Keskkonnaministeeriumi põhimäärus
Vastu võetud 30.12.1999 nr 437
RT I 2000, 2, 7
jõustumine 13.01.2000
Muudetud järgmiste
Vabariigi Valitsuse määrustega (vastuvõtmise aeg, number, avaldamine
Riigi Teatajas, jõustumise aeg):
11.
04. 2000 nr 124 (RT I 2000,
32, 190) 23. 04. 2000
22. 08. 2000 nr 276 (
RT I 2000, 68, 436) 1. 09. 2000
13. 09. 2000 nr 294 (
RT I 2000, 74, 459) 23. 09. 2000
26. 04. 2001 nr 151 (
RT I 2001, 41, 230) 1. 05. 2001
13. 08. 2002 nr 255 (
RT I 2002, 70, 423) 19. 08. 2002
29. 01. 2004 nr 23 (
RT I 2004, 6, 36) 7. 02. 2004
30. 04. 2004 nr 173 (RT
I 2004, 42, 286) 15. 05. 2004
Määrus kehtestatakse «Vabariigi Valitsuse seaduse» paragrahvi 42 lõike 1 alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1. Keskkonnaministeerium (edaspidi ministeerium) on valitsusasutus, kes täidab seadusest tulenevaid ja Vabariigi Valitsuse poolt seaduse alusel antud ülesandeid oma valitsemisalas.
§ 2. Oma ülesannete täitmisel esindab ministeerium riiki.
§ 3. Ministeeriumil on väikese riigivapi kujutise ja oma nimega pitsat ning oma eelarve ja pangaarved. Ministeeriumi kulud kaetakse riigieelarvest.
§ 4. Ministeerium on aruandekohustuslik Vabariigi Valitsuse ees, kes suunab ja koordineerib tema tegevust ja teostab tema üle teenistuslikku järelevalvet.
§ 5. Ministeerium asub Tallinnas. Ministeeriumi postiaadress on Toompuiestee 24, 15172 Tallinn. Ministeeriumi nende struktuuriüksuste postiaadressid, mis ei paikne ministeeriumi asukohas, tuuakse ära nende põhimäärustes.
2. peatükk
MINISTEERIUMI VALITSEMISALA JA ÜLESANDED
§ 6. Keskkonnaministeeriumi valitsemisalas on riigi keskkonna- ja looduskaitse korraldamine, maaga ja ruumiandmekogudega seotud ülesannete täitmine, loodusvarade kasutamise, kaitse, taastootmise ja arvestamise korraldamine, kiirguskaitse tagamine, keskkonnajärelevalve, ilmavaatluste, loodus- ja mereuuringute, geoloogiliste, kartograafiliste ja geodeetiliste tööde korraldamine, maakatastri ja veekatastri pidamine, keskkonnaalane välisabi ning vastavate õigusaktide eelnõude koostamine.
[RT I 2004, 42, 286 – jõust. 15.05.2004]
§ 7.
Riigi loodusvarade ja keskkonna kasutamise ning looduskaitse
korraldamisel ministeerium oma pädevuse piires:
1) korraldab
ühtse keskkonna- ja looduskaitse- ning metsa- ja kalanduspoliitika
väljatöötamist ning elluviimist;
2) korraldab
loodusobjektide kaitse alla võtmist ja kaitset ning haldab kaitstavaid
loodusobjekte;
3) korraldab riigimetsa majandamist;
4)
reguleerib geneetiliselt muundatud organismide keskkonda viimist;
5)
korraldab looduskeskkonna seisundi riiklikku jälgimist ja prognoosib
keskkonnaseisundit;
6) korraldab keskkonnaalaste normatiivide
väljatöötamist;
7) koordineerib ja korraldab
keskkonnamõjude ja -riskide hindamist ning koordineerib
keskkonnaauditi ja -juhtimissüsteemide evitamist;
8) korraldab
ohtlike jäätmete käitlussüsteemi loomist;
9)
korraldab kiirgusohutusalast tegevust;
10) korraldab saastelubade
väljaandmist ning reo- ja saasteainete koguste kontrolli;
11)
korraldab meteoroloogiaalase teabe kogumist ja edastamist;
12)
korraldab riigi maavarade uuringuid, arvestust ja kasutuselevõtmist;
13)
väljastab seadusega ettenähtud juhtudel lubasid ja litsentse.
§ 8.
Maaga seotud ülesannete lahendamisel ministeerium:
1)
korraldab riiklikul tasandil maakorralduse ja maa korralise hindamise
läbiviimist;
2) [kehtetu - RT
I 2004, 42, 286 – jõust. 15.05.2004]
3) korraldab
riigi geodeetiliste võrkude rajamis- ja rekonstrueerimistöid;
4)
korraldab riigi topograafiliste kaartide valmistamist.
[RT I 2004, 42, 286 – jõust. 15.05.2004]
§ 9.
Looduskeskkonna järelevalvel ministeerium oma pädevuse piires:
1)
korraldab keskkonna, loodusvarade ja keskkonna kasutamise ning
looduskaitsealast järelevalvet Eesti riigi territooriumil, samuti
majandusvööndis niivõrd, kuivõrd selle teostamine ei ole vastuolus
rahvusvaheliste lepingutega;
2) korraldab kiirgusjärelevalvet.
§ 10.
Riiklike registrite pidamisel ministeerium:
1) korraldab riigi
maakatastri pidamist ja maaregistri arendamist;
2) korraldab
keskkonna, looduskasutuse, loodusreostuse ja loodusobjektide
registrite pidamist ja arendamist ning tagab andmete kättesaadavuse
avalikkusele.
§ 11.
Õigusaktide eelnõude koostamisel ministeerium:
1) töötab
välja ministeeriumi valitsemisala reguleerivate õigusaktide eelnõud
ning vastutab nende põhiseadusele vastavuse ja rakendatavuse eest ning
osaleb keskkonnakaitsega seonduvate teiste õigusaktide eelnõude
väljatöötamisel;
2) annab arvamusi ja kooskõlastusi
teiste ministeeriumide poolt ettevalmistatud, kooskõlastamiseks
esitatud õigusaktide eelnõude kohta;
3) korraldab
ministeeriumi valitsemisala käsitlevate rahvusvaheliste lepingute ja
konventsioonidega ühinemise ettevalmistamist.
§ 12.
Muude küsimuste lahendamisel ministeerium:
1) edastab
elanikele keskkonnaalast teavet;
2) töötab välja ministeeriumi
valitsemisala arengukavad ja programmid, analüüsib ja hindab nende
täitmise efektiivsust;
3) abistab oma valitsemisalasse
puutuvate küsimuste lahendamisel teisi valitsusasutusi ja teeb nendega
koostööd;
4) esindab riiki rahvusvahelises suhtlemises
oma valitsemisalas «Välissuhtlemisseadusega» (RT I 1993, 72/73, 1020;
1996, 49, 953; 1997, 73, 1200) ettenähtud korras;
5)
koordineerib rahvusvahelist koostööd ja rahvusvaheliste lepingute
täitmist oma valitsemisalas;
6) valmistab ette ministeeriumi
eelarve eelnõu, lähtudes ministeeriumi valitsemisalast ja
ülesannetest, ning koostab eelarve täitmise aruande;
7)
valitseb ministeeriumi valitseda antud riigivara seadusega ja seaduse
alusel antud õigusaktides sätestatud korras;
8)
kontrollib ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste tegevust;
9)
täidab muid talle seaduste, Riigikogu otsuste ja Vabariigi Presidendi
seadlustega ning Vabariigi Valitsuse määruste ja korraldustega pandud
ülesandeid.
3. peatükk
KESKKONNAMINISTER JA
ABIMINISTER
[RT
I 2004, 6, 36 – jõust. 7.02.2004]
§ 13. Ministeeriumi juhib keskkonnaminister (edaspidi minister).
§ 14.
Minister:
1) juhib ministeeriumi ja korraldab ministeeriumi
pädevusse kuuluvate ülesannete täitmist;
2) vastutab
põhiseaduse, seaduste, Riigikogu otsuste, Vabariigi Presidendi
seadluste, Vabariigi Valitsuse määruste ja korralduste täitmise eest
ministeeriumi valitsemisalas;
3) lahendab ministeeriumi
valitsemisalasse kuuluvaid küsimusi, kui nende lahendamine ei ole
seaduse või Vabariigi Valitsuse määrusega pandud alluvatele
ametiasutustele või ametnikele;
4) esindab
ministeeriumi ja annab volitusi ministeeriumi esindamiseks;
41)
esindab ministeeriumi valitsemisala piires riiki kohtus tsiviilasjades
ja kriminaalasjades tsiviilhageja või -kostjana, võib anda üld- ja
erivolitusi riigi esindamiseks kohtus ning tal on ministeeriumi
valitsemisala piires riigi lepingulise esindaja volitamise õigus
tsiviilkohtu-, halduskohtu- ja kriminaalmenetluses;
5) teostab
seaduses sätestatud korras teenistuslikku järelevalvet ministeeriumi
struktuuriüksuste, ministeeriumi valitsemisalas olevate
valitsusasutuste ja nende ametiisikute, samuti ministeeriumi
hallatavate riigiasutuste tegevuse seaduslikkuse ja otstarbekuse üle,
vajadusel teeb teenistusliku järelevalve korraldamise ülesandeks
ministeeriumi kantslerile;
6) teeb Vabariigi Valitsusele ettepaneku
kantsleri ametisse nimetamiseks ja ametist vabastamiseks;
7)
nimetab ametisse ja vabastab ametist kantsleri ettepanekul
ministeeriumi asekantslerid, osakonnajuhatajad ja keskkonnateenistuste
juhatajad, ministeeriumi valitsemisalas olevate valitsusasutuste
juhid, kohaldab neile ergutusi ja määrab distsiplinaarkaristusi ning
sõlmib ministeeriumi kantsleri ettepanekul töölepinguid ministeeriumi
hallatavate riigiasutuste juhtidega, kui seadusega ei ole sätestatud
teisiti;
8) kehtestab kooskõlastatult vastava konkursi- ja
atesteerimiskomisjoniga ministeeriumi ametnike atesteerimisnõuded;
9)
nimetab ametisse ja vabastab ametist ministri nõunikud, samuti
ministeeriumi koosseisus ettenähtud, väljaspool struktuuriüksusi
olevad nõunikud ning määrab nende ülesanded ja alluvuse , nimetab
ametisse ja vabastab ametist siseauditi eest vastutavad isikud;
10)
kinnitab ministeeriumi ja tema valitsemisalas olevate valitsusasutuste
teenistujate koosseisu ja ministeeriumi struktuuriüksuste struktuuri
ja põhimäärused;
11) pärib aru ministeeriumi
teenistujatelt ja ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste
juhtidelt;
12) määrab ministeeriumi valitsemisalas olevate
Maa-ameti ja Keskkonnainspektsiooni peadirektorite teenistusliku
järelevalve ulatuse ja korra;
13) moodustab nõuandva õigusega
komisjone, nõukogusid ja töörühmi ministeeriumi pädevuses olevate
ülesannete täitmiseks, määrab nende ülesanded ja töökorra;
14)
moodustab,
korraldab ümber ja lõpetab ministeeriumi hallatavad riigiasutused,
kinnitab nende põhimäärused ja eelarved ning määrab nende struktuuri,
asjaajamise ja töökorralduse, kui seaduse või Vabariigi Valitsuse
määrusega ei ole sätestatud teisiti;
15) suunab
ja koordineerib ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste
tegevust;
16) esitab Vabariigi Valitsusele ettepanekuid
ministeeriumi kulude ja tulude aastaeelarve eelnõu ning vajaduse
korral lisaeelarve eelnõu kohta, otsustab eelarvevahendite kasutamise
ning valvab eelarve täpse ja otstarbeka täitmise üle;
17)
kinnitab ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste eelarved,
lähtudes riigieelarvest, muudab neid ja kontrollib nende täitmist ning
vajadusel teeb ettekirjutusi eelarvevahendite kasutamiseks;
18)
otsustab ministeeriumi valitsemisel oleva riigivaraga seotud küsimusi
seadusega ja selle alusel antud õigusaktidega kehtestatud korras;
19)
otsustab ministeeriumi ülesannete täitmiseks vajaminevate varade
hankimiseks ja teenuste tellimiseks riigihangete pakkumiste
läbiviimise;
191)
koordineerib ja korraldab struktuurifondidest, Ühtekuuluvusfondist ja
keskkonnaprogrammidest rahalise abi, toetuse või muu välisabi
taotlemise, jagamise, järelevalve ja kasutamisega seotud ülesandeid;
20)
lahendab seaduses ettenähtud juhtudel õiguslikke vaidlusi;
21)
annab Vabariigi Valitsusele aru ministeeriumi tegevusest;
22)
kinnitab ministeeriumi asjaajamiskorra ja sisekorraeeskirja;
23)
täidab muid ülesandeid, mis on talle pandud seaduse, Vabariigi
Presidendi seadluse, Vabariigi Valitsuse määruse, korralduse või
peaministri korraldusega.
[RT I 2004, 6, 36 – jõust. 7.02.2004]
§ 15. Minister annab seaduse alusel ja täitmiseks määrusi, ministeeriumi juhtimisel ja ministeeriumi valitsemisala riigiasutuste tegevuse korraldamiseks käskkirju ning suulisi ja kirjalikke korraldusi.
§ 16. Ministri kirjalikud korraldused vormistatakse ja registreeritakse vastavalt ministeeriumi asjaajamiskorrale.
§161. Abiminister juhib ministrilt saadud volituste piires talle ministri poolt pandud ülesannete täitmist ministeeriumi valitsemisalasse kuuluvates küsimustes, esindab ministeeriumi oma pädevuse ja ministrilt saadud volituste piires ning täidab muid ministri antud ülesandeid.
[RT I 2004, 6, 36 – jõust. 7.02.2004]
4. peatükk
KANTSLER
§ 17. Ministeeriumi struktuuriüksuste tööd juhib, ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste tegevust koordineerib ja ministeeriumi asjaajamist korraldab kantsler.
§ 18.
Kantsler:
1) juhib
vahetult rahandusosakonna, personaliosakonna ja kantslerile alluvate
nõunike, asekantslerite ja struktuuriüksuste juhtide kaudu teiste
osakondade (v.a siseauditi osakond) ja teenistuste tööd;
2)
koordineerib ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste
tegevust ning teeb ministrile ettepanekuid nende asjaajamise ja
töökorralduse kohta;
3) tagab ministeeriumi tegevuseks
vajalike organisatsiooniliste ja majanduslike tingimuste loomise;
4)
käsutab ministri kinnitatud eelarve piires ministeeriumi
eelarvevahendeid ning vastutab eelarve täpse ja otstarbeka täitmise
eest;
5) valmistab ette ministeeriumi aastaeelarve eelnõu ja
vajaduse korral lisaeelarve kohta käivad ettepanekud;
6)
nimetab ametisse ja vabastab ametist ministeeriumi koosseisu kuuluvad
ametnikud, välja arvatud need, kelle nimetab ametisse a vabastab
ametist minister;
7) sõlmib töölepingud ministeeriumi
abiteenistujatega;
8) kinnitab vastavalt struktuuriüksuste
põhimäärustele ja struktuuriüksuste juhtide ettepanekutele enda poolt
ametisse nimetatavate ametnike ametijuhendid ja vajadusel
abiteenistujate tööjuhendid, kohaldab enda poolt teenistusse
võetavatele teenistujatele ergutusi ning määrab distsiplinaarkaristusi;
9)
edutab enda poolt ametisse nimetatavaid ametnikke oma pädevuse piires;
10)
teeb ettepanekuid asekantslerite, osakonnajuhatajate ja
keskkonnateenistuste juhatajate teenistusse võtmiseks ning
teenistusest vabastamiseks;
11) on ministeeriumi ametnike konkursi-
ja atesteerimiskomisjoni esimees või määrab esimeheks teise isiku;
12)
pärib ministeeriumi struktuuriüksuste ja hallatavate riigiasutuste
juhtidelt aru nende tegevuse kohta ning teeb ministrile ettepanekuid
ministeeriumi struktuuriüksuste ja hallatavate asutuste juhtidele
ergutuste kohaldamiseks ning distsiplinaarkaristuste määramiseks;
13)
hoiab ministeeriumi vapipitsatit ja kehtestab selle kasutamise korra;
14)
korraldab riigivara kasutamist ministrilt saadud volituste piires ning
teeb ministrile ettepanekuid riigivara käsutamise kohta;
15)
annab kaasallkirja ministri määrusele, Vabariigi Valitsusele
esitatavatele ja muudele dokumentidele õigusaktidega kehtestatud
juhtudel;
16) teostab riigihankeid ministrilt saadud volituste
piires;
17) korraldab ministeeriumi struktuuriüksuste,
ministeeriumi valitsemisalas olevate valitsusasutuste ja hallatavate
riigiasutuste põhimääruste, ministeeriumi sisekorraeeskirja ja
asjaajamiskorra väljatöötamist ning esitab need ministrile
kinnitamiseks;
18) esindab ministeeriumi oma pädevuse ja ministrilt
saadud volituste piires;
19) täidab muid seadusega, Vabariigi
Presidendi seadlusega või Vabariigi Valitsuse määrusega või
korraldusega talle pandud või ministrilt saadud ülesandeid;
20)
annab ministrile aru ministeeriumi struktuuriüksuste tegevusest.
[RT I 2004, 6, 36 – jõust. 7.02.2004]
§ 19. Kantsler annab oma pädevuse piires käskkirju ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste tegevuse koordineerimiseks ja korraldamiseks, ministeeriumi teenistujate teenistusse võtmiseks ja teenistusest vabastamiseks ning asekantslerite ja struktuuriüksuste töö juhtimiseks ja koordineerimiseks.
§ 20. Ministeeriumi struktuuriüksuste juhtimisel annab kantsler struktuuriüksuste juhtidele suulisi ja kirjalikke korraldusi. Kirjalikud korraldused vormistatakse ja kantakse dokumendiregistrisse vastavalt ministeeriumi asjaajamiskorrale.
§ 21 . Kantsleri äraolekul paneb minister oma käskkirjaga tema ülesanded ühele asekantsleritest.
5. peatükk
ASEKANTSLER
§ 22. Ministeeriumi koosseisus on rahvusvahelise koostöö asekantsleri, keskkonnakorralduse asekantsleri, looduskaitse ja metsanduse asekantsleri ning halduse ja õiguse asekantsleri ametikohad.
[RT I 2004, 6, 36 – jõust. 7.02.2004]
§ 23.
Rahvusvahelise koostöö asekantsler:
1) juhib vahetult
rahvusvahelise koostöö osakonna, strateegia ja investeeringute
osakonna ning kalavarude osakonna tegevust ja ülesannete täitmist;
2)
teeb kantslerile ettepanekuid enda juhitavas valdkonnas ministeeriumi
eelarve koostamiseks ning eelarvevahendite kasutamiseks;
3) esindab
ministeeriumi ministrilt või kantslerilt saadud volituste piires;
4)
juhib keskkonnastrateegia ja ministeeriumi pädevuse piires
kalanduspoliitika, programmide ja tegevuskavade ettevalmistamist ja
elluviimist;
5) korraldab välisabi optimaalset kasutamist;
6)
viseerib talle alluvates osakondades koostatud dokumendid vastavalt
asjaajamiskorrale;
7) teeb ettepanekuid talle alluvate osakondade
juhatajate ja teiste teenistujate edutamiseks ning neile ergutuste
kohaldamiseks ja distsiplinaarkaristuste määramiseks;
8)
täidab ministrilt või kantslerilt saadud muid ülesandeid;
9)
annab ministrile ja kantslerile aru tööülesannete täitmise kohta.
[RT I 2004, 42, 286 – jõust. 15.05.2004]
§ 24.
Keskkonnakorralduse asekantsler:
1) juhib vahetult veeosakonna,
jäätmeosakonna ning keskkonnakorralduse ja -tehnoloogia osakonna
tegevust ning ülesannete täitmist;
2) esindab
ministeeriumi ministrilt või kantslerilt saadud volituste piires;
3)
teeb kantslerile ettepanekuid enda juhitavas valdkonnas ministeeriumi
valitsemisala eelarve koostamiseks ning eelarvevahendite kasutamiseks;
4)
juhib vee-, jäätme-, õhu-, kiirguse- ja maapõuepoliitika, programmide
ja tegevuskavade ettevalmistamist ja elluviimist;
5) korraldab
keskkonnaseisundi parandamiseks tehtud investeeringute efektiivsuse ja
sihipärase kasutamise analüüsimist;
6) koordineerib
keskkonnaauditi ja -juhtimissüsteemide evitamist;
7) viseerib
talle alluvates osakondades koostatud dokumendid vastavalt
asjaajamiskorrale;
8) teeb ettepanekuid talle alluvate osakondade
juhatajate ja teiste teenistujate edutamiseks ning neile ergutuste
kohaldamiseks ja distsiplinaarkaristuste määramiseks;
9)
täidab ministrilt või kantslerilt saadud muid ülesandeid;
10)
annab ministrile ja kantslerile aru tööülesannete täitmise kohta.
§ 25.
Looduskaitse ja metsanduse asekantsler:
1) juhib vahetult
looduskaitse osakonna ja metsaosakonna tegevust ja ülesannete täitmist;
2)
teeb kantslerile ettepanekuid enda juhitavas valdkonnas ministeeriumi
valitsemisala eelarve koostamiseks ning eelarvevahendite kasutamiseks;
3)
esindab ministeeriumi ministrilt või kantslerilt saadud volituste
piires;
4) juhib metsa- ja looduskaitsepoliitika, programmide ja
tegevuskavade ettevalmistamist ja elluviimist;
5) korraldab riigi
looduskaitse- ja metsapoliitika elluviimise tõhususe analüüsimist;
6)
viseerib talle alluvates osakondades koostatud dokumendid vastavalt
asjaajamiskorrale;
7) teeb ettepanekuid talle alluvate osakondade
juhatajate ja teiste teenistujate edutamiseks ning neile ergutuste
kohaldamiseks ja distsiplinaarkaristuste määramiseks;
8)
täidab ministri või kantsleri antud muid ülesandeid;
9)
annab ministrile ja kantslerile aru tööülesannete täitmise kohta.
§26. Halduse ja õiguse
asekantsler:
1) juhib
vahetult haldusosakonna, infosüsteemide osakonna, avalike suhete
osakonna ja õigusosakonna tegevust ning ülesannete täitmist;
2)
teeb kantslerile ettepanekuid enda juhitavas valdkonnas ministeeriumi
eelarve koostamiseks ning eelarvevahendite kasutamiseks;
3) esindab
ministeeriumi ministrilt või kantslerilt saadud volituste piires;
4)
juhib infosüsteemide väljaarendamist, ministeeriumi riigivararegistri
pidamist ning õigusloome alast tegevust
;
5) tagab ministeeriumi valitsemisel oleva riigivara
heaperemeheliku kasutamise;
6) tagab riigivara valitsemise kavade
ja riigihangete ettevalmistamise;
7) viseerib talle alluvates
osakondades koostatud dokumendid vastavalt asjaajamiskorrale;
8)
teeb ettepanekuid talle alluvate osakondade juhatajate ja teiste
teenistujate edutamiseks ning neile ergutuste kohaldamiseks ja
distsiplinaarkaristuste määramiseks;
9) täidab ministri
või kantsleri antud muid ülesandeid;
10) annab ministrile
ja kantslerile aru tööülesannete täitmise kohta.
[RT I 2004, 6, 36 – jõust. 7.02.2004]
§ 27. Asekantsleri äraolekul asendab teda kantsleri määratud asekantsler või osakonnajuhataja. Asekantsleri asendamine vormistatakse kantsleri käskkirjaga.
§ 28. Asekantsler annab oma ülesannete täitmisel suulisi ja kirjalikke korraldusi, mis registreeritakse vajadusel vastavalt ministeeriumi asjaajamiskorrale.
6. peatükk
OSAKONNAJUHATAJA
§ 29.
Osakonnajuhataja:
1) juhib osakonna tööd ja tagab osakonnale pandud
ülesannete täitmise;
2) täidab temale antud juhiseid ja
korraldusi;
3) annab temale alluvatele teenistujatele juhiseid ja
korraldusi;
4) valvab temale alluvate teenistujate
teenistuskohustuste täitmise üle;
5) allkirjastab või
viseerib osakonnas koostatud dokumendid kooskõlas osakonna põhimääruse
ja ministeeriumi asjaajamiskorraga;
6) esindab osakonda oma
ülesannete täitmisel;
7) saab ministeeriumi juhtkonnalt
ja teistelt struktuuriüksustelt osakonnale pandud ülesannete
täitmiseks vajalikku informatsiooni;
8) teeb ministeeriumi
juhtkonnale ettepanekuid osakonna organisatsioonilise struktuuri,
koosseisu ja töökorralduse kohta ning struktuuriüksuste teenistujatele
palkade, toetuste ja distsiplinaarkaristuste määramiseks ning
ergutuste kohaldamiseks;
9) taotleb osakonna ülesannete täitmiseks
vajalikke vahendeid;
10) taotleb osakonna teenistujatele
täiendkoolitust osakonna ülesannete paremaks täitmiseks;
11)
teeb ministeeriumi juhtkonnale ettepanekuid osakonna ülesandeid
puudutavate küsimuste lahendamiseks komisjonide, nõukogude ja
töörühmade moodustamise kohta;
12) kirjutab alla
osakonna tegevust käsitlevatele informatiivse sisuga kirjadele,
millega ei võeta ministeeriumile rahalisi ega muid kohustusi, ei anta
õigusi ega panda kohustusi ministeeriumivälistele isikutele, kui
teisiti ei näe ette seadus;
13) annab vastavale
asekantslerile, siseauditi osakonna juhataja ministrile aru osakonna
ülesannete täitmise kohta.
§ 30. Ministeeriumi osakonnajuhataja vastutab osakonnale pandud ülesannete õiguspärase, täpse ja õigeaegse täitmise eest. Osakonnajuhataja täpsemad teenistuskohustused määratakse kindlaks osakonna põhimäärusega. Osakonnajuhatajal on õigus anda arvamusi ja teavet ka ametiasutusevälistele isikutele, kui see on ette nähtud osakonna põhimääruses.
§ 31. Osakonna koosseisu kuuluva talituse või büroo juhataja õigused ja kohustused määratakse kindlaks osakonna põhimääruses.
7. peatükk
MAAKONNA KESKKONNATEENISTUSE JUHATAJA
§ 32.
Keskkonnateenistuse juhataja:
1) juhib teenistuse tööd ja tagab
teenistusele pandud ülesannete täitmise, andes vajadusel seadusega
sätestatud täitevvõimu volituste täitmiseks korraldusi;
2)
täidab temale antud juhiseid ja korraldusi;
3) annab temale
alluvatele teenistujatele juhiseid ja korraldusi;
4) valvab temale
alluvate teenistujate teenistuskohustuste täitmise üle;
5)
allkirjastab teenistuses koostatud dokumendid kooskõlas teenistuse
põhimääruse ja ministeeriumi asjaajamiskorraga;
6)
esindab teenistust oma ülesannete täitmisel ja annab volitusi
teenistuse esindamiseks;
7) teeb ministeeriumi juhtkonnale
ettepanekuid teenistuse organisatsioonilise struktuuri, koosseisu ja
töökorralduse kohta ning teenistujatele palkade, toetuste ja
distsiplinaarkaristuste määramiseks ning ergutuste kohaldamiseks;
8)
korraldab teenistuse ülesannete täitmiseks vajalike vahendite
hankimist ja tööruumidega kindlustamist;
9) korraldab
teenistujate täiendkoolitust;
10) teeb ministeeriumi
juhtkonnale ettepanekuid komisjonide, nõukogude ja töörühmade
moodustamise kohta teenistuse ülesandeid puudutavate küsimuste
lahendamiseks;
11) käsutab ministri kinnitatud eelarve piires
teenistuse eelarvet ning tagab teenistuse kinnitatud eelarve
sihipärase ja säästliku kasutamise ning kasutamise aruandluse;
12)
tagab teenistuse raamatupidamise korraldamise;
13) tagab teenistuse
kasutuses oleva riigivara säästliku kasutamise;
14) annab
ministrile, kantslerile ja asekantsleritele aru teenistuse ülesannete
täitmise kohta.
[RT I 2001, 41, 230 - jõust. 1. 05. 2001]
§ 33. Keskkonnateenistuse juhataja täpsemad ülesanded määratakse teenistuse põhimääruses.
8. peatükk
OSAKOND
§ 34. Ministeeriumi osakond on ministeeriumi struktuuriüksus, millel puuduvad täitevvõimu volitused ministeeriumiväliste isikute suhtes, kui seaduses ei ole sätestatud teisiti.
§35. Keskkonnaministeeriumis on rahvusvahelise koostöö osakond, kalavarude osakond, veeosakond, jäätmeosakond, keskkonnakorralduse ja -tehnoloogia osakond, looduskaitse osakond, metsaosakond, siseauditi osakond, rahandusosakond, haldusosakond, õigusosakond, strateegia ja investeeringute osakond , personaliosakond, avalike suhete osakond ning infosüsteemide osakond.
[RT I 2004, 42, 286 – jõust. 15.05.2004]
§ 36.
Ministeeriumi osakondade põhiülesanded on:
1) haldusosakonnal
– tagada ministeeriumi korrektne, täpne ja õigeaegne asjaajamine,
korraldada ministeeriumi dokumentide säilitamist ja arhiveerimist,
ministeeriumi poole pöörduvate isikute vastuvõtmist ning nende
avaldustele ja märgukirjadele vastamist, pidada ministeeriumi
valitsemisel oleva riigivara arvestust ja korraldada sellekohast
asjaajamist, lahendada ministeeriumi valitsemisel oleva riigivaraga
seotud küsimusi ning tagada riigihangete ettevalmistamine ja
korraldamine;
2) jäätmeosakonnal -
korraldada jäätmemajandust, ohtlike jäätmete käitlussüsteemi
väljaarendamist, käitluslitsentside väljastamist ja pakendite
taaskasutamisega seonduvat;
3) kalavarude osakonnal - korraldada ja
koordineerida kalavarude uuringuid, arvestust, kasutamist,
taastootmist ja kaitset;
4) keskkonnakorralduse ja -tehnoloogia
osakonnal - korraldada kiirgusohutuse tagamist ja välisõhu kaitset,
korraldada keskkonnamõju hindamise ja keskkonnaauditeerimise alast
tegevust, korraldada keskkonnanormatiivide väljatöötamist, maapõue
kasutust ja kaitset ning keskkonnasäästlike tehnoloogiate juurutamist
korraldada kriisireguleerimist ministeeriumi valitsemisalas, sh
riskianalüüsi tegemist valitsemisalas esineda võivate hädaolukordade
väljaselgitamiseks ning ministeeriumi kriisireguleerimisplaani
koostamist;
5) looduskaitse osakonnal - korraldada
looduskaitsepoliitika väljatöötamist ja elluviimist, korraldada
kaitstavate loodusobjektide kaitset, kaitstavate loodusobjektide
haldamist ja arvestust, koordineerida kaitsealuste liikide ja
koosluste seiret;
6) metsaosakonnal - korraldada metsapoliitika,
metsanduse arengukava ja riiklike metsandusprogrammide väljatöötamist
ning elluviimist, rakendada ellu metsade majandamise säästliku ja
efektiivse majandamise põhimõtteid, korraldada loodusliku
mitmekesisuse säilitamise põhimõtete rakendamist metsade kaitsel,
korraldada erametsanduse nõustamist ja toetamist ning nõustada
jahindustegevust;
7) rahandusosakonnal - koostada ministeeriumi
koondeelarve eelnõu, korraldada eelarve täitmist, koostada
valitsemisala riigiasutuste ja olulisemate riigieelarveliste kulude
alaeelarved ning nende täpsustused, korraldada raamatupidamist ning
koostada eelarve täitmise ja raamatupidamise koondaruanded, korraldada
ministeeriumi palga- ja varade arvestust;
8) rahvusvahelise
koostöö osakonnal - koordineerida ja korraldada ministeeriumi
rahvusvahelist koostööd, sealhulgas suhtlemist rahvusvaheliste
organisatsioonidega ning rahvusvaheliste lepingute väljatöötamist ja
sõlmimist, jälgida rahvusvaheliste kokkulepetega võetud kohustuste
täitmist, koordineerida eurointegratsioonialast tegevust,
koordineerida keskkonnakaitselise välisabi kasutamist ja pidada
vastavat arvestust, koguda ja edastada välissuhtlemiseks vajalikku
informatsiooni ja dokumente ning tagada teistele ministeeriumi
struktuuriüksustele välissuhtlemiseks vajalik nõustamine;
9)
siseauditi osakonnal - hinnata ja analüüsida ministeeriumi,
valitsemisala valitsusasutuste ja hallatavate riigiasutuste
sisekontrolli süsteemi toimimist, selle tõhusust ja vastavust
õigusaktidele;
10) [kehtetu - RT
I 2004, 42, 286 – jõust. 15.05.2004]
11)
veeosakonnal - korraldada veekaitset ja vee säästlikku kasutamist,
korraldada vee kasutamise ja kaitsega seotud uuringuid;
12)
õigusosakonnal - koordineerida valitsemisala õigusloomealast tegevust,
tagada ministeeriumis ettevalmistatavate õigusaktide eelnõude ja
ministri õigusaktide eelnõude vastavus põhiseadusele ja seadustele,
nõustada ministeeriumi ametnikke ning valitsemisala riigiasutusi
juriidilistes küsimustes, pidada ministeeriumi valitsemisala
riigiasutuste ja riigi ning riigi osalusega äriühingute arvestust,
koguda andmeid riigi esindamise kohta kohtus ministeeriumi
valitsemisala piires ning tagada nende edastamine
Justiitsministeeriumisse Vabariigi Valitsuse kehtestatud korras.
13)
strateegia ja investeeringute osakonnal – korraldada
keskkonnapoliitika ja -strateegia väljatöötamist ning koordineerida
keskkonnastrateegia järgimist ja keskkonnategevuskava täitmist,
analüüsida kavandatavate strateegiate majanduslikku mõju,
koordineerida keskkonnategevuskavast ja -strateegiast tulenevate
investeerimisprojektide ettevalmistamist ja elluviimist vastutavate
osakondade poolt; osaleda Euroopa Liidu eelstruktuurifondidest,
struktuurifondidest, Ühtekuuluvusfondist ja keskkonnaprogrammidest
antava toetuse taotlemise, rakendamise ja järelevalvega seotud
tegevustes keskkonna valdkonnas;
14)
infosüsteemide osakonnal - tagada ministeeriumi infosüsteemi töö ja
arendamine, juhtida valitsemisala infosüsteemi ja andmekogude
arendamist, koordineerida tehnilisi toiminguid ministeeriumi ja
valitsemisala keskkonnaandmete avalikustamiseks üldkasutatavates
andmesidevõrkudes.
15) personaliosakonnal –
koordineerida ministeeriumi personaliarendust, korraldada
personalipoliitika väljatöötamist ja elluviimist, pidada personali
arvestust, nõustada struktuuriüksuste juhte personaliküsimustes ning
koordineerida ministeeriumi personali koolitust;
16) avalike suhete
osakonnal – korraldada ministeeriumi suhtlemist avalikkusega,
teavitada avalikkust ministeeriumi ja valitsemisala asutuste
tegevusest, korraldada pressikonverentse, teabepäevi ja infotunde,
koostada keskkonnaalaseid teabematerjale, analüüsida
massiteabevahendites avaldatud keskkonnamaterjale ja koostada
vajadusel vastuseid ning hallata ministeeriumi kodulehekülge,
korraldada ministeeriumi sisekommunikatsiooni, osaleda ministeeriumi
maine kujundamisel.
[RT I 2004, 42, 286 – jõust. 15.05.2004]
§ 37. Osakonnad töötavad välja oma valdkonda kuuluvate õigusaktide eelnõusid.
§ 38. Osakondade täpsemad ülesanded määratakse kindlaks nende põhimäärustes.
§ 39. Ministeeriumi osakondade koosseisu võivad kuuluda vastavalt osakonna põhimäärusele talitused ja bürood. Talituste ja büroode ülesanded ja pädevus määratakse osakonna põhimääruses.
§ 40. Ministeeriumi struktuuri kuuluvad nõunikud, kelle ülesanded ja alluvus määratakse nõuniku ametijuhendis, mille kinnitab minister.
9. peatükk
MAAKONNA KESKKONNATEENISTUS
§ 41. Keskkonnateenistus on ministeeriumi maakonnas asuv struktuuriüksus, millel on seaduses sätestatud juhtudel täitevvõimu volitused.
§ 42. Keskkonnateenistuse põhiülesanne on riigi keskkonna-, looduskaitse-, metsa- ja ministeeriumi pädevuse piires kalanduspoliitika, programmide ja tegevuskavade elluviimine maakonnas.
[RT I 2001, 41, 230 - jõust. 1. 05. 2001]
§ 43. Keskkonnateenistuse täpsemad ülesanded määratakse teenistuse põhimääruses.
§ 44. Keskkonnateenistus nõustab vajadusel maakonnas asuvaid teisi valitsusasutusi oma valdkonda kuuluvates küsimustes.
§ 45. Keskkonnateenistus annab oma tegevusest aru ministrile, kantslerile ja asekantsleritele.
§ 46. Keskkonnateenistusel on oma nimega pitsat, dokumendiplangid ja pangaarve. Keskkonnateenistuse postiaadress tuuakse ära tema põhimääruses.
[§ 47 sõnastus kuni 31.03.2004]
§ 47. Keskkonnateenistus registreeritakse «Riigi ja kohaliku omavalitsuse asutuste riiklikus registris».
[§ 47 sõnastus alates 1.04.2004]
§ 47. [kehtetu – RT I 2004, 6, 36 – jõust. 1.04.2004]
10. peatükk
MINISTEERIUMI KOMISJONID, NÕUKOGUD JA TÖÖRÜHMAD
§ 48. Minister võib ministeeriumi valitsemisalas moodustada nõuandva õigusega ajutisi komisjone, nõukogusid ja töörühmi (edaspidi komisjonid).
§ 49. Kantsler võib ministeeriumi struktuuriüksuste töö ja ministeeriumi tegevuse koordineerimiseks, ministeeriumi asjaajamise korraldamiseks ning üksikküsimuste lahendamiseks moodustada ajutisi komisjone või ministri ülesandel käesoleva põhimääruse §-s 48 nimetatud komisjone.
§ 50. Komisjonid moodustatakse ministri või kantsleri käskkirjaga, milles määratakse komisjoni ülesanded, esimees ja liikmed, ülesannete täitmise tähtajad ning teenindav struktuuriüksus.
§ 51. Komisjoni teenindav struktuuriüksus tagab komisjoni asjaajamise ja komisjoni koosolekute protokollimise.
§ 52. Komisjoni liikmeteks võib määrata teiste valitsusasutuste teenistujaid asutuse juhi ettepanekul. Komisjoni töösse võib kaasata väljaspool riigiteenistust olevaid isikuid nende nõusolekul.
§ 53. Komisjoni ülesannete täitmisest annab komisjoni esimees aru ministrile või kantslerile, kui komisjoni moodustamisel ei ole määratud teisiti.
§ 54. Komisjonil on õigus pöörduda ministeeriumi struktuuriüksuste ja ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste poole tööks vajalike andmete ja dokumentide saamiseks.
§ 55. Komisjonis osalemisel täiendavate tööülesannete täitmise eest võib maksta tasu.
§ 56. Käesolevas osas sisalduvad sätted laienevad teistele seaduse alusel moodustatud komisjonidele ja nõukogudele, kui seadusest ja selle alusel kehtestatud õigusaktidest ei tulene teisiti.
§ 57. Ministeeriumi teenindamisel olevate valitsuskomisjonide asjaajamise korraldamiseks määrab vastutava struktuuriüksuse minister.
§ 58. Ministri või kantsleri moodustatud komisjonil võib olla ka otsuste tegemise õigus, kui see tuleneb otseselt seadusest.
11. peatükk
MINISTEERIUMI SÜMBOLID
§ 59. Ministeeriumil on sõõrikujuline 50 mm läbimõõduga pitsat, mille keskel on väikese riigivapi kujutis. Sõõri ülemist äärt mööda on sõna «KESKKONNAMINISTEERIUM».
§ 60. Ministeeriumi kirjaplangil, üldplangil, ministeeriumi määruse ja käskkirja plangil ja kantsleri kirjaplangil kasutatakse väikese riigivapi kujutist. Ministeeriumi õigusaktid ja muud haldusdokumendid vormistatakse vastavalt seadusele ja valitsusasutuste asjaajamiskorrale. Ministeeriumi kirjaplanke kasutavad oma pädevuse piires minister, kantsler ja asekantslerid.
§ 61. Ministeeriumi osakonnal võib olla oma kirjaplank, kui see on ette nähtud osakonna põhimääruses.
§ 62. Ministeerium ja tema maakondades asuvad struktuuriüksused kasutavad riigilippu vastavalt riigilipu seadusele.
12. peatükk
TEENISTUSLIK JÄRELEVALVE
§ 63. Minister teostab teenistuslikku järelevalvet ministeeriumi ametiisikute, ministeeriumi valitsemisalas olevate valitsusasutuste, ministeeriumi hallatavate riigiasutuste ja nende juhtide aktide ning toimingute üle seadusega ettenähtud korras.
§ 64. Minister võib teenistusliku järelevalve korras teha kantslerile või asekantslerile (või osakonnajuhatajale talle alluvate ametnike kohta) ülesandeks materjalide ja seletuste kogumise akti andmise või toimingu sooritamise asjaolude väljaselgitamiseks.
§ 65. Minister võib panna oma käskkirjaga kantslerile teenistusliku järelevalve algatamise ja vastavate otsuste tegemise ministeeriumi ametnike toimingute üle. Kantsleril on õigus teha asekantslerile või osakonnajuhatajale ülesandeks ministeeriumi ametniku toimingu sooritamise asjaolude väljaselgitamise ning vastavate dokumentide ja seletuste kogumise teenistusliku järelevalve teostamiseks.
§ 66. [Käesolevast tekstist välja jäetud]