Esimese ja teise astme kohtu üle teostatava järelevalve kord
Vastu võetud 10.04.2003 nr 28
Määrus kehtestatakse «Kohtute seaduse» (RT I 2002, 64, 390; 2003, 21, 121) § 45 lõike 3 alusel.
§ 1. Reguleerimisala
Käesolev määrus reguleerib järelevalvet, mida teostavad Justiitsministeerium ja kohtu haldusdirektor kinnistusosakonna, registriosakonna ja kriminaalhooldusosakonna (edaspidi kohtu allüksused) tegevuse üle ning Justiitsministeerium kohtu haldusdirektori üle.
§ 2. Kohtu haldusdirektori teostatav järelevalve
(1) Kohtu haldusdirektori teostatava järelevalve eesmärk on tagada kohtu allüksuste tööülesannete nõuetekohane ja tulemuslik täitmine.
(2) Kohtu haldusdirektori ülesanne on pidevalt kontrollida kohtu allüksuste asjaajamise nõuetekohasust, töö korraldust, kohtu allüksuste tööks vajalike vahendite kasutamist ja jaotamist ning kohtu ja kohtu allüksuste sisekorraeeskirjade järgimist.
(3) Kohtu haldusdirektor ei teosta järelevalvet kinnistamis- ja kandeotsuste, registritoimingute ega kriminaalhooldusametnike klienditöö sisu üle.
§ 3. Kohtu haldusdirektori järelevalvepädevus
Järelevalve tulemusel võib kohtu haldusdirektor:
1) anda
korralduse puuduste kõrvaldamiseks ja töökorralduse parandamiseks;
2)
muuta teenistujale määratud lisatasu või jätta teenistuja lisatasuta;
3)
kohaldada distsiplinaarkaristust või ergutust ametnikule, kelle ta on
ametisse nimetanud või kellega ta on töölepingu sõlminud, ning teha
ettepanek kohaldada ergutust või distsiplinaarkaristust teenistujale,
kelle on ametisse nimetanud justiitsminister;
4) vabastada teenistuja
kohtu allüksuse juhataja või kantselei juhataja ülesannete täitmisest;
5)
rakendada muid õigusaktidega ettenähtud meetmeid.
§ 4. Justiitsministeeriumi teostatav järelevalve
(1) Justiitsministeeriumi teostatava järelevalve eesmärk on tagada kohtu allüksuste ja haldusdirektori tegevuse seaduslikkus ja otstarbekus.
(2) Justiitsministeeriumi ülesanne on pidevalt kontrollida kohtu allüksuste ja haldusdirektori tegevust arvutivõrgu kaudu või kohapeal järelevalvetoiminguid tehes.
(3) Järelevalvet teostavad Justiitsministeeriumi kohtute osakonna ametnikud, kes võivad järelevalvesse kaasata Justiitsministeeriumi teiste struktuuriüksuste ametnikke. Kohtu allüksuse järelevalvesse võib justiitsminister kaasata selle kohtu esindajaid ja teiste kohtute asjaomaste allüksuste teenistujaid ning muude ametkondade spetsialiste.
§ 5. Kohapealne järelevalve
(1) Kohapeal tehakse järelevalvetoiminguid kohapealse järelevalve kontrolliobjektide loetelu alusel. Järelevalve ei pea hõlmama kõiki kontrolliobjekte.
(2) Kohapealne järelevalve on korraline või erakorraline.
(3) Korralise järelevalve kava nähakse igal kalendriaastal ette Justiitsministeeriumi tööplaanis. Korralise järelevalve teostamise aeg tehakse kohtu haldusdirektorile ja kohtu allüksusele teatavaks vähemalt üks nädal ette.
(4) Erakorralist järelevalvet teostatakse justiitsministri käskkirja alusel. Erakorralisest järelevalvest ette ei teatata.
(5) Justiitsminister annab erakorralise järelevalve teostamiseks
korralduse, kui:
1) on teatavaks saanud kohtu allüksuse või
haldusdirektori töövaldkonda reguleerivate õigusaktide oluline rikkumine;
2)
on esitatud kaebus kohtu allüksuse või haldusdirektori töökorralduse
kohta;
3) on vaja hinnata kohtu haldusdirektori töötulemusi seoses
tema katseaja lõpetamisega.
§ 6. Kohapealse järelevalve teostaja õigused
Kohapealse järelevalve teostajal on õigus:
1) nõuda
järelevalvetoiminguteks vajalike dokumentide esitamist;
2)
tutvuda kohtuteenistujate tööga;
3) saada kohtu
haldusdirektorilt, kohtu allüksuse juhatajalt ja teenistujatelt ning
kohtu esindajalt järelevalve ajal tõusetunud küsimuste kohta suulisi ja
kirjalikke seletusi;
4) kohtuda kohtu allüksuse või haldusdirektori
töö peale kaebuse esitanud isikuga;
5) siseneda kohtu ja
kohtu allüksuste ruumidesse;
6) teha ettepanekuid järelevalve
ajal ilmnenud puuduste kõrvaldamiseks ja töökorralduse täiustamiseks
ning hoiatada teenistujat, et tema suhtes võib algatada
distsiplinaarmenetluse, kui ta ei täida teenistusülesannet
nõuetekohaselt.
§ 7. Kinnistusosakonna ja registriosakonna kohapealse järelevalve kontrolliobjektid
(1) Kinnistusosakonnas ja registriosakonnas kontrollitakse osakonna töökorraldust. Järelevalve korras ei kontrollita registriotsuste ega kinnistamis- ja kandeotsuste sisu, välja arvatud juhul, kui otsust tehes on eksitud imperatiivse õigusnormi vastu.
(2) Kinnistusosakonnas ja registriosakonnas kontrollitakse:
1)
registripidamistoimingute tegemist;
2) menetlustähtaegade järgimist;
3)
dokumentide säilitamist ja arhiivipidamist;
4) osakonna
koosseisu kohta kehtestatud nõuete täitmist ja teenistujate
atesteerimist;
5) teenistujate tööjaotust ja töökoormust;
6)
kinnistamis- ja abieluvaraasjade ning registriasjade jaotamist;
7)
lahenditest, kannetest ja märgetest asjaosalistele teatamist;
8)
registritega tutvumise ning ärakirjade, väljatrükkide, tõendite ja
lipudokumentide väljastamist;
9) lõivude vastuvõtmise ja
arvestamise korraldust;
10) arvutite riist- ja tarkvara jaotamist ja
kasutamist, paljundus- ja muude seadmete kasutamist ning andmekaitse ja
andmeside korraldust;
11) pitsatite, templite ja turvablankettide
hoidmist ja kasutamist;
12) isikute ja vara turvalisust;
13)
seadusest ja muudest õigusaktidest tulenevate muude nõuete täitmist.
§ 8. Kriminaalhooldusosakonna kohapealse järelevalve kontrolliobjektid
(1) Kriminaalhooldusosakonnas kontrollitakse osakonna töökorraldust ja töö sisu.
(2) Kriminaalhooldusosakonnas kontrollitakse:
1) töökoormuse
planeerimist ja jaotamist;
2) tööülesannete planeerimist ja täitmise
jälgimist;
3) töötulemuste hindamist;
4) tööaja
planeerimist ja arvestust;
5) teenistusarutelude korraldamist;
6)
täiendusõppes osalemist;
7) koosseisude taotlemist ja
palgaettepanekute tegemist;
8) distsiplinaarasjade ja ergutuste
menetlemist;
9) puhkusegraafikute koostamist;
10)
kriminaalhooldusabiliste nimekirja pidamist;
11) praktikantide ja
kriminaalhooldusabiliste juhendamist;
12) statistika ja
tegevusaruannete koostamist;
13) kriminaalhooldusosakonnale esitatud
kaebuste menetlemist;
14) asjaajamist ja infotehnoloogiavahendite
kasutamist;
15) materiaalsete ja rahaliste vahendite taotlemist ning
vahendite kasutamist;
16) kriminaalhooldusosakonna töökorraldust
reguleerivate õigusaktide järgimist;
17)
kriminaalhooldusosakonna ning riigiasutuste ja kohaliku omavalitsuse
asutuste ning mittetulundussektori ja eraõiguslike isikute koostööd;
18)
juhtimistegevust ning töömeeleolu ja -keskkonda;
19) muud
töökorraldust, lähtudes kriminaalhooldusosakonna tegevusele
kohaldatavatest õigusaktidest, metoodikajuhenditest ja arengukavast.
(3) Kriminaalhooldusametnike klienditöö kvaliteedi selgitamiseks
kontrollitakse:
1) tööülesannete täitmist ja töötulemusi;
2)
koostöö kavandamist ja kavandatu elluviimist;
3) valitud
töömeetodite põhjendatust ja otstarbekust;
4)
toimingute vormistamist;
5) muid igapäevatöö asjaolusid.
§ 9. Kohtu haldusdirektori kohapealse järelevalve kontrolliobjektid
(1) Kohtu haldusdirektori üle järelevalvet teostades kontrollitakse kohtu asjaajamist ning personali- ja finantstööd ning seaduste ja muude õigusaktidega ettenähtud nende kohustuste täitmist, mis haldusdirektoril on kohtu allüksuste suhtes.
(2) Kohtu asjaajamise kvaliteedi selgitamiseks kontrollitakse:
1)
seaduste ja kohtu tööd reguleerivate muude õigusaktide täitmist;
2)
dokumentide vormistamist;
3) infotehnoloogiavahendite kasutamist;
4)
kohtu töökorralduse kohta esitatud avalduste ja kaebuste registreerimist
ning nende lahendamise tähtaegade järgimist;
5) arhiivitööd;
6)
asitõendite registreerimist, hoidmist, üleandmist ja hävitamist;
7)
toimikute ja kohtudokumentide väljaandmist;
8) I ja II astme
kohtute statistika ja lahendite andmekogu pidamist;
9) kohtuasutuses
isikute vastuvõtu korraldamist;
10) kohtu üldist töökultuuri.
(3) Personalitöö kvaliteedi selgitamiseks kontrollitakse:
1)
koosseisu kohta kehtestatud nõuete täitmist;
2)
töökorraldust, sealhulgas töö- ja puhkeaja ning töökoormuse kavandamist;
3)
kohtu personali dokumentide (käskkiri, teenistusleht, ametijuhend,
teenistusse astumiseks esitatavad dokumendid, isikukaart, tööraamat,
palgajuhend ja sisekorraeeskiri) vormistamist;
4) personalitarkvara
PERSONA kasutamist ja andmete sisestamist;
5) kohtuteenistujatele
karistuste ja ergutuste määramist;
6) teenistusse võetud
ametniku vastavust ametikoha suhtes kohaldatavatele nõuetele;
7)
ametnike hindamise korraldamist.
(4) Finantstöö kvaliteedi selgitamiseks kontrollitakse:
1)
«Raamatupidamise seaduse» (RT I 2002, 102, 600), eelarveliste asutuste
raamatupidamise korraldamise eeskirjade, «Avaliku teenistuse seaduse»
(RT I 1995, 16, 228; 50, 764; 97, 1664; 1996, 15, 265; 45, 850; 1997, 1,
4; 29, 447; 1998, 34, 486; 38, 563; 41/42, 625; 50, 753; 57, 858; 110,
1809; 111, 1829; 1999, 4, 54; 10, 155; 16, 271; 16, 276; 2000, 25, 144;
25, 145; 28, 167; 102, 672; 2001, 7, 17; 7, 18; 17, 78; 42, 233; 47,
260; 2002, 21, 117; 62, 377; 110, 656; 2003, 4, 22; 13, 67; 13, 69; 20,
116) ning finantstegevust ja varade kasutamist reguleerivate muude
õigusaktide järgimist;
2) eelarve koostamist;
3)
kassadistsipliini ja sularahadokumentide vormistamise nõuete järgimist;
4)
eelarveliste vahendite kasutamist;
5) töötasu määramist reguleerivate
õigusaktide täitmist;
6) kulukannete dokumentaalset
tõendamist;
7) riigimaksude arvestust ja nende ülekandmise
tähtaegade järgimist;
8) aruannete esitamise nõuete
täitmist;
9) debitoorse ning kreditoorse võlgnevuse seisu ja
dünaamikat;
10) deposiitarve kooskõla deposiitarve pidamise
juhendiga;
11) põhivara ja kuluinventari soetamist ning
aastainventuuride tegemist;
12) lepingute sõlmimist ning arveldamist
ja arveldustähtaegade järgimist;
13) hoonete käitamise
kulusid ja nende otstarbekust;
14) transpordi- ja sidevahendite
soetamist ja kasutamist.
§ 10. Kohapealse järelevalve tulemuste tutvustamine
(1) Järelevalve esialgsed tulemused tehakse kohtu allüksuse järelevalve korral kohtu haldusdirektorile ja kohtu allüksuse juhatajale ning kohtu haldusdirektori järelevalve korral haldusdirektorile suuliselt teatavaks vahetult pärast järelevalve lõppemist.
(2) Kohtuteenistujal on õigus saada teavet järelevalve esialgsete tulemuste selle osa kohta, milles käsitletakse tema tegevust. Ta võib tutvuda dokumentidega, millele on esialgsetes tulemustes viidatud kui tema teenistuskohustuste rikkumist tõendavale materjalile.
(3) Kohtuteenistujal on õigus anda seletusi ja esitada vastuväiteid.
§ 11. Järelevalvearuanne
(1) Kohapealse järelevalve tulemuste põhjal koostab Justiitsministeeriumi kohtute osakond järelevalve lõppemisest alates ühe kuu jooksul aruande. Aruanne esitatakse justiitsministrile.
(2) Järelevalvearuandes esitatakse järgmised andmed:
1)
järelevalve aeg ja koht;
2) järelevalve liik;
3)
järelevalve põhjuse ja eesmärgi kirjeldus;
4)
järelevalve kontrolliobjekti nimetus:
5) järelevalve
kontrollitoimingute loetelu;
6) kohtuteenistujate vastuväited ja
seletused järelevalve esialgsete tulemuste kohta;
7) järelevalve
tulemuste kirjeldus;
8) puuduste kõrvaldamise kohta tehtud
ettepanekud;
9) vajaduse korral need ettepanekud, mis käsitlevad
Justiitsministeeriumi võetavaid meetmeid;
10) järelevalve
teostaja nimi ja allkiri.
(3) Justiitsministri heakskiidetud aruande ärakiri saadetakse kohtule, kelle üle on järelevalvet teostatud. Kohtu allüksuse üle teostatud järelevalve aruanne saadetakse kohtutele, kus on selline allüksus moodustatud. Kohtu haldusdirektori kohta koostatud aruanne saadetakse kõigile haldusdirektoritele.
§ 12. Kohapealse järelevalve tulemuste kontrollimine
(1) Kohapealse järelevalve aruandes tehtud ettepanekud, mis käsitlevad puuduste kõrvaldamist ja töökorralduse tõhustamist, vaatab kohtu haldusdirektor läbi ja teeb justiitsministrile kirjalikult teatavaks, mis abinõusid on aruandes märgitud tähtpäevaks rakendatud.
(2) Kohapealse järelevalve ajal tehtud ettepanekute elluviimise ja puuduste kõrvaldamise kindlakstegemiseks võib justiitsminister määrata järelkontrolli, millest ei pea asjaomasele kohtule ette teatama.
§ 13. Koondaruanne
Justiitsministeeriumi kohtute osakond koostab üks kord aastas kohtu allüksuste ja haldusdirektorite üle teostatava järelevalve tulemuste kokkuvõtte ning analüüsib avastatud puudusi ja nende kõrvaldamiseks rakendatavaid meetmeid. Kokkuvõte ja analüüs saadetakse kohtutele teadmiseks.
§ 14. Määruste kehtetuks tunnistamine
Järgmised määrused tunnistatakse kehtetuks:
1) justiitsministri 20. veebruari 2001. a määrus nr 22 «Maa-, linna- ja haldus- ning ringkonnakohtute üle teostatava teenistusjärelevalve kord» (RTL 2001, 26, 332);
2) justiitsministri 12. augusti 2002. a määruse nr 50 «Maa- ja linnakohtu kriminaalhooldusosakonna kodukord» (RTL 2002, 93, 1444) § 14 lg 2;
3) justiitsministri 31. jaanuari 2002. a määrus nr 7 «Maa- ja linnakohtu kriminaalhooldusosakonna teenistusvalve kord» (RTL 2002, 24, 339; 90, 1396);
4) justiitsministri 28. augusti 2002. a määruse nr 55 «Kohtu kinnistusosakonna kodukord» (RTL 2002, 101, 1545; 141, 2043; 2003, 6, 52) I peatüki 13. jagu;
5) justiitsministri 28. augusti 2002. a määruse nr 56 «Kohtu registriosakonna kodukord» (RTL 2002, 103, 1558; 2003, 6, 52) 1. peatüki 17. jagu.
Minister Märt RASK |
Kantsler Priidu PÄRNA |