Viljandi linna 2025. aasta eelarve projekti koostamise tingimused
Vastu võetud 26.08.2024 nr 11
Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 30 lõike 1 punkti 2, kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 21 lõike 2, Viljandi Linnavolikogu 25.01.2018 määruse nr 9 „ Viljandi linna põhimäärus“ § 28 lõike 3 ning Viljandi Linnavolikogu 31.03.2016 määruse nr 83 „ Viljandi linna finantsjuhtimise kord“ § 10 lõike 1 ja Viljandi Linnavolikogu 29.09.2022 määruse nr 23 „ Viljandi linna eelarvestrateegia aastateks 2022-2028 “ alusel ja arvestades juulis ning augustis Viljandi Linnavalitsuse poolt tehtud protokollilisi otsuseid.
§ 1. Võtta 2025. aasta eelarve koostamise aluseks järgmised põhimõtted:
(1) 2025. aasta Viljandi linna eelarve (edaspidi linnaeelarve) projektis kajastatakse kõik linnavolikogule, linnavalitsusele, linnavalitsuse struktuuriüksustele ja hallatavatele asutustele pandud ülesannete ja vastavaks eelarveaastaks püstitatavate eesmärkide täitmiseks kavandatavad põhitegevuse ning investeerimis- ja finantseerimistegevuse tulud ja kulud.
(2) Linnaeelarve projekt koostamisel tuleb lähtuda rahandusministri 11. detsembri 2003 määrusest nr 105 „Avaliku sektori finantsarvestuse ja -aruandluse juhend“ ja selle juurde kuuluvast kontoplaani kasutusjuhendist, milles on kirjeldatud eelarve jaoks vajalikud sisendid https://pilv.rtk.ee/s/C3ctmXqMnbfEgNW?dir=undefined&path=%2F1%20Kontoplaan&openfile=250342.
(3) Linnaeelarve projekt koostatakse ning esitatakse eelarvete eest vastutajate poolt veebikeskkonnas VeeRa (VeeRa) arvestades käesoleva määruses ja vastavas lisas (lisa 1) kajastatud vastutusalasid ja nende piirsummasid. Piirsummad on 2025. aasta eelarve projektis antud ainult põhitegevusekulude osas, personali kulud tuleb arvestada vastavalt § 4 välja toodule. IKT ning kinnisvara (KVHA) kuludele on antud üks piirsumma, mille täpse jaotuse esitab ameti või teenistuse juht 2025. aasta eelarve projektis alaeelarvete lõikes.
(4) Kõikidele planeeritavatele tuludele ja kuludele tuleb lisada tegevusala ja muud vajalikud dimensioonid. Eelarvete eest vastutajad lisavad piirsummade ulatuses tulud ja kulud ning jaotavad need tegevusalade ja kululiikide ning teiste eelarveklassifikaatorite alusel täpsematele eelarveridadele selliselt, et nende kogusumma ei ületa kontrollnumbrit.
(5) Kõik käesoleva määrusega nõutud dokumendid ja andmed esitatakse eelarvete eest vastutajate poolt eelarve tarkvaras VeeRa, kui määruses pole reguleeritud teisiti.
(6) Linnaeelarve koostamise aluseks on linna arengukava ja eelarvestrateegia. Vastutusalade piirsummade aluseks on kehtivas eelarvestrateegias kajastatud infoga. Piirsummade koostamisel on aluseks võetud 5% kärpega 2024. aasta II lisaeelarve projektis olevad põhitegevuse kulud. Juhul, kui asutuses on olulisi muudatusi, peab asutuse juht seda seletuskirjas kirjeldama, mis on lisatud eelarve tarkvarasse VeeRa vastava muudatuse juurde.
(7) Üldise hinnatõusu ja muude teenuste kallinemised ei tohi ületada üldist kontrollnumbrit.
(8) Linnaeelarve projekt planeeritakse täisarvudes.
(9) Linnaeelarve projekt koostatakse tekkepõhiselt, st tehingud kajastatakse vastavalt nende toimumisele, sõltumata sellest, millal nende eest raha laekub või välja makstakse.
(10) Linnaeelarve projekt on jaotatud eelarveosadeks: eelarve projekt, omavahelised tehingud ja lisataotlused, millest hiljem moodustub üks linnaeelarve. Volikogu kinnitab eelarve ilma omavaheliste tehinguteta (Viljandi linna finantsjuhtimise kord § 3 lõige 9).
(11) Eelarveosad on omakorda jaotatud alaeelarveteks eelarvete eest vastutajate vahel, vastavalt määruse lisa 1. Alaeelarve moodustub osakonna, tegevusala ja subjekti tunnusest.
(12) Tulud tuleb planeerida vastavalt 2024. aasta eelarve prognoositavale täitmisele ja juurde lisada teadaolevad 2025. aasta eelarve tulud, mis muutuvad võrreldes 2024. aasta eelarvega. Kui tulud võrreldes 2024. aasta eelarvega vähenevad, tuleb samavõrra vähendada kulusid, kui tulud võrreldes kontrollnumbriga suurenevad, võib kulusid samavõrra suurendada, kuid see tuleb sisestada teistest tuludest ja kuludest eristuvalt ja lisada juurde selgitus. Tulude ja kulude vahe peab jääma võrdseks vastutusala kontrollnumbriga.
(13) Kui hallatavale asutusele või struktuuriüksusele määratud kulude eelarve kontrollnumber ei kata hallatava asutuse või struktuuriüksuse tegevuseks vältimatult vajalikke kulutusi, kajastatakse lisavajadused lisataotluste eelarves. Lisavajadused saavad olla üksnes vältimatu kulu jaoks ning tuleb lisada selgitus, miks see kulu ei mahu tavapärasesse eelarve projekti.
(14) Üldhariduskoolide eelarve projektile peab enne käesoleva paragrahvi lõikes 8 nimetatud eelarvearutelu toimumist arvamuse andma kooli hoolekogu (PGS § 73 lg 11 p 10). Hilisem arvamuse andmine on lubatud, kui direktor on selle kooskõlastanud haridus- ja kultuuriameti juhatajaga.
(15) Linnaeelarve projekt koostatakse eelarve tarkvara VeeRasse sisestatud andmete alusel. Andmete sisestamisel tuleb määruse § 1 lõige 2 sätestatud juhistest lähtuvalt kasutada majandusliku sisu järgi vastavaid tegevusalasid ning kontosid (kululiike), kui andmete esitamiseks on VeeRasse vaja juurde luua kontosid vms, teavitatakse sellest rahandusameti juhatajat, kes täiendab tarkvara vajalike struktuurielementidega.
(16) Seni kasutusel olevate tegevussuundade (TU ja KU) ja objekti koodide ning subjektide kasutamisel vaadatakse üle senine kasutus ja ühtlustatakse kasutuse põhimõtteid.
§ 2. Tulude planeerimine
(1) Tulud maksudest planeeritakse vastavalt eelarve koostamise ajal teadaolevatele andmetele.
(2) Tulud kaupade ja teenuste müügist (sh ringi- ja õppetasud ning toiduraha) ja lõivudest planeeritakse arvestades muutustega tariifides, osalustasudes ning teenuste ja kaupade saajate arvudes. Nimetatud omatulude kohta tuleb VeeRas lisafailina esitada arvutused vastava eelarverea juures.
(3) Muud tulud, sh tulud toetustest, planeeritakse vastavalt 2025. aasta eelarve projekti kinnitamise ajaks teadaolevatele andmetele. Isegi kui toetuste kohta pole eelarve koostamise ajaks lepinguid sõlmitud, aga on tõenäoline, et 2025. aasta kohta linnale sihtfinantseerimise summa laekub, tohib summad nii tuludesse kui kuludesse planeerida kontrollnumbrite sihtraha eelarves. Kommentaarides või lisatud failides tuleb välja tuua meetme või programmi nimetus ja rahastaja.
(4) Hariduse toetusfondi summad kavandatakse 2024. aasta viimaste kehtivate summade alusel. Toetusfondi summad korrigeerib vajadusel rahandusamet, kui riigilt on saadud täpsemad arvestused.
§ 3. Majandamiskulude planeerimine
(1) Kulud tuleb kavandada eelkõige hallatavate asutuste ja struktuuriüksuste tavapäraseks ülalpidamiseks ning kehtivatest õigusaktidest ja sõlmitud lepingutest tulenevate kohustuste täitmiseks.
(2) Kulude kasvu võrreldes kontrollnumbriga võib põhieelarvesse planeerida ainult täiendavate tuluallikate olemasolul, samuti seadustega, volikogu õigusaktidega ja kehtiva eelarvestrateegias kajastatuga või juba sõlmitud lepingutega kooskõlas. Kui kulude eelarve kasvu ei kata sama suur tulude eelarve kasv, tuleb täiendavate kulude kohta esitada lisataotlus koos põhjendustega.
(3) Kulude kasvu kululiikide osas, mis on seotud tariifide, määrade, hindade vms muutustega Vabariigi Valitsuse, Viljandi Linnavolikogu või Viljandi Linnavalitsuse otsuste või määruste alusel ja mis selguvad peale käesoleva määruse vastuvõtmist, planeerib vajadusel täiendavalt rahandusamet ja lisab eelarvetesse.
(4) 2025. aasta eelarve projekti koostamisel ei või asutused planeerida kulude katteallikana eelnevate perioodide jääke (v.a sihtrahade või pooleliolevate investeeringute summade ületoomisel).
(5) Ületulevate (enne eelarveaasta algust alustatud) ja üleminevate (pärast eelarveaasta lõppu lõpetatavate) ehituste, objektide, sihtfinantseeringuga ürituste jms kohta esitatakse kulude üldsumma jaotus eelarveaastate järgi kas kommentaarina vastava eelarve juures või lisatud dokumendis.
(6) Linnaeelarve projektis kinnisvaraga seotud kulude planeerimisel esitab haldusamet linnale kuuluvate või linna poolt renditavate hoonete ja kinnistute majandamisega seotud kulude ja tulude projekti vastavalt alaeelarve jaotusele. KVHA subjektipõhisesse eelarves planeeritakse ka IKT seadmete paigaldamise ja kommunikatsioonide rajamise ning korrastamise kulud. KVHA jaoks on 2025. aasta eelarve projekti põhitegevuse piirsummaks on 4 125 378 eurot, millest 343 105 eurot on linnavalitsuse hoonete ja 3 782 273 eurot on hallatavate asutuste kasutusse antud hoonete kuludeks.
(7) Linnaeelarve projektis planeeritakse ühishangete osa, mille viib või on viinud läbi linnavalitsuse IT-teenistus, linnavalitsuse eelarves. Hallatavate asutuste tavapärased IKT kulud planeeritakse iga asutuse eelarve projektis vastavalt alaeelarve jaotusele. IKT kulude 2025. aasta eelarve projekti põhitegevuse piirsummaks on 437 844 eurot, millest 292 517 eurot on linnavalitsuse IT teenistuse ja 145 327 eurot on hallatavate asutuste IKT kulud.
(8) Omavahelised tehingud: eelarvete eest vastutajad esitavad info hallatavate asutuste ja linnavalitsuse struktuuriüksuste vaheliste planeeritavate omavaheliste tehingute kohta vastavas eelarveosas. Summad tuleb eelnevalt kooskõlastada vastava tehingupartneriga, et mõlemad kajastaksid omavahelisi tehinguid eelarveprojektis samas summas.
(9) Omavaheliste tehingute osas 2025. aasta eelarve projekti koostamise käigus ei planeerita enam püsivate rentide osas omavahelisi tehinguid. Püsivate rentide osas hakatakse kasutama proportsionaalset kulude jagamist läbi kommunaalteenuste arvete jagamise.
(10) Reservfondi suurus planeeritakse vastavalt Viljandi Linnavolikogu 26.05.2016 määrusele nr 89 „Reservfondi kasutamise kord“.
(11) Toetused tuleb planeerida 2024. aasta eelarve summas ja lisada juurde 2025. aasta teadaolevad vajalikud muudatused.
§ 4. Personalikulude planeerimine
(1) Personalikulude planeerimisel tuleb lähtuda asutuse ja ametite töötajate kinnitatud koosseisudest ja summadest ning õigusaktidega kinnitatud palga alammääradest. Töötasu miinimummäära muutumisel, arvutab rahandusamet eelarvemuudatused ja lisab vastava asutuse eelarvesse.
(2) Personalikulud peavad olema planeeritud tegevusalade lõikes ja vastava kulu liigiga.
(3) Koosseisude, töötasumäärade ja tööjõukulude osas tuleb hallatavatel asutustel ja ametitel esitada info käesoleva korra lisades nr 2 ja 3 toodud vormidel. Täidetud vormid lisatakse veebikeskkonnas VeeRa linnaeelarve projekti juurde Excel-vormingus. Antud lisad on hiljem kasutusel palgaarvestuses tööaja- või tarifikatsiooni tabelina.
(4) Määruse lisa (lisa 2 või lisa 3) kohaselt tuleb personalikulu planeerida isikuliselt ja erinevate tegevusalade kohta eraldi (nt kool, lasteaed, koolitoit jne).
(5) Linnavalitsuse ja -volikogu personalikulu planeeritakse alljärgnevalt:
• linnavolikogu kulu (valitavad isikud, komisjonid) tegevusalale Viljandi Linnavolikogu (01111);
• linnavalitsuse kulu (valitavad isikud, kantselei, rahandusamet, linnapeale otse alluvad) – tegevusalale Viljandi Linnavalitsus (01112);
• arhitektuuriameti kulu – tegevusalale üldmajanduslikud arendusprojektid (04740);
• haridus- ja kultuuriameti kulu – tegevusalale muu haridus (09800);
• haldusameti kulu – tegevusalale muu majandus (04900);
• sotsiaalameti kulu – tegevusalale muu sotsiaalne kaitse (10900).
(6) Hallatavate asutuste personalikulu planeerimisel tuleb esitada personalikulu detailne arvestus vastavalt § 4 lõige 3 viidatud vormidel. Vormidel tuleb personalikulu planeerida alaeelarvesse alljärgnevalte kululiikude kaupa:
• Kululiik 500210 – haridusvaldkonna puhul töötasu direktorile, õppealajuhatajale (õppejuht). Mitteharidusvaldkonna puhul kajastatakse sellel kontol direktori, talituse või valdkonna juhi, osakonna juhi ja töödejuhataja, kelle töösisuks on alluvate juhtimine, töötasu;
• Kululiik 500240 – tippspetsialistide töötasu, nt majandusjuhataja, arendusjuht, huvijuht jne;
• Kululiik 500250 – õpetaja töötasu täiendavate tööülesannete eest (näiteks ringijuhendamise tasu). Siia kontogruppi kuuluvad keskastme spetsialistid, kelle tööülesanded seisnevad olemasolevate teadmiste laiendamises ning teooriate, mõistete, meetodite jms rakendamiseks vajalike ja nendega seotud tööde tegemises;
• Kululiik 500260 koolieelsete lasteasutuste, üldhariduskooli-, muusikakooli ja huvikooli õpetajate töötasu. Kui muud töötajad saavad lisatasu õppetundide andmise eest, siis kasutatakse seda kontot, ka lisatasu planeerimiseks;
• Kululiik 500268 – koolieelsete lasteasutuste, üldhariduskooli, muusikakooli ja huvikooli õpetajate töötasud võlaõiguslike lepingute alusel;
• Kululiik 500270 – nooremspetsialistide ja assistentide töötasu;
• Kululiik 500280 – tööliste töötasu (nt oskustöölised ja lihttöölised);
• Kululiik 500290 – tugispetsialistide töötasu (sh koolieelsete lasteasutuste, üldhariduskoolide psühholoogi, eripedagoogi, logopeedi ja sotsiaalpedagoogi palgakulu).
• Kululiik 500500 – töötasud võlaõiguslike lepingute alusel.
(7) Personalikulude palgamaksud planeeritakse sama tegevusala peale, kuhu on planeeritud personalikulud. Sotsiaalmaks kontole 506000 ja töötuskindlustusmaks kontole 506040.
(8) Kui on vajadus personalikulusid suurendada võrreldes eelarve kontrollnumbritega, on see teiste kuluridade vähendamise arvelt lubatud. Kui hallatava asutuse või struktuuriüksuse eelarves täiendavatele kuludele katteallikat ei ole, tuleb vältimatult vajalik personalikulude suurendamise vajadus esitada lisataotluses.
(9) Ajutiste lepinguliste töötajate töötasu planeerimisel tuleb kommentaari lahtris või lisafailis põhjendada ajutiste lepinguliste töötajate kasutamise vajalikkust ja otstarbekust, tuues ära ajutiste lepinguliste tööde loetelu koos planeeritava töötasuga ja tööperioodiga.
(10) Käsunduslepingute töötasude planeerimisel tuleb linnaeelarve projekti planeerida summad sarnaselt töötasu arvestamisele ja määruse lisale (lisa 2 või lisa 3).
(11) Huvialaringide tegevusega seotud töötasude planeerimisel tuleb linnaeelarve projekti seletuskirjas välja tuua kulu iga huvialaringi kohta eraldi ja kajastada vastavalt korralduse lisale (lisa 2 või lisa 3). Ringijuhtide riigipoolne toetus tuleb kajastada nii tuludes kui ka kuludes ning korralduse lisas (lisa 2 või lisa 3).
(12) Personali koolituskuludeks (sh koolituslähetusteks) planeeritakse vahendid arvestades asutusele seatud eesmärke, töötajate koolitusvajadusi, ning asutuse tegevuse eripära.
§ 5. Investeeringute eelarve planeerimine
(1) Eelarve kontrollnumbrites on kajastatud linnavalitsusega juulis-augustis 2024 kooskõlastatud 2025. aastasse planeeritud investeeringuobjektid. Kontrollnumbrite piires on investeeringuobjektide osas eelarve ümbertõstmine lubatud, täiendavate objektide lisamiseks tuleb esitada põhjendatud lisataotlused, mida kaitstakse eelarvearuteludel ja mille eelarveprojekti lisamise või mittelisamise otsustab linnavalitsus.
(2) Investeeringuprojektide prioriteetsuse määramisel eelistatakse:
1) eelarvestrateegias ja arengukavas kajastatud investeeringuobjekte;
2) jätkuprojekte, st eelnevatel eelarveaastatel alustatud investeeringuid, mis on kajastatud ka linna 2024. aasta eelarves;
3) investeeringuid, mille teostamise esmavajalikkus tuleneb otseselt riigi või linna õigusaktidest, ettekirjutustest;
4) investeeringuid, mille teostamise vajalikkus tuleneb linna poolt juba sõlmitud lepingutest vm juriidiliselt siduvatest dokumentidest;
5) ühisprojekte, mille finantseerimine toimub riigieelarve, välisrahastuse ja muude sihtotstarbeliste eraldiste arvelt (kaas- ja omafinantseeritavad projektid).
(3) Investeeringuprojektina käsitletakse eelarves linnale kuuluva ühe objekti või enamate üheliigiliste objektide (kinnistu või selle osad; vallasasjad) ehitamist, rekonstrueerimist, renoveerimist või soetamist ning sellega seotud planeeringuid, uuringuid või muud arendustööd, mille maksumus ilma käibemaksuta on vähemalt 10 000 eurot. Väiksema maksumusega kulud kajastatakse jooksvate kuludena. Investeeringuprojekti eelarvelisse maksumusse arvatakse projekti eesmärgi saavutamiseks planeeritavate kõigi kulutuste summa, sh kulutused uuringuteks, projekteerimiseks, ehitamiseks, järelevalveks, seadmete ostmiseks, montaažiks jm projekti teostamiseks vajalikud kulutused, sh käibemaks.
§ 6. Arengukavaliste eesmärkide täitmise plaan
(1) Linnavalitsuse struktuuriüksuste (ametite ja kantselei) juhid esitavad lisas nr 4 toodud vormil ülevaate arengukavas ja muudes arengudokumentides kajastatud eesmärkide kavandatavast täitmise plaanist eelseisval eelarveaastal ning nende täitmiseks kavandatavatest tegevustest. See info on kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse alusel kohustuslik esitada eelarve eelnõus.
(2) Andmete esitamisel tuleb lähtuda Viljandi linna arengustrateegias 2040+ ning Viljandi linna arengukava aastateks 2024–2029 ja Viljandi linna eelarvestrateegias aastateks 2024-2029 kavandatust.
§ 7. Linnaeelarvest toetuste taotlemine
(1) 2025. aasta linnaeelarvest tegevus- või projektitoetuste taotlemine toimub vastavalt Viljandi Linnavolikogu 18.06.2020 määrusele nr 77 „Viljandi linna eelarvest mittetulundusliku tegevuse toetamise kord“ iseteeninduskeskkonnas Spoku.
§ 8. Linnaeelarve projekti koostamise kord ja ajagraafik
(1) Määruse lisas 1 nimetatud eelarveridade eest vastutavad isikud esitavad eelarvetaotlused rahandusametile käesolevas korralduses sätestatu kohaselt hiljemalt 30. septembril 2024.
(2) Hallatavate asutuste ja struktuuriüksuste juhid kaitsevad oma vastutusala eelarve projekti, koosseise ja võimalikke lisataotlusi linnapea ja vastavat tegevusvaldkonda kureeriva abilinnapea poolt oktoobris 2024. aastal korraldatavatel eelarvearuteludel, kus osaleb ka rahandusameti esindaja(d).
(3) Rahandusamet koostab eelarvearutelude käigus heakskiidu saanud muudatusettepanekutest koonddokumendi, mille esitab Amphoras linnapeale ja abilinnapeadele vastavalt nende vastutusvaldkondadele kooskõlastamiseks ning prioriteetide seadmiseks. Kooskõlastatud ning prioriseeritud muudatusettepanekute 2025. aasta eelarveprojekti lisamise või mittelisamise otsustab linnavalitsus.
(4) Rahandusametil on õigus linnaeelarve projekti koostamise käigus kokku kutsuda koosolekuid ning nõuda täiendavaid dokumente ja selgitusi linnavalitsuse ametitelt ja hallatavatelt asutustelt.
(5) Rahandusamet esitab 2025. aasta linnaeelarve esialgse projekti ning lisataotluste koondinfo linnavalitsusele hiljemalt 31. oktoobriks 2024.
(6) Linnavalitsus esitab 2025. aasta linnaeelarve projekti linnavolikogule hiljemalt 28. novembril 2024. Eelarve menetlemine linnavolikogus toimub vastavalt Viljandi Linnavolikogu 21.09.2017 määrusele nr 119 „Viljandi Linnavolikogu töökord“.
§ 9. Linnaeelarve projekti linnavolikogule II lugemiseks koostamise kord ja ajagraafik
(1) Rahandusamet koostab enne II lugemisele esitatava linnaeelarve eelnõu koostamist muudatusettepanekutest koonddokumendi, milles kajastatud muudatuste lisamise või mittelisamise eelarveprojekt II lugemise eelnõusse otsustab linnavalitsus.
(2) Nende muudatusettepanekute kohta, mis esitatakse volikogu poolt peale linnaeelarve II lugemise eelnõu kinnitamist linnavalitsuses, kuulatakse II lugemise eelnõud menetleva volikogu istungil ära linnavalitsuse arvamus.
§ 10. Teavitustegevus
(1) 2025. aasta eelarve koostamise korralduse selgitamiseks korraldab rahandusamet hallatavate asutuste ning struktuuriüksuste juhtidele infotunni(d).
(2) Käesolev kord avalikustatakse täiendavalt Viljandi linna veebilehel alajaotuses „Eelarve ja majandusaasta aruanded“ (http://www.viljandi.ee/eelarved) 2025. aasta eelarve lehel. Linna veebilehel avaldatakse samuti eelarve menetlemist käsitlevad volikogu ja volikogu komisjonide istungite protokollid.
§ 11. Määrus jõustub kolmandal päeval pärast avaldamist Riigi Teatajas ja kehtib kuni 31.03.2025.
Johan-Kristjan Konovalov
linnapea
Margit-Marit Raudsepp
õigusteenistuse juht linnasekretäri ülesannetes
Lisa 1 Alaeelarvete vastutajad ja majanduskulude piirsumma
Lisa 2 Asutuse/ametite koosseis ja tasud 2025. a eelarves (koolides linna poolt finantseeritav koosseis)
Lisa 3 Üldhariduskoolide direktorite, õppeala asetäitjate ja õpetajate töötasu arvestamise alused 2025. a eelarves
Lisa 4 Ülevaade arengukavalistest tegevustest