoolduskava muutmisel hinnatakse teenuse maht ja teenuse vajadus ümber.

  (5) Sotsiaaltöötajal on õigus kaasata teenust vajava isiku olukorra väljaselgitamiseks tema seadusjärgne esindaja või ülalpidamist andma kohustatud isik ja spetsialiste (nt perearsti) ning nõuda teenust vajava isiku, tema seadusjärgse esindaja või ülalpidamist andma kohustatud isiku maksevõimekuse väljaselgitamiseks täiendavaid andmeid, sh väljavõtteid pangakontodest ja muid otsustamiseks vajalikke lisaandmeid ja dokumente. Kui hindamise käigus taotletava teenuse vajadust ei tuvastata, soovitab sotsiaalspetsialist teisi teenuseid.

  (6) Vallavalitsus hindab kaalutlusõiguse alusel taotluse põhjendatust ja taotlusele lisatud dokumente ning otsustab haldusaktiga teenuse osutamise või osutamata jätmise (sh isikliku abistaja teenuse osutamise lepingu sõlmimise) 10 tööpäeva jooksul pärast kõigi nõutud dokumentide esitamist. Põhjendatud otsus tehakse teenust vajavale isikule kirjalikult teatavaks.

  (7) Juhul, kui teenuse osutamata jätmine põhjustab teenust vajava isiku elule või tervisele ohtliku olukorra, osutatakse talle teenuseid koheselt ning käesoleva paragrahvi lõikes 3 nimetatud dokumendid täidetakse hiljem.

  (8) Kui isik või tema lähedased finantseerivad teenust kogu ulatuses ise, võib teenuse ostmiseks pöörduda otse teenuse osutaja poole.

  (9) Teenuse vahetule osutajale makstakse tasu lepingu alusel vastavalt abivajaduse mahule.

  (10) Juriidiliselt isikult või füüsilisest isikust ettevõtjalt teenuse ostmisel makstakse tasu vastavalt vallavalitsuse poolt sõlmitud lepingule.

§ 11.   Teenuse lõpetamine

  (1) Isikliku abistaja teenus lõpetatakse:
  1) teenuse vajaduse lõppemisel;
  2) teenuse saaja, tema seadusliku esindaja või ülalpidamist andma kohustatud isiku taotluse alusel;
  3) teenuse saaja elama asumisel teise omavalitsusüksuse haldusterritooriumile;
  4) teenuse saaja elama asumisel hoolekandeasutusse;
  5) määruse asjaolude äralangemisel.

  (2) Teenuse osutaja teatab teenuse saajale või tema esindajale lepingu lõpetamisest kirjalikult kolme tööpäeva jooksul.

§ 12.   Järelevalve teostamine

  Järelevalvet teenuse osutamise üle teostab vallavalitsus (ametiasutus).

§ 13.   Määruse jõustumine

  Määrus jõustub kolmandal päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist.

Eiko Tammist
volikogu esimees

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json