Määrus kehtestatakse põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse § 37 lõike 3 alusel.
§ 1.
Reguleerimisala
Käesolev määrus sätestab lastehoius, lasteaias, põhikoolis ja gümnaasiumis (edaspidi koos õppeasutus) teenust osutavate tugispetsialistide teenuse kirjelduse, sealhulgas tugispetsialistide peamised ülesanded erialasest pädevusest lähtuvalt ning teenuse rakendamise korra.
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
§ 2.
Teenuse kirjeldus
(1) Tugispetsialistide teenus (edaspidi teenus) on õppe- ja kasvatusprotsessis lapse ja õpilase (edaspidi koos õppija) arengut, võimetekohast õppimist ja sotsiaalseid oskusi ning lapse arengu eeldatavate tulemuste või õpilase õpitulemuste saavutamist toetav ja õppimiskohustuse täitmist takistavaid probleeme ennetav logopeedi, eripedagoogi, koolipsühholoogi või sotsiaalpedagoogi teenus.
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
(2) Tugispetsialist:
1) teeb koostööd õpetajate, abiõpetajate, lapsehoidjate ja teiste tugispetsialistidega õppija abi- ja toetusvajaduse väljaselgitamiseks ning hindab õppija arengut ja toimetulekut õpi- ja kasvukeskkonnas eriala kompetentsist lähtuvalt;
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
2) nõustab ja toetab õpetajat, abiõpetajat ja lapsehoidjat õppija õppe- ja arendustegevuste planeerimisel ning läbiviimisel, õpilasele sobiva õppemetoodika ja õppevormi leidmisel, sobilike õppematerjalide, abivahendite valimisel ja kohandamisel ning individuaalse arenduskava või õppekava koostamisel;
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
3) toetab ja suunab õppijat esile kerkinud probleemide lahendamisel ning kavandab ja viib läbi õppija erivajadusest tulenevalt sekkumisi ning õppija arengut, toimetulekut ja sotsiaalset tegevusvõimet toetavaid tegevusi individuaalselt või rühmas ning hindab rakendatud meetmete tulemuslikkust;
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
4) koostöös teiste tugispetsialistidega nõustab õppeasutuse juhtkonda, õpetajaid, abiõpetajad, lapsehoidjaid ja teisi õppeasutuse töötajaid haridusliku erivajadusega õppija õppe- ja kasvatustegevuse korraldamisel, õppija vajadusi arvestava arengu- ja õpikeskkonna kujundamisel ja õppija toetamiseks sobivate meetmete valikul;
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
5) nõustab erialase pädevuse piires vanemaid ja perekonda õppija arengu ja toimetuleku toetamisega seotud küsimustes;
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
6) teeb vajadusel koostööd meditsiini-, rehabilitatsiooni-, sotsiaalvaldkonna jm spetsialistidega õppijale vajaliku toe pakkumiseks.
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
(3) Tulenevalt erialasest pädevusest on:
1) eripedagoogi ülesandeks õppija arengu- ja õpioskuste taseme kindlaks tegemine ja tema arengut mõjutavate tegurite ning arengu- ja õpivajaduste välja selgitamine; vanemate toetamine ning õpetajate juhendamine ja nõustamine õppija õppe planeerimisel ja läbiviimisel; alarühma, õpiabirühma- või individuaaltundide ettevalmistamine ja läbiviimine õppeasutuses;
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
2) logopeedi ülesandeks õppija kommunikatsioonivõime ja neelamisfunktsiooni hindamine, kommunikatsiooni- ja neelamishäiretega õppija väljaselgitamine, nende suulise ja kirjaliku kõne arengu toetamine, neile sobiva suhtluskeskkonna soovitamine, vajadusel alternatiivse suhtlusvahendi vajaduse hindamine, sobiva vahendi soovitamine ja kasutama õpetamine, õpetajate ja vanemate toetamine õppija kommunikatsioonivõime ja neelamisfunktsiooni arendamisel, taastamisel ning kompenseerimisel;
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
3) koolipsühholoogi ülesandeks õppija psühholoogilist arengut ja õppeprotsessis toimetulekut mõjutavate tegurite (psüühilised protsessid, isiksuse omadused, emotsionaalne seisund, vaimse tervise probleemid, suhtlemis- ja käitumisoskused) hindamine; õppija ja vanema nõustamine õppija isikliku elu, õppetööga ning vaimse tervisega seotud probleemidega toimetulekul, tunnetusprotsesside, vaimsete võimete, käitumis- ja suhtlemisoskuste arendamisel ning õpi- ja karjäärivalikute tegemisel; õppija toetamine ning vanema ja õppeasutuse töötajate nõustamine kriisisituatsioonist väljatulekuks toe korraldamisel;
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
4) sotsiaalpedagoogi ülesandeks õppija sotsiaalsete oskuste hindamine ning tema eakohast tegutsemisvõimet takistavate tegurite analüüsimine, õppija suhtlemis- ja enesekohaste oskuse ja sotsiaalse pädevuse kujundamine ja toetamine; õppeasutuses esilekerkivate sotsiaalsete ja õpilase õppimiskohustuse täitmist takistavate probleemide kaardistamine, nende ennetus- ja lahendustegevuste koordineerimine ja läbiviimine.
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
(4) Teenust osutatakse klassi- või rühmaruumis, välja arvatud, kui teenuse osutamiseks on vajalik õppija eraldamine oma rühmast või klassist ja eakaaslastest. Kui teenust osutatakse väljaspool rühma- või klassiruumi, peab tugispetsialisti kasutuses olema ruum, kus on tagatud õppija privaatsus ja mille sisustus võimaldab osutada teenust individuaalselt ja grupis.
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
§ 3.
Teenuse valik ja rakendamine
(1) Teenuse rakendamine, selle maht ja kestus otsustatakse tugispetsialistide, klassi- ja aineõpetajate koostöös, lastehoiu või lasteaia puhul tugispetsialistide ja rühmaõpetajate või lapsehoidjate koostöös.
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
(2) Õppeasutus võib kaasata teenuse vajaduse hindamisel ja õppijale toe valikul teiste valdkondade spetsialiste väljastpoolt õppeasutust, teavitades sellest vanemat.
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
(3) Teenuse valikul arvestatakse õppija vanust, vajadusi, individuaalseid eeldusi ja võimeid, samuti lahendamist vajava probleemi iseloomu õppija eripärast lähtuvalt. Teenuse valikul kuulatakse ära õppija või tema seadusliku esindaja arvamus.
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
(4) Direktor või lastehoiu puhul pidaja võtab teenuse osutamiseks õppeasutusse tööle vajalikud tugispetsialistid või korraldab teenuse kättesaadavuse muul viisil, arvestades seejuures õppija vajadustega.
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
(5) Õpilase või vanema poolt teenuse saamiseks soovi avaldamisel või teenuse järele vajaduse ilmnemisel korraldab õppeasutus õppijale võimaluse vestelda isiklikult tugispetsialistiga mitte hiljem kui nädala jooksul. Õnnetusjuhtumi puhul või olukorras, kus õppija enda või teiste õppijate elu või tervis on ohus, tuleb õppijale teenust pakkuda esimesel võimalusel, kuid mitte hiljem kui järgmisel tööpäeval.
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
(6) Teenuseid osutatakse õppeasutuses või vanema nõusolekul muus asukohas. Teenuse osutamisel muus asukohas teeb teenuse osutaja koostööd õppeasutusega ning edastab õppeasutusele vajalikku infot teenuse sisu, mahu ning tulemuslikkuse kohta.
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
(7) Teenuse osutamisel järgitakse teabe avalikustamise reegleid ja isikuandmete töötlemise põhimõtteid. Teenuste korraldamisega seotud isikutel on õigus avaldada üksteisele õppija abi ja teenuse korraldamiseks vajalikke isikuandmeid, sealhulgas eriliiki isikuandmeid, kuid üksnes mahus ja ulatuses, mis on vajalik õppijale abi ja teenuse korraldamiseks.
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
§ 4.
Teenuse rakendamise dokumenteerimine
(1) Tugispetsialistide poolt õppijale läbi viidud hindamiste, testimiste ja uuringute järeldused vajalike sekkumiste kohta, spetsialistide antud soovitused, rakendatud teenused ja meetmed ning hinnang nende tulemuslikkusele kantakse ajalises järjekorras õppija individuaalse arengu jälgimise kaardile.
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]
(2) Andmed õppijale osutatud teenuse kohta kantakse Eesti Hariduse Infosüsteemi õpilaste, üliõpilaste ning arst-residentide alamregistrisse.
[RT I, 04.06.2025, 1 - jõust. 01.09.2025]