Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi põhimäärus
Vastu võetud 23.10.2002 nr 323
RT I 2002, 88, 508
jõustumine 01.11.2002
Muudetud järgmiste määrustega (kuupäev, number, avaldamine Riigi Teatajas, jõustumise aeg):
12.03.2003 nr 82 (
RT I 2003, 29, 181) 22.03.2003
22.07.2003 nr 201 (
RT I 2003, 55, 372 ) 1.08.2003
21.11.2003 nr 284 (
RT I 2003, 74, 489) 1.12.2003, osaliselt 1.01.2004
5.07.2004
nr 237 (RT I 2004, 54, 393)
12.07.2004
Määrus kehtestatakse «Vabariigi Valitsuse seaduse» (RT I 1995, 94, 1628; 1996, 49, 953; 88, 1560; 1997, 29, 447; 40, 622; 52, 833; 73, 1200; 81, 1361; 1362; 87, 1468; 1998, 28, 356; 36/37, 552; 40, 614; 71, 1201; 107, 1762; 111, 1833; 1999, 10, 155; 16, 271; 274; 27, 391; 29, 398; 401; 58, 608; 95, 843; 845; 2000, 49, 302; 51, 319; 320; 54, 352; 58, 378; 95, 613; 102, 677; 2001, 7, 16; 24, 133; 52, 303; 53, 305; 59, 358; 94, 578; 100, 646; 102, 677; 2002, 57, 354) § 42 lõike 1 alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§1. Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium (edaspidi ministeerium ) on valitsusasutus, kes täidab seadustest tulenevaid ja Vabariigi Valitsuse poolt seaduse alusel antud ülesandeid «Vabariigi Valitsuse seaduse» § 63 lõikes 1 sätestatud valitsemisala valdkondades.
§2. Esindamine
Oma ülesannete täitmisel esindab ministeerium riiki.
§3. Ministeeriumi nimi eri keeltes
Ministeeriumi nimi on eri keeltes:
1) inglise
keeles - Ministry of Economic Affairs and Communications;
2)
prantsuse keeles - Ministère de l'Economie et des Transports;
3)
saksa keeles - Ministerium für Wirtschaft und Verkehr;
4)
soome keeles - Talous- ja viestintäministeriö;
5) vene
keeles - Министерство экономики и коммуникаций.
§4. Majandus- ja kommunikatsiooniminister
Ministeeriumi juhib majandus- ja kommunikatsiooniminister (edaspidi minister).
§5. Aruandekohustuslikkus
Ministeerium on aruandekohustuslik Vabariigi Valitsuse ees, kes suunab ja koordineerib tema tegevust ja teostab tema üle teenistuslikku järelevalvet õigusaktidega sätestatud korras.
§6. Ministeeriumi pitsat
Ministeeriumil on sõõrikujuline 50 mm läbimõõduga pitsat, mille keskel on väikese riigivapi kujutis. Sõõri ülemisel äärel on sõnaühend «Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium».
§7. Ministeeriumi eelarve ja pangaarve
Ministeeriumil on oma eelarve ja pangaarve. Ministeeriumi kulud kaetakse riigieelarvest.
§8. Ministeeriumi dokumentide vormistamine
(1) Ministeeriumi kirjaplangil, üldplangil, ministri määruse ja käskkirja plangil kasutatakse väikese riigivapi kujutist.
(2) Ministeeriumi õigusaktid ja muud haldusdokumendid vormistatakse seadusega ja asjaajamiskorda reguleerivate õigusaktidega ettenähtud korras.
(3) Ministeeriumi kirjaplanke kasutavad oma pädevuse piires minister, kantsler ja asekantslerid.
(4) Ministeeriumi osakonnal, vajadusel talitusel, võib olla oma kirjaplank ja pitsat, kui see on ette nähtud osakonna põhimääruses.
(5) Ministeeriumi osakonnajuhataja kirjutab osakonna kirjaplangile alla § 35 lõike 1 alapunktis 11 ettenähtud korras.
§9. Asukoht
Ministeerium asub Tallinnas. Ministeeriumi postiaadress on Harju 11, 15072 Tallinn. Nende ministeeriumi struktuuriüksuste postiaadressid, mis ei paikne ministeeriumi asukohas, tuuakse ära nende põhimäärustes.
2. peatükk
MINISTEERIUMI EESMÄRK, VALITSEMISALA JA PÕHIÜLESANDED
§10. Ministeeriumi eesmärk
Ministeeriumi tegevuse eesmärgiks on luua tingimused Eesti majanduse konkurentsivõime kasvuks ning tasakaalustatud ja jätkusuutlikuks arenguks riigi majanduspoliitika väljatöötamise, elluviimise ja tulemuste hindamise kaudu.
§11. Valitsemisala
Ministeeriumi valitsemisalas on riigi majanduspoliitika ja majanduse arengukavade väljatöötamine ning elluviimine tööstuse, kaubanduse, energeetika, elamumajanduse, ehituse, transpordi (sealhulgas transpordi infrastruktuur, veondus, transiit, logistika ja ühistransport), liikluskorralduse (sealhulgas liiklus raudteel, maanteedel ja tänavatel, vee- ja õhuteedel), liiklusohutuse suurendamise ja liiklusvahendite keskkonnakahjulikkuse vähendamise, informaatika, telekommunikatsiooni, postside ja turismi valdkonnas; riigi infosüsteemide arendamise koordineerimine; tehnoloogiline arendustegevus ja innovatsioon; metroloogia, standardimise, sertifitseerimise, akrediteerimise, tegevuslubade, registrite, tööstusomandi kaitse, konkurentsijärelevalve, tarbijakaitse, ekspordiarengu ja kaubanduse kaitsemeetmete korraldamine; ettevõtluse regionaalse arengu ja investeeringute alased küsimused, vedelkütuse miinimumvaru haldamine ning vastavate õigusaktide eelnõude koostamine.
§12. Ministeeriumi põhiülesanded
Ministeeriumi põhiülesanded on:
1)
valitsemisala valdkondades riigi arengukavade väljatöötamine ja nende
kooskõla tagamine üleriigiliste arengukavadega, nende finantseerimise,
elluviimise ja tulemuste hindamise korraldamine;
2) osalemine
üleriigiliste majanduse arengut puudutavate arengukavade
väljatöötamisel koostöös teiste asjaomaste ministeeriumidega;
3)
valitsemisala valdkondade korraldamiseks õigusaktide eelnõude
koostamise, nende põhiseadusele ja seadustele vastavuse tagamine ning
õigusaktidega määratud ülesannete täitmine;
4)
valitsemisalas rahvusvahelise koostöö korraldamine, sh Euroopa Liidu
alane tegevus;
5) riigi infosüsteemide arendamise koordineerimine;
6)
valitsemisala valdkondades võimalike hädaolukordade väljaselgitamiseks
riskianalüüsi tegemine ja valitsemisala kriisireguleerimisplaani
koostamine ning selle rakendamine hädaolukorras.
[RT
I 2003, 29, 181 - jõust. 22.03.2003]
§13. Ministeeriumi poolt aktsionäri või osaniku õiguste teostamine
Ministeerium teostab aktsionäri või osaniku õigusi äriühingutes, mille aktsiaid või osa ta valitseb.
§14. Ministeeriumi muud ülesanded
Ministeerium täidab muid talle õigusaktidega ja Vabariigi Valitsuse poolt pandud ülesandeid.
§15. Ministeeriumi tegevus eesmärgi saavutamiseks ja põhiülesannete täitmiseks
(1) Ministeeriumi tegevuse eesmärgi saavutamiseks ja põhiülesannete täitmiseks teostab ministeerium valitsemisala terviklikku strateegilist juhtimist, mille aluseks on ministeeriumi ja ministeeriumi valitsemisalasse kuuluvate riigiasutuste strateegia ja sellest tulenevad tööplaanid.
(2) Ministeerium realiseerib oma ülesandeid ministeeriumi struktuuriüksuste, ministeeriumis moodustatavate komisjonide, ministeeriumi valitsemisalasse kuuluvate ametite, inspektsioonide, hallatavate riigiasutuste, sihtasutuste ja mittetulundusühingute kaudu ning koostöös teiste valitsusasutuste ja juriidiliste isikutega.
3. peatükk
MINISTEERIUMI STRUKTUUR
1. jagu
Osakond
§16. Ministeeriumi osakond
(1) Ministeeriumi osakond on ministeeriumi põhiline struktuuriüksus, kellel puuduvad täitevvõimu volitused ministeeriumiväliste isikute suhtes, kui seaduses ei ole sätestatud teisiti.
(2) Osakonna koosseisu võivad kuuluda talitused. Osakonna struktuur ja pädevus määratakse ministri poolt kinnitatud osakonna põhimääruses.
(3) Osakonna koosseisu võivad kuuluda ametnikud, kes ei ole ühegi talituse koosseisus, vaid alluvad vahetult osakonnajuhatajale, ja kelle ülesanded määratakse osakonna põhimääruse ja ametijuhendiga.
(4) Ministeeriumi osakonnad on põhitegevuse osakonnad, põhitegevusi integreerivad osakonnad, tugiosakonnad ning spetsiifilisi ülesandeid täitvad osakonnad. Ministeeriumi osakonna täpsemad ülesanded määratakse kindlaks osakonna põhimääruses.
§17. Põhitegevuse osakonnad
(1) Põhitegevuse osakondades toimub ministeeriumi ülesannete täitmine valitsemisalaga määratud valdkondades.
(2) Põhitegevuse osakondadeks on:
1) ehitus- ja elamuosakond, kelle põhiülesanneteks on ehitus- ja elamumajanduse valdkonnas riigi arengukavade väljatöötamine ja nende elluviimise tagamine; ehitusvaldkonna standardimise, vastavushindamise ja turujärelevalve ning ehitus- ja elamumajandusalase riikliku järelevalve koordineerimine; riikliku ehitisregistri tegevuse suunamine ning valdkonda reguleerivate õigusaktide eelnõude ettevalmistamine;
2) energeetikaosakond, kelle põhiülesanneteks on
kütuse- ja energiamajanduse efektiivsusele, konkurentsivõimelisusele
ja keskkonnasäästlikkusele suunatud riigi arengukavade väljatöötamine
ja nende elluviimise tagamine, vedelkütuse miinimumvaru moodustamise
ja haldamise korraldamine ning valdkonda reguleerivate õigusaktide
eelnõude ettevalmistamine;
3) siseturuosakond, kelle
põhiülesanneteks on kaubanduse, turismi, tarbijakaitse,
turujärelevalve, tööstusomandi kaitse, kvaliteedi infrastruktuuri (sh
standardimise, akrediteerimise, sertifitseerimise ja metroloogia) ja
konkurentsi alaste õigusaktide eelnõude ettevalmistamine ning
valdkondlike arengukavade väljatöötamises osalemine ja nende
elluviimise jälgimine;
4) lennundus- ja merendusosakond, kelle
põhiülesanneteks on tsiviillennunduse, mere- ja siseveelaevaliikluse,
nende ohutuse ja keskkonnakaitse, lennunduse julgestuse, õhu- ja
veesõidukite tehnilise seisundi, lennundusettevõtluse, kaubandusliku
meresõidu, lennuväljade ja -jaamade ning sadamate tööga seotud riigi
arengukavade väljatöötamine, nende elluviimise tagamine ning valdkonda
reguleerivate õigusaktide eelnõude ettevalmistamine;
5)
teede- ja raudteeosakond, kelle põhiülesanneteks on teedevõrgu,
veoste- ja sõitjateveo, raudteeinfrastruktuuri, raudteetranspordi
logistika, raudtee reisijate- ja kaubaveo, sõidukite, raudteeveeremi,
tee- ja raudteeliikluse ning nende liiklus- ja keskkonnaohutusega
seotud valdkondades riigi arengukavade väljatöötamine, nende
elluviimise tagamine ning valdkonda reguleerivate õigusaktide eelnõude
ettevalmistamine;
6) sideosakond, kelle põhiülesanneteks on
telekommunikatsiooni ja postside valdkonnas riigi arengukavade
väljatöötamine, nende elluviimise tagamine ning valdkonda
reguleerivate õigusaktide eelnõude ettevalmistamine;
7)
[Kehtetu - RT I 2003, 74, 489
- jõust. 1.12.2003]
[RT I 2003, 74, 489 - jõust. 1.12.2003, § 17 lg 2 p 1 - jõust. 1.01.2004]
§18. Põhitegevusi integreerivad osakonnad
(1) Põhitegevusi integreerivates osakondades toimub ministeeriumi tegevuse eesmärgi täitmine valitsemisalasse kuuluvate erinevate valdkondade ühtse ning tasakaalustatud arendamise ja omavahelise seostamise kaudu.
(2) Põhitegevusi integreerivateks osakondadeks on:
1)
Euroopa Liidu ja rahvusvahelise koostöö osakond, kelle
põhiülesanneteks on ministeeriumi ja ministeeriumi valitsemisala
Euroopa Liiduga liitumise eelse tegevuskava täitmise jälgimine,
Euroopa Liidu, WTO ja teiste rahvusvaheliste organisatsioonide
liikmelisusega seotud ning lepingutest tulenevate kohustuste täitmise
jälgimine, sealhulgas Euroopa Liidu Komisjoni ja Nõukogu komiteede ja
töögruppide töös osalemise ning Eesti positsioonide koordineerimine,
vastavate poliitikate kohta käiva teabe kogumine, edastamine ja
ministeeriumi ning tema valitsemisala teavitamine, Euroopa Liidu alane
nõustamine, väliskaubanduse (sh teenustekaubanduse ja kaubanduse
kaitsemeetmete) alase tegevuse korraldamine ministeeriumi pädevuse
piires ning rahvusvaheliste koostöösuhete arendamine;
2)
majandusarengu osakond, kelle põhiülesanneteks on majanduse ja
ettevõtluse arengu toetamisele, tehnoloogilisele arendustegevusele ja
innovatsioonile suunatud poliitika kujundamine, selle elluviimise
koordineerimine ja finantseerimise kavandamine (sh
eelstruktuurifondide ja struktuurifondidega seonduv tegevus),
osalemine ministeeriumi valitsemisala eelarve koostamisel, tehes
selleks vajalikud analüüsid ja arvestused ja koostades eelarvele
lisatava tegevuskava, majandusanalüüsi ja -prognooside tegemine ja
arengukavade väljatöötamine ettevõtluse, tööstuse, kaubanduse,
ekspordi, turismi, side, ehituse, elamumajanduse ja energeetika
valdkonnas koostöös ministeeriumi vastavate põhitegevuse osakondadega
ning ministeeriumi valitsemisala institutsionaalsele arengule suunatud
väliskoostööprojektidega seotud tegevuse korraldamine ja nende
elluviimise jälgimine;
3) transpordi arengu ja logistika
osakond, kelle põhiülesanneteks on transpordisüsteemi kui
terviku efektiivsusele, konkurentsivõimelisusele ja
keskkonnasäästlikkusele suunatud poliitika kujundamine, selle
elluviimise koordineerimine ja finantseerimise kavandamine koostöös
lennundus- ja merendusosakonna ning teede- ja raudteeosakonnaga, töö
eri transpordiliike siduvate pikaajaliste infrastruktuursete
projektidega, Eesti transiidikoridori rahvusvaheline propageerimine ja
osalemine sellealases rahvusvahelises koostöös, Eestit läbivale
transiidivoole lisandväärtust andvad meetmed, Euroopa Liidu
eelstruktuurifondide ja struktuurifondidega ning välislaenudega seotud
tegevus transpordi valdkonnas;
4) õigusosakond, kelle
põhiülesanneteks on ministeeriumi õigusloome koordineerimine,
õigusloomes ühtsete põhimõtete, terminoloogia ja metoodika kasutamise,
väljatöötatavate õigusaktide eelnõude omavahelise seostatuse,
põhiseadusele ja seadustele vastavuse tagamine, ministeeriumi
juhtkonna ja osakondade õigusalane nõustamine ning ministeeriumi
õigushuvide esindamise korraldamine.
[RT I 2003, 74, 489 - jõust. 1.12.2003]
§19. Tugiosakonnad
(1) Tugiosakondades toimub ministeeriumi igapäevast tööd toetav tegevus.
(2) Ministeeriumi tugiosakondadeks on:
1) avalike
suhete osakond, kelle põhiülesanneteks on avalikkuse informeerimine
ministeeriumi tegevusest ning ministeeriumi ja avalikkuse vaheliste
suhete korraldamine, ministeeriumi osakondade avaliku suhtluse kavade
koostamine;
2) haldusosakond, kelle põhiülesanneteks on
ministeeriumi raamatupidamise korraldamine, ministeeriumi
tegevuskulude eelarve eelnõu koostamine koostöös ministeeriumi teiste
struktuuriüksustega, ametnike töövahendite ja inventariga varustamise,
asjaajamise ja dokumentide liikumise ning andmekogude haldamise ja
arendamise korraldamine ning valitsemisalas oleva riigivara arvestus
ja ministeeriumi riigihangete läbiviimise koordineerimine;
ministeeriumi ja selle valitsemisala riigiasutuste infotehnoloogia
arengu ja informaatika-alase tegevuse kavandamine ja koordineerimine
ning ministeeriumi varustamine arvutustehnika ja tarkvaraga;
3)
eelarveosakond, kelle põhiülesanneteks on ministeeriumi valitsemisala
eelarve eelnõu koostamine, lähtudes valdkondlikest strateegilistest
arengukavadest ja valitsemisala riigiasutuste tegevus- ja
investeeringute kavadest, valitsemisala riigieelarve liigendamise
korraldamine ja finantsplaani koostamine, eelarvevahendite kasutamise
analüüsimine, ministeeriumi valitsemisala eelarvealaste
juhendmaterjalide väljatöötamine ja rakendamine ning muude
valitsemisalaga seonduvate rahastamisküsimuste lahendamine;
4)
personaliosakond, kelle põhiülesanneteks on ministeeriumi
arengusuundadest lähtuva personalipoliitika ja koolitusstrateegia
väljatöötamine ja elluviimise tagamine; ministeeriumi personalialaste
toimingute teostamine; koolitustegevuse korraldamine ministeeriumis ja
koordineerimine valitsemisala riigiasutustes; personali- ja
koolitusalase aruandluse koondamine ja vormistamine ministeeriumi ja
valitsemisala riigiasutuste kohta; personalialaste elektrooniliste
andmebaaside pidamine; ministeeriumi ja valitsemisala riigiasutuste
nõustamine personaliküsimustes;
5) siseauditi osakond,
kelle põhiülesanneteks on sõltumatu hinnangu andmine ministeeriumi ja
ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste sisekontrolli,
aruandluse ja tegevuse tulemuslikkuse kohta ning õigeaegse ja
objektiivse teabe tagamine kehtestatud nõuetest kõrvalekaldumiste ning
ressursside kasutamise seaduslikkuse, säästlikkuse ja tõhususe
põhimõtete rikkumise kohta;
6) KEHTETU
[RT I 2003, 74, 489 - jõust. 1.12.2003]
§20. Spetsiifilisi ülesandeid täitvad osakonnad
Spetsiifilisi ülesandeid täitvateks osakondadeks on:
1)
riigi infosüsteemide osakond, kelle põhiülesanneteks on riigi
infosüsteemide arendamise koordineerimine ja riigi infopoliitika ja
strateegia kujundamine informaatika valdkonnas ning vastavate
õigusaktide eelnõude ettevalmistamine;
2) kriisireguleerimise
osakond, kelle põhiülesandeks on Tallinna lennuinfopiirkonnas toimunud
lennuõnnetuste ja lennuintsidentide registreerimine ja lennuõnnetuste
ning tõsiste lennuintsidentide uurimine, tsiviilõhusõidukite
registrisse kantud õhusõidukitega toimunud lennuõnnetuste ja
lennuintsidentide registreerimine, klassifitseerimine ja vajalike
lennuohutust tagavate meetmete ja soovituste väljatöötamise ja
elluviimise tagamine; raudteeliiklusõnnetuste uurimine ja nende
põhjuste väljaselgitamine, raudteeliiklusohutuse alaste ettepanekute
esitamine; ministeeriumi valitsemisala funktsionaalse riskianalüüsi ja
ministeeriumi kriisireguleerimisplaani koostamise koordineerimine,
plaani haldamine ning vajaduse korral selle käivitamine, hädaolukorra
lahendamise protseduuride väljatöötamine; koostöö tegemine
riigikaitselistes küsimustes; riigisaladuse kaitse korraldamine
ministeeriumis.
[RT I 2004, 54, 393 - jõust. 12.07.2004]
2. jagu
Nõunikud
§21. Nõunikud
(1) Ministeeriumi struktuuri kuuluvad ministri ja ministeeriumi nõunikud.
(2) Ministri nõunikud alluvad vahetult ministrile, kes nimetab nad ametisse ja vabastab ametist.
(3) Ministeeriumi nõunikud alluvad kantslerile või asekantslerile. Ministeeriumi nõunikud nimetab ametisse ja vabastab ametist kantsler.
(4) Nõuniku ülesanded ja alluvus määratakse nõuniku ametijuhendis, mille kinnitab minister.
3. jagu
Komisjonid, nõukogud ja töörühmad
§22. Komisjonid, nõukogud ja töörühmad
(1) Ministeeriumi eesmärgi saavutamiseks võib minister moodustada ministeeriumi valitsemisalas nõuandva õigusega komisjone, nõukogusid ja töörühmi (edaspidi komisjon).
(2) Kantsler võib ministeeriumi struktuuriüksuste töö koordineerimiseks üksikküsimuste lahendamisel moodustada komisjone.
(3) Komisjonid moodustatakse ministri või kantsleri käskkirjaga, milles määratakse komisjoni ülesanded, esimees ja liikmed, ülesannete täitmise tähtajad, teenindav struktuuriüksus ja töökord.
4. peatükk
MINISTEERIUMI JUHTIMINE
1. jagu
Minister
§23. Ministri pädevus ja ülesanded
Minister, talle seadusega pandud ülesannete täitmisel:
1)
tagab ministeeriumi eesmärgi ja ülesannete täitmise ministeeriumi
tervikliku juhtimise, valitsemisalasse kuuluvate valitsusasutuste ja
hallatavate riigiasutuste tegevuse suunamise ja koordineerimise ning
ministeeriumi ja selle valitsemisalasse kuuluvate valitsusasutuste ja
hallatavate riigiasutuste vahelise koostöö korraldamise kaudu;
2)
vastutab põhiseaduse, ministeeriumi valitsemisala korraldavate
seaduste, Riigikogu otsuste, Vabariigi Presidendi seadluste, Vabariigi
Valitsuse määruste ja korralduste täitmise eest ning annab Vabariigi
Valitsusele aru ministeeriumi tegevusest;
3) otsustab ministeeriumi
valitsemisalasse kuuluvad küsimused, kui nende otsustamine ei ole
seaduse või Vabariigi Valitsuse määrusega pandud alluvatele
ametiasutustele või ametnikele;
4) esitab Vabariigi
Valitsusele ettepanekud ministeeriumi kulude ja tulude aastaeelarve
eelnõu ning vajaduse korral lisaeelarve eelnõu kohta, otsustab
eelarvevahendite kasutamise ning valvab eelarve täpse ja otstarbeka
täitmise üle ning Euroopa Liidu poolt eraldatud vahendite, abi,
toetuste ning muu välisabi sihipärase kasutamise üle;
5)
vastutab riigivara säilimise ja heaperemeheliku kasutamise eest ning
korraldab seda kooskõlas «Riigivaraseadusega» (RT I 1995, 22, 327;
1996, 36, 738; 40, 773; 48, 942; 81, 1446; 1997, 45, 724; 1998, 30,
409; 1999, 10, 155; 16, 271; 2000, 39, 239; 49, 306; 51, 319; 2001, 7,
17; 93, 565; 2002, 53, 336; 64, 393);
6) kinnitab ministeeriumi
valitsemisalas olevate riigiasutuste eelarved, lähtudes
riigieelarvest, kontrollib nende täitmist ning teeb vajadusel
ettekirjutusi eelarvevahendite kasutamiseks;
7) kinnitab
ministeeriumi valitsemisalasse kuuluvate valitsusasutuste põhimäärused
ja struktuuri ja teenistujate koosseisu ning annab käskkirju
ministeeriumi töökorralduse reguleerimiseks ulatuses, mis ei ole
reguleeritud seadustega, Vabariigi Valitsuse või rahandusministri
määrustega;
8) kinnitab ministeeriumi struktuuri,
teenistujate koosseisu ja struktuuriüksuste põhimäärused;
9)
moodustab, korraldab ümber ja lõpetab ministeeriumi hallatavad
riigiasutused, kinnitab nende põhimäärused ja eelarved ning määrab
nende struktuuri, asjaajamise ja töökorralduse, kui teisiti ei ole
sätestatud seaduse või Vabariigi Valitsuse määrusega;
10)
nimetab ametisse ja vabastab ametist kantsleri ettepanekul
ministeeriumi asekantslerid, ministeeriumi osakondade juhatajad,
ministeeriumi valitsemisalas olevate ametite ja inspektsioonide
peadirektorid ja teiste riigiasutuste juhid, sõlmib töölepingud
ministeeriumi hallatavate riigiasutuste juhtidega ning kohaldab neile
ergutusi ja määrab distsiplinaarkaristusi, kui seadusega ei ole
sätestatud teisiti;
11) teostab teenistuslikku järelevalvet
ministeeriumi struktuuriüksuste, ministeeriumi valitsemisalas olevate
valitsusasutuste ja nende ametiisikute, samuti ministeeriumi
hallatavate riigiasutuste tegevuse seaduslikkuse ja otstarbekuse üle;
12)
tagab sisekontrolli süsteemi rakendamise ja siseauditi korraldamise
ministeeriumis ja ministeeriumi valitsemisalas olevates
valitsusasutustes ning valitsusasutuste hallatavates riigiasustuses;
13)
esindab ministeeriumi ja annab volitusi ministeeriumi esindamiseks;
14)
esindab ministeeriumi valitsemisala piires riiki kohtus tsiviilasjades
ja kriminaalasjades tsiviilhageja või kostjana, võib anda riigi
esindamiseks kohtus üld- või erivolitusi ning tal on ministeeriumi
valitsemisala piires riigi lepingulise esindaja volitamise õigus
tsiviilkohtu-, halduskohtu- ja kriminaalmenetluses;
15) täidab muid
ülesandeid, mis on talle pandud seaduse, Vabariigi Valitsuse määruse,
korraldusega või peaministri poolt ning lahendab seaduses ettenähtud
juhtudel õiguslikke vaidlusi.
§24. Ministri õigusaktid
Minister annab ministeeriumi valitsemisala korraldamisel seaduse alusel ja täitmiseks määrusi, ministeeriumi juhtimisel, valitsemisalas olevate ametite ja inspektsioonide ja hallatavate riigiasutuste tegevuse korraldamiseks seaduse alusel ja täitmiseks määrusi, käskkirju ning suulisi ja kirjalikke teenistusalaseid korraldusi.
2. jagu
Kantsler
§25. Kantsleri pädevus ja ülesanded
(1) Kantslerile alluvad asekantslerid, ehitus- ja elamuosakond, energeetikaosakond, sideosakond, siseturuosakond ning spetsiifilisi ülesandeid täitvad ja tugiosakonnad, välja arvatud siseauditi osakond.
(2) Kantsler talle seadusega pandud ülesannete
täitmisel:
1) juhib asekantslerite ja talle alluvate
osakonnajuhatajate kaudu ministeeriumi struktuuriüksuste ning
ministeeriumi nõunike tööd;
2) koordineerib
ministeeriumi valitsemisalasse kuuluvate valitsusasutuste ja
hallatavate riigiasutuste tegevust;
3) korraldab ministeeriumi
asjaajamist, tagab ministeeriumi efektiivse toimimise, ressursi
otstarbeka kasutamise, juhtimis- ja kontrollisüsteemi toimimise ning
organisatsioonikultuuri asjakohasuse;
4) käsutab ministri poolt
kinnitatud eelarve piires ministeeriumi eelarvevahendeid ning vastutab
eelarve täpse ja otstarbeka täitmise eest;
5) korraldab
ministeeriumi valitsemisalasse kuuluvate valitsusasutuste ja
hallatavate riigiasutuste põhimääruste väljatöötamise ja
ajakohastamise ning ministeeriumi töökorraldust reguleerivate
õigusaktide eelnõude väljatöötamise, tagab nende elluviimise, täitmise
ning aruandluse esitamise;
6) korraldab ministeeriumi valitsemisala
aastaeelarve eelnõu ja vajadusel lisaeelarve kohta käivate
ettepanekute koostamise;
7) nimetab ametisse ja vabastab ametist
ministeeriumi koosseisu kuuluvad ametnikud, välja arvatud need, kelle
nimetab ametisse ja vabastab minister, ning sõlmib töölepinguid
ministeeriumi abiteenistujatega;
8) teostab teenistuslikku
järelevalvet ministeeriumi ametiisikute toimingute üle ministri poolt
saadud volituste piires ja korraldab ministri ülesandel materjalide
ettevalmistamise teenistusliku järelevalve teostamiseks valitsemisala
asutustes;
9) annab kaasallkirja ministri määrustele õigusaktidega
sätestatud juhtudel ja korras;
10) esindab ministeeriumi oma
pädevuse ja ministrilt saadud volituste piires;
11) täidab
muid seadusega, Vabariigi Valitsuse määrusega või korraldusega talle
pandud või ministri antud ülesandeid.
[RT I 2003, 74, 489 - jõust. 1.12.2003]
§26. Kantsleri käskkirjad ja korraldused
Kantsler annab seaduses ja ministeeriumi põhimääruses sätestatud pädevuse piires käskkirju ministeeriumi struktuuriüksuste töö juhtimisel ja asjaajamise korraldamisel ning ministeeriumi valitsemisalas olevate valitsusasutuste ja hallatavate riigiasutuste tegevuse koordineerimiseks ja korraldamiseks ning teenistusalaseid suulisi või kirjalikke korraldusi.
§27. Kantsleri asendamine
Kantsleri äraolekul paneb minister oma käskkirjaga kantsleri ülesanded ühele asekantsleritest.
3. jagu
Asekantsler
§28. Asekantslerid
(1) Ministeeriumi koosseisus on asekantslerid, kelle ülesandeks on tagada ministeeriumi eesmärgi ja põhiülesannete täitmine ministeeriumi valitsemisalasse kuuluvate erinevate valdkondade seostamise ning tasakaalustatud ja tervikliku arendamise kaudu.
(2) Ministeeriumi koosseisus on Euroopa Liidu ja rahvusvahelise koostöö asekantsleri, majandusarengu asekantsleri, transpordi ja transiidi teenindamise asekantsleri ja õigusala asekantsleri ametikohad.
[RT I 2003, 55, 372 - jõust. 1.08.2003]
§29. Euroopa Liidu ja rahvusvahelise koostöö asekantsler
(1) Euroopa Liidu ja rahvusvahelise koostöö asekantslerile allub vahetult Euroopa Liidu ja rahvusvahelise koostöö osakond.
(2) Euroopa Liidu ja rahvusvahelise koostöö
asekantsler:
1) täidab ministeeriumi valitsemisalas integreerivat
funktsiooni Euroopa Liidu ja rahvusvahelise koostöö osas;
2)
jälgib ministeeriumi tegevusvaldkonna eurointegratsiooni kavade
täitmist, teeb ettepanekuid seoses Euroopa Liiduga koostatavate
positsioonide paremaks omavaheliseks seostamiseks ministeeriumi
valitsemisalas, aitab kaasa parema koordinatsiooni saavutamiseks
Euroopa Liiduga seotud küsimustes teiste ministeeriumidega;
3)
koordineerib Euroopa Liidu Komisjoni ja Nõukogu komiteede ja
töögruppide töös osalemist ministeeriumi valitsemisalas, samuti
ministeeriumi valitsemisalas Eesti seisukohtade väljatöötamiseks
moodustatavate töögruppide tegevust;
4) korraldab
ministeeriumi valdkondi puudutava Euroopa Liidu ja rahvusvaheliste
organisatsioonide alase teabe vahendamist ja sellealast nõustamist
valitsemisalas;
5) korraldab ministeeriumi valitsemisala
institutsionaalsele arengule suunatud Euroopa Liidu ja kahepoolsete
väliskoostööprojektide väljatöötamist ja jälgib nende eesmärgipärast
elluviimist ja tulemuslikkust;
6) koordineerib ministeeriumi
rahvusvahelist koostööd, sealhulgas rahvusvaheliste
organisatsioonidega (sh WTO), korraldab rahvusvaheliste lepingute
rakendamist ministeeriumi valitsemisalas, koordineerib väliskaubanduse
(sh teenustekaubanduse ja kaubanduse kaitsemeetmete) alast tegevust
ministeeriumi pädevuse piires;
7) juhendab oma pädevusse
kuuluvates küsimustes ministeeriumi esindajate tööd Eesti esinduses
Euroopa Liidu juures;
8) koostab ja esitab ettepanekuid oma
funktsiooni raames ministeeriumi valitsemisala eelarve eelnõu
koostamiseks ja eelarvevahendite kasutamiseks.
[RT I 2003, 74, 489 - jõust. 1.12.2003]
§30. Majandusarengu asekantsler
(1) Majandusarengu asekantslerile allub vahetult majandusarengu osakond.
(2) Majandusarengu asekantsler:
1) täidab
ministeeriumi valitsemisalas integreerivat funktsiooni arengukavade
väljatöötamise, elluviimise ja järelevalve osas ning tagab
valitsemisala arengukavade omavahelise seostatuse, terviklikkuse ja
ühtsuse;
2) koondab asekantslerite ettepanekud valitsemisala
eelarve koostamise protsessis, korraldab vajalike analüüside ja
arvestuste teostamist ja ministeeriumi valitsemisala eelarve eelnõu
juurde lisatava tegevuskava koostamist;
3) tagab ministeeriumi
valitsemisala eelarve eelnõu seostatuse arengukavadega;
4)
korraldab koostööd arengukavade väljatöötamisel ministeeriumi üksuste
ning ministeeriumiväliste institutsioonidega ja tagab arengukavade
kooskõla üleriigiliste arengukavadega;
5) juhib oma
pädevuse piires valitsemisala valdkondade arengut toetavate
tegevuskavade, meetmete, hädaolukorraks valmisoleku plaanide,
sihtprogrammide ja välisabi projektide väljatöötamist ning
elluviimist.
(3) Majandusarengu asekantsleril on õigus anda oma
pädevuse piires suulisi ja kirjalikke korraldusi energeetika-, side-,
siseturu- ning ehitus- ja elamuosakonna juhatajatele.
[RT
I 2003, 74, 489 - jõust. 1.12.2003]
§31. Transpordi ja transiidi teenindamise asekantsler
(1) Transpordi ja transiidi asekantslerile alluvad vahetult transpordi arengu ja logistika osakond, lennundus- ja merendusosakond ning teede- ja raudteeosakond.
(2) Transpordi ja transiidi teenindamise asekantsler:
1)
täidab ministeeriumi valitsemisalas integreerivat funktsiooni
transporti puudutavate omavahel seostatud arengukavade väljatöötamise,
elluviimise ning järelevalve osas, juhib lennundus- ja
merendusosakonna ning teede- ja raudteeosakonna kaudu vastavaid
transpordi valdkondi ning transpordi arengu ja logistika osakonna
kaudu transpordisüsteemi terviklikku väljaarendamist;
2)
korraldab arengukavade väljatöötamisel koostööd ministeeriumi üksuste
ning ministeeriumiväliste institutsioonidega, korraldab transpordi
arengu seostamist Eesti majanduse kui terviku arendamisega (sh
logistika- ja tööstusparkide loomine transpordisõlmedes);
3)
korraldab tööd Eesti transpordikoridoride rahvusvahelise
konkurentsivõime ja transpordi keskkonnasõbralikkuse saavutamiseks;
4)
korraldab Eestit läbivate transiidikoridoride rahvusvahelist
tutvustamist ja arendab nende koridoride kasutamisega seotud
rahvusvahelist koostööd;
5) koostab ja esitab lähtudes
transporti puudutavatest arengukavadest ettepanekud oma funktsioonide
raames ministeeriumi valitsemisala eelarve eelnõu koostamiseks ning
eelarvevahendite kasutamiseks;
6) juhib transpordi valdkondade
arengut toetavate tegevuskavade, meetmete, hädaolukorraks valmisoleku
plaanide, sihtprogrammide ja välisabi projektide väljatöötamist ning
elluviimist, sh Euroopa Liidu eelstruktuurivahendite,
struktuurivahendite ja välislaenude kasutamist transpordi alal.
[RT
I 2003, 29, 181 - jõust. 22.03.2003]
§32. Õigusala asekantsler
(1) Õigusala asekantslerile allub vahetult õigusosakond.
(2) Õigusala asekantsler:
1) korraldab
ministeeriumi valitsemisalas integreeriva funktsiooni täitmise
õigusloome alal ja valitsemisala õigusaktide ühtlustamise Euroopa
Liidu õigusega;
2) kindlustab õigusloome protsessi tervikliku
korraldamise, ühtse terminoloogia ja metoodika kasutamise
ministeeriumi õigusloomes, erinevate õigusaktide eelnõude kooskõla
ning tagab nende vastavuse põhiseadusele ja seadustele;
3)
korraldab õigusalast koostööd ministeeriumiväliste institutsioonidega;
4)
tagab õigusaktide väljatöötamise ajakavast kinnipidamise;
5)
esitab ettepanekuid oma funktsiooni raames ministeeriumi valitsemisala
eelarve eelnõu koostamiseks ning eelarvevahendite kasutamiseks.
(3) Õigusala asekantsleril on õigus anda oma pädevuse piires suulisi ja kirjalikke korraldusi ministeeriumi osakondade juhatajatele.».
[RT I 2003, 55, 372 - jõust. 1.08.2003]
§33. Asekantsleri muud ülesanded
Asekantsler täidab muid seadusega ja Vabariigi Valitsuse määruse või korraldusega, ministri määruse või käskkirjaga talle pandud ja kantsleri antud ülesandeid.
§34. Asekantsleri asendamine
Asekantsleri äraolekul paneb kantsler tema ülesanded käskkirjaga teisele asekantslerile või osakonnajuhatajale.
4. jagu
Osakonnajuhataja
§35. Osakonnajuhataja
(1) Osakonnajuhataja:
1) juhib osakonna tööd ja
tagab osakonnale pandud ülesannete õiguspärase, täpse ja tähtaegse
täitmise;
2) täidab temale antud juhiseid ja korraldusi või
teatab nende täitmise takistustest;
3) annab alluvatele
teenistujatele juhiseid ja korraldusi;
4) valvab temale alluvate
teenistujate teenistuskohustuste täitmise järele;
5)
allkirjastab ja viseerib osakonna poolt koostatud dokumendid kooskõlas
osakonna põhimääruse ja ministeeriumi asjaajamiskorraga;
6)
esindab osakonda oma ülesannete täitmisel ning esitab osakonna nimel
arvamusi ja kooskõlastusi ministeeriumi juhtkonnale ja teistele
struktuuriüksustele;
7) teeb ministrile, kantslerile ja
asekantsleritele (edaspidi ministeeriumi juhtkond) ettepanekuid
osakonna organisatsioonilise struktuuri, koosseisu ja töökorralduse
kohta, teenistujate palkade, toetuste ja distsiplinaarkaristuste
määramiseks ning ergutuste kohaldamise kohta;
8) taotleb
osakonna ülesannete täitmiseks vajalikke vahendeid;
9)
taotleb osakonna teenistujate täienduskoolitust;
10) teeb
ministeeriumi juhtkonnale ettepanekuid komisjonide ja töörühmade
moodustamiseks osakonna ülesandeid puudutavate küsimuste lahendamiseks;
11)
kirjutab vastavalt osakonna põhimäärusele alla osakonna plangil
vormistatud informatiivse sisuga kirjadele, millega ei võeta rahalisi
ega varalisi kohustusi ning ei anta õigusi ega panda kohustusi
ministeeriumivälistele isikutele, kui seadus ei näe ette teisiti;
12)
täidab muid osakonna põhimäärusega talle pandud ministri, kantsleri
või vastava asekantsleri poolt antud ülesandeid.
(2) Osakonnajuhatajal on õigus saada ministeeriumi juhtkonnalt ja teistelt struktuuriüksustelt osakonnale pandud ülesannete täitmiseks vajalikku teavet.
(3) Osakonnajuhataja vastutab osakonnale pandud ülesannete õiguspärase, täpse ja tähtaegse täitmise eest.
(4) Osakonnajuhataja täpsed teenistuskohustused määratakse kindlaks osakonna põhimäärusega.
5. peatükk
RAKENDUSSÄTTED
§36. Ministeeriumi valitsemisala riigiasutused 1. novembri 2002. a seisuga
(1) Ministeeriumi valitsemisalas on 1. novembri 2002.
a seisuga järgmised ametid:
1) Konkurentsiamet;
2)
Lennuamet;
3) Maanteeamet;
4) Patendiamet;
5) Raudteeamet;
6)
Sideamet;
7) Tarbijakaitseamet;
8) Veeteede Amet.
(2) Ministeeriumi valitsemisalas on 1. novembri 2002.
a seisuga järgmised inspektsioonid:
1) Energiaturu
Inspektsioon;
2) Tehnilise Järelevalve Inspektsioon.
(3) Ministeeriumi valitsemisalas on 1. novembri 2002.
a seisuga järgmised hallatavad riigiasutused:
1) Eesti
Informaatikakeskus;
2) Eesti Riiklik Autoregistrikeskus;
3)
Keskus Ehitustest;
4) Patendiraamatukogu;
5) Riigihangete
Keskus.
§37. Ministeeriumi valitsemisala sihtasutused ja mittetulundusühing 1. novembri 2002. a seisuga
Ministeeriumi valitsemisalas on 1. novembri 2002. a
seisuga:
1) Krediidi ja Ekspordi Garanteerimise Sihtasutus KredEx;
2)
Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus;
3) Sihtasutus Eesti
Akrediteerimiskeskus;
4) Riigi Infokommunikatsiooni Sihtasutus;
5)
Mittetulundusühing Eesti Standardikeskus.
§-d 38 - 39 [käesolevast tekstist välja jäetud]