Määrus kehtestatakse «Liiklusseaduse» (RT I 2001, 3, 6) paragrahvi 47 lõike
4 alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1.
Reguleerimisala
Määrus reguleerib «Liiklusseadusega» kehtestatud suurimate lubatud sõidukiiruste
suurendamise ja kehtestamise tingimusi ning korda.
§ 2.
Üldnõuded suurima lubatud sõidukiiruse suurendamiseks
(1) Maanteeamet ja kohalikud omavalitsused võivad suurendada suurimat lubatud
sõidukiirust teelõikudel, mis vastavad käesoleva määrusega kehtestatud
nõuetele.
(2) Suurimat lubatud sõidukiirust võib suurendada nendel teelõikudel, kus
1) lubatud sõidukiiruse suurendamisele vastava ajaperioodi vältel kolmel viimasel
aastal kannatanutega liiklusõnnetuste arv ühe miljoni autokilomeetri kohta
ei ületa antud tee keskmist väärtust;
2) kuni 500 m pikkusel teelõigul ei ole lubatud sõidukiiruse suurendamisele
vastava ajaperioodi vältel kolmel viimasel aastal toimunud 3 või enamat
kannatanutega liiklusõnnetust;
3) käesoleva paragrahvi lõike 2 punktis 2 nimetatud liiklusõnnetusi soodustanud
asjaolud on kõrvaldatud;
4) käesoleva paragrahvi lõike 2 punktis 1 nimetatud nõue pole täidetud tingimusel,
et sõidukiiruse suurendamisele vastava ajaperioodi vältel kolmel viimasel
aastal toimunud kannatanutega liiklusõnnetused polnud või tõenäoliselt
ei saanud olla põhjuslikult tingitud sõidukiiruse suurendamisest või on
liiklusõnnetusi soodustanud asjaolud kõrvaldatud.
(3) Asulavälisel teel võib suurimat lubatud sõidukiirust A- ja B-kategooria
sõidukitele suurendada ajavahemikul mai–september:
1) kiirteel kuni 120 kilomeetrini tunnis;
2) eraldusribaga teel kuni 110 kilomeetrini tunnis;
3) eraldusribata teel kuni 100 kilomeetrini tunnis.
(4) Asulasisesel teel võib suurimat lubatud sõidukiirust suurendada kuni 90
kilomeetrini tunnis.
(5) Lubatud sõidukiiruse suurendamisel peab kehtestatav kiirusrežiim olema
juhile kergesti mõistetav ja järgitav. Üldjuhul on soovitatav ühel teel
rakendada ühte suurendatud sõidukiirust. Üleminek suuremalt kiiruselt väiksemale
ei tohi toimuda suurema sammuga kui 20 kilomeetrit tunnis.
2. peatükk
SUURIMA LUBATUD SÕIDUKIIRUSE SUURENDAMISE TINGIMUSED
§ 3.
Tingimused suurima lubatud sõidukiiruse suurendamiseks asulavälisel teel
(1) Eraldusribata tee teekatte laius peab vastama vähemalt tabelis 1 näidatud
väärtustele sõltuvalt prognoositud aasta keskmisest ööpäevasest liiklussagedusest.
Tabel 1
Teekatte laius meetrites |
Liiklussagedus ei ületa autot ööpäevas |
>10,5 |
12 000 |
≥8,5 |
9000 |
≥7,5 |
4500 |
≥ 7,0 |
2500 |
Joonis 1. Omaette pöörderaja või sõidutee laiendi vajadus
(2) Ristmikul peab olema pöörde sooritamiseks vajalik lisarada (vasakpöörderada,
aeglustusrada või kiirendusrada) või vasakpöörde sooritajast möödumiseks
sõidutee laiend kooskõlas joonisel 1 esitatuga.
(3) Teekatte tasasust iseloomustav IRI (International Roughness Index) arv
ei tohi ületada 5 mm/m ja pikiroobaste sügavus 20 mm.
(4) Külgnähtavus peab olema vähemalt võrdne tabelis 2 näidatud väärtustega.
Külgnähtavus on sõiduteega külgnev ala, kus liiklusohutuse seisukohalt
ei tohi olla nähtavust piiravaid ja tee juurde mittekuuluvaid takistusi.
Külgnähtavusala laiust mõõdetakse sõidutee välisservast ristsuunas väljapoole.
Nähtavust piirav takistus on külgnähtavuse alale jääv takistus, mis ei
võimalda vaadeldaval alal teega ristsuunas kiirusel 10–15 km/h liikuva objekti
olemasolu, liiki, liikumissuunda ja -kiirust määrata.
Tabel 2
Sõidukiirus km/h |
Külgnähtavus sõidutee äärest meetrites
|
|
Põhinõue – vähemalt 70% ulatuses kogu teelõigu pikkusest |
Erandlik – lubatud kuni 30% ulatuses kogu teelõigu pikkusest |
120 |
24 |
14 |
110 |
24 |
12 |
100 |
20 |
10 |
(5) Käesoleva paragrahvi lõikes 4 märgitud külgnähtavuse põhinõue peab olema
100%-liselt täidetud liiklusmärkidega «Karja üleajamise koht» või «Metsloomad»
tähistatud teelõigul. Nimetatud nõude mittetäitmise korral tuleb loomade
teele pääsemine takistada piirdeaiaga vähemalt teelõigu ulatuses, kus külgnähtavuse
põhinõue pole täidetud. Piirdeaed peab olema paigaldatud mõlemale poole
teed võrdsetes pikkustes ja asetsema kohakuti. Eraldusribaga teel ei paigaldata
piirdeaeda eraldusribale. Hoiatusmärgid tuleb ümber paigutada vastavalt
tekkinud olukorrale.
(6) Kohtumisnähtavus vastusõitva sõiduki suhtes eraldusribata teel peab olema
vähemalt 400 m. Selle nõude mittetäitmisel peab möödasõit olema keelatud
ja nende lõikude kogupikkus ei tohi ületada 30% suurendatud sõidukiirusega
teelõigu pikkusest.
(7) Teekattel peab olema Eesti standardi EV ST 614-92 «Teemärgised ja nende
kasutamine» kohane märgistus, kusjuures märgistatud peavad olema nii suunavööndite
ja sõiduradade eraldusjooned, kui ka sõidutee äärejooned.
(8) Põrkepiire peab olema paigaldatud kooskõlas «Maanteede projekteerimisnormide»
(RTL 2000, 23, 303) nõuetega, arvestades erandliku projekteerimise lähtetasemega.
Nelja- ja enamarajalisel teel tuleb põrkepiire paigaldada eraldusribale
kooskõlas joonisel 2 esitatud nõuetega.
Joonis 2. Põrkepiirde vajadus sõidusuundi eraldaval ribal
(9) Suurendatud sõidukiirusega teelõigu algus tähistatakse liiklusmärgiga «Suurim
kiirus» ja lisateatetahvlitega «Sõidukiliik» (A- ja B-kategooria). Märki
korratakse üldjuhul pärast lõikumist riigimaanteega, kuid mitte harvemini
kui 5 kilomeetri tagant. Suurendatud sõidukiirusega teelõigu lõpp tähistatakse
mõlemal pool sõiduteed paigaldatava liiklusmärgiga «Suurim kiirus».
(10) Teelõigu pikkus, millel sõidukiirust suurendatakse, peab olema vähemalt
3 kilomeetrit.
§ 4.
Tingimused suurima lubatud sõidukiiruse suurendamiseks asulasisesel teel
(1) Asulasisesel teel võib suurimat lubatud sõidukiirust suurenda, kui tee
vastab tabelis 3 ja käesoleva paragrahvi lõigetes 2–7 toodud nõuetele.
Tabel 3
Jrk
nr |
Näitaja |
Ühik |
Piirang |
90 km/h |
80 km/h |
70 km/h |
60 km/h |
1. |
Tee/tänava klass/liik |
|
|
linna kiirtee või magistraaltänav hõreda asustusega alal
|
tee või tänav |
tee või tänav |
2. |
Sõiduradade arv |
tk |
vähemalt |
4 sõidurada, sõidusuunad eraldatud eraldusriba või põrkepiirdega
|
2 sõidurada
|
3. |
Sõiduraja laius |
m |
vähemalt |
3,5
|
4. |
Kindlustatud peenra laius või ohutusriba laius (äärekiviga) |
m
m
|
vähemalt
vähemalt
|
1,5
1,0
|
1,0
0,5
|
0,75
0,25
|
0,5
0,25
|
5. |
Sõidutee põikkalle sirgel teelõigul |
% |
vahemikus |
2,0 – 3,0
|
6. |
Plaanikõveriku raadius:
– kahepoolse põikkaldega
– viraažikaldel 2,5%
– viraažikaldel 4%
|
m |
vähemalt |
1250
750
670
|
900
560
510
|
650
450
390
|
460
350
300
|
7. |
Tee pikikalle |
% |
alla |
4,0 |
4,5 |
5,0 |
5,0 |
8. |
Sõiduauto peatumisnähtavus |
m |
vähemalt |
160 |
130 |
100 |
70 |
9. |
Möödasõidunähtavus* |
m |
vähemalt |
610 |
550 |
480 |
420 |
10. |
Nähtavuskolmnurk reguleerimata ristmikel**:
– küljemõõt peateele
– küljemõõt kõrvalteele:
«Anna teed»-märgi korral
«Peatu ja anna teed»-märgi korral
|
m |
vähemalt |
210
20
5
|
200
20
5
|
170
20
5
|
150
20
5
|
11. |
Mulde kõrgus*** |
|
alla |
2 |
2 |
2 |
3 |
12. |
Teekatte tasasus (IRI arv) |
mm/m |
mitte üle |
3 |
4 |
5 |
5 |
13. |
Pikiroopa sügavus |
mm |
ei ületa |
15 |
20 |
30 |
30 |
14. |
Teelõigu pikkus |
km |
vähemalt |
2 |
2 |
1 |
1 |
15. |
Ristmikud |
|
|
valdavalt eritasandilised või adaptiivse foorjuhtimisega
|
valdavalt eritasandilised või foorjuhtimisega
|
16. |
Ühissõiduki peatus |
|
|
suletud peatusetasku
|
nõutav peatusetasku olemasolu
|
17. |
Peatumine sõidurajal |
|
|
keeld
|
teelaiendi olemasolul
|
18. |
Parkimine sõidurajal |
|
|
keeld |
keeld |
teelaiendi olemasolul |
19. |
Kiirendus- ja aeglustusrajad |
|
|
nõutav vastavalt nomogrammile joonis 1 |
|
20.
|
Jalakäijate ja/või jalgratturite liiklus piki teed
|
jalakäijat ja jalgratturit tipptunnis
|
<20 |
nõutav kõnnitee ja/või jalgrattatee olemasolu |
võimaldatud jalakäijate ja jalgratturite liikumine teepeenral |
20–50 |
nõutav kõnnitee ja/või jalgrattatee olemasolu
|
|
|
|
> 50 |
kõnnitee ja/või jalgrattatee peab olema eraldatud sõiduteest piirde või
minimaalselt 3m eraldusribaga |
21. |
Ülekäigurada ja/või ristumine jalgrattateega |
|
|
eritasandiline |
eri- või ühetasandiline |
22. |
Jalakäija ja/või jalgratturi poolt ületatava sõidutee või selle osa laius
ületuskohal (ühetasandilisel ristumisel) |
m |
mitte üle |
|
9 |
11 |
23. |
Valgustus ülekäigurajal ja/või jalgrattatee ühetasandilisel ristumisel
**** |
|
|
|
nõutav |
nõutav |
* ainult kahesuunalisel kaherajalisel eraldusribata teel, väiksema nähtavuse
korral möödasõidu keeld.
** ristuva liikluse korral või kiirendus ja aeglustusradade puudumisel.
*** vastasel korral peab olema põrkepiire.
**** kooskõlas Eesti Projekteerimisnormide EPN 17 «Linnatänavad» nõuetega.
(2) Suurimat lubatud sõidukiirust ei tohi suurendada teelõigul, mis on tähistatud
liiklusmärkidega «Jalakäijad», «Lapsed», «Vanurid» või «Suusatajad».
(3) Ristmikul või peale- ja mahasõidul peab manöövri sooritamiseks olema lisarada
vastavalt joonisel 1 esitatule.
(4) Külgnähtavus peab olema vähemalt võrdne tabelis 4 näidatud väärtustega.
Tabel 4
Sõidukiirus (km/h) |
Külgnähtavus sõidutee (tänava) äärest meetrites
|
|
Põhinõue – vähemalt 70% ulatuses kogu teelõigu pikkusest |
Erandlik – lubatud kuni 30% ulatuses kogu teelõigu pikkusest |
60 |
12 |
6 |
70 |
14 |
7 |
80 |
16 |
8 |
90 |
18 |
10 |
(5) Teekattel peab olema Eesti standardi EV ST 614-92 «Teemärgised ja nende
kasutamine» nõuete kohane märgistus.
(6) Teele peab olema paigaldatud põrkepiire:
1) kiirusel alla 80 km/h kooskõlas Eesti Projekteerimisnormide EPN 17 «Linnatänavad»
nõuetega;
2) kiirusel 80 km/h ja üle selle kooskõlas «Maanteede projekteerimisnormide»
(RTL 2000, 23, 303) I kuni III klassi tee erandliku projekteerimise lähtetaseme
nõuetega lähtudes tee ristprofiilist.
(7) Suurendatud sõidukiirusega teelõigu algus tähistatakse liiklusmärgiga «Suurim
kiirus» ja teelõigu lõpp tähistatakse mõlemal pool sõiduteed paigaldatava
liiklusmärgiga «Suurim kiirus». Nelja ja enama sõidurajaga eraldusribata
teel paigaldatakse suurendatud sõidukiirusega teelõigu lõppu tähistav liiklusmärk
«Suurim kiirus» paremale poole sõiduteed ja tee kohale.
3. peatükk
SUURIMA LUBATUD SÕIDUKIIRUSE SUURENDAMISE KORD
§ 5.
Sõidukiiruse suurendamise korraldamine
(1) Otsuse suurima lubatud sõidukiiruse suurendamise ja tühistamise kohta maanteel
teeb Maanteeamet ja tänaval kohalik omavalitsus.
(2) Maanteeamet ja kohalikud omavalitsused määravad kindlaks sõltuvalt liiklusoludest
ja -ohutusest teelõigud, millistel on võimalik suurendada suurimat lubatud
sõidukiirust, suurema sõidukiiruse rakendamise ja lõpetamise tähtaja ning
kindlustavad liikluse korraldamise.
(3) Maanteeametil on õigus sõltuvalt tee- ja ilmaoludest § 2 lõike 3 kohast
suurima lubatud sõidukiiruse ajavahemikku lühendada või pikendada.
(4) Maanteeameti teedevalitsus ja kohalik omavalitsus jälgivad liiklusõnnetuste
esinemissagedust ning tee- ja ilmaolude muutumist teelõikudel, millistel
on suurendatud suurimat lubatud sõidukiirust ja rakendavad vajaduse korral
kiiresti meetmed tee seisundi kehtestatud nõuetega vastavusse viimiseks
või tühistavad suurendatud lubatud sõidukiiruse.
§ 6.
Määruse rakendamine
(1) Käesoleva määruse § 3 lõike 4 kohast erandlikku külgnähtavuse nõuet on
lubatud rakendada kogu suurendatud sõidukiirusega teelõigu ulatuses kuni
2002. aasta 1. maini.
(2) Käesoleva määruse § 4 lõige 6 jõustub 2002. aasta 1. detsembril.