KOVVS § 5 lg 5 kohaselt on kandideerimisõigus igal hääleõiguslikul Eesti kodanikul ja Euroopa Liidu kodanikul, kes on kandidaatide registreerimise viimaseks päevaks saanud 18-aastaseks ja kelle püsiv elukoht, see on elukoht, mille aadressiandmed on kantud Eesti rahvastikuregistrisse, asub hiljemalt valimisaasta 1. augustil vastavas vallas või linnas. Riigikohus on selgitanud, et KOVVS § 5 lg-t 5 ei saa sisustada selliselt, et see paneb valimiskomisjonidele kohustuse kontrollida rahvastikuregistrisse kantud elukoha aadressi õigsust ja selgitada kandidaatide registreerimisel välja kandideerija tegelik püsiv elukoht (RKPJKo nr 5-21-12/2, p 25). KOVVS § 5 lg 5 näeb ette üksnes elukoha aadressi õigsuse formaalse kontrolli ega võimalda valimiskomisjonil kontrollida, kas rahvastikuregistrisse kantud elukohaandmed vastavad isiku tegelikule elukohale. (p 8)
Riigikohus on samuti selgitanud, et ehkki kehtiv KOVVS ei kohusta valimiskomisjoni sisuliseks kontrollimenetluseks, ei järeldu sellest, et rahvastikuregistrijärgse ja tegeliku püsiva elukoha lahknevus oleks õiguslikult lubatav (RKPJKo nr 5-21-12/2, p 26). Ka PS § 156 lg-st 2 tuleneb, et kohalike valimiste korraldamisel peab olema võimalik lähtuda tõestest andmetest valijate elukoha kohta (RKPJKo nr 5-24-29/14, p 43). Riigikohus on jaatanud kohaliku omavalitsuse üksuse kohustust kontrollida isiku rahvastikuregistri elukoha kande õigsust ka omal algatusel, kui on põhjendatud kahtlus, et kanne on ebaõige (RKPJKo nr 5-24-29/14, p 55, viitega RKHKm nr 3-21-2230/16, p 12.3). Ka isik, kelle õigusi ebaõige kanne riivab, saab esitada kohaliku omavalitsuse üksusele taotluse teise isiku rahvastikuregistri elukoha kande õigsuse kontrollimiseks (RKPJKo nr 5-24-29/14, p 56). Kui taotlusega esitatud tõendid või muud omavalitsusüksuse käsutusse jõudnud andmed annavad aluse põhjendatud kahtlusele, et isik ei ela rahvastikuregistrisse kantud aadressil, on kohaliku omavalitsuse üksusel kohustus HMS § 44 lg 1 p 2 alusel uuendada elukoha aadressi rahvastikuregistrisse kandmise menetlus (RKPJKo nr 5-24-29/14, p 57). HMS § 38 lg 2 järgi võib tõendiks olla menetlusosalise seletus, dokumentaalne tõend, asitõend, paikvaatlus, tunnistaja ütlus ning eksperdi arvamus. Niisiis saab kohaliku omavalitsuse üksus elukoha kande õigsuse kontrollimise käigus muu hulgas küsida isiku kinnitust, et ta elab rahvastikuregistrisse kantud elukohas, aga ka dokumentaalseid tõendeid, samuti võtta ütlusi teistelt isikutelt (RKPJKo nr 5-24-29/14, p 58). (p 9)