Strateegilise kauba sisse- ja väljaveo ning transiidi kontrolli komisjoni moodustamine ning selle põhimääruse kinnitamine
Vastu võetud 28.09.1999 nr 280
Strateegilise kauba sisse- ja väljaveo ning transiidi seaduse (RT I 1999, 57, 597) paragrahvi 3 lõike 4 alusel Vabariigi Valitsus määrab:
1. Moodustada strateegilise kauba sisse- ja väljaveo ning transiidi kontrolli komisjon koosseisus:
Komisjoni esimees
Toomas Hendrik Ilves | – | välisminister |
Aleksei Dressen | – | Kaitsepolitseiameti politseidirektor |
Herman Simm | – | Kaitseministeeriumi riigisaladuse tagamise talituse juhataja |
Kalju Sipp | – | Tolliameti tollijärelevalve osakonna kontrollitalituse peaspetsialist |
Koidu Talli | – | Majandusministeeriumi kaubandusosakonna väliskaubanduspoliitika talituse peaspetsialist |
Lilli Vähi | – | Politseiameti korrakaitseosakonna litsentsi- ja lubadetalituse politseijuhtivinspektor |
Tarmo Mutso | – | Välisministeeriumi välismajanduspoliitika strateegilise ekspordi kontrolli büroo direktor |
2. Kinnitada «Strateegilise kauba sisse- ja väljaveo ning transiidi kontrolli komisjoni põhimäärus» (juurde lisatud).
3. Tunnistada kehtetuks Vabariigi Valitsuse 1. juuli 1993. a korraldus nr 366-k (RT I 1993, 48, 667) ning Vabariigi Valitsuse 15. juuni 1994. a korraldus nr 426-k (RT I 1994, 45, 748).
Peaminister Mart LAAR |
Kaitseminister
välisministri ülesannetes Jüri LUIK |
Riigikantselei peadirektori kohusetäitja riigisekretäri ülesannetes Tiit LAJA |
Kinnitatud
Vabariigi Valitsuse 28. septembri 1999. a määrusega nr 280 |
STRATEEGILISE KAUBA SISSE- JA VÄLJAVEO NING TRANSIIDI KONTROLLI KOMISJONI PÕHIMÄÄRUS
I. ÜLDSÄTTED
1. Strateegilise kauba sisse- ja väljaveo ning transiidi kontrolli komisjoni (edaspidi komisjon) kuuluvad Kaitseministeeriumi, Majandusministeeriumi, Välisministeeriumi, Tolliameti, Kaitsepolitseiameti ja Politseiameti esindajad.
2. Komisjoni tööd juhib välisminister (edaspidi komisjoni esimees). Komisjoni esimees võib komisjoni liikmete hulgast määrata asendaja.
3. Oma tegevuses juhindub komisjon seadustest, nende alusel antud õigusaktidest, vastavatest välislepingutest ja käesolevast põhimäärusest.
4. Komisjoni istungid toimuvad üks kord kvartalis või siis, kui seda peab vajalikuks komisjoni esimees.
5. Komisjoni istungi kutsub kokku komisjoni esimees, teatades sellest komisjoni liikmetele ette vähemalt viis päeva enne istungi toimumist. Teatisele lisatakse komisjoni istungil käsitletav materjal.
6. Võimaluse korral langetab komisjon otsuse konsensuse põhimõttel. Juhul kui konsensust ei saavutata, konsulteerib komisjoni esimees eriseisukohal olevate ametkondadega ning otsus tehakse hääletamise teel, kusjuures otsustav on komisjoni esimehe hääl.
7. Komisjoni otsused kantakse istungi protokolli, millele kirjutab alla komisjoni esimees.
8. Komisjoni väljastatavatele dokumentidele kirjutab alla komisjoni esimees või tema määratud asendaja.
9. Komisjoni ettepanekud Vabariigi Valitsusele edastab komisjoni esimees kümne päeva jooksul nende vormistamisest arvates.
10. Komisjoni tehnilise teenindamise ja asjaajamise tagab Välisministeerium.
II. KOMISJONI ÜLESANDED
11.
Komisjonil on järgmised ülesanded:
1)
strateegiliste kaupade sisse- ja väljaveo ning transiidiga seonduvate dokumentide
väljastamine, pikendamine ja kehtetuks tunnistamine ning seaduses sätestatud
juhtudel nende kasutamise kontrollimine;
2)
oma pädevuse piires järelevalve strateegilise kauba sisse- ja väljaveo
ning transiidi seaduse, sellest tulenevate õigusaktide ja vastavate Eesti
Vabariigi välislepingute järgimise üle;
3)
Vabariigi Valitsusele strateegiliste kaupade sisse- ja väljaveo ning transiidi
alaste õigusaktide täiendamise ja parandamise ettepanekute tegemine;
4)
strateegiliste kaupade nimekirja koostamine ja selle täiendamine vastavalt
strateegiliste kaupade rahvusvahelistes nimekirjades toimunud muutustele
ning Vabariigi Valitsusele kinnitamiseks esitamine;
5)
koostöö välisriikide asjaomaste asutustega ja rahvusvaheliste
ekspordikontrolli
organisatsioonidega.
III. KOMISJONI ÕIGUSED
12.
Oma ülesannete täitmisel on komisjonil järgmised õigused:
1)
õigus saada oma ülesannete täitmiseks vajalikku, konkreetse tehingu kohta
käivat informatsiooni kõigilt füüsilistelt ja juriidilistelt isikutelt,
kes taotlevad strateegilise kauba sisse- või väljaveo või transiidiga
seonduvaid
dokumente, ning ametiasutustelt;
2)
õigus strateegilise kauba sisse- või väljaveo või transiidiga seonduva
dokumendi väljastamisest keeldumise korral seda loa taotlejale mitte selgitada
juhul, kui otsus on tehtud avaldamisele mittekuuluva informatsiooni põhjal;
3)
õigus kasutada vastava ala ekspertide ja välisriikide ekspordikontrolli
spetsialistide abi strateegilise kauba sisse- või väljaveo või transiidiga
seonduvate dokumentide väljastamise või väljastamisest keeldumise otsuste
tegemisel;
4)
juhul kui komisjon on väljastanud Eesti Vabariigis või välisriigis
strateegiliseks
kaubaks loetava kauba Eesti tolliterritooriumile sisseveoks või sisseveetud
kauba kättesaamise kinnitamiseks rahvusvahelise impordisertifikaadi, kauba
kättesaamise tõendi või lõppkasutaja sertifikaadi, on komisjonil oma
tegevuses
osalevate asutuste kaudu õigus kontrollida dokumentide kasutamist. Dokumentide
kasutamise kontrolli eesmärgil kontrollib komisjon oma tegevuses osalevate
asutuste kaudu, kas nimetatud dokumentide alusel Eestisse kauba sisse vedanud
või selle kättesaamist kinnitanud importija ei ole seda kaupa ümber
adresseerinud
ega taas välja vedanud ning kas seda kaupa kasutatakse kauba lõppkasutaja
näidatud otstarbel. Seejuures peab komisjon dokumentide saajale kavandatavast
inspektsioonist ette teatama vähemalt 48 tundi enne inspektsioonimeeskonna
saabumist inspektsiooni objektile;
5)
juhul kui komisjon on strateegilise kauba väljaveolitsentsi või transiidiloa
väljastamisel nõudnud kauba sihtriigi importijalt täiendava tagatisena
rahvusvahelise impordisertifikaadi, kauba kättesaamise tõendi või
lõppkasutaja
sertifikaadi esitamist, on komisjonil oma tegevuses osalevate asutuste
kaudu õigus kontrollida dokumentide kasutamist. Dokumentide kasutamise
kontrolli eesmärgil kontrollib komisjon oma tegevuses osalevate asutuste
kaudu, kas väljaveetud või transiidina veetud kauba sihtriigi importija
ei ole seda kaupa ümber adresseerinud ega taas välja vedanud ning kas seda
kaupa kasutatakse kauba lõppkasutaja näidatud otstarbel. Seejuures peab
komisjon kauba importijale kavandatavast inspektsioonist ette teatama vähemalt
üks nädal enne inspektsioonimeeskonna saabumist inspektsiooni objektile.
IV. KOMISJONI TÖÖS OSALEVATE LIIKMETE ÜLESANDED
13.
Komisjoni töö tagamisel on komisjoni liikmetel järgmised ülesanded:
1)
Välisministeeriumi esindaja:
–
koordineerib komisjoni tööd;
–
teeb ettepanekuid sisse- ja väljaveolitsentside, transiidilubade, rahvusvaheliste
impordisertifikaatide, kauba kättesaamise tõendite ja lõppkasutaja
sertifikaatide
vormide kehtestamise kohta;
–
võtab vastu sisse- ja väljaveolitsentside, transiidilubade, rahvusvaheliste
impordisertifikaatide, kauba kättesaamise tõendite või lõppkasutaja
sertifikaatide
taotlusi ja edastab need teistele komisjoni liikmetele ning korraldab komisjoni
otsuste täitmist;
–
teeb ettepanekuid strateegilise kauba sisse- ja väljaveolitsentside ning
transiidilubade väljastamise või sellest keeldumise kohta, lähtudes
Välisministeeriumile
teadaolevast informatsioonist;
–
teeb ettepanekuid strateegiliste kaupade sisse- ja väljaveo ning transiidialaste
õigusaktide parandus- ja täiendusettepanekute kohta ning esitab need komisjonile
läbivaatamiseks;
–
kogub informatsiooni kauba lõppkasutaja kohta;
–
peab ja täiendab strateegilise kauba sisse- ja väljaveo ning transiidi
kohta käivaid andmebaase;
–
suhtleb välisriikide ekspordikontrolli organisatsioonidega;
–
edastab informatsiooni rahvusvahelistele organisatsioonidele ja välislepingute
täitmise üle järelevalvet teostavatele asutustele juhul, kui Eesti on
võtnud
kohustuse anda neile aru strateegiliste kaupade sisse- ja väljaveo ning
transiidi kohta;
2)
Majandusministeeriumi esindaja:
–
annab arvamuse sisse- ja väljaveolitsentside, transiidilubade, rahvusvaheliste
impordisertifikaatide, kauba kättesaamise tõendite või lõppkasutaja
sertifikaatide
taotluste kohta ning loa väljastamise võimalikkuse kohta, lähtudes
Majandusministeeriumile
teadaolevast informatsioonist;
3)
Kaitseministeeriumi esindaja:
–
annab arvamuse sisse- ja väljaveolitsentside, transiidilubade, rahvusvaheliste
impordisertifikaatide, kauba kättesaamise tõendite või lõppkasutaja
sertifikaatide
taotluste kohta ning loa väljastamise võimalikkuse kohta, lähtudes
Kaitseministeeriumile
teadaolevast informatsioonist;
4)
Kaitsepolitseiameti esindaja:
–
annab arvamuse sisse- ja väljaveolitsentside, transiidilubade, rahvusvaheliste
impordisertifikaatide, kauba kättesaamise tõendite või lõppkasutaja
sertifikaatide
taotluste kohta ning loa väljastamise võimalikkuse kohta, lähtudes
Kaitsepolitseiametile
teadaolevast informatsioonist;
–
korraldab strateegilise kauba sisse- ja väljaveo ning transiidi seaduse
rikkumiste avastamist ja uurimist;
5)
Politseiameti esindaja:
–
annab arvamuse sisse- ja väljaveolitsentside, transiidilubade, rahvusvaheliste
impordisertifikaatide, kauba kättesaamise tõendite või lõppkasutaja
sertifikaatide
taotluste kohta ning loa väljastamise võimalikkuse kohta, lähtudes
Politseiametile
teadaolevast informatsioonist;
6)
Tolliameti esindaja:
–
annab arvamuse sisse- ja väljaveolitsentside, transiidilubade, rahvusvaheliste
impordisertifikaatide, kauba kättesaamise tõendite või lõppkasutaja
sertifikaatide
taotluste kohta ning loa väljastamise võimalikkuse kohta, lähtudes
Tolliametile
teadaolevast informatsioonist;
–
korraldab oma pädevuse piires järelevalvet strateegilise kauba sisse- ja
väljaveo ning transiidi eeskirjade järgimise üle;
–
tegeleb oma pädevuse piires strateegilise kauba sisse- ja väljaveo ning
transiidi seaduse rikkumiste avastamise ja uurimisega.
Kaitseminister
välisministri ülesannetes Jüri LUIK |