Teksti suurus:

Lennuvälja ja kopteriväljaku sertifitseerimise kord ning nõuded lennuvälja ja kopteriväljaku käsiraamatu sisule ja koostamisele

Väljaandja:Majandus- ja kommunikatsiooniminister
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst-terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:24.06.2005
Redaktsiooni kehtivuse lõpp:10.07.2011
Avaldamismärge:RTL 2005, 67, 955

Lennuvälja ja kopteriväljaku sertifitseerimise kord ning nõuded lennuvälja ja kopteriväljaku käsiraamatu sisule ja koostamisele

Vastu võetud 08.06.2005 nr 66

Määrus kehtestatakse «Lennundusseaduse» (RT I 1999, 26, 376; 2001, 87, 525; 2002, 47, 297; 61, 375; 63, 387; 2003, 23, 138 ja 143; 88, 594; 2004, 25, 169; 2004, 30, 208; 81, 541; 87, 593; 2005, 29, 216) § 351lõike 2 ja § 36 lõike 2 alusel.

1. peatükk ÜLDSÄTTED 

§ 1.  Määruse reguleerimisala

  Määrus sätestab maapealse lennuvälja ja kopteriväljaku sertifitseerimise korra ning nõuded lennuvälja ja kopteriväljaku käsiraamatu sisule ja koostamisele.

§ 2.  Lennuväljade ja kopteriväljakute sertifitseerimist reguleerivad rahvusvahelised nõuded

  (1) Lennuvälja ja kopteriväljaku sertifitseerimisel juhindutakse 1944. aasta Chicago «Rahvusvahelise tsiviillennunduse konventsiooni» (RT II 2000, 2, 12) lisa 14 osa I «Lennuväljad» ja osa II «Kopteriväljakud» ning Ühinenud Lennuametite JAA (Joint Aviation Authorities) JAR-OPS ja JAR-FCL ühtsetest lennundusnõuetest.

  (2) Lennuamet annab eestikeelset teavet lõikes 1 nimetatud dokumentide kohta.

§ 3.  Lennuvälja või kopteriväljaku sertifikaat

  (1) Lennuvälja või kopteriväljaku sertifikaat (edaspidi  sertifikaat) on Lennuameti poolt väljaantud dokument, mis kinnitab lennuvälja või kopteriväljaku vastavust õhusõidukite ohutu käitamise nõuetele ja mis annab õiguse lennuvälja või kopteriväljaku käitamiseks.

  (2) Sertifitseerimisele kuulub lennuväli ja kopteriväljak:
  1) mis on avatud rahvusvaheliseks lennuliikluseks;
  2) mida kasutatakse ärilises lennutegevuses, üldlennunduses ning koolitus-, katse- ja kontroll-lendudeks (lennuoskuste tasemekontrollideks või lennuoskustestideks).

  (3) Maa-ala kasutamine reisijate veoks, juhul kui lennu lähte- ja sihtkoht on samad, peab olema Lennuametiga kooskõlastatud.

2. peatükk SERTIFIKAADI TAOTLEMINE JA VÄLJAANDMINE 

§ 4.  Sertifikaadi taotlemine

  (1) Sertifikaadi taotleja esitab Lennuametile lisas 3 toodud vormikohase taotluse koos lõikes 2 nimetatud dokumentidega vähemalt 60 kalendripäeva enne lennuvälja või kopteriväljaku kasutuselevõtmist või olemasoleva sertifikaadi kehtivusaja lõppemist.

  (2) Taotlusele lisatakse järgmised dokumendid:
  1) maa omandi- või kasutamisõigust tõendavad dokumendid;
  2) juriidilisest isikust taotleja põhikiri või eraisikust taotleja CV;
  3) kokkuvõte toimunud lennuintsidentidest (korduvtaotluse korral);
  4) lennuvälja või kopteriväljaku käsiraamat;
  5) murukattega lennuvälja või kopteriväljaku puhul asukoha tähistusega kaart mõõtkavas 1:25 000;
  6) lennutegevuse meteoroloogiaalase teenindamise juhend;
  7) asjaomase lennuliiklusteenistusega sõlmitud koostöökokkulepe õhuruumi kasutamise kohta;
  8) lennundusjulgestuse programm;
  9) riigilõivu tasumist tõendav dokument.

§ 5.  Taotluse läbivaatamine

  (1) Taotlus vaadatakse Lennuametis läbi 30 kalendripäeva jooksul pärast taotluse registreerimist Lennuametis.

  (2) Kui esitatud taotluses või dokumentides esineb puudusi või kui ei ole esitatud kõiki § 4 lõikes 2 nimetatud dokumente, teatab Lennuamet puudustest taotlejale hiljemalt 7 kalendripäeva jooksul taotluse registreerimisest ja annab taotlejale kuni 7 kalendripäeva aega puuduste kõrvaldamiseks. Nimetatud juhul loetakse taotlus esitatuks pärast parandatud taotluse või dokumentide registreerimist Lennuametis.

§ 6.  Sertifikaadi väljaandmine ja kehtivus

  (1) Lennuamet annab sertifikaadi välja ja teavitab taotlejat kirjalikult sertifikaadi väljaandmise otsusest 10 kalendripäeva jooksul pärast lennuvälja või kopteriväljaku inspekteerimist, kui taotleja on tähtaegselt esitanud vormikohase taotluse ja vajalikud dokumendid vastavalt § 4 lõigetele 1 ja 2 ning on täidetud järgmised tingimused:
  1) taotleja ning lennuvälja või kopteriväljaku personal omab pädevust lennuvälja või kopteriväljaku nõuetekohaseks käitamiseks ja hooldamiseks;
  2) lennuvälja või kopteriväljaku käsiraamat sisaldab kogu asjakohast informatsiooni;
  3) lennuväli või kopteriväljak, selle rajatised, teenistused ja seadmed vastavad 1944. aasta Chicago «Rahvusvahelise tsiviillennunduse konventsiooni» lisas 14 kehtestatud standarditele ja soovitatavale praktikale;
  4) taotlejal on nõuetele vastav lennuvälja või kopteriväljaku ohutusjuhtimise süsteem ning käitamisprotseduurid tagavad õhusõidukite ohutu käitamise.

  (2) Lõikes 1 nimetatud tingimuste täitmist kontrollib Lennuamet taotluse ja esitatud dokumentide põhjal ning lennuvälja või kopteriväljaku inspekteerimise käigus.

  (3) Sertifikaat antakse välja määruse lisades 1 ja 2 toodud vormil tähtajalisena kuni kolm aastat.

§ 7.  Sertifikaadi väljaandmisest keeldumine

  (1) Taotlus jäetakse rahuldamata ja sertifikaadi väljaandmisest keeldutakse, kui § 6 lõikes 1 esitatud nõuded ja tingimused ei ole täidetud.

  (2) Taotluse rahuldamata jätmise ning sertifikaadi väljaandmisest keeldumise otsusest teatab Lennuamet taotlejale kirjalikult 10 kalendripäeva jooksul pärast lennuvälja või kopteriväljaku inspekteerimist.

3. peatükk SERTIFIKAADI MUUTMINE, KEHTETUKS TUNNISTAMINE JA KEHTIVUSE PEATAMINE 

§ 8.  Sertifikaadi muutmine

  (1) Lennuamet võib sertifikaadile kantavaid andmeid muuta sertifikaadi omaniku ehk lennuvälja või kopteriväljaku käitaja (edaspidi  käitaja) taotluse alusel, mis esitatakse Lennuametile koos muudatusi puudutavate andmete ja dokumentidega vähemalt 30 kalendripäeva enne planeeritud muudatuste rakendamist.

  (2) Sertifikaadi muutmise taotlus vaadatakse läbi §-des 5–7 sätestatud korras käesolevast paragrahvist tulenevate erisustega.

§ 9.  Sertifikaadi kehtetuks tunnistamine ja kehtivuse peatamine

  (1) Lennuamet võib sertifikaadi kehtetuks tunnistada või kehtivuse peatada, kui:
  1) lennuväli või kopteriväljak ei vasta lennuohutusnõuetele;
  2) käitajal on ebapiisav ohutusjuhtimise süsteem;
  3) ohtliku olukorra õigeaegseks likvideerimiseks või õhusõidukite ohutuse tagamiseks kasutusele võetud meetmed ei ole tulemusi andnud;
  4) käitajal on ebapiisavad tehnilised oskused või kvalifikatsioon ohutusalaselt kriitiliste tegevuste teostamiseks;
  5) käitaja ei likvideeri või tal ei ole võimalik likvideerida lennuohutust negatiivselt mõjutavat olukorda;
  6) käitaja on vastutustundetu, tahtlikult sooritanud nõuetele mittevastavaid tegevusi või seadnud valeandmete esitamisega ohtu lennuohutuse;
  7) käitaja on rikkunud lennundusalaste õigusaktide sätteid;
  8) käitaja on selgelt näidanud, et tema käideldav lennuväli või kopteriväljak on üldsusele kahjulik;
  9) käitaja ei ole täitnud riiklikku järelevalvet teostava ametniku ettekirjutuses esitatut;
  10) käitaja loobub sertifikaadist.

  (2) Sertifikaadist loobumise korral peab käitaja vähemalt 60 kalendripäeva enne sertifikaadist loobumise kuupäeva sellest Lennuametit kirjalikult teavitama. Lennuamet tunnistab sertifikaadi kehtetuks käitaja poolt teatatud kuupäeva seisuga.

  (3) Sertifikaadi kehtetuks tunnistamise või kehtivuse peatamise asjaoludest teavitab Lennuamet käitajat kirjalikult 10 kalendripäeva jooksul pärast lennuvälja või kopteriväljaku inspekteerimist. Sertifikaadist loobumise korral inspekteerimist läbi ei viida.

  (4) Sertifikaadi kehtivus taastatakse selle peatamise korral pärast lõikes 1 nimetatud tingimuste äralangemist ja pärast lennuvälja või kopteriväljaku inspekteerimist.

4. peatükk KÄITAJA VASTUTUS JA KOHUSTUSED 

§ 10.  Sertifikaadist tulenev vastutus

  Sertifitseeritud lennuvälja või kopteriväljaku sertifitseerimisnõuete ja käitaja kohustuste täitmise eest vastutab sertifikaadi omanik.

§ 11.  Sertifikaadist tulenevad kohustused

  Käitaja on kohustatud:
  1) tagama lennuvälja või kopteriväljaku ohutu käitamise vastavalt käsiraamatus toodud protseduuridele;
  2) tagama vajalikul hulgal pädeva personali olemasolu;
  3) tagama koostöös lennuliiklusteenistusega lennuliikluse juhtimise lennuvälja või kopteriväljakuga seotud õhuruumis;
  4) tagama aeronavigatsioonialase teabe edastamise, meteoroloogiaalase teeninduse ning lennundusjulgestuse;
  5) esitama Lennuametile lennuvälja või kopteriväljaku tegelikule seisukorrale vastavaid andmeid;
  6) viivitamata teatama kirjalikult Lennuametile kõigist muudatustest andmetes või dokumentides, mis olid aluseks sertifikaadi saamisel;
  7) sertifikaadiga lubatavale lennutegevusele mittevastavate tingimuste avastamise korral rakendama lennuohutust tagavaid käitamise piiranguid ning teavitama sellest Lennuametit ja aeronavigatsioonilise teabe teenistuse (Aeronautical Information Service-AIS) osakonda;
  8) teatama lennuohutust mõjutavatest juhtumitest Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi kriisireguleerimise osakonnale ning Lennuametile.

5. peatükk LENNUVÄLJA VÕI KOPTERIVÄLJAKU KÄSIRAAMAT 

§ 12.  Lennuvälja või kopteriväljaku käsiraamat

  (1) Käsiraamatu sisu ja ülesehitus peab olema vastavuses lisas 4 esitatud käsiraamatu sisu ja struktuuriga.

  (2) Käitaja peab käsiraamatu kooskõlastama Lennuametiga. Käsiraamat esitatakse kooskõlastamiseks sertifikaadi taotlemisel ja käsiraamatu muutmisel.

  (3) Kooskõlastatud käsiraamatu kontrolleksemplar asub Lennuametis.

  (4) Käitajal peab lennuväljal või kopteriväljakul olema vähemalt üks kooskõlastatud käsiraamatu eksemplar ning üks eksemplar käitaja põhitegevuskohas, kui see ei ole lennuväli või kopteriväljak.

§ 13.  Käsiraamatu muutmine

  (1) Käsiraamatu muutmiseks peab käitaja esitama vähemalt 30 kalendripäeva enne muudatuse planeeritavat rakendamist Lennuametile taotluse, milles on kavandatavad muudatused ning lisatud asjakohane riskianalüüs.

  (2) Käsiraamatu muutmisest tuleb teatada, kui muutub:
  1) lennuvälja või kopteriväljaku omanik või juhtimisstruktuur;
  2) lennuvälja või kopteriväljaku kasutusala või käitamistingimused;
  3) lennuvälja või kopteriväljaku piirid.

  (3) Kui käsiraamatus sisalduv informatsioon ei vasta tegelikkusele, tuleb vormistada sellekohane käsiraamatu muudatus.

  (4) Lõikes 2 ja 3 nimetatud muudatustega seoses viib Lennuamet läbi vastava muudatusekohase inspekteerimise.

6. peatükk ERANDITE TEGEMINE 

§ 14.  Käesoleva määruse sätetest erandite tegemine

  (1) Kui lennuväli või kopteriväljak ei vasta mõnele 1944. aasta Chicago «Rahvusvahelise tsiviillennunduse konventsiooni» lisa 14 osas I «Lennuväljad» või osas II «Kopteriväljakud» toodud standardile või soovitatavale praktikale, võib Lennuamet käitaja vastava taotluse alusel võimaliku erandi tegemiseks läbi viia lennuohutusekspertiisi, mille tulemusena Lennuamet määrab tingimused ja protseduurid, mis on vajalikud standardites ja soovitatavas praktikas sätestatuga samaväärse ohutustaseme tagamiseks.

  (2) Kui lõikes 1 nimetatud tingimusi ja protseduure on käitaja poolt arvestatud, võib Lennuamet teha erandi lõikes 1 nimetatud standardite ja soovitatava praktika kohta. Lennuamet teeb sertifikaadile märke erandi kohta. Teave erandite kohta avaldatakse lennundusteabe kogumikus (Aeronautical Information Publication-AIP).

  (3) Käitaja võib erandi tegemist taotleda nii sertifitseerimise käigus kui ka sertifikaadi kehtivusaja jooksul.

§ 15.  Käsiraamatu sisu osas tehtavad erandid

  (1) Lennuamet võib käitajale teha 5. peatüki sätete täitmise osas erandeid juhul, kui lennuvälja kasutatakse üldlennunduse või koolituslendude otstarbel.

  (2) Erandeid võib teha lähtuvalt lennuvälja või kopteriväljaku lennuliikluse tihedusest, selle liigist ning kasutatavatest õhusõidukitest.

7. peatükk RAKENDUSSÄTTED 

§ 16.  Erisäte

  Peatükk 5 jõustub 2005. aasta 24. novembril.

§ 17.  Määruse kehtetuks tunnistamine

  Majandus- ja kommunikatsiooniministri 25. aprilli 2003. a määrus nr 71 «Lennuväljade ja kopteriväljakute sertifitseerimise kord» (RTL 2003, 55, 794) tunnistatakse kehtetuks.

Edgar Savisaar
Minister

Marika Priske
Kantsler

Lisa 1 

Lisa 2 

Lisa 3 

Lisa 4 

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json