Parandusõpperühma töökorralduse aluste kinnitamine
Vastu võetud 02.06.1999 nr 34
RTL 1999, 98, 1196
jõustumine 19.06.1999
Muudetud järgmiste aktidega (näita)
Vastuvõtmine | Avaldamine | Jõustumine |
---|---|---|
03. 01. 2002/2 | RTL 2002, 8, 68 | vastavalt § 5 |
21.03.2005/9 | RTL 2005, 34, 481 | 27.03.2005 |
Määrus kehtestatakse põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse (RT I 1993, 63, 892; 1999, 42, 497; 79, 730; 2000, 33, 195; 54, 349; 95, 611; 2001, 50, 288; 75, 454; 2002, 25, 144; 34, 205; 53, 336; 57, 359; 61, 375; 63, 389; 64, 393; 90, 521; 2003, 21, 125; 2004, 27, 180; 30, 206; 41, 276; 56, 404) § 15 lõike 5 alusel.
Kinnitada parandusõpperühma töökorralduse alused (juurde lisatud).
Kinnitatud Haridusministri 2. juuni 1999. a määrusega nr 34
Parandusõpperühma töökorralduse alused
I. osa ÜLDSÄTTED
[punkti 1 sõnastus kuni 31. 08. 2002]
1. Parandusõppe eesmärk on toetada põhikooli 1.-9. klassi õpilase arengut tulenevalt tema hariduslikest erivajadustest ja võimaldada tal saavutada põhihariduse ja üldkeskhariduse riikliku õppekava nõuetele vastavaid õpitulemusi.
[punkti 1 sõnastus alates 01. 09. 2002]
1. Parandusõppe eesmärk on toetada põhikooli 1.–9. klassi õpilase arengut tulenevalt tema hariduslikest erivajadustest ja võimaldada tal saavutada põhikooli ja gümnaasiumi riikliku õppekava nõuetele vastavaid õpitulemusi.
[RTL 2002, 8, 68- jõust vastavalt § 5]
[punkti 2 sõnastus kuni 31. 08. 2002]
2. Parandusõppe tunnid on ette nähtud põhihariduse õppekava järgi õppivatele spetsiifiliste õpivilumuste hälvetega, motoorika ning segatüüpi arenguhälvetega, nägemis- või kuulmishälvetega õpilastele.
[punkti 2 sõnastus alates 01. 09. 2002]
2. Parandusõppe tunnid on ette nähtud põhikooli ja gümnaasiumi riikliku õppekava järgi õppivatele spetsiifiliste õpivilumuste hälvetega, motoorika ning segatüüpi arenguhälvetega, nägemis- või kuulmishälvetega õpilastele.
[RTL 2002, 8, 68- jõust vastavalt § 5]
3. Parandusõppe tunnid on ette nähtud ka neile 1. ja 2. klassi õpilastele, kes vaatamata klassi- ja aineõpetajate abile ja nõustamisele ei suuda täita õppekava nõudeid või vajavad õpioskuste ja -harjumuste kujundamiseks toetavat õppekorraldust.
4. Õpilastele, kelle õpetamine toimub põhikooli lihtsustatud riikliku õppekava (abiõppe õppekava) või toimetuleku riikliku õppekava alusel, parandusõpet ei rakendata.
[RTL 2002, 8, 68 - jõust. 19.01.2002]
II. osa PARANDUSÕPPERÜHMA TÖÖKORRALDUSE ALUSED
5. Õpilase esmane abistamine ja nõustamine on õpetaja ülesanne. Õpilasele, kes nõustamisele ja tunnivälisele abile vaatamata ei suuda õppekava nõudeid täita, seatakse sisse "Õpilase vaatluse kaart" (edaspidi kaart). Klassijuhataja, õpilast õpetavate õpetajate ja parandusõppe õpetajaga koostöös otsustatakse iga lapse puhul eraldi, mida kaardi põhjal jälgitakse.
6. Kaardi põhjal kogutud andmestikku analüüsivad koos logopeed, parandusõppe õpetaja, teised õpilast õpetavad õpetajad ja kooli juhtkonna esindaja. Analüüsi põhjal tehakse õppetöö tõhustamise või individuaalse õppekava koostamise või parandusõppe rakendamise või õpilase nõustamiskomisjoni suunamise otsus.
7. Põhiharidust omandav õpilane viiakse parandusõppele õpilase vaatluskaardi alusel õppenõukogu otsusel. Vajadusel kaasab õppenõukogu otsuse tegemisse logopeedi, psühholoogi, parandusõppe õpetaja, teised õpilast õpetavad õpetajad või vastava eriarsti.
[RTL 2005, 34, 481 - jõust. 27.03.2005]
8. Õppenõukogu teeb punktis 7 nimetatud otsuse õpilasele, teovõimetu õpilase puhul õpilase seaduslikule esindajale (edaspidi õpilane (esindaja)), posti teel teatavaks. Õpilasel (esindajal) on õigus 10 tööpäeva jooksul arvates päevast, millal ta punktis 7 nimetatud otsusest teada sai või oleks pidanud teada saama, õigus teavitada kooli kirjalikult, et ta pole nõus enda suhtes parandusõppe rakendamisega. Nimetatud keeldumise esitamisel kool õpilasele parandusõpet ei rakenda.
[RTL 2005, 34, 481 - jõust. 27.03.2005]
9. Parandusõpet rakendatakse I kooliastmes kuni neli tundi nädalas, II kooliastmes vähemalt kolm tundi nädalas ja III kooliastmes vähemalt kaks tundi nädalas. Parandusõpperühma täituvuse piirnorm on 6 õpilast. Parandusõpperühma võib moodustada erinevate klasside õpilastes.
[RTL 2005, 34, 481 - jõust. 27.03.2005]
10. kehtetu
[RTL 2005, 34, 481 - jõust. 27.03.2005]
11. Parandusõppe õpetaja üldtööaja sisse kuulub:
1) parandusõppe tundide läbiviimine;
2) aineõpetajate, lapsevanemate ja õpilaste nõustamine;
3) õpiraskustega õpilaste väljaselgitamine, uurimine ja nõustamine;
4) uurimis- ja metoodilise materjali koostamine ja ettevalmistamine;
5) osalemine individuaalsete õppekavade koostamises ja hindamisaluste väljatöötamises;
6) konsulteerimine spetsialistidega.
12. Parandusõppe rakendamisel on vajalikud järgmised dokumendid:
1) parandusõppes osalevate õpilaste nimekiri, mille on kinnitanud õppenõukogu;
2) kaart iga parandusõppel oleva õpilase kohta ja õpilase arengut kajastavad materjalid (hinnangud, järeldused, kokkuvõtted, uurimistulemused, iseloomustused vm);
3) parandusõpperühma tööplaan (soovitavalt kuude kaupa);
4) parandusõppe tundide plaan ja õpetaja töögraafik.
13. Parandusõpperühma töö kohta arvestuse pidamiseks kasutatakse klassipäeviku (1.-9. klass) vormi. Eraldi peetakse päevikus arvestust parandusõpperühma väliste konsultatsioonide ja nõustamise kohta.
14. Parandusõppe rahastamine toimub vastavalt põhikooli- ja gümnaasiumiseadusele.
Lisa
parandusõpperühma töökorralduse
aluste juurde
ÕPILASE VAATLUSE KAART
I. osa ANDMED
Kaardi avamise aeg:
1. Isikuandmed
nimi ……………………………………………………………………..
sünniaeg, isikukood……………………………………………………..
aadress, telefon………………………………………………………….
kool, klass ………………………………………………………………
kodune keel …………………………………………………………….
1. Senine koolijõudlus (või koolivalmidus)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. Meditsiinilised näidustused
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. Suhtumine kaasinimestesse ja iseendasse
1) suhtlemine koolis ja vabal ajal
meeldib:
koolis käiajahei
suhelda oma klassikaaslastegajahei
suhelda õpetajagajahei
2) suhtlemiseelistused õpetajaga (joonida sobiv)
pilkkontakt, puutekontakti (silitus, puudutus) vajadus, tõrjuv hoiak
3) vabal ajal eelistab suhelda ja mängida koos
eakaaslastegajahei
endast vanemate lastega jahei
endast nooremate lastega jahei
täiskasvanutega jahei
4) suhtumine teistesse ja iseendasse
omab püsivaid sõprujahei
aitab meelsasti kaasõpilasi jahei kaasõpilased suhtuvad temasse hästijah ei
kaebab sageli kaasõpilaste peale jahei
koolis kiusatakseteda sageli jahei
solvub kergesti jahei
5) enesehinnang (joonida sobiv)
kõrgenenud, adekvaatne, madaldunud
6) suhted kodustega (lapsega vestluse põhjal)
5. Vanemate tähelepanekud ja arvamus lapsest
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Vanema soovid ja ootused koolile
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7. Klassi- ja aineõpetajate tähelepanekud lapse hariduslikest erivajadustest.
1) emakeel
2) matemaatika
3) loodusõpetus
4) võõrkeel
5) käeline tegevus
6) muusika
7) võimlemine
8. Õppetegevus ja käitumine koolis:
1) õpilane on tunnis aktiivne, tähelepanelik ja püüdlik jah ei
2) töövõime:
lülitub töösse kiirestijahei
töövõime kõigub õppepäeva jooksul jahei
töövõime kõigub õppetunni jooksul jahei
väsib kiirestijahei
3) õpitegevus:
püüab ülesandest esmalt aru saada jahei
hakkab ülesannet kohe täitma jahei
täidab ainult tuttavat ülesannetjahei
4) õpioskuste rakendamise juhtivad tasandid:
koostegevuses õpetajaga jahei
matkimise teeljahei
näidise järgijahei
juhise järgi
suulise juhise järgi jahei
kirjaliku juhise järgi jahei
suudab kommenteerida oma vahetut tegevustjahei
suudab sõnastada oma tegevuskava jahei
5) suhtumine õppetöös ilmnevatesse raskustesse:
püüab neid iseseisvalt ületada jahei
oskab kasutada abivahendeid jahei
pöördub abi saamiseks õpetaja poole jahei
pöördub abi saamiseks kaasõpilaste poole jahei
oskab kasutada abijahei
loobub ülesande täitmisest raskuse ilmnemiseljahei
ootab tunnustustjahei
6) õpilast ergutab paremini töötama
kiitus ja toetav suhtumine jahei
laitus ja noomitusjahei
7) õpilane on hinnete ja hinnangute suhtes tundlik jah ei
8) õpilane on distsiplineeritud:
tunnisjahei
vahetunnisjahei
koolivälisel ajal jahei
9) õpilane täidab koduseid töid
regulaarseltjahei
püüdlikultjahei
iseseisvaltjahei
teiste abigajahe
10) suhtumine töösse ja õppetegevusse
õpilane on töökas ja sihikindeljahei
õpilane omab algatusvõimet jahei
9. Õpilase oskuste hinnang:
1) emakeel
suulise kõne üldine iseloomustus
lugemisoskus (joonida juhtiv lugemisviis)
veerimine
häälega, kordab sõna
hääleta, ei korda sõna
vaikne veerimine
sõnahaaval lugemine
ladus lugemine: ilmekalt, ilmekuseta
saab aru tekstis esitatud faktidest, sündmustest
lühikestes lausetes jahei
pikkades lausetes jahei
keerulise konstruktsiooniga lausetes jah ei
kogu teksti ulatuses jahei
suudab:
tuletada mõttelünka tekstis jahei
mõista alltekstijahei
leida uut infotjahei
leida sõnu, lauseid, lõike, millest ei saa aru jahei
kirjutamine
valdab ainekavale vastavat
häälikanalüüsijahei
foneemanalüüsijahei
tunneb häälikurühmi jahei
oskab muuta häälikupikkust jahei
oskab määrata häälikupikkust jahei
kasutab raskuste puhul eeloskusi
(kordab sõnarida, muudab häälikupikkust) jahei
õigekirjavigade tüübid (joonida):
häälikanalüüsi puudulikkusest tingitud vead
õpitud reeglite vead
vältevead:
täishäälikutes
suluta kaashäälikutes
sulghäälikutes
täishäälikuühendis
kaashäälikuühendites
i. osa ja j asendus
kas on erinevusi etteütluste ja iseseisva kirja vigadetüüpidesjahei
ärakiri (joonida originaali vaatlemise sagedus)
tähthaaval
2-3 tähe kaupa
lühikeste sõnade kaupa
sõnaühendite kaupa
lühikeste lausete kaupa
enesekontroll:
suudab lugeda kirjapildile vastavalt jahei
suudab leida vigu oma töös ahei
enesekontrollioskuste rakendamine
spontaanseltjahei
suunamiseljahei
kirjatehnika
esinevad motoorsed raskuse jahei
esinevad tähekujude moonutused jahei
esineb peegelkiri jahei
seob tähti sõna ulatusesjahei
kirjutab loetavalt jahei
kiri ebaühtlanejahei
juhtiv käsi (joonida): parem, vasak
kirjalike tööde üldilme………………..
sõnavara
kasutab ja mõistab:
meeleorganitega tajutavate objektide, tunnuseid tähistavaid sõnu
(baassõnavara)jahei
abstraktse tähendusega sõnu jahei
ülekantud tähendusega sõnu jahei
tuletisijahei
ainekavale vastavat sõnavara jahei
lause:
mõistab ja kasutab
primitiivset lihtlauset jahei
koondlausetjahei
liitlausetjah ei
keerulise struktuuriga lihtlauset jahei
sidus tekst:
nimetab üksikobjekte, tegevusijahei
kasutab elementaarset lihtlausetjahei
jutustus on fragmentaarne jahei
kirjeldab tajutavaid esemeid ja tuttavaid sündmusi pildi järgi jahei
oskab ühendada laused sidusaks tekstiks, kasutab
samaviitelisi sõnu
siduvaid sõnu
sõnajärge
jutustab kuulajale arusaadavalt oma tegevusestjahei
oskab ümber jutustada mõistetavat teksti jahei
2) matemaatika
hulgad, arvud, numbrid
tajub hulkijahei
annab hulkadele ühise nimetuse jahei
oskab võrrelda hulkijahei
oskab ühendada hulki, jahei
oskab eraldada osahulki jahei
oskab kokku viia: hulga ja arvujahei
hulga, arvu ja numbri jahei
oskab loendada õpitud arvude ulatusesjahei
tunneb arvude liitehitust jahei
tunneb õpitud arvude kümnendkoostistjahei
oskab arve võrrelda seose
võrra rohkem (vähem) kui jahei
korda rohkem (vähem) kui jahei
tehted
oskab sooritada õpitud tehteid
liitmine jahei
lahutaminejahei
korrutaminejahei
jagaminejahei
sooritab tehteid:
materialiseeritult, abivahenditega jahei
iseseisvaltjahei
üleminekuta ühest järgust teise jahei
üleminekuga ühest järgust teisejahei
geomeetriline materjaljah ei
tunneb geomeetriliste kujundite elementejahei
oskab lahendada geomeetriaülesandeid jahei
nimega arvud
teab õpitud mõõtühikuid jahei
tunneb mõõtühikute vahelisi seoseid jahei
tunneb ära õpitud nimega arvejahei
oskab nimetada õpitud nimega arve jahei
oskab kasutada õpitud nimega arv jahei
tekstülesanded
mõistab tekstülesande tekstijahei
teab tekstülesande struktuurijahei
oskab lahendada lihtülesandeidjahei
oskab lahendada liitülesandeidjahei
mõistab ja oskab kasutada seost
võrra rohkem (vähem) kui jahei
korda rohkem (vähem) kui jahei
oskab kasutada tehete juures nimetustjahei
oskab sõnastada vastustjahei
oskab teha tekstülesande analüüsi ja lahenduse otsingut (joonida sobiv)
iseseisvalt, verbaalse abiga, skeemi abiga, materialiseeritud abiga
10. Tunnetusprotsesside areng
Taju
Taju diferentseeritus:
eristab: kirjapildilt sarnaseid tähti jahei
häälduselt sarnaseid sõnu jahei
sarnaseid objektejahei
sarnaste objektide kujutlusi jahei
ebaolulistjahei
tähtsatjahei
Taju emotsionaalsus:
tajub hästi piltlikku, ilmekat materjalijahei
eristab hästi sümboleidjahei
eristab hästi skemaatilisi kujutlusi jahei
Taju organiseeritus ja sihikindlus:
oskab vaadelda jahei
oskab kuulatajahei
Taju terviklikkus
suudab tunnetada osa järgi tervikut jahei
Taju maht: haarab pilguga ….. ühikut
Tähelepanu
Tahtmatu tähelepanu
keskendumine muutub paremaks:
huvitava materjali korraljahei
jõukohase materjali korral jahei
ülenäitlikustamine hajutab tähelepanu jahei
Tahteline tähelepanu (joonida õige)
hea,nõrk
Keskenduda aitab:
sisemine motiivjahei
välimine motiivjahei
lähedane motiivjahei
kaugem motiivjahei
Tähelepanu kestvus (joonida sobiv)
lühiajaline, püsiv
Kui kaua suudab keskenduda ühele tegevusele …….. min.
Suudab teostada mitut tegevust üheaegselt jahei
Suudab ühelt tegevuselt teisele siirduda raskusteta jahei
Mälu
Mälu liigid: lühiajaline mälu - hea jahei
pikaajaline mälu - heajahei
operatiivmälujahei
õpilane suudab taastada mitmest ühikust koosnevat rida:
kuulmise lugemise järgi
häälikud ………..
tähed ……….
arvud ………..
numbrid ………..
sõnad ……….. ……….
lause ……….. ……….
Mälu operatsioonid:
Mehhaaniline omandamine:
õpib materjali sõna-sõnalt pähejahei
konkreetse tähendusega sõnad jäävad hästi meelde jahei
esemete kujutlused jäävad hästi meeldejahei
Omandamine
kiirejahei
täpnejahei
Mõtestatud omandamine:
omandab teadlikult ja täpselt reegleid, luuletusi jne. jahei
omandab asja tuuma, mida võib edasi anda oma sõnadega jahei
kasutab põhilise omandamisvõttena iseseisvat kordamistjahei
kasutab erinevaid omandamise võtteid:jahei
Meenutamine
kasutab meenutamiseks erinevaid võtteid jahei
meenutab kiiresti jahei
meenutab täpselt jahei
Mõtlemine
Analüüs
Piltlik-motoorne analüüs
oskab analüüsida üksikuid esemeid praktiliste tegevuste põhjaljahei
Vaimne analüüs
analüüsib esemeid ja nähtusi (kujutlusi neist) oluliste,
piltlike ja väliste tunnuste aluseljahei
analüüsib esemete- ja nähtustevaheliste seoste ning suhete
(mõistete) alusel jahei
eristab olulist tunnust ebaolulisest jahei
Võrdlemine
juhuslike tunnuste alusel jahei
ebaoluliste tunnuste järgijahei
väliste tunnuste järgijahei
praktilise tegevuse põhjaljahei
oluliste tunnuste järgijahei
arvestab võrdlemisel kõiki olulisi tunnuseid jahei
toetub tunnustele, mis peegeldavad olulisi seoseid ja
suhteid esemete ning nähtuste vahel jahei
Rühmitamine ja üldistamine
oskab rühmitada esemeid ühe tunnuse (värv, kuju, suurus) järgijahei
oskab rühmitada ja üldistada esemeid kahe tunnuse alusel jahei
oskab rühmitada ja anda üldnimetust jahei
oskab rühmitada esemeid ja nähtusi mõistelisel tasandiljahei
oskab leida sündmuste järgnevust pildiseeria alusel jahei
oskab põhjendada oma otsustjahei
Mõtlemise tahtelised omadused
Mõistab(klassi õppekavale vastavaid):
ruumisuhteidjahei
ajasuhteidjahei
põhjus-tagajärgsuhteid jahei
Oskab teha järeldusijahei
Otsustab:
kiirestijahei
selgestijahei
Fantaasia
rikkalikjahei
realistlikjahei agressiivne jahei
Tunde- ja tahtevaldused
Tunnete tugevus
tugevad jahei
vaoshoitudjahei
esineb afektejahei
Tunnete püsivus
tunded on püsivadjahei
Juhtiv emotsioon (joonida)
rõõmus, rahulik, rahutu, tõsine, kurb, kartlik, tuim, ükskõikne, agressiivne, negativistlik, üllatav
Loomuomadused (joonida )
uhke, üleolev, auahne, enesega rahul, jonnakas, tõrkuv, tagasihoidlik
Tahe (joonida)
tugev, nõrk
Tahet tugevdab:
huvitatus, motivatsioon, püüd iseseisvusele, otsustusvõime, adekvaatne enesehinnang
11. Üldised tähelepanekud:
üldmotoorika
kehahoid (rüht)
kõnnak
eneseteenindamine
II. osa ESMANE ÕPIABI JA TULEMUS
12.……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
kuupäev ……..
III. osa SPETSIALISTIDE ARVAMUSED
13.Logopeed/eripedagoog
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
kuupäev ……………..
allkiri ……………….
14.Psühholoog
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
kuupäev ……………
allkiri ………………
15.Parandusõppe õpetaja
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
kuupäev …………..
allkiri …………….
16.Sotsiaalpedagoog/sotsiaaltöötaja
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
kuupäev …………..
allkiri …………….
17.Muud spetsialistid
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
kuupäev ………………..
allkiri ………………….
IV. osa KOKKUVÕTE JA JÄRELDUSED
(pedagoogilis-psühholoogiline analüüs)
18.…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
V. osa OTSUS PARANDUSÕPPELE VÕI NÕUSTAMISKOMISJONI SUUNAMISEKS
19.……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
kuupäev …………….
Lapsevanema allkiri ………………..