Rahandus ja eelarveEelarvemenetlus

Teksti suurus:

Kaasava eelarve menetlemise kord

Väljaandja:Tõrva Vallavolikogu
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst-terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:26.04.2025
Redaktsiooni kehtivuse lõpp: Hetkel kehtiv
Avaldamismärge:RT IV, 23.04.2025, 22

Kaasava eelarve menetlemise kord

Vastu võetud 17.04.2025 nr 5

Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lõike 1 punkt 37 ja kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 21 lõike 1 punktide 1 ja 2 alusel.

§ 1.   Üldsätted

  (1) Määrus reguleerib Tõrva valla kaasava eelarve ideede menetlus- ja rakendusprotsessi.

  (2) Kaasava eelarve eesmärk on elanike kaasamine eelarve koostamise protsessi andes võimaluse valla elanikele eelarves selleks määratud summa piires teha valla elu edendamiseks ettepanekuid ja osaleda parimate ideede väljaselgitamiseks korraldataval hääletamisel.

  (3) Kaasavat eelarvet rakendatakse piirkondade põhiselt. Piirkonnana määruse mõistes käsitletakse Tõrva vallaks ühinenud omavalitsuste alasid: Tõrva linn, Helme piirkond, Hummuli piirkond ja Põdrala piirkond.

  (4) Kaasava eelarve objektiks on Tõrva vallaga seotud investeeringute tegemine, projektide elluviimine või ürituste korraldamine.

  (5) Kaasava eelarve menetlust korraldab Tõrva Vallavalitsus (edaspidi vallavalitsus).

  (6) Määrusega reguleerimata küsimuste lahendamise otsustab vallavalitsus.

§ 2.   Kaasava eelarve suurus

  (1) Kaasava eelarve kogusumma kinnitab Tõrva Vallavolikogu eelarve vastuvõtmisel.

  (2) Ühele piirkonnale võib üldjuhul idee elluviimiseks eraldada maksimaalselt 50% kaasava eelarve kogusummast.

  (3) Hindamiskomisjonil on õigus teha erandeid lõikes 2 sätestatust.

§ 3.   Kaasava eelarve menetlemisest teavitamine ja ideede abikõlbulikkus

  (1) Vallavalitsus tutvustab Tõrva avalikkusele kaasava eelarve menetlemise protsessi, eesmärki ja piirkondade vahelist jagunemise põhimõtet valla infokanalites. Laekunud ideed avalikustatakse vahetult pärast ideede laekumise tähtaja lõppu.

  (2) Kaasava eelarve tulemusel elluviidav idee peab pakkuma avalikku hüve, olema vallaruumis avalikus kasutuses ja/või avalikkusele suunatud ning selle teostamise tulemusel ei tohi tekkida ebamõistlikke kulusid valla järgnevate aastate eelarvetele.

  (3) Elluviidav tegevus peab olema teostatav terviklikult. Esitatav idee ei tohi olla elluviidav osaliselt ning peab olema terviklikult kasutatav.

§ 4.   Idee esitamine ja kavandamine

  (1) Kaasava eelarve menetluse käigus võib ideid esitada igaüks.

  (2) Kaasava eelarve ideede esitamise täpne ajavahemik, mis ei või olla väiksem kui 1 kuu, määratakse igakordselt vallavalitsuse poolt.

  (3) Ideid esitatakse vallavalitsuse poolt teavitatud vastava elektroonilise keskkonna vahendusel ning esitatud ideed on reaalajas nähtavad.

  (4) Idee peab sisaldama:
  1) esitaja(te) nime(sid) ja kontaktandmeid;
  2) nimetust (lühike fraas, mis iseloomustab idee sisu) ja piirkonda;
  3) idee kirjeldust, eesmärki, olulisust valla jaoks ja investeeringu puhul planeeritava asukoha aadressi või kaarti;
  4) võimalusel elluviimise hinnangulist maksumust (hinnapakkumist);
  5) võimalusel ideed iseloomustavat materjali, milleks on eskiis, joonis või foto ja kirjeldust esitatud materjalist, mida idee hindajail ja hääletajatel on oluline teada.

  (5) Kaasava eelarve vahendeid võib ideede elluviimiseks kasutada võiduidee väljaselgitamisele järgneva eelarveaasta lõpuni.

§ 5.   Ideede hindamine

  (1) Ideid hindab vallavalitsuse moodustatud hindamiskomisjon (edaspidi komisjon).

  (2) Komisjonil on õigus esitada idee autorile täpsustavaid küsimusi ja saada lisaselgitusi.

  (3) Komisjon kõrvaldab hindamismenetluselt idee, mis ei vasta käesolevas määruses sätestatud tingimustele.

  (4) Idee esitaja nõusolekul on komisjonil õigus sarnased ideed liita või täiendada.

  (5) Hindamise läbinud ja nõuetele vastavad ettepanekud avaldatakse valla infokanalites.

§ 6.   Rahvahääletus

  (1) Hindamise läbinud ideed pannakse rahvahääletusele elektroonilises keskkonnas (edaspidi hääletus).

  (2) Hääletuse kuulutab välja ja selle läbiviimist korraldab vallavalitsus.

  (3) Hääletusel võivad osaleda vähemalt 16-aastased isikud, kelle elukoht Eesti rahvastikuregistri andmetel on hääletuse väljakuulutamise kuupäeva seisuga Tõrva vald.

  (4) Igal hääletamisõiguslikul isikul on hääletamisel üks hääl.

  (5) Rahvahääletuse tulemusena reastatakse ettepanekud vastavalt saadud häälte arvule, tuues välja ka piirkonna, alustades enim hääli saanud ettepanekust. Häälte võrdsel jagunemisel otsustatakse reastumise järjekord liisu heitmisega. Vallavalitsus avalikustab ideede pingerea Tõrva valla kodulehel.

  (6) Hääletustulemused kinnitatakse vallavalitsuse korraldusega.

§ 7.   Idee elluviimine

  (1) Rahvahääletusel enim toetust leidnud idee(d) viiakse ellu Tõrva valla kaasava eelarve vahenditest.

  (2) Kaasava eelarve idee esitaja võib, aga ei pea olema idee elluviija.

  (3) Juhul, kui idee elluviimiseks korraldatud hankemenetluse käigus ilmneb, et selle maksumus ületab eelarvet, annab vallavalitsus ettepaneku esitajale võimaluse kaasrahastada ettepaneku elluviimist puudujäävas osas. Kui ettepanek ei saa kaasrahastust puudujäävas osas, lõpetatakse ettepaneku elluviimine. Sellisel juhul viiakse ellu nimekirjas paremusjärjestuses järgmine objekt.

§ 8.   Määruse jõustumine

  Määrus jõustub kolmandal päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist.

Maido Ruusmann
volikogu esimees

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json