Väljaandja: Põhja-Sakala Vallavolikogu Akti liik: määrus Teksti liik: algtekst-terviktekst Redaktsiooni jõustumise kp: 01.01.2024 Redaktsiooni kehtivuse lõpp: Hetkel kehtiv Avaldamismärge: RT IV, 29.12.2023, 66 Põhja-Sakala valla kohalike teede kord Vastu võetud 21.12.2023 nr 59 Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 lg 1, § 22 lg 1 p 5 ja p 37, ehitusseadustiku § 72, § 94 ja § 97 ning liiklusseaduse § 12 alusel. 1. peatükk ÜLDSÄTTED § 1. Üldsätted () Määrusega sätestatakse Põhja-Sakala valla (edaspidi valla) haldusterritooriumil asuvatele kohalikele teedele esitatavad nõuded, tee omaniku ja liikleja õigused ja kohustused, teehoiu, tee kasutuse ja kaitse korraldamine ning eratee avalikuks kasutamiseks määramise alused. § 2. Mõisted () Korras kasutatud mõistete defineerimisel lähtutakse ehitusseadustikus, liiklusseaduses ja teistes valdkonna õigusaktides sisalduvatest mõistetest. Avalikult kasutatav tee on riigitee, kohalik tee ja avalikuks kasutamiseks määratud eratee. Avalikult kasutatavat teed võib kasutada igaüks õigusaktides sätestatud piiranguid järgides. Avalikkusele ligipääsetav eratee on tee, mis on tee omaniku poolt määratud avalikkusele suunatud funktsiooniga ja mis ei ole riigitee või kohalik tee. Kohalik tee on tee, mille osas omaniku ülesandeid täidab kohaliku omavalitsuse üksus. Kohalik tee võib olla avalikuks kasutamiseks määratud eratee, kohaliku omavalitsuse üksusele kuuluv tee või kohaliku omavalitsuse volikogu otsuse kohaselt kohaliku omavalitsuse hallatav kohaliku liikluse korraldamiseks vajalik muu tee. Tee on rajatis, mis on ette nähtud inimeste, sõidukite või loomade liikumiseks või liiklemiseks. Tee osaks loetakse tunnel, sild, viadukt ja muud liiklemiseks kasutatavad ning tee toimimiseks vajalikud rajatised. Tee seisundinõuded on kehtestatud majandus- ja taristuministri 14.07.2015. a määrusega nr 92 „Tee seisundinõuded“. Seisundinõuetega määratletakse tee seisund, mis võimaldab liikluseeskirja jälgides ohutult liigelda ning tagab tee kasutajale ohutud ja säästlikud liiklustingimused. 2. peatükk TEE EHITAMINE, TEEHOID JA -HOOLE § 3. Avalikult kasutatava tee ehitamine () Avalikult kasutatava tee ja avalikkusele ligipääsetava eratee ehitamine toimub vastavalt ehitusseadustikus sätestatule. § 4. Juurdepääsuks kasutatava eratee ja mahasõidu ehitamine (1) Juurdepääsuks kasutatava eratee ja avalikult kasutatavalt teelt uue mahasõidu ehitamine või olemasoleva rekonstrueerimine on lubatud kinnistule ehitatava hoone või rajatise ehitusprojekti alusel. (2) Lõikes 1 nimetamata juhtudel peab kinnistu omanik oma tegevuse kooskõlastamiseks esitama vallavalitsusele taotluse, mis peab sisaldama kavandatava tegevuse kirjeldust ja asendiplaani. (3) Vallavalitsus võib jätta taotluse kooskõlastamata, kui: 1) tee ei vasta ohutusnõuetele; 2) ristumiskohas valla teega puudub ohutuks väljasõiduks vajalik külgnähtavus; 3) on kavandatud ebapiisav pöörderaadius; 4) on kavandamata meetmed teekraavis takistamatu veevoolu tagamiseks (truup); 5) puuduvad kommunikatsioonide valdajate või teiste maaomanike kooskõlastused. § 5. Teehoid (1) Teehoiuna käsitletakse teetöö kavandamist, tee projekteerimist, ehitamist ja remontimist, tee ja teekaitsevööndi hooldamist, teekasutuse korraldamist ning tee haldamisega seotud muud tegevust. (2) Avalike teede teehoidu korraldab Põhja-Sakala Vallavalitsus (edaspidi vallavalitsus). § 6. Teehoiukava (1) Teede investeeringute aluseks on teehoiukava. (2) Teehoiukava koostatakse nelja järgneva eelarveaasta investeerimisobjektide kohta. (3) Teehoiukulude eelarve on valla iga-aastase eelarve osaks. (4) Teehoiukava koosneb: 1) kavandatavate ehitusobjektide nimekirjast teede lõikes; 2) teetööde kulude prognoosarvestusest. § 7. Avalikult kasutatavate teede ja tänavate seisunditasemed (1) Kohalike maanteede nõutavad seisunditasemed (vt lisa) määratakse vastavalt liiklussagedusele ja linnateede ning tänavate nõutavad seisunditasemed vastavalt tee või tänava tähtsusele. (2) Valla teedele ja tänavatele kehtib seisunditase 1, kui vallavalitsus ei ole sätestanud teisiti. § 8. Talvised seisunditasemed (1) Valla maanteede ja avalikus kasutuses olevate erateede talvine seisunditase on 1. (2) Erateedele ja majapidamiste juurdesõiduteedele talvist seisunditaset ei määrata, kuid peab olema tagatud, et tee on sõidukitele ja jalakäijatele läbitav (lumekihi kriitiline paksus ei tohi ületada 1. seisunditaseme nõudeid) ja ohutu. (3) Suure-Jaani ja Võhma linnas, Olustvere ja Kõpu alevikus ning Kõo, Sürgavere ja Vastemõisa külakeskustes olevate avalike teede ja tänavate talvine seisunditase on 2. § 9. Tasuta lumetõrje erateedel (1) Tasuta lumetõrjeteenust on õigus saada vallas asuva kinnistu omanikul, kaasomanikul või kinnistul asuvat majapidamist alalise elukohana kasutaval isikul. (2) Tasuta lumetõrjet teostatakse samaaegselt valla teedel toimuva lumetõrje teostamisega. (3) Tasuta lumetõrjet ei teostata: 1) õuealal ja hoovides; 2) kui erateel on liiklus keelatud keelumärgiga; 3) kui see seab ohtu taotleja, teeomaniku või kolmandate isikute vara või rikub muul viisil puudutatud isikute õigusi; 4) kui elamut eluruumina kasutav jäätmevaldaja on ajutiselt vabastatud korraldatud jäätmeveoga liitumise kohustusest. (4) Tasuta lumetõrje ei sisalda libedusetõrjet, sulailmadega läbivajunud teel tekkinud lörtsikihi eemaldamist ja lume laadimist ning äravedu. (5) Vallavalitsus võib keelduda tasuta lumetõrjest, kui: 1) teeservad ja -kraavid on teeomaniku poolt tähistamata ajutiste markiiridega viisil, mis tagab tee asukoha määratavuse ka pimeda ajal lumekihi paksusest hoolimata; 2) teeservad on takistustest (puud, põõsad, piiritähised, truubiotsad, kivid, kiviparkett jms) puhastamata või takistused on märgistamata viisil, mis tagab nende nähtavuse ka pimeda ajal lumekihi paksusest hoolimata; 3) tee kohal on puude oksad madalamal kui 3,5 meetrit ja teeservades lähemal kui 1,5 meetrit; 4) tee kõrval ei ole ruumi, kuhu lund lükata; 5) tee laius (alla 3 meetri) ja kurvikõverad ei võimalda lumetõrjetehnika liikumist ning lumetõrje ohutut tegemist. (6) Eratee tasuta lumetõrje teostamise võimalikkuse üle otsustab vallavalitsuse poolt määratud teenistuja. § 10. Lumetõrje rasketes ilmaoludes (1) Rasketes ilmaoludes hoitakse valla tee (v.a. kergtee) sõidukitele ja jalakäijatele läbitav vähemalt ühes sõidusuunas kell 7.00 kuni 20.00. (2) Teel, mida läbib ühistransport (sh koolibuss), tagatakse tee läbitavus arvestades sõiduplaane. (3) Vastav seisunditase tagatakse pärast raskeid ilmaolusid põhjustanud ilmastikutingimuste lõppemist: 1) valla teel hiljemalt 6 tunni jooksul; 2) erateedel ja majapidamiste juurdesõiduteedel hiljemalt 10 tunni jooksul. (4) Vallavalitsuse kriisikomisjon kutsutakse hädaolukorra seaduse tähenduses kokku, kui raskete ilmaoludega võib kaasneda reaalne oht liiklejate elule või varale või ei ole tagatud elutähtsa teenuse toimepidevus. Hädaolukorras või eriolukorras lähtutakse teehoiu korraldamisel hädaolukorra seadusest ja kriisikomisjoni korraldustest. § 11. Tolmutõrje (1) Tolmutõrjet tehakse kruusakattega teelõikudel kord aastas kevadeti järgmistel tingimustel: 1) teelõik asetseb elamule lähemal kui 50 m ja teel on arvestatav kasutussagedus; 2) hõlmatav teelõik on pikkusega kuni 200 meetrit. (2) Tolmutõrjet ei tehta teelõikudel, mille ääres on elamu, kus alaliselt ei elata või kui elamut eluruumina kasutav jäätmevaldaja on ajutiselt vabastatud korraldatud jäätmeveoga liitumise kohustusest või mille kinnistu omanik on tolmutõrje teostamisest loobunud, esitades vallavalitsusele taasesitatavas vormis teate. (3) Tolmutõrjeteenuse saamiseks tuleb esitada vallavalitsusele vormikohane taotlus ühekordselt, hiljemalt 1. märtsil; arvestatakse ka varasemalt esitatud avaldusi. (4) Taotlus peab sisaldama vähemalt järgmisi andmeid: 1) tee omaniku ees- ja perekonnanimi ning isikukood; 2) tee asukoht; 3) esitaja kontaktandmed; 4) nõusolek isikuandmete töötlemiseks. 3. peatükk TEE KASUTAMINE JA KAITSE § 12. Tegevus avalikul teel ja selle kaitsevööndis (1) Valla üldplaneeringuga on kehtestatud kohaliku tee kaitsevööndi laiuseks väljaspool detailplaneeringu koostamise kohustusega ala 20 meetrit äärmise sõiduraja välimisest servast ja teedel/tänavatel detailplaneeringu koostamise kohustusega alal 10 meetrit äärmise sõiduraja välimisest servast. (2) Avalikult kasutataval teel ja selle kaitsevööndis ei tohi: 1) paigaldada liiklejat häirivat valgustusseadet või teabe- ja reklaamivahendit; 2) ummistada sildade, truupide avasid, teekraave ning takistada vee ärajuhtimist teemaalt; 3) jätta tee kaitsevööndisse järelevalveta kariloomi; 4) sõita põllutööde tegemisel ümberpööramiseks maaharimismasinatega põllult välja teele; 5) lõhkuda teekatet; 6) sõita ja manööverdada teemulde nõlvadel ning külgkraavides, välja arvatud hooldustöödel. (3) Avalikult kasutataval teel ja selle kaitsevööndis on lubatud eelneval kirjalikul nõusolekul: 1) korraldada spordivõistlust või muud rahvaüritust; 2) teha veerežiimi muutust põhjustavat maaparandustööd; 3) kaevandada maavara ja maa-ainest; 4) maha võtta, ümber tõsta, juurde panna või kinni katta liiklusmärke ja muid liikluskorraldusvahendeid; 5) sulgeda ja halvendada liiklustingimusi s.o paigutada teele ja teekaitsevööndisse töövahendeid ja materjale; 6) projekteerida ja ehitada teele ja teekaitsevööndisse mistahes hooneid või muid rajatisi. (4) Kaitsevööndis kehtivatest piirangutest võib kõrvale kalduda ja teed kasutada liiklusväliseks otstarbeks ainult tee omaniku kirjalikul nõusolekul. Nõusoleku saamiseks esitab taotleja vallavalitsusele vormikohase taotluse. (5) Külgnähtavuse tagamiseks on kinnistu omanik kohustatud jälgima, et kinnistul asuvad puud ja põõsad või nende oksad ei ulatuks teemaale, ei varjaks liikluskorraldusvahendeid, ei takistaks liiklemist teel ning vajadusel korraldama põõsaste ja puuokste kärpimist ning raiet. (6) Tee kaitsevööndis oleva maa kinnisasja omanik on kohustatud lubama kõrvaldada nähtavust piirava istandiku, puu, põõsa või liiklusele ohtliku rajatise. Kinnisasja omanik peab võimaldama paigaldada tee kaitsevööndisse tee korrashoiuks ajutisi lumetõkkeid, rajada lumevalle ja kraave tuisklume tõkestamiseks ning paisata lund väljapoole teed, kui nimetatud tegevus ei takista juurdepääsu kinnisasjale ja ei tekita muid kahjustusi. § 13. Teekaitsevööndisse metsamaterjali ladustamine (1) Metsamaterjali ladustamisel tuleb täita järgmisi nõudeid: 1) metsamaterjali ladustamine on lubatud mitte lähemal kui 3 m tee kattest; 2) metsamaterjal tuleb ladustada selliselt, et oleks välistatud metsamaterjali varisemine teele ja tagatud liiklusohutus; 3) metsa kokku- ja väljavedu korraldada selliselt, et teele ei satuks oksi ega mulda; 4) täiendavate peale- ja mahasõiduteede ehitamine võib toimuda ainult kokkuleppel teeomanikuga. (2) Metsamaterjali ladustamiseks teekaitsevööndisse esitab metsatööde teostaja vähemalt 10 päeva enne metsamaterjali ladustamist vallavalitsusele vormikohase teatise. (3) Kui viie päeva jooksul teatise saamisest ei esitata vastuväidet, loetakse metsamaterjali ladustamine kooskõlastatuks. (4) Laoplatsilt veo lõppedes 10 tööpäeva jooksul korrastab metsatööde teostaja laoplatsi ja sellega piirneva teemaa-ala ning informeerib sellest valitsust. Ebasobivate ilmastikutingimuste puhul võidakse kokku leppida ka pikem korrastamise periood. (5) Teemaa-ala õigeaegsel korrastamata jätmisel on valitsusel õigus korraldada teemaa-ala korrastamine ja nõuda teemaa-ala korrastamisega seonduvad kulud sisse metsatööde teostajalt. 4. peatükk LIIKLUSPIIRANGUD § 14. Liikluspiirangute kehtestamine ja avalikustamine (1) Vallavalitsusel on õigus ajutiselt või alaliselt piirata sõidukite liiklemist lähtuvalt massist, teljekoormusest, mõõtmetest, kategooriast või jalakäijate liiklemist või keelata see liiklejate ohutuse tagamiseks, teehoiutööde tegemiseks, tee ja teerajatiste kahjustamise vältimiseks, looduskeskkonda kahjustava mõju vähendamiseks või rahvatervise seaduse tähenduses elukeskkonna tagamiseks. (2) Otsuse valla teel liikluse sulgemiseks või piiramiseks teeb vallavalitsus korraldusega. Eratee omanik kooskõlastab avalikus kasutamises oleva eratee kasutamise piiramise või sulgemise vallavalitsusega. (3) Liikluspiirangu piirkonnad tähistatakse liikluseeskirja kohaselt ja avalikustatakse Transpordiameti liiklusinfo veebirakendusel Tark Tee enne liikluspiirangu kehtima hakkamist. (4) Olulise mõjuga liikluspiirangu teave tuleb avaldada vähemalt 14 päeva enne liikluspiirangu kehtima hakkamist. Muude liikluspiirangute teave tuleb avaldada vähemalt üks tööpäev enne liikluspiirangu kehtima hakkamist. (5) Teave liikluspiirangu kehtivuse peatamisest tuleb avaldada Transpordiameti liiklusinfo veebirakendusel koheselt pärast liikluspiirangu kehtivuse peatamist. (6) Liikluspiirangu kehtestaja peab tagama Transpordiameti liiklusinfo veebirakendusel avaldatud liikluspiirangu andmete asjakohasuse ning vastutab nende õigsuse eest. (7) Transpordiameti liiklusinfo veebirakendusel avaldatud andmetel on informatiivne tähendus. (8) Liikluspiirangu kehtestaja peab liikluspiirangu kohta avaldama Transpordiameti liiklusinfo veebirakendusel vähemalt järgmised andmed: 1) liikluspiirangu kehtestaja ametlik nimi ja kontaktandmed (telefon või e-post); 2) liikluskeelualasse jääva tee nimi või liikluskeelu asukoht teel, kui liikluspiirang ei kehti kogu tee ulatuses; 3) liikluspiirangu liik ning liiklusmärgi number vastavalt majandus- ja kommunikatsiooniministri 22. veebruari 2011. a määrusele nr 12 „Liiklusmärkide ja teemärgiste tähendused ning nõuded fooridele”; 4) liikluspiirangu kehtivuse alguse aeg (kuupäev, kuu ja aasta); 5) liikluspiirangu kehtivuse lõpu aeg (kuupäev, kuu ja aasta), kui see on teada; 6) erisused, mille puhul ei ole liikluskeelu alase loa taotlemine vajalik; 7) vajadusel liikluspiirangu kohta täiendav tekstiline teave. § 15. Liikluskeelualasse loa taotlemine (1) Liikluskeelu piirangualas liiklemiseks võib loa anda vallavalitsus. (2) Liikluspiirang ei kehti ühissõidukitele, pääste- ja eriteenistuse sõidukitele, prügiautodele, vallavalitsuse sõidukitele. (3) Liikluskeelualasse loa taotleja esitab liikluspiirangu kehtestajale või tema poolt määratud isikule taotluse, mis sisaldab: 1) loataotleja kontaktandmed – nimi, telefon, e-post, aadress ja registrikood, kui see on olemas; 2) andmed sõiduki kohta, millega soovitakse liikluskeelualasse siseneda – sõiduki mark, mudel, registreerimismärk ja liikluspiirangu liigist sõltuvalt sõiduki tehnilised andmed; 3) liikluskeelualasse loa vajaduse põhjendatud selgitus ja taotletav teekond; 4) andmed taotletava liikluskeelualasse loa kestuse kohta; 5) info, kas liikluskeelualasse loa väljastamist soovitakse paberil või elektroonselt. (4) Liikluskeelualasse loa taotleja võib digitaalallkirjastatud taotluse esitada elektrooniliselt. § 16. Liikluskeelualasse loa väljastamine (1) Keelupiirkonnas liiklemise luba väljastatakse tasuta. (2) Keelupiirkonnas liiklemise lubasid väljastab vallavalitsuse poolt määratud ametnik. (3) Loa andja on kohustatud liikluskeelualasse loa taotluse läbi vaatama ja väljastama loa või esitama loa väljastamisest keeldumise põhjenduse 3 tööpäeva jooksul alates taotluse saabumise päevast. Liikluspiirangu kehtestaja poolt täiendavate selgituste esitamisel liikluskeelualasse loa taotlejale väljastatakse luba või esitatakse loa väljastamisest keeldumise põhjendus 3 tööpäeva jooksul alates selgituste saamise päevast. (4) Loa andja väljastab taotlejale liikluskeelualasse loa kirjalikult. Taotleja soovil võib liikluskeelualasse loa väljastada digitaalsel kujul elektronposti teel või teha luba kättesaadavaks liikluspiirangu kehtestaja e-teenuste keskkonnas, teavitades sellest avaldajat. 5. peatükk TEE AVALIKUKS KASUTAMISEKS MÄÄRAMINE § 17. Eratee avalikuks kasutamiseks määramise tingimused (1) Eratee määratakse avalikuks kasutamiseks, lähtudes avalikust huvist ning eesmärgiga tagada liiklemise võimalus igaühele. (2) Eratee määratakse avalikuks kasutamiseks, kui tee avalikes huvides omandamine ei ole võimalik, on raskendatud või ebaotstarbekas. (3) Pinnasteid üldjuhul avalikuks kasutamiseks ei määrata. (4) Erateed saab määrata avalikuks kasutamiseks, kui on täidetud vähemalt üks järgnevatest tingimustest: 1) eratee lõik moodustab osa jätkuvast avalikult kasutatavast tervikteest; 2) eratee on ainsaks mõistlikuks juurdepääsuks avaliku huviga või avaliku kasutusega kinnistule, sh kallasrajale; 3) erateel kulgeb ühistranspordi- või õpilasliin; 4) eratee on ühendustee tähtsusega avalikult kasutatavate teede vahel; 5) eratee on vajalik teenindamaks avalikku objekti, mis eeldab ligipääsu mootorsõidukiga; 6) esinevad muud asjaolud, mis koostoimes on piisavalt kaalukad, et eratee avalikuks kasutamiseks määrata; 7) Eratee on ligipääsuks vähemalt 3 majapidamisele. (5) Eratee avalikku kasutusse võtmisega ei tohi tekitada vallale põhjendamatuid kohustusi. § 18. Eratee avalikuks kasutamiseks määramise alused ja menetlemine (1) Eratee avalikuks kasutuseks määramise aluseks on valla üldplaneering. (2) Kui eratee ei ole üldplaneeringu järgselt avalikuks teeks määratud, siis algatab määramise vallavalitsus omal initsiatiivil või huvitatud isiku taotluse alusel. (3) Eratee avalikuks kasutuseks määramine võib toimuda: 1) kokkuleppel teealuse maa kinnisasja omanikuga, kusjuures sõlmitakse isiklik kasutusõigus, mille kohane märge kantakse kinnistusraamatusse ja kehtib kinnisasja igakordse omaniku suhtes; 2) kinnisasja avalikes huvides omandamise seaduses sätestatud korras sundvalduse seadmise teel, mis on haldusaktiga seatav avalik-õiguslik kitsendus, mille kohta ei kanta märget kinnistusraamatusse, kuid kehtib kinnisasja igakordse omaniku suhtes. Sundvalduse seadja esitab seitsme päeva jooksul sundvalduse seadmise otsuse jõustumise päevast arvates ehitisregistrile sundvalduse seadmise otsuse ning maakatastri pidajale sundvalduse seadmise otsuse ja masinloetaval kujul sundvalduse ruumilise ulatuse andmed. (4) Kui käesoleva määruse paragrahvi 17 lõikes 4 toodud tingimustele vastava tee osas on moodustatud omaette katastriüksus, tuleb eelistada isikliku kasutusõigusele või sundvalduse seadmisele eratee katastriüksusest moodustatud kinnistu omandamist vastavalt vallavara valitsemise korrale. § 19. Teele numbri ja nime andmine (1) Uuele kohalikule teele antakse unikaalne seitsmekohaline number, kus esimesed kolm numbrit on tee alguspunkt, Põhja-Sakala valla EHAK kood 615, neljas number on piirkonna tähis ning viies, kuues ja seitsmes number on tee number: 1) Kõo piirkonnas 6151XXX; 2) Kõpu piirkonnas 6152XXX; 3) Olustvere piirkonnas 6153XXX; 4) Suure-Jaani piirkonnas 6154XXX; 5) Vastemõisa piirkonnas 6155XXX; 6) Võhma piirkonnas 6156XXX; 7) RMK metsateed 6157XXX. (2) Enne Põhja-Sakala valla moodustamist teeregistrisse kantud teedel kehtib endine numeratsioon. (3) Teele numbri andmisel määratakse teele nimi kohanimeseaduses sätestatud korras. § 20. Tee tähistamine (1) Teeregistris olev tee peab olema tähistatud kohaliku tee nimega. (2) Teedel, mis on tähistatud liiklusmärgiga „Asula“, lisatakse märgile asustusüksuse nimi. § 21. Tee avaliku kasutamise muutmine ja lõpetamine (1) Juhul kui käesoleva määruse § 3 lõikes 4 toodud alused on ära langenud ja eratee kasutamisele puudub avalik huvi, tunnistab valitsus oma varasema korralduse või volikogu oma varasema otsuse eratee avalikuks kasutamiseks määramise kohta kehtetuks või annab valitsus korralduse teeregistrisse muudatuste sisseviimiseks. (2) Pärast varasema korralduse või otsuse kehtetuks muutmist või teeregistri andmete muutmiseks antud korralduse vastuvõtmist lõpetatakse lihtkirjalik eratee avaliku kasutamise leping, isiklik kasutusõigus või sundvaldus teealuse maa kasutamiseks. (3) Tee avalikuks kasutamiseks määramisel, nimekirjast kustutamisel või tee ruumikuju muutmisel kaasatakse menetlusse puudutatud isikuid. 6. peatükk RAKENDUSSÄTTED § 22. Määruse kehtetuks tunnistamine () Tunnistada kehtetuks: 1) Põhja-Sakala Vallavolikogu 29.03.2018 määrus nr 31,,Põhja-Sakala valla teedel tolmutõrje läbiviimise kord“; 2) Põhja-Sakala Vallavolikogu 17.06.2021 määrus nr 145,,Erateede avalikuks kasutamiseks määramise kord“. § 23. Lõppsätted (1) Korras nimetatud taotluste vormid kinnitab vallavalitsus. (2) Määrus jõustub kolmandal päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist. Aino Viinapuu vallavolikogu esimees Lisa Tee seisunditasemed