Mootorsõiduki heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste, suitsususe ja mürataseme piirväärtused
Vastu võetud 22.09.2004 nr 122
Määrus kehtestatakse «Liiklusseaduse» (RT I 2001, 3, 6; 2002, 92, 531; 105, 613; 110, 654 ja 655; 2003, 26, 156; 78, 522; 2004, 30, 208; 46, 329) § 13 lõike 5 ja «Välisõhu kaitse seaduse» (RT I 2004, 43, 298) § 55 lõike 3 alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1. Määruse reguleerimisala
Määrus sätestab mootorsõiduki heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste, suitsususe ja mürataseme piirväärtused.
§ 2. Määruses kasutatavad mõisted
Määruses kasutatakse järgmisi mõisteid järgmises tähenduses:
1)
aurustumisel eralduvad saasteained – mootorsõiduki toitesüsteemist
aurustumisel eralduvad süsivesinikud, välja arvatud heitgaasis
sisalduvad süsivesinikud;
2) heitgaasi suitsusus – heitgaasi
läbipaistvuse erinevus puhta õhu läbipaistvusest. Suitsususe hindamise
aluseks on kiirguse neeldumistegur «K», mille mõõtühik on m–1;
3)
katalüüsmuundur – seade, mis vähendab sisepõlemismootori heitgaasis
saasteainete sisaldust neid täiendavalt põletades;
4)
liigõhutegur (λ) – kütuse põletamiseks tegelikult kulutatava ja
teoreetiliselt vajaliku õhukoguse suhe;
5) maagaas –
sisepõlemismootori toitesüsteemis kasutatav kütus, mis põhiliselt
koosneb looduslikust metaanist;
6) pädev asutus – e või E
tüübikinnituse või riikliku tüübikinnituse teostaja;
7)
saasteainete heitkogused – sädesüütega mootori ehk ottomootori
heitgaasis sisalduvad süsinikmonooksiidi (CO), süsinikdioksiidi (CO2),
süsivesinike (CH) ja lämmastikoksiidide (NOx) ning
sädesüütega gaasimootori ja diiselmootori heitgaasis sisalduvad CO, CO2,
CH, NOx, mittemetaansete süsivesinike (NMHC), metaani (CH4)
ja tahkete osakeste (PM) (ainult kompressioonsüütega mootorite ehk
diiselmootorite heitgaasis) kogused;
8) süsivesinikud (CH) –
keemilised ühendid, mille molekulid koosnevad ainult süsiniku ja
vesiniku aatomitest;
9) seisumüratase – müratase, mida tekitab
töötava mootoriga seisev sõiduk;
10) sertifikaat –
kirjalik tunnistus või silt sõiduki kerel, mis tõendab, et sõiduk või
selle osa on läbinud tüübikinnituskatsed;
11)
sisemüratase – müratase, mis on töötava mootoriga sõiduki kabiinis või
keres;
12) sõiduki täismass – valmistaja poolt avaldatud suurim
lubatud koormatud sõiduki mass;
13) sõidumüratase – müratase,
mida sõiduk tekitab möödasõidul;
14) tuletatud
mass (RW) – sõiduki tühimass, millele on lisatud M1
ja N1 kategooria sõidukil 100 kg ja L-kategooria sõidukil 75
kg;
15) töömaht – silindri maht, mis vabaneb kolvi liikumisel
ülemisest surnud seisust alumisse. Mootori töömaht on silindrite
töömahtude summa. Pöördkolbmootori (vankelmootori) töömaht on pöördkolvi
poolt vabastatav põlemiskambri kahekordne maht ühe pöördkolvi kohta;
16)
tühikäik – koormamata mootori töötamine vähimatel lubatud pööretel;
17)
veeldatud naftagaas – nafta destilleerimisel saadav, põhiliselt propaani
ja butaani segust koosnev sisepõlemismootoris kasutatav kütus.
§ 3. Määruses kasutatavad lühendid
Määruses kasutatakse järgmisi lühendeid järgmises tähenduses:
1)
EAL – Eesti Autospordi liit;
2) EEV – suurendatud
keskkonnasõbralikkusega mootorsõiduk (Enhanced
Environmentally Friendly Vehicle)2;
3) ELR –
katsetsüklite programm, mis koosneb mootori järjestikkustest koormustest
püsival pöörlemissagedusel (European load response test)2;
4)
ESC – katsetsüklite programm, mis koosneb kolmeteistkümnest püsivast
katserežiimist (European steady state cycle test)2;
5)
ETC – katsetsüklite programm, mis koosneb 1800-st sekund-sekundisse
muutuvast katserežiimist (European transient cycle test)2;
6)
FIA – Rahvusvaheline Autospordi Föderatsioon;
7) G –
mootori heitgaasi nimijõudlus, mis arvutatakse kahetaktilisel mootoril
vastavalt valemile G = V * n/60 ja neljataktilisel mootoril vastavalt
valemile G = V * n/120, kus «V» on mootori töömaht liitrites (püsivate
pöörete režiimil) ja «n» on väntvõlli pöörlemissagedus (min–1);
8)
TJV – toodangu järelevalve;
9) TK – tüübikinnitus.
§ 4. Mootorsõiduki tüübikinnituse alus
Mootorsõiduki tüübikinnituse aluseks heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste ja suitsususe ning mürataseme osas on pädeva asutuse poolt mootorsõidukile, selle osale või süsteemile antud E- või e-sertifikaat, välja arvatud üksiksõiduki kinnitusel, millel piirväärtuste täitmist tõendatakse mõne muu normdokumendi kohase sertifikaadi, katseprotokolli või valmistaja tunnistusega.
§ 5. Rangemate piirväärtuste kehtivus
Kui valmistaja on määranud mootorsõiduki heitgaasis sisalduvatele saasteainete heitkoguste, suitsususe ja mürataseme rangemad piirväärtused kui selles määruses, siis ei tohi heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkogused, suitsusus ja müratase ületada valmistaja piirväärtusi.
§ 6. Süsinikdioksiidi sisaldus heitgaasis
(1) CO2 sisaldus heitgaasis (mahuprotsent) ei tohi erineda valmistaja poolt määratud piirväärtusest rohkem kui 4 mahuprotsenti.
(2) Kui M1 kategooria mootorsõiduki reklaamis või tarbijale mõeldud tehnilistes andmetes on avaldatud CO2 hulk (g/km) või mootorikütusekulu linna- ja maanteesõidul ning keskmine kütusekulu (liitrit/100 km), siis need andmed peavad sisalduma ka valmistaja esitatud kasutusjuhendis.
§ 7. Sädesüütega mootoriga sõiduki aurustuvate saasteainete piirväärtus
Sädesüütega mootoriga sõidukist ei tohi 60 minuti vältel eralduda aurustuvaid saasteaineid rohkem kui 2,0 g.
§ 8. Kiirusvõistlustel osalevad mootorsõidukid
Mootorsõidukid, mis osalevad kiirusvõistlustel ja omavad vastavat sissekannet registreerimistunnistuses ei pea täitma peatükis 2 ja 3 kehtestatud nõudeid, kui nende mootorid on häälestatud FIA või EAL tehniliste tingimuste kohaselt, võistluse nõuetele vastavalt ning nendega sõidetakse võistlusele, võistlusel ja sealt tagasi või treeningule, treeningul ja sealt tagasi.
2. peatükk
MOOTORSÕIDUKI HEITGAASIS SISALDUVATE SAASTEAINETE
HEITKOGUSTE JA SUITSUSUSE PIIRVÄÄRTUSED
1. jagu
Piirväärtused tüübikinnitusel ja toodangu
järelevalvel
§ 9. Kompressioonsüütega mootoriga sõiduki heitgaasi suitsususe piirväärtused
Kompressioonsüütega mootoriga sõiduki heitgaasi suitsususele
kehtestatakse järgmised piirväärtused:
1) alates 1.
jaanuarist 1998 esmakasutusele võetud kompressioonsüütega mootoriga
sõidukile märgitud kiirguse neeldumistegur «K» ei tohi ületada mootori
töötamisel vabakiirendusrežiimil lisa 1 tabelis 1 esitatud kiirguse
neeldumisteguri «K» piirväärtusi. Ülelaadega kompressioonsüütega
mootoriga sõidukil liidetakse tabelis 1 esitatud piirväärtustele
parandustegur 0,5 m–1;
2) alates 1. oktoobrist 2000
esmakasutusele võetud kompressioonsüütega mootoriga sõiduki, mille
täismass on üle 3500 kg ja ehituslik kiirus üle 25 km/h, heitgaasi
suitsusus ei tohi ületada olenevalt § 11 lõikes 2 sätestatud
esmakasutusele võtmise ajast lisas 3 tabelites 6 ja 7 esitatud
piirväärtusi.
§ 10. Sädesüütega mootoriga M ja N kategooria ja kompressioonsüütega mootoriga M ja N1 kategooria sõiduki heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste piirväärtused
(1) Sädesüütega mootoriga M ja N kategooria ja kompressioonsüütega
mootoriga M ja N1 kategooria sõiduki heitgaasis sisalduvate
saasteainete heitkogused ei tohi ületada järgmisi piirväärtusi:
1)
alates 1. jaanuarist 1998 kuni 31. detsembrini 2000 esmakasutusele
võetud sõidukil lisas 2 tabelis 2 esitatud piirväärtusi;
2)
alates 1. jaanuarist 2001 kuni 31. detsembrini 2005 esmakasutusele
võetud sõidukil lisas 2 tabelis 3 real A esitatud piirväärtusi;
3)
alates 1. jaanuarist 2006 esmakasutusele võetud sõidukil lisas 2 tabelis
3 real B esitatud piirväärtusi.
(2) Kui alates 1. jaanuarist 2001 esmakasutusele võetud mootorsõiduki alust on kasutatud liikurmasina valmistamiseks, tuleb lähtuda määruses esitatud piirväärtustest või, kui mootoril ei ole määruses nimetatud piirväärtuste kohast tüübitunnustust, peab ta olema sertifitseeritud «Välisõhu kaitse seaduse» § 55 lõike 3 kohaselt.
(3) Alates 1. jaanuarist 2003 esmakasutusele võetud sädesüütega mootoriga M1 ja N1 kategooria sõiduki, mille täismass ei ületa 2500 kg ja sõitjate arv on kuus või vähem, sealhulgas juht, külmkäivitamisel välisõhu temperatuuril 266 K (–7 °C) ei tohi heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkogused ületada lisa 2 tabelis 4 esitatud piirväärtusi.
§ 11. Täismassiga üle 3500 kg, ehitusliku kiirusega üle 25 km/h, diiselkütusel töötava kompressioonsüütega mootoriga või veeldatud naftagaasil ja maagaasil töötava ning ühelt kütuse liigilt teisele ümberlülitatava sädesüütega mootoriga M2, M3, N2, N3 kategooria sõidukite heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste ja suitsususe piirväärtused
(1) Täismassiga üle 3500 kg, ehitusliku kiirusega üle 25 km/h, diiselkütusel töötava kompressioonsüütega mootoriga või veeldatud naftagaasil ja maagaasil töötava ning ühelt kütuse liigilt teisele ümberlülitatava sädesüütega mootoriga M2, M3, N2, N3 kategooria sõidukite, välja arvatud sõidukite, mille tüübikinnitus on toimunud § 10 lõike 1 kohaselt, heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkogused ei tohi ületada lisa 3 tabelis 5 esitatud piirväärtusi.
(2) Täismassiga üle 3500 kg, ehitusliku kiirusega üle 25 km/h,
diiselkütusel töötava kompressioonsüütega mootoriga või veeldatud
naftagaasil ja maagaasil töötava ning ühelt kütuse liigilt teisele
ümberlülitatava sädesüütega mootoriga M2,
M3, N2, N3 kategooria sõidukitele
kehtestatakse heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste ja
suitsususe piirväärtused järgmiselt:
1) alates 1.
oktoobrist 2001 esmakasutusele võetud ELR- ja ESC-katsekohustuslike
mootoritega sõidukite heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkogused ja
suitsusus ei tohi ületada lisa 3 tabelites 6 ja 7 real A esitatud
piirväärtusi;
2) alates 1. oktoobrist 2006 esmakasutusele
võetud ETC-katsekohustuslike mootoritega sõidukite heitgaasis
sisalduvate saasteainete heitkogused ja suitsusus ei tohi ületada lisa 3
tabelites 6 ja 7 real B1 esitatud piirväärtusi. ETC katseprogramm on
kohustuslik koos katseprogrammidega ELR ja ESC;
3) alates 1.
oktoobrist 2009 esmakasutusele võetud ETC-katsekohustuslike mootoritega
sõidukite heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkogused ja suitsusus
ei tohi ületada lisa 3 tabelites 6 ja 7 real B2 esitatud piirväärtusi.
ETC katseprogramm on kohustuslik koos katseprogrammidega ELR ja ESC;
4)
lisa 3 tabelites 6 ja 7 real C on esitatud soovituslikud suurendatud
keskkonnasõbralikkusega (EEV) sõiduki mootorite heitgaasis sisalduvate
saasteainete heitkoguste ning suitsususe piirväärtused. Nendele
piirväärtustele vastav mootorsõiduk vastab ühtlasi ka käesoleva lõike
punktide 1–3 nõuetele.
§ 12. Sädesüütega mootoriga kahe-, kolme- või neljarattalise sõiduki, mille tühimass on 400 kg ja väiksem, ehituslik kiirus suurem kui 45 km/h ning mootori töömaht suurem kui 50 cm3, heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste piirväärtused
Sädesüütega mootoriga kahe-, kolme- või neljarattalise sõiduki, mille
tühimass on 400 kg ja väiksem, ehituslik kiirus suurem kui 45 km/h ning
mootori töömaht suurem kui 50 cm3, heitgaasis
sisalduvate saasteainete heitkogused ei tohi ületada järgmisi
piirväärtusi:
1) alates 1. jaanuarist 1998 kuni 17.
detsembrini 2000 esmakasutusele võetud kahetaktilise sädesüütega
mootoriga sõidukitel lisa 4 tabelis 8 esitatud piirväärtusi;
2)
alates 18. detsembrist 2000 esmakasutusele võetud kahetaktilise
sädesüütega mootoriga sõidukitel lisa 4 tabelis 9 esitatud piirväärtusi;
3)
alates 1. jaanuarist 1998 kuni 17. detsembrini 2000 esmakasutusele
võetud neljataktilise sädesüütega mootoriga sõidukitel lisa 4 tabelis 10
esitatud piirväärtusi;
4) alates 18. detsembrist 2000
esmakasutusele võetud neljataktilise sädesüütega mootoriga sõidukitel
lisa 4 tabelis 11 esitatud piirväärtusi.
§ 13. Sädesüütega mootoriga kahe-, kolme- või neljarattalise sõiduki, mille tühimass on 400 kg ja väiksem, ehituslik kiirus 45 km/h ja väiksem ning mootori töömaht 50 cm3 ja väiksem, heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste piirväärtused
Sädesüütega mootoriga kahe-, kolme- või neljarattalise sõiduki, mille
tühimass on 400 kg ja väiksem, ehituslik kiirus 45 km/h ja väiksem ning
mootori töömaht 50 cm3 ja väiksem, heitgaasis
sisalduvate saasteainete heitkogused ei tohi ületada järgmisi
piirväärtusi:
1) alates 1. jaanuarist 1998 kuni 17.
detsembrini 2000 esmakasutusele võetud kaherattalise sädesüütega
mootoriga sõidukitel lisa 5 tabelis 12 esitatud piirväärtusi;
2)
alates 1. jaanuarist 1998 kuni 17. detsembrini 2000 esmakasutusele
võetud kolme- või neljarattalise sädesüütega mootoriga sõidukitel lisas
5 tabelis 13 esitatud piirväärtusi;
3) alates 18.
detsembrist 2000 kuni 17. detsembrini 2003 esmakasutusele võetud kahe-,
kolme- või neljarattalise sädesüütega mootoriga sõidukitel lisa 5
tabelis 14 esitatud piirväärtusi;
4) alates 18. detsembrist
2003 esmakasutusele võetud kahe-, kolme- või neljarattalise sädesüütega
mootoriga sõidukitel lisas 5 tabelis 15 esitatud piirväärtusi.
2. jagu
Piirväärtused tehnoülevaatusel ja muul riikliku
järelevalveasutuse poolt teostataval kontrollimisel
§ 14. Sädesüütega mootoriga sõiduki heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste piirväärtused
(1) Sädesüütega mootoriga sõiduki heitgaasitorustikust ei tohi ühelgi mootori töörežiimil väljuda nähtavat suitsu, välja arvatud veeaur.
(2) Sädesüütega mootoriga M ja N kategooria sõiduki tehnoülevaatusel ja muudel riikliku järelevalve poolt teostatavatel kontrollimistel ei tohi heitgaasis sisalduvad saasteainete heitkogused ületada valmistaja määratud piirväärtusi. Kui need andmed ei ole kättesaadavad, peab kontrollimisel aluseks võtma lisa 6 tabelis 16 esitatud piirväärtused.
(3) λ-anduriga ja katalüüsmuunduriga M ja N kategooria mootorsõiduki liigõhuteguri λ väärtus peab olema 1±0,03, kui mootorsõiduki valmistaja pole määranud teisiti.
§ 15. Kompressioonsüütega mootoriga sõiduki heitgaasi suitsususe piirväärtused
(1) Töösooja kompressioonsüütega mootoriga sõiduki heitgaasitorustikust ei tohi ühelgi mootori püsival töörežiimil väljuda nähtavat suitsu, välja arvatud veeaur.
(2) Alates 1. jaanuarist 1980 esmakasutusele võetud kompressioonsüütega mootoriga M ja N kategooria sõiduki heitgaasi suitsususe ehk kiirguse neeldumisteguri «K» piirväärtused ei tohi ületada valmistaja poolt määratud piirväärtust või M ja N kategooria sõiduki andmesildile või andmesildi kõrvale märgitud kiirguse neeldumisteguri «K» piirväärtust mootori töötamisel vabakiirendusrežiimil. Kui need andmed ei ole kättesaadavad, peab kontrollimisel aluseks võtma vabakiirendusrežiimil ülelaadeta kompressioonsüütega mootoritel 2,5 m–1 ja ülelaadega kompressioonsüütega mootoritel 3,0 m–1 .
3. peatükk
MOOTORSÕIDUKI MÜRATASEME PIIRVÄÄRTUSED
§ 16. Mürataseme piirväärtuste ühtsus
Tüübikinnitusel, toodangu järelevalvel, tehnoülevaatusel ning muul riikliku järelevalveasutuse poolt teostataval kontrollimisel on mootorsõiduki mürataseme piirväärtused ühesuurused.
§ 17. Auto mürataseme piirväärtused
(1) Autode müratasemed ei tohi ületada järgmisi piirväärtusi:
1)
alates 1. jaanuarist 1972 kuni 30. septembrini 1985 esmakasutusele
võetud auto seisu- ja sõidumüratase lisa 7 tabelis 17 esitatud
piirväärtusi;
2) alates 1. oktoobrist 1985 kuni 30.
septembrini 1989 esmakasutusele võetud auto sõidumüratase lisa 7 tabelis
18 esitatud piirväärtusi;
3) alates 1. oktoobrist 1985 kuni
30. septembrini 1990 esmakasutusele võetud kompressioonsüütega mootoriga
N1 kategooria auto ning täismassiga üle 3500 kg,
kompressioonsüütega või sädesüütega mootoriga M2
ja M3 kategooria auto sõidumüratase lisa 7 tabelis 18
esitatud piirväärtusi;
4) alates 1. oktoobrist 1989 kuni
30. septembrini 1996 esmakasutusele võetud auto sõidumüratase lisa 7
tabelis 19 esitatud piirväärtusi;
5) alates 1. oktoobrist
1990 kuni 30. septembrini 1996 esmakasutusele võetud kompressioonsüütega
mootoriga N1 kategooria auto ning täismassiga üle 3500 kg,
kompressioonsüütega või sädesüütega mootoriga M2
ja M3 kategooria auto sõidumüratase lisa 7 tabelis 19
esitatud piirväärtusi;
6) alates 1. oktoobrist 1996
esmakasutusele võetud auto sõidumüratase lisa 7 tabelis 20 esitatud
piirväärtusi.
(2) Lisa 7 tabelites 19 ja 20 esitatud piirväärtustele lisatakse G
kategooria auto korral:
1) 1 dB(A), kui auto täismass on suurem kui 2
t ja mootori võimsus on väiksem kui 150 kW;
2) 2 dB(A), kui
auto täismass on suurem kui 2 t ja mootori võimsus on 150 kW ja suurem.
(3) Lisa 7 tabelis 20 esitatud kuni 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, M1
kategooria auto mürataseme piirväärtusele tuleb lisada 1 dB(A), kui:
1)
autol on rohkem kui nelja edasikäiguga käigukast;
2)
mootori suurim võimsus on suurem kui 140 kW;
3) mootori suurima
võimsuse ja täismassi suhe ületab 75 kW/t.
(4) Alates 1. oktoobrist 1985 esmakasutusele võetud auto seisumüratase peab vastama valmistaja juhendis või sertifitseerimise aluseks olevas katseprotokollis näidatud piirväärtustele.
(5) Alates 1. oktoobrist 1996 esmakasutusele võetud üle 2,8-tonnise täismassiga ja õhkpiduritega auto suruõhuseadmete müratase ei tohi ületada 72 dB(A).
§ 18. M ja N kategooria sõiduki kere sisemüratase
M ja N kategooria sõiduki kere sisemüratase ei tohi ületada:
1)
M2 ja M3 kategooria sõidukil sõitjate, juhi ja
teenindava personali pea kõrgusel – 80 dB(A);
2) M ja N
kategooria sõidukil, mis on esmakasutusele võetud alates 1. jaanuarist
1998, sõitjate, juhi ja teenindava personali pea kõrgusel – 80 dB(A);
3)
M2 ja M3 kategooria sõidukil, mis on
esmakasutusele võetud alates 1. jaanuarist 1998, sõitjate, juhi ja
teenindava personali pea kõrgusel – 75 dB(A);
4)
kõigil ülejäänud juhtudel sõitjate, juhi ja teenindava personali pea
kõrgusel – 85 dB(A).
§ 19. Kahe-, kolme- ja neljarattalise mootorratta mürataseme piirväärtused
(1) Kahe-, kolme- ja neljarattalise mootorratta sõidumüratase ei tohi
ületada järgmisi piirväärtusi:
1) alates 1.
jaanuarist 1984 kuni 31. detsembrini 1996 esmakasutusele võetud
kaherattalisel mootorrattal lisa 8 tabelis 21 esitatud piirväärtusi;
2)
alates 1. jaanuarist 1997 esmakasutusele võetud kaherattalisel
mootorrattal lisa 8 tabelis 22 esitatud piirväärtusi;
3)
alates 1. jaanuarist 1997 esmakasutusele võetud kolme- ja
neljarattalisel mootorrattal 82 dB(A).
(2) Alates 1. jaanuarist 1984 esmakasutusele võetud kaherattalise mootorratta ning alates 1. jaanuarist 1997 esmakasutusele võetud kolme- ja neljarattalise mootorratta seisumüratasemed peavad vastama valmistaja juhendis või sertifitseerimise aluseks olevas katseprotokollis näidatud piirväärtustele.
4. peatükk
RAKENDUSSÄTTED
§ 20. Keskkonnaministri määruse kehtetuks tunnistamine
Tunnistada kehtetuks keskkonnaministri 12. juuni 2003. a määrus nr 51 «Mootorsõiduki heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste, suitsususe ja mürataseme piirväärtused» (RTL 2003, 74, 1085).
§ 21. Määruse jõustumine
Määrus jõustub 30. septembril 2004. aastal.
1 Euroopa
Majandusühenduse direktiiv 70/157/EMÜ mootorsõiduki väljalaskesüsteemi
müratase (EÜT L 042, 23.02.1970, lk 16–20; L 131, 18.05.1981, lk 6–27; L
238, 06.09.1984, lk 31–33; L 192, 11.07.1987, lk 43–45; L 238,
15.08.1989, lk 43–49; L 371, 19.12.1992, lk 1–31; L 092, 13.04.1996, lk
23–35; L 334, 28.12.1999, lk 4–42);
Euroopa
Majandusühenduse direktiiv 70/220/EMÜ sädesüütega mootoriga sõiduki
heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste piirväärtused (EÜT L
076, 06.04.1970, lk 1–22; L 032, 03.02.1977, lk 32–39; L 223,
14.08.1978, lk 48–56; L 197, 20.07.1983, lk 1–74; L 036, 09.02.1988, lk
1–32; L 214, 06.08.1988, lk 1–17; L 238, 15.08.1989, lk 43–49; L 242,
30.08.1991, lk 1–106; L 186, 28.07.1993, lk 21–23; L 100, 19.04.1994,
lk 42–52; L 210, 20.08.1996, lk 25–45; L 282, 01.11.1996, lk 64–67; L
350, 28.12.1998, lk 1–57; 286, L 23.10.1998, lk 34–52; L 334,
28.12.1999, lk 43–50);
Euroopa
Majandusühenduse direktiiv 72/306/EMÜ kompressioonsüütega mootoriga
sõiduki heitgaasi suitsususe piirväärtused (EÜT L 190, 20.08.1972, lk
1–23; L 238, 15.08.1989, lk 43–49; L 125, 16.05.1997, lk 21–30);
Euroopa
Majandusühenduse direktiiv 88/77/EMÜ kompressioonsüütega mootoriga
sõiduki heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste piirväärtused
(EÜT L 036, 09.02.1988, lk 33–61; L 295, 25.10.1991, lk 1–19; L 040,
17.02.1996, lk 1–9; L 044, 16.02.2000, lk 1–155);
Euroopa
Ühenduse direktiiv 97/24/EÜ kahe- või kolmerattaliste mootorsõidukite
teatud osade iseloomustus (EÜT L 226, 18.08.1997, lk 1–454);
Euroopa
Ühenduse direktiiv 96/96/EÜ mootorsõidukite ja nende haagiste
tehnoülevaatuse kohta (EÜT L 46, 17.2.1997, lk 1–20; L 142, 5.6.1999, lk
26–28; L 90, 8.4.2003, lk 41–44);
Euroopa
Majandusühenduse direktiiv 80/1268/EMÜ kütuste tarbimine
mootorsõidukites (EÜT L 375, 31.12.1980, lk 36–45; L 238, 15.08.1989, lk
43–49; L 329, 30.12.1993, lk 39–53; L 334, 28.12.1999, lk 36–39);
Euroopa
Ühenduse direktiiv 1999/94/EÜ tarbija informeerimine mootorsõiduki
kütuse tarbimisest ja süsinikdioksiidi heitkogusest (EÜT L 12,
18.01.2000, lk 16–23).
2
Euroopa Ühenduse direktiivi 88/77/EMÜ kompressioonsüütega mootoriga
sõiduki heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste piirväärtused
(EÜT L 036, 09.02.1988, lk 33–61) täienduse 1999/96/EÜ (EÜT L 044,
16.02.2000, lk 1–155) kohaselt.
Minister Villu REILJAN |
Kantsler Sulev VARE |
Keskkonnaministri 22. septembri 2004. a määruse nr
122 «Mootorsõiduki heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste,
suitsususe ja mürataseme piirväärtused» lisa 1 |
Tabel 1
«G» [l/s] |
«K» [m–1] |
«G» [l/s] |
«K» [m–1] |
«G» [l/s] |
«K» [m–1] |
42 | 2,26 | 95 | 1,535 | 150 | 1,225 |
45 | 2,19 | 100 | 1,495 | 155 | 1,205 |
50 | 2,08 | 105 | 1,465 | 160 | 1,19 |
55 | 1,985 | 110 | 1,425 | 165 | 1,17 |
60 | 1,90 | 115 | 1,395 | 170 | 1,155 |
65 | 1,84 | 120 | 1,37 | 175 | 1,14 |
70 | 1,775 | 125 | 1,345 | 180 | 1,125 |
75 | 1,72 | 130 | 1,32 | 185 | 1,11 |
80 | 1,665 | 135 | 1,30 | 190 | 1,095 |
85 | 1,62 | 140 | 1,27 | 195 | 1,08 |
90 | 1,575 | 145 | 1,25 | ≥200 | 1,065 |
Keskkonnaministri 22. septembri 2004. a määruse nr
122 «Mootorsõiduki heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste,
suitsususe ja mürataseme piirväärtused» lisa 2 |
Tabel 2
Kategooria |
Tuletatud massi klass |
RW |
Piirväärtus [g/km] |
|||||
CO |
CH |
PM | ||||||
Otto-mootor | Diisel-mootor | Otto-mootor | Diisel-mootor | Diisel-mootor | ||||
M1 | – |
Kõik |
2,2 | 1,0 | 0,5 | 0,7 | 0,08 | |
N1, M2 | I |
RW≤1250 |
2,2 | 1,0 | 0,5 | 0,7 | 0,08 | |
II |
1250 |
4,0 | 1,25 | 0,6 | 1,0 | 0,12 | ||
III |
1700 |
5,0 | 1,5 | 0,7 | 1,2 | 0,17 | ||
N1, M | I |
Enne 01.10.1999 esmakasutusele võetud otsepritsega diiselmootorid |
RW≤1250 | – | – | – | 0,9 | 0,10 |
N1, M2 | II |
1250 |
– | – | – | 1,3 | 0,14 | |
N1, M2 | III |
1700 |
– | – | – | 1,6 | 0,20 |
Märkused:
1 välja arvatud sõidukid, mille täismass on suurem kui 2500 kg või sõidukil on rohkem kui 6 istekohta, sealhulgas juhiiste;
2 M kategooria sõidukid, mida ei käsitleta märkuses 1.
Tabel 3
Kategooria (esma-kasutusele võtmise aeg) |
Tuletatud massi-klass |
RW |
Piirväärtus [g/km] |
|||||||||
CO |
CH |
NOx |
CH ja NOx kombinatsioon |
PM | ||||||||
Otto-mootor | Diisel-mootor | Otto-mootor | Diisel-mootor | Otto-mootor | Diisel-mootor | Otto-mootor | Diisel-mootor | Diisel-mootor | ||||
A |
M1 | – | Kõik | 2,3 | 0,64 | 0,20 | – | 0,15 | 0,50 | – | 0,56 | 0,05 |
N1, M2 |
I |
RW≤ 1305 |
2,3 | 0,64 | 0,20 | – | 0,15 | 0,50 | – | 0,56 | 0,05 | |
II |
130 RW≤ 1760 |
4,17 | 0,80 | 0,25 | – | 0,18 | 0,65 | – | 0,72 | 0,07 | ||
III |
176 |
5,22 | 0,95 | 0,29 | – | 0,21 | 0,78 | – | 0,86 | 0,10 | ||
B |
M1 | – | Kõik | 1,0 | 0,50 | 0,10 | – | 0,08 | 0,25 | – | 0,30 | 0,025 |
N1, M2 |
I | RW≤ 1305 | 1,0 | 0,50 | 0,10 | – | 0,08 | 0,25 | – | 0,30 | 0,025 | |
II |
1305 |
1,81 | 0,63 | 0,13 | – | 0,10 | 0,33 | – | 0,39 | 0,04 | ||
III |
1760 |
2,27 | 0,74 | 0,16 | – | 0,11 | 0,39 | – | 0,46 | 0,06 |
Märkused:
1 välja arvatud mootorsõidukid, mille täismass on suurem kui 2500 kg;
2 M kategooria sõidukid, mida ei käsitleta märkuses 1.
Tabel 4
Katsetemperatuur |
Piirväärtus [g/km] |
|
CO | CH | |
266 K (–7 °C) | 15 | 1,8 |
Keskkonnaministri 22. septembri 2004. a määruse nr
122 «Mootorsõiduki heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste,
suitsususe ja mürataseme piirväärtused» lisa 3 |
Tabel 5
Mitteametlik nimetus |
Rida |
Piirväärtus [g/kW h] |
||||||||
CO |
CH |
NOx |
PM |
|||||||
TK | TJV | TK | TJV | TK | TJV | TK | TJV | |||
EURO 1 | R49/02 |
A (01.01.1994–30.09.1996) |
4,5 | 4,9 | 1,1, | 1,23 | 8,0 | 9,0 | 0,36 | 0,40 |
EURO 2 | R49/02 |
B (01.10.1996–30.09.2001) |
4,0 | 4,0 | 1,1 | 1,1 | 7,0 | 7,0 | 0,15 | 0,15 |
Tabel 6
Mitteametlik nimetus |
Rida |
ELR ja ESC katseprogramm |
|||||
Piirväärtus [g/kW h] |
Suitsusus [m–1] |
||||||
CO | CH | NOx |
PM |
||||
EURO 3 | A (01.10.2001–30.09.2006) | 2,1 | 0,66 | 5,0 | 0,10 | 0,131 | 0,8 |
EURO 4 | B1 (01.10.2006–30.09.2009) | 1,5 | 0,46 | 3,5 |
0,02 |
0,5 | |
EURO 5 | B2 (alates 01.10.2009) | 1,5 | 0,46 | 2,0 |
0,02 |
0,5 | |
EEV | C | 1,5 | 0,25 | 2,0 |
0,02 |
0,15 |
Märkus:
1 mootoritel, mille töömaht on väiksem kui 0,75 dm3 ja suurimale võimsusele vastav pöörlemissagedus ületab 3000 min–1.
Tabel 7
Mitteametlik nimetus |
Rida (esmakasutusele võtmise aeg) |
ETC katseprogramm |
|||||
Piirväärtus [g/kW h] |
|||||||
CO | NMHC | CH41 | NOx |
PM |
|||
EURO 3 | A (01.10.2001–30.09.2006) | 5,45 | 0,78 | 1,6 | 5,0 | 0,16 | 0,212 |
EURO 4 | B1 (01.10.2006–30.09.2009) | 4,0 | 0,55 | 1,1 | 3,5 |
0,03 |
|
EURO 5 | B2 (alates 01.10.2009) | 4,0 | 0,55 | 1,1 | 2,0 |
0,03 |
|
EEV | C (EEV) | 3,0 | 0,40 | 0,65 | 2,0 |
0,02 |
Märkused:
1 ainult maagaasil või veeldatud naftagaasil töötavatel mootoritel;
2 mootoritel, mille töömaht on väiksem kui 0,75 dm3 ja suurimale võimsusele vastav pöörlemissagedus ületab 3000 min–1.
Keskkonnaministri 22. septembri 2004. a määruse nr
122 «Mootorsõiduki heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste,
suitsususe ja mürataseme piirväärtused» lisa 4 |
Tabel 8
RW |
Piirväärtus [g/km] |
|
CO | CH | |
RW100 | 12,8 | 8 |
100≤RW300 | 12,8+19,2 * (RW–100) : 200 | 8+4 * (RW–100) : 200 |
RW≥300 | 32 | 12 |
Tabel 9
Sõiduk |
Piirväärtus [g/km] |
||
CO | CH | NOx | |
Kaherattaline | 8 | 4 | 0,1 |
Kolme- või neljarattaline | 12 | 6 | 0,15 |
Tabel 10
RW |
Piirväärtus [g/km] |
|
CO | CH | |
RW100 | 17,5 | 4,2 |
100≤RW300 | 17,5+17,5 * (RW–100) : 200 | 4,2+1,8 * (RW–100) : 200 |
RW≥300 | 35 | 6 |
Tabel 11
Sõiduk |
Piirväärtus [g/km] |
||
CO | CH | NOx | |
Kaherattaline | 13 | 3 | 0,3 |
Kolme- või neljarattaline | 19,5 | 4,5 | 0,45 |
Keskkonnaministri 22. septembri 2004. a määruse nr
122 «Mootorsõiduki heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste,
suitsususe ja mürataseme piirväärtused» lisa 5 |
Tabel 12
Piirväärtus [g/km] |
|
CO | CH |
8 | 5 |
Tabel 13
Piirväärtus [g/km] |
|
CO | CH |
15 | 10 |
Tabel 14
Sõiduk |
Piirväärtus [g/km] |
|
CO | CH+NOX | |
Kaherattaline | 6 | 3 |
Kolme- või neljarattaline | 12 | 6 |
Tabel 15
Sõiduk |
Piirväärtus [g/km] |
|
CO | CH+NOX | |
Kaherattaline | 1 | 1,2 |
Kolme- või neljarattaline | 3,5 | 1,2 |
Keskkonnaministri 22. septembri 2004. a määruse nr
122 «Mootorsõiduki heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste,
suitsususe ja mürataseme piirväärtused» lisa 6 |
Tabel 16
Mootori tüüp (esmakasutusele võtmise aeg) |
Tühikäigul |
Väntvõlli pöörlemissagedusel |
||||
CO | CH | λ | CO | CH | λ | |
kõik tüübid (enne 01.01.1973) | Ei piirata või peab vastama valmistaja piirväärtusele | |||||
kõik tüübid (01.01.1973–31.12.1986) | 4,5% | 1000 ppm | ||||
kõik tüübid (alates 01.01.1987) | 3,5% | 600 ppm | ||||
veeldatud naftagaasil, maagaasil või katalüüsmuunduriga töötavad mootorid (alates 01.10.1998) | 0,5% | 300 ppm | ||||
katalüüsmuunduriga ja λ-anduriga töötavad mootorid (olenemata esmakasutusele võtmise ajast) | 0,5% | 100 ppm | 1±0,03 | 0,3% | 100 ppm | 1±0,03 |
kolmiskatalüüsmuunduriga ja λ-anduriga töötavad mootorid (alates 01.01.2004) | 0,3% | 100 ppm | 1±0,03 | 0,2% | 100 ppm | 1±0,03 |
Keskkonnaministri 22. septembri 2004. a määruse nr
122 «Mootorsõiduki heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste,
suitsususe ja mürataseme piirväärtused» lisa 7 |
Tabel 17
Auto kategooria | Mürataseme piirväärtus [dB(A)] |
Kuni 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, M1 kategooria auto | 82 |
rohkema kui 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, 3,5 t ja väiksema täismassiga M2 kategooria auto | 84 |
3,5 t ja väiksema täismassiga N1 kategooria auto | 84 |
rohkema kui 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, ja suurema kui 3,5 t täismassiga M2 ja M3 kategooria auto | 89 |
suurema kui 3,5 t täismassiga N2 ja N3 kategooria auto | 89 |
rohkema kui 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, 200 hobujõuga (DIN) ja suurema mootori võimsusega M2 ja M3 kategooria auto | 91 |
200 hobujõuga (DIN) ja suurema mootori võimsusega ning suurema kui 12 t täismassiga N3 kategooria auto | 91 |
Tabel 18
Auto kategooria | Mürataseme piirväärtus [dB(A)] |
Kuni 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, M1 kategooria auto | 80 |
rohkema kui 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, 3,5 t ja väiksema täismassiga M2 kategooria auto | 81 |
3,5 t ja väiksema täismassiga N1 kategooria auto | 81 |
rohkema kui 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, ja suurema kui 3,5 t täismassiga M2 ja M3 kategooria auto | 82 |
suurema kui 3,5 t täismassiga N2 ja N3 kategooria auto | 86 |
rohkema kui 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, ning 147 kW ja suurema mootori võimsusega M2 ja M3 kategooria auto | 85 |
147 kW ja suurema mootori võimsusega ning suurema kui 12 t täismassiga N3 kategooria auto | 88 |
Tabel 19
Auto kategooria | Mürataseme piirväärtus [dB(A)] |
Kuni 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, M1 kategooria auto | 77 |
väiksema kui 150 kW mootori võimsusega, rohkema kui 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, ja suurema kui 3,5 t täismassiga M2 ja M3 kategooria auto | 80 |
150 kW ja suurema mootori võimsusega, rohkema kui 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, ja suurema kui 3,5 t täismassiga M2 ja M3 kategooria auto | 83 |
väiksema kui 2 t täismassiga ja rohkema kui 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, N1 kategooria auto | 78 |
2 t ja suurema, kuid mitte üle 3,5 t täismassiga ja rohkema kui 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, N1 kategooria auto | 79 |
väiksema kui 75 kW mootori võimsusega ja suurema kui 3,5 t täismassiga N2 ja N3 kategooria auto | 81 |
75 kW ja suurema, kuid mitte üle 150 kW mootori võimsusega ja suurema kui 3,5 t täismassiga N2 ja N3 kategooria auto | 83 |
150 kW ja suurema mootori võimsusega ja suurema kui 3,5 t täismassiga N2 ja N3 kategooria auto | 84 |
kuni 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, M1 kategooria auto, millele on paigaldatud otsepritsega diiselmootor | 78 |
väiksema kui 2 t täismassiga ja rohkema kui 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, N1 kategooria auto, millele on paigaldatud otsepritsega diiselmootor | 79 |
2 t ja suurema, kuid mitte üle 3,5 t täismassiga ja rohkema kui 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, N1 kategooria auto, millele on paigaldatud otsepritsega diiselmootor | 80 |
Tabel 20
Auto kategooria | Mürataseme piirväärtus [dB(A)] |
Kuni 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, M1 kategooria auto | 74 |
väiksema kui 150 kW mootori võimsusega, rohkema kui 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, ja suurema kui 3,5 t täismassiga M2 ja M3 kategooria auto | 78 |
150 kW ja suurema mootori võimsusega, rohkema kui 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, ja suurema kui 3,5 t täismassiga M2 ja M3 kategooria auto | 80 |
väiksema kui 2 t täismassiga ja rohkema kui 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, N1 kategooria auto | 76 |
2 t ja suurema, kuid mitte üle 3,5 t täismassiga ja rohkema kui 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, N1 kategooria auto | 77 |
väiksema kui 75 kW mootori võimsusega ja suurema kui 3,5 t täismassiga N2 ja N3 kategooria auto | 77 |
75 kW ja suurema, kuid mitte üle 150 kW mootori võimsusega ja suurema kui 3,5 t täismassiga N2 ja N3 kategooria auto | 78 |
150 kW ja suurema mootori võimsusega ja suurema kui 3,5 t täismassiga N2 ja N3 kategooria auto | 80 |
kuni 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, M1 kategooria auto, millele on paigaldatud otsepritsega diiselmootor | 78 |
väiksema kui 2 t täismassiga ja rohkema kui 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, N1 kategooria auto, millele on paigaldatud otsepritsega diiselmootor | 79 |
2 t ja suurema, kuid mitte üle 3,5 t täismassiga ja rohkema kui 9 istekohaga, sealhulgas juhiiste, N1 kategooria auto, millele on paigaldatud otsepritsega diiselmootor | 81 |
Keskkonnaministri 22. septembri 2004. a määruse nr
122 «Mootorsõiduki heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste,
suitsususe ja mürataseme piirväärtused» lisa 8 |
Tabel 21
Mootori töömaht [cm3] |
Mürataseme piirväärtus [dB(A)] |
80 | 78 |
125 | 80 |
350 | 83 |
500 | 85 |
>500 | 86 |
Tabel 22
Mootorratta kategooria |
Mootori töömaht [cm3] |
Mürataseme piirväärtus [dB(A)] |
1 | ≤80 | 75 |
2 | >80≤175 | 77 |
3 | >175 | 80 |