Kaitseministeeriumi põhimäärus
Vastu võetud 27.04.2004 nr 151
RT I 2004, 40, 266
jõustumine 01.06.2004
Muudetud järgmiste määrustega (kuupäev, number, avaldamine Riigi Teatajas, jõustumise aeg):
21.07.2005 nr 188 (RT I 2005, 42, 347) 1.08.2005
22.09.2005 nr 244 (RT I 2005, 51, 408) 1.10.2005
Määrus kehtestatakse «Vabariigi Valitsuse seaduse» (RT I 1995, 94, 1628; 1996, 49, 953; 88, 1560; 1997, 29, 447; 40, 622; 52, 833; 73, 1200; 81, 1361 ja 1362; 87, 1468; 1998, 28, 356; 36/37, 552; 40, 614; 107, 1762; 111, 1833; 1999, 10, 155; 16, 271 ja 274; 27, 391; 29, 398 ja 401; 58, 608; 95, 843 ja 845; 2000, 49, 302; 51, 319 ja 320; 54, 352; 58, 378; 95, 613; 102, 677; 2001, 7, 16; 53, 305; 59, 358; 94, 578; 100, 646; 102, 677; 2002, 57, 354; 87 505; 90, 520; 96, 563; 2003, 4, 22; 21, 122; 51, 349; 81, 542; 88, 590; 2004, 22, 148) § 42 lõike 1 alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1. Kaitseministeerium
Kaitseministeerium (edaspidi ministeerium) on valitsusasutus, kes täidab seadusest tulenevaid ja Vabariigi Valitsuse poolt seaduse alusel antud ülesandeid oma valitsemisalas.
§ 2. Esindamine
Oma ülesannete täitmisel esindab ministeerium riiki.
§ 3. Pitsat ja eelarve
Ministeeriumil on väikese riigivapiga ja oma nimega pitsat ning oma eelarve. Ministeeriumi kulud kaetakse riigieelarvest.
§ 4. Aruandekohustuslikkus
Ministeerium on aruandekohustuslik Vabariigi Valitsuse ees, kes suunab ja koordineerib tema tegevust ja teostab tema üle teenistuslikku järelevalvet seadusega sätestatud korras.
§ 5. Asukoht
Ministeerium asub Tallinnas. Ministeeriumi postiaadress on Sakala 1, 15094 Tallinn. Ministeeriumi nende struktuuriüksuste postiaadressid, mis ei paikne ministeeriumi asukohas, tuuakse ära struktuuriüksuste põhimäärustes.
2. peatükk
MINISTEERIUMI VALITSEMISALA JA ÜLESANDED
1. jagu
Ministeeriumi valitsemisala
§ 6. Valitsemisala
(1) Kaitseministeeriumi valitsemisalas on riigikaitse korraldamine ja seoses sellega ettepanekute tegemine riigikaitsepoliitika kujundamiseks, riigikaitse elluviimine, rahvusvahelise kaitsealase koostöö koordineerimine, mobilisatsiooni ettevalmistamine ja läbiviimine, kutsealuste kutsumine ajateenistusse, kaitseväe reservi arvestuse ja väljaõppe korraldamine, kaitseväe ja Kaitseliidu rahastamine ja varustamine, kaitsetööstuse arendamine, kaitseväe ja Kaitseliidu tegevuse kontrollimine ning vastavate õigusaktide eelnõude koostamine.
(2) Ministeeriumi valitsemisalasse kuuluvad:
1) kaitsevägi;
2)
Kaitseliit;
3) Teabeamet;
4) Kaitseressursside Amet;
5)
kaitseväeteenistuse komisjon;
6) kaitseväe ja
Kaitseressursside Ameti arstlikud komisjonid;
7)
Kaitseministeeriumi arstlik keskkomisjon;
8) kaitseväe õppeasutused;
9)
Kaitseministeeriumi hallatavad riigiasutused.
[RT I 2005, 42, 347 – jõust. 1.08.2005]
2. jagu
Ministeeriumi ülesanded
§ 7. Põhiülesanne
Ministeeriumi põhiülesanne on korraldus-, planeerimis-, arendus- ja järelevalvetoimingute teostamine oma valitsemisalas.
§ 8. Ülesanded riigikaitsepoliitika kujundamisel ja rahvusvahelise kaitsealase koostöö arendamisel
Ministeerium oma pädevuse piires:
1) töötab välja
riigikaitsepoliitika; osaleb riigi julgeolekupoliitika väljatöötamisel;
2)
analüüsib riigikaitselisest aspektist riigi julgeolekukeskkonda ja
seda ohustavaid tegureid ning annab sellele hinnangu;
3) planeerib,
koordineerib ja korraldab kaitsealast rahvusvahelist koostööd ja
rahvusvahelistes sõjalistes operatsioonides osalemist;
4)
koordineerib ja korraldab ministeeriumi ja tema valitsemisalas olevate
asutuste suhtlemist rahvusvaheliste organisatsioonidega;
5)
koordineerib ministeeriumi ja valitsemisala rahvusvahelist koostööd;
6)
juhib Eesti integratsiooni NATOga riigikaitse valdkonnas;
7) juhib
Eesti osalemist Euroopa Liidu ühises julgeoleku- ja kaitsepoliitikas
riigikaitse valdkonnas;
8) valmistab ette valitsemisala puudutavaid
välislepinguid ja sõlmib koostöökokkuleppeid ning tagab nendest
tulenevate rahvusvaheliste kohustuste täitmise;
9) juhib Eesti
kaitseata�eede tööd ja korraldab suhtlemist välisriikide
kaitseata�eedega;
10) esindab riiki rahvusvahelises
suhtlemises oma valitsemisalas «Välissuhtlemisseadusega» (RT I 1993,
72/73, 1020; 1996, 49, 953; 1997, 73, 1200; 2003, 21, 122) ettenähtud
korras.
§ 9. Ülesanded riigikaitse korraldamisel, mobilisatsiooni ettevalmistamisel ja läbiviimisel ning kutsealuste kutsumisel ajateenistusse
Ministeerium oma pädevuse piires:
1) töötab välja
sõjalise kaitse strateegilise kava ning esitab selle kehtestamiseks
Vabariigi Valitsusele;
2) vaatab läbi kaitseväe ja Kaitseliidu
ülesehituse ning nende struktuuriüksuste moodustamise,
ümberformeerimise, laialisaatmise ja paiknemise ning esitab Vabariigi
Valitsusele kinnitamiseks;
3) koostab valitsemisala eelarve eelnõu;
4)
korraldab Kaitseressursside Ameti tööd;
5) korraldab ja
koordineerib kutsealuste kutsumist ajateenistusse;
6) korraldab
kaitseväeteenistuskohustuslike kodanike arvestust;
7)
korraldab tervishoidu kaitseväes ja Kaitseliidus;
8) korraldab
kutsealuste, kaitseväelaste ja reservväelaste terviseseisundi ja nende
kaitseväeteenistuseks kõlblikkuse hindamist;
9) töötab
välja kaitseväelaste sotsiaalsed tagatised ja korraldab nende
rakendamist;
10) töötab koostöös kaitseväe juhataja ja vastavate
ministeeriumidega välja sundkoormiste koondkava;
11)
koordineerib ja korraldab riigikaitseliste sundkoormiste kavandamist,
määramist ja teatavaks tegemist;
12) planeerib ja
arvestab mobilisatsiooni materiaalset ressurssi ning koordineerib
selle moodustamist;
13) koordineerib mobilisatsiooni
ettevalmistamist;
14) koostab koostöös kaitseväega mobilisatsiooni
ettevalmistamise ja läbiviimise korra;
15) koordineerib ja
korraldab sundvõõrandamist ja sundkasutamist;
16) esitab
ettepanekuid sõjalise valmisoleku astme muutmiseks;
17)
koordineerib koostööd kohalike omavalitsuste ja riigiasutustega
riigikaitse valdkonnas;
18) suunab, koordineerib ja korraldab
vastuvõtva riigi toetuse süsteemi väljaarendamist Eestis;
19)
korraldab ministeeriumile õigusaktidega pandud ülesannete täitmiseks
vajalike andmekogude pidamist;
20) koordineerib kaitseväe või muu
valitsusasutuse osalemist rahvusvahelistel sõjalistel õppustel;
21)
koordineerib lubade andmise otsuste ettevalmistamist või annab lube
välisriikide relvajõudude Eesti Vabariiki saabumise, Eesti Vabariigis
viibimise ja Eesti Vabariigist lahkumise kohta.
[RT I 2005, 42, 347 – jõust. 1.08.2005]
§ 10. Ülesanded kaitseväe ja Kaitseliidu rahastamisel, varustamisel ning kaitsetööstuse arendamisel
Ministeerium oma pädevuse piires:
1) suunab,
koordineerib ja korraldab kaitseväe ja Kaitseliidu
finantsmajanduslikku tegevust;
2) vaatab läbi kaitseväe ja
Kaitseliidu eelarvevahendite eraldamise taotlused ning annab neile
hinnangu, valmistab ette vastava koondettepaneku valitsemisala
aastaeelarve eelnõu koostamisel;
3) planeerib, koordineerib ja
korraldab kaitseväe ja Kaitseliidu varustamist relvade,
lahingutehnika, vormiriietuse ja muude vahenditega (edaspidi erivarustus);
4)
korraldab erivarustuse standardiseerimist, kodifitseerimist ja
arvestust;
5) suunab, koordineerib ja korraldab oma valitsemisel
olevate maa-alade planeerimist, ehitiste projekteerimist ja ehitamist;
6)
suunab, koordineerib ja korraldab keskkonnakaitset valitsemisalas;
7)
valitseb riigivara kooskõlas «Riigivaraseadusega» (RT I 1995, 22, 327;
1996, 36, 738; 40, 773; 48, 942; 81, 1446; 1997, 45, 724; 1998, 30,
409; 1999, 10, 155; 16, 271; 2000, 39, 239; 49, 306; 51, 319; 2001, 7,
17; 93, 565; 2002, 53, 336; 64, 393; 2003, 13, 69) ja selle alusel
kehtestatud korras;
8) suunab, koordineerib ja korraldab side- ja
infosüsteemide projekteerimist ja ehitamist ning vajalike side- ja
infotehnoloogiavahenditega varustamise finantseerimist valitsemisalas;
9)
koordineerib infotehnoloogia arendamist ja kasutamist valitsemisalas;
10)
suunab kaitsetööstuse arendamist ja korraldab sõja korral
ministeeriumi valdusse antavate ettevõtete ettevalmistamist
tegutsemiseks sõjaajal;
11) suunab riigikaitsealaseid
uuringuid ja teadustööd varustuse ja kaitsetööstuse valdkonnas.
§ 11. Ülesanded kaitseväe ja Kaitseliidu tegevuse kontrollimisel
Ministeerium oma pädevuse piires:
1) teostab
teenistuslikku järelevalvet kaitseväe ja Kaitseliidu tegevuse
seaduslikkuse ja otstarbekuse üle;
2) teostab järelevalvet
kaitseväe ja Kaitseliidu vara ja rahaliste vahendite kasutamise ja
kulutuste otstarbekuse üle.
§ 12. Ülesanded õigusaktide eelnõude koostamisel
Ministeerium oma pädevuse piires:
1) korraldab
ministeeriumi valitsemisala reguleerivate õigusaktide eelnõude
väljatöötamist ning vastutab nende rakendatavuse ja vastavuse eest
põhiseadusele ja seadustele;
2) suunab, koordineerib ja
korraldab ministeeriumi valitsemisala käsitlevate õigusaktide
kooskõlla viimist Euroopa Liidu õigusaktidega ning NATO tegevust
reguleerivate rahvusvaheliste lepingutega;
3) korraldab
ministeeriumi valitsemisala käsitlevate rahvusvaheliste lepingute ja
konventsioonide sõlmimise ja nendega ühinemise ettevalmistamist;
4)
annab arvamusi ja kooskõlastusi teiste ministeeriumide poolt
ettevalmistatud, ministeeriumi valitsemisala puudutavate õigusaktide
eelnõude kohta.
§ 13. Ministeeriumi muud ülesanded ministeeriumi eesmärkide saavutamiseks
Ministeerium oma pädevuse piires:
1) haldab
valitsemisalasse kuuluvaid riigiasutusi;
2) suunab ja koordineerib
koolituse, sealhulgas täiend- ja ümberõppe korraldamist ministeeriumi
valitsemisalas;
3) suunab ja koordineerib ministeeriumi ning
valitsemisalas olevate hallatavate riigiasutuste personalitööd;
4)
suunab ja korraldab kaitseväe personalipoliitika väljat��ötamist;
5)
tellib valitsemisala arenguks vajalikke teadusuuringuid, korraldab
nende tulemuste rakendamist, koordineerib ja korraldab teaduspoliitika
elluviimist valitsemisalas;
6) suunab ja tellib riigikaitselisi
strateegilisi ja avaliku arvamuse uuringuid;
7) töötab välja
riigikaitselise hariduspoliitika, suunab ja korraldab riigikaitseliste
õppekavade koostamist ja rakendamist ning riigikaitselist haridus-,
kasvatus- ja teadustööd;
8) korraldab avalikkuse
informeerimist riigikaitse ja kaitsepoliitilistes küsimustes
meediakanalite kaudu ühiskonna riigikaitsetahte tõstmise ja arvamuse
kujundamise eesmärgil;
9) koordineerib ministeeriumi
valitsemisalas olevatele riigiasutustele välisabi suunamist ja
jaotamist;
10) koordineerib ja korraldab sisejärelevalvet,
sealhulgas siseauditit valitsemisalas;
11) juhib, koordineerib ja
korraldab riigisaladuse kaitset valitsemisalas;
12) täidab teiste
riikide ja rahvusvaheliste organisatsioonide juures riigi julgeoleku
volitatud esindaja ülesandeid;
13) korraldab riigi esindamist
kohtutes oma valitsemisalas;
14) koordineerib valitsemisala
raamatupidamist;
15) täidab muid talle seaduste, Riigikogu otsuste
ja Vabariigi Presidendi seadlustega, välislepingutega ning Vabariigi
Valitsuse poolt pandud ülesandeid.
3. peatükk
MINISTEERIUMI STRUKTUUR JA JUHTIMINE
1. jagu
Kaitseminister
§ 14. Ministeeriumi juhtimine
Ministeeriumi juhib kaitseminister (edaspidi minister).
§ 15. Ministri pädevus ja ülesanded
Minister:
1) korraldab ministeeriumi valitsemisalasse
kuuluvaid küsimusi;
2) vastutab põhiseaduse, ministeeriumi
valitsemisala korraldavate teiste seaduste, Riigikogu otsuste,
Vabariigi Presidendi seadluste ja otsuste, Vabariigi Valitsuse
määruste ja korralduste, samuti ministeeriumi valitsemisala
puudutavate välislepingute täitmise eest;
3) otsustab
ministeeriumi valitsemisalasse kuuluvad küsimused, kui nende
otsustamine ei ole seaduse või Vabariigi Valitsuse määrusega pandud
alluvatele ametiasutustele või ametnikele;
4) esindab
ministeeriumi ja annab volitusi ministeeriumi esindamiseks;
5)
esindab ministeeriumi valitsemisala piires riiki kohtus tsiviilasjades
ja kriminaalasjades tsiviilhageja või -kostjana, võib anda üld- ja
erivolitusi riigi esindamiseks kohtus ning omab ministeeriumi
valitsemisala piires riigi lepingulise esindaja volitamise õigust
tsiviilkohtu-, halduskohtu- ja kriminaalmenetluses;
6) korraldab
ministeeriumi valitsemisala piires informatsiooni kogumist ja
edastamist riigi esindamise kohta kohtus;
7) valvab ministeeriumi
struktuuriüksuste ja ministeeriumi valitsemisalas olevate
riigiasutuste ülesannete täitmise üle ning teostab seaduses sätestatud
korras teenistuslikku järelevalvet ministeeriumi struktuuriüksuste,
ministeeriumi valitsemisalas olevate valitsusasutuste ja nende
ametiisikute, samuti muude ministeeriumi hallatavate riigiasutuste
tegevuse seaduslikkuse ja otstarbekuse üle, vajadusel paneb
teenistusliku järelevalve korraldamise ülesanded ministeeriumi
kantslerile;
8) kantsleri ettepanekul nimetab seadusega ettenähtud
korras ametisse ja vabastab ametist ministeeriumi valitsemisalas
olevate ametite peadirektorid, ministeeriumi asekantslerid,
ministeeriumi osakondade juhatajad ja seaduse alusel moodustatud
struktuuriüksuste juhatajad ning kohaldab neile ergutusi ja määrab
distsiplinaarkaristusi, sõlmib töölepingud ministeeriumi hallatavate
riigiasutuste juhtidega, kui seadusega ei ole sätestatud teisiti;
9)
juhib julgeolekuosakonna juhataja kaudu julgeolekuosakonna tööd;
10)
juhib siseauditi osakonna juhataja kaudu siseauditi osakonna tööd;
11)
kehtestab kooskõlastatult vastava konkursi- ja atesteerimiskomisjoniga
ministeeriumi ametnike atesteerimisnõuded;
12) nimetab
ametisse ja vabastab ametist ministeeriumi struktuuri kuuluvad,
väljaspool struktuuriüksusi olevad ministri nõunikud ning määrab nende
ülesanded;
13) kinnitab ministeeriumi teenistujate koosseisu
ning osakondade ja seaduse alusel loodud struktuuriüksuste struktuuri
ja pädevuse osakondade või struktuuriüksuse põhimäärustes, samuti
ministeeriumi valitsemisalas olevate valitsusasutuste teenistujate
koosseisud;
14) pärib aru ministeeriumi teenistujatelt ja
ministeeriumi hallatavate riigiasutuste juhtidelt;
15) määrab
ministeeriumi valitsemisalas olevate ametite peadirektorite poolt
teenistusliku järelevalve teostamise ulatuse ja korra;
16)
moodustab vajadusel nõuandva õigusega komisjone, nõukogusid ja
töörühmi ministeeriumi pädevuses olevate ülesannete täitmiseks, määrab
nende ülesanded ja töökorra;
17) teeb ministeeriumi
hallatavate riigiasutuste moodustamisotsused, kinnitab nende
põhimäärused ja eelarved ning määrab riigiasutuste struktuuri,
asjaajamise korra ja töökorralduse, kui see ei ole sätestatud ministri
määrusest kõrgemalseisva õigusaktiga;
18)
esitab Vabariigi Valitsusele ettepanekud ministeeriumi kulude ja
tulude aastaeelarve eelnõu ning vajaduse korral lisaeelarve eelnõu
kohta, otsustab eelarvevahendite kasutamise ning valvab eelarve täpse
ja otstarbeka täitmise üle ning Euroopa Liidu poolt eraldatud
vahendite, abi, toetuste ning muu välisabi sihipärase kasutamise üle;
19)
kinnitab riigieelarvest lähtudes ministeeriumi valitsemisalas olevate
riigiasutuste eelarved, muudab neid ja kontrollib nende täitmist ning
vajadusel teeb ettekirjutusi eelarvevahendite kasutamiseks;
20)
vastutab ministeeriumi (riigiraamatupidamiskohuslase) raamatupidamise
eest ning kinnitab majandusaasta aruande;
21) vastutab riigivara
säilimise ja heaperemeheliku kasutamise eest ning korraldab seda
kooskõlas «Riigivaraseadusega»;
22) otsustab
ministeeriumi ülesannete täitmiseks vajamineva vara hankimiseks ja
teenuste tellimiseks riigihangete pakkumise läbiviimise;
23)
lahendab seaduses ettenähtud juhtudel õiguslikke vaidlusi;
24)
annab Vabariigi Valitsusele aru ministeeriumi tegevusest;
25) tagab
sisekontrolli süsteemi rakendamise ja siseauditi korraldamise
ministeeriumis ja ministeeriumi valitsemisalas olevates
valitsusasutustes ning valitsusasutuste hallatavates riigiasutustes;
26)
kinnitab ministeeriumi asjaajamiskorra ja sisekorraeeskirja;
27)
täidab muid ülesandeid, mis on talle pandud seaduse, Vabariigi
Valitsuse määruse, korralduse või peaministri korraldusega.
§ 16. Ministri õigusaktid
(1) Minister annab määrusi ja käskkirju seaduse alusel ja täitmiseks.
(2) Minister annab käskkirju teenistusalastes ja muudes üksikküsimustes ning suulisi ja kirjalikke teenistusalaseid korraldusi.
2. jagu
Kantsler
§ 17. Kantsler
Kantsler juhib ministeeriumi struktuuriüksuste tööd, välja arvatud julgeolekuosakonna ja siseauditi osakonna tööd, ning koordineerib ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste tegevust ja korraldab ministeeriumi asjaajamist.
§ 18. Kantsleri ülesanded
Kantsler:
1) juhib kaitsepoliitika asekantsleri,
kaitseplaneerimise asekantsleri, kaitseinvesteeringute asekantsleri,
õigus- ja haldusküsimuste asekantsleri tööd ning struktuuriüksuste
juhatajate kaudu personaliosakonna ja avalike suhete osakonna ning
ministeeriumi nõunike tööd;
2) koordineerib
ministeeriumi hallatavate riigiasutuste tegevust ja teeb ministrile
ettepanekuid nende asjaajamise ja töökorralduse kohta;
3)
tagab ministeeriumi tegevuseks vajalike organisatsiooniliste ja
majanduslike tingimuste loomise;
4) käsutab ministri poolt
kinnitatud eelarve piires ministeeriumi eelarvevahendeid ning vastutab
eelarve täpse ja otstarbeka täitmise eest;
5) valmistab
ette ministeeriumi aastaeelarve eelnõu ja vajaduse korral lisaeelarve
kohta käivad ettepanekud;
6) nimetab ametisse ja vabastab
ametist ministeeriumi koosseisu kuuluvad ametnikud ja muud töötajad,
välja arvatud need, kelle nimetab ametisse ja vabastab ametist
minister;
7) sõlmib töölepingud ministeeriumi abiteenistujatega;
8)
kinnitab vastavalt struktuuriüksuste põhimäärustele ja
struktuuriüksuste juhtide ettepanekutele enda poolt ametisse
nimetatavate ametnike ametijuhendid ja vajadusel abiteenistujate
tööjuhendid, kohaldab enda poolt teenistusse võetavatele
teenistujatele ergutusi ja määrab distsiplinaarkaristusi;
9)
edutab enda poolt ametisse nimetatavaid ametnikke oma pädevuse piires;
10)
on ministeeriumi ametnike konkursi- ja atesteerimiskomisjoni esimeheks
või määrab esimeheks teise isiku;
11) pärib aru
ministeeriumi struktuuriüksuste ja hallatavate riigiasutuste juhtidelt
nende tegevuse kohta ning teeb ministrile ettepanekuid
struktuuriüksuste ja hallatavate riigiasutuste juhtidele ergutuste
kohaldamiseks ja distsiplinaarkaristuste määramiseks;
12)
hoiab ministeeriumi vapipitsatit ja kehtestab selle kasutamise korra;
13)
korraldab riigivara kasutamist ministrilt saadud volituste piirides
kooskõlas «Riigivaraseadusega»;
14) teostab
riigihankeid ministrilt saadud volituste piires;
15) korraldab
ministeeriumi struktuuriüksuste, ministeeriumi valitsemisalas olevate
valitsusasutuste ja hallatavate riigiasutuste põhimääruste,
ministeeriumi sisekorraeeskirja ja asjaajamiskorra väljatöötamist;
16)
sõlmib ministeeriumi nimel lepinguid ning esindab ministeeriumi oma
pädevuse ja ministrilt saadud volituste piires, sealhulgas
rahvusvahelistel kohtumistel ja läbirääkimistel;
17)
moodustab ministeeriumi struktuuriüksuste töö koordineerimiseks
üksikküsimuste lahendamisel ajutisi komisjone, määrates nende
ülesanded ja töökorra;
18) annab kaasallkirja
ministri määrusele, Vabariigi Valitsusele esitatavatele ja muudele
dokumentidele õigusaktidega kehtestatud juhtudel ja korras;
19)
annab ministri teadmisel loa ministeeriumi ametnike ja abiteenistujate
välislähetuseks, samuti ministeeriumi valitsemisalas oleva hallatava
riigiasutuse juhi välislähetuseks;
20) kinnitab
ministeeriumi teenistujate puhkuste ajakava;
21) täidab muid
seadusega või Vabariigi Valitsuse määruse või korraldusega talle
pandud või ministri poolt antud ülesandeid.
[RT I 2005, 42, 347 – jõust. 1.08.2005]
§ 19. Kantsleri käskkiri ja korraldused
(1) Kantsler annab seaduses ja ministeeriumi põhimääruses sätestatud pädevuse piires käskkirju ministeeriumi teenistujate teenistusse võtmiseks ja teenistusest vabastamiseks, struktuuriüksuste töö juhtimiseks ja koordineerimiseks ning ministeeriumi asjaajamise korraldamiseks, ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste tegevuse koordineerimiseks ja korraldamiseks.
(2) Ministeeriumi asekantslerite ja struktuuriüksuste juhtimisel ning ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste tegevuse koordineerimiseks ja korraldamiseks annab kantsler ministeeriumi asekantsleritele ja struktuuriüksuste juhtidele ning ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste juhtidele suulisi ja kirjalikke teenistusalaseid korraldusi.
(3) Kirjalikud korraldused vormistatakse ja registreeritakse vastavalt ministeeriumi asjaajamiskorrale.
§ 20. Kantsleri asendamine
Ministeeriumi kantsleri äraolekul paneb minister oma käskkirjaga tema ülesanded ühele asekantsleritest.
3. jagu
Asekantsler
§ 21. Asekantsler
Ministeeriumi koosseisus on kaitseplaneerimise asekantsleri, kaitsepoliitika asekantsleri, kaitseinvesteeringute asekantsleri ning õigus- ja haldusküsimuste asekantsleri ametikohad.
[RT I 2005, 42, 347 – jõust. 1.08.2005]
§ 22. Kaitseplaneerimise asekantsleri ülesanded
Kaitseplaneerimise asekantsler:
1) juhib osakonnajuhatajate
kaudu riigikaitse planeerimise osakonna, kaitseväeteenistuse osakonna
ja operatsioonide ja kriisireguleerimise osakonna tööd;
2)
koordineerib Kaitseressursside Ameti tegevust;
3) koordineerib Seli
Tervisekeskuse tegevust;
4) koordineerib Kaitseliidu tegevust;
5)
teeb ettepanekuid talle alluvate osakondade juhatajate ja teiste
teenistujate edutamiseks, neile ergutuste kohaldamiseks ja
distsiplinaarkaristuste määramiseks või esitab nendes küsimustes oma
arvamuse;
6) teeb kantslerile ettepanekuid enda juhitavas
valdkonnas ministeeriumi valitsemisala eelarve koostamiseks ning
eelarvevahendite kasutamiseks;
7) ministrilt saadud volituste
piires käsutab enda juhitavas valdkonnas ministeeriumi
eelarvevahendeid ning vastutab oma pädevuse ja saadud volituste piires
eelarve täpse ja otstarbeka täitmise eest;
8) esindab
ministeeriumi ministrilt saadud volituste piires;
9) korraldab enda
juhitavas valdkonnas kohtumisi, töörühmade ja koosolekute
kokkukutsumist või teeb vastavad ettepanekud ministrile või
kantslerile;
10) vajadusel koordineerib oma pädevuse piires
suhtlemist teiste täidesaatva riigivõimu asutustega, et lahendada
ministeeriumi ees seisvaid ülesandeid;
11) allkirjastab
informatiivse sisuga kirju, võtmata rahalisi ja varalisi kohustusi
ning andmata õigusi ja panemata kohustusi ministeeriumivälistele
isikutele, kui seadus ei näe ette teisiti;
12) valvab talle
alluvate osakondade ülesannete täitmise üle;
13)
täidab muid ministri või kantsleri poolt antud ülesandeid.
[RT I 2005, 51, 408 – jõust. 1.10.2005]
§ 23. Kaitsepoliitika asekantsleri ülesanded
Kaitsepoliitika asekantsler:
1) juhib osakonnajuhatajate
kaudu poliitika planeerimise osakonna, NATO ja ESDP osakonna ning
rahvusvahelise koostöö osakonna tööd;
2)
koordineerib Teabeameti tegevust;
3) teeb ettepanekuid talle
alluvate osakondade juhatajate ja teiste teenistujate edutamiseks,
neile ergutuste kohaldamiseks ja distsiplinaarkaristuste määramiseks
või esitab nendes küsimustes oma arvamuse;
4) teeb
kantslerile ettepanekuid enda juhitavas valdkonnas ministeeriumi
valitsemisala eelarve koostamiseks ning eelarvevahendite kasutamiseks;
5)
ministrilt saadud volituste piires käsutab enda juhitavas valdkonnas
ministeeriumi eelarvevahendeid ning vastutab oma pädevuse ja saadud
volituste piires eelarve täpse ja otstarbeka täitmise eest;
6)
esindab ministeeriumi ministrilt saadud volituste piires;
7)
korraldab enda juhitavas valdkonnas kohtumisi, töörühmade ja
koosolekute kokkukutsumist või teeb vastavad ettepanekud ministrile
või kantslerile;
8) vajadusel koordineerib oma pädevuse piires
suhtlemist teiste täidesaatva riigivõimu asutustega, et lahendada
ministeeriumi ees seisvaid ülesandeid;
9) allkirjastab
informatiivse sisuga kirju, võtmata rahalisi ja varalisi kohustusi
ning andmata õigusi ja panemata kohustusi ministeeriumivälistele
isikutele, kui seadus ei näe ette teisiti;
10) valvab talle
alluvate osakondade ülesannete täitmise üle;
11)
täidab muid ministri või kantsleri poolt antud ülesandeid.
§ 24. Kaitseinvesteeringute asekantsleri ülesanded ( õ ) 02.08.2005 14:15
Kaitseinvesteeringute asekantsler:
1) juhib
osakonnajuhatajate kaudu hangete osakonna, infrastruktuuri osakonna
ning side- ja infotehnoloogia osakonna tööd;
2)
koordineerib varustusalast koostööd NATO ja Euroopa Liiduga;
3)
koordineerib rahvusvahelist varustusalast koostööd;
4)
teeb ettepanekuid talle alluvate osakondade juhatajate ja teiste
teenistujate edutamiseks, neile ergutuste kohaldamiseks ja
distsiplinaarkaristuste määramiseks või esitab nendes küsimustes oma
arvamuse;
5) ministrilt saadud volituste piires käsutab enda
juhitavas valdkonnas ministeeriumi eelarvevahendeid ning vastutab oma
pädevuse ja saadud volituste piires eelarve täpse ja otstarbeka
täitmise eest;
6) teeb kantslerile ettepanekuid enda juhitavas
valdkonnas ministeeriumi valitsemisala eelarve koostamiseks ning
eelarvevahendite kasutamiseks;
7) esindab ministeeriumi ministrilt
saadud volituste piires;
8) korraldab enda juhitavas valdkonnas
kohtumisi, töörühmade ja koosolekute kokkukutsumist või teeb vastavad
ettepanekud ministrile või kantslerile;
9) vajadusel
koordineerib oma pädevuse piires suhtlemist teiste täidesaatva
riigivõimu asutustega, et lahendada ministeeriumi ees seisvaid
ülesandeid;
10) allkirjastab informatiivse sisuga kirju,
võtmata rahalisi ja varalisi kohustusi ning andmata õigusi ja panemata
kohustusi ministeeriumivälistele isikutele, kui seadus ei näe ette
teisiti;
11) valvab talle alluvate osakondade ülesannete täitmise
üle;
12) täidab muid ministri või kantsleri poolt antud
ülesandeid.
[RT I 2005, 42, 347 – jõust. 1.08.2005]
§ 25. Õigus- ja haldusküsimuste asekantsleri ülesanded
Õigus- ja haldusküsimuste asekantsler:
1) juhib
osakonnajuhatajate kaudu õigusosakonna, rahandusosakonna ja
haldusosakonna tööd;
2) teeb ettepanekuid talle alluvate
osakondade juhatajate ja teiste teenistujate edutamiseks, neile
ergutuste kohaldamiseks ja distsiplinaarkaristuste määramiseks või
esitab nendes küsimustes oma arvamuse;
3) ministrilt saadud
volituste piires käsutab enda juhitavas valdkonnas ministeeriumi
eelarvevahendeid ning vastutab oma pädevuse ja saadud volituste piires
eelarve täpse ja otstarbeka täitmise eest;
4) teeb
kantslerile ettepanekuid enda juhitavas valdkonnas ministeeriumi
valitsemisala eelarve koostamiseks ning eelarvevahendite kasutamiseks;
5)
esindab ministeeriumi ministrilt saadud volituste piires;
6)
korraldab enda juhitavas valdkonnas kohtumisi, töörühmade ja
koosolekute kokkukutsumist või teeb vastavad ettepanekud ministrile
või kantslerile;
7) vajadusel koordineerib oma pädevuse piires
suhtlemist teiste täidesaatva riigivõimu asutustega, et lahendada
ministeeriumi ees seisvaid ülesandeid;
8) allkirjastab
informatiivse sisuga kirju, võtmata rahalisi ja varalisi kohustusi
ning andmata õigusi ja panemata kohustusi ministeeriumivälistele
isikutele, kui seadus ei näe ette teisiti;
9) valvab talle
alluvate osakondade ülesannete täitmise üle;
10)
täidab muid ministri või kantsleri poolt antud ülesandeid.
§ 26. Asekantsleri korraldused
Asekantsler annab oma ülesannete täitmisel talle vahetult alluvatele osakonnajuhatajatele suulisi ja kirjalikke teenistusalaseid korraldusi. Kirjalikud korraldused vormistatakse ja registreeritakse vastavalt ministeeriumi asjaajamiskorrale.
§ 27. Asekantsleri asendamine
(1) Asekantsleri äraolekul asendab teda kantsleri poolt määratud teine asekantsler või osakonnajuhataja.
(2) Asekantsleri asendamine vormistatakse kantsleri käskkirjaga.
4. jagu
Nõunikud
§ 28. Nõunikud
(1) Ministeeriumi struktuuri kuuluvad nõunikud on:
1)
ministri nõunikud;
2) ministeeriumi nõunikud.
(2) Ministri nõunikud alluvad vahetult ministrile, kes nimetab nad ametisse ja vabastab ametist. Ministri nõunikud võetakse teenistusse ministri volituste ajaks.
(3) Ministeeriumi nõunikud alluvad kantslerile või asekantslerile. Ministeeriumi nõunikud nimetab ametisse või vabastab ametist kantsler.
(4) Nõuniku ülesanded määratakse nõuniku ametijuhendis, mille kinnitab vastavalt minister või kantsler.
5. jagu
Osakonnajuhataja
§ 29. Osakonnajuhataja ametisse nimetamine
Osakonnajuhataja nimetab ametisse ja vabastab ametist minister seaduses sätestatud korras ning ta allub vahetult käesoleva põhimääruse ja osakonna põhimääruse alusel vastavalt ministrile, kantslerile või asekantslerile.
§ 30. Osakonnajuhataja
(1) Osakonnajuhataja:
1) juhib osakonna tööd ja tagab
osakonnale pandud ülesannete õiguspärase, täpse ja õigeaegse täitmise;
2)
täidab temale antud juhised ja korraldused või teatab nende täitmise
takistustest;
3) annab alluvatele teenistujatele ülesandeid,
juhiseid ja korraldusi;
4) valvab temale alluvate teenistujate
teenistuskohustuste täitmise üle;
5) allkirjastab või
viseerib osakonnas koostatud dokumendid kooskõlas osakonna põhimääruse
ja ministeeriumi asjaajamiskorraga;
6) esindab osakonda tema
ülesannete täitmisel ning esitab osakonna nimel arvamusi ja
kooskõlastusi ministeeriumi juhtkonnale ja teistele
struktuuriüksustele;
7) teeb ministrile, kantslerile ja
asekantslerile (edaspidi ministeeriumi juhtkond) ettepanekuid
osakonna organisatsioonilise struktuuri, koosseisu ja töökorralduse
kohta, struktuuriüksuste teenistujatele palkade, toetuste ja
distsiplinaarkaristuste määramise ning ergutuste kohaldamise kohta;
8)
taotleb osakonna ülesannete täitmiseks vajalikke vahendeid;
9)
taotleb osakonna teenistujatele täiendkoolitust;
10) võib teha
ministeeriumi juhtkonnale ettepanekuid komisjonide ja töörühmade
moodustamiseks osakonna ülesandeid puudutavate küsimuste lahendamiseks;
11)
kirjutab vastavalt osakonna põhimäärusele alla osakonna plangil
vormistatud informatiivse sisuga kirjadele, millega ei võeta rahalisi
ega varalisi kohustusi ning ei anta õigusi ega panda kohustusi
ministeeriumivälistele isikutele, kui seadus ei näe ette teisiti, ning
viseerib osakonnas koostatud dokumendid;
12) täidab muid osakonna
põhimäärusega talle pandud või ministri, kantsleri või vahetuks
ülemuseks oleva asekantsleri poolt antud ülesandeid.
(2) Osakonnajuhatajal on õigus:
1) saata ministeeriumi
teistele struktuuriüksustele ja ministeeriumi valitsemisalas olevatele
valitsusasutusele arvamuse andmiseks õigusaktide eelnõusid ja muid
dokumente ning saada neilt osakonna tööks vajalikke andmeid;
2)
tagastada ministeeriumi valitsemisalas olevatele valitsusasutustele ja
teistele riigiasutustele nõuetekohaselt vormistamata dokumente
puuduste kõrvaldamiseks ja määrata selleks tähtaeg;
3)
saada ministeeriumi juhtkonnalt ja teistelt struktuuriüksustelt
osakonnale pandud ülesannete täitmiseks vajalikku informatsiooni.
(3) Osakonnajuhataja vastutab osakonnale pandud ülesannete õiguspärase, täpse ja õigeaegse täitmise eest.
(4) Osakonnajuhataja täpsed teenistuskohustused määratakse kindlaks osakonna põhimäärusega.
§ 31. Talituse või büroo juhataja
Osakonna koosseisu kuuluva talituse, büroo või seaduse alusel loodud struktuuriüksuse juhataja õigused ja kohustused nähakse ette osakonna või struktuuriüksuse põhimääruses.
6. jagu
Osakond
§ 32. Ministeeriumi osakond
Ministeeriumi osakond on ministeeriumi struktuuriüksus, kellel puuduvad täitevvõimu volitused ministeeriumiväliste isikute suhtes, kui seaduses ei ole sätestatud teisiti.
§ 33. Ministeeriumi osakonnad
(1) Julgeolekuosakond:
1) korraldab riigisaladuse kaitset
ministeeriumis;
2) korraldab ministeeriumi hoone ja
välisdelegatsioonide turvalisuse tagamist ning valitsemisala
turvaküsimuste koordineerimist;
3) korraldab ministeeriumile
üleantud rahvusvaheliste organisatsioonide ning välisriikide
salastatud teabekandjate käivet ja salastatud teabe edastamist
teistele riikidele;
4) väljastab välisriikide ja rahvusvaheliste
organisatsioonide salastatud teabele juurdepääsu võimaldavaid
sertifikaate;
5) peab välisriikide ja rahvusvaheliste
organisatsioonide salastatud teabe põhiregistreid ning kontrollib
allregistrite tööd;
6) täidab ministeeriumi ülesandeid
riigi julgeoleku volitatud esindajana;
7) täidab Teabeameti
riigivara registri vastutava töötleja ülesandeid.
(2) Siseauditi osakond:
1) auditeerib ministeeriumi ja
valitsemisalas olevate valitsusasutuste ning hallatavate riigiasutuste
tegevuse vastavust seatud eesmärkidele, selle otstarbekust ning
vastavust seadustele ja teistele õigusaktidele;
2) tuvastab ja
hindab juhtimis- ja kontrollimeetmeid, mis on sisse seatud
ministeeriumile ja valitsemisalas olevatele valitsusasutustele ning
hallatavatele riigiasutustele seatud eesmärkide saavutamiseks, nende
tulemuslikkuse, säästlikkuse ja efektiivsuse seisukohalt;
3)
anal��üsib riske, mis võivad mõjutada ministeeriumile ja
valitsemisalas olevatele valitsusasutustele ning hallatavatele
riigiasutustele antud ülesannete täitmist ja sisekontrolli
efektiivsust;
4) auditeerib kaitseväe ja Kaitseliidu tegevust ning
nende vara ja rahaliste vahendite kasutamist ning kulutuste
otstarbekust antud eesmärkide saavutamisel;
5) auditeerib
ministeeriumis ja valitsemisalas olevates valitsusasutustes ning
hallatavates riigiasutustes välisabi kasutamist vastavalt nõuetele;
6)
teavitab ministeeriumi juhtkonda oma tähelepanekutest ja järeldustest
ning vajadusel annab soovitusi olukorra parandamiseks, meetmete
muutmiseks või uute rakendamiseks;
7) aitab kaasa
ministeeriumile seatud eesmärkide saavutamisele, kasutades süsteemset
ja distsiplineeritud lähenemist, hindamaks ja täiustamaks riskide
juhtimise, kontrolli ja valitsemiskultuuri efektiivsust;
8) võib
siseauditi objektiks võtta kõik ministeeriumi ja valitsemisalas
asuvate ettevõtete ning hallatavate riigiasutuste süsteemid,
protsessid, toimingud, funktsioonid ja tegevused.
(3) Avalike suhete osakond:
1) töötab välja, suunab ja viib
ellu ministeeriumi ja valitsemisala suhtekorraldusliku tegevuse
põhimõtted;
2) täidab ministri ja ministeeriumi
pressiesindaja ülesandeid;
3) korraldab ja koordineerib
ministeeriumi ja valitsemisala riigikaitse- ja julgeolekualaste
trükiste ning riigikaitsealase õppekirjanduse koostamist ja
kirjastamist;
4) korraldab ja koordineerib ühiskonnale suunatud
riigikaitselist teavitustööd ja täiendkoolitust;
5)
juhib ministeeriumi ja valitsemisala avaliku arvamuse kujundamist ja
püsikommunikatsiooniprojekte ning aitab kaasa riigikaitset käsitlevate
teemade kajastamisele meedias;
6) koordineerib riigikaitselist
haridust valitsemisalas;
7) korraldab ja koordineerib valikaine
«Riigikaitseõpetus» õpetamist ja koolide varustamist õppevahenditega;
8)
korraldab sõjateaduse ja -ajaloo uuringuid;
9) koordineerib ja
korraldab valitsemisala eelarvest ühiskondlikele organisatsioonidele
määratud toetuste jaotamist.
(4) Personaliosakond:
1) töötab välja ettepanekud
ministeeriumi personalipoliitika kohta;
2) korraldab ministeeriumi
ning suunab ja koordineerib valitsemisalas olevate hallatavate
riigiasutuste personalitööd;
3) korraldab ministeeriumi
personalitööd ning koordineerib valitsemisalas olevate hallatavate
riigiasutuste personali- ja koolitustööd;
4) teenindab
ministeeriumi konkursi- ja atesteerimiskomisjoni, nõustab vajadusel
valitsemisala asutuste konkursi- ja atesteerimiskomisjone;
5)
suunab ja korraldab kaitseväe personalipoliitika väljatöötamist.
(5) NATO ja ESDP osakond:
1) jälgib ja analüüsib NATO ja
Eesti–NATO integratsiooni arenguid, initsiatiive ja suundumusi;
2)
koordineerib koostööd NATO ja teiste rahvusvaheliste julgeoleku- ja
kaitseorganisatsioonidega;
3) koordineerib ettepanekute tegemist
Eesti osalemiseks NATO ja teiste rahvusvaheliste julgeoleku- ja
kaitseorganisatsioonide töös ning Eesti seisukohtade väljatöötamist;
4)
koordineerib ettepanekute tegemist Eesti osalemiseks Euroopa ühises
julgeoleku- ja kaitsepoliitikas ning Eesti seisukohtade väljatöötamist;
5)
juhib ministeeriumi valitsemisalast lähetatute tööd Eesti Vabariigi
Alalises Esinduses NATO juures ning Eesti Vabariigi Alalises Esinduses
Euroopa Liidu juures;
6) korraldab infovahetust Eesti Vabariigi
Alalises Esinduses NATO juures ning Eesti Vabariigi Alalises Esinduses
Euroopa Liidu juures.
(6) Poliitika planeerimise osakond:
1) analüüsib Eesti
julgeoleku- ja kaitsepoliitilist seisundit ning teeb ettepanekuid
Eesti kaitsepoliitika formuleerimiseks;
2) osaleb strateegilise
ohuhinnangu koostamises;
3) analüüsib NATO ja teiste
rahvusvaheliste julgeoleku- ja kaitseorganisatsioonide strateegilisi
dokumente ning üldisi arenguid ja suundumusi;
4) analüüsib
teiste riikide strateegilisi dokumente ja kaitsealaseid arenguid;
koordineerib kaitsepoliitika planeerimist ja kaitsepoliitikaalast
informatsioonivahetust valitsemisalas;
5) jälgib kaitsepoliitika
planeerimise protsessis tehtud otsuste elluviimist;
6) koordineerib
ettepanekute esitamist sõjalise valmisoleku astme muutmiseks;
7),
8) [Kehtetud - RT I 2005, 51, 408 –
jõust. 1.10.2005]
(7) Rahvusvahelise koostöö osakond:
1) korraldab ja
koordineerib kahe- ja mitmepoolset ning regionaalset kaitsealast
koostööd;
2) korraldab ja koordineerib ministeeriumi
välissuhtlemist ja protokollilist asjaajamist;
3) valmistab
ette kahe- ja mitmepoolset ning regionaalset kaitsealast koostööd
reguleerivad raamlepingud ja kokkulepped ning koordineerib nendest
tulenevate kohustuste täitmist;
4) valmistab ette
ministeeriumi valitsemisala koostööplaanid regionaalseks ja
kahepoolseks rahvusvaheliseks kaitsealaseks suhtlemiseks ja koostööks
ning koordineerib ja kontrollib nende elluviimist;
5) koordineerib
hallatavate riigiasutuste rahvusvahelist koostööd;
6)
juhib ja korraldab Eesti kaitseata�eede ning välisriikide juurde
akrediteeritud kaitsepoliitika nõunike tööd;
7)
koordineerib suhtlemist Eestisse akrediteeritud välisriikide
kaitseata�eedega;
8) koordineerib ja korraldab valitsemisala
osalemist relvastuskontrolli valdkonnas ja osaleb relvastuskontrolli
alaste rahvusvaheliste lepingute ettevalmistamisel.
(8) Kaitseväeteenistuse osakond:
1) korraldab
kaitseväeteenistuskohustuslike kodanike arvestust;
2)
korraldab ja koordineerib kutsealuste kutsumist ajateenistusse;
3)
töötab välja kaitseväelaste sotsiaalsed ja teenistusalased tagatised
ja koordineerib nende rakendamist;
4) korraldab ja koordineerib
tervishoiu- ja psühholoogiaalast tegevust kaitseväes ja Kaitseliidus;
5)
korraldab kutsealuste, kaitseväelaste ja reservväelaste
terviseseisundi ja nende kaitseväeteenistuseks kõlblikkuse hindamist;
6)
koordineerib arstlike komisjonide tegevust;
7) koordineerib ja
korraldab sundkoormiste koondkava väljatöötamist;
8)
koordineerib ja korraldab riigikaitseliste sundkoormiste kavandamist,
määramist ja teatavaks tegemist;
9) planeerib ja arvestab
mobilisatsiooni materiaalset ressurssi ning koordineerib selle
moodustamist;
10) koordineerib mobilisatsiooni ettevalmistamist;
11)
koordineerib ja korraldab mobilisatsiooni ettevalmistamise ja
läbiviimise korra väljatöötamist;
12)
koordineerib ja korraldab sundvõõrandamist ja sundkasutamist;
13)
koordineerib ja korraldab valitsemisalas olevate riiklike registrite
pidamist, täidab õigusaktides kehtestatud korras registrite vastutava
töötleja ülesandeid.
(9) Riigikaitse planeerimise osakond:
1) teostab
strateegilist kaitseplaneerimist valitsemisalas;
2) juhib
valitsemisala planeerimisprotsessi;
3) analüüsib ja töötab välja
ettepanekud planeerimisprotsessi ja protseduuride täiendamiseks;
4)
juhib ja koordineerib Eesti osalemist NATO kaitseplaneerimise
protsessis;
5) koordineerib valitsemisala eelarve koostamist ja
koostab valitsemisala eelarve eelnõu;
6) analüüsib
valitsemisala eelarve täitmist ja kontrollib eelarvedistsipliini
järgimist valitsemisalas;
7) koordineerib riigikaitse
arenguprogrammide ja plaanide väljatöötamist ja elluviimist;
8)
[Kehtetu - RT I 2005, 51, 408 – jõust.
1.10.2005]
(10) Operatsioonide ja kriisireguleerimise osakond:
1)
planeerib ja koordineerib kaitseväe ja Kaitseliidu osalemist
rahvusvahelistel operatsioonidel väljaspool Eesti Vabariigi
territooriumi;
2) planeerib ja koordineerib kaitseväe ja
Kaitseliidu osalemist riigisiseses kriisireguleerimises;
3) toetab
ministeeriumi juhtkonda kriisireguleerimisega seotud komisjonide töös;
4)
tagab ministeeriumi valitsemisala valmisoleku erineva tasemega
kriisiolukordadeks;
5) planeerib ja koordineerib ministeeriumi
valitsemisala osalemist riigisisese ja rahvusvahelise tasandi
kriisireguleerimisõppustel;
6) korraldab
kriisireguleerimisalast koolitust ja õppusi;
7) korraldab
ministeeriumi tasandil vastuvõtva riigi toetuse alast tegevust;
8)
koordineerib ja korraldab lubade andmise menetlust välisriikide
relvajõudude, ülalpeetavate, sõidukite ja relvade Eesti Vabariiki
saabumise, Eesti Vabariigis viibimise ja Eesti Vabariigist lahkumise
kohta;
9) koordineerib muu valitsusasutuse või kaitseväe osalemist
rahvusvahelises sõjalises õppuses koostöös rahvusvahelise koostöö
osakonna ning NATO ja ESDP osakonnaga.
(11) Infrastruktuuri osakond:
1) töötab välja ettepanekud
ministeeriumi valitsemisala riigivara- ja ehituspoliitika
kujundamiseks ning koordineerib selle elluviimist;
2) koordineerib
ja korraldab maa-alade planeerimist valitsemisalas;
3) koordineerib
ja korraldab ehitiste projekteerimist valitsemisalas;
4)
koordineerib ja korraldab ehitiste ehitamist;
5) koordineerib
keskkonnakaitsealast tegevust valitsemisalas;
6) koordineerib ja
korraldab ministeeriumi valitsemisel oleva kinnisvara valitsemist;
7)
koordineerib tuleohutusjärelevalvet valitsemisalas;
8)
korraldab infrastruktuurialast koostööd teiste riikide, NATO ja
Euroopa Liiduga riigikaitse valdkonnas.
(12) Side- ja infotehnoloogia osakond:
1) korraldab
valitsemisala side- ja infotehnoloogia arendamist, koordineerides
sellealast planeerimist ning vastavate side- ja
infotehnoloogiaprojektide elluviimist;
2) koordineerib
valitsemisala side- ja infotehnoloogiaprojektide ekspertiiside, samuti
valitsemisala side- ja infotehnoloogiavahenditega varustamise
finantseerimistaotluste ekspertiiside teostamist;
3) planeerib ja
korraldab ministeeriumi ja valitsemisala side- ja infotehnoloogia
riist- ja tarkvara hankeid;
4) korraldab riist- ja tarkvara
hooldust ning tagab koostöö ja andmevahetuse teiste infosüsteemidega;
5)
suunab ja koordineerib valitsemisala andmekogude arendamist ja
andmekaitset;
6) korraldab valitsemisala andmetöötluse
automatiseerimist ning infotehnoloogia ja
telekommunikatsioonisüsteemide väljatöötamist;
7)
korraldab ametkondadevaheliste kaitseotstarbeliste sideressursside
ühiskasutust;
8) koordineerib kaitseotstarbeliste
raadiosageduste ametkondadevahelist planeerimist;
9) haldab
ametkondadevahelisi turvalisi andmesidevõrke;
10) opereerib
kaitsejõudude telekommunikatsioonivõrku;
11) teenindab
ministeeriumi side- ja infotehnoloogia osas;
12) korraldab
sidealast koostööd teiste riikide, NATO ja Euroopa Liiduga riigikaitse
valdkonnas.
(13) Hangete osakond:
1) töötab välja ettepanekud riigikaitse
varustuspoliitika kujundamiseks;
2) planeerib erivarustuse hankeid
ning teostab järelevalvet plaanide elluviimise üle;
3)
korraldab erivarustuse hankeid;
4) korraldab ja koordineerib
kaitseotstarbelise välisabi alast koostööd;
5) kogub
ja analüüsib erivarustuse hankimiseks vajalikku infot;
6)
korraldab varustusalast koostööd NATO ja Euroopa Liiduga;
7)
suunab Eesti kaitsetööstuse arengut ning koordineerib vastavaid
uurimis- ja teadustöid.
(14) Haldusosakond:
1) tagab ministeeriumi korrektse, täpse
ja õigeaegse asjaajamise ning koordineerib valitsemisalas olevate
asutuste asjaajamist;
2) korraldab ministeeriumi tõlke- ja
toimetamistöid;
3) peab ministeeriumi arhiivi;
4) haldab
ministeeriumi hoonet;
5) korraldab ministeeriumi valduses oleva
riigivara kasutamist ja hooldust;
6) korraldab ministeeriumi
tuleohutus- ja töökeskkonna alast tegevust.
(15) Rahandusosakond:
1) koordineerib ministeeriumi eelarve
koostamist ja koostab ministeeriumi eelarve eelnõu;
2)
analüüsib ja hindab ministeeriumi eelarvevahendite kasutamist;
3)
teostab ministeeriumi raamatupidamist;
4) koordineerib
valitsemisala raamatupidamist;
5) koostab valitsemisala
majandusaasta aruande.
(16) Õigusosakond:
1) tagab ministeeriumis sõlmitavate
lepingute, ettevalmistatavate õigusaktide eelnõude ja ministri
õigusaktide eelnõude vastavuse põhiseadusele ja seadustele;
2)
koordineerib ja korraldab ministeeriumi valitsemisala õigusloomealast
tegevust;
3) korraldab ministeeriumi õigushuvide esindamist ja
riigi esindamist kohtutes;
4) korraldab ministeeriumi
rahvusvahelise õiguse alast tegevust ja tagab rahvusvaheliste
lepingute vastavuse seadustele;
5) nõustab ministeeriumi juhtkonda
ja osakondi õigusalastes küsimustes.
[RT I 2005, 51, 408 – jõust. 1.10.2005]
§ 34. Osakondade ülesanded
(1) Osakonnad töötavad välja oma valdkonda kuuluvate õigusaktide eelnõud, korraldavad lepingute väljatöötamist ja sõlmimist ning jälgivad lepingutega võetud kohustuste täitmist.
(2) Osakondade struktuur ja täpsemad ülesanded määratakse kindlaks nende põhimäärustes, mille kinnitab minister.
§ 35. Talitused ja bürood
Ministeeriumi osakondade koosseisu võivad kuuluda vastavalt osakonna põhimäärusele talitused ja bürood. Talituste ja büroode pädevus määratakse ministri poolt kinnitatavas osakonna põhimääruses.
§ 36. Osakonna, talituse või büroo kirjaplank
Ministeeriumi osakonnal või osakonna koosseisu kuuluval talitusel või bürool võib olla oma kirjaplank, kui see on ette nähtud vastava osakonna põhimääruses.
4. peatükk
MINISTEERIUMIS MOODUSTATAVAD KOMISJONID,
NÕUKOGUD JA TÖÖRÜHMAD
§ 37. Komisjonid, nõukogud ja töörühmad ning nende moodustamine
(1) Minister võib ministeeriumi valitsemisalas moodustada nõuandva õigusega alalisi või ajutisi komisjone, nõukogusid ja töörühmi (edaspidi komisjonid), kui seadusest ei tulene teisiti.
(2) Kantsler võib ministeeriumi struktuuriüksuste töö koordineerimiseks üksikküsimuste lahendamisel moodustada ajutisi komisjone, kui seadusest ei tulene teisiti.
(3) Komisjonid moodustatakse ministri või kantsleri käskkirjaga, milles määratakse komisjoni ülesanded, esimees ja liikmed, ülesannete täitmise tähtajad ja teenindav struktuuriüksus.
(4) Komisjoni teenindav struktuuriüksus tagab komisjoni asjaajamise ja komisjoni koosolekute protokollimise.
(5) Kui komisjoni esimeheks ei ole minister, kantsler või asekantsler või osakonnajuhataja, määrab minister või kantsler komisjoni töö eest vastutava, ministeeriumi juhtkonda kuuluva ametniku või osakonnajuhataja.
(6) Komisjoni liikmeteks võib määrata teiste valitsusasutuste teenistujaid ja ministeeriumi hallatavate riigiasutuste töötajaid asutuse juhi ettepanekul. Komisjoni töösse võib kaasata väljaspool riigiteenistust olevaid isikuid nende nõusolekul.
(7) Osakonna koosseisu kuuluvad ametnikud nimetatakse komisjoni liikmeks osakonnajuhataja ettepanekul.
(8) Osakonnajuhatajad on komisjoni koosolekute toimumise ajaks kohustatud vabastama komisjoni liikmed nende ametikohustuste täitmisest, kui see ei kahjusta struktuuriüksuse põhiülesannete täitmist.
(9) Komisjoni ülesannete täitmisest annab komisjoni esimees aru ministrile või kantslerile, kui komisjoni moodustamisel ei ole määratud teisiti.
(10) Komisjonil on õigus pöörduda ministeeriumi struktuuriüksuste ja ministeeriumi valitsemisalas olevate riigiasutuste poole tööks vajalike andmete ja dokumentide saamiseks.
(11) Komisjonis osalemisel täiendavate tööülesannete täitmise eest võib maksta tasu.
(12) Ministri ja kantsleri poolt moodustatud komisjonil võib olla ka otsuste langetamise õigus, kui see tuleneb otseselt seadusest.
§ 38. Teised seaduse alusel moodustatud komisjonid ja nõukogud
(1) Käesolevas peatükis sisalduvad sätted laienevad teistele seaduse alusel moodustatud komisjonidele ja nõukogudele, kui seadusest ja selle alusel kehtestatud õigusaktidest ei tulene teisiti.
(2) Ministeeriumi teenindamisel olevate valitsuskomisjonide asjaajamise korraldamiseks määrab minister vastutava struktuuriüksuse.
5. peatükk
MINISTEERIUMI SÜMBOLID JA DOKUMENTIDE
VORMISTAMINE
§ 39. Ministeeriumi pitsat
Ministeeriumil on sõõrikujuline 50 mm läbimõõduga pitsat, mille keskel on väike riigivapp. Sõõri ülemist äärt mööda on sõna «KAITSEMINISTEERIUM».
§ 40. Ministeeriumi embleem
(1) Ministeeriumil on oma embleem, mis kujutab endast kilpi piirmõõtmete (kilbi laius ja kõrgus) suhtega 9:10, millele on paigutatud Eesti Vabariigi stiliseeritud vapikilp ja 40ŗ nurga all ristatud sirged mõõgad, terad ülespidi, vapikilbi taga. Kilbi ülaosas on tekst: EESTI KAITSEMINISTEERIUM.
(2) Ministeeriumi embleemi kasutatakse ministeeriumi uksesildil, kirjaplankide tausttrükina, töötõenditel, külaliskaartidel ning muudel ministeeriumi trükistel ja suveniiridel.
§ 41. Ministeeriumi dokumentide vormistamine
(1) Ministeeriumi kirjaplangil, üldplangil, ministri määruse ja käskkirja plangil ning ministri kirjaplangil kasutatakse väikest riigivappi.
(2) Ministeeriumi õigusaktid ja muud haldusdokumendid vormistatakse vastavalt seadusele ja valitsusasutuste asjaajamiskorrale.
(3) Ministeeriumi kirjaplanke kasutavad oma pädevuse piires minister, kantsler ja asekantslerid.
(4) Ministeeriumi osakonnal, vajadusel bürool või talitusel, võib olla oma kirjaplank ja pitsat, kui see on ette nähtud osakonna põhimääruses.
(5) Ministeeriumi osakonnajuhataja kirjutab osakonna kirjaplangile alla käesoleva määruse § 30 lõike 1 punktis 11 ettenähtud korras.
§ 42. Riigilipu kasutamine
Ministeerium kasutab riigilippu vastavalt «Riigilipu seadusele» (RT I 1993, 17, 273).
6. peatükk
TEENISTUSLIK JÄRELEVALVE
§ 43. Teenistusliku järelevalve teostamine
(1) Minister teostab teenistuslikku järelevalvet ministeeriumi ametiisikute, ministeeriumi valitsemisalas olevate valitsusasutuste ja nende ametiisikute üle, ministeeriumi hallatavate riigiasutuste ja nende juhtide antud aktide ning toimingute üle seadusega ettenähtud korras.
(2) Minister võib teenistusliku järelevalve korras teha kantslerile või asekantslerile ülesandeks materjalide ja seletuste kogumise akti andmise või toimingu sooritamise asjaolude väljaselgitamiseks.
(3) Minister võib oma käskkirjaga teenistusliku järelevalve algatamise ja vastavate otsuste langetamise ministeeriumi ametnike toimingute üle panna kantslerile.
(4) Kantsleril on õigus teha asekantslerile või osakonnajuhatajale ülesandeks ministeeriumi ametniku toimingu sooritamise asjaolude väljaselgitamise ning vastavate dokumentide ja seletuste kogumise teenistusliku järelevalve teostamiseks.
7. peatükk
RAKENDUSSÄTTED
§ 44 – 45. [Käesolevast tekstist välja jäetud]