Määrus kehtestatakse «
Vabariigi Valitsuse seaduse» (RT I 1995, 94, 1628; 1996, 49, 953; 88,
1560; 1997, 29, 447; 40, 622; 52, 833; 73, 1200; 81, 1361 ja 1362; 87,
1468; 1998; 28, 356; 36/37, 552; 40, 614; 107, 1762; 111, 1833; 1999,
10, 155; 16, 271, ja 274; 27, 391; 29, 398 ja 401; 58, 608; 95, 843 ja
845, 2000, 49, 302; 51, 319 ja 320; 54, 352; 58, 378; 95, 613; 102, 677;
2001, 7, 16; 53, 305; 59, 358; 94, 578; 100, 646; 102, 677; 2002, 57,
354; 87, 505; 90, 520; 96, 563; 2003, 4, 22) § 42 lõike 1 alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§1. Tehnilise Järelevalve Inspektsiooni staatus
Tehnilise Järelevalve Inspektsioon (edaspidi inspektsioon)
on Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi (edaspidi ministeerium
) valitsemisalas tegutsev valitsusasutus, mis tegeleb ohutuse ja usaldatavuse
arendamisega oma tegevusvaldkonnas ning teostab riiklikku järelevalvet
ja kohaldab riiklikku sundi seaduses ettenähtud alustel ja ulatuses.
§2. Esindamine
Oma ülesannete täitmisel esindab inspektsioon riiki.
§3. Inspektsiooni nimi eri keeltes
Inspektsiooni nimi on:
1) inglise keeles – Estonian Technical
Inspectorate;
2) prantsuse keeles – Direction Estonienne de la
Surveillance Technique;
3) saksa keeles – Estnische Technische
Inspektion;
4) soome keeles – Viron Teknillinen Tarkastuslaitos;
5) vene keeles – Инспекция Технического Надзора Эстонии
§4. Inspektsiooni tegevust reguleerivad õigusaktid
Inspektsioon juhindub oma tegevuses Eesti Vabariigi seadustest,
rahvusvaheliste konventsioonide ja lepingute, millega Eesti Vabariik on
ühinenud, nõuetest, Vabariigi Valitsuse määrustest ja korraldustest,
majandus- ja kommunikatsiooniministri (edaspidi minister)
määrustest ja käskkirjadest ning käesolevast põhimäärusest, samuti
teiste ministrite asjassepuutuvatest määrustest.
§5. Aruandekohustuslikkus
(1) Inspektsioon on aruandekohustuslik ministri ees, kes suunab ja
koordineerib tema tegevust ja teostab inspektsiooni üle teenistuslikku
järelevalvet õigusaktidega sätestatud korras.
(2) Inspektsioon koostab ja esitab raamatupidamise ja statistilisi
aruandeid õigusaktidega sätestatud korras.
§6. Inspektsiooni tegevuse koordineerimine ja koostöö
(1) Inspektsiooni tegevust koordineerib ja korraldab kantsler.
(2) Inspektsioon teeb koostööd ministeeriumi tööstusosakonna ja teiste
ministeeriumi osakondadega.
§7. Inspektsiooni eelarve
(1) Inspektsiooni kulud kaetakse riigieelarvest. Inspektsiooni eelarve
kinnitab, muudab ja eelarve täitmist kontrollib minister.
(2) Inspektsioonil on arvelduskontod Riigikassa kontsernikonto
koosseisus.
§8. Inspektsiooni pitsat ja sümboolika
Inspektsioonil on väikese riigivapi kujutise ja oma nimega pitsat ning
kehtestatud korras registreeritud sümboolika.
§9. Inspektsiooni dokumentide vormistamine
(1) Inspektsiooni kirjaplangil, üldplangil ja turvaplangil kasutatakse
Riigikantselei poolt registreeritud embleemi.
(2) Inspektsiooni poolt väljastatavad litsentsid, load, tunnustused,
kooskõlastused, ettekirjutused ja otsused allkirjastatakse vastavalt
õigusaktidega antud volitustele.
(3) Inspektsiooni muud dokumendid vormistatakse õigusaktides või
asjaajamiskorras ettenähtud korras.
§10. Asukoht
Inspektsiooni asukohaks on Tallinn. Inspektsiooni postiaadress on Aru
10/ Auna 6, 10317 Tallinn.
2. peatükk
INSPEKTSIOONI TEGEVUSVALDKOND, EESMÄRK JA
PÕHIÜLESANDED
§11. Inspektsiooni tegevusvaldkond
(1) Ohutusalane järelevalve ja arendustegevus:
1) mäetööde
(maavarade ja maa-ainese kaevandamine ning esmatöötlus, allmaaehitiste
rajamine ja markšeideritööd, allmaarajatiste tuleohutus, seadme
kasutamine maavara geoloogilisel uuringul ja puurkaevu puurimisel ning
teravilja esmatöötlemine) valdkonnas;
2) tsiviilkäibes
lõhkeainete ja lõhketööde, ilutulestikuvahendite ja ilutulestike
läbiviimise valdkonnas;
3) surveseadmete (katlad, mahutid,
torustikud, lihtsad surveanumad, aerosooliballoonid jms) valdkonnas;
4) liftide ja köisteede valdkonnas;
5) masinate (sh kraanad)
valdkonnas;
6) gaasiseadmete, -tööde ja -paigaldiste valdkonnas;
7) elektriseadmete, -tööde ja -paigaldiste, elektromagnetilise ühilduvuse
valdkonnas;
8) ehitustoodete valdkonnas;
9) ohtlike kemikaalide
käitlemise valdkonnas.
(2) Usaldatavuse alane järelevalve ja arendustegevus:
1)
legaalmetroloogia (mõõtevahendid, kinnispakid) valdkonnas;
2) seadmete energiatõhususe (energia ja muude ressursside tarbivuse
märgistus) valdkonnas.
§12. Inspektsiooni tegevuse eesmärk
Inspektsiooni tegevuse eesmärgiks on riigi majanduspoliitika elluviimine
ohutuse ja usaldatavuse arendamisel oma tegevusvaldkonnas.
§13. Inspektsiooni põhiülesanded
Inspektsiooni põhiülesanded on:
1) riikliku järelevalve
teostamine inspektsiooni tegevusvaldkonda reguleerivatest õigusaktidest
tulenevate nõuete täitmise üle ja vajadusel riikliku sunni rakendamine;
2) osalemine oma tegevusvaldkonda puudutavate õigusaktide väljatöötamisel ning
ettepanekute tegemine nende muutmiseks ja täiendamiseks, samuti
osalemine oma tegevusvaldkonna standardimises ja eestikeelse
terminoloogia korrastamises;
3) osalemine oma tegevusvaldkonnaga
seotud poliitikate, strateegiate ja arengukavade väljatöötamisel; oma
tegevusvaldkonnaga seotud projektide ettevalmistamine ja elluviimine,
sh osalemine rahvusvaheliste projektide ettevalmistamisel ja
läbiviimisel.
§14. Inspektsiooni tegevus põhiülesannete täitmiseks
Põhiülesannete täitmiseks inspektsioon:
1) teeb
koostööd teiste riigiasutuste, kohalike omavalitsusüksuste,
sihtasutuste, mittetulundusühingute, ettevõtlus- ja
tarbijaorganisatsioonidega ning teiste riikide vastavate asutuste ja
rahvusvaheliste organisatsioonidega õigusaktidega ettenähtud korras;
2) esindab kooskõlastatult ministeeriumiga riiki rahvusvahelistes
organisatsioonides;
3) osaleb oma tegevusvaldkonda puudutavatest
välislepingutest tulenevate Eesti Vabariigi kohustuste täitmises;
4) koostab inspektsiooni eelarve eelnõu ning eelmise aasta eelarve täitmise
aruande;
5) töötab välja ja viib ellu inspektsiooni strateegia ja
tööplaanid;
6) jälgib ja hindab tegevusvaldkonnas kujunenud
olukorda tegevuse eesmärgi ja põhiülesannete täitmisel ning informeerib
sellest ministeeriumi tööstusosakonda;
7) teavitab
avalikkust ja asjassepuutuvaid isikuid arengutest, muudatustest ja
saavutatud tulemustest oma tegevusvaldkonnas;
8) lahendab oma
tegevusvaldkonnas kaebusi ja vaidlusi; osaleb oma pädevuse piires
kohtumenetluses;
9) peab talle õigusaktidega antud riiklikke
registreid;
10) annab õigusaktidega sätestatud korras välja
litsentse, lube, tunnistusi, kooskõlastusi ja muid dokumente;
11) nõustab teisi isikuid oma tegevusvaldkonnaga seotud küsimustes;
12) täidab muid talle õigusaktidega pandud ülesandeid.
3. peatükk
INSPEKTSIOONI STRUKTUUR
§15. Struktuuriüksused
(1) Inspektsiooni põhiliseks struktuuriüksuseks on osakond. Osakonna
koosseisu võivad kuuluda talitused või muud struktuuriüksused.
(2) Inspektsiooni struktuuri ja teenistujate koosseisu kinnitab minister
inspektsiooni peadirektori ettepanekul.
§16. Osakonna struktuur
(1) Osakonna struktuur ja ülesanded määratakse peadirektori poolt
kinnitatud osakonna põhimääruses.
(2) Teenistujate kohustused, õigused ja vastutus määratakse peadirektori
poolt kinnitatud ametijuhendiga.
§17. Osakonna juhtimine
Osakonda juhib selle juhataja või peadirektori poolt määratud ametnik,
kes vastutab osakonnale pandud ülesannete täitmise eest.
§18. Inspektsiooni osakonnad ja nende põhiülesanded
(1) Tehnikaohutuse osakonna põhiülesanneteks on surveseadmete, liftide
ja köisteede, masinate (sh kraanade), gaasiohutuse, ehitustoodete ja
ohtlike kemikaalide valdkonnas on teostada seadmete ja toodete ohutuse
turujärelevalvet; teostada seadmete, paigaldiste ja tööde ohutusalast
järelevalvet; teostada järelevalvet tunnustatud asutuse, tehnilise
kontrolli teostaja, isiku nõuetele vastavuse hindaja ja tõendaja
tegevuse üle; selgitada välja avarii või õnnetuse tekkepõhjusi.
(2) Elektriohutuse osakonna põhiülesanneteks on elektriseadmete,
-paigaldiste ja tööde ning elektromagnetilise ühilduvuse ning seadmete
energiatõhususe valdkonnas on teostada seadmete ja toodete ohutuse ja
usaldatavuse turujärelevalvet; teostada seadmete, paigaldiste ja tööde
ohutusalast järelevalvet; teostada järelevalvet tunnustatud asutuse,
tehnilise kontrolli teostaja, isiku nõuetele vastavuse hindaja ja
tõendaja tegevuse üle; selgitada välja avarii või õnnetuse tekkepõhjusi.
(3) Mäetööde ohutuse osakonna põhiülesanneteks on mäetööde,
tsiviilkäibes lõhkeainete ja lõhketööde ning ilutulestikuvahendite
valdkonnas on teostada seadmete ja toodete ohutuse turujärelevalvet;
teostada seadmete, paigaldiste ja tööde ohutusalast järelevalvet; anda
välja litsentse, lubasid, tunnistusi ja kooskõlastusi; pidada
lõhkematerjaliregistrit; selgitada välja avarii või õnnetuse
tekkepõhjusi.
(4) Legaalmetroloogia osakonna põhiülesanneteks on legaalmetroloogia
valdkonnas teostada taatluskohustuslike mõõtevahendite ja kinnispakkide
usaldatavuse turujärelevalvet; teostada taatluskohustuslike
mõõtevahendite tüübikinnitusi; pidada tüübikinnituse saanud
mõõtevahendite andmekogu; teostada järelevalvet taatluskohustuslike
mõõtevahendite kasutamise üle; teha ministrile esildisi mõõtevahendite
taatlemise tegevusloa väljastamiseks; teostada järelevalvet tegevusluba
omavate ettevõtjate taatlustegevuse üle; koostada metroloogilisi nõudeid
mõõtevahenditele ja esitada neid kinnitamiseks; osaleda ühtsete
taatlusmetoodikate koostamises ja esitada neid kinnitamiseks; algatada
mõõtevahendi erakorralist taatlust.
(5) Haldusosakonna põhiülesanneteks on tagada inspektsiooni
halduskorraldus; infotehnoloogia alane areng ja toimivus; avalike suhete
korraldus; personalitöö ja koolitus; dokumendihalduse ja arhiivi
korraldamine; sisekontroll ja auditeerimine; eelarve- ja finantskontroll
ning raamatupidamine; õigusalane nõustamine.
4. peatükk
INSPEKTSIOONI JUHTIMINE
§19. Inspektsiooni juhtimine
Inspektsiooni juhib peadirektor, kelle nimetab ametisse ja vabastab
ametist minister kantsleri ettepanekul. Peadirektori äraolekul asendab
teda peadirektori asetäitja või peadirektori poolt määratud
osakonnajuhataja.
§20. Inspektsiooni peadirektori õigused, kohustused ja vastutus
Inspektsiooni peadirektor:
1) juhib inspektsiooni tööd peadirektori
asetäitjate ja osakonnajuhatajate kaudu, otsustab ja korraldab
inspektsiooni pädevusse kuuluvate ülesannete täitmise; tagab
inspektsiooni ülesannete õiguspärase, täpse ja õigeaegse täitmise ja
annab aru ministrile;
2) kinnitab osakondade ja teiste
struktuuriüksuste põhimäärused, inspektsiooni asjaajamise korra,
sisekorraeeskirja ja muud töökorralduslikud dokumendid ning teenistujate
ametipalgad ja ametijuhendid vastavuses õigusaktidega;
3)
nimetab ametisse ja vabastab ametist inspektsiooni koosseisu kuuluvad
ametnikud ja teised teenistujad; sõlmib, muudab ja lõpetab töölepingud
inspektsiooni abiteenistujatega;
4) rakendab inspektsioonis
otstarbeka sisekontrolli süsteemi;
5) nimetab inspektsiooni
siseauditi eest vastutava isiku;
6) teostab teenistuslikku
järelevalvet inspektsiooni teenistujate toimingute üle õigusaktidega
ettenähtud korras, määrab ergutusi ja distsiplinaarkaristusi
inspektsiooni ametnikele ja abiteenistujatele;
7) esitab ministrile
ettepanekuid inspektsiooni kulude eelarve kohta, tagab eelarve täpse ja
otstarbeka täitmise ning riigivara sihipärase kasutamise;
8) esindab inspektsiooni teistes riigiasutustes ja organisatsioonides;
9) teeb otsuseid sõltumatult ja iseseisvalt kooskõlas õigusaktidega;
10) esitab ministrile ettepanekuid inspektsiooni tegevusvaldkonna
korraldamiseks;
11) kehtestab inspektsiooni pitsati kasutamise korra
ja tagab selle täitmise;
12) teeb õigusaktidega ettenähtud
juhtudel ettekirjutusi;
13) moodustab töörühmi tegevusvaldkonna
üksikküsimuste lahendamiseks;
14) annab volitusi
inspektsiooni esindamiseks;
15) kehtestab ametnike atesteerimisnõuded;
16) omab esimese allkirja õigust inspektsiooni panga- ja
raamatupidamisdokumentidel, määrab teised allkirjaõiguslikud ametnikud;
17) täidab muid ülesandeid, mis on talle pandud seaduse või muude
õigusaktidega.
§21. Peadirektori käskkirjad
(1) Inspektsiooni peadirektor annab seaduse, Vabariigi Valitsuse määruse
või korralduse ning ministri määruse või käskkirja alusel
teenistusalastes küsimustes käskkirju.
(2) Inspektsiooni peadirektor võib anda inspektsiooni sisemises
asjaajamises ka muid kirjalikke korraldusi.
(3) Inspektsiooni peadirektori käskkirjad ja muud kirjalikud korraldused
vormistatakse ja registreeritakse vastavalt asjaajamise juhendile.
§22. Peadirektori asetäitjate kohustused, õigused ja vastutus
(1) Peadirektori asetäitja turujärelevalve alal:
1) juhib
inspektsiooni turujärelevalvealast tööd, otsustab ja korraldab
turujärelevalve alaste ülesannete täitmise ning annab aru peadirektorile;
2) esitab peadirektorile ettepanekuid inspektsiooni turujärelevalve alase
tegevuse arendamiseks (sh vajalike eelarvevahendite kohta) ning jälgib
eelarvevahendite kasutamist turujärelevalve alal;
3) esindab
peadirektori volitusel inspektsiooni teistes riigiasutustes ja
organisatsioonides;
4) teeb õigusaktidega ettenähtud juhtudel
ettekirjutusi;
5) korraldab turujärelevalve arendamiseks koostööd
teiste riigiasutuste ja organisatsioonidega;
6) korraldab
turujärelevalve arendusprojektide ettevalmistamist ja teostamist;
7) tagab turujärelevalvealase statistika ja aruannete koostamise;
8)
tagab turujärelevalve alal toimunud avariide ja õnnetusjuhtumite
tekkepõhjuste väljaselgitamise;
9) täidab muid talle
seaduse või muude õigusaktidega pandud või peadirektori antud ülesandeid.
(2) Peadirektori asetäitja paigaldiste järelevalve alal:
1)
juhib inspektsiooni paigaldiste järelevalve alast tööd, otsustab ja
korraldab paigaldiste järelevalve alaste ülesannete täitmise ning annab
aru peadirektorile;
2) esitab peadirektorile ettepanekuid
inspektsiooni paigaldiste järelevalve alase tegevuse arendamiseks
(sh vajalike eelarvevahendite kohta) ning jälgib eelarvevahendite
kasutamist paigaldiste järelevalve alal;
3) esindab peadirektori
volitusel inspektsiooni teistes riigiasutustes ja organisatsioonides;
4) teeb õigusaktidega ettenähtud juhtudel ettekirjutusi;
5)
korraldab paigaldiste järelevalve arendamiseks koostööd teiste
riigiasutuste ja organisatsioonidega;
6) korraldab paigaldiste
järelevalve arendusprojektide ettevalmistamist ja teostamist;
7)
tagab paigaldiste järelevalve alase statistika ja aruannete koostamise;
8) tagab paigaldiste järelevalve alal toimunud avariide ja õnnetusjuhtumite
tekkepõhjuste väljaselgitamise;
9) täidab muid talle
seaduse või muude õigusaktidega pandud või peadirektori antud ülesandeid.
5. peatükk
LÕPPSÄTE
§23. Ümberkorraldamine ja tegevuse lõpetamine
Inspektsiooni ümberkorraldamine või tema tegevuse lõpetamine toimub
seaduse alusel.
6. peatükk
RAKENDUSSÄTE
§24. Majandusministri määruse kehtetuks tunnistamine
Tunnistada kehtetuks majandusministri 22. augusti 2000. a määrus nr 27
«Tehnilise Järelevalve Inspektsiooni põhimääruse kinnitamine» (RTL 2000,
95, 1484).