SotsiaalhoolekanneTeenused

Teksti suurus:

Sotsiaalteenuste osutamise tingimused ja kord

Väljaandja:Saarde Vallavolikogu
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst-terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:28.03.2022
Redaktsiooni kehtivuse lõpp: Hetkel kehtiv
Avaldamismärge:RT IV, 25.03.2022, 5

Sotsiaalteenuste osutamise tingimused ja kord

Vastu võetud 17.03.2022 nr 6

Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 5 ja sotsiaalhoolekande seaduse § 14 alusel

1. peatükk ÜLDSÄTTED 

§ 1.   Määruse reguleerimisala

  (1) Määrusega sätestatakse sotsiaalhoolekandelise abi korraldamine rahvastikuregistri andmetel Saarde vallas elavatele inimestele ning sotsiaalteenuste (edaspidi ka teenus) osutamise tingimused ja kord.

  (2) Kooskõlastatult isiku rahvastikuregistrisse kantud elukoha järgse kohaliku omavalitsuse üksusega võib sotsiaalhoolekandelist abi osutada isikule, kelle rahvastikuregistri järgne elukoht ei ole Saarde vald.

  (3) Teenusele suunamisel lähtutakse hinnatud abivajaduse kiireloomulisusest. Põhjendatud vajaduse korral osutatakse abi esimesel võimalusel.

  (4) Teenuste korraldamisel määruses reguleerimata juhtudel lähtutakse haldusmenetluse seadusest, sotsiaalseadustiku üldosa seadusest, sotsiaalhoolekande seadusest ja asjakohastest valla õigusaktidest.

§ 2.   Terminid

  Määruses kasutatakse termineid järgmises tähenduses:
  1) puue – inimese anatoomilise, füsioloogilise või psüühilise struktuuri või funktsiooni kaotus või kõrvalekalle, mis koostoimes suhtumuslike ja keskkondlike takistustega tõkestab ühiskonnaelus osalemist teistega võrdsetel alustel ning mille raskusastme ja liigi on tuvastanud Sotsiaalkindlustusamet;
  2) erivajadus – vaimne või füüsiline eripära või kõrvalekalle, mis tingib abivajaduse iseseisva toimetuleku tagamisel ja mida Sotsiaalkindlustusamet ei ole puudena tuvastanud;
  3) hooldusvajadusega inimene – inimene, kes vajab puude või erivajaduse tõttu ajutist või pidevat kõrvalabi, juhendamist ja/või järelevalvet igapäevaelu toimingutes;
  4) teenuse osutaja – asutus või isik, kes peab vastama sotsiaalhoolekande seaduses kehtestatud nõuetele, sealhulgas rahvatervise seaduse, ehitusseadustiku ja teistes käesolevas määruses nimetamata õigusaktides sätestatud nõuetele, mis reguleerivad asjaomase teenuse osutamist.

2. peatükk SOTSIAALTEENUSED 

1. jagu Üldsätted 

§ 3.   Sotsiaalteenuste liigid

  (1) Saarde vallas osutatakse järgmisi sotsiaalteenuseid, mis on kehtestatud määrustega varasemal perioodil:
  1) koduteenus;
  2) väljaspool kodu osutatav üldhooldusteenus;
  3) isikliku abistaja teenus;
  4) asendus- ja järelhooldusteenus.

  (2) Saarde vallas osutatakse järgmisi sotsiaalteenuseid, mille kohta puuduvad eraldi kehtestatud õigusaktid:
  1) tugiisikuteenus;
  2) täisealise isiku hooldus;
  3) eluruumi tagamine;
  4) sotsiaaltranspordi teenus;
  5) lapsehoid;
  6) täiendavad sotsiaalteenused.

  (3) Vallavalitsus võib kehtestada vajadusel täpsustatud korra käesoleva paragrahvi lõikes 2 teenuste osutamiseks.

  (4) Sotsiaalteenuse osutamise otsustab vallavalitsus sotsiaalnõuniku ettepanekul.

§ 4.   Hindamiskohustus ja otsus abi andmise kohta

  (1) Vallavalitsus selgitab välja abi saamiseks pöördunud isiku abivajaduse ja sellele vastava abi.

  (2) Abivajaduse väljaselgitamisel lähtutakse terviklikust lähenemisest isiku abivajadusele, võttes arvesse tema toimetulekut ja ühiskonnaelus osalemist mõjutavaid asjaolusid, sealhulgas:
  1) isiku personaalse tegevusvõimega seonduvaid asjaolusid;
  2) isiku füüsilise ja sotsiaalse elukeskkonnaga seonduvaid asjaolusid.

§ 5.   Tasu sotsiaalteenuse eest

  (1) Käesolevas korras nimetatud sotsiaalteenuse osutamise eest võib võtta tasu.

  (2) Sotsiaalteenuste eest tasumise tingimused, korra ja tasumäärad kehtestab vallavalitsus.

2. jagu Tugiisikuteenus 

§ 6.   Teenuse eesmärk ja sisu

  (1) Tugiisikuteenuse eesmärk on iseseisva toimetuleku toetamine olukorras, kus isik vajab sotsiaalsete, majanduslike, psühholoogiliste või tervislike probleemide tõttu oma kohustuste täitmisel ja õiguste teostamisel olulisel määral kõrvalabi. Kõrvalabi seisneb juhendamises, motiveerimises ning isiku suurema iseseisvuse ja omavastutuse võime arendamises.

  (2) Lapsega pere tugiisikuteenus on sotsiaalteenus, mille eesmärk on pereliikmete iseseisva toimetuleku tagamine olukordades, kus pereliikmed vajavad sotsiaalsete, majanduslike, psühholoogiliste või tervislike probleemide tõttu oma kohustuste täitmisel ja õiguste teostamisel olulisel määral kõrvalabi. Kõrvalabi seisneb juhendamises, motiveerimises ning pereliikmete suurema iseseisvuse ja omavastutuse võime arendamises.

  (3) Lapsele tugiisikuteenuse osutamise eesmärgiks on koostöös last kasvatava isikuga lapse arengu toetamine, sealhulgas vajaduse korral puudega lapse puhul hooldustoimingute sooritamine. Tugiisik abistab last arendavates tegevustes, juhendab ja motiveerib igapäevaelus toime tulema, abistab suhtlemisel perekonnaliikmetega või isikutega väljaspool kodu.

§ 7.   Teenuse vajaduse hindamine ja tugiisiku määramine

  (1) Kõrvalabi vajaduse määra hinnatakse ja täpsustatakse iga tugiisikuteenust vajava pere puhul eraldi.

  (2) Isiku soovil abistab vallavalitsus teenuse saajat teenust vahetult osutava isiku valikul. Teenuse saajal on õigus enne teenust vahetult osutava isiku kindlaksmääramist omavahelise sobivuse hindamiseks temaga kohtuda.

  (3) Vallavalitsus koostab koostöös teenust saava isiku ja teenuse osutajaga teenuse osutamiseks haldusakti või halduslepingu, määrates selles kindlaks kõrvalabi vajadusest tulenevad toimingud.

3. jagu Täisealise isiku hooldus 

§ 8.   Täisealise isiku hoolduse eesmärk ja sisu

  (1) Täisealise isiku hooldus on sotsiaalteenus täiealisele isikule, kes vaimse või kehalise puude tõttu vajab abi oma õiguste teostamiseks ja kohustuste täitmiseks.

  (2) Hooldust teostab vallavalitsuse määratud isik. Hooldus seatakse ja hooldav isik määratakse hooldatava nõusolekul.

  (3) Hoolduse seadmisel määratakse kindlaks hooldava isiku ülesanded ja muud kõrvalabi vajadusest tulenevad toimingud.

4. jagu Eluruumi tagamine 

§ 9.   Eluruumi tagamise eesmärk ja sisu

  Eluruumi tagamine on sotsiaalteenus, mille eesmärk on eluruumi võimaldamine isikule, kes ise ei ole sotsiaalmajanduslikust olukorrast tulenevalt võimeline enda ja oma perekonna vajadustele vastavat eluruumi muretsema.

§ 10.   Puudega isikule eluruumi tagamine

  Isikuid, kellel on puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seaduse § 2 lõike 1 tähenduses puudest tingituna raskusi eluruumis liikumise, endaga toimetuleku või suhtlemisega, abistab vallavalitsus eluruumi kohandamisel või sobivama eluruumi saamisel.

5. jagu Sotsiaaltranspordi teenus 

§ 11.   Sotsiaaltranspordi teenuse sisu ja eesmärk

  (1) Sotsiaaltranspordi teenus on tellitud või Saarde vallale kuuluvate sõidukitega transporditeenuse osutamine tellijaga kokku lepitud ajal.

  (2) Sotsiaaltranspordi teenust kasutama õigustatud isik on puudega inimene, kes erivajaduste või sotsiaalse olukorra tõttu ei saa kasutada ühistransporti või ei ole suuteline iseseisvalt sõitma ravi-, meditsiini-, rehabilitatsiooni-, hooldus-, haridusasutusse või abivahendeid väljastavasse asutusse, samuti asutusse, milles teostatavate toimingute puhul on isiklik osalemine vajalik.

  (3) Erandjuhul, mõjuvate põhjuste olemasolul, võib sotsiaaltöötaja osutada teenust lõikes 2 nimetamata isikule.

  (4) Sotsiaaltranspordi teenust korraldab vallavalitsus piirkondlike sotsiaaltöötajate kaudu.

  (5) Sotsiaaltranspordi teenust osutatakse üldjuhul tööpäevadel ja vajadusel Eesti Vabariigi territooriumi piires.

6. jagu Lapsehoid 

§ 12.   Lapsehoiu teenuse eesmärk ja sisu

  (1) Lapsehoiu teenuse eesmärk on toetada sügava või raske puudega lapse vanema või hooldusõigust omava või last kasvatava isiku toimetulekut või töötamist vastavalt sotsiaalhoolekande seaduses sätestatule.

  (2) Lapsehoiu teenuse osutaja tagab käesoleva paragrahvi lõikes üks nimetatud isikute asemel lapse hooldamise, arendamise ja turvalisuse teenuse osutamise ajal.

§ 13.   Lapsehoiu teenuse osutamise leping

  (1) Vallavalitsus koostöös teenust vajava isiku ja teenuse osutajaga koostab ja sõlmib teenuse osutamise halduslepingu, määrates selles kindlaks lapsehoiuteenuse vajadusest tulenevad toimingud ja teenuse osutamiseks olulised tingimused, sealhulgas teenuse osutamise aeg ja koht.

  (2) Vallavalitsus võib halduslepinguga volitada lapsehoiuteenuse osutamise vastavat pädevust omavale eraõiguslikule juriidilisele isikule, füüsilisest isikust ettevõtjale või teise kohaliku omavalitsuse üksuse asutusele.

7. jagu Täiendavad sotsiaaltoetused 

§ 14.   Täiendavate sotsiaalteenuste eesmärk ja sisu

  (1) Vallavalitsus osutab või korraldab võimalusel ja lähtuvalt isiku abivajadusest muid sotsiaalteenuseid, mis tulenevad seadusest või isiku tegelikust vajadusest.

  (2) Teenuste pakkumisel lähtutakse esmajärjekorras isiku vajadustest.

  (3) Täiendavateks sotsiaalteenusteks on:
  1) sotsiaalnõustamine;
  2) varjupaigateenus;
  3) turvakoduteenus;
  4) psühholoogiline nõustamine;
  5) perenõustamine;
  6) perelepitus;
  7) logopeedi teenus;
  8) kriisiabi;
  9) erihoolekanne (igapäevaelu toetamine jne);
  10) toiduabi;
  11) puuetega laste invatransport;
  12) omasteta surnud isiku matmise korraldamine;
  13) häirenuputeenus;
  14) võlanõustamine;
  15) muud täiendavad sotsiaalteenused tulenevalt isiku vajadustest.

  (4) Teenust osutatakse sotsiaaltöötaja ettepanekul ja/või isiku põhjendatud taotluse alusel.

  (5) Muude sotsiaalteenuste hind lepitakse kokku teenuse osutajaga.

  (6) Täiendavaid sotsiaalteenuseid rahastatakse vallaeelarvest rahaliste vahendite või sihtfinantseeritavate vahendite olemasolul.

  (7) Täiendava sotsiaalteenuse eest tasumiseks võib teenuse kasutajale määrata toetust vallavalitsuse korralduse alusel.

3. peatükk SOTSIAALTEENUSTE MENETLUSED 

§ 15.   Sotsiaalteenuste taotlemine

  (1) Sotsiaalteenuse saamiseks esitab isik või tema esindaja vallavalitsusele vormikohase või vabas vormis avalduse ning vajadusel kuludokumendid ja muud tõendid, mis on vajalikud sotsiaalhoolekandelise abi andmise õiguse väljaselgitamiseks.

  (2) Sotsiaalteenuse avalduse vormid kinnitab vallavalitsus.

  (3) Vallavalitsus võib sotsiaalhoolekandelise abi taotlejalt nõuda täiendavaid dokumente taotleja majandusliku olukorra kindlakstegemiseks.

§ 16.   Sotsiaalhoolekandelise abi andmine

  (1) Sotsiaalhoolekandelise abi andmist korraldab vallavalitsus.

  (2) Sotsiaalteenuse osutamine või mitteosutamine isikule otsustatakse haldusaktiga või halduslepinguga.

  (3) Sotsiaalteenuse osutamine otsustatakse halduslepinguga eelkõige juhul, kui sotsiaalteenuse osutamise tingimused määratakse kindlaks vallavalitsuse ja sotsiaalteenuse saaja või vallavalitsuse, sotsiaalteenuse saaja ja kolmanda isiku koostöös.

§ 17.   Tähtajad sotsiaalhoolekandelise abi korraldamisel

  (1) Vallavalitsus otsustab sotsiaalhoolekandelise abi andmise kümne tööpäeva jooksul isikult avalduse saamisest või muu sotsiaalhoolekandelise abi saamise õiguse tekkimise aluseks oleva sündmuse toimumisest, asjaolu saabumisest või tingimuse täitmisest arvates.

  (2) Sotsiaalhoolekandelise abi andmise või mitteandmise otsus tehakse isikule või tema esindajale teatavaks avalduses märgitud aadressil.

§ 18.   Sotsiaalhoolekandelise abi kulutuste tagasinõudmine

  (1) Vallavalitsus nõuab seaduses sätestatud juhtudel isikult talle sotsiaalteenuse osutamisega alusetult tehtud kulutused osaliselt või täielikult tagasi.

  (2) Vallavalitsusel on sotsiaalhoolekandelise abi andmiseks alusetult tehtud kulutuste tagastamisega viivitamise korral õigus nõuda tasumata summalt viivist võlaõigusseaduse § 113 alusel.

§ 19.   Vaide esitamine

  Isik, kes leiab, et sotsiaalhoolekandelise abi korraldamisel tehtud otsuse või toiminguga on rikutud tema õigusi või piiratud tema vabadusi, võib esitada vaide vallavalitsusele.

4. peatükk RAKENDUSSÄTTED 

§ 20.   Määruste kehtetuks tunnistamine

  Tunnistada kehtetuks Saarde Vallavolikogu 18.04.2018 määrus nr 17 „Sotsiaalhoolekandelise abi andmise tingimused ja kord“.

§ 21.   Määruse jõustumine

  Määrus jõustub kolmandal päeval pärast avaldamist Riigi Teatajas.

Eiko Tammist
volikogu esimees

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json