Keskkonnaministeeriumi põhimäärus
Vastu võetud 30.12.1999 nr 437
Määrus kehtestatakse «Vabariigi Valitsuse seaduse» (RT I 1995, 94, 1628; 1996, 49, 953; 88, 1560; 1997, 29, 447; 40, 622; 52, 833; 73, 1200; 81, 1361 ja 1362; 87, 1468; 1998, 28, 356; 36/37, 552; 40, 614; 107, 1762; 111, 1833; 1999, 10, 155; 16, 271 ja 274; 27, 391; 29, 398 ja 401; 58, 608; 95, 843 ja 845) paragrahvi 42 lõike 1 alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1. Keskkonnaministeerium (edaspidi ministeerium) on valitsusasutus, kes täidab seadusest tulenevaid ja Vabariigi Valitsuse poolt seaduse alusel antud ülesandeid oma valitsemisalas.
§ 2. Oma ülesannete täitmisel esindab ministeerium riiki.
§ 3. Ministeeriumil on väikese riigivapi kujutise ja oma nimega pitsat ning oma eelarve ja pangaarved. Ministeeriumi kulud kaetakse riigieelarvest.
§ 4. Ministeerium on aruandekohustuslik Vabariigi Valitsuse ees, kes suunab ja koordineerib tema tegevust ja teostab tema üle teenistuslikku järelevalvet.
§ 5. Ministeerium asub Tallinnas. Ministeeriumi postiaadress on Toompuiestee 24, 15172 Tallinn. Ministeeriumi nende struktuuriüksuste postiaadressid, mis ei paikne ministeeriumi asukohas, tuuakse ära nende põhimäärustes.
2. peatükk
MINISTEERIUMI VALITSEMISALA JA ÜLESANDED
§ 6. Keskkonnaministeeriumi valitsemisalas on riigi keskkonna- ja looduskaitse korraldamine, maaga ja ruumiandmekogudega seotud ülesannete täitmine, sealhulgas regionaalplaneerimise kavade väljatöötamise ja elluviimise korraldamine, loodusvarade kasutamise, kaitse, taastootmise ja arvestamise korraldamine, kiirguskaitse tagamine, keskkonnajärelevalve, ilmavaatluste, loodus- ja mereuuringute, geoloogiliste, kartograafiliste ja geodeetiliste tööde korraldamine, maakatastri ja veekatastri pidamine ning vastavate õigusaktide eelnõude koostamine.
§ 7. Riigi loodusvarade ja keskkonna kasutamise ning looduskaitse korraldamisel
ministeerium oma pädevuse piires:
1) korraldab ühtse keskkonna- ja looduskaitse- ning metsa- ja kalanduspoliitika
väljatöötamist ning elluviimist;
2) korraldab loodusobjektide kaitse alla võtmist ja kaitset ning haldab kaitstavaid
loodusobjekte;
3) korraldab riigimetsa majandamist;
4) reguleerib geneetiliselt muundatud organismide keskkonda viimist;
5) korraldab looduskeskkonna seisundi riiklikku jälgimist ja prognoosib keskkonnaseisundit;
6) korraldab keskkonnaalaste normatiivide väljatöötamist;
7) koordineerib ja korraldab keskkonnamõjude ja -riskide hindamist ning koordineerib
keskkonnaauditi ja -juhtimissüsteemide evitamist;
8) korraldab ohtlike jäätmete käitlussüsteemi loomist;
9) korraldab kiirgusohutusalast tegevust;
10) korraldab saastelubade väljaandmist ning reo- ja saasteainete koguste kontrolli;
11) korraldab meteoroloogiaalase teabe kogumist ja edastamist;
12) korraldab riigi maavarade uuringuid, arvestust ja kasutuselevõtmist;
13) väljastab seadusega ettenähtud juhtudel lubasid ja litsentse.
§ 8. Maaga seotud ülesannete lahendamisel ning planeeringualase tegevuse suunamisel
ja edendamisel ministeerium:
1) korraldab riiklikul tasandil maakorralduse ja maa korralise hindamise läbiviimist;
2) korraldab üleriigiliste planeeringute koostamist ja planeerimisalaste normatiivmaterjalide
väljatöötamist ning suunab planeeringutegevuse kaudu maa- ja keskkonnakasutust;
3) korraldab riigi geodeetiliste võrkude rajamis- ja rekonstrueerimistöid;
4) korraldab riigi topograafiliste kaartide valmistamist.
§ 9. Looduskeskkonna järelevalvel ministeerium oma pädevuse piires:
1) korraldab keskkonna, loodusvarade ja keskkonna kasutamise ning looduskaitsealast
järelevalvet Eesti riigi territooriumil, samuti majandusvööndis niivõrd,
kuivõrd selle teostamine ei ole vastuolus rahvusvaheliste lepingutega;
2) korraldab kiirgusjärelevalvet.
§ 10. Riiklike registrite pidamisel ministeerium:
1) korraldab riigi maakatastri pidamist ja maaregistri arendamist;
2) korraldab keskkonna, looduskasutuse, loodusreostuse ja loodusobjektide
registrite pidamist ja arendamist ning tagab andmete kättesaadavuse avalikkusele.
§ 11. Õigusaktide eelnõude koostamisel ministeerium:
1) töötab välja ministeeriumi valitsemisala reguleerivate õigusaktide eelnõud
ning vastutab nende põhiseadusele vastavuse ja rakendatavuse eest ning
osaleb keskkonnakaitsega seonduvate teiste õigusaktide eelnõude väljatöötamisel;
2) annab arvamusi ja kooskõlastusi teiste ministeeriumide poolt ettevalmistatud,
kooskõlastamiseks esitatud õigusaktide eelnõude kohta;
3) korraldab ministeeriumi valitsemisala käsitlevate rahvusvaheliste lepingute
ja konventsioonidega ühinemise ettevalmistamist.
§ 12. Muude küsimuste lahendamisel ministeerium:
1) edastab elanikele keskkonnaalast teavet;
2) töötab välja ministeeriumi valitsemisala arengukavad ja programmid, analüüsib
ja hindab nende täitmise efektiivsust;
3) abistab oma valitsemisalasse puutuvate küsimuste lahendamisel teisi valitsusasutusi
ja teeb nendega koostööd;
4) esindab riiki rahvusvahelises suhtlemises oma valitsemisalas «Välissuhtlemisseadusega»
(RT I 1993, 72/73, 1020; 1996, 49, 953; 1997, 73, 1200) ettenähtud korras;
5) koordineerib rahvusvahelist koostööd ja rahvusvaheliste lepingute täitmist
oma valitsemisalas;
6) valmistab ette ministeeriumi eelarve eelnõu, lähtudes ministeeriumi valitsemisalast
ja ülesannetest, ning koostab eelarve täitmise aruande;
7) valitseb ministeeriumi valitseda antud riigivara seadusega ja seaduse alusel
antud õigusaktides sätestatud korras;
8) kontrollib ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste tegevust;
9) täidab muid talle seaduste, Riigikogu otsuste ja Vabariigi Presidendi seadlustega
ning Vabariigi Valitsuse määruste ja korraldustega pandud ülesandeid.
3. peatükk
KESKKONNAMINISTER
§ 13. Ministeeriumi juhib keskkonnaminister (edaspidi minister).
§ 14. Minister:
1) juhib ministeeriumi ja korraldab ministeeriumi pädevusse kuuluvate ülesannete
täitmist;
2) vastutab põhiseaduse, seaduste, Riigikogu otsuste, Vabariigi Presidendi
seadluste, Vabariigi Valitsuse määruste ja korralduste täitmise eest ministeeriumi
valitsemisalas;
3) lahendab ministeeriumi valitsemisalasse kuuluvaid küsimusi, kui nende lahendamine
ei ole seaduse või Vabariigi Valitsuse määrusega pandud alluvatele ametiasutustele
või ametnikele;
4) esindab ministeeriumi ja annab volitusi ministeeriumi esindamiseks;
5) teostab seaduses sätestatud korras teenistuslikku järelevalvet ministeeriumi
struktuuriüksuste, ministeeriumi valitsemisalas olevate valitsusasutuste
ja nende ametiisikute, samuti ministeeriumi hallatavate riigiasutuste tegevuse
seaduslikkuse ja otstarbekuse üle, vajadusel teeb teenistusliku järelevalve
korraldamise ülesandeks ministeeriumi kantslerile;
6) teeb Vabariigi Valitsusele ettepaneku kantsleri ametisse nimetamiseks ja
ametist vabastamiseks;
7) nimetab ametisse ja vabastab ametist kantsleri ettepanekul ministeeriumi
asekantslerid, osakonnajuhatajad ja keskkonnateenistuste juhatajad, ministeeriumi
valitsemisalas olevate valitsusasutuste juhid, kohaldab neile ergutusi
ja määrab distsiplinaarkaristusi ning sõlmib ministeeriumi kantsleri ettepanekul
töölepinguid ministeeriumi hallatavate riigiasutuste juhtidega, kui seadusega
ei ole sätestatud teisiti;
8) kehtestab kooskõlastatult vastava konkursi- ja atesteerimiskomisjoniga
ministeeriumi ametnike atesteerimisnõuded;
9) nimetab ametisse ja vabastab ametist ministri nõunikud, samuti ministeeriumi
koosseisus ettenähtud, väljaspool struktuuriüksusi olevad nõunikud ning
määrab nende ülesanded ja alluvuse;
10) kinnitab ministeeriumi ja tema valitsemisalas olevate valitsusasutuste
teenistujate koosseisu ja ministeeriumi struktuuriüksuste struktuuri ja
põhimäärused;
11) pärib aru ministeeriumi teenistujatelt ja ministeeriumi valitsemisalas
olevate riigiasutuste juhtidelt;
12) määrab ministeeriumi valitsemisalas olevate Maa-ameti ja Keskkonnainspektsiooni
peadirektorite teenistusliku järelevalve ulatuse ja korra;
13) moodustab nõuandva õigusega komisjone, nõukogusid ja töörühmi ministeeriumi
pädevuses olevate ülesannete täitmiseks, määrab nende ülesanded ja töökorra;
14) moodustab, korraldab ümber ja lõpetab ministeeriumi hallatavad riigiasutused,
kinnitab nende põhimäärused ja eelarved ning määrab nende struktuuri, asjaajamise
ja töökorralduse, kui seaduse või Vabariigi Valitsuse määrusega ei ole
sätestatud teisiti;
15) suunab ja koordineerib ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste
tegevust;
16) esitab Vabariigi Valitsusele ettepanekuid ministeeriumi kulude ja tulude
aastaeelarve eelnõu ning vajaduse korral lisaeelarve eelnõu kohta, otsustab
eelarvevahendite kasutamise ning valvab eelarve täpse ja otstarbeka täitmise
üle;
17) kinnitab ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste eelarved, lähtudes
riigieelarvest, muudab neid ja kontrollib nende täitmist ning vajadusel
teeb ettekirjutusi eelarvevahendite kasutamiseks;
18) otsustab ministeeriumi valitsemisel oleva riigivaraga seotud küsimusi seadusega
ja selle alusel antud õigusaktidega kehtestatud korras;
19) otsustab ministeeriumi ülesannete täitmiseks vajaminevate varade hankimiseks
ja teenuste tellimiseks riigihangete pakkumiste läbiviimise;
20) lahendab seaduses ettenähtud juhtudel õiguslikke vaidlusi;
21) annab Vabariigi Valitsusele aru ministeeriumi tegevusest;
22) kinnitab ministeeriumi asjaajamiskorra ja sisekorraeeskirja;
23) täidab muid ülesandeid, mis on talle pandud seaduse, Vabariigi Presidendi
seadluse, Vabariigi Valitsuse määruse, korralduse või peaministri korraldusega.
§ 15. Minister annab seaduse alusel ja täitmiseks määrusi, ministeeriumi juhtimisel ja ministeeriumi valitsemisala riigiasutuste tegevuse korraldamiseks käskkirju ning suulisi ja kirjalikke korraldusi.
§ 16. Ministri kirjalikud korraldused vormistatakse ja registreeritakse vastavalt ministeeriumi asjaajamiskorrale.
4. peatükk
KANTSLER
§ 17. Ministeeriumi struktuuriüksuste tööd juhib, ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste tegevust koordineerib ja ministeeriumi asjaajamist korraldab kantsler.
§ 18. Kantsler:
1) juhib kantslerile alluvate nõunike, asekantslerite ja struktuuriüksuste
juhtide kaudu osakondade ja teenistuste tööd;
2) koordineerib ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste tegevust
ning teeb ministrile ettepanekuid nende asjaajamise ja töökorralduse kohta;
3) tagab ministeeriumi tegevuseks vajalike organisatsiooniliste ja majanduslike
tingimuste loomise;
4) käsutab ministri kinnitatud eelarve piires ministeeriumi eelarvevahendeid
ning vastutab eelarve täpse ja otstarbeka täitmise eest;
5) valmistab ette ministeeriumi aastaeelarve eelnõu ja vajaduse korral lisaeelarve
kohta käivad ettepanekud;
6) nimetab ametisse ja vabastab ametist ministeeriumi koosseisu kuuluvad ametnikud,
välja arvatud need, kelle nimetab ametisse a vabastab ametist minister;
7) sõlmib töölepingud ministeeriumi abiteenistujatega;
8) kinnitab vastavalt struktuuriüksuste põhimäärustele ja struktuuriüksuste
juhtide ettepanekutele enda poolt ametisse nimetatavate ametnike ametijuhendid
ja vajadusel abiteenistujate tööjuhendid, kohaldab enda poolt teenistusse
võetavatele teenistujatele ergutusi ning määrab distsiplinaarkaristusi;
9) edutab enda poolt ametisse nimetatavaid ametnikke oma pädevuse piires;
10) teeb ettepanekuid asekantslerite, osakonnajuhatajate ja keskkonnateenistuste
juhatajate teenistusse võtmiseks ning teenistusest vabastamiseks;
11) on ministeeriumi ametnike konkursi- ja atesteerimiskomisjoni esimees või
määrab esimeheks teise isiku;
12) pärib ministeeriumi struktuuriüksuste ja hallatavate riigiasutuste juhtidelt
aru nende tegevuse kohta ning teeb ministrile ettepanekuid ministeeriumi
struktuuriüksuste ja hallatavate asutuste juhtidele ergutuste kohaldamiseks
ning distsiplinaarkaristuste määramiseks;
13) hoiab ministeeriumi vapipitsatit ja kehtestab selle kasutamise korra;
14) korraldab riigivara kasutamist ministrilt saadud volituste piires ning
teeb ministrile ettepanekuid riigivara käsutamise kohta;
15) annab kaasallkirja ministri määrusele, Vabariigi Valitsusele esitatavatele
ja muudele dokumentidele õigusaktidega kehtestatud juhtudel;
16) teostab riigihankeid ministrilt saadud volituste piires;
17) korraldab ministeeriumi struktuuriüksuste, ministeeriumi valitsemisalas
olevate valitsusasutuste ja hallatavate riigiasutuste põhimääruste, ministeeriumi
sisekorraeeskirja ja asjaajamiskorra väljatöötamist ning esitab need ministrile
kinnitamiseks;
18) esindab ministeeriumi oma pädevuse ja ministrilt saadud volituste piires;
19) täidab muid seadusega, Vabariigi Presidendi seadlusega või Vabariigi Valitsuse
määrusega või korraldusega talle pandud või ministrilt saadud ülesandeid;
20) annab ministrile aru ministeeriumi struktuuriüksuste tegevusest.
§ 19. Kantsler annab oma pädevuse piires käskkirju ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste tegevuse koordineerimiseks ja korraldamiseks, ministeeriumi teenistujate teenistusse võtmiseks ja teenistusest vabastamiseks ning asekantslerite ja struktuuriüksuste töö juhtimiseks ja koordineerimiseks.
§ 20. Ministeeriumi struktuuriüksuste juhtimisel annab kantsler struktuuriüksuste juhtidele suulisi ja kirjalikke korraldusi. Kirjalikud korraldused vormistatakse ja kantakse dokumendiregistrisse vastavalt ministeeriumi asjaajamiskorrale.
§ 21. Kantsleri äraolekul paneb minister oma käskkirjaga tema ülesanded ühele asekantsleritest.
5. peatükk
ASEKANTSLER
§ 22. Ministeeriumi koosseisus on rahvusvahelise koostöö asekantsleri, keskkonnakorralduse asekantsleri, looduskaitse ja metsanduse asekantsleri ning rahanduse ja halduse asekantsleri ametikohad.
§ 23. Rahvusvahelise koostöö asekantsler:
1) juhib vahetult rahvusvahelise koostöö osakonna, strateegia ja planeeringute
osakonna ning kalanduse osakonna tegevust ja ülesannete täitmist;
2) teeb kantslerile ettepanekuid enda juhitavas valdkonnas ministeeriumi eelarve
koostamiseks ning eelarvevahendite kasutamiseks;
3) esindab ministeeriumi ministrilt või kantslerilt saadud volituste piires;
4) juhib keskkonnastrateegia, üleriigiliste planeeringute ja kalanduspoliitika,
programmide ja tegevuskavade ettevalmistamist ja elluviimist;
5) korraldab välisabi optimaalset kasutamist;
6) viseerib talle alluvates osakondades koostatud dokumendid vastavalt asjaajamiskorrale;
7) teeb ettepanekuid talle alluvate osakondade juhatajate ja teiste teenistujate
edutamiseks ning neile ergutuste kohaldamiseks ja distsiplinaarkaristuste
määramiseks;
8) täidab ministrilt või kantslerilt saadud muid ülesandeid;
9) annab ministrile ja kantslerile aru tööülesannete täitmise kohta.
§ 24. Keskkonnakorralduse asekantsler:
1) juhib vahetult veeosakonna, jäätmeosakonna ning keskkonnakorralduse ja
-tehnoloogia osakonna tegevust ning ülesannete täitmist;
2) esindab ministeeriumi ministrilt või kantslerilt saadud volituste piires;
3) teeb kantslerile ettepanekuid enda juhitavas valdkonnas ministeeriumi valitsemisala
eelarve koostamiseks ning eelarvevahendite kasutamiseks;
4) juhib vee-, jäätme-, õhu-, kiirguse- ja maapõuepoliitika, programmide ja
tegevuskavade ettevalmistamist ja elluviimist;
5) korraldab keskkonnaseisundi parandamiseks tehtud investeeringute efektiivsuse
ja sihipärase kasutamise analüüsimist;
6) koordineerib keskkonnaauditi ja -juhtimissüsteemide evitamist;
7) viseerib talle alluvates osakondades koostatud dokumendid vastavalt asjaajamiskorrale;
8) teeb ettepanekuid talle alluvate osakondade juhatajate ja teiste teenistujate
edutamiseks ning neile ergutuste kohaldamiseks ja distsiplinaarkaristuste
määramiseks;
9) täidab ministrilt või kantslerilt saadud muid ülesandeid;
10) annab ministrile ja kantslerile aru tööülesannete täitmise kohta.
§ 25. Looduskaitse ja metsanduse asekantsler:
1) juhib vahetult looduskaitse osakonna ja metsaosakonna tegevust ja ülesannete
täitmist;
2) teeb kantslerile ettepanekuid enda juhitavas valdkonnas ministeeriumi valitsemisala
eelarve koostamiseks ning eelarvevahendite kasutamiseks;
3) esindab ministeeriumi ministrilt või kantslerilt saadud volituste piires;
4) juhib metsa- ja looduskaitsepoliitika, programmide ja tegevuskavade ettevalmistamist
ja elluviimist;
5) korraldab riigi looduskaitse- ja metsapoliitika elluviimise tõhususe analüüsimist;
6) viseerib talle alluvates osakondades koostatud dokumendid vastavalt asjaajamiskorrale;
7) teeb ettepanekuid talle alluvate osakondade juhatajate ja teiste teenistujate
edutamiseks ning neile ergutuste kohaldamiseks ja distsiplinaarkaristuste
määramiseks;
8) täidab ministri või kantsleri antud muid ülesandeid;
9) annab ministrile ja kantslerile aru tööülesannete täitmise kohta.
§ 26. Rahanduse ja halduse asekantsler:
1) juhib vahetult haldusosakonna, rahandusosakonna ja õigusosakonna tegevust
ja ülesannete täitmist;
2) teeb kantslerile ettepanekuid enda juhitavas valdkonnas ministeeriumi eelarve
koostamiseks ning eelarvevahendite kasutamiseks;
3) esindab ministeeriumi ministrilt või kantslerilt saadud volituste piires;
4) juhib infosüsteemide väljaarendamist, ministeeriumi riigivararegistri pidamist
ning koolitusprogrammi ettevalmistamist ja elluviimist;
5) tagab ministeeriumi valitsemisel oleva riigivara heaperemeheliku kasutamise;
6) tagab riigivara valitsemise kavade ja riigihangete ettevalmistamise;
7) viseerib talle alluvates osakondades koostatud dokumendid vastavalt asjaajamiskorrale;
8) teeb ettepanekuid talle alluvate osakondade juhatajate ja teiste teenistujate
edutamiseks ning neile ergutuste kohaldamiseks ja distsiplinaarkaristuste
määramiseks;
9) täidab ministri või kantsleri antud muid ülesandeid;
10) annab ministrile ja kantslerile aru tööülesannete täitmise kohta.
§ 27. Asekantsleri äraolekul asendab teda kantsleri määratud asekantsler või osakonnajuhataja. Asekantsleri asendamine vormistatakse kantsleri käskkirjaga.
§ 28. Asekantsler annab oma ülesannete täitmisel suulisi ja kirjalikke korraldusi, mis registreeritakse vajadusel vastavalt ministeeriumi asjaajamiskorrale.
6. peatükk
OSAKONNAJUHATAJA
§ 29. Osakonnajuhataja:
1) juhib osakonna tööd ja tagab osakonnale pandud ülesannete täitmise;
2) täidab temale antud juhiseid ja korraldusi;
3) annab temale alluvatele teenistujatele juhiseid ja korraldusi;
4) valvab temale alluvate teenistujate teenistuskohustuste täitmise üle;
5) allkirjastab või viseerib osakonnas koostatud dokumendid kooskõlas osakonna
põhimääruse ja ministeeriumi asjaajamiskorraga;
6) esindab osakonda oma ülesannete täitmisel;
7) saab ministeeriumi juhtkonnalt ja teistelt struktuuriüksustelt osakonnale
pandud ülesannete täitmiseks vajalikku informatsiooni;
8) teeb ministeeriumi juhtkonnale ettepanekuid osakonna organisatsioonilise
struktuuri, koosseisu ja töökorralduse kohta ning struktuuriüksuste teenistujatele
palkade, toetuste ja distsiplinaarkaristuste määramiseks ning ergutuste
kohaldamiseks;
9) taotleb osakonna ülesannete täitmiseks vajalikke vahendeid;
10) taotleb osakonna teenistujatele täiendkoolitust osakonna ülesannete paremaks
täitmiseks;
11) teeb ministeeriumi juhtkonnale ettepanekuid osakonna ülesandeid puudutavate
küsimuste lahendamiseks komisjonide, nõukogude ja töörühmade moodustamise
kohta;
12) kirjutab alla osakonna tegevust käsitlevatele informatiivse sisuga kirjadele,
millega ei võeta ministeeriumile rahalisi ega muid kohustusi, ei anta õigusi
ega panda kohustusi ministeeriumivälistele isikutele, kui teisiti ei näe
ette seadus;
13) annab vastavale asekantslerile aru osakonna ülesannete täitmise kohta.
§ 30. Ministeeriumi osakonnajuhataja vastutab osakonnale pandud ülesannete õiguspärase, täpse ja õigeaegse täitmise eest. Osakonnajuhataja täpsemad teenistuskohustused määratakse kindlaks osakonna põhimäärusega. Osakonnajuhatajal on õigus anda arvamusi ja teavet ka ametiasutusevälistele isikutele, kui see on ette nähtud osakonna põhimääruses.
§ 31. Osakonna koosseisu kuuluva talituse või büroo juhataja õigused ja kohustused määratakse kindlaks osakonna põhimääruses.
7. peatükk
MAAKONNA KESKKONNATEENISTUSE JUHATAJA
§ 32. Keskkonnateenistuse juhataja:
1) juhib teenistuse tööd ja tagab teenistusele pandud ülesannete täitmise;
2) täidab temale antud juhiseid ja korraldusi;
3) annab temale alluvatele teenistujatele juhiseid ja korraldusi;
4) valvab temale alluvate teenistujate teenistuskohustuste täitmise üle;
5) allkirjastab teenistuses koostatud dokumendid kooskõlas teenistuse põhimääruse
ja ministeeriumi asjaajamiskorraga;
6) esindab teenistust oma ülesannete täitmisel;
7) teeb ministeeriumi juhtkonnale ettepanekuid teenistuse organisatsioonilise
struktuuri, koosseisu ja töökorralduse kohta ning teenistujatele palkade,
toetuste ja distsiplinaarkaristuste määramiseks ning ergutuste kohaldamiseks;
8) korraldab teenistuse ülesannete täitmiseks vajalike vahendite hankimist
ja tööruumidega kindlustamist;
9) korraldab teenistujate täiendkoolitust;
10) teeb ministeeriumi juhtkonnale ettepanekuid komisjonide, nõukogude ja töörühmade
moodustamise kohta teenistuse ülesandeid puudutavate küsimuste lahendamiseks;
11) käsutab ministri kinnitatud eelarve piires teenistuse eelarvet ning tagab
teenistuse kinnitatud eelarve sihipärase ja säästliku kasutamise ning kasutamise
aruandluse;
12) tagab teenistuse raamatupidamise korraldamise;
13) tagab teenistuse kasutuses oleva riigivara säästliku kasutamise;
14) annab ministrile, kantslerile ja asekantsleritele aru teenistuse ülesannete
täitmise kohta.
§ 33. Keskkonnateenistuse juhataja täpsemad ülesanded määratakse teenistuse põhimääruses.
8. peatükk
OSAKOND
§ 34. Ministeeriumi osakond on ministeeriumi struktuuriüksus, millel puuduvad täitevvõimu volitused ministeeriumiväliste isikute suhtes, kui seaduses ei ole sätestatud teisiti.
§ 35. Keskkonnaministeeriumis on rahvusvahelise koostöö osakond, strateegia ja planeeringute osakond, kalanduse osakond, veeosakond, jäätmeosakond, keskkonnakorralduse ja -tehnoloogia osakond, looduskaitse osakond, metsaosakond, sisekontrolli osakond, rahandusosakond, haldusosakond ja õigusosakond.
§ 36. Ministeeriumi osakondade põhiülesanded on:
1) haldusosakonnal – tagada ministeeriumi korrektne, täpne ja õigeaegne asjaajamine,
korraldada ministeeriumi dokumentide säilitamist ja arhiveerimist, korraldada
ministeeriumi suhtlemist avalikkusega ja keskkonnateadlikkuse edendamist,
ministri poole pöörduvate isikute vastuvõtmist ning vastamist nende avaldustele
ja märgukirjadele, korraldada ministeeriumi personalitööd ja teenistujate
täiendkoolitust, korraldada ministeeriumi tehnilist varustamist ja valitsemisala
infotehnoloogia arendamist, pidada arvestust ministeeriumi valitsemisel
oleva riigivara üle ja korraldada sellekohast asjaajamist, lahendada ministeeriumi
valitsemisel oleva riigivaraga seonduvaid küsimusi ning tagada riigihangete
ettevalmistamine ja läbiviimine;
2) jäätmeosakonnal – korraldada jäätmemajandust, ohtlike jäätmete käitlussüsteemi
väljaarendamist, käitluslitsentside väljastamist ja pakendite taaskasutamisega
seonduvat;
3) kalanduse osakonnal – korraldada ja koordineerida kalavarude uuringuid,
arvestust, kasutamist, taastootmist ja kaitset;
4) keskkonnakorralduse ja -tehnoloogia osakonnal – korraldada kiirgusohutuse
tagamist ja välisõhu kaitset, korraldada keskkonnamõju hindamise ja keskkonnaauditeerimise
alast tegevust, korraldada keskkonnanormatiivide väljatöötamist, maapõue
kasutust ja kaitset ning keskkonnasäästlike tehnoloogiate juurutamist;
5) looduskaitse osakonnal – korraldada looduskaitsepoliitika väljatöötamist
ja elluviimist, korraldada kaitstavate loodusobjektide kaitset, kaitstavate
loodusobjektide haldamist ja arvestust, koordineerida kaitsealuste liikide
ja koosluste seiret;
6) metsaosakonnal – korraldada metsapoliitika, metsanduse arengukava ja riiklike
metsandusprogrammide väljatöötamist ning elluviimist, rakendada ellu metsade
majandamise säästliku ja efektiivse majandamise põhimõtteid, korraldada
loodusliku mitmekesisuse säilitamise põhimõtete rakendamist metsade kaitsel,
korraldada erametsanduse nõustamist ja toetamist ning nõustada jahindustegevust;
7) rahandusosakonnal – koostada ministeeriumi koondeelarve eelnõu, korraldada
eelarve täitmist, koostada valitsemisala riigiasutuste ja olulisemate riigieelarveliste
kulude alaeelarved ning nende täpsustused, korraldada raamatupidamist ning
koostada eelarve täitmise ja raamatupidamise koondaruanded, korraldada
ministeeriumi palga- ja varade arvestust;
8) rahvusvahelise koostöö osakonnal – koordineerida ja korraldada ministeeriumi
rahvusvahelist koostööd, sealhulgas suhtlemist rahvusvaheliste organisatsioonidega
ning rahvusvaheliste lepingute väljatöötamist ja sõlmimist, jälgida rahvusvaheliste
kokkulepetega võetud kohustuste täitmist, koordineerida eurointegratsioonialast
tegevust, koordineerida keskkonnakaitselise välisabi kasutamist ja pidada
vastavat arvestust, koguda ja edastada välissuhtlemiseks vajalikku informatsiooni
ja dokumente ning tagada teistele ministeeriumi struktuuriüksustele välissuhtlemiseks
vajalik nõustamine;
9) sisekontrolli osakonnal – kontrollida ja analüüsida ministeeriumi ja valitsemisala
valitsusasutuste ja riigiasutuste juhtimise, töökorralduse, rahaliste vahendite
ja riigivara ning tööjõu kasutamise seaduslikkust ja otstarbekust seadustest
ning nende alusel antud õigusaktidest tulenevate ülesannete täitmisel,
hinnata ministeeriumi väljatöötatud õigusaktide efektiivsust;
10) strateegia ja planeeringute osakonnal – korraldada keskkonnapoliitika ja
-strateegia väljatöötamist ning koordineerida keskkonnastrateegia järgimist
ja keskkonnategevuskava täitmist, hinnata kavandatavate abinõude keskkonnamajanduslikku
mõju, korraldada üleriigiliste planeeringute koostamist ning koordineerida
maakonna- ja üldplaneeringute koostamist, edendada planeeringualast tegevust
ning korraldada vastavate juhendmaterjalide väljatöötamist, teostada seadusekohast
planeeringujärelevalvet;
11) veeosakonnal – korraldada veekaitset ja vee säästlikku kasutamist, korraldada
vee kasutamise ja kaitsega seotud uuringuid;
12) õigusosakonnal – koordineerida valitsemisala õigusloomealast tegevust,
tagada ministeeriumis ettevalmistatavate õigusaktide eelnõude ja ministri
õigusaktide eelnõude vastavus põhiseadusele ja seadustele, nõustada ministeeriumi
ametnikke ning valitsemisala riigiasutusi juriidilistes küsimustes, pidada
ministeeriumi valitsemisala riigiasutuste ja riigi ning riigi osalusega
äriühingute arvestust.
§ 37. Osakonnad töötavad välja oma valdkonda kuuluvate õigusaktide eelnõusid.
§ 38. Osakondade täpsemad ülesanded määratakse kindlaks nende põhimäärustes.
§ 39. Ministeeriumi osakondade koosseisu võivad kuuluda vastavalt osakonna põhimäärusele talitused ja bürood. Talituste ja büroode ülesanded ja pädevus määratakse osakonna põhimääruses.
§ 40. Ministeeriumi struktuuri kuuluvad nõunikud, kelle ülesanded ja alluvus määratakse nõuniku ametijuhendis, mille kinnitab minister.
9. peatükk
MAAKONNA KESKKONNATEENISTUS
§ 41. Keskkonnateenistus on ministeeriumi maakonnas asuv struktuuriüksus, millel on seaduses sätestatud juhtudel täitevvõimu volitused.
§ 42. Keskkonnateenistuse põhiülesanne on riigi keskkonna-, looduskaitse-, metsa- ja kalanduspoliitika, programmide ja tegevuskavade elluviimine maakonnas.
§ 43. Keskkonnateenistuse täpsemad ülesanded määratakse teenistuse põhimääruses.
§ 44. Keskkonnateenistus nõustab vajadusel maakonnas asuvaid teisi valitsusasutusi oma valdkonda kuuluvates küsimustes.
§ 45. Keskkonnateenistus annab oma tegevusest aru ministrile, kantslerile ja asekantsleritele.
§ 46. Keskkonnateenistusel on oma nimega pitsat, dokumendiplangid ja pangaarve. Keskkonnateenistuse postiaadress tuuakse ära tema põhimääruses.
§ 47. Keskkonnateenistus registreeritakse «Riigi ja kohaliku omavalitsuse asutuste riiklikus registris».
10. peatükk
MINISTEERIUMI KOMISJONID, NÕUKOGUD JA TÖÖRÜHMAD
§ 48. Minister võib ministeeriumi valitsemisalas moodustada nõuandva õigusega ajutisi komisjone, nõukogusid ja töörühmi (edaspidi komisjonid).
§ 49. Kantsler võib ministeeriumi struktuuriüksuste töö ja ministeeriumi tegevuse koordineerimiseks, ministeeriumi asjaajamise korraldamiseks ning üksikküsimuste lahendamiseks moodustada ajutisi komisjone või ministri ülesandel käesoleva põhimääruse §-s 48 nimetatud komisjone.
§ 50. Komisjonid moodustatakse ministri või kantsleri käskkirjaga, milles määratakse komisjoni ülesanded, esimees ja liikmed, ülesannete täitmise tähtajad ning teenindav struktuuriüksus.
§ 51. Komisjoni teenindav struktuuriüksus tagab komisjoni asjaajamise ja komisjoni koosolekute protokollimise.
§ 52. Komisjoni liikmeteks võib määrata teiste valitsusasutuste teenistujaid asutuse juhi ettepanekul. Komisjoni töösse võib kaasata väljaspool riigiteenistust olevaid isikuid nende nõusolekul.
§ 53. Komisjoni ülesannete täitmisest annab komisjoni esimees aru ministrile või kantslerile, kui komisjoni moodustamisel ei ole määratud teisiti.
§ 54. Komisjonil on õigus pöörduda ministeeriumi struktuuriüksuste ja ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste poole tööks vajalike andmete ja dokumentide saamiseks.
§ 55. Komisjonis osalemisel täiendavate tööülesannete täitmise eest võib maksta tasu.
§ 56. Käesolevas osas sisalduvad sätted laienevad teistele seaduse alusel moodustatud komisjonidele ja nõukogudele, kui seadusest ja selle alusel kehtestatud õigusaktidest ei tulene teisiti.
§ 57. Ministeeriumi teenindamisel olevate valitsuskomisjonide asjaajamise korraldamiseks määrab vastutava struktuuriüksuse minister.
§ 58. Ministri või kantsleri moodustatud komisjonil võib olla ka otsuste tegemise õigus, kui see tuleneb otseselt seadusest.
11. peatükk
MINISTEERIUMI SÜMBOLID
§ 59. Ministeeriumil on sõõrikujuline 50 mm läbimõõduga pitsat, mille keskel on väikese riigivapi kujutis. Sõõri ülemist äärt mööda on sõna «KESKKONNAMINISTEERIUM».
§ 60. Ministeeriumi kirjaplangil, üldplangil, ministeeriumi määruse ja käskkirja plangil ja kantsleri kirjaplangil kasutatakse väikese riigivapi kujutist. Ministeeriumi õigusaktid ja muud haldusdokumendid vormistatakse vastavalt seadusele ja valitsusasutuste asjaajamiskorrale. Ministeeriumi kirjaplanke kasutavad oma pädevuse piires minister, kantsler ja asekantslerid.
§ 61. Ministeeriumi osakonnal võib olla oma kirjaplank, kui see on ette nähtud osakonna põhimääruses.
§ 62. Ministeerium ja tema maakondades asuvad struktuuriüksused kasutavad riigilippu vastavalt riigilipu seadusele.
12. peatükk
TEENISTUSLIK JÄRELEVALVE
§ 63. Minister teostab teenistuslikku järelevalvet ministeeriumi ametiisikute, ministeeriumi valitsemisalas olevate valitsusasutuste, ministeeriumi hallatavate riigiasutuste ja nende juhtide aktide ning toimingute üle seadusega ettenähtud korras.
§ 64. Minister võib teenistusliku järelevalve korras teha kantslerile või asekantslerile (või osakonnajuhatajale talle alluvate ametnike kohta) ülesandeks materjalide ja seletuste kogumise akti andmise või toimingu sooritamise asjaolude väljaselgitamiseks.
§ 65. Minister võib panna oma käskkirjaga kantslerile teenistusliku järelevalve algatamise ja vastavate otsuste tegemise ministeeriumi ametnike toimingute üle. Kantsleril on õigus teha asekantslerile või osakonnajuhatajale ülesandeks ministeeriumi ametniku toimingu sooritamise asjaolude väljaselgitamise ning vastavate dokumentide ja seletuste kogumise teenistusliku järelevalve teostamiseks.
§ 66. Tunnistada kehtetuks Vabariigi Valitsuse 23. detsembri 1996. a määrus nr 32 «Keskkonnaministeeriumi põhimääruse kinnitamine» (RT I 1997, 4, 11).
Peaminister Mart LAAR |
Keskkonnaminister Heiki KRANICH |
Riigikantselei peadirektor riigisekretäri ülesannetes Tiit LAJA |