Rahandus ja eelarveRaha kasutamine

Teksti suurus:

Saarde valla eelarve koostamise, vastuvõtmise, täitmise ja aruandluse kord

Väljaandja:Saarde Vallavolikogu
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst-terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:31.12.2018
Redaktsiooni kehtivuse lõpp: Hetkel kehtiv
Avaldamismärge:RT IV, 28.12.2018, 42

Saarde valla eelarve koostamise, vastuvõtmise, täitmise ja aruandluse kord

Vastu võetud 19.12.2018 nr 40

Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 38, kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 21 lõike 1 ning Saarde Vallavolikogu 21. märtsi 2018. määruse nr 10 „Saarde valla põhimäärus“ § 97 lõike 4 alusel.

§ 1.   Üldsätted

  (1) Saarde vallal on Saarde Vallavolikogu (edaspidi: volikogu) poolt kinnitatud tekkepõhine eelarve, mille osad on põhitegevuse tulud, põhitegevuse kulud, investeerimistegevus, finantseerimistegevus ja likviidsete varade muutus.

  (2) Tekkepõhises eelarves kajastatakse tehingud vastavalt nende toimumisele, sõltumata sellest, millal nende eest raha laekub või välja makstakse.

  (3) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud eelarveosade detailsus peab tekkepõhise eelarve korral vastama vähemalt kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduses (KOFS) §-des 14–18 sätestatule.

  (4) Eelarveaasta algab 1. jaanuaril ja lõpeb 31. detsembril.

§ 2.   Eelarve koostamine

  (1) Saarde valla eelarve (edaspidi: eelarve) eelnõu koostamiseks esitavad vallavalitsuse valdkondade eest vastutavad isikud ja vallavalitsuse hallatavate asutuste juhid (edaspidi: eelarveüksuse juht) Saarde Vallavalitsusele (edaspidi: vallavalitsus) hiljemalt eelarveaastale eelneva aasta 01. oktoobriks vallavalitsuse kehtestatud vormil ja detailsuses kirjalikud põhjendatud ettepanekud, võttes aluseks valla arengukava ja eelarvestrateegia ning asutuse arengukava ja teised antud valdkonda reguleerivad õigus- ja haldusaktid.

  (2) Vallavalitsus koostab valla esialgse tasakaalustatud eelarve eelnõu käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud ettepanekuid arvestades hiljemalt 30. novembriks. Alates 01. novembrist toimuvad alaeelarvete taotluste läbivaatamine ja läbirääkimised eelarveüksuse juhtidega, kes esitavad vajadusel eelarvele täpsustused või vastulaused koos põhjendustega.

  (3) Eelarveüksuste eelarveprojektide läbivaatamisel kontrollib vallavalitsus planeeritavate tulude laekumise tõenäosust ja taotletavate kulude põhjendatust, nende vastavust kehtivatele seadustele ning muudele õigusaktidele.

  (4) Vallavalitsus esitab volikogule kinnitamiseks koondeelarve eelnõu, kus lisaks käesoleva määruse § 1 lõikes 3 fikseeritule on põhitegevuse kulud jaotatud majandusliku sisu järgi vähemalt järgmisteks liikideks:
  1) antavad toetused;
  2) tööjõukulud;
  3) muud tegevuskulud.

  (5) Vallavalitsus esitab eelarve eelnõu volikogule hiljemalt üks kuu enne eelarveaasta algust.

§ 3.   Eelarve eelnõu seletuskiri

  (1) Eelarve eelnõu esimese lugemise seletuskirjas esitatakse vähemalt järgmine informatsioon:
  1) selgitused ja põhjendused KOFS § 5 lõikes 3 kirjeldatud detailsuses eelmise aasta, jooksva aasta ning eelseisva eelarveaasta kohta;
  2) selgitused eelarve eelnõus ja eelarvestrateegias esinevate andmete oluliste erinevuste kohta;
  3) ülevaade arengukavas ja muudes arengudokumentides kajastatud eesmärkide kavandatavast täitmise plaanist eelseisval eelarveaastal ning nende täitmiseks kavandatavatest tegevustest;
  4) ülevaade eelseisvaks eelarveaastaks kavandatavatest investeeringutest koos maksumuste ja finantseerimisallikatega;
  5) kohaliku omavalitsuse üksuse ja tema arvestusüksuse oodatav põhitegevuse tulemi väärtus ja netovõlakoormus eelseisva eelarveaasta lõpuks;
  6) muu oluline informatsioon eelseisva eelarveaasta kohta.

  (2) Vastu võetud eelarve seletuskirja säilitatakse koos eelarve õigusaktiga. Eelarve eelnõu ja seletuskiri avaldatakse seitsme tööpäeva jooksul pärast nende volikogule esitamist Saarde valla veebilehel. Seletuskiri on veebilehel kättesaadav kuni eelarveaasta lõpuni. Veebilehel avaldatakse samuti eelarve menetlemist käsitlevad volikogu ja volikogu komisjonide istungite protokollid.

§ 4.   Eelarve vastuvõtmine ja jõustumine

  (1) Eelarve võetakse vastu seaduses ja käesolevas määruses sätestatud korras.

  (2) Eelarve eelnõu peab enne vastuvõtmist olema arutamisel vähemalt kahel volikogu istungil ja läbima kaks lugemist.

  (3) Eelarve eelnõu muutmiseks on kahe lugemise vahel volikogu liikmetel, fraktsioonidel ning komisjonidel õigus 7 tööpäeva jooksul istungi toimumisele järgnevast päevast alates esitada muudatusettepanekuid. Ettepanekud esitatakse kirjalikult vallakantseleisse või vallavalitsuse e-posti aadressile. Vallavalitsusel on õigus kahe lugemise vahel seaduste või nende alusel antud õigus- ja haldusaktidest tulenevad vallaeelarvet mõjutavad muudatused eelarve eelnõusse sisse viia, informeerides sellest volikogu komisjonide esimehi.

  (4) Eelarve muutmise ettepanekule, mis tingib eelnõus ettenähtud tulude vähendamise, kulude suurendamise, kulude ümberjaotamise või finantseerimistehingute muutmise, tuleb algatajal lisada rahalised arvestused, mis näitavad kulude katteks vajalikud tuluallikad. Ettepanekule annab oma arvamuse vallavalitsus.

  (5) Volikogu võtab eelarve vastu määrusega vastavalt KOFS-is toodud ülesehitusele ja liigendusele, arvestades käesolevas määruses sätestatuga.

  (6) Eelarve jõustub eelarveaasta algusest.

  (7) Kui volikogu ei ole eelarvet eelarveaasta alguseks vastu võtnud, võib kuni eelarve vastuvõtmiseni teha eelarve eelnõus kavandatud väljamineku, kui selle tegemise tähtaeg saabub enne eelarve vastuvõtmist ja see tuleneb:
  1) õigusaktist;
  2) KOFS § 34 lõike 2 punktides 1–3, 5–5² ja 7 ning lõikes 7 nimetatud kohustuse täitmiseks sõlmitud lepingust;
  3) KOFS § 27 lõikest 2;
  4) kohtuotsusest.

  (8) Kui volikogu ei ole eelarvet eelarveaasta alguseks vastu võtnud, võib kuni eelarve vastuvõtmiseni teha käesoleva paragrahvi lõikes 7 nimetamata väljamineku volikogu määratud liigenduses ühe kaheteistkümnendiku ulatuses:
  1) eelmise aasta lõpliku eelarve vastavast väljaminekust, kui kavandatav väljaminek on alanud eelarveaasta eelarve eelnõus vähemalt samas summas, või
  2) alanud eelarveaasta eelarve eelnõus kavandatud väljaminekust, kui see on väiksem eelmise aasta lõpliku eelarve vastavast väljaminekust.

§ 5.   Eelarve muutmine ja lisaeelarve

  (1) Eelarveüksuse juhil on õigus teha eelarves muudatusi, mis jäävad eelarveüksuse alaeelarve raamidesse.

  (2) Vajadusel jaotada ümber eelarves määratud kulusid, kulude tegemiseks, milleks eelarves ei ole vahendeid määratud või mille tegemiseks määratud vahenditest ei jätku, võib volikogu eelarveaasta kestel võtta vastu lisaeelarve.

  (3) Vallavalitsus esitab lisaeelarve eelnõu volikogule menetlemiseks ja sellele lisatakse seletuskiri järgmiste andmetega:
  1) põhjendused täiendavate kulude vajaduse ja nende tegemise paratamatuse kohta jooksval eelarveaastal;
  2) andmed kulude ja finantseerimistehingute katteks ettenähtud vahendite kasutamise kohta, mille täiendamist taotletakse;
  3) andmed lisatulude ja säästu kohta, millega lisakulud kaetakse;
  4) andmed võimalike kulude kokkuhoidmise kohta alalaekumise korral.

  (4) Volikogu võtab lisaeelarve vastu hiljemalt eelarveaasta lõpuks.

  (5) Lisaeelarve eelnõu peab läbima volikogus kaks lugemist, mis võivad toimuda ühel istungil.

§ 6.   Eelarve täitmine

  (1) Eelarve täitmist korraldab vallavalitsus. Eelarve täitmise eest vastutab eelarveüksuse juht.

  (2) Eelarves määratud kulude ja finantseerimistehingute katteks ette nähtud vahendeid võib kasutada üksnes ettenähtud otstarbeks, arvestades käesoleva määruse § 5 lõikes 1 sätestatut.

  (3) Eelarvesse riigieelarvest sihtotstarbeliselt eraldatud vahendeid võib kasutada ainult ettenähtud otstarbel. Riigieelarvest täiendavalt eraldatud sihtotstarbelised toetused ja eraldised ning nendele vastavad kulud lisab vallavalitsus eelarvesse nende laekumisel korralduse alusel, informeerides sellest volikogu.

  (4) Eelarveüksusel on õigus võtta rahalisi kulutusi nõudvaid kohustusi ainult neile eelarves selleks ette nähtud vahendite piires.

  (5) Vallavalitsuse raamatupidamisteenistus väljastab eelarveüksusele eelarve täitmise aruande eelneva kalendrikuu lõpu seisuga või vastavalt nõudmisele.

  (6) Eelmise aasta eelarves ettenähtud, kuid tegemata jäänud väljaminekute tegemine jooksval eelarveaastal kavandatakse kas eelarvega, kui eelarve on aasta alguseks vastu võtmata, või lisaeelarvega KOFS-is sätestatud korras.

§ 7.   Majandusaasta aruande koostamine, menetlemine ja kinnitamine

  (1) Majandusaasta aruande koostamisel lähtutakse raamatupidamise seaduses sätestatud põhimõtetest, arvestades KOFS-is sätestatud erisusi.

  (2) Majandusaasta aruande koostab ja kiidab heaks vallavalitsus. Vallavanem kirjutab majandusaasta aruandele koos kuupäeva märkimisega alla viivitamata pärast seda, kui vallavalitsus on aruande heaks kiitnud.

  (3) Raamatupidamise seaduse ja selle alusel antud õigusaktide tähenduses kohaliku omavalitsuse üksuse valitseva ja olulise mõju all olev äriühing, sihtasutus ja mittetulundusühing esitavad nelja kuu jooksul majandusaasta lõppemisest arvates vallavalitsusele kinnitatud majandusaasta aruande ja vandeaudiitori aruande, kui raamatupidamise aastaaruande audiitorkontroll on audiitortegevuse seaduse alusel kohustuslik.

  (4) Enne majandusaasta aruande kinnitamist volikogus vaatab revisjonikomisjon volikogule esitatud majandusaasta aruande läbi ja koostab selle kohta kirjaliku aruande, mis esitatakse volikogule. Aruandes avaldab revisjonikomisjon, kas ta toetab vallavalitsuse koostatud majandusaasta aruande kinnitamist. Lisaks annab revisjonikomisjon aruandes ülevaate oma tegevuse kohta.

  (5) Vallavalitsus esitab heakskiidetud ja allkirjastatud majandusaasta aruande volikogule kinnitamiseks hiljemalt 31. maiks. Majandusaasta aruandele lisatakse vandeaudiitori aruanne ja vallavalitsuse protokolliline otsus aruande heakskiitmise kohta. Volikogu kinnitab majandusaasta aruande hiljemalt 30. juuniks otsusega.

  (6) Majandusaasta aruanne, vandeaudiitori aruanne, vallavalitsuse protokolli väljavõte aruande heakskiitmise kohta ning volikogu otsus aruande kinnitamise kohta avaldatakse pärast nende kinnitamist seitsme tööpäeva jooksul Saarde valla veebilehel.

§ 8.   Määruse jõustumine

  Määrus jõustub kolmandal päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist.

Kadri-Aija Viik
volikogu esimees

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json