Otepää valla korraldatavate elutähtsate teenuste kirjeldus ja toimepidevuse nõuded
Vastu võetud 21.08.2025 nr 5
Määrus kehtestatakse hädaolukorra seaduse § 36 lõike 4 ja § 37 lõigete 2 - 4 alusel.
1. peatükk ÜLDSÄTTED
§ 1. Reguleerimisala
(1) Käesoleva määrusega kehtestatakse Otepää valla korraldatavate elutähtsate teenuste kirjeldus ja toimepidevuse nõuded.
(2) Määruses sätestatakse nõuded elutähtsa teenuse taseme ja teenuse osutamise valmisoleku kohta ning nõuded elutähtsa teenuse katkestuse ennetamiseks. Samuti sätestatakse elutähtsa teenuse taastamise korraldus ja taastamise prioriteedid, tingimused, mille korral on tegemist elutähtsa teenuse ulatuslikust või raskete tagajärgedega katkestusest põhjustatud hädaolukorraga, ning hädaolukorrast või selle ohust teavitamise korraldus.
§ 2. Mõisted
Määruses kasutatakse mõisteid järgmises tähenduses:
1) elutähtis teenus (edaspidi ka teenus) – kaugküttega varustamine, veega varustamine ja kanalisatsiooni teenuse osutamine ning kohalike teede sõidetavuse tagamine;
2) elutähtsa teenuse osutaja − kaugkütteseaduse § 7 lõikes 3 nimetatud soojusettevõtja, ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni seaduse § 6 lõikes 2 nimetatud vee-ettevõtja ning ehitusseadustiku § 97 lõikes 8 nimetatud kohalikke teid korrashoidev ettevõtja.
2. peatükk KAUGKÜTTEGA VARUSTAMINE
§ 3. Teenuse kirjeldus
Kaugküttega varustamine kui elutähtis teenus on soojuse tootmine, soojuse edastamine teisele soojusettevõtjale, kaugküttevõrgu kaudu soojuse jaotamine liitumispunktini ja klientide varustamine soojusega.
§ 4. Teenuse nõutud tase ja soojusettevõtja valmisolek
(1) Kaugküttepiirkonnas tegutsev soojusettevõtja on kohustatud tagama valmisoleku tema omandis või valdusesoleva kaugküttesüsteemiga ühendatud tarbijate pidevaks varustamiseks soojusega ning kaugküttesüsteemis järjepideva soojusringluse. Soojuskoormuse tagamiseks peab soojusallikast väljastatav temperatuurigraafik ja hüdrauliline režiim lähtuma välisõhu temperatuurist, ilmastiku prognoosist, tuule kiirusest ning soojusvõrgu inertsist.
(2) Soojusettevõtja võib hädaolukorras teenuse ulatusliku või raskete tagajärgedega katkestuse korral teenusemahtu ja kvaliteeti muuta läbi toodangu mahu või süsteemi juhitava vee temperatuuri langetamise.
§ 5. Nõuded teenuse toimepidevuse tagamiseks ja teenuse katkestuse ennetamiseks
(1) Soojusettevõtja koostab kaugküttega varustamise teenuse toimepidevuse tagamise planeerimiseks, riskihindamiseks ja toimepidevuse taastamiseks elutähtsa teenuse toimepidevuse riskianalüüsi ja plaani.
(2) Elutähtsa teenuse toimepidevuse riskianalüüs ja plaan tuleb koostada Vabariigi Valitsuse 29. juuli 2021. a määruse nr 75 „Elutähtsa teenuse toimepidevuse riskianalüüsi ja plaani nõuded, nende koostamise ning plaani kasutuselevõtmise nõuded ja kord“ alusel.
(3) Soojusettevõtja peab elutähtsa teenuse toimepidevuse tagamiseks ja teenuse katkestuse ennetamiseks tagama:
1) toimepidevusega tegeleva vastutava isiku määramise ja isiku kontaktide edastamise Otepää Vallavalitsusele (edaspidi vallavalitsus);
2) teenuse toimimiseks vajalike oskustega personali kättesaadavuse ööpäev läbi elutähtsa teenuse tagamisega seotud ülesannete täitmiseks;
3) teenuse osutamise jätkusuutlikkuse vähemalt 8 tunniks elektrikatkestuse korral;
4) töökorras ja töövalmiduses tipu- ja/või reservkatlamaja kompleksi olemasolu;
5) täiendavate kokkulepete sõlmimise teenuse osutamiseks oluliste vahendite varustajatega ja muude oluliste lepingupartneritega;
6) töökorralduse teenuse osutamise jätkamiseks vedelkütuse ja veega varustamise, mobiiltelefoni- ja andmesideteenuse ning tipu- ja/või reservkatlamaja kompleksi küttematerjali tarne katkestuste korral.
(4) Käesoleva paragrahvi lõike 3 punktis 3 nimetatud kohustuse täitmiseks varustab soojusettevõtja teenuseosutamiseks olulised ehitised, seadmed ja infosüsteemid autonoomse elektritoitesüsteemiga, mis tagab elektritoite ja teenuse katkestusteta toimimise elektrikatkestuse korral vähemalt 8 tunniks. Enam kui 8 tundi kestva elektrikatkestuse korral tarnib soojusettevõtja autonoomse elektritoitesüsteemi töö tagamiseks vajalikus mahus kütust enne olemasoleva kütuse lõppemist.
(5) Soojusettevõtja lähtub elutähtsa teenuse osutamist toetavate teenuste ostmisel võimaluse korral lepingupartneri võimest osutada teenust ka hädaolukorras, sealhulgas teiste elutähtsate teenuste katkestuse korral.
§ 6. Teenuse katkestuse maksimaalne lubatud aeg, hädaolukorra määratlus, taastamine ja prioriteedid
(1) Teenus loetakse katkenuks, kui soojusettevõtja ei ole võimeline pidevalt ja täies mahus osutama teenust määruse § 4 lõike 1 kohaselt.
(2) Teenuse osutamise ulatuslikust või raskete tagajärgedega katkestusest põhjustatud hädaolukorraks loetakse olukord, kus soojusettevõtja ei ole võimeline peale teenuse katkestust taastama teenuse osutamist 12 tunni jooksul.
(3) Soojusettevõtja rakendab teenuse katkestuse korral viivitamatult meetmeid, et taastada teenuse osutamine täies mahus.
(4) Teenuse katkestuse korral hädaolukorras või ulatusliku või raskete tagajärgedega katkestuse korral taastab soojusettevõtja teenuse toimimise esmalt tiheasustusaladel.
(5) Käesoleva paragrahvi lõikes 2 sätestatud juhul kutsub valla kriisikomisjoni esimees vajadusel kokku kriisikomisjoni.
§ 7. Hädaolukorrast või selle ohust teavitamine
(1) Käesoleva määruse § 3 nimetatud teenuse osutaja (soojusettevõtja) teavitab viivitamatult vallavalitsust hädaolukorrast või selle ohust, samuti elutähtsa teenuse katkestusest, kui:
1) katkestuse likvideerimine kestab prognoositult vähemalt 8 tundi;
2) katkestuse piirkonnas elab vähemalt 50 inimest;
3) piirkonnas on häiritud koolide, lasteaedade, haiglate, majutusasutuste tegevus;
4) teenuse katkestusega võib kaasneda reaalne oht inimeste tervisele, elule või varale.
(2) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud teavitus peab sisaldama vähemalt järgmist teavet:
1) katkestuse toimumise koht ja eeldatav kestus;
2) katkestuse tegelik või oletatav põhjus ning hetkeolukorra lühikirjeldus;
3) teenuse taastamiseks rakendatavad meetmed;
4) prognoositav kahju teenuse tarbijatele;
5) prognoositav mõju teiste elutähtsate teenuste toimepidevusele;
6) prognoositav mõju keskkonnale.
(3) Soojusettevõtja teavitab vallavalitsust teenuse katkestusest põhjustatud hädaolukorrast või selle ohust eelkõige e-posti aadressil [email protected], vallavanemat või abivallavanemat ning vallavalitsus korraldab saadud info põhjal kodanike teavituse valla veebilehel ja massimeedia vahendusel.
3. peatükk KOHALIKU TEE SÕIDETAVUSE TAGAMINE
§ 8. Teenuse kirjeldus
Kohaliku tee sõidetavuse tagamine kui elutähtis teenus on kohaliku tee korrashoiu teenus, mis tagab kohaliku teedevõrgu toimimise ja tingimused ohutuks liiklemiseks ning mida osutab ehitusseadustiku § 97 lõikes 8 nimetatud ettevõtja.
§ 9. Kohaliku tee sõidetavuse teenuse tagamise nõutud tase
Hädaolukorras või muus sarnases olukorras peab tee-ettevõtja valla territooriumil tagama kohaliku tee sõidetavuse, lähtudes teenuse käesoleva määruse §-s 8 ette nähtud tasemest.
§ 10. Nõuded kohaliku tee sõidetavuse teenuse toimepidevuse tagamiseks ja teenuse katkestuse ennetamiseks
(1) Tee-ettevõtja koostab kohaliku tee sõidetavuse teenuse toimepidevuse tagamise planeerimiseks, riskihindamiseks ja toimepidevuse taastamiseks elutähtsa teenuse toimepidevuse riskianalüüsi ja plaani.
(2) Elutähtsa teenuse toimepidevuse riskianalüüs ja plaan tuleb koostada Vabariigi Valitsuse 29. juuli 2021. a määruse nr 75 „Elutähtsa teenuse toimepidevuse riskianalüüsi ja plaani nõuded, nende koostamise ning plaani kasutuselevõtmise nõuded ja kord“ alusel.
(3) Tee-ettevõtja peab kohaliku tee sõidetavuse teenuse toimepidevuse tagamiseks ja katkestuse ennetamiseks tagama vähemalt järgmist:
1) vajalike oskustega personali kättesaadavuse ööpäevaringselt, et kindlustada teenuse tagamisega seotudülesannete täitmine;
2) ilmastikuoludest lähtuvalt vajalikus koguses teehooldetehnika, vedelkütuse, tööjõu ja abivahendite kasutusevõimaluse;
3) töökorralduse, et jätkata teenuse osutamist, kui on katkenud vedelkütusega varustamine, telefoni-, mobiiltelefoni- ja andmesideteenuse osutamine.
§ 11. Kohaliku tee sõidetavuse tagamise katkestuse pikim lubatud aeg, hädaolukorra määratlus, taastamise kord ja prioriteedid
(1) Kohaliku tee sõidetavuse teenus loetakse katkenuks juhul, kui tee-ettevõtja ei ole võimeline täies mahus osutama teenust käesoleva määruse §-s 9 kehtestatud tasemel.
(2) Kohaliku tee sõidetavuse teenuse ulatuslikust või raskete tagajärgedega katkestusest põhjustatud hädaolukorraks on olukord, kus on täidetud vähemalt üks järgmistest tingimustest:
1) olukord ohustab inimeste tervist või võib põhjustada suurt varalist kahju;
2) käesoleva määruse § 11 lõikes 2 nimetatud teede sõidetavuse teenuse katkestuse lubatud aeg on ületatud;
3) elutähtsa teenuse osutajal puuduvad võimalused teede ja tänavate sõidetavuse taastamiseks.
(3) Käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud hädaolukorras, sealhulgas tugeva lumesaju või tuisu korral tagab tee-ettevõtja:
1) lumetõrje alates 10 sentimeetri paksusest lumekihist;
2) põhitänavate ja teede, ohtlike tänavalõikude, koolibussiliinide kasutatavate teede ja tuletõrje veevõtukohtade juurde viivate teede hoolduse hiljemalt 12 tunni jooksul libeduse tekkest või lumesaju või tuisu algusest;
3) kõnni- ning jalg- ja jalgrattateede hoolduse hiljemalt 24 tunni jooksul libeduse tekkest või lumesaju või tuisu algusest;
4) kõrvaltänavate, veotänavate ja -teede, jaotustänavate, väljakute, parkimisplatside, jalgtänavate ning jalgteede hoolduse hiljemalt 24 tunni jooksul libeduse tekkest või lumesaju või tuisu algusest.
(4) Käesoleva paragrahvi lõikes 3 punktides 1–4 loetletud olukordades tagab tee-ettevõtja võimaluse korral teehoolduse asjakohastes sätetes esitatud järjekorras.
(5) Tee-ettevõtja rakendab teenuse katkestuse korral viivitamata meetmeid, et taastada teenuse osutamine täies mahus.
(6) Tee-ettevõtja võtab teenuse osutamise taastamiseks vajaduse korral kasutusele lisatehnika, rakendab vajaduse korral lisatööjõudu ja alltöövõtjaid ning muid asjakohaseid meetmeid.
(7) Käesoleva paragrahvi lõikes 2 sätestatud juhul kutsub valla kriisikomisjoni esimees vajadusel kokku kriisikomisjoni.
§ 12. Hädaolukorrast või selle ohust teavitamise korraldus
(1) Käesoleva määruse § 8 nimetatud teenuse osutaja (tee-ettevõtja) teavitab viivitamatult vallavalitsust hädaolukorrast või selle ohust, samuti elutähtsa teenuse katkestusest, kui:
1) katkestuse likvideerimine kestab vähemalt 2 tundi ning katkestuse piirkonnas elab vähemalt 50 inimest;
2) piirkonnas on häiritud koolide, lasteaedade, haiglate, majutusasutuste tegevus;
3) teenuse katkestusega võib kaasneda reaalne oht inimeste tervisele, elule või nende varale.
(2) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud teavitus peab sisaldama vähemalt järgmist teavet:
1) katkestuse toimumise koht, aeg ja kestus;
2) katkestuse tegelik või oletatav põhjus ja hetkeolukorra lühikirjeldus;
3) teenuse taastamiseks rakendatavad meetmed;
4) prognoositav kahju teenuse tarbijatele;
5) prognoositav mõju teiste elutähtsate teenuste toimepidevusele.
(3) Tee-ettevõtja teavitab vallavalitsust teenuse katkestusest põhjustatud hädaolukorrast või selle ohust eelkõige e-posti aadressil [email protected], vallavanemat või abivallavanemat ning vallavalitsus korraldab saadud info põhjal kodanike teavituse valla veebilehel ja massimeedia vahendusel.
4. peatükk VEEGA VARUSTAMINE JA KANALISATSIOON
§ 13. Teenuse kirjeldus
Veega varustamine ja kanalisatsioon kui elutähtis teenus on vee-ettevõtja poolt kinnistute veega varustamise ning reovee ärajuhtimise ja puhastamise korraldamine ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni kaudu.
§ 14. Teenuse nõutud tase ja vee-ettevõtja valmisolek
(1) Vee-ettevõtja tagab kvaliteetse ja vähemalt miinimumrõhuga vee kättesaadavuse ühisveevärgi kaudu ja korraldab reovee ärajuhtimise ja puhastamise.
(2) Ühisveevärgi kaudu joogiks ja teisteks olmevajadusteks tarnitav vesi peab vastama õigusaktidega kehtestatud joogivee kvaliteedinõuetele.
(3) Vee-ettevõtja tagab liitumispunktis ja tuletõrjehüdrandis veerõhu vähemalt 10 m H2O (1 bar).
(4) Hädaolukorras võib vee-ettevõtja, olenevalt teenuse häirest või katkestusest, ajutiselt piirata või katkestada teenuse osutamise.
§ 15. Nõuded teenuse toimepidevuse tagamiseks ja teenuse katkestuse ennetamiseks
(1) Vee-ettevõtja koostab veega varustamise ja kanalisatsiooni teenuse toimepidevuse tagamise planeerimiseks, riski hindamiseks ja toimepidevuse taastamiseks elutähtsa teenuse toimepidevuse riskianalüüsi ja plaani.
(2) Elutähtsa teenuse toimepidevuse riskianalüüs ja plaan tuleb koostada Vabariigi Valitsuse 29. juuli 2021. a määruse nr 75 „Elutähtsa teenuse toimepidevuse riskianalüüsi ja plaani nõuded, nende koostamise ning plaani kasutuselevõtmise nõuded ja kord“ alusel.
(3) Vee-ettevõtja peab teenuse toimepidevuse tagamiseks ja teenuse katkestuse ennetamiseks tagama:
1) toimepidevusega tegeleva vastutava isiku määramise ja isiku kontaktide edastamise kohalikule omavalitsusele;
2) teenuse toimimiseks vajalike oskustega personali kättesaadavuse ööpäev läbi teenuse tagamisega seotud ülesannete täitmiseks;
3) teenuse osutamise jätkusuutlikkuse vähemalt 8 tunni jooksul elektrikatkestuse korral;
4) täiendavate kokkulepete sõlmimise teenuse osutamiseks oluliste vahenditega varustajaga ja muude oluliste lepingupartneritega;
5) töökorralduse teenuse osutamise jätkamiseks vedelkütusega varustamise ning telefoni-, mobiiltelefoni- ja andmesideteenuse katkestuste korral.
(4) Käesoleva paragrahvi lõike 3 punktis 3 nimetatud kohustuse täitmiseks varustab vee-ettevõtja teenuse osutamiseks olulised ehitised, seadmed ja info süsteemid autonoomse elektritoitesüsteemiga, mis tagab elektritoite ja teenuse katkestusteta toimimise elektrikatkestuse korral vähemalt 8 tunniks ning tarnib üle 8 tunni kestva elektrikatkestuse korral autonoomse elektritoitesüsteemi töö tagamiseks vajalikus mahus kütust enne olemasoleva kütuse lõppemist.
(5) Vee-ettevõtja lähtub elutähtsa teenuse osutamist toetavate teenuste ostmisel võimaluse korral lepingupartneri võimest osutada teenust ka hädaolukorras, sealhulgas teiste elutähtsate teenuste katkestuse korral.
§ 16. Teenuse katkestuse maksimaalne lubatud aeg, hädaolukorra määratlus ja taastamine
(1) Vee-ettevõtja poolt osutatav teenus loetakse katkenuks, kui vee-ettevõtja ei ole võimeline täies mahus osutama teenust määruse § 14 lõigete 1 kuni 3 kohaselt.
(2) Teenuse ulatuslikust või raskete tagajärgedega katkestusest põhjustatud hädaolukorraks loetakse olukord, kus vee-ettevõtja ei ole võimeline peale teenuse katkestust taastama teenuse osutamist 16 tunni jooksul.
(3) Vee-ettevõtja rakendab teenuse katkestuse korral viivitamatult meetmeid, et taastada teenuse osutamine täies mahus.
(4) Vähemalt 16 tundi kestva teenuse katkestuse korral tagab vee-ettevõtja kuni teenuse taastamiseni elanike esmavajaduste rahuldamiseks ajutise veevõtu võimaluse.
§ 17. Hädaolukorrast või selle ohust teavitamise korraldus
(1) Vee-ettevõtja teavitab viivimatult vallavalitsust hädaolukorrast või selle ohust, samuti elutähtsa teenuse katkestusest, kui:
1) katkestuse likvideerimine kestab prognoositult vähemalt 8 tundi;
2) katkestuse piirkonnas elab vähemalt 50 inimest;
3) piirkonnas on häiritud koolide, lasteaedade, haiglate, majutusasutuste tegevus;
4) teenuse katkestusega võib kaasneda reaalne oht inimeste tervisele, elule või varale.
(2) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud teavitus peab sisaldama vähemalt järgmist teavet:
1) katkestuse toimumise koht ja kestus;
2) katkestuse tegelik või oletatav põhjus ning hetkeolukorra lühikirjeldus;
3) teenuse taastamiseks rakendatavad meetmed;
4) prognoositav kahju teenuse tarbijatele;
5) prognoositav mõju teiste elutähtsate teenuste toimepidevusele;
6) prognoositav mõju keskkonnale.
(3) Vee-ettevõtja teavitab vallavalitsust teenuse katkestusest põhjustatud hädaolukorrast või selle ohust eelkõige e-posti aadressil [email protected], vallavanemat või abivallavanemat ning vallavalitsus korraldab saadud info põhjal kodanike teavituse valla veebilehel ja massimeedia vahendusel.
5. peatükk RAKENDUSSÄTTED
§ 18. Määruse jõustumine
Määrus jõustub kolmandal päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist.
Aivar Nigol
Volikogu aseesimees volikogu esimehe ülesannetes
Facebook
X.com