Vaimse tervise teenuse osutamise tingimused ja kord
Vastu võetud 26.03.2025 nr 6
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lõike 1 punkti 5 ja sotsiaalhoolekande seaduse § 156 lõige 39 alusel.
§ 1. Üldsätted
(1) Määrusega sätestatakse Põlva Vallavalitsuse (edaspidi vallavalitsus) poolt korraldatava vaimse tervise teenuse (edaspidi teenus) osutamise tingimused ja kord.
(2) Määruses ettenähtud haldusmenetlusele kohaldatakse haldusmenetluse seadust, arvestades sotsiaalseadustiku üldosa seaduses sätestatud erisusi.
§ 2. Teenuse kirjeldus
(1) Vaimse tervise teenus on elanikele pakutav madala lävega psühhosotsiaalne ja psühholoogiline abi.
(2) Psühhosotsiaalse abi osutamise eesmärgiks on parandada inimeste psühholoogilist heaolu.
(3) Psühholoogilise abi eesmärgiks on leevendada düstressi või parandada vaimset tervist ja heaolu.
(4) Vallavalitsuse poolt korraldatavad vaimse tervise teenused on:
1) vaimse tervise kriisinõustamine;
2) leinanõustamine;
3) psühholoogiline nõustamine;
4) hingehoidlik nõustamine;
5) kogemusnõustamine;
6) perenõustamine;
7) pereteraapia;
8) muu alaealisele, täiskasvanule või perekonnale suunatud teenus.
§ 3. Teenuse saajad
(1) Teenust on õigust saada isikul, kelle tegelik ja rahvastikuregistrijärgne elukoht on Põlva vallas ja
1) kes on lapsed või noorukid, kellel ei ole võimalik teenust saada koolieelse lasteasutuse, üldhariduskooli või kutseõppeasutuse tugispetsialisti poolt või;
2) kelle düstressi on võimalik leevendada ja heaolu suurendada psühhosotsiaalse või psühholoogilise abiga või;
3) kes vajab abi peresiseste suhete parandamiseks ja toetust kriiside või süsteemsete probleemide lahendamiseks.
(2) Isikule, kelle elukoht rahvastikuregistri andmetel ei ole Põlva vallas, võib põhjendatud juhtudel korraldada teenuse osutamise, kooskõlastades eelnevalt teenuse osutamise korraldamise rahvastikuregistri järgse kohaliku omavalitsusega.
§ 4. Nõuded teenust osutavale isikule
Teenust vahetult osutav isik peab vastama ühele järgmistest ettevalmistusnõuetest:
1) psühholoogilise abi andja on vastava väljaõppega (psühholoogia bakalaureuse või magistrikraad, kutsetunnistus);
2) psühhosotsiaalset abi vahetult andev isik on saanud tasemehariduse, täienduskoolituse, omab töökogemust, mida saab eeldada vastava teenuse osutamiseks.
§ 5. Teenuse taotlemine ja taotluse menetlemine
(1) Teenuse määramiseks esitab teenuse taotleja või tema seaduslik esindaja vallavalitsusele taotluse.
(2) Taotluses märgitakse järgmised andmed:
1) abivajaja ees- ja perekonnanimi;
2) abivajaja isikukood;
3) abivajaja elukoht;
4) teenuse taotleja ja tema esindaja(te) kontaktandmed;
5) teenuse vajaduse põhjendus.
(3) Teenuse osutamise otsustamiseks selgitab vallavalitsuse sotsiaalosakonna ametnik välja teenuse vajaduse, sobiva teenuse liigi, teenuse osutamise mahu ja perioodi.
§ 6. Teenuse määramine
(1) Otsuse teenuse määramise või sellest keeldumise kohta teeb sotsiaalabikomisjoni ettepanekul sotsiaalosakonna juhataja või teda asendav ametnik kümne tööpäeva jooksul nõuetekohase taotluse esitamisest.
(2) Teenuse määramisest võib keelduda juhul, kui esineb vähemalt üks järgmistest asjaoludest:
1) vallavalitsusele ei ole esitatud kõiki teadaolevaid tõeseid ja täielikke andmeid, dokumente ja muid tõendeid, mis on vajalikud teenuse määramise otsustamisel;
2) taotleja ei võimalda teenuse vajadust kontrollida;
3) teenust saama õigustatud isik ei osale aktiivselt talle teenuse määramisel;
4) taotleja ei ole teavitanud vallavalitsust viivitamata teenuse saamise õigust ja teenuse määramist mõjutavatest asjaoludest ja asjaolude muutumisest;
5) teenuse vajadust on võimalik või otstarbekas katta muude teenuste või muu abiga.
§ 7. Teenuse osutamine
Teenuse osutamise korraldamiseks võib vallavalitsus sõlmida teenuse osutajaga koostöökokkuleppe.
§ 8. Teenuse eest tasumine
Teenuse osutamise kulud kaetakse Põlva valla eelarvest, ettenähtud vahendite ulatuses.
§ 9. Vaidluse lahendamine
(1) Isik, kelle õigusi on taotluse menetlemisel rikutud, võib esitada vaide vallavalitsusele. Vaie haldusakti või toimingu peale tuleb esitada 30 päeva jooksul arvates päevast, millal isik vaidlustatavast haldusaktist või toimingust teada sai või oleks pidanud teada saama.
(2) Vaie lahendatakse haldusmenetluse seaduses sätestatud korras 30 päeva jooksul arvates vaide esitamisest vallavalitsusele, kui seadus ei sätesta pikemat tähtaega. Vaide läbivaatamise tähtaega võib pikendada haldusmenetluse seaduses sätestatud korras.
(3) Isikul, kelle vaie jääb vaidemenetluses rahuldamata või kelle õigusi on vaidemenetluses rikutud, on õigus pöörduda halduskohtumenetluse seadustikus sätestatud tingimustel ja korras kaebusega halduskohtusse. Isikul on võimalik halduskohtusse pöörduda ka vaide esitamise asemel, ilma eelnevalt vaidemenetlust läbimata.
§ 10. Järelevalve ja arvestuse pidamine
(1) Vallavalitsuse ja Vallavalitsuse ametiisikute poolt määrusega sätestatud nõuete täitmist, haldusaktide õiguspärasust ning tegevuse otstarbekust kontrollib kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse alusel teenistusliku järelevalve korras täitevorgan.
(2) Haldusjärelevalvet sotsiaalhoolekande seaduse alusel antud kohaliku omavalitsuse üksuse haldusaktide õiguspärasuse ning sotsiaalteenuste ja muu abi kvaliteedi, samuti riigi poolt sotsiaalhoolekandeks eraldatud sihtotstarbeliste vahendite kasutamise üle teostab Sotsiaalkindlustusamet.
(3) Teenuse korraldamise ja teenuse osutamise üle arvestuse pidamise eest vastutab vallavalitsuse sotsiaalosakond.
§ 11. Dokumendivormide kinnitamine
Vallavalitsus võib kinnitada määruse rakendamiseks vajalike dokumentide vormid.
§ 12. Määruse jõustumine
Määrus jõustub kolmandal päeval pärast avaldamist Riigi Teatajas.
Georg Pelisaar
Volikogu esimees
Facebook
X.com