Määrus kehtestatakse «Ühistranspordiseaduse» (RT I 2000, 10, 58) paragrahvi 8 lõike 2
alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1. Rakendusala
(1) Määrusega kehtestatakse ühistranspordi töö- ja teenuste mahu
arvutamise metoodika (edaspidi metoodika) ühistransporti korraldavatele
riigi- ja omavalitsusasutustele ning vedajatele.
(2) Määruse eesmärk on ühistranspordi töö- ja teenuste mahtude
arvutamise ühtlustamine andmete võrreldavuse kindlustamiseks.
(3) Metoodikat kasutatakse ühistranspordi töö- ja teenuste mahtude,
sealhulgas avalikule liiniveole riigi- või kohaliku omavalitsuse
eelarvest toetuse vajaduse kavandamisel, ning ühistranspordi tegelike
töö- ja teenuste mahtude kohta statistiliste andmete esitamisel.
2. peatükk
MAANTEETRANSPORT
§ 2. Ühistranspordi töö- ja teenuste mahu näitajad
(1) Liinitöömahu näitajad on järgmised:
1)
liiniläbisõit (km);
2) liiniaeg (t).
(3) Teenuste mahu näitajad on järgmised:
1) pakutav teenus
(kohtkilomeeter);
2) kasutatud teenus: sõitjateveo maht (sõit) ja
sõitjakäive (sõitjakilomeeter).
§ 3. Liinitöömahu arvutamise metoodika
(1) Liiniläbisõit (Ll) on sõiduki sõiduplaanijärgne läbisõit liinil
(kilomeetrites). Liiniläbisõit võrdub liinide pikkuste (koos
platsisõiduga) summaga. Liiniläbisõitu arvutatakse valemi järgi:
Ll = L + P, kus:
– liini pikkus (L) on vahemaa alg- ja lõpp-peatuse
vahel;
– platsisõit (P) on läbisõidu osa lõpp- ja algpeatuse vahel
ilma sõitjateta, mida sõidukil tuleb teha, et alustada uut ringi, ning
mis arvestatakse liiniläbisõidu hulka.
(1) Liiniaeg (T l.a) on sõiduki sõiduplaani järgselt liinil viibitud aeg
(tundides). Liiniaeg koosneb sõiduajast ja seisuajast, mis kuulub alg-
ja lõpp-peatustes, vahepeatustes sõitjate pealetulekuks ja mahaminekuks
ning liiklustakistustele. Liiniaeg arvutatakse valemi järgi:
T l.a = Ts + Ta.l + Tv.p + Tl.t, kus:
– Tl.a on liiniaeg;
– Ts
on sõiduaeg;
– Ta.l on seisuaeg alg- ja lõpp-peatustes;
– Tv.p on aeg vahepeatustes;
– Tl.t on liiklustakistustele kuluv aeg.
§ 4. Teenuste maht
(1) Kohtkilomeeter (Kkm) saadakse liiniläbisõidu ja sõiduki mahutavuse
korrutisena valemi järgi:
Kkm = Ll x Sm,
kus sõiduki mahutavus (Sm) on iste- ja seisukohtade arv sõidukis.
(2) Sõitjateveo maht (S) on sõitjate (sõitude) arv ajaperioodil (päev,
kuu, aasta). Üks sõit võrdub ühe inimese sisenemisega sõidukisse.
(3) Sõitjakäive (sõitjakilomeeter, Skm) on sõitjateveo mahu ja keskmise
sõidu pikkuse korrutis, kus keskmise sõidu pikkus (Sp) konkreetsel
liinil saadakse iga kahe järjestikuse peatuste vahel sõidukis viibivate
sõitjate arvu ja vastava vahekauguse korrutiste summa jagamisel sõitjate
(sisenejate) koguarvuga valemi järgi:
Sp = (Skm1+Skm2+Skm3 …+Skmn
) : S.
§ 5. Teenuste mahu arvutamise metoodika
(1) Sõitude arv teatud perioodi jooksul arvutatakse lähtudes perioodi
jooksul müüdud üksikpiletite ja sõidukaartide arvust, millele lisatakse
tasuta sõiduõigust omavad ja piletita sõitjad.
(2) Sõidukaartide ja üksikpiletitega tehtavate sõitude arvu arvutamisel
ühistranspordi- ja piletiliikide lõikes, samuti tasuta sõiduõigust
omavate sõitjate arvu ja piletita sõitjate sõitude arvu määramisel
lähtutakse riigi või asjaomase omavalitsusasutuse poolt tehtud
uuringutest, vaatlustest või küsitlustest, võttes arvesse
omavalitsusüksuses rakendatud piletisüsteemi ja tasuta sõiduõigust
omavaid sõitjaid.
(3) Tasuta sõiduõigust omavate ja piletita sõitjate (sõitude) arv
määratakse arvestuslikult kindlaks piletikontrolli tulemuste, vaatluste
või küsitluste keskmiste tulemuste põhjal väljaviidud protsendi alusel.
3. peatükk
RAUDTEETRANSPORT
§ 6. Ühistranspordi töö- ja teenuste mahu näitajad
(1) Liinitöömahu näitajad on järgmised:
1)
liiniläbisõit (km);
2) liiniaeg (t).
(3) Teenuste mahu näitajad on järgmised:
1) pakutav teenus
(kohtkilomeeter);
2) kasutatud teenus: sõitjateveo maht (sõit) ja
sõitjakäive (sõitjakilomeeter).
§ 7. Liinitöömahu arvutamise metoodika
(1) Liiniläbisõit (Ll) on rongide sõiduplaanijärgne läbisõit liinil
(kilomeetrites). Liiniläbisõit võrdub liinide pikkuste summaga, kus
liini pikkus on vahemaa lähtejaama ja sihtjaama vahel.
(2) Liiniaeg on rongide sõiduplaani järgselt liinil viibitud aeg
(tundides), mis kulub rongil lähtejaamast sihtjaama jõudmiseks.
§ 8. Teenuste maht
(1) Kohtkilomeeter (Kkm) saadakse liiniläbisõidu ja reisirongi
mahutavuse korrutisena:
Kkm = Ll x Rm,
kus reisirongi mahutavus (Rm) on raudteereisiveo-ettevõtja poolt
määratletud reisirongis vastavalt tähistatud kohtade arv.
(2) Sõitjateveo maht (S) on sõitjate (sõitude) arv ajaperioodil (päev,
kuu, aasta). Üks sõit võrdub ühe sõitja sisenemisega reisirongi.
(3) Sõitjakäive (sõitjakilomeeter, Skm) on sõitjateveo mahu ja keskmise
sõidu pikkuse korrutis, kus keskmise sõidu pikkus (Sp) konkreetsel
liinil saadakse iga kahe järjestikuse peatuste vahel sõidukis viibivate
sõitjate arvu ja vastava vahekauguse korrutiste summa jagamisel sõitjate
(sisenejate) koguarvuga valemi järgi:
Sp = (Skm1+Skm2+Skm3 …+Skmn
) : S.
§ 9. Teenuste mahu arvutamise metoodika
(1) Sõitude arv teatud perioodi jooksul arvutatakse lähtudes perioodi
jooksul müüdud üksikpiletite ja sõidukaartide arvust, millele lisatakse
tasuta sõiduõigust omavad ja piletita sõitjad.
(2) Sõidukaartide ja üksikpiletitega tehtavate sõitude arvu arvutamisel
ühistranspordi- ja piletiliikide lõikes, samuti tasuta sõiduõigust
omavate sõitjate arvu ja piletita sõitjate sõitude arvu määramisel
lähtutakse riigi, asjaomase omavalitsusasutuse või
raudtee-reisiveoettevõtja poolt tehtud uuringutest, vaatlustest või
küsitlustest, võttes arvesse omavalitsusüksuses rakendatud
piletisüsteemi ja tasuta sõiduõigust omavaid sõitjaid.
(3) Tasuta sõiduõigust omavate ja piletita sõitjate (sõitude) arv
määratakse arvestuslikult kindlaks piletikontrolli tulemuste, vaatluste
või küsitluste keskmiste tulemuste põhjal väljaviidud protsendi alusel.
4. peatükk
MERETRANSPORT
§ 10. Ühistranspordi töö- ja teenuste mahu näitajad
(1) Liinitöömahu näitajad on järgmised:
1)
liiniläbisõit (km);
2) liiniaeg (t).
(2) Teenuste mahu näitajad on järgmised:
1) pakutav teenus
(sõitja-kohtkilomeeter ja sõidukiliini-kilomeeter);
2)
kasutatud teenus:
– sõitjateveo maht (sõit) ja sõitjakäive
(sõitjakilomeeter);
– üleveetud sõidukite arv;
– üleveetud sõidukitel paiknevate veoste maht (tonn) ja veosekäive (tkm).
§ 11. Liinitöömahu arvutamise metoodika
(1) Liiniläbisõit (Ll) on laevade sõiduplaanijärgne läbisõit liinil
(kilomeetrites). Liiniläbisõit võrdub liinide pikkuste summaga, kus
liini pikkus on vahemaa (kilomeetrites) lähtesadama ja sihtsadama vahel.
(2) Liiniaeg on laevade sõiduplaani järgselt liinil viibitud aeg
(tundides), mis kulub laeval lähtesadamast sihtsadamasse jõudmiseks ehk
ülesõiduks, sõitjate peale- ja mahaminekuks ning sõidukite peale- ja
mahasõiduks:
Ll = Üa + Pma, kus:
–Üa on ülesõidu aeg;
– Pma on sõitjate laevale peale- ja mahaminekuks ning sõidukite peale- ja
mahasõiduks vajaminev aeg.
§ 12. Teenuste mahu arvutamise metoodika
(1) Sõitja-kohtkilomeeter (SKkm) saadakse liiniläbisõidu ja laeva
mahutavuse korrutisena
SKkm = Ll x Lm,
kus laeva mahutavus (Lm) on laeva sertifikaadis ettenähtud lubatud
reisijate arv.
(2) Sõidukiliini-kilomeeter (SLkm) on üksteise järel laevale paigutatud
sõidukite rivi pikkus (kilomeetrites), mis laeva sertifikaadi järgi on
lubatud paigutada laevale mitmes rivis ja eri tasanditel.
(3) Sõitjateveo maht (S) on teatud ajaperioodil (päev, kuu, aasta)
laevasõidu sooritatud sõitjate (sõitude) arv, kaasa arvatud tasuta
sõiduõigust omavad sõitjad.
(4) Sõitjakäive (sõitjakilomeeter, Skm) on sõitjateveo mahu ja liini
pikkuse korrutis.
(5) Üleveetud sõidukite arv (Sa) on teatud ajaperioodil (päev, kuu,
aasta) laevaliinil veetud sõidukite arv kokku ja sõidukitüüpide lõikes
(sõiduauto, buss, veoauto, autorong).
(6) Sõidukite veosekäive (tonnkilomeetrid, Svk) on laevaga üleveetud
sõidukites paiknevate veoste kaalu (tonnides) ja liini pikkuse korrutis.
5. peatükk
ÕHUTRANSPORT
§ 13. Ühistranspordi töö- ja teenuste mahu näitajad
(1) Liinitöömahu näitajad on järgmised:
1)
liiniläbisõit (lennukilomeeter);
2) lennuaeg (t).
(3) Teenuste mahu näitajad on järgmised:
1) pakutav teenus
(kohtkilomeeter);
2) kasutatud teenus: sõitjaveo maht (sõit) ja
sõitjakäive (sõitjakilomeeter).
§ 14. Liinitöömahu arvutamise metoodika
(1) Liiniläbisõit (Ll) on lendude arvu ja liini pikkuse korrutis, mida
mõõdetakse lennukilomeetrites ja arvestatakse valemi järgi:
Ll = L x Lp, kus
– lend (L) on õhusõiduki lennuoperatsioon
õhkutõusmisest maandumiseni;
– liini pikkus (Lp) on vahemaa
lennu lähte- ja sihtpunkti vahel mõõdetuna mööda kindlaksmääratud
marsruuti.
(2) Lennuaeg on ajavahemik hetkest, kui õhusõiduk alustab liikumist
perroonilt eesmärgiga sooritada lend, kuni õhusõiduki peatumiseni
perroonil pärast maandumist.
§ 15. Teenuste mahu arvutamise metoodika
(1) Kohtkilomeeter (Kkm) on lennuki istekohtade ja liiniläbisõidu
korrutis.
Kkm = Li x Ll, kus Li on lennuki istekohtade arv.
(2) Sõitjateveo maht (S) on sõitjate (sõitude) arv ajaperioodil (päev,
kuu, aasta), sõit võrdub sõitja sisenemisega lennukisse. Sõitjateveo
mahu juures võetakse arvesse ka tasuta sõiduõigust omavad sõitjad.
(3) Sõitjakäive (sõitjakilomeeter, Skm) on igal lennul veetud sõitjate
(sõitude) arvu, kaasa arvatud tasuta sõiduõigust omavad sõitjad, ja
liiniläbisõidu korrutis:
Skm = S x Ll.
§ 16. Määruse jõustumine
Käesolev määrus jõustub 1. oktoobril 2000. a.